به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « fariba wafi » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «fariba wafi» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهزاد پورقریب*، مسعود احمدی
    درک روایت ها به واسطه علمی نظری به نام روایت شناسی بررسی و تحلیل می شود و آنچه از ریشه ساختارگرای روایت شناسی در دامنه نظرات صاحبنظران این حوزه شکل گرفته است، به تعبیری روایت شناسی ترکیبی نامیده می شود. این جستار بر آن است تا با توجه به بوطیقای ساختارگرا و مباحث روایت شناسی عمده نظریات روایت شناسان که در این زمینه شکل گرفته است، داستان پرنده من فریبا وفی را تحلیل و بررسی نماید. وفی از نویسندگان زنی است که در بستر روایت زنانه در داستان «پرنده من» براساس مولفه هایی که در این پژوهش با نام شخصیت پردازی،  کانونی شدگی و زمان روایی به آن پرداخته می شود، توانسته است مخاطب را با این داستان همبوم کند و داستانی روایت پذیر خلق کند تا از طریق بررسی این مولفه ها تکامل اشخاص داستان در سیر تکوینی آن مشاهده شود و بحث سفر و مهاجرت در وجوه بیرونی و درونی اذهان شخصیت زن و مرد داستان به ساماندهی روانی آنان در بحث زنجیره روایی روایت بینجامد و در بحث کانونی شدگی، پرنده روح زن و مرد داستان که در اسارت ترس و وابستگی محصور شده بود به رهایی این اشخاص در بحث مولفه های روانشناختی در کانونی شدگی برسد. این مقاله در این گفتار به روش توصیفی تحلیلی - تطبیقی انجام گرفته است.
    کلید واژگان: روایت, روایت شناسی ترکیبی, بوطیقای ساختارگرا, پرنده من}
    Behzad Pourgharib *, Masoud Ahmadi
    The understanding of narratives is examined and analyzed through a theoretical science known as narratology, and what has emerged from the structuralist foundations of narratology is known as combining narratives. The structuralist idioms and key narratological issues of narratologists' ideas that have been established in this subject will be examined in this study, as well as examining the story of My Bird by Fariba Wafi utilizing the content analysis approach and the information acquired from it. Wafi is one of the female writers who, in the context of female narration in the story of My Bird, has been able to embrace the audience with this story and build a narrative story based on the components addressed in this study termed characterization, focus, and narrative time. The evolution of the characters in the story can be noticed in its evolutionary process by studying these components in the topic of characterization in the realm of direct and indirect description, action, speech, appearance, character strength through analogy, and environment. And the discussion of travel and migration in the external and interior features of the minds of the male and female characters of the story leads to their psychological structure in the discussion of the narrative chain and in the discussion of centralization, Individuals got focalized in discussions of psychological components, and the frequent use of the verb in narrative time discussions became a generalizable result for underdeveloped characters. This article has been done by descriptive-comparative analytical method.
    Keywords: Narrative, Combining Narrative, Structural Idioms, My Bird, Fariba Wafi}
  • خیام عباسی*

    فرض بنیانی پژوهش این است که با آغاز مدرنیزاسیون در زمان پهلوی اول و تشدید آن در زمان پهلوی دوم، تضاد میان سنت و مدرنیسم و تاثیر مدرنیته بر قشر زنان در جامعه بیشتر شد و بخشی از این تضاد در آثار ادبی داستان ایرانی بازنمایی شده است. پرسش پژوهش این است که: زن ایرانی در سال های منتهی به انقلاب سال 1357ه.ش. و هم زمان با آن، تغییرات اجتماعی و مدرن شدن خود و جامعه را چگونه زیسته و تجربه کرده است؟ و این تجربه چگونه در داستان فارسی بازنمایی شده است؟. پارادایم مورد استفاده در این مطالعه، کیفی، روش اجرا کیفی و انتخاب نمونه، هدفمند است. داستان بلند «ترلان» با این فرض به عنوان یک نمونه نمایا برای بررسی انتخاب شده است که مولفه هایی از تجربه زیسته فمینیستی را بازنمایی می کند. در این پژوهش برای بررسی موضوع از چند رویکرد فمینیستی جامعه شناختی استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که هر چند تضاد میان جامعه سنتی با جامعه مدرن و تاثیر مدرنیزاسیون سرمایه دارانه بر روبناهایی چون حقوق فردگرایانه و برابری خواهانه، خانواده، ادبیات، زنان و فمینیسم ایرانی در نمونه مورد مطالعه بازنمایی شده اما این بازنمایی ساختار محکم و نمود شفافی ندارد.

    کلید واژگان: داستان فارسی, ترلان, فمینیسم ایرانی, بازنمایی, فریبا وفی}
    Khayyam Abbasi *

    The basic assumption of the research is that with the beginning of modernization in the first Pahlavi era and its intensification in the second Pahlavi era, the contradiction between tradition and modernism and the impact of modernity on women in society increased and some of this contradiction is represented in Iranian literary works. The research question is: Iranian women in the years leading up to the revolution of 1979. and at the same time, how did he live and experience the social changes and modernization of himself and society? and how is this experience represented in Persian fiction?. The paradigm used in this study is qualitative, the implementation method is qualitative and the sample selection is purposeful. Tarlān's long story has been selected as a representative example, considering the presence of feminist representational elements in it. Several feminist sociological approaches have been used to examine the assumption and the main question of the research. The results show that although the contradiction between traditional and modern society and the impact of capitalist modernization on superstructures such as individualistic and egalitarian rights, family, literature, women and Iranian feminism are represented in the sample, but this representation of strong structure and manifestation It is not transparent.

    Keywords: Persian fiction, Tarlān, Iranian feminism, Representation, Fariba Wafi}
  • ابراهیم کنعانی*، صفورا انتظاری
    در پژوهش حاضر، رمان رویای تبت اثر فریبا وفی در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی و با بهره گیری از الگوی ون لیوون مورد بررسی قرار می گیرد. در این رمان، بازنمایی کنشگران اجتماعی، بستری برای طرح دیدگاه ها و ایدیولوژی هایی است که متن در پی تثبیت آن است. هویت کنشگران در ابتدای رمان به شکلی طرح شده که خواننده را جهت کشف این هویت با متن همراه می کند تا در ارتباط با کنش کنشگران، دلالت های ضمنی موجود در متن مورد شناسایی قرار بگیرد. با کاربست مولفه های جامعه شناختی- معنایی مورد نظر ون لیوون می توان رابطه بین فرایندهای ایدیولوژیک با ساختارهای گفتمان مدار را شناسایی کرد و از این طریق، سازوکار شکل گیری جریان قدرت و ایدیولوژی و نقش آن در صراحت و پوشیدگی کنشگران و چگونگی تعامل یا تقابل میان آنان را مورد ارزیابی قرار داد. در پژوهش حاضر سعی شده با روش تحلیل کیفی، نگرش های ایدیولوژیکی کنشگران اجتماعی از منظر نظام طبقاتی زنان در ارتباط با مولفه های گفتمان مدار تبیین گردد. این بررسی نشان می هد غالب مولفه های جامعه شناختی- معنایی به کار گرفته شده در رمان مورد بحث شامل حذف، فعال نمایی، منفعل نمایی، نام بری و مقوله بندی، زمان درهمی و نمادین شدگی است. این مولفه ها در خدمت توصیف سازوکارهای اجتماعی و ایدیولوژیکی حاکم بر نظام اجتماعی زنان است.
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, ون لیوون, مولفه های جامعه شناختی- معنایی, کنشگران اجتماعی, رویای تبت, فریبا وفی}
    Ebrahim Kanani *, Safoora Entezari
    In the present study, the novel Tibetan Dream by Fariba Wafi is examined in the framework of critical discourse analysis using Van Leeuwen's model. In this novel, the representation of social actors is a platform for presenting the views and ideologies that the text seeks to establish. The identity of the actors at the beginning of the novel is designed in such a way that the reader is accompanied by the text to discover this identity in order to identify the implicit meanings in the text in relation to the actions of the actors. Using Van Leeuwen's sociological-semantic components, the relationship between ideological processes and discourse structures can be identified. In this way, he evaluated the mechanism of formation of the current of power and ideology and its role in the explicitness and secrecy of the actors and how they interact or confront. Accordingly, in the present study, an attempt has been made to explain the ideological attitudes of social actors from the perspective of women's class system in relation to discourse-oriented components through qualitative analysis. This study shows that most of the sociological-semantic components used in the novel include omission, activation, passive representation, naming, categorization, confusion time and symbolization. These components serve to describe the social and ideological mechanisms governing the social system of women.
    Keywords: Critical Discourse Analysis, Van Leeuwen, Sociological-Semantic Components, Social Activists, Tibetan Dream, Fariba Wafi}
  • محمد عیس زاده حاجی آقا، آرش مشفقی*، عزیز حجاجی کهجوق

    تعلیق در داستان کیفیتی است که نویسنده برای وقایعی که در داستان در حال شکل گیری است می آفریند تا شور و علاقه و انگیزه ای در خواننده برای خواندن داستان ایجاد کند. جستار حاضر با شیوه توصیفی- تحلیلی سعی دارد این عنصر داستانی را در سه رمان از این نویسنده (پرنده من، رویای تبت و ترلان) بررسی نماید. سه رمان یاد شده از عنصر تعلیق قوی برخوردار نیستند و دلیل این امر توجه بیشتر نویسنده به شخصیت پردازی و بازنمایی هویت شخصیت های داستانی است. این گفته به معنای فقدان این عنصر در رمان های یاد شده نیست. بلکه نویسنده از برخی ابزارها برای ایجاد این عنصر و جبران ضعف آن کمک می گیرد که یکی از این عناصر گنجاندن روایت‏های موازی در طول رمان است.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی, روایت شناسی, تعلیق, روایت موازی, فریبا وفی}
    Mohammad Isazadeh Hajiagha, Arash Moshfeghi, Aziz Hojaji Kohjoogh

    The Suspense in the story is a quality that the author creates for the events that are taking place in the story to create passion and motivation in the reader to read the story. The present article tries to examine this element of story in a descriptive-analytical way in three novels by this author (namely, My Bird, the Dream of Tibet and Tarlan). These novels do not have a strong suspense element and the reason for this is the author's greater attention to characterization and representation of the identity of fictional characters. This does not mean that this element is missing in the mentioned novels. Rather, the author uses some tools to create this element and compensate for its weakness, one of which is the inclusion of parallel narratives throughout the novel.

    Keywords: Fiction, Narrative Studies, Suspense, Parallel Narration, Fariba Wafi}
  • تیمور مالمیر*، رضوان صفایی صابر
    «رویای تبت» مثل آثار قبلی فریبا وفی، داستانی موفق بوده، اما همچنان دغدغه‌های پیشین وی را تکرار کرده است. توفیق اثر در عین تکرار، ایجاب می‌کند به طرح، شیوه و شگردهای تازه نویسنده برای روایت موثر مضمون و دغدغه وی توجه کنیم. بدین منظور، روش‌ها و شگردهای روایت‌گری و طرح کلی رمان را بررسی کرده‌ایم تا نحوه پیوند درونمایه با شگردهای مختلف نویسنده را برای پیشبرد رمان تبیین کنیم. درونمایه رمان، بیان اهمیت گفت‌وگو و عشق در زندگی است. طرح رمان نیز مبتنی بر گفت‌وگو است؛ نویسنده از یک سو به عوارض عدم گفت‌وگو و عدم ایجاد مجال گفت‌وگو پرداخته است و از سوی دیگر، برای شناخت عوامل بحران زندگی بدون گفت‌وگو به گفت‌وگو روی آورده است تا در پرتو این گفت‌وگو، عواملی را کشف کند که زندگی زنان را دچار بحران می‌کند. نویسنده همچنین برای شناخت موقعیت زن و عوامل موثر در زندگی زنان از شخصیت‌پردازی و شیوه‌های روایی متکی بر تجلی و نوعی معماسازی استفاده کرده است. زاویه‌دید دوم‌ شخص و راوی زن نیز منطبق با این طرح و درونمایه انتخاب شده است. راوی در اصل ماجرا دخالتی ندارد و وظیفه‌اش فقط روایتگری برای کشف راز بحران زندگی زنان است.
    کلید واژگان: درونمایه, روایت زنانه, رؤیای تبت, زاویه‌دید, ساختار, گفت‌وگو}
    Teimor Malmir *, Rezvan Safaeisaber
    "Dream of Tibet" like previous works of Fariba Wafi has been a successful story, but still has reiterated her earlier concerns. The success of this work at the same frequency lies on paying attention to plan, method and the new styles of author for effective writing of her contents and concerns. Due to achieving this, methods, plans and outline of the novel are to be considered due to analyzing relationships between themes and innovations of the novelist to advance the novel. Theme of the novel represents the importance of dialogue and love in life. The plot of the novel is based on dialogue. The author has studied the effects of lack of dialogue and the creation of an opportunity for dialogue, on the other hand to understand the causes of the crisis of a life without dialogue turned to dialogue, in which of this dialogue discovers the factors that make their life critical. The author also has used characterization and narrative modes of expression based on mystery to know the status of women and the factors affecting women's lives. First person point of view and female narrator coincided with tis layout and content are selected; the narrator is not involved in the main story, and she just narrates the story to uncover the secret of a woman's life crisis.
    Keywords: theme, Feminist narration, Fariba Wafi, Dream of Tibet, Dialogue}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال