به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « blood » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « blood » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • طاهره کوچکیان*، خاور قربانی

    پژوهش حاضر چگونگی بازتولید نمادهای اساطیری خون، گیاه و گیسو را در ارتباط با اسطوره شهید شونده به شکل تلفیقی در رمان های معاصر بررسی می کند. برای دستیابی به این هدف، نخست به منظور شناسایی اصالت نحوه تلفیق، آن ها را در داستان سیاوش شاهنامه بررسی و سپس با توجه به میزان مطابقت، شیوه و دلیل دگردیسی این نمادهای اساطیری را در سه رمان معاصر با داستان سیاوش در شاهنامه تحلیل نموده است. جامعه آماری تحقیق، متون اساطیری و چند رمان معاصر و نمونه تحقیق، داستان سیاوش در شاهنامه و سه رمان سووشون، حیرانی و من او است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی بر آن است این نمادهای اساطیری متاثر از خط فرهنگی، عناصر و مناسبات درونی خود در رمان تغییر کرده و بازتولید شده اند. نتایج ضمن تایید باززایی این مثلث نمادین در ادبیات داستانی معاصر و بررسی روند تحول آن، بر آن است که ساختار آن با وجود تفاوت در زمینه باززایی (زمان، مکان و موقعیت) ثابت مانده است، اما اجزاء، زمینه و کارکرد شخصیتی و معنایی آن دچار دگردیسی شده است و دال محور شناخت آن با توجه به سه عنصر تغییر، شکستگی، دگرگونی و ادغام بازتولید شده اند.

    کلید واژگان: دگردیسی, خون, گیاه و گیسو, نمادهای اساطیری, رمان معاصر}
    Tahaereh Koochekian *, Khavar Gorbani

    The present study examines three mythological symbols of blood, plant and long hair, which are related to mythological characters who become martyrs, in contemporary Persian novels. To achieve this goal, first the symbols are examined in the story of Siyāvash in Shānāmeh, and then the transformation of these mythological symbols in three contemporary novels is analyzed. The statistical population of the research is the story of Siyāvash in Shānāmeh and three novels Suvashun, Bewilderment (Heirani) and His Ego (Man-e-oo) that have been selected by the purposeful sampling method. The present research, by using the descriptive-analytical method, aims to state that the mythological symbols (blood, plant and long hair) have been changed and reproduced in all three novels under the influence of the culture and internal relations of the society. The results, while confirming the regeneration of these mythological symbols in Persian contemporary fiction, show that despite the temporal, spatial and positional differences, their structure remains the same, but the components, context and semantic function undergo transformation and according to the elements of change, fracture and integration have been reproduced.

    Keywords: mythological symbols, blood, Plant, Long Hair, Contemporary Persian Novel, transformation}
  • علی تسنیمی، احمد خواجه ایم، عباس محمدیان، پروین هاشم پور*

     کهن الگوها یادگارهای هزاران ساله و میراثی همگانی هستند که در طول قرن ها نسل به نسل انتقال یافته اند. نیاکان ایرانی ما، همچون مردمان سراسر دنیا، ناخودآگاه با کهن الگوها در ارتباط بوده اند . یکی از این الگوهای جمعی آیینه است که برای مردمان باستان، تنها ابزار دیدن چهره نبوده؛ بلکه با روح، زندگی، آینده، ماوراء، جادوگری و غیب گویی مرتبط می شده است. با بررسی اسطوره های جهان و کتاب عجایب المخلوقات و گرشاسب نامه، می بینیم که آیینه، گاه واسطی میان زمین و آسمان و گاه حقیقت گویی آگاه به اسرار است. روح با آیینه مرتبط است. گاه آیینه دریچه پرواز روح است، گاه روح در آن تجلی می یابد. می دانیم حیات و حرکت آدمی به روح وابسته است. خون نیز در تن آدمی جریان زندگی را ممکن می سازد و از دیدگاه مردمان کهن، حاوی روح و جان موجودات است. مردمان باستان اهمیت این ماده حیاتی را درک کرده و به هر شیوه تلاش می کرده اند مانع از دست رفتن آن و در نتیجه آسیب رسیدن به روح و زندگی شان شوند. همین عوامل سبب شده در ارتباط با خون، تابوها و سنت های گاه باورنکردنی ای نیز رعایت کنند و یا به مقرراتی خاص پایبندشوند. آیینه-روح و خون در عجایب المخلوقات و گرشاسب نامه نمود و پیوندی آشکار دارند و در قالب هایی چون؛ کهن الگوی سایه، پیرخردمند، ناخودآگاه، نیروی خورشیدی، بازتاب جهان هستی، روح زندگی، واسط زمین و آسمان، کهن الگوهای مونث و زنانه و... آشکار می شوند. شناخت و شناساندن بهتر کهن الگوها و ناخودآگاهی منجر به شناخت درست تر ما از انسان ها، دریافت حقیقت بسیاری از رفتارهای کهن، ارتباط بهتر با نیمه پنهان وجودمان می شود و دریچه ای نو به دنیای گذشتگان و آثار ادبی می گشاید.

    کلید واژگان: کهن الگو, آیینه, روح, خون, عجایب المخلوقات, گرشاسب نامه}
    Ali Tasnimi, Ahmad Khajeeim, Abbas Mohammadian, Parvin Hashempoor *

    Archetypes are relics of thousands of years and a common heritage that has been passed down from generation to generation over the centuries. Our Iranian ancestors, like people around the world, were subconsciously in touch with them. One of these collective patterns is the mirror, which was not the only means of seeing the face; it was associated with spirit, life, future, witchcraft and divinity. According to the book The Wonders of Creatures and Garshasb nameh, the mirror is sometimes a mediator between the earth and the sky, and sometimes the truth-tellers are aware of the secrets. Sometimes the mirror is the window of the soul, sometimes the soul is manifested in it. We know that human life and movement depend on the soul. Blood also makes life possible in the human body and, from the point of view of ancient peoples, accommodates the souls of beings. The ancient people understood the importance of this vital substance and tried in every way to prevent its destruction and consequently damage to their souls. And in various forms such as; Shadows, intellect, subconscious, solar force, reflection of the world, spirit of life, connection between earth and sky, etc. appear. A better understanding of the ancient and the subconscious leads to a better understanding of our people and a better connection with the hidden half of our being and a new window into the inside. The world of the past and literary works.

    Keywords: Archetype, Mirror, soul, blood, Amazing creatures, Garshasp nameh}
  • محمد فولادی*، زهرا غلامی
    خون، خون ریزی، برخی کردن و مضامین مربوط به آن ریشه های دیرینه ای دارد و پیوسته ذهن بشر را به خود مشغول کرده و در فرهنگ ایران و جهان تاثیرگذار و ماندگار بوده است. مضامین و باورهایی مانند قربانی و برخی کردن انسان و حیوان و آیین ها و باورهای پیرامون آن، کشتن انسان های مقدس و تاثیر پادافراه آن بر سرنوشت آدمی، شومی خون زن، پاشیدن خون بر سنگ برای رفع جادو، کشتن حیوان مقدس و نزول بلا، خون خواری و مالیدن آن بر بدن، شومی خون سگ، حصار ساختن از خون دشمن، خون مظلوم و جوشش خون و انتقام گیری از صاحب آن، روییدن گیاه از خون بی گناه در داستان سیاوش، کشتن ایرج، سهراب و اسفندیار ازجمله باورهای عامیانه ای است که در طومارهای نقالی و روایات شفاهی درباره حماسه ملی، بازتاب یافته و ریشه ای در اساطیر و شاخه ای در باورهای عامیانه دوانده و گسترانده است. در این پژوهش با بهره گیری از طومارهای نقالی و دیگر منابع، ابتدا باورهای عامیانه مرتبط با خون و بن مایه های آن در طومارهای نقالی بررسی و سپس به شیوه تحلیل محتوا به دسته بندی و مقایسه نمونه های مورد نظر پرداخته می شود.
    کلید واژگان: باورهای عامیانه, خون و خون ریزی, طومارهای نقالی, حماسه, اسطوره}
    Muhammad Fooladi*, Zahra Gholami
    Blood and bleeding and their related themes have long been rooted in human spirit and have had a decisive influence on Iranian and world culture. Themes and beliefs such as the sacrifice of human beings and animals, the rituals and beliefs that involve it, the killing of the holy people and its effect on human destiny, the bloodlust of the bleeding woman, blood spilling on the stone for the suppression of magic, the death of a sacred animal and those reflected in the history of Siavash, Iraj, Sohrab and Esfandiar in Shahnameh and finally the narrative petitions and oral narratives about the national epics are reflected and rooted in myths and branches in popular beliefs. In this research, using stories and other sources, first of all, popular beliefs about blood and its contents are examined at narrative plan, then the method of content analysis has been used and the desired samples have been compared.
    Keywords: popular beliefs, blood, blood, scrolls, epic, myth}
  • عباس محمدیان، علیرضا آرمان
    تخیل، در تمام نمودهای مذهبی، اسطوره ای و ادبی، دارای این قدرت متافیزیکی است که آثاری علیه زوال، مرگ و سرنوشت خلق کند. به اعتقاد «ژیلبر دوران» شورش علیه مرگ از یک طرف، و کنترل آن از طرف دیگر، مانند پشت و روی یک سکه اند. او اعتقاد دارد که در پشت این تصویرهای ذهنی، موضوع زمان نهفته است. بر اساس این موضوع، وی تخیلات را به دو منظومه روزانه و شبانه تقسیم کرده است. بی شک، شاعر بهترین کسی است که می تواند این مقوله ها را در قالب تصاویر ادبی به ما نشان دهد. از آن جا که خون نامه خاک دارای تصاویر دو قطبی (مثبت و منفی) است، لذا هدف این پژوهش آن است تا با نگاهی نو، صورت های خیالی این کتاب را طبق نظریه ژیلبر دوران، بررسی کند و پاسخ این پرسش را بیابد که: بارزترین صورت های خیالی شعر نصرالله مردانی، متعلق به کدام منظومه تخیلی است؟ نتیجه کلی بیان گر این نکته است که اندیشه این شاعر، بیشتر متمایل به منظومه روزانه تخیلات و با ارزش گذاری مثبت می باشد؛ این نشان دهنده آن است که مردانی، تصویر مرگ را در تخیل خود تلطیف کرده و وحشت آن را گرفته است.
    کلید واژگان: نصرالله مردانی, خون نامه خاک, تخیلات, ژیلبر دوران}
    Abbas Mohammadian, Alireza Arman
    In all aspects of religious, literary, and mythical manifestations, imagination has the metaphysical power to work against decay, death, and fate. Gilbert Durand believes that revolt against death on the one hand and controlling it on the other, are the two sides of a coin. He believes that the issue of time lies behind this mental image. Accordingly, he divides imagination into Day and Night system. Undoubtedly, a poet is the best agent to show these issues in the form of literary images. Since “Blood and Soil” has bipolar images, the aim of this study is to examine these images according to Dorand’s theory, and to find the answer to this question: to which system do the most distinct images in the poetry of Nasrolah Mardani belong? The overall result reflects the fact that the poet mostly is inclined to Day system of imagination, with a positive evaluation; it shows that, in his imagination, Mardani has moderated the image of death and removed the terror from it.
    Keywords: Nasrolah Mardani, Blood, Soil, Imaginations, Gilbert Durand}
  • معصومه فتوحی کوهساره
    پشوتن، نام بردارترین پسر گشتاسب در سنت و ادبیات مزدیسناست. در باب فرجام کار وی با چند روایت متناقض روبه رو هستیم: نخست مشهورترین روایت بر پایه اسناد و شواهد موجود از گزارش ها و روایت های متون کهن پهلوی، پشوتن یکی از بی مرگانیست که در آخرالزمان پیش از هزاره هوشیدر، علیه بدکاران و دیوان رستاخیز می کند و هم چنان در هزاره هوشیدرماه، سروری خواهد کرد. دیگری روایتی از چگونگی نامیرایی پشوتن با خوردن شیر یشته شده از دست زردشت به نقل از منظومه زراتشت نامه است و سوم روایت، روایت نادر و یگانه بهمن نامه از مرگ پشوتن به دست بانوگشسب است که اتفاقا با معنای لغوی اسمش نیز متناسب است. در دیگر منابع، بویژه در شاهنامه فردوسی و شاهنامه ثعالبی و دیگر روایت های اسطوره ای، حماسی، تاریخی و روایت های نقالی و شفاهی عامیانه موجود، هیچ اشاره ای به مرگ یا بی مرگی پشوتن نشده است. نگارنده در این مقاله با در نظر گرفتن هر سه گزارش، در روایت زراتشت نامه اندیشیده، با بهره گیری از گواهی های همانند در ادبیات ایران و ملت های دیگر، آن را بررسی کرده است.
    کلید واژگان: پشوتن, زراتشت نامه, جاودانگی, شیر, خون}
    Masomeh Fotouhi Kouhsareh
    Pashutan is the most distinguised son of Goshtasp in the mazdayasna tradition and literature. As far as his fate is concerned we are faced with three contradictory narratives. First according to the most renowned one based on the documents and evidence available from reports and narratives of the ancient Pahlavi texts, Pashutan is one of the immortals who on the Day of Judgement before the Hooshidar Millenium resurrects against evildoers and demons and also in that millenium he reigns. Second is a narrative from the Zaratosht Nameh which speaks of Pashutan's immortality by drinking blessed milk from the hand of Zoroaster, and the third narrative is a unique version of Bahman Nameh informing us of Pashutan's death in the hand of Banu Goshasp. This latter narrative is incidently more appropriate to the lexical meaning of his name. In other sources particularly in Shahnameh of Ferdowsi, Thaalibi's Shahnameh, and other mythological, epic, historical, and Naghali or oral popular narratives available, there has not been a slightest reference to Pashutan's death or immortality. Having considered all three reports, the writer of this article has contemplated on the Zaratasht Nameh version and using the counterpart evidence in Persian literature and other world nations has analyzed the cause of immortality.
    Keywords: Pashutan, Zaratosht Nameh, immortality, milk, blood}
  • مهدی ممتحن، محبوبه بهمنی
    علامه اقبال لاهوری شاعر فارسی زبان هنددی و امیرالشدارا شوقی شاعر عرب زبان مصری، هر یک در دوره زندگانی خود از سرشناس تدرین شداعران کشورشان به شمار می آمدند. شرایط اجتماعی و سیاسی تقریبا مشابه حاکم بر جماه هند و مصر در قرن نوزدهم، باعث به وجود آمدن اندیشه هدای مشترک در ذهن و زبان این دو شاعر وطن پرست گردیده است. در این مقاله سعی ما بر این بوده اسدت، بدا بررسدی شدرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر جاماه هند و مصر، به بررسدی اندیشده هدای مشترک این دو شاعر بپردازیم. مهمترین منابع در تهیه این مقالده دیدوان شار اقبدال و شوقی می باشد و آنچه بیان شده است، تنها به استناد شعر آنان می باشد.
    کلید واژگان: علامه اقبال لاهوری, امیرالشاراشوقی, اندیشه های مشترک, دیدن, قرآن, مدح, وطن}
    Mehdi Momtahen, Mahboobeh Bahmani
    This study aims to analyze the debate between two blood drops in Parvin poetry and then to compare it with Trilelo’s three blood droplets debate، which is said to be the inspirator of the Parvin’s debate and in this way to pick a cluster of Parvin’s thoughts. Parvin has lived in the emotional and spiritual environment of the Orient، an environment in which the treasure could not be reached without toil. Eastern conduct is based on toil and for this reason Parvin’s poetry has been faced by prolixity، whereas in the poetry of Trilelo we face the brevity of western conduct. Stating his feelings، Trilelo only goes within an internal conduct، but Parvin in her debate، in addition of an internal conduct، tries to approach to a social content and to reach from mysticism to justice. In fact، her poetry is a loop of the chain of fight against the oppression. Therefore، the poetry of Parvin is more developed and has more profundity.
    Keywords: Blood, Tears, Unity, Traveling, Parvin, Trilelo}
  • راحله عبدالله زاده برزو
    در این نوشتار برآنیم تا به تحلیل مناظرهای که میان دو قطره خون در شعر پروین اعتصامی رخ می دهد بپردازیم و سپس سنجشی کوتداه میدان مناظره دو قطره خون پروین با سه قطره تریللو، که گفته می شود الهام بخدش ایدن مناظره بوده است، انجام دهیم و بدینسان خوشده ای از اندیشده هدای پروین بچیندیم. پروین در فضای عاطفی و عرفانی مشرق زمین زیسته است؛ فضایی که آدمی را رنج به گنج می رساند. سلوک شرقی در دامنه رنج قرار دارد و شرح همین رند سبب اطناب در شار پروین شده است ولی در شار تریللو ایجاز سلوک غربی را می بینیم. در این شعر، تریللو با بیان احساس خویش، تنها به سلوکی درونی راه می برد؛ ولی، پروین در مناظره خویش معنا را به خدمت سلوک دروندی و مضمونی اجتماعی درآورده و از عرفان به دادگری رسیده اسدت. در حق یقدت، شعر او در حکم حلقه ای از زنجیر مبارزه با ظلم قرار گرفته اسدت. پس شعر پروین پرورده تر و از عمق بیشتری برخوردار است
    Raheleh Abdollahzadeh Borzo
    This study aims to analyze the debate between two blood drops in Parvin poetry and then to compare it with Trilelo’s three blood droplets debate، which is said to be the inspirator of the Parvin’s debate and in this way to pick a cluster of Parvin’s thoughts. Parvin has lived in the emotional and spiritual environment of the Orient، an environment in which the treasure could not be reached without toil. Eastern conduct is based on toil and for this reason Parvin’s poetry has been faced by prolixity، whereas in the poetry of Trilelo we face the brevity of western conduct. Stating his feelings، Trilelo only goes within an internal conduct، but Parvin in her debate، in addition of an internal conduct، tries to approach to a social content and to reach from mysticism to justice. In fact، her poetry is a loop of the chain of fight against the oppression. Therefore، the poetry of Parvin is more developed and has more profundity.
    Keywords: Blood, Tears, Unity, Traveling, Parvin, Trilelo}
  • کیومرث کلانتری، نصیبه ابراهیمی
    یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت که نه تنها مورد توجه پزشکان، بلکه حقوقدانان نیز قرار گرفته است، مسئله تغییرجنسیت می باشد. یکی از جنبه هایی که حقوقدانان موضوع تغییر جنسیت را از آن منظر مورد بررسی قرار داده اند، جنبه کیفری می باشد.
    موضوعاتی که در این راستا مطرح می گردد عبارتند از: آیا تغییرجنسیت جرم است؟ آیا شرط معافیت پدر از قصاص نفس به علت قتل فرزندش، شامل فرد تغییر جنسیت داده شده نیز می-گردد؟ تفاوت زن و مرد در قصاص نفس در خصوص مورد چگونه اعمال می شود؟ آیا تغییرجنسیت بر مسئولیت کیفری فردی که قبل از تغییرجنسیت جرم انجام داده است، تاثیرگذار است؟ با توجه به اینکه در زمان مقاربت، «التقا ختانان» به معنی واقعی کلمه صورت نمی گیرد، آیا نزدیکی فرد تغییرجنسیت داده بر حسب مورد زنا یا لواط تلقی می گردد؟ در این مقاله به سوالات فوق و سوالات مشابه دیگر پاسخ داده می شود.
    کلید واژگان: تغییر جنسیت, مسئولیت کیفری, قصاص, زنا, دیه}
    Kiyumarth Kalantari, NasĪ, Bi Ibrahimi
    The question of Sex change is one of the main subjects to which not only the attention of physicians but also that of lawyers paid. Lawyers attracted to this subject from the penal viewpoint. The topics, with which they are dealing in this regard, are as follows:1. Is the sex change crime?2. Is the impunity clause of father from nemesis due to killing his child applied to a sex changed person, too?3. How can the difference between man and woman be applied to a sex changed person with regard to nemesis?4. Is sex change affective on one’s penal responsibility pertaining to a period before sex change?5. As regards the new genitals of a sex changed person, which can not regarded literally as male or female ones, and as regards in coition time, the sexual intercourse (iltiqa' khitānīn) does not literally occurred, does the coition of such a person can be considered as adultery or sodomy?This article devotes itself to the above questions and similar ones.
    Keywords: sex change, penal responsibility, nemesis, adultery, blood, money}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال