به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « empirical psychology » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «empirical psychology» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نجمه نظری، راهله کمالی
    امروزه در حوزه مطالعات میان رشته ای، به ارتباط میان «روان شناسی» و «ادبیات» توجه بسیار می شود. آثار ادبی از سویی حاصل حالات روحی انسان است و از سوی دیگر، روح و روان انسان را می پرورد؛ ازاین رو بستر مناسبی برای بررسی و تحلیل مفاهیم روان شناختی به شمار می آید. شعر عاشقانه، بخش گسترده ای از ادبیات فارسی را در بر می گیرد. در طول تاریخ ادب فارسی، سعدی از معدود شاعرانی است که عشق را به معنی زمینی و آسمانی آن به اوج رسانده است. عشق از مباحث عمده در روان شناسی تجربی نیز به شمار می آید و روان شناسان نامداری چون اریک فروم و استرنبرگ و رنه آلندی به تفصیل درباره عشق و زمینه ها و کارکردهای آن سخن گفته اند. میان دیدگاه سعدی و روان شناسی تجربی به عشق، مشترکاتی دیده می شود که از آن جمله می توان به نقش موثر عشق در تکامل و تعالی انسان و نیز تسلیم در برابر خواست و اراده معشوق و لزوم ایثار و بخشش در عشق اشاره کرد. مشترکاتی که بین دیدگاه سعدی و روان شناسی تجربی دیده می شود، از سویی بیانگر واقع نگری و صداقت سعدی در عشق ورزیدن و اظهار آن است و از سوی دیگر بر پایداری و ثابت بودن بسیاری از معیارهای عشقی سالم و طبیعی تاکید دارد.
    کلید واژگان: سعدی, غزل, عشق, روان شناسی تجربی}
    Najme Nazari, Raheleh Kamali
    Today much more attention is paid to the relation of "psychology" and "literature" in the field of interdisciplinary studies. Literary works, on one hand, are the result of man's mental states; and they foster man’s spirit, on the other hand; so, it seems being a suitable platform for the study and analysis of psychological concepts. Romance poetry covers a wide section of Persian literature. Saadi is one of the few poets who have upgraded love to its highest heavenly and terrestrial meaning throughout the history of Persian literature. Love is also a major topic in empirical psychology, and some well-known psychologists such as Erich Fromm and Robert Sternberg and Renee Allende have spoken in detail about it and its context and functions. The effective role of love in human evolution and excellence, and submission to the will of the beloved, as well as the need for sacrifice and forgiveness are the main commonalities exist between Saadi’s points of view and empirical psychology on love. These commonalities reflect Saadi's truthfulness and honesty in loving and expressing it, from one hand, and emphasize the sustainability of many healthy and natural love criteria, on the other hand.
    Keywords: Saadi, sonnet, love, empirical psychology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال