به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « epic poetry » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «epic poetry» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ماری هوبر*

    در «آخر شاهنامه» سروده مهدی اخوان ثالث (1929-1990،) یکی از برجسته ترین نمایندگان «شعر نو» در ایران، شاعر گفتار شفاهی ساختگی ای را به نمایش می گذارد، طوری که شعر فقط برای خواننده ای که با سنت حماسی داستان سرایی دمساز باشد قابل فهم می شود. این مقاله به بررسی رابطه بین زبان، ادراک، خود، زمان و جهان پدیدآمده از طریق داستان گویی تخیلی می پردازد. بحث ما با تکیه بر نظریه های ادراک، زمان روایی و اجرای حماسی، به ماهیت «من» و «ما»، زمینه های روایی و هویت های در حال ایجاد توسط روایت، تلفیق گذشته و حال در شکل داستان، قصه گو، و فضاهای خاطره می پردازد که هم در متن و هم از طریق متن ایجاد می شوند. کنش گفتاری خیالی راوی، خواننده را در مقام مخاطب در نظر می گیرد، و این در حالی است که گذشته حماسی با زمان حال ویران شده پوشانده می شود. زبان با آنچه توصیف می کند قیاس ناپذیر می شود. به جای توسل نوستالژیک به عصر فراموش شده قهرمانان حماسی (که غالبا این گونه ادعا می شود،) «آخر شاهنامه» به مثابه نوعی پیش بینی مدرن از آگاهی تکه تکه شکل می گیرد. این آگاهی تکه تکه شده بر افراد جامعه تاثیر می گذارد، جامعه ای که دیگر به دوران حماسه ها بازنمی گردد.

    کلید واژگان: شعر فارسی, شعر حماسی, فردوسی, ایران مدرن, داستان سرایی}
    Marie Huber *

    In “Ākhar-e Shāhnāmeh” by Mehdi Akhavān Sāles (1929-1990), one of the foremost representatives of “New Poetry” in Iran, a fictive orality is staged: The poem becomes decipherable only to a reader attuned to the tradition of epic storytelling. This paper examines the relationship between language, perception, self, time, and world created through the fiction of storytelling. Drawing on theories of perception, narrative time, and epic performance, our discussion touches upon the nature of “I” and “we”, the shifting narrative grounds and identities enacted by the narration, the imbrication of past and present in the figure of the storyteller, and the memory spaces that are created both in and through the text. The imaginary speech act of the storyteller casts the reader as audience, while at the same time, the epic past is overlayed by a tumble-down present. Language itself becomes incommensurable with what it describes. Rather than a nostalgic invocation of a lost age of epic heroes, as has often been claimed, ĀKHAR-E SHĀHNĀMEH emerges as the profoundly modern diagnosis of a split consciousness that affects the individual in a society that can no longer return to epic naïveté.

    Keywords: Persian poetry, epic poetry, Ferdowsi, modern Iran, storytelling}
  • فاطمه حمصیان کاشان، شهرام آزادیان*
    در این پژوهش تلاش شد با توجه به فرهنگ ها و متون و مطبوعات، سابقه معنای حماسه استخراج شود. در فارسی حماسه به معنی نوع ادبی اپیک (epic) است. سابقه این معادل گذاری در فارسی کم است. پیش از آن این واژه در عربی به سه معنا به کار می رفت: 1. شجاعت، 2. قصاید و قطعاتی در ادبیات عرب که بیشتر مبتنی بر بیان مفاخر قبیله و و فرد بودند، و 3. نوعی گزیده شعر. احتمالا از حوالی سال 1828 م. حماسه در زبان عربی در برابر اپیک قرار گرفته است و پس از آن تا مدتی این واژه به همین معنا به کار می رفته، اما از زمانی عربی زبانان واژه ملحمه را در برابر اپیک قرار داده اند. در زبان فارسی نیز، تا پیش از اینکه حماسه به معنای یکی از انواع ادبی به کار رود، به همان معانی ای به کار می رفته است که در عربی رایج بوده؛ هر چند نمونه های کاربرد این واژه به این معانی در فرهنگ های فارسی بسیار اندک است و در متون هم زیاد به کار نرفته. در زبان فارسی، ظاهرا نخستین بار در روزنامه کاوه حماسه به معنی امروزی به کار رفته است، البته این روزنامه در ایران چاپ نمی شده. پس از آن کم کم این معنای امروزی در مطبوعات و کتاب ها به کار رفته است. البته تا مدت ها این واژه هم به معانی قدیم به کار می رفته (به ویژه معنی فخر) و هم به معنی جدید؛ مواردی نیز دیده شد که این واژه طوری به کار رفته است که هر دو معنا را می توان از آن استنباط کرد.
    کلید واژگان: حماسه, حماسه ابوتمام, شعر حماسی, مجله کاوه, ملحمه}
    Fatemeh Hemmasiyan Kashan, Shahram Azadian *
    The present research sought to extract the history of the concept of epic from dictionaries, texts, and press reports. In Persian, the term “Hamasah” denotes the epic genre. This equivalence has happened only recently. Earlier, the word was used in Arabic to suggest three different meanings: 1. courage, 2. Qasidas and Qetas in the Arab literature mainly revolving around the achievements of tribes and individuals, and 3. a type of poetry selection. Probably around 1828, the Arabic word “Hamasah” was considered synonymous with the epic and used to denote this notion for some time. However, after a point, Arab speakers chose the word “Malhamah” as an equivalent for the epic. In Persian, too, the word “Hamasah” has meant the same as was common in Arabic before being used to denote a literary genre. However, the instances of the usage of this word to indicate such meanings are scant in old dictionaries of Persian and are rarely used in texts. In the Persian language, the Kaveh newspaper was apparently the first to use the word “Hamasah” in its modern meaning. Notably, this newspaper was not published in Iran. Afterward, the press and books gradually began utilizing this word. However, the word continued to be used to denote its old (particularly honor and achievements) and new meanings for a while. In some instances, it was used in a way suggestive of both meanings.
    Keywords: epic, Epic poetry, Hamasah of Abu Tammam, Kaveh newspaper, Malhamah}
  • حمیرا زمردی*، آمنه دیلمی
    زمینه و هدف

    بانوگشسپ نامه منظومه حماسی منحصربه فردی است که قهرمان آن بانویی پهلوان به نام بانوگشسپ، دختر رستم است. سراینده اثر ناشناس و زمان سرایش آن به اعتقاد پژوهشگران اواخر قرن پنجم یا اوایل قرن ششم است. این منظومه شرح دلاوریها و جنگهای این پهلوان بانو با مهترجینان، با پدرش رستم که خود را بصورت ناشناس درآورده بود، با فرستاده افراسیاب و با سه شاه هندی است که بر همه آنها چیره میشود و در نهایت با ازدواج بانو با گیو، پسر گودرز، به پایان میرسد. این پژوهش برآن است تا شاخصه های سبکی این اثر دلنشین را که تقلیدی از شاهنامه است مورد بررسی قرار دهد.

    روش مطالعه

    پژوهش پیشرو با تکیه بر روش کتابخانه ای و فیش برداری به انجام رسیده است. محدوده مورد مطالعه، بانوگشسپ نامه به تصحیح روح انگیز کراچی بوده که توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چاپ رسیده است.

    یافته ها

    این اثر در سه سطح زبانی و ادبی و فکری مورد مطالعه و واکاوی قرار گرفت. در این منظومه سراینده از ردیف و انواع آن با بسامد بالایی استفاده کرده است که نوعی ساختارشکنی در زبان حماسه بشمار می آید. در بررسی قافیه، از قافیه حاجب به میزان زیادی استفاده کرده است. استفاده از جناس مذیل با بسامد بالا، استعمال لغات پهلوی، استعمال کلمات حماسی از قبیل حیوانات حماسی، ابزارآلات حماسی، صفات حماسی، افعال حماسی و استفاده از مجاز و تشبیه و استعاره و کنایه و اغراق با بسامد بالا از دیگر ویژگیهای این حماسه است.

    نتیجه گیری

    در بررسی دقیق ابیات مهمترین شاخصه فکری و محتوایی این منظومه وجود عناصر دینی زرتشتی و عناصر دینی اسلامی، مردسالاری، مضامین اخلاقی و ویژگیهای جامعه ایرانی است. سراینده این منظومه در میان منظومه های حماسی دیگر که به تقلید از شاهنامه سروده شده، تقریبا موفق عمل کرده است و علاوه بر ساختار حماسی، بسیاری از مضامین را به تقلید از شاهنامه در اثر خود استفاده نموده است.

    کلید واژگان: سبک شناسی, حماسه سرایی, بانوگشسپ نامه, سطح زبانی و ادبی و فکری}
    Homeira Zomordi*, Ameneh Deilami
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Banu gashspnameh is a unique epic poem whose hero is a heroine named Banu Gashsp, Rostam"s daughter. The composer of the unknown work and the time of its transmission are believed by researchers to be in the late fifth or early sixth century. This poem is a description of the heroism and wars of this heroine with the Mehtarjins, with her father Rostam who had made herself anonymous, with the messenger of Afrasiab and with three Indian kings which overcomes all of them and finally ends with the marriage of the lady with Giv, Goodars" son. In this research, we intend to examine the stylistic features of this pleasant work, which is an imitation of the Shahnameh.

    METHODOLOGY

    Leading research has been done relying on the library method and taking notes. The study area is Banu gashspnameh, edited by Dr. Roohangiz Karachi and published by the Institute of Humanities and Cultural Studies.

    FINDINGS

    This work was studied and analyzed at three levels: linguistic, literary and intellectual. In this system, the poet has used rows and their types with high frequency which is a kind of deconstruction in the language of epic. In the study of rhyme, he has used contrast rhyme to a great extent. The use of high-frequency puns, the use of Pahlavi words, and the use of epic words such as: epic animals, epic tools, epic attributes, epic verbs and the use of metaphors, metaphors, metaphors and exaggerations with high frequency are other features of this epic.

    CONCLUSION

    In the detailed study of verses, the most important intellectual and content feature of this system is the existence of Zoroastrian religious elements and Islamic religious elements, patriarchy, moral themes and characteristics of Iranian society. The poet of this poem has been almost successful among other epic poems that have been written in imitation of Shahnameh, and in addition to the epic structure, he has used many themes to imitate Shahnameh in his work.

    Keywords: Stylistics, epic poetry, Banu gashspnameh, linguistic, literary, intellectual level}
  • محمدرضا صالحی مازندرانی، رضا گورویی*
    در میان آثار فاخر حماسی، «برزونامه» عطایی رازی جایگاه ویژه ای دارد. آنچه شعر عطایی را برتری بخشیده است، بهره وری شایسته از موسیقی واژه ها و هماهنگی درونی کلمات و انسجام شعر اوست. یکی از تکنیک های عطایی در انعطاف بخشی به صورت سخن و تجسم فضای مهیج حماسی، به کارگیری موسیقی فاخر حماسی در عرصه کلام است. شیوه های موسیقی پردازی در شعر او موجب تحرک و پویایی شده است؛ همچنین موجبات التذاد وافر خواننده از شعرش را فراهم ساخته است. درک مختصات موسیقیایی که سبب ساز ترسیم فضای حماسی در برزونامه می شود، موجب آشنایی بیشتر خوانندگان با جلوه ها و شگردهای متنوع این شاعر حماسه سرا می شود. در این پژوهش انواع موسیقی پردازی در شعر عطایی چون: نغمه حروف، ترکیبات اشتقاقی، مترادفات و معطوفات، کلمات زنگ دار و افعال پیشوندی تحلیل و بررسی شده اند. نگارندگان بر این باورند که گوشنواز ساختن شعر و همسو ساختن خواننده با مفاهیم فخیم حماسی، مهم ترین انگیزه های عطایی رازی از عنایت ویژه به موسیقی کلام است.
    کلید واژگان: حماسه, برزونامه, موسیقی, طنین, شور و هیجان}
    Mohammad Reza Salehi Mazandarani, Reza Goroue *
    Borzunameh written by Attaii Razi has a special state among Persian celebrated epic works. What has made the poems of Attaii distinguished among others is his appropriate use of rhythmic words as well as the cohesion and coherence of his poetry. A technique used by Attaii for giving flexibility to the words and creating an epic and passionate atmosphere is to apply rich epic rhythm in his discourse. His metrical style of poetry has given an energetic and zealous tone to his poems bringing great joy to the audience. Understanding the metrical characteristics leading to the epic atmosphere in Barzunameh can familiarize the readers with the manifestation of various techniques used by this great epic poet. This study attempted to analyze a variety of metrical features such as the melody of letters, morphological derivations, synonyms and coordinations, ringing words as well as prefix verbs in the poems of Attaii. The authors in this study concluded that giving melody to the poems and creating affinity between the reader and profound epic concepts were among Attaii Razi’s main motives to focus on rhythm in his discourse.
    Keywords: Epic Poetry, Borzunameh, Rhythm (Meter), Melody, Passion}
  • محمود رضایی دشت ارژنه*، مرجان کیوانپور

    سیمرغ یکی از موجودات رازآمیز شاهنامه، ادب حماسی و طومارهای نقالی است که در بسیاری از موارد با کارکیایی های خود، سرنوشت جنگ یا قهرمان را دگرگون می کند؛ اما با وجود جایگاه برجسته این پرنده شگرف در گستره ادب حماسی و طومارهای نقالی، تاکنون سیر تطور و کارکیایی های او به شکلی متمرکز بررسی نشده است. از این رو در این جستار کوشش شده که به شکلی جامع، سیر تطور و کارکیایی های سیمرغ در سه حوزه ادبیات پیش از اسلام، ادب حماسی وطومارهای نقالی بررسی گردد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بر خلاف شاهنامه که تنها سیمرغ در دو مورد به وسیله زال فراخوانده می شود، در گستره منظومه های پهلوانی و حماسه های منثور پس از شاهنامه، طومارهای نقالیو ادب عامه، کارکیایی های بسیار گسترده تری به این پرنده منسوب است که برخی از آن ها به شرح زیر است: کمک به دست یابی فرامرز به جزیره مرنج، یاری خواستن از سام برای رهایی از چنگ ارقم دیو، طلسم کردن شهر ارم، یاری رستم در شکست سرخاب دیو و رهایی رخش، یاری رستم در شکست جبارشاه، یاری رستم در بازپس ستاندن انگشتری حضرت سلیمان (ع) از صخره دیو، فراخواندن زال و سپاهیانش به گروش به دین اسلام، پیشگویی شکست ضحاک، حمایت از فریدون، پی افکندن درفش کاویانی و جنگ افزارهای فریدون، پروراندن زال، رهایی کیکاووس از چاه مازندران، یافتن رخش و آگاه کردن زال از زنده ماندن فرامرز، کشتن اسفندیار، خدمت گرشاسپ به سیمرغ، درمان رستم و زایش فرامرز، رهایی کیخسرو، به پادشاهی رسیدن کیقباد، کشتن دیو سپید، گزینش رخش، پیروزی بر سهراب، چاره جویی در زنده ماندن سهراب، یاری زال در رویارویی با برزو، ساختن ببر بیان و رهاندن رستم و سیاوش از مرگ. از دیگرسو، با توجه به دو سویه اهورایی و اهریمنی سیمرغ و دیگر قراین موجود، پیوند او با زروان نیز دور از ذهن نیست.

    کلید واژگان: سیمرغ, اوستا, متون پهلوی, ادب حماسی, طومارهای نقالی, ادب عامه, زروانیسم}
    Mahmood Rezaii *, Marjan Keyvanpoor

    Simorgh is one of the mysterious characters of Shahnameh, which in many cases transforms the fate of the war or the hero with its own power. But despite the outstanding position of him in the epic literary and narrative scrapbooks, its evolution and performance have never been studied as a centralized work. Therefore, in this essay, we tried to examine the evolution and performance of Simorgh in three areas of pre-Islamic literature, epic literature and narratives. The results of this research indicate that, unlike Shahnameh, in the other post-Shahnameh epic poems,prose epics, narrative transcripts and Folklore literature , there are more widely used powers related to this bird such as: helping Faramarz, asking Sam for help to get rid of Argham Div, spelling the city of Eram, helping Rustam in defeating Sorkhab Div and releasing Rakhsh, helping Rustam in defeating Jabbar-Shah and retrieving the ring of Prophet Soleiman from Sakhre Div, calling on Zal to convert to Islam, predicting the defeat of Zahak, Supporting Fereydoun, designing the Kaviani flag and Feridun’s weapons, upbringing Zal, releasing Keykavous from Mazandaran, Finding Rakhsh and Informing Zal of Faramarz's Survival, Killing Esfandiar, helping  Simorgh by Garshasp, Curing Rostam and birth delivery of Faramarz, Liberation Kaykhosrow, the coronation of Kayqhobad, killing Div-e Sepid, Choosing Rakhsh, victory over Sohrab, finding the way to survive Sohrab, and helping Zal to confront Borzu, Making armur of Rostam, keeping Rustam and Siavash from death.. On the other hand, regarding to the two aspects of Ahura and the demonic of Simorgh , his connection with Zervan is not impossible.

    Keywords: Simorgh, Pre-Eslamic Texts, Epic Poetry, Narrative scrapbooks, Folklore literature, Zurvanism}
  • مرتضی جعفری *

    موسیقی شعر،ضرباهنگ اصلی ذات شعر است که درک زیبایی شعر را امکان پذیر می سازد. این مساله در شاهکارهای ادبی نشان از سبک خاص خالق اثر دارد که مورد توجه صاحب نظران و ادیبان قرار گرفته است. در این مقاله به منظور درک ظرافت های موسیقایی در شعر دو حماسه سرای بزرگ، بخش هایی از   گشتاسب نامه سروده شده توسط دقیقی و بخشی از شاهنامه فردوسی، از نظر موسیقی شعر مورد ارزیابی و  مقایسه قرار گرفته است. منظور از موسیقی در این نوشتار پژوهشی معنای وسیع آن، یعنی فرم و ساخت است. برای بررسی دقیق تر موضوع، هر دو اثر از چهار منظر کلی یعنی: 1.موسیقی بیرونی یا عروض،2.موسیقی کناری یا قافیه و ردیف،3.موسیقی درونی یا آرایه های بیانی، بدیعی و ساختارهای زبانی4.موسیقی معنوی یا همان ساختارهای داستان پردازی و تصویرگری، بررسی شده اند. با ارایه آمارهای دقیق و تحلیل آن ها، به نظر می رسد ابیات فردوسی در هر چهار جنبه از انسجام، تنوع، گستردگی و ارزش ادبی بالاتری برخوردار است و از نظر قافیه و ردیف متنوع تر، موسیقایی تر و هنری تر از ابیات دقیقی است. در آرایه های ادبی، دقیقی بیشتر به ظاهر کلام و صنایع لفظی نظر دارد و فردوسی به عمق کلام، ارتباط های معنایی و آرایه های بیانی توجه کرده است. از حیث داستان پردازی، سخن دقیقی در قیاس با سخن فردوسی، مستقیم تر، مبهم تر و قدیمی تر است؛ اما فردوسی با روایتی واقعی تر، چند بعدی، مفصل تر و با ظرافت ادبی، جذابیت بیشتری ایجاد کرده است.روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی خواهد بود.

    کلید واژگان: موسیقی شعر, گشتاسبنامه, شاهنامه, حماسه, فردوسی, دقیقی}
    Morteza Jafari*

    In this article, to understand the musical elegances of two great epic poet, Ferdowsi and Daghighi, we compare some parts of Goshtasbnameh which has been created by both of them. Our intention of music in this article is an extensive meaning namely form and construction. For a more detailed study of the subject, both of them from four direction has been investigated: 1-   External music or prosody, 2. Side music or Rhyme and row 3. Internal Music or figures of speech, rhetoric and linguistic structures 4. Contemplative music or structures of fiction and description. With statistical presentations and analysis of them, distinguished that Ferdowsi's verses in four directions had more integrity, variety, expansion and high literary value. Verses, rhyme and rows of Ferdowsi are more various, musical and artistic than Daghighis verses. In   figures of speech Daghighi has been more attentions to apparent of speech and rhetoric and Ferdowsi to depth of speech and intellectual relationships. In saying stories Daghighis verses compare to Ferdosis verses are more   strictly speaking, more direct and more ambiguous and older but Ferdowsis narrations are mor  realistic, multi-dimensional, more detailed, with more subtlety, and creating more attractive.  </strong>

    Keywords: Goshtasbnamh, Shahnameh, Epic poetry, Ferdowsi, Daghighi}
  • رقیه مهمان دوست کتلر، بتول فخر اسلام*

    در آثار غنایی با استفاده از من شخصی (بیشتر) و اجتماعی (کمتر)، دغدغه های درونی صاحب اثر یا شخصیت های مخلوق او روایت می شود. عنصر احساس در این گونه ادبی اهمیت ویژه ای دارد. بدیهی است که عواطف بشری در قالب یک گونه ادبی خاص نمی گنجد و در همه آثار خلق شده، کم و بیش نمود دارد. متون حماسی نیز، از این قاعده مستثنی نیستند. در روایت های حماسی، شاهد پیوند مسائل درونی شخصیت ها با دغدغه های بیرونی آنها هستیم. هر کدام از پهلوانان از ویژگی های انسانی برخوردارند و عاطفه و احساس در تار و پور کردار، اندیشه و گفتار آنها جای گرفته است. به این اعتبار، در مقاله حاضر، مولفه های غنایی پرتکرار در سروده حماسی بانوگشسب نامه بررسی شده است. به نظر می رسد شاعر با ذکر ماجراهای عاشقانه، توصیف، هجو و نکوهش، نیایش و مناجات، تقاضا، خمریه سرایی، مفاخره و رجزخوانی، و طنز، ضمن کاستن از خشونت ماهوی داستان های حماسی، با استفاده از عنصر عاطفه، باعث باورپذیری بیشتر شخصیت ها شده و به دغدغه های انتزاعی و ذهنی پهلوانان، عینیت بخشیده و مخاطبان را در جریان آن قرار داده است. همچنین، بخشی از آیین های پهلوانی و رسوم ایرانیان باستان با طرح موضوعات غنایی نشان داده شده است.

    کلید واژگان: ادبیات غنایی, شعر حماسی, بانوگشسب نامه, عاطفه و احساس}
    Roghieh Mehmandoost Kotler, Batool Fakhr Islam*

    In the lyric works, using personal I (more) and social (less), the inner concerns of the owner of the work or creature's characters are narrated. The element of feeling in this literary form is especially important. Obviously, human emotions do not fit into a particular literary form, and they are more or less created in all works created. Epic texts are no exception to this rule. In epic narratives, we see the linkage of the inner issues of the characters with their exterior concerns. Each of the champions has human features and emotions and feelings are in the tune of their thoughts and speeches. Accordingly, in the present article, the frequent lyric components in the epic poem of Banoogoshasbname are investigated. It seems that the poet with mention of romantic adventures, descriptions, satire, prayers and supplications, demand, khayriyah-naraee, bastard and rebelliousness, and humor has visualized to abstract  and mental concerns of the wizards by using element of affection caused to more believability of characters and placed the audience in it while reducing the violent nature of epic stories. Also, part of the ancient aristocratic rituals and customs of the ancient Iranian have been shown with the lyric topics.

    Keywords: ghana literature, Epic poetry, Banoogoshasbnameh, emotion, feeling}
  • زهرا فرج نژاد فرهنگ
    علی نامه، منظومه ای رزمی- مذهبی است که شاعری با نام یا تخلص ربیع در قرن پنجم هجری، به تقلید از شاهنامه فردوسی، سروده است و موضوع آن مناقب و مغازی علی بن ابی طالب است. یکی از ویژگی های اشعار حماسی، تاکید بر برخی از تصاویر و صحنه هاست که سبب حماسی تر شدن فضای شعر می شود. تاکید، گاهی به صورت «تکرار» عناصر سازنده شعر صورت می گیرد که موجب برجسته شدن تصاویر می شود. این هنرسازه، سهمی جالب توجه در تاثیر زبان اثر بر خواننده دارد. در این جستار پس از طرح جنبه های زیباشناختی «تکرار»، عناصر سازنده شعر، واکاوی شده و پس از استخراج، به ذکر نمونه هایی از آن ها پرداخته شده است. پرکاربردترین عنصر تکرار به ترتیب واژه، واج، مصراع، جمله، واژگان ترکیبی، مضمون، بیت و هجا را شامل می شود.
    کلید واژگان: علی نامه, شعر حماسی, هنرسازه, تکرار}
    Zahra Faraj Nezhad Farhang
    Ali Nameh is an epic religious poetry composed by an unknown poet whose pseudonym is Rabi in the fifth century AH, in imitation of Shahnameh Ferdowsi and its subject matter revolves around the virtues and battles of Ali ibn Abi Talib. One feature of epic poetry is emphasis upon some images and scenes which tends to incline the atmosphere of the poem more towards epic. This emphasis manifests itself at times by "repetition" of the basic structure of poetry which leads to highlight the imagery. This element of repetition contributes significantly in influencing the reader by the linguistic effect of the work. This research first puts forward the aesthetic aspects of "repetition", then inspects the structural elements of poetry and finally provides examples for each element. The most recurrent element of repetition include word, phoneme, hemistich, sentence, compound words, theme, line, and syllable.
    Keywords: Ali Nameh, epic poetry, Fine art, repetition}
  • وحید رویانی، منیره فرضی شوب
    حمله حیدری باذل مشهدی یکی از نخستین و مشهورترین حمله هایی است که در قرن دوازدهم سروده شده است. باذل این اثر را در بحر متقارب و قالب مثنوی به سبک و سیاق شاهنامه نوشته است، تعداد ابیات آن بین 20 تا 30 هزار بیت است و شاعر در آن پس از مناجات و نعت رسول (ص) و ولی (ع)، داستان تاریخ اسلام را از بعثت پیامبر (ص) تا کشته شدن عثمان به نظم می کشد و داستان در همین جا با مرگ او ناتمام می ماند. پس از باذل، چندین نفر کارش را ادامه دادند و تکمله هایی بر اثر او سرودند، شاعری به نام نجف در سال 1135ق. با سرودن ابیاتی ، از میان این تکمله ها منظومه میرابوطالب فندرسکی را به حمله حیدری باذل ملحق ساخت و آن را به شکل مجموعه ای واحد درآورد. این اثر همانند سایر حماسه های پس از شاهنامه بسیار متاثر از سبک و زبان فردوسی است و گاه این تاثیر در برخی داستان ها چنان پیش می رود که به مرحله تقلید می رسد. نویسنده قصد دارد در این مقاله با بررسی تطبیقی و جزء به جزء دو اثر، میزان تاثیرپذیری باذل از فردوسی را در بخش های مختلف حمله حیدری نشان دهد.
    کلید واژگان: حمله حیدری, باذل مشهدی, شاهنامه, تاثیرپذیری}
    Vahid Rooyani, Monireh Farzi Shob
    Bazel Mashadi′s Heydary Attack is one of the earliest and most famous Attack epics written in the twelfth century. Bazel exploits the style and format of Shahname in his masnavi, composed in twenty to thirty thousand verses. The poet, after chanting the praise of God, prophet and his successor (Vali), verses the history of Islam beginning from the prophet’s mission (Be’sat) to the order of killing Usman. However, the story of his death remains unfinished. After him, several people continue his work, but among these notes, just Fendereski's epopee is joined to Bazel's masnavi, by the poet Najaf in 1135 AH. Najaf, by composing some more verses, blends the two into a single set. This work, like other epics following Shahnameh, is highly influenced by Ferdowsi’s style and language; sometimes, even, this effect on some stories of Heydary Attack appears to be on an imitation stage. In this paper, the authors try, by a comparative analysis of the two epics, to show how Bazel uses Shahnameh as a model.
    Introduction
    Bazel Mashadi′s Heydary Attack is one of the earliest and most famous Attack epics written in the twelfth century. Bazel exploits the style and format of Shahname in his masnavi, composed in twenty to thirty thousand verses. The poet, after chanting the praise of God, prophet and his successor (Vali), verses the history of Islam beginning from the prophet’s mission (Be’sat) to the order of killing Usman. However, the story of his death remains unfinished. After him, several people continue his work, but among these notes, just Fendereski's epopee is joined to Bazel's masnavi, by the poet Najaf in 1135 AH. Najaf, by composing some more verses, blends the two into a single set. This work, like other epics following Shahnameh, is highly influenced by Ferdowsi’s style and language; sometimes, even, this effect on some stories of Heydary Attack appears to be on an imitation stage.
    Method
    The authors intend to compare different parts of the two works and show that whether the author of Heydary Attack is affected by Shahnameh, and if yes, how and in what parts of his work.
    Results And Discussion
    The comparison of different sections of the two books shows that Shahnameh has influenced Bazel Mashadi′s Heydary Attack in the following parts: 1. Story: Sometimes, Bazel takes advantage of a complete story, some of the scenes and events of the story or heroes’ dialogues of Shahnameh.
    2. Compound structures: Ferdowsi uses a variety of additional, attributed and verbal compounds in Shahnameh. The beauty, well-combination and innovation of Ferdowsi's epic poetic compounds lead the next epic poets like Bazel to copy them in their works.
    3. Verse: Sometimes Bazel Mashadi imitates a poetic style of Shahnameh. Even, one can say that he is unconsciously influenced by Ferdowsi′s epic poems due to lots of times he reads it, and as a result, his versification becomes like Ferdowsi’s.
    4. Praising God: It seems that Bazel, in his praise of God, in some cases, is also influenced by Ferdowsi′s God praising; sometimes, he repeats some words of Shahnameh, and sometimes, he gets the essence of Ferdowsi′s way of praising God.
    5. Rhyme pattern: In respect to the use of words, especially rhyme words of verses, Bazel even adopts Ferdowsi’s rhyme patterns or applies those patterns in his poesy. Sometimes, such rhymes are accompanied by row lyrics employed in Shahnameh.
    6. Type of narration: Ferdowsi gets the prose stories from other people, such as the peasants of the feudal class, some writings well-known as Daftare Bastan ‘the ancient pamphlet’ and others whom he called ‘sage’ and ‘honest’ individuals, besides Magh, Azadsarv, Bahram, Shadan Borzin and Old Shahoo as specific persons mentioned by Ferdowsi. Bazel, too, versified the prose book Me’raj Alnabovvah & Madarej Alfotovvah written by Farahie into Heidari Attack, besides the narrative of the stories from the point of view of the wise and the honest.
    7. Image: Ferdowsi creates various descriptions and images in accordance with themes and scenes. In this regard, ‘exaggeration’ is one of the images that Ferdowsi benefits professionally and abundantly. These exaggerations and hyperboles have influenced Bazel Mashadi and other epic poets after Ferdowsi, and they use such images with no change in their books. Simile and epanados??? are other Ferdowsi′s images imitated in Heydary Attack.
    8. Proverb: One can find proverbs in Bazel’s book similar to Shahnameh’s proverbs in terms of content and vocabulary, most probably gotten from Shahnameh.
    9. Allegory: Bazel uses Shahnameh’s allegories; however, sometimes he expandes the concise allegories of Shahnameh into details.
    10. Slandering women: Sometimes Shahnameh’s heroes insult women through stories. This theme is seen in Heydary Attack too. For example, in the dialogue of Amr and Sufyan, Amr says men are truthful, while women are cunning and deceitful.
    11. Sunrise and sunset: Ferdowsi in Shahnameh describes very beautiful sunrises and sunsets. Bazel and other epic poets following Ferdowsi, also, pay attention to these descriptions and use them in their writings.
    12. Destiny: Ferdowsi attributes various traits to time and fate including instability, whims, unkindness and ignorance. The same attributes can also be seen in Bazel′s Heydary Attack.
    Conclusion
    In the present study, some aspects of Shahname’s influence on Bazel′s Heydary Attack were examined. However, considering the size of the two books and broad area of investigation, the authors believe that more research is needed in regard to the influence of Shahname on Persian literature in general and on religious and oral literature in particular.
    Keywords: Heydari Attack, Shahnameh, Comparative, Imitation, Epic poetry}
  • اصغر شهبازی مهدی ملک ثابت
    نقد زبان حماسی در راستای تحقیقات مربوط به نقد نوعی (نقد بر اساس اصول و شاخص های انواع ادبی) است. در نقد زبان حماسی، چگونگی به کار رفتن زبان در نوع ادبی حماسه بررسی می شود، بر این اساس که بین نوع ادبی حماسه و زبان به کار رفته در آن، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و نوع حماسی، زبان حماسی را می طلبد. در همین خصوص، «نقد زبان حماسی در خاوران نامه» موضوعی است که طی آن شاخص های اصلی زبان حماسی (وزن و قافیه، واژگان و ترکیبات، نحو کلام، صورخیال و محتوا) در خاوران نامه مورد بررسی قرار گرفته است. به این ترتیب که با ملاک قراردادن بخشی از این منظومه (به عنوان حجم نمونه، بر اساس الگوهای نقد زبان شعر، به ویژه الگوهای فرمالیستی) به بررسی زبان حماسی در این اثر پرداخته شده است. در این بررسی مشخص شده است که اولا شاعر در برخی از سطوح زبان حماسی، ازجمله واژگان و نحو متاثر از زبان فردوسی است؛ ثانیا نوع حماسه ( دینی) و عوامل مربوط به سبک دوره و فردی سبب شده اند که زبان حماسی در این منظومه از وحدت و یکپارچگی زبان حماسی معیار برخوردار نباشد. این مقاله و نتایج آن می تواند برای کسانی که می خواهند از چگونگی زبان حماسی و تحول آن در یکی از حماسه های دینی پس از فردوسی مطلع شوند، سودمند واقع شود.
    کلید واژگان: حماسه, شاهنامه, زبان حماسی, خاوران نامه, ابن حسام}
    Asghar Shahbazi, Mehdi Maleksabet
    In this type of criticism، the main elements that a critic takes into consideration are rhythm and rhyme، vocabulary، syntax and word order، and forms of imagination. In the standard epic language، i. e. Shahname، all these elements help the typical literary epic and recall thought epical contents، but in some epic works after Ferdowsi، it is seen that the main epical elements have been separated from context and have made the epic language oscillate and even have made it similar to lyric language. In order to find out this issue، we decided to review the main elements of epic language in a secondary epic، i. e. Ibn Hessam Khusfis Khavaranname. In this review، it has been specified that the poet has been nearly successful in using most elements of epic language including side rhymes، epic vocabulary، syntax and a fluent epic language، although unreal imaginary content has influenced the poet''s work، and as a result non-epic vocabulary and combinations have been imposed on him، and this fact has kept his language away from the sound standard epic language.
    Keywords: Shahname, epic poetry, review epic language, Ibn Hessam Khusfis Khavaranname}
  • سید محمد باقر حسینی، زهرا امیری *

    ادب الحروب الصلیبیه التی فرضت علی العالم الإسلامی فی القرنین السادس و السابع الهجریین، من جانب اروبا، و تحت ستار دینی، مع باعث استعماری مجلی لروح العزه و رفض الظلم بین المسلمین، اللذین هما من تعالیم الإسلام القیمه. و هذه وقفه یسیره عند الاشعار ذات محور العزه و محاورها الشعریه، التی تبین وجود روح العزه فی منشدی ها المسلمین، علی اساس المنهج الوصفی التحلیلی، مستهدفه خلق روح العزه و تقویه روح رفض الظلم و تثبیتها فی العالم الإسلامی الذی یعانی حالیا من استیلاء العدو الغربی علی افلاذ کبده. و قد اسفر البحث ببیان موجز عن الاهداف الإستعماریه للحروب الصلیبیه، مما اعقب تصدی المسلمین مدافعین عن عزتهم باسالیب مختلفه منها إنشاد اشعار کهذه التی سنعرضها، و انصرف کذلک إلی تبیین العزه من منظار الغرب الإستعماری و الدین الإسلامی.

    کلید واژگان: الحروب الصلیبیه, العزه, الشعر الحماسی}
    Seyyed Mohammad Bagher Hoseini, Zahra Amiri

    The literature of the Crusades – imposed on Islamic world by west، with religious cover and colonial motivation، in 6th and 7th century A. H-is a manifestation of the spirit of honor and unoppressedness among the Moslems، which are the worthful Islamic teachings. Islamic world now suffers from the prevalence of the western arrogant on their body''s pieces، and utilizing the means of though and poem، reviewed the honor-oriented poems of this period.

    Keywords: Honor, Crusades, Epic poetry, honored poems, Poetries in honor}
  • مرتضی جعفری
    در این مقاله سعی شده است علاوه بر، بررسی شاهنامه و گرشاسبنامه از نظر زیبایی شناسی و ساختار های زبانی و فکری، آنها را با روشی تحلیلی از حیث کیفیت روایت و تصویرگری بسنجیم. روایت ها و تصویرگری های اسدی در گرشاسبنامه، موجز، زیاد ومکرر است اما به مانند تصویر های فردوسی، هدفمند و مرتبط نیست. شیوه اسدی در روایت استفاده از مناظره و تمثیل است. برخلاف شاهنامه که داستان ها بیشتر از زبان قهرمانان نقل می گردد، داستان های اسدی از زبان راوی بیان می شود. تکرار در گرشاسبنامه کم است اما مضمون ها غالبا تکراری است. اسدی در روایت ماجراهای بزمی و غنایی موفق تر از توصیف صحنه های رزمی عمل می کند و حتی توصیفات رزمی او نیز رنگی از مضامین و مفاهیم غنایی دارد. بر خلاف توصیفات تک بعدی اسدی توصیفات فردوسی چند بعدی و مینییاتوری است. حماسه گرشاسبنامه را باید حماسه ای شخصی و با محوریت فرد، به شمار آورد اما حماسه شاهنامه، حماسه ای ملی و با محوریت ایران است. بر خلاف گرشاسب که به ضحاک خدمت می کند، رستم هرگز در خدمت دشمنان ایران نبوده است. اسدی یکی از استادان بزرگ حماسه سرایی است و کتاب او یکی از ارزشمند ترین آثار حماسی ایران به شمار می آید، اما گرشاسبنامه از نظر ارزش های ادبی و قدرت روایتگری و خلق تصاویر هنری با شاهنامه، برابری نمی کند.
    کلید واژگان: شاهنامه, گرشاسبنامه, فردوسی, اسدی, حماسه سرایی}
    Morteza Jafari
    In this paper an attempt has been well - studied and Garshaspnameh epic in terms of aesthetics and structure of language and thought in terms of an analytical method to assess the quality of narrative and illustration. Narrative written and illustrated by the Garshaspnameh، concise، high Vmkrr but the image is as Ferdowsi، is targeted and relevant. The narrative is written in the style of argumentation and analogy. Unlike the epic tales of heroic language is quoted، the narrator of the story is written in the language. Repeat Garshaspnameh little but often repetitive themes. Adventures in SD lyrical narrative and lyrical descriptions of the most successful acts of combat and combat his descriptions are vivid lyrical themes and concepts. Unlike the one-dimensional description of Ferdowsi written description is multi-dimensional and Mynyyatvry. Garshaspnameh epic to epic self -centered person، can be considered as the epic Shahnameh، the national epic of Iran and centered. Unlike Garshasb Zhak which serves Rustam Iran''s enemies have never been served. SD is one of the great masters of epic storytelling and his book is one of the most valuable works of Iranian epic، but Garshaspnameh literary value and the power of narrative and the art of creating images with an epic، not equality.
    Keywords: shahnameh, garshasbnameh, ferdowsi, asadi, epic Poetry}
  • Ashura event is one of the most important historical events thathas gained a great deal of attention not only from Muslim scholars but also from many non-Muslims as well. Considering historical-cultural relation betweenIranand Arabs, especially inIraq, Ashura has emerged as a common element in culture of both nations. This helps us to make comparative studies on the two cultures. In addition, there are many cases of common features regarding Ashura in literature of both nations, especially poetry, considering common cultural aspects especially regarding common religious and linguistic roots. Taking into account political differences, evolutions in Iranian and Iraqi societies, geographical environment, tribal issues, etc. there are plenty of differences in themes and illustration. This article compares and contrasts the works of two poets about Ashura and their approach to illustrate this even, one Iranian Shahriar and one Arab Mohammad Mehdi Javaheri. This study acknowledges that Shiite Arab poets and, particularly Javaheri, tend to adopt epic, historical and narrating viewpoint and Iranian poets especially Shahriar mainly focuses on narration
    Keywords: Ashura poetry, Javaheri, Shahriari, Karbala, Elegy, Epic poetry}
  • سید مرتضی طاهری برزکی، محسن باغ میرانی

    نفوذ و تاثیر شاهنامه فردوسی در ادب فارسی، موجب شکل گیری منظومه های حماسی ملی در ایران شد. به دنبال خاموشی تدریجی حماسه های ملی که از اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم قمری شروع شده بود، سرایش حماسه های تاریخی و پس از آن حماسه های مذهبی نیز شکل گرفت. با رسمیت یافتن آیین تشیع و عنایت ویژه به اندیشه های دینی در دوره صفویه و حمایت دربار از سرایندگان دین خواه، تمایل شاعران به سرودن منظومه های حماسی - مذهبی در مدح و منقبت پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) و دیگر امامان معصوم شدت گرفت. آغازگر سرودن منظومه های حماسی – مذهبی، میرزا ابوطالب فندرسکی اصفهانی (د 1127ق /1718 م) است که با سرودن منظومه ای تحت عنوان «جذبه حیدری» درباره زندگی امام علی (ع)، سنتی را پی افکند که بسیار زود مورد توجه و البته تقلید بسیاری از شاعران این دوره و دوره های بعد قرار گرفت و موجد موجی جدید از خلق منظومه های حماسی با نام عمومی «حمله حیدری» شد. منظومه هایی که به طور معمول، موضوع و محتوای آن ها به زندگی پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع)، رویدادهای صدر اسلام و جنگ های حضرت علی (ع) مربوط می شد. این دسته از منظومه ها در تاریخ حماسه های مذهبی فارسی جای گاهی ویژه دارد. سروده هایی تحت عنوان حمله حیدری، از سده 12 ق، با منظومه «حمله حیدری» سروده باذل مشهدی آغاز شد و در فاصله یک قرن پس از وی، چندین نفر به تقلید از او، به خلق آثاری تحت همین عنوان (حمله حیدری) پرداختند که آخرین ایشان، لطف الله قاجار متخلص به «مجنون» بود. نوشته حاضر در پی آن است که باختصار به زندگی و آثار میرزا ابوطالب اصفهانی، به عنوان آغازگر سرایش منظومه های حماسی – دینی بپردازد و سپس تاثیر او را در استمرار سرودن منظومه های حماسی – دینی و ایجاد سنتی به نام «حمله سرایی» در شعر فارسی مورد توجه قرار دهد.

    کلید واژگان: حماسه مذهبی, ابوطالب فندرسکی, باذل مشهدی, جذبه حیدری, حمله حیدری, امام علی (ع)}
    Sayyed Mortaza Taheri Barzoki, Mohsen Baghmirani

    The influence of Shahnameh Ferdowsi in the Persian literature was the reason behind the formation of National epic poetry in Iran. Following the gradual decline of National epics which has started in the late 5th and the beginnings of the 6th century Hijira, composition of the historical epics and soon after religious epics began. With the establishment of Shia faith and special regard towards religious thoughts in Safavid period and the support of the court for the religious composers, the inclination for composing epic-religious poetry in praise of Prophet Mohammad and Imam Ali and his descendents greatly intensified. Mirza Abutaleb Fenderesky Esfahani was the pioneer of such poetry. He composed a poetry under the name of “Haydari rapture” about the life of Imam Ali, thereby he initiated a tradition that very soon inspired other poets in that period and later periods to compose and imitate epic poetry of this genre under the general name of “Haydari attack”. These poetries were normally concerned with the life of Prophet Mohammad, Imam Ali, major events in the beginnings of Islam, and Imam Ali’s Wars. Haydari Attack compositions in the 12th century Hijra, began with the composition made by Bazel Mashhadi and within a century after that, several people in his imitation, created works of this genre the last of whom was Lotfollah Ghajar, known as Majnoon. This article is concerned with the life and works of Mirza Abutaleb Esfahani, as the pioneer in the composition of epic-religious poetry and his influence over the continuity of composition of this genre of poetry and thus forming a tradition in the name of “criticism” in the Persian Poetry

    Keywords: Epic Poetry, Religious epic, religious poetry, Persian poetry, Abutaleb Fenderesky, Bazel Mashhadi, Haydari rapture, Haydari attack}
  • اصغر شهبازی*، مهدی ملک ثابت
    یکی از موضوعات نقد جدید، بررسی زبان در آثار ادبی است. الگوی بررسی زبان حماسی، چگونگی زبان شعر حماسی را در سطوح گوناگون آوایی و موسیقایی، واژگانی و نحوی، بلاغی و ادبی، محتوایی و درون مایه ای بررسی می کند تا چگونگی تجلی نوع ادبی حماسه در زبان را کشف و توصیف کند. به همین منظور نگارنده در این مقاله، با استفاده از نظریات نقد جدید، به ویژه صورت گرایی و بر اساس زبان حماسی معیار (شاهنامه فردوسی) یک الگو برای بررسی زبان حماسی در سطوح گوناگون، طراحی نموده است و در هر سطح، شاخص های لازم را تبیین کرده و سپس چگونگی ظهور آن شاخص ها در زبان حماسی را، با بیان شواهدی از متون حماسی، به ویژه شاهنامه فردوسی نشان داده است تا بر اساس آن بتوان اولا به ویژگی های زبان حماسی دست یافت و ثانیا این شاخص ها را در متون حماسی منظوم آزمود و به میزان موفقیت یا عدم موفقیت شاعران حماسه سرای پس از فردوسی، در به کارگیری زبان حماسی پی برد. بر اساس همین الگو و در این مقاله مشخص شده است که مثلا باذل مشهدی، به عنوان یکی از مقلدان زبان حماسی معیار، در استفاده از زبان حماسی موفقیت چشمگیری کسب نکرده است و در برخی از وجوه زبان حماسی از جمله انواع موسیقی شعر حماسی، ترکیب سازی، جزالت شعر حماسی و تصویرسازی دچار ضعف و کاستی است.
    کلید واژگان: حماسه سرایی, شاهنامه, زبان حماسی, حمله حیدری, باذل مشهدی}
    Asghar Shahbazi*, Mehdi Malek Sabet
    One of the issues in modern criticism is the study of language of the literary works. The framework suggested for studying the epic language has focused on the reading of the language of epic poetry at different phonological and musical, morphological and syntactic, rhetorical and literary as well as theatrical levels in order to describe the quality of literary type of epics in language. For this purpose, through the innovative critic theories, mainly formalism, and based on the standard epic language (Shah-nameh Ferdowsi), the framework has been suggested for the study of the epic language at different levels. Subsequently, the paper is going to clarify the necessary indicators and illustrate the quality of them in the epic language by applying a number of evidences from epic texts, in particular Shah-nameh Ferdowsi, in order to access two goals: not only achieving the indicators of epic language but also examining them in the epic poetry and finding how the poems after Ferdowsi were or were not successful in the application of the epic language. According to this framework, it has been shown that Bazel Mashhadi, for instance, has not been successful in his using of the epic language. Moreover, the epic poetry as well as its created images, in some different aspects such as rhythms, composition and coherence, has a range of deficits as well.
    Keywords: Epic poetry, Shah, nameh, Epic language, Hamle, ye Hyidari, Bazel Mashhadi}
  • صمد سلیمانی، رحمت الله حیدری منش
    تعبر الملحمه من اقدم الانواع الشعریه عند الامم القدیمه، ومن اغنی الآداب العالمیه. وکما نعلم إن الادب العربی المعاصر من اغنی الآداب فی فن الملحمه، واشهرها؛ وکثیر من الادباء المعاصرین ومنهم الشعراء اهتموا بالشعر الملحمی. یعتبر جمیل صدقی الزهاوی احد اکبر شعراء الشعر الملحمی، ومن اشهر الشعراء المعاصرین. إن لدراسه الشعر الملحمی الذی هو من اروع فنون الادب، واغناها، واقدمها اهمیه کبیره. وحیث ندرس الشعر الملحمی، نری فیه قصه البطولات والاساطیر.
    لدراسه الملحمه فی دیوان جمیل صدقی الزهاوی اهمیه کبیره. وملحمه «ثوره الجحیم» من احسن الملاحم الشعریه فی الادب العربی المعاصر لانها ملحمه تتناول المسائل الادبیه، والتاریخیه، والدینیه، والسیاسیه، والاخلاقیه، والاساطیریه فی المجتمع. ویجعل امام القاری والسامع قدوه اساطیریه، وبطلا خیالیا، او واقعیا. وهی ملحمه لم یهتموا بها، ومن هذا المنطلق یتصدی هذا المقال لدراستها.
    کلید واژگان: الملحمه, الشعر الملحمی, ثوره جهنمیه, اساطیر الجحیم, الدین, جمیل صدقی الزهاوی}
    Samad Soleymani, Rahmatollah Heydari Manesh
    ASaga is considered of the oldest types of poetry at the ancient nations, and of the richest world literature. And as we know contemporary Arabic literature is of the richest and the most well-known in the artof epic Literature and many of contemporary writers and poets were interested in epic poetry. Jamil Sidqi Azzahawi is considered one of the greatest epic poetry poets and among the most famous contemporarypoets. The study of epic poetry, which is one of the finest, and richest, and oldest arts literature is of a great importance. As we study the epic poetry, we see the story of championships and legends in it. To study the epic in the Diwan of Jamil Sidqi Azzahawi is of a great importance. And the epic "hell revolution" is of the best poetic epics in contemporary Arabic literature. Because it is an epic dealing with literary issues, as well as historical, religious, political, ethical, and mythical issues in the community. And it puts in front of the reader and listener a mythical model, and a fictitious or realistic hero. And it’s the epic that hasn’t got any attention, and from this viewpoint this article deals with its study.
    Keywords: Saga, Epic poetry, Hellish revolution, Legends of hell, Religion, Jamil Sidqi Azzahawi}
  • علی صابری

    ان الملحمه من الاجناس الادبیه القدیمه التی طرقها الادباه فی الآداب العالمیه منذ عصور قدیمه و هی معروفه لدی الیونان و الرومان م الهند و الفرس. الا ان الادب العربی القدیم خلا من هذا الجنس الادبی القیم، و لنعرف ان الشعر الحماسی الذی کان قد وجد فیه یختلف عن الملحمه فنیا.
    والاسباب التی سبب هذا الفراغ الفنی هی: ا) فقدان الشعور بالقومیه، التی تعد من دواعی نشاه الملحمه، فی المجتمع العربی، ب) اقتصار الشاعر العربی علی الشعر الغنائی الذی لایلائم انشاد الملاحم، ج) ا فقدان المجتمع العربی الحروب الطویله والدامیه لیصور الشاعر الملحمی ما فی ها من البطولات، د) التزام الشعر العربی بالوزن الواحد والقافیه الواحده، الذی یمنع الشاعر عن انشاد المطولات، ه) فقدان المجتمع العربی الوثنیه المتطوره التی یستمد منها الشاعر طرفا من اغراض ملحمته. الا ان الادب العربی الحدیث و بعد احتکاکه بالثقافه الغربیه استطاع ان یملا هذا الفراغ بانشاد الملاحم.

    کلید واژگان: الملحمه, الشعر الروائی, الحماسه, الوزن}
    Ali Saberi

    Epic poetry is a sort of ancient literature which exists in most of the world's literatures such as Roman, Greek, Indian and Iranian; but Arabic Literature has not used this type of literature. Major reasons for this are as follows: 1. Lack of nationalistic sense 2. Arabic poetry is mostly based on vocality 3. There havent been real long term wars between Arabs 4. Arabic poetry has had mostly one type of rhyme and rhythm and thus has not been able to adapt itself with Epic poetry

    Keywords: Epic poetry, dramatic poetry, nationalism, rhyme, rhythm}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال