به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « figures » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «figures» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجاهد غلامی*

    تصویرها ازجمله نظام های نشانه ای اند که به مثابه «متن»، از دال ها و مدلول هایی ترکیب یافته و علاوه بر آنکه چونان «زبان» وسیله برقراری ارتباط هستند، دارای دلالت های ضمنی نیز توانند بود. با این ایده بنیادی، پژوهش پیش رو که به روش توصیفی تحلیلی فراهم آمده، دربردارنده این پرسش بوده است که آیا تصویر جلد کتاب های نقد و نظریه ادبی نیز قابل تاویل به معانی ثانویه ای تواند بود و اگر پاسخ «آری» است، این معانی ثانویه چه می تواند باشد؟ هدف، بیان این نکته بوده است که این تصویرها سرسری طراحی نشده و با تلقی نوینی که از نقد ادبی در سده بیستم به وجود آمده، پیونددادنی است. قرایت تصویر جلد کتاب های نقد و نظریه ادبی به شکل نشانه شناسانه و با ارجاع به نشانه شناسی سوسوری و پیرسی در کنار واکاوی آنها ازمنظر مطالعات فرهنگی و ایده های استوارت هال، رهیافتی به کشف ساحت های دلالی و رمزگانی آنهاست. پیش چشم قراردادن این تصاویر به مثابه متونی متشکل از نشانه ها و سپس تحلیل دال ها و مدلول های این نظام های نشانه ای و انتخاب و ترکیب شان بر روی محورهای جانشینی و همنشینی، به این نتیجه رهنمون شده است که رمزگان متن در ساحت تلقی نوپدیدی که در قرن بیستم از نقد ادبی به وجود آمده است، چگونه عمل می کند؛ قرایت تصویر جلد برگردان فارسی کتاب های «نظریه های نقد ادبی معاصر»(تایسن) و «راهنمای نظریه ادبی معاصر» (سلدن و ویدوسون) و تصویر جلد کتاب های «نظریه و نقد ادبی: درسنامه ای میان رشته ای» (پاینده) و «نقد ادبی: نظریه های ادبی و کاربرد آنها در ادبیات فارسی» (تسلیمی)، از منظر نشانه شناسی، نشانگر نحوه عملکرد دال ها و مدلول ها در پیوند با رمزگان نقد ادبی نظریه مدار در لایه ثانویه دلالت است.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, مطالعات فرهنگی, زبان شناسی ساختارگرا, رمزگان, تصویر جلد کتاب های نقد و نظریه ادبی}
    Mojahed Gholami *

    According to semiotic approaches, we live in a world of different sign systems. In this world, communication is primarily the task of "language" but is not limited to verbal methods and can include non-verbal methods. Images as social and cultural phenomena are among the sign systems that non-verbally communicate between human beings. In fact, with the prevalence of visual productions in modern times, part of the task of communication between humans has been assigned to images. The cover image of books is part of a system of visual cues that sometimes need to be examined in order to understand their secondary meanings through a process called "critique": "Criticism means the search for signs in their secondary meaning: pastime or Activity within the signs or about them ”(Culler, 2011: 10).

    Keywords: Semiotics, Cultural Studies, structural linguistics, Figures, the Cover image of Literary Theory, ‎Criticism Books.‎}
  • علی پیرانی شال، نعمان انق *، راضیه مسکنی

    درسنا فی هذا المقال القصص القرآنیه و شخصیاتها، و میادین استعمالها فی دیوان معروف الرصافی؛ و بینا مدی تاثر الشاعر بها و تلاومها بمضمون قصائده، و استخدامه فنیا و موضوعیا فی خلق اجواء معنویه فی شعره، و ایصال المراد من الشعر الی المتلقی. قد استحضر الشاعر قصه آدم(ع) و هبوطه من الجنه إلی الارض، سلیمان(ع) و بلقیس ملکه سبا، یوسف(ع) و جماله، موسی(ع) و عیسی(ع) و معجزاتهما، و محمد(ص) و کمالاته. قد اختار الشاعر من القصه اجزاء تساهم فی إثراء نصه الشعری و اهدافه و قد اشار بصوره تلمیحیه فی کثیر من اشعاره، و قد عول فی اشاراته القصصیه علی وعی القارئ و معرفته بالقصه القرآنیه.

    کلید واژگان: القرآن, القصه, الشخصیه, قصه آدم, قصه سلیمان, معروف الرصافی}
    Ali Piranishal, Neman Onegh, Raziyeh Maskani

    This article studies Quranic stories and figures, focusing on their use in Ma‘ruf al-Rusafi’s Diwan. The article explains the extent to which al-Rusafi has been influenced by these elements and has developed techniques to adapt them to his odes’ content by way of technical and thematic incorporation toward the creation of a spiritual atmosphere in his poetry, in such a way he hopes to reach his audience’s minds and perception. Al-Rusafi has drawn upon Adam’s story and hissubsequent fall from paradise, has summoned such characters as Belqais, the queen of Sheba; Moses and Jesus and their miracles; Prophet Muhammad and his perfection. Al-Rusafi has selected and alluded to specificsegments of the aforementioned stories that would best enrich the texture of his poems and serve his poetic purposes. To achieve their desired effect these allusions rely to a certain degree onhis audience’s familiarity with the Quranic stories.

    Keywords: Quran, story, Figures, Maruf al Rusafi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال