به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ethic » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « ethic » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • Maryam Mohseni *, Gholamreza Abbasian
    This study aimed to explore the role of language type in personality ethic- as a social paradigm. To do so, 30 Iranian advanced bilingual EFL university students were selected based on their performance on the OPT. Then, they were asked to respond to an ethical survey as modelled by Poulshock in two Persian and English versions at the time interval of one month. Their responses to both versions of the survey were compared. The results revealed that there were noticeable inconsistencies between the results of the two Persian and English surveys; yielding support to the role of language type in personality ethic- as a social paradigm of people.
    Keywords: Bilingual, Ethic, Language, Paradigm, Personality ethic, Social paradigm}
  • غلامرضا حیدری
    آنچه در این پژوهش مورد توجه قرارگرفته است، بررسی مملکت داری و حکومت و شیوه کشورداری با توجه به سخنان امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه و خواجه نظام الملک توسی در سیاست نامه با تکیه بر اخلاق و مسئولیت های حاکمان است. چگونگی تحقق اهداف و آرمان های حکومت و نیاز آن به حاکمی با ویژگی ها و توانمندی های خاص تربیتی، اخلاقی، علمی، عقیدتی و سیاسی، تعامل و تاثیر باورهای دینی در شیوه کشورداری، بهره گیری از اصول انسانی در رفتارهای حکومتی و در نهایت، مقایسه و تطبیق اصول حکومت و مملکت داری در دو اثر ادبی- سیاسی نهج البلاغه امام علی (ع) از سرزمین عرب و سیاست نامه خواجه نظام الملک توسی از سرزمین پارس از مواردی است که در این پژوهش بدان پرداخته شده است. در این مقاله، ضمن بررسی ابعاد گسترده حکومت داری در نهج البلاغه و بیان تاثیرات آن بر سیاست نامه (سیرالملوک) که از کتب ادبی و سیاسی ارزشمند ایرانی است، به مقایسه دیدگاه های این دو کتاب در زمینه اخلاق و مسئولیت های حاکمان پرداخته می شود. بررسی های تطبیقی و دست آوردهای این مطالعه نشان می دهد که امام در هر شرایطی کتاب آسمانی را سرلوحه کار خویش قرار می دهد، اما خواجه در زمانی که هویت ایرانی اسلامی در معرض چپاول ترکان سلجوقی در گیرودار نابودی است، آرمان خواهی ایران باستان را به واقع بینی سیاسی اسلامی پیوند می دهد. امام در هر شرایطی در جستجوی اصل عدالت است و خواجه در هر شرایطی در جستجوی اصل سیاست. تاثر خواجه از کلام و منش امام علی (ع) در بخش هایی از کتاب او کاملا مشهود است. هر دو هدف تعریف شده یکسانی را دارند اما در شیوه اجرا و راه رسیدن به آن متفاوت عمل می نمایند.
    کلید واژگان: مملکت داری, حاکمان, اخلاق, مسئولیت, نهج البلاغه, سیاست نامه}
    gholamreza heidary
    What is remarkable in this research is, studying the governance and its style regarding the remarks represented by Imam Ali in Nahjolbalagheh and Eunuch Nezamolmolk Tousi in Siaasatnaameh by relying on governors' ethic and responsibilities. Typical examples studied in this research include how the targets and desires of government to be realized and how it needs a governor with political, ideological, educative, scientific, and ethical specific abilities and characteristics; moreover this research investigates the interaction and influence of religious beliefs in governance style and applying the human principles in actions of government. Finally, the principles of government and governance techniques are compared and matched in two remaining literary-political works (Imam Ali's Nahjolbalagheh from Arab territories and Eunuch Nezamolmolk Tousi's Siaasatnaameh from Persia land). While studying the extensive dimensions of governance in Nahjolbalgheh, and expressing its effects on Siaasatnaameh (Seyrolmoluk) that is one of the most valuable Iranian political and literary books, in this research these two books' views about governors' ethic and responsibilities have been compared. Comparative studies and achievements from this study show that Emam uses the Holy Book as an epigraph in his works under any circumstances. But, when Islamic Iranian identity is exposed to plunder of Seljuk Turks in the throe of destruction, Khajeh links the enthusiasm of of ancient Iran to the Islamic political realism. Imam seeks the principle of justice under any circumstances, and Khajeh wants to find out the principle of politics under any circumstances. Khajeh's regret from language and character of Imam Ali is obvious in some parts of his book. Both have the same defined goal, bot the way of their performance and the way of getting this goal is different.
    Keywords: governance, Governors, ethic, responsibility, Nahjolbalgheh, Siaasatnaameh}
  • شیرزاد طایفی، سعید اکبری
    یکی از عمده ترین شاخه های ادبیات که به طور بنیادین به اخلاق می پردازد، ادبیات تمثیلی است. به طور کلی، در حوزه اخلاق و ادبیات، منتقدان به طرح مستقیم مضامین اخلاقی انتقاد وارد کرده اند و عمده این ایرادها و انتقادها به طور خاص، متوجه نوع ادبی تمثیل است که همواره مشتمل بر بیان صریح مضامین اخلاقی است. از سوی دیگر در این بحث های انتقادی، با نظرهای گوناگونی درباره مفاهیمی چون رمز، نماد، سمبل و فابل که ارتباط تنگاتنگی با ادبیات تمثیلی و بیان گزاره های اخلاقی دارند، مواجهیم که نیازمند بررسی عمیق تر هستند. این پژوهش نشان می دهد که باید دلیل کاربرد گزاره های اخلاقی صریح را در تمثیل در ساختار حکایت های تمثیلی جست وجو کرد. از جمله عوامل تعیین کننده در این باره، شناخت زمینه داستانی تمثیل و تخیل در حکایت های تمثیلی است. در این مقاله این عوامل با جزئیات آن ها بررسی گردیده، ارتباط ساختاری و محتوایی حکایت های تمثیلی تبیین شده است.
    کلید واژگان: اخلاق, ادبیات تمثیلی, رمز, نماد, سمبل, فابل}
    One of the main literature branches that fundamentally consider ethics is allegorical literature. Generally speaking, in the field of ethics and literature we often see that the direct stating of ethical contents has been reviewed by critics. Most of these criticisms have considered allegorical literature which always includes explicit expression of ethical implications. In other words, in these critical discussions, we face various ideas concerning concepts such as: secret, symbol, fable, which they have close relationship with allegorical literature and stating the ethical implication. Therefore, it needs a decent conclusion to reach a more deep understanding of them and better understand the role of ethical content statement related to them. This research claims that the relation of explicit ethical contents should be seek in the allegorical anecdote structure. Some of the determinant factors of this research are: recognition of the fictional context of allegory and the border of imagination in allegorical anecdotes. In this research, by using library studies and descriptive-analytical method, we’ve studied those factors in detail and explained the structural and conceptual relation of allegorical anecdotes.
    Keywords: ethic, allegorical literature, secret, symbol, fable}
  • آموزه های تعلیمی مثنوی مولوی در حوزه آسیب های اجتماعی
    اثر ادبی تعلیمی، اثری است که دانشی (چه عملی و چه نظری) را برای خواننده تشریح کند یا مسایل اخلاقی، مذهبیو فلسفی را به شکل ادبی عرضه دارد. مثنوی معنوی نمونه بارز ادبیات عرفانی علیمی است که در آن، مولانا به بهترین شکل و در قالب تمثیل و حکایات تعلیمی، آموزه های اخلاقی و عرفانی را به مخاطبانش آموزش می دهد. در این مقاله، برخی از نکات تعلیمی مثنوی و تاثیرگذاری آن بر شنونده و کارکرد آن در حوزه آسیب های اجتماعی بررسی می شود تا دریابیم مولوی چگونه از آموزه های مبتنی بر تجربیات ارزشمند خود برای تعلیم و تربیت بهره برده است و چگونه می توان از این آموزه ها در کاهش و ترمیم آسیب های اجتماعی در دنیای معاصر استفاده کرد. یافته های این تحقیق نشان می دهد مولوی عرفان را امری اجتماعی می داند و آموزه های عرفانی وی کاملا در حوزه اجتماعی است و می توان با به کارگیری آنها از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.
    کلید واژگان: ادبیات تعلیمی, مثنوی معنوی, اخلاق, تعلیم و تربیت}
    The didactic doctrines of Mathnavi Manavi in the field of social harms
    A Didactic work is a form of work that knowledge (whether theoretical or practical) is explained to readers or moral religious and philosophical issues are expressed in a literary form (Shamsia1382:269). Rumi’s Mathnavi is the best typical example of a mystical literature in which Rumi teaches moral and spiritual trainings in the forms of parables and educational stories to the readers. In this article، we study some educational advices of Mathnavi and their effects on the readers to understand how the teachings of Rumi’s mysticism are used in education. Although in the previous studies، mystical and moral teachings of Mathnavi have been carried out considerably، the purpose of the present paper is to examine the educational and moral points of Mathnavi from social view. Therefore، we could use these teachings to reduce and restore social harms in the contemporary world - a world that civilization and modernity have violated many of moral virtues. This research is on the basis of analytic–descriptive method. The result shows that Rumi believed in mysticism as a social fact and his teachings in this category are social and moral. Thus، by using them in social life we can prevent most of social pathology.
    Keywords: Didactic, Masnavi, Ethic, Education}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال