به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ethos » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ethos» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرجان حسین پور جیرهنده، امید ذاکری کیش، مسعود آلگونه جونقانی*

    فرای متاثر از نگرش های تفسیری قرون وسطی و متعهد به آموزه‏ های اصحاب نقد نو و تکیه بر روش‏شناختی ساختارگرا، نظریات بدیعی درباره چگونگی تحلیل ساختار اثر ادبی به دست داده است. او در بوطیقای ادبی خود، معنای اثر ادبی را برساخته‏ای از عناصر و مولفه‏ هایی می‏داند که از زوایای چهارگانه وجه، سمبول، آرکی تایپ و ژانر می‏توان به آن دست یافت. در چنین چارچوبی، او مولفه ‏های ایتوس، میتوس و دایانویا را عناصر اساسی برسازنده معنا بر می‏شمارد. اما در این میان، به نظر می‏رسد به شکلی درخور به ایتوس پرداخته نشده است. در این جستار ابتدا با واکاوی لوازم و عواقب نظری آنچه فرای بدان پای بند است، می‏کوشیم پاسخی برای این مسیله به دست دهیم که اولا، چرا در نقد اتیکال، که الزاما مبتنی بر ایتوس است، ایتوس کنار گذاشته می‏شود. در ادامه، ضمن تبیین روش ‏شناختی تحلیل فرای، ایتوس وانهاده شده به چه شکلی در چارچوب نظری فرای نمایان می‏شود. در پایان مشخص می‏شود که ایتوس نه به واسطه ملاحظات روش‏شناختی، بلکه به سبب ملاحظات غایت‏ شناختی بخشی از چارچوب نظری فرای را تشکیل می‏دهد.

    کلید واژگان: فرای, ایتوس, میتوس, دایانویا, مرحله, سمبول}
    Marjan Hosseinpoor Jeerhandeh, Omid Zakerikish, Masoud Algooneh Juneghani*

    Influenced by the interpretive attitudes of the Middle Ages and committed to the teachings of New Criticism, Frye, drawing on structuralist methodology, developed innovative ideas for analyzing the structure of a literary work. In his literary poetics, he assumes that the meaning of a literary work consists of elements and components that can be determined by focusing on mode, symbol, archetype, and genre. In such a framework, he considers the components of ethos, mythos, and dianoia as the basic elements that make up meaning. Meanwhile, however, it seems that Ethos has not been adequately addressed. In this essay, we first attempt to answer why ethos seems to be neglected in his ethical critique, which is necessarily based on ethos, through an analysis of the theoretical implications and consequences of what Frye holds. In what follows, along with the methodological explanation of Frye's analysis, we attempt to show how the seemingly neglected ethos reappears in Frye's theoretical framework. In the end, it turns out that ethos is part of Frye's theoretical framework not because of methodological considerations, but because of teleological considerations.

    Keywords: Frye, Ethos, Mythos, Dianoia, phase, symbol}
  • Ece Korkut*

    L’identité et l’ethos sont deux des notions importantes qui servent à révéler les traits de caractère intradiscursifs et extradiscursifs du sujet parlant dans les analyses du discours. Cet article a pour but de jeter quelque lumière sur les traits identitaires et l’ethos discursif d’un leader exceptionnel qu’est Mustafa Kemal Atatürk, commandant de la Guerre d’indépendance turque et fondateur de la République de Turquie. Le corpus étudié a été délimité par certains extraits de discours tenus entre 1919 et 1939, où Atatürk a utilisé le pronom « je » (et « nous »). Le cadre théorique est composé de deux notions relevant de l’analyse du discours : l’identité et l’ethos. Dans les analyses effectuées, il a été traité d’une part l’identité personnelle, l’identité de positionnement et l’identité discussive d’Atatürk, de l’autre, la dimension catégorielle, expérientielle et idéologique dans les extraits de discours d’Atatürk. Et les différents ethos ressortis à travers le corpus ont été précisés comme ethos combatif, solidaire et honnête ; ethos résolu et hardi ; ethos humble ; et ethos collectif.

    Keywords: analyse du discours, identité, ethos, Atatürk}
  • حمزه کفاش، محمود فتوحی رودمعجنی*

    یکی از مباحث اصلی در تاریخ نگاری میزان اعتبار شخصی و مرجعیت تاریخ نگار است. اهمیت این امر از آنجاست که هر چه میزان اعتبار شخصی تاریخ نگار بالاتر باشد، میزان اقناع مخاطب به طبع آن بالاتر می رود. در این جستار میزان تاثیرگذاری تاریخ نگار در اقناع مخاطب و شیوه ها و تمهیدات بلاغی و زبانی که به اعتبار سخن تاریخ نگار در جهت باورپذیری بیشتر مخاطب به کار گرفته می شده است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این مقاله با به کارگیری روش نقد نو ارسطویی برآنیم تا اعتبار شخصی تاریخ نگار و راهبردهایی را که تاریخ نگار برای بالا بردن اعتبار  شخصی خود به کار می برده است، نشان دهیم. از آنجایی که یکی از کارکردهای متن های تاریخی در راستای تحکیم و تثبیت حکومت ها نوشته می شوند، این متن ها آوردگاه استفاده از تمهیدات بلاغی و زبانی اند. تاریخ فتوحات شاهی اثر امینی هروی به دلیل اینکه از نخستین تاریخ های نوشته شده  و موثر در شکل گیری دولت و ایدیولوژی صفویان است، انتخاب شد، چراکه نقش و اعتبار شخصی تاریخ نگار و شیوه های اقناع گری وی بسیار اهمیت دارد.

    کلید واژگان: نقد نو ارسطویی, اتوس, فتوحات شاهی, تاریخ نگاری, صفویه}
    Hamzeh Kaffash, Mahmood Fotoohi*

    The personal credibility and authority of the historian are one of the major subjects in Historiography. It's important since the greater the personal credit of historians, the greater would be the degree of persuasion of the audience. In this article, we analyze the degree of historian influence on audience persuasion and rhetorical methods and verbal devices used for historiography credit which makes the text more believable to the audience. In this article, applying the Neo- Aristotelian criticism method, we want to demonstrate the historian Ethos and strategies used by him to increase his credit. For this purpose, we choose Futuḥāt-i shāhī Cornicle by Amīnī Haravī, since it was one of the first and impressive histories of Safavi's government formation and its ideology because the role and personal credibility of historian and his persuasive of methods are very important.

    Keywords: neo- Aristotelian criticism, ethos, Futuḥāt-i shāhī, historiography, Safavi}
  • Sahar Vafai Tajkhatouni, Mina Darabi Amin
    The Relationship between locutor and interlocutor has always been an interesting subject for philosophers and critics. In Rhetoric, Aristotle expresses that the author can affect reader by three
    Methods
    ethos, pathos and logos. Between them, we concentrate on ethos that is so important in new criticism and represents the presence of author in text or discourse. This presence is not limited to the text as an enunciator. Specifically, it should be studied in discourse where the author essays to consider the writing and the way of writing in order to justify his artistic identity. This type of identity quest is noticeable in Indian style poets’ works. The Indian style poet, who wants to show a perfect image of himself and his art of writing poems, tries to keep his ethos. They attempt to create an acceptable image of themselves through self-theorization, self-expression, self-exception and self-comparison.
    Keywords: Aristotle, auto, theorization, ethos, discourse analysis, Indian style}
  • عمار بن خوجا*
    در این مقاله نشان خواهیم داد که توالی استعاره ها در «چشم گمراه» اثر مهدی اشرشور به بافت فرهنگی اثر مرتبط است. بعضی تکواژها که استعاره ها بر پایه آنها ساخته شده اند مثل «دعا» و «زمزمه های بانوان» نقش عوامل اشاری را کامل می کنند. اما جذابیت این استعاره ها که بدنبال هم آمده اند، در این است که دنیاهای فرهنگی نامتجانس در آنها بگونه ای هماهنگ کنار هم قرار گرفته اند تا به خواننده فرهنگی متفاوت را معرفی کنند و بدین ترتیب واقعیتهای فرهنگی بافت خود را نشان دهند.
    کلید واژگان: فرهنگ کابیل, نقد قوم گرا, اخلاق گرایی, استعاره}
    Ammar Benkhodja*
    Dans ce parcours analytique، nous proposons de démontrer que la métaphore filée de L’Œil de l’égaré d’El-Mehdi Acherchour tire sa teneur du contexte culturel de l’œuvre، dans la mesure où certains lexèmes، autour desquels est bâtie cette métaphore filée، tel que «prière» et «chant de la femme» remplissent la fonction d’ «embrayeurs». Mais l’intérêt de cette suite métaphorique ne s’arrête pas là، bien au contraire: des univers culturels hétérogènes sont orchestrés en son sein pour donner à lire une culture hybride، et rend ainsi compte de la réalité culturelle de son contexte.
    Keywords: Culture kabyle, ethnocritique, ethos, métaphore filée}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال