به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « colonization » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «colonization» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی ابراهیمی لامع *، صابر امامی، سید محسن هاشمی

    بومی گرایی، اصطلاحی مدرن است که در روند استقلال و رهایی کشورهای استعمارزده شرقی از سلطه کشورهای استعمارگر غربی پدید آمد و همزمان به حوزه های مختلفی از جمله ادبیات داستانی راه یافت. در این زمینه، تحلیل آثار داستانی در جایگاه یکی از مهم ترین منابع بومی گرایی، اهمیتی خاص دارد؛ زیرا از یکسو با مفاهیم گوناگون اجتماعی پیوند خورده است و از سوی دیگر به شناخت ما از مولفه های بومی گرایی و چگونگی کاربست آنها در متن منجر می گردد. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی به واکاوی مولفه های بومی گرایی در کتاب «پرنده در باد» اثر محسن حسام پرداخته است؛ بدین شیوه که ابتدا داده های اولیه از راه مطالعه اسنادی جمع آوری و سپس در چارچوب تعریف بومی گرایی و مولفه های آن تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که نویسنده در این کتاب به برجسته سازی مولفه های هویت ایرانی یعنی زبان، فرهنگ، دین، تاریخ و جغرافیای سرزمین و همچنین جنبه های بیگانه محور پرداخته است.

    کلید واژگان: بومی گرایی, هویت, استعمار, بیگانه, پرنده در باد, محسن حسام}
    mehdi ebrahimi lame *, saber emami, seyed mohsen hashemi

    Localism is a modern term that emerged in the process of independence and liberation of the eastern colonized countries from the domination of the western colonialist countries and at the same time entered various fields including fiction.In this context, the analysis of fictional works has special importance as one of the most important sources of nativism; because on the one hand it is connected with various social concepts and on the other hand it leads to our understanding of the components of nativism and how to use them in the text. In this regard, this article with the descriptive and analytical method, analyzes the components of nativism in the book "Parandeh dar Baad (Bird in the Wind) ". In this way, first the primary data was collected through documentary study and then it was analyzed in the framework of the definition of nativism and the components of Iranian identity. The results of the research showed that the author highlighted the components of Iranian identity in this book, namely: language, culture, religion, history and geography of the land, as well as foreign-oriented aspects.

    Keywords: Nativism, Identity, Colonization, Alien, Bird in the Wind, Mohsen Hesam}
  • محمد هادی ثامنی*، مجید کوثری، رحیم پندار، فرانک شاهمرادی
    چکیده آواتار به کارگردانی جیمز کامرون روایتی از سفر جاه طلبانه انسان به سیاره ای به نام پاندورا است. منظور از این سفر به دست آوردن ماده معدنی نادری موسوم به آنابتنیم می باشد. این ماموریت تنها در صورت کوچ اجباری بومیان و تخریب «درخت زندگی»، بعنی اقامتگاهشان بر زمین معدن میسر می باشد. سربازان این ماموریت، توسط یک تیم علمی به رهبری دکتر گریس آگوستین همراهی می شوند. آنها در تلاشند جیک سالی سرباز معلول را از طریق «آواتار» که از ترکیب دی ان ای انسان و ناوی ساخته شده را به اجتماع بومی ها اعزام کنند تا ضمن مطالعه بر روی ساکنان این سیاره آن ها را متقاعد به تسلیم صلح آمیز نمایند. اما این امر محقق نمی شود؛ سرهنگ مایس کواریچ در فرماندهی تصمیم به توسل به نیروی نظامی می گیرد. جنگ بین مهاجمان و بومی ها منجر به آسیب های جدی زیست محیطی و سرکوب بومیان، به ویژه زنان می گردد. در اثنای جنگ، کامرون روایت عشقی جیک، سرباز زمینی و نیتیری از پاندورا را مطرح می سازد؛ عشقی که منجر به توهم زدایی از جیک در رویارویی با واقعیات زندگی در پاندورا می شود. از جمله مضامین آواتار بازسازی تاریخچه کشف و استعمار استرالیا، مشکلات زیست محیطی، مصرف بی رویه منابع طبیعی و نیز روابط زن و مرد می باشد. آواتار به عنوان محصولی از فناوری کامپیوتری در جهان مجازی، اشاره به اهمیت این تکنولوژی در آینده دارد ضمن آن که تلویحا خیزش قدرت های سیاسی جدید از آسیا را برجسته می سازد.
    کلید واژگان: استعمار, نگرش زیست محیطی, رابطه زن و مرد, هویت}
    Mohammad Hadi Sameni *, Majid Kowsari, Rahim Pendar, Faranak Shahmoradi
    ABSTRACT Avatar by James Cameron is a visual narration of an ambitious journey of man to the planet Pandora to obtain a rare mineral, “unobtainium.” The mission cannot be accomplished until the indigenous are displaced and “Tree-of-Life,” the residence of the people, grown on the land of the mine is felled. U.S. Troops on the mission are accompanied by a scientific team led by Dr. Grace Augustine. They try to send Jake Sully, the paraplegic solider, into the aborigines’ community via an artificial body made out of human and Na’vi DNAs, called “Avatar” to study aborigines and possibly convince them to surrender peacefully. Yet, this never happens as Colonel Miles Quaritch, the military commander, chooses to accomplish the mission by force. The war between intruders and inhabitants brings about a huge amount of environmental damage and oppression of resisting people, especially the women. At the heart of war, Cameron projects the love story of Jake and Neytiri from Pandora leading to Jake’s disillusionment with reality of life in Pandora. Avatar, rich in theme and subject matter reconstructs the history of discovery and colonisation of Australia and brings to the fore concerns of contemporary man including the consumption of natural resources, eco-devastation, and man-woman relationship which is cast into the framework of science fiction. In this sense, a virtual image-body that represents individuals in computer-generated terrains provides a reference to the future of virtual technology and an implication to the rise of new political powers from Asia.
    Keywords: Colonization, Environmentalism, Man-woman Relationship, Identity}
  • رضا البرزی اوانکی *، فاطمه حیدری
    رمان « همسایه ها» اثر « احمد محمود» نویسنده ی اقلیم جنوب ایران است. احمد اعطا (محمود) در این رمان نقش روشنفکران را در زندگی فرودستان در جوامع استعماری تاثیرگذار می داند شرق شناسانی چون اسپیواک، هومی بابا، ادوارد سعید با مطالعه ی روش های استعمار و تاثیر آن به معرفی شیوه ها ، عواقب آن پرداخته اند. در این مقاله« همسایه ها» در پرتو نظرات اسپیواک درباره فرودستان و به عنوان متن پسا استعماری بررسی می گردد و کوشش می شود این ادعا را ثابت کند که شخصیتهای اصلی رمان در روند حوادث فرودست بودن را تجربه می کنند و نجات آن ها به مقاومت روشنفکران وابسته است تا فرایند « دیگری سازی» و « جهانی سازی » جامعه ادامه نیابد. از منظر عقاید اسپیواک، این نویسنده تلاش می کند تا شرایط غیر ممکن، حس منفی و ناامیدی فرودستان را مبنی بر این که هیچ چیزی برای افراد به حاشیه رانده شده تغییر نمی کند به تصویر کشد و صدای روشنفکران بومی و متعهد را جایگزین صدای فرودستان نماید.
    کلید واژگان: فرودستان, استعمارگری, دیگری سازی, جهانی سازی, جهان سوم}
    Reza Alborzi *, Fatemeh Heidary
    The present essay attempts to consider Ahmad Mahmoud’s The Neighbors in the light of Spivak’s concept of Subaltern who is known as one of the three “Holy Trinity” critics of Post-colonial theory. The economic and cultural as well as the military interventions of the colonizing powers was present during previous centuries; now colonization has changed its path more toward the cultural and economic than the military domain. The researchers regard this novel as Post-colonial text, and attempt to investigate and prove the claim that the main characters of the novel under scrutiny experience subalternity and that their survival depends on the resistance of the committed intellectuals. Mahmoud has depicted societies where the intellectuals have the major role in resisting colonizationSeen in the light of Spivak’s ideas, this writer attempts to transform the conditions of impossibility, the hopeless and negative feeling for the Subaltern that nothing will change for the marginalized into a condition of possibility, under the condition that, the Subaltern has been represented by native and committed intellectuals.
    Keywords: Subaltern, Colonization, Othering, Worlding, Third World}
  • تورج زینی وند *، روژین نادری
    پیدایی و شکوفایی ادبیات تطبیقی در الجزایر با فراز و فرودهای گوناگونی همراه بوده است: با ورود فرانسویان به خاک الجزایر در سال (1830)، این کشور صحنه تاخت و تازهای استعماری آنان قرار گرفت و اولین تلاش آنان، تغییر زبان و فرهنگ مردم آن مرز و بوم بود. لذا، غالب پژوهش های تطبیقی نیز تحت تاثیر این شرایط، به زبان فرانسوی نگاشته شدند. سرانجام در سال (1962) الجزایر با انقلاب مردم به بهار سیاسی راه یافت و با «تعریب» زبان در حوزه پژوهش های تطبیقی، اهتمام به بازخوانی تصویر الجزایر در آثار اروپاییان از جمله فرانسویان و آلمانی ها، تخصیص واحدهای دانشگاهی به ادبیات تطبیقی و مکاتب این شاخه ادبی و برگزاری همایش ها و کنفرانس های بین المللی از جمله گام های تطبیقگران الجزایری در پیشرفت و به روزرسانی ادبیات تطبیقی در این کشور است. لذا مقاله حاضر، با رویکردی توصیفی- تحلیلی، در صدد آن است تا سیر تاریخی ادبیات تطبیقی را در الجزایر با تقسیم تاریخ معاصر آن کشور به دوره استعمار و پسااستعماری بررسی کند.
    کلید واژگان: الجزایر, ادبیات تطبیقی, استعمار, بهار سیاسی, زبان فرانسوی و عربی}
    Toraj Zeynivand *
    The appearance of comparative literature in Algeria has been influenced by different risings and fallings after entering French men to Algeria in 1830, this country involved in the colonizing movements, at first, they tried to change people’s language and culture, hence most of comparative studies have been influenced by this condition, therefore, they were written in French. Finally, it was in 1962 that this country entered the political spring after people’s revolution, therefore, Arabic language entered comparative studies by re-examining Algeria in European works such as French and Germany people, there were found some universities in comparative literature and other literary branches and international conferences, in order to develop the comparative men in Algeria in developing comparative literature analysis in the survey of comparative literature in Algeria by classification of contemporary history into colonization and post-colonization. literature in Algeria by classification of contemporary history into colonization and post-colonization.
    Keywords: Algeria, Comparative Literature, Colonization, Political Spring, French and Arabic Language.
    Keywords: Algeria, Comparative Literature, Colonization, Political Spring, French, Arabic Language}
  • مهدی ممتحن *
    آثار شکل گرفته بر مبنای تعهد اجتماعی به مجموعه آثاری گفته می شود که از زشتی ها و بیدادهای ظالمان و سلطه گران در حوزه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، و اجتماعی پرده برداشته و درصدد برمی آید تا این مفاهیم را با زبانی هنرمندانه به مخاطبان خود انتقال دهد. در این راستا مطالعه و بررسی جلوه های تعهد اجتماعی و اندیشه های وطنی در آثار هنرمندان متعهد، از جانب پژوهشگران ادبی و اجتماعی کاری ارزنده و جالب توجه است. نگارنده در این مجال قصد دارد تا با بررسی تعهد اجتماعی و اندیشه های وطنی در شعر شاعران متعهد قرن بیستم (اقبال لاهوری و ابوالقاسم شابی) به معرفی وجوه اشتراک و افتراق اندیشه این دو در حوزه ادب مقاومت بپردازد. در این پژوهش آرای اقبال لاهوری شاعر، ادیب، متفکر پاکستانی، و آخرین شاعر مطرح پارسی گوی شبه قاره هندوستان با اندیشه های ابوالقاسم شابی، شاعر جوان تونسی، سنجیده خواهد شد. گفتنی است که افکار ضد استعماری در اشعار سیاسی این دو شاعر جایگاهی ویژه دارد. منتها اقبال با تکیه بر فلسفه خودی سعی در بیدارساختن ملت مسلمان داشته اما شابی اساس اندیشه های انقلابی خود را در برابر قدرت های استعماری بر پایه تقویت اراده مردم جهان استوار ساخته است.
    کلید واژگان: تعهد اجتماعی, اندیشه های وطنی, استعمار, اقبال لاهوری, ابوالقاسم شابی}
    Mehdi Momtahen*
    The works completed based on social commitment refers to a set of works that reveal the ugliness and tyranny of the oppressors in different political, cultural, economic and social fields and seek to transfer these concepts with an artistic language to their audience. In line with this, study of reflections of social commitments and the thoughts related to the home country in the works by committed artists is a valuable and remarkable investigation by the researchers of literature and sociology. This paper attempts to study the social commitment and home country-related thoughts in the poetry of the committed poets in the 20th century, namely Iqbal Lahoori and Abu al-Qasim Shabbi, and to introduce the common points and different thoughts of these two in the field of literature of resistance. In this study, the opinions and thoughts of Iqbal Lahoori, the Pakistani poet and scholar who is the last well-known Persian-writing poem in India, are compared with the thoughts of Abu al-Qasim Shabbi, the young Tunisian poet. It should be mentioned that anti-colonialist thoughts have a special place in the political poems of these two poets. However, Iqbal relied on his own philosophy and tried to awaken the Muslim nation, while Shabbi founded his revolutionary thoughts against colonist powers based on strengthening the will and determination of people in the world.
    Keywords: social commitment, home country thoughts, Colonization, Iqbal Lahoori, Abu al-Qasim Shabbi (Aboul-Qacem Echebbi)}
  • Noushin Pakzad
    Postcolonial studies analyze the power relationship between the colonizer and the colonized people and tries to show the dominance of the colonizer over the colonized people not only in political, but also in social, cultural, and psychological aspects of life. The aim of this paper is to show how Brave New World (1975), a dystopia by Aldous Huxley, is strongly in line with postcolonial approach, and how it reveals some traces of Britain postcolonial attitude toward the colonized people. One of the key concepts which Edward Said (1979) introduces to literary criticism is ‘othering’. This concept can be traced well in the novel about the character called John and also his mother Linda. The governors of England consider John and Linda as inferior, savage, and dangerous persons who is an alien and an “other” for their society. Exile is another postcolonial term which is well applicable to this novel. According to this postcolonial definition both John and his mother are in exile because both of them are separated from their true culture. Other postcolonial conceptions such as subaltern, and cultural diversity shed light upon the unexplained, but seemingly simple plot and structure of Brave New World. Finally, the conclusion focuses on the fact that in Brave New World both John and Linda are others who are sacrificed because of the imperial oppression of the World State.
    Keywords: colonization, colonizer, colonized, creole, other, subaltern}
  • السید علاءالدین شاهرخی
    لمفهوم الوحده الاسلامیه مکانه متمیزه فی المستویین الداخلی و الخارجی، فی فکره الإسلام السیاسی. یکشف الوضع الحالی للعالم الإسلامی و الموامرات الشیطانیه المتعدده لخلق الخلافات و العداوه بین المسلمین عن هذه الضروره. لاشک فی ان الدراسه الدقیقه للتجارب القیمه لدی زعماء الوحده الإسلامیه فی العالم المعاصر خاصه دراسه آراء و افکار السید جمال الدین اسد آبادی، ضروریه جدا.
    کان ینظر السید جمال الدین اسدآبادی کقائد إسلامی إلی قضیه الوحده الإسلامیه کهدف قیم لا کوسیله سیاسیه بحته؛ لهذا قام بتخطیط سبل دقیقه و موثره للوصول إلی ها، نورد الاهم منها فیما یلی:ا- التعرف علی الاسباب المثیره للخلاف فی المجتمع الإسلامیه و اماطه اللثام عنها.
    ب- الاستفاده من بعض امکانیات الغرب من اجل الکشف عن دورهم فی الخلافات.
    ج- تشجیع الزعماء و الرواد المسلمین لمساله الوحده الخطیره و الاستفاده من هذا السبب المهم.
    د- التاکید علی اصل الوحده الإسلامیه و الهویه الدینیه فی إقرار الاخوه الإسلامیه.
    کلید واژگان: سید جمال الدین اسدآبادی, الوحده الإسلامیه, الاسس المشترکه, المسلمون, الاستعمار}
    Alaedin Shahrokhi
    Meaning of Islamic unity in two internal & external levels of diplomatic idea of Islam has superior place. Present situation of world of Islam and various devilish plots for provoking disputes and enmity among the Muslims shows well the necessity of this issue. Undoubtedly, the survey of valuable experience of leaders of Islamic world unity at present age, especially survey of Seyed Jamal Al-Din Asad Abadi’s ideas and opinions is so necessary. He, as an Islamic leader, knows Islamic world unity a valuable goal not only a diplomatic issue. He, therefore, appointed an exact and useful plan for accessing to the goal. The most important plans include:A) Introducing reasons of provoking disputes among Islamic world.
    B) Using some utilities of west world to introduce their role in provoking disputes among Muslims.
    C) Encouraging leaders and heads of Islamic world to apply unity among Muslims and usage of it.
    D) Emphasizing on the bases of Islamic unity and regional identity for developing Islamic fraternity.
    Keywords: Seyed Jamal Al-Din Asad Abadi, Islamic unity, Common bases, Muslims, Colonization}
  • حسین شمس آبادی، اصغر مولوی نافچی، غلامرضا گلچین راد *

    ولد معروف الرصافی سنه 1875م فی مدینه بغداد وکان شاعرا، وکاتبا، وصحفیا متمتعا بمنصب کبیر ومکانه اجتماعیه مرموقه فی الدوله العثمانیه. لقد شب الرصافی فی عصر کانت تتوالی فیه الاحداث فی العالم العربی، وقد خیم الجهل، والفقر، والمرض علی البلاد العربیه خلال اکثر فترات الحکم العثمانی.
    إن الشعر العربی قد عرف فی اواخر القرن التاسع عشر ومطلع القرن العشرین بوادر نهضته وازدهاره، واشتمل علی موضوعات سیاسیه، واجتماعیه، وحضاریه. وإن الادب وخاصه الشعر قادر علی ان یوثر تاثیرا إیجابیا فعالا فی صنع التاریخ وفی تحویل مجری الحیاه وتغییر اوضاعها.
    البیئه واحوال العصر دعت الرصافی وغیره من الشعراء إلی الاهتمام بشوون الوطن، والناس، وحریه الرای، ونشر العلم، والقضاء علی الجهل، وإخراج المراه من ظلمتها، والاعتماد علی النفس، ونشر لواء العدل، وإنصاف الطبقه البائسه، والدفاع عن الوطن، والتشجیع علی العمل، والقضاء علی الاستعمار والاجانب. إنها موضوعات لاکتها الالسنه، وترددت اصوات دعاتها فی کل مکان وقد عالجها الرصافی بکل ما اوتی من قوه حتی عرف ب«شاعر البوساء» و«شاعر الحریه».

    کلید واژگان: الادب, معروف الرصافی, الاجتماع, الحریه, الاستعمار, المراه, الدین}
    Hossein Shamsabadi, Asghar Moulavi Nafchi, Gholamreza Golchinrad

    A poet, author, statesman, and eminent social figure under the Ottoman Empire, Ma''ruf Rosafi, lived in a period when ignorance, poverty, and disease had overshadowed the country. Obviously, literature in late 19th century and early 20th century witnessed a rise and boom which included political, social, and cultural issues. And it was poetry that could yield positive effects in the process of constructing and revolutionizing life trends and its conditions. All these factors led Rosafi and others to embark upon and develop such themes as freedom of speech, spreading knowledge, abolishing ignorance, educating women, establishing justice, and defending home against colonization

    Keywords: Literature, Maruf Rosafi, society, Freedom, Colonization, Woman, Religion}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال