به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ahmad ghazzali » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ahmad ghazzali» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی ملک ثابت*، داود واثقی

    احمد غزالی تالیفی در قلمرو عرفان و کلام به نام «التجرید فی کلمهالتوحید» دارد که در آن مجموعه از لونی دیگر به اصل «توحید» نگریسته و دقایق بسیاری درباره آن بیان کرده است. التجرید با تفسیر حدیث «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» آغاز می شود و غزالی با تکیه بر آیات و احادیث و روایات در فصول مختلف و به صورت دقیق به تفسیر آن می پردازد. در این کتاب علاوه بر توحید به مباحث دیگری چونان ولایت و اقسام اولیا، مراتب وجود و... پرداخته شده است. این پژوهش که بر مطالعات کتابخانه ای مبتنی است و با روش توصیفی- تحلیلی انجام می شود، دیدگاه های شیخ احمد غزالی را درباره توحید بررسی و تحلیل می کند. غور در این مجموعه آشکار می کند که شیخ برای باطن ذکر «لا اله الا الله» اهمیت زیادی قایل و معتقد است که اهالی عالم فضل که از زمره انبیا و خواص الهی هستند، بطن این ذکر شریف را درک می کنند، لیکن اهالی عالم عدل که از عنایت الهی دورند و خطاب «ا لست بربکم» را با اکراه و اجبار «بلی» گفته اند، دقایق وادی توحید را درنیابند. به اعتقاد شیخ بدایت ذکر «لا اله الا الله» کفر و نهایتش ایمان است.

    کلید واژگان: غزالی, التجرید فی کلمه التوحید, توحید, ذکر «لا اله الا الله»}
    Mehdi Maleksabet*, Davood Vaseghi

    Abul Fattouh Ahmad Ghazali is one of the great Sufis and one of the scholars of this ideology who has left precious works on Sufism. In addition to Savaneh Al-Oshshagh, which is one of the most important books of Sufis on the subject of love, he has also authored another book named Al-Tajrid fi Kalameh Al-Touhid, in the realm of mysticism and theology, in which, he looked at the principle of “monotheism” from another perspective, and has expressed many points and details about it. Al-Tajrid, starts with interpretation the Hadith of “The word of Allah is my fortress, those who enter my fortress are safe from my chastisement” and Ghazali interprets it in detail by relying on verses, hadiths and narrations from different sources. In addition to monotheism, there are other topics in this book, such as guardianship and types of Saints, the levels of existence, the Level of the seeker, the attributes of the knowledge of the soul, the levels of the world of the secret and so on. This research, which is based on library studies and is done through a descriptive-analytical method, investigate and analyzes Sheikh Ahmad Ghazzali's views on monotheism. Results reveal that the Sheikh attaches great importance to the depth of “There is no God except Allah” verse, and believes that the people of the world of grace, who are among the prophets and divine gentlefolks, understand the meaning of this noble verse; but the people of the laity, who are far from God's grace, and reluctantly said “yes” to “Alast-o Berabbekom” (am I not your God) address, do not understand the subtleties of the mystic area. Ghazali believes that “There is no God except Allah” verse start with blasphemy but ends in faith and belief.

    Keywords: Ahmad Ghazzali, Al-Tajrid fi Kalema Al-Tohid, Monotheism“There is no God except Allah” verse}
  • مصطفی گرجی، عفت نادری نژاد
    متون فارسی عرفانی، به ویژه متون متقدم منثور قرن پنجم و ششم به دلایل و عوامل گوناگون، بستری فراهم کرده اند که اسطوره گناه و هبوط آدم(ص) در کنار مولفه هایی چون اختیار و اراده انسان، آگاهی و معرفت، آزادی و جبر، بیش ترین بسامد را داشته باشد. در این مقاله، نویسنده ضمن بررسی مفهوم گناه و هبوط در چهار حوزه «اصل واقعه هبوط»، «امکان هبوط»، «اهداف هبوط» و «نتایج هبوط»، مهم ترین اشتراکات و افتراقات اندیشه عارفانی چون احمد غزالی، عین القضات همدانی و روزبهان بقلی را ضمن تطبیق، بررسی و تحلیل کرده است. حاصل سخن اینکه، در مجموعه متون منثور فارسی عرفانی به ویژه در دستگاه فکری عارفان یاد شده، مفهوم هبوط و گناه با توجه به ارکان چهارگانه آن، با رنگ و بویی اسطوره ای و نمادین بازتاب یافته است.
    کلید واژگان: اسطوره, هبوط, گناه, احمد غزالی, عین القضاه همدانی, روزبهان بقلی}
    Mostafa Gorji, Effat Naderi Nejad
    Mystical Persian texts – especially the ones belong to fifth and sixth centuries – for different reasons prepared the field that the sin and fall myths of Adam have the most frequencies beside the elements such as human will, cognition freedom and force. The present article studies and analyzes the concept of Fall and Sin in four fields and surveys the most important similarities and dissimilarities of different Gnostics such as Ahmad Ghazzali, Einol Ghozat Hamedani and ….
    Keywords: The myth, Fall, Sin, Ahmad Ghazzali, Einol Ghozat Hamedani}
  • ولی الله اسماعیل پور*

    مفهوم عشق، یکی از بن مایه های برجسته ی عرفان ایرانی – اسلامی است که گسترهی وسیعی از عرفان مکتب خسروانی و سده های بعدی را به خود اختصاص داده است. از این رو، با توجه به موضوع مقاله به این سوالات پاسخ داده شده است که 1 -آیا در حوزه ی عشق در سوانح العشاق، تمهیدات، نامه ها و لوایح، تشابهات آرائی وجود دارد؟ 2 -آیا این تشابهات به لحاظ اندیشه ای نشانگر تاثر یا تاثیرپذیری است؟ 3 -این تاثر یا تاثیر بیشتر در کدام زمینه بوده است؟ نگارنده با عنایت به حوزه ی اندیشگانی غزالی و عین القضات، مولفه های مشابه و تاثیرگذار در حوزهی عشق را بر اساس اهمیت موضوع دسته بندی و به مقایسه ی آن پرداخته است. برآیند پژوهش نشان می دهد که وجود تشابهات الفاظ، تعابیر و مضامین از یک سو و رابطه ی استاد و شاگردی بین غزالی و عین القضات از سوی دیگر، دلیل محکمی بر تاثیرات گسترده و انکار ناپذیر اندیشه ی احمد غزالی بر دستگاه فکری عین القضات همدانی است. با این توجه بخش اعظم این تاثیرات، در زمینه ی نگره ها و رویکردهای عارفانه - عاشقانه بوده است.

    کلید واژگان: عرفان, تصوف, عشق, سوانح العشاق, احمد غزالی, عین القضات}
    Valiollah Esmailpour*

    Love  (amour)  is  one  ofthe  prominent  concepts  of  Iranian-Islamic mysticism which is used widely in Khosravani and later centuries’ mysticism schools. Therefore, according to the subject, three questions have been answered in this article: First, are there any similarities between Savaneh al-oshshagh, Tamhidat, Nameha and Lavayeh in term of love? Second, are these similarities in terms of the notion, indicating impression or influence of these two mystics on each other? Third, which part of this impression or influence is considered as the most? This paper has tried to classify and compare and contrast components of love (amour) from Ahmad Ghazzali and Eyn al-GhozzatHamedani’s point of view. The research result shows that similarities between words, terms and concepts on the one hand and the teacher and student relationship between Ahmad Ghazzali and Eyn al-GhozzatHamedani on the other hand, is the chief reason for the wide and undeniable influence of Ahmad Ghazali’s point of view   on   Eyn   al-GhozzatHamedani.   Hence,   the   majority   of   these influences are in the field of mystical-amorous styles and approaches.

    Keywords: mysticism, Sufism, Love (Amour), Savaneh al- Oshshagh, Ahmad Ghazzali, Eyn al-GhozzatHamedani}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال