به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « equation style » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «equation style» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سارا نظام دوست، محمدامیر مشهدی*، محمدعلی محمودی

    یکی از شاعران ناشناخته سبک هندی، سالک قزوینی است. سالک، شاعری مضمون آفرین و معناساز است. تاکید وی بر نازک خیالی و ابتذال گریزی است. او با دقت و باریک بینی، مناسبات انسانی، خصوصیات و عناصر زندگی زمانه خودش، مضامین تازه ای خلق کرده است. بخش عمده ای از مضمون آفرینی های شاعر در قالب فن اسلوب معادله، خود را نمایان کرده است و سعی شاعر بر این بوده که مضامینی نو در چهارچوب این آفرینش هنری ایجاد کند. سالک با ایده پردازی بین امور معقول و ارتباط آن با امور محسوس توانسته است از طریق به کارگیری اسلوب معادله، ذهنیات خود را هرچه بهتر به مخاطب منتقل کرده و سخن خویش را به جهت ادبی و هنری برجسته سازد. مهم ترین ویژگی غزلیات سالک، تنوع موضوعی و محتوایی در کاربرد اسلوب معادله است که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته است. بر همین اساس، سعی نویسندگان بر استخراج و تبیین تنوع مفاهیم در قالب اسلوب معادله است. با بررسی های لازم مشخص شد که پربسامدترین معانی در شیوه اسلوب معادله در غزلیات سالک قزوینی عبارت اند از: اسلوب معادله با مضامین عرفانی، اخلاقی- تعلیمی، مضامین عاشقانه، شکواییه های شاعر، مضامین اجتماعی و مفاخرات ادبی. شاعر با الهام از طبیعت و روابط عاشقانه و عارفانه و مناسبات انسانی و اجتماعی، گلایه و ناخرسندی از ناملایمات زندگی زمان خود و نیز مفاخره به شیوه شعر و شاعری خود، آرمان ها و اهداف خویش قرار داده و اسلوب معادله هایی زیبا خلق و مخاطب را با خود همراه کرده است که همین ویژگی هنری و ادبی، شعر او را در میان هم عصرانش ممتاز ساخته است.

    کلید واژگان: شعر سبک هندی, سالک قزوینی, غزلیات, اسلوب معادله, آفرینش هنری}
    Sara Nezamdoost, Mohammadamir Mashhadhi *, Mohammadali Mahmoodi

    One of the unrecognized poets of the Indian style is Salek Qazvini, a poet of innovative themes and solid meaning, with an emphasis on subtlety and anti-vulgarity. He has created new themes concerning human relationships and characteristics of his time with precision and subtlety. A major part of his creative themes is related to and depicted in his use of the equation style. By innovative ideation to connect the reasonable to the tangible, Salek has been able to convey his thoughts to the audience as best as possible through the use of the equation style and highlight the literary and artistic significance of his verse. The purpose of this research is to investigate thematic and conceptual diversity of the use of equation style in Salek Qazvini's sonnets. Accordingly, the study focuses on extracting and explaining conceptual diversity within the equation style. The findings indicates that the most frequent meanings within the equation style in Salek Qazvini's sonnets are mystical, moral-pedagogical romantic and social themes as well as poet's complaints and literary sublimity. Inspired by nature and romantic and mystical bonds as well as human and social relationships, the poet aimed to express his complaints and dissatisfaction with the misfortunes of his time, while highlighting the sublimity of his own poetry and making use of equation style in this manner, he has both engaged the audience with his verse and distinguished among his contemporaries.

    Keywords: Indian Style Poetry, Salek Qazvini, Sonnets, Equation Style, Artistic Creation}
  • بهادر باقری*
    «توازی تصویری»، یکی از شگردهای کمترشناخته شده هنری در دنیای ادبیات داستانی است که نویسنده با بهره گیری از آن، برخی از مفاهیم ذهنی و عقلانی مهم موجود در پی رنگ داستان را یک یا چند بار در قالب تصاویری عینی و ملموس و بدون اشاره به ربط مستقیم آنها با مفاهیم یادشده، در متن داستان جاسازی می کند و این تصاویر عینی، به نوعی تاییدکننده و تجسم بخش آن ادعاها یا مفاهیم انتزاعی اند. نحوه شکل گیری این آرایه هنری چنین است که معمولا یک یا چند داستان فرعی به موازات داستان اصلی جریان می یابند که در واقع، شکل دیگری از داستان اصلی هستند؛ یا شخصیت های اصلی و فرعی داستان، در قالب چند شخصیت دیگر تجسم می یابند و تکثیر می شوند. حاصل جمع این شخصیت ها و کنش های داستانی موازی، که در خوانش نخست، چندان به چشم نمی آیند، پی رنگ داستان را قدرتمند و تاثیرگذار می کند. بدیهی است که این گونه داستان های فرعی را نباید با شگرد هنری دیرینه «داستان در داستان» اشتباه گرفت. به نظر می رسد کارکرد توازی تصویری در ادبیات داستانی، با کارکرد اسلوب معادله در سنت شعر فارسی که نوعی تشبیه مرکب است، شباهت های فراوانی دارد. در اسلوب معادله نیز شاعر، در یک مصراع، خبر یا گزاره ای ذهنی و عقلی مطرح می کند و در مصراع دیگر، برای تایید آن، تصویری حسی و ملموس از دنیای اطراف شاهد می آورد. بسامد استفاده از اسلوب معادله در شعر سبک هندی، چشمگیرتر از دیگر دوره های تاریخ ادبیات است. در برخی از رمان ها و داستان های کوتاه معاصر ایران نیز از تمهید ادبی توازی تصویری به خوبی استفاده شده است. این مقاله ضمن تشخیص و تحلیل نمونه های توازی تصویری در داستان های پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی، اوسنه باباسبحان محمود دولت آبادی و جایی دیگر گلی ترقی، آن را نوع گسترش یافته اسلوب معادله شعر فارسی در ادبیات داستانی قلمداد می کند و نشان می دهد که توازی تصویری، گستره هنرنمایی وسیع تر، هنرمندانه تر و پوشیده تری از اسلوب معادله دارد.
    کلید واژگان: توازی تصویری, اسلوب معادله, اوسنه باباسبحان, جایی دیگر, پیرمرد و دریا, نقد ادبی}
    Bahador Bagheri *
    Parallel imagery is one of the lesser-known artistic tricks in the world of fiction, in which the author uses some of the important mental and intellectual concepts in the plot in the form of objective and tangible images without showing the direct relation between them once or more time. It directly embeds these concepts in the text of the story, and these objective images are, in a way, confirming and embodying those abstract concepts. This artistic trick is formed in such a way that usually one or more sub-stories run parallel to the main story, which are, in fact, another form of the main story; Or the main and sub-characters of the story are embodied and reproduced in the form of several other characters. The sum of these characters and parallel narrative actions, which are not very visible in the first reading, makes the plot more powerful and effective. Obviously, such sub-stories should not be confused with the ancient artistic technique of "story in story". It seems that the function of visual parallelism in fictional literature has many similarities with the function of equation style in Persian poetry tradition which is a kind of compound simile. In some contemporary Iranian short stories, this artistic trick has been used well. In the equation style, the poet, in one hemistich, presents a statement or a mental and rational proposition, and in another hemistich, to confirm it, he/ she presents an objective and tangible image of the world around him. This paper, while showing and analyzing examples of this artistic and literary technique in “The Old Man and The Sea” by Ernest Hemingway, and two Iranian stories “Owsane ye Baba Sobhan” by Mahmud Dowlat Abadi and “Jayi digar” by Goli Taraghi, considers the parallel imagery as an extended form of Persian poetry equation style in fiction and shows that parallel imagery has a wider and more obscure range of art than the equation style.
    Keywords: parallel imagery, equation style, Old Man, Sea, Owsane ye Baba Sobhan, Jayi digar, Literary Criticism}
  • نوشین هنرمند، علی عشقی سردهی*، ابوالقاسم امیراحمدی
    تمثیل از جمله مباحث مهم در بلاغت قدیم و جدید است که از نظر ساختار به دو بخش تمثیل کوتاه یا فشرده و تمثیل گسترده تقسیم می شود. در تمثیل فشرده و توصیفی که مهم ترین انواع آن تشبیه تمثیلی، استعاره ی تمثیلی، مثل و اسلوب معادله است از یک یا چند جمله فراتر نمی رود و در اشعار شاعران قدیم تاکنون از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ولی تاکنون تحقیقی کامل و مجزا در خصوص تمثیل فشرده و انواع آن در غزلیات حافظ به رشته تحریر درنیامده است. پس در این مقاله که با روش کتابخانه ای و رویکرد تحلیلی به بررسی تمثیل های فشرده در غزلیات حافظ، به شیوه ی کیفی پرداخته شده است ضمن تعریف تمثیل فشرده و انواع آن و بیان مثال هایی جهت روشن سازی مطلب، در پی پاسخ گویی به سوالاتی همچون: کاربرد تمثیل فشرده در غزلیات حافظ چگونه است و چه نوع از انواع تمثیل فشرده کاربرد بیشتری دارد؟ می باشد. تمثیل های فشرده ی حافظ بیشتر از نوع استعاره ی تمثیلی، اسلوب معادله و مثل می باشد و تشبیه تمثیلی بسیار به ندرت کاربرد دارد.
    کلید واژگان: تمثیل فشرده, استعاره تمثیلی, تشبیه تمثیلی, مثل, اسلوب معادله}
    Nooshin Honarmand, Ali Eshghi Sardehi *, Abolghasem Amirahamdi
    Allegory is one of the most important topics in old and new rhetoric, which is structurally divided into short or concise allegory and wide allegory. In compact and descriptive allegory, the most important types of which are allegorical allegory, allegorical metaphor, parable and equation style, it does not exceed one or more sentences and has a special place in the poems of ancient poets. But so far a complete and separate research. Compact allegory and its types have not been written in Hafez's sonnets. It seeks to answer questions such as: What is the use of compact allegory in Hafez's lyric poems and what types of compact allegory are most used? Hafez's concise allegories are more of an allegorical metaphor, an equation style, and a parable, and allegorical allegory is very rarely used.
    Keywords: concise allegory, allegorical metaphor, Allegorical simile, parable, Equation Style}
  • سید احمد حسینی کازرونی*، محمدرضا ضیا، سید جعفر حمیدی

    یکی از انواع ادبی تمثیل است. در تاریخ ادب فارسی بسیاری از شعرا و نویسندگان تمثیل را به عنوان قالبی جهت بیان افکار و عقاید خود برگزیده اند. تمثیل زاییده ی تصویرگرایی و تصویرگرایی زاییده ی تخیل قوی یک شاعر یا نویسنده و حتی یک قوم و ملت است. تمثیل در زبان فارسی از نظر ساختار به دو بخش توصیفی (کوتاه یا فشرده) و روایی (گسترده) تقسیم می شود. تمثیل روایی بیش ترشکل داستانی دارد که شامل حکایات انسانی، حیوانی، فابل و... است و تمثیل توصیفی در برگیرنده ی یک یا چند جمله است که برخی از آن ها عبارت اند از: تشبیه تمثیلی، اسلوب معادله، کنایه و استعاره ی تمثیلی. در این مقاله ی توصیفی با واکاوی نسخه خطی دیوان اشعارمیرزا احمد متولی باشی از شعرای عصر قاجاری و دوره ی بازگشت ادبی، به جست و جوی انواع تمثیل روایی و توصیفی در اشعار وی پرداخته و چگونگی کاربرد و انواع هریک از تمثیل های به کار رفته در دیوان اشعار وی را بیان می کنیم.

    کلید واژگان: میرزا احمد متولی باشی, فابل, تمثیل فشرده, اسلوب معادله, تمثیل گسترده}
    Seyed Ahmad Hosseini Kazerooni *, Mohammadreza Ziya, Seyed Jafar Hamidi

    One of the literary types is an allegory. In the history of Persian literature, many poets and writers have chosen allegory as a template to express their thoughts and ideas. The allegory born of imagery and imagery is the product of the strong imagination of a poet or writer and even of a nation. Allegory in Persian is structurally divided into two parts: descriptive (short or concise) and narrative (broad). Narrative allegory has more than one form of the story that includes human, animal, fable, etc. anecdotes, and descriptive allegory consists of one or more sentences, some of which are: allegorical simile, equation style, allegory, and allegorical metaphor. In this descriptive article, by analyzing the manuscript of Mirza Ahmad Motavali Bashi, one of the poets of the Qajar era and the period of literary return, he searches for different types of narrative and descriptive allegories in his poems and how they are used and the types of allegories used in his poetry collection. We express.

    Keywords: Mirza Ahmad Motavali Bashi, Fable, Compact allegory, Equation style, Extensive allegory}
  • جواد رحیمی آتانی، فاطمه حیدری*
    تمثیل یکی از بهترین شیوه های بلاغی جهت اقناع مخاطب است که شاعران و نویسندگان به وسیله آن، امور معقول را به صورت محسوس و قابل درک در اختیار مخاطب قرار می دهند، از این رو این شگرد ادبی، شیوه ای حکیمانه جهت بیان مقصود محسوب می شود. در این مقاله با استفاده از شیوه تحلیلی- توصیفی، تشبیه تمثیلی، استعاره تمثیلی، تمثیل طبیعی و اسلوب معادله در مثنوی آفرین نامه ابوشکور بلخی بررسی می گردد، بنابراین ابتدا تمثیل از دیدگاه صاحب نظران به صورت اجمال بیان می شود و سپس انواع مذکور در آفرین نامه ابوشکور بلخی بررسی می گردد. ابوشکور تمثیل را نه فقط برای محسوس کردن موضوعاتی همچون: قناعت، شناخت دوست و دشمن، ضرورت تعلیم در کودکی، بلکه برای باورپذیر کردن و تاثیر بیشتر بر مخاطب و تصویرآفرینی استفاده کرده است.
    کلید واژگان: تشبیه تمثیلی, ارسال المثل, تمثیل طبیعی, اسلوب معادله}
    Javad Rahimi Atani, Fateme Heydari *
    Allegory is one of the best Bolaghi methods to persuade the audience, by which poets and writers provide the audience with sensible and tangible things. Therefore, this literary trick is a wise way to express one's intentions. In this paper, using analytical-descriptive method, allegorical simile, allegorical metaphor, natural allegory and equation style in Masnavi, Abushkour Balkhi's Afarin Nameh is examined. Therefore, first, the allegory is summarized from the point of view of the experts, and then the types mentioned in Abushkour Balkhi's Afarin Nameh is examined. Abu Shakur has used allegory not only to make sense of things such as contentment, to know friend and foe, the necessity of teaching in childhood, but also to make the audience more believable and influential.
    Keywords: Allegorical simile, parable, natural allegory, Equation Style}
  • علی دهقان*، حبیبه زاهدی کیا

    مضمون آفرینی، ایجاد و یا کشف رابطه و پیوند تازه میان امری ذهنی با عینی است که در ظاهر هیچ پیوندی میان آنها نیست. از این رو آن را نوعی تظاهر فرمیک ظرفیت های زبانی و نوعی موضع گیری خاص در قبال امکانات زبان شعر دانسته اند. این هنر یکی از ویژگیهای سبک هندی است که غزل این سبک را کلا از ابتذال نگاه داشته است، زیرا شاعر حق نداشته یک مضمون کهنه را تکرار کند. بدین ترتیب یکی از امتیازات عمده ی شعر عصر صفوی به طور عام و سبک کلیم با دیگر شعرای قبل از او به طور اخص، تغییر جهت خلاقیت های ادبی از تصویرسازی به «مضمون آفرینی» است. کلیم با خلق مضامین تازه در قالب غزل، نقش بسزایی در ادب فارسی ایفا کرد. برای همین است که در دیوان او همه جا مضمون تازه می جوشد و تصاویری نو در موضوعاتی جزئی به چشم می خورد. در مقاله ی حاضر سعی می شود پس از تعریف «مضمون آفرینی»، روش کلیم کاشانی در این هنر بررسی شود.

    کلید واژگان: مضمون آفرینی, کلیم کاشانی, اسلوب معادله, اغراق, تشبیه گسترده, موتیف}
    Ali Dehghan*, Habibeh Zahedi Kia

    Concept creating is making or discovering the relationship or finding a new integration between a subject and an object which have no apparent relationship. Concept creating is more common in one of the Persian poetry styles called Indian style that Kalim Kashani, a famous poet of 11th century, is an adherent of this style, and his book (complete poetical works) containing 590 lyrics is one of the significant works of the era. One of the prominent characteristics of his lyrics is concept creating. Methods and tricks of concept creating include: equation style, exaggeration, wide simile and motifs, which have been used in perfection by Kalim. In order to examine the methods and tricks of concept creating, Kalim’s book has been studied and facts containing concepts have been extracted, evaluated and described in some sections of equation styles including: exaggeration, wide simile and motifs.  Examining concept creating in Kalim’s poems, it became clear that this poet has used equation style to create concept more than all the other methods by applying wide simile, motifs and exaggeration.

    Keywords: Concept Creating, Kalim Kashani, Equation Style, exaggeration, Wide Simile, Motifs}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال