به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « hatred » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «hatred» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آزیتا مرادی، منصوره تدینی*، مسعود پاکدل، سیما منصوری

    نظریه نوین استعاره در پرتو دانش معنا شناسی شناختی، استعاره را از زاویه متفاوتی تفسیر می کند. این نظریه که توسط جانسون و لیکاف مطرح شده است، کمابیش با بخشی از گفته های ارسطو درباره استعاره مطابقت دارد. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به بررسی استعاره های مفهومی عواطف (عشق، امید و ناامیدی و خشم) در اشعار احمد شاملو پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که یکی از مهم ترین حوزه های هدف در شعر شاملو احساسات و عواطف هستند که عشق، امید و ناامیدی و خشم از پربسامدترین آن هاست. شاملو برای بیان هرکدام از این عواطف، از حوزه های مبدایی چون ساختمان، نور، گرما، فضا، گیاهان، موجودات زنده (پرنده و حیوانات)، آب، موسیقی، خوراکی، تجارت، درمان، نیرو، انواع مزه ها (تلخ و شیرین و...)، کلید، جادو، کیمیا، ابزار، راز، اشیاء (آینه، زنجیر و...) بهره برده است. در میان این عواطف، عشق بیشترین موارد را به خود اختصاص داده است. شاملو هرچند در بسیاری از حوزه های مبدا از مواردی آشنا استفاده کرده است، لیکن نگاشت ها (عبارات و اشعار) او به گونه ای است که تناظرات جدیدی را در حوزه استعاره مفهومی ایجاد کرده است. او در حوزه مبدا نیز تا حدودی نوآور است و از زاویه فردی و شخصی خود به عواطف می نگرد و آنها را جسمی سازی می کند.

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, عواطف, احمد شاملو, عشق, امید و ناامیدی}
    azita moradi, mansooreh tadayoni*, masoud pakdel, sima mansouri

    The new theory of metaphor interprets metaphor from a different angle in the light of cognitive semantics. This theory, proposed by Johnson and Lakoff, is more or less in line with some of Aristotle's statements about metaphor. In the present study, using the descriptive-analytical method, the conceptual metaphors of emotions (love, hope, despair, and anger) in the poems of Ahmad Shamlou have been investigated. The results show that one of the most important target areas in Shamul's poetry are "feelings and emotions", of which love, hope, despair, and anger are the most frequent. In order to express each of these emotions, from the primary areas such as building, light, heat, space, plants, living beings (birds and animals), water, music, food, business, treatment, power, all kinds of tastes (bitter and Shirin, etc.), keys, magic, alchemy, tools, secrets, objects (mirror, chains, etc.) have been used. Among these emotions, "love" has the most cases. Although Shamlou has used familiar things in many fields of origin, his mappings (phrases and poems) are such that he has created new correspondences in the field of conceptual metaphor. The domains that Shamlu used to materialize love are water and its metaphors (sea, river, spring, thirst, dew, river), light and its metaphors (fire, morning, sun, moon, star, dawn, flame, light), animals (horse, bird, butterfly, bee), plant and its metaphors (grass, tree, forest, branch), secret, key, music, nutrition , power, tool, peak, mirror, building, madness, travel, business and therapy.

    Keywords: Ahmad Shamlou, hope, despair, hatred, emotions, conceptual metaphor}
  • سید ابوالحسن نواب*، حیدر حب الله، احمدرضا مفتاح

    تذهب بعض التیارات الفکریه والفقهیه فی العالم الإسلامی خاصه السلفیه إلی الإیمان بمبدا الکراهیه بین الادیان، بوصفه من وجهه نظرهم الاساس الذی تقوم علیه الشریعه الإسلامیه، مدعین ان الاصل فی التعامل مع الآخر الدینی هو إضمار الکراهیه له بوصفها مظهرا من مظاهر الغلظه والشده ونفی الموالاه. وقد حاول هذا البحث ان یدرس هذه القضیه من زاویه قرآنیه، لیتوصل إلی ان فکره الکراهیه لا وجود لها فی النص القرآنی إلا تجاه المعتدین علی الامه المسلمه والإنسان، لا مطلق المختلف معهم فی الرای والعقیده والدین والمذهب، وان النص القرآنی یرکز علی مبدا المفاصله لحفظ الهویه، ولیس علی مبدا الکراهیه.

    کلید واژگان: الکراهیه, الولاء, البراء, الموده, الهویه, الغلظه}
    Seyyed Abolhasan Navvab *, Haidar Hobballah, Ahmadreza Meftah

    Some intellectual and jurisprudential currents in the Islamic world - especially Salafism – believe in the principle of hatred between religions. According to their point of view, the foundation upon which Islamic law is based when dealing with other religions is through the expression of one’s hatred, which is manifested in being rugged, severe and accompanied by a negation of loyalty. This research has attempted to study this issue from a Qur’anic angle and has concluded that the notion of hatred does not exist in the Qur’anic text except towards those who are considered aggressors against the Muslim nations and humans in general, not everyone who simply has a difference in opinion, belief, religion and doctrine. On the contrary, the Qur’anic text focuses on the principle of distinction in order to preserve one’s identity, not the principle of hate.

    Keywords: hatred, Loyalty, innocence, affection, identity, ruggedness}
  • فاطمه کوشکی*، آزیتا افراشی
    برخلاف بسیاری از انسان ها، عواطف و احساسات را نباید اموری ناملموس و بی اساس دانست. جایگاه اصلی آن ها روشن است و می توان آن ها را به سیستم های مشخصی در بدن و مغز مربوط کرد. هدف از این پژوهش، بررسی مجازهای مفهومی مفهوم عاطفی نفرت از دیدگاهی شناختی-پیکره ای و تطبیق نتایج تحلیل داده های زبانی با یافته های عصبی-زیستی است. در این مقاله، ابتدا، تعریف «عاطفه» و تمایز آن با «احساس» از دیدگاه عصبی-زیستی ارایه گردید. سپس، با بررسی مجازهای مفهومی نفرت، معلوم شد که در زبان فارسی به روشنی، هر چهار وجه اثرات عاطفه بر انسان (جسمی، روانی، چهره ای و رفتاری) بیان می شوند. همچنین، تحلیل های زبانی مورد اشاره، یافته های عصبی-زیست شناختی عواطف را تایید کردند. در پایان، نیز یک الگوی سه مرحله ای در پیوند با شکل گیری و بروز عواطف از جمله عاطفه نفرت که نتیجه تحلیل شناختی-عصبی-زیستی پژوهش حاضر است، ارایه شد؛ نخست، وقوع رویداد خلاف؛ علت شکل گیری نفرت؛ دوم، شکل گیری عاطفه نفرت و سوم، بروز نفرت.
    کلید واژگان: نفرت, زبان شناسی شناختی, مجاز, احساس, عاطفه}
    Fatemeh Koushki *, Azita Afrashi
    The experience of sense is based on first, our sensory-motor experience, our emotions, and our inner relation with the world; and second, our diverse creative capacities in using sensory-motor processes to understand abstract concepts. Even the most abstract concepts, such as emotions, have a meaning that is rooted in our sensory perception and our physical experience. Our knowledge and experience are dependent on our brain, which is within our body and the body operates in the world, so that when the body ends up in a general and destructive way, we lose the power of experience (Johnson, 2007, p. 36). Over the past two decades, there has been a striking breakthrough in our knowledge of what emotions are and how emotions can help us with meaning. “Conceptual metonymies” are one group of the cognitive mechanisms of meaning making that were first introduced in the book “The Metaphors we live by” (Lakoff & Johnson, 1980). Actually, emotional effects are expressed in terms of conceptual metonymies in the language. Unlike many people, emotions and feelings should not be considered intangible or unfounded. Their main position is clear and they can be related to certain systems in the body and the brain (Damasio, 2005, p. 246).  In this article, we intend to present the conceptual metonymies of the concept of hatred in contemporary Persian language in a figurative way, and in fact, we seek to reach the goal that Persian speakers feel the concept of hatred. Because feelings of emotion can be expressed through conceptual metonymy, this cognitive mechanism will be used to achieve this goal. The purpose of this research is to examine the conceptual metonymies of the emotional concept of hatred from the cognitive-corpus perspective and to adapt the results of the analysis of linguistic data with neurobiological findings. In this paper, we will present the definition of “emotion” and distinguish it from “feeling”. The conceptual metonymies of hatred showed that in Persian Language, all four aspects of the effects of affection on human beings (physical, mental, facial, and behavioral), along with the linguistic analysis, confirmed the results and neurobiological findings of the emotions. Analysis of data related to the emotional concept of hatred in Persian speakers of the fact that an emotion in addition to the stimulus that causes it (the cause of affection) has a variety of effects on human beings, and these effects are spoken language by means of a conceptually perceptual cognitive tool Expressing From the neurobiological point of view, feelings, cognition of the viscera and musculoskeletal status provide us; in other words, feelings allow us to live up to our body and provide us with a glimpse of what our skin and our flesh pass through. Because emotions are the guarantor of our survival and our ability to function in harmony with the environment and with individuals, so the foundation of the human nervous system is often composed of inherent regulating tendencies that guarantee the survival of living beings. Survival is coincident with the final analysis of the unpleasant state of the body and the achievement of coexistence, that is, balanced biological functions. For example, this internal nervous system is inherently intent on avoiding pain and looking for potential pleasure. In Kövecses’s view (1393, p. 157), conceptual metonymies is a situation in which part of a domain (concept) represents another part of the same domain and vice versa. He says that emotional metonymy can be divided into two general categories: “the cause of emotions instead of emotions” and “the effect of emotions instead of emotions”. Conceptual metonymies related to the concept of hatred fall into two broad categories: the cause of hatred instead of hate and the effects of hatred rather than hate. Of the contemporary Persian language, from a total of 96 extracted data, 39 are related to the effects of hatred that fall into subcategories and 57 are related to hatred. Finally, a three-stage model for the formation and emergence of emotions, including the hatred that was the result of cognitive-neurobiological analysis, was presented for the occurrence of the opposite event and the cause of the formation of hatred (the acts and words of the particular people who cause hate): “hateful or disgusting” attributes as the external motive that creates hatred in humans; the formation of the hatred (the effect of hatred on the face and body of hatred experincer); the appearance of hatred (showing hatred in a different way).
    Keywords: Hatred, cognitive linguistics, metonymy, Feeling, Emotion}
  • آللا فیرسونا کارلیاکووا*
    مقاله حاضر به بررسی مسائل مربوط به ویژگی های ملی جزء ارزشی در معنای واژه ها می پردازد. بر پایه تعاریف علمی نوین، زبان ابزاری شناختی برای درک جهان، حفظ و بازنمایی تجربیات و ارزش های فرهنگی یک ملت به شمار می آید. یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده تصویر زبانی جهان، مقوله ارزش گذاری یا به عبارتی نظام ارزش های جامعه و شخصیت ها است که در واحدهای مختلف زبانی نمود پیدا می کند. برخی از دانشمندان اهمیت مقوله ارزش گذاری را به عنوان یکی از مقوله های درک زبانی آن قدر بالا می دانند که در کنار تصویر زبانی جهان، از تصویر ارزش محور جهان به طور مجزا یاد می کنند که شامل مهم ترین مفاهیم یک فرهنگ می شود؛ مجموعه این مفاهیم نوع معینی از فرهنگ را که در زبان حفظ و پشتیبانی می شود، تشکیل می دهد. بنابراین، در مقاله حاضر، مسائل شکل گیری جوانب ارزشی در سطوح مختلف زبانی، به ویژه ویژگی های ملی ارزش گذاری که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است، مطالعه و بررسی می شود. ازآنجا که ویژگی های اخلاقی و ارزشی یک ملت تعیین کننده نوع جهان بینی آن است و وجود اختلاف در آن ها موجب می شود نمایندگان فرهنگ های مختلف دچار کج فهمی یا درک ناقص این مفاهیم شوند، بنابراین مطالعه جزء ارزشی در معنای واژگان و گوناگونی آن در جوامع مختلف انسانی موضوع مهمی است که ضرورت دارد به آن پرداخته شود. مقاله به نتایج به دست آمده از پژوهشی زبان شناختی که با هدف مطالعه ویژگی های تصورات اخلاقی و رفتاری منتسب به واژه «نفرت» در جامعه روسیه انجام شده است، استناد می کند.
    کلید واژگان: اجزای معنایی, ارزش گذاری, تصویر جهان, ارزش های اخلاقی و رفتاری, نفرت}
    Alla Korliakova Firsovna *
    The present paper deals with the national specifics of the assessment aspect in the meaning of the words. A modern scientific paradigm considers the language as a cognitive tool of understanding the world and keeping and representing people’s experience and values which reflect the people’s vision of the world (“the world picture). Usually linguistics understands the language world picture as a way of understanding reality fixed in the language and typical of a given language group. One of the most important language world picture components is the category of assessment of a system of social and personal values objectified in language units. Problems of assessment exist at different language levels (morphological, lexical, syntactical).However, the national assessment specifics are still not studied enough. Since man’s world view is based on the assessment components of sense in the world picture, ignoring them makes it hard or impossible for representatives of different cultures to understand each other, which makes the research of sense assessment components and their variations in different societies an urgent problem. The article considers the results of a linguistic experiment aimed at finding shades of meaning and personal implications correlated with the word hatred in moral and ethical conceptions of Russian society. The analysis of the experiment results allowed us to partially reconstruct the world picture of the Russian culture representatives and reveal the phenomenon assessment aspect.
    Keywords: Sems, Assessment Aspect, The Language World Picture, Moral, Ethical Conceptions, Hatred}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال