به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « hearing » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «hearing» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید رضایی، محمدرضا اسعد*، فاطمه قهرمانی

    موسیقی در اساطیر ملل مختلف، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این علم به مثابه یکی از بخش های حکمت نظری، بواسطه همسانی در ادراکات شهودی و درونی، بعد متافیزیکی، خطاناپذیری و...، با عرفان ادبی، پیوندی ناگسستنی دارد. بسط مفهومی موسیقی از همین جا نشات گرفت که منجر به رهایی از فضای مونولوگ و تک بعدی و سوق یافتن به موسیقی روح کیهانی گردید که تدریجا در عرفان نیز رسوخ کرد و قوت گرفت. ادراک از موسیقی که تجلی ساز سماع عارفانه بوده و رستاخیز عوالم و حالت های روحانی سالک است یک موسیقی افلاکی و کیهانی را نمایان شده وبعد شهودی پیدا می کند و مستقیما با عواطف و احساسات را درگیر می کند. مولوی نگاه بسیار زیبایی شناسانه ای از دریافت موسیقی دارد و چون در دریافت های باطنی در مرتبه بالایی از واردات قلبی بوده و به بیان دیگرنمادی از همه نظام ها و عرف ها و عادت ها را داراست ارتباط میان نگاه او و تفکراتش با موسیقی کیهانی این مهم را نمایان می کند.

    کلید واژگان: شهود, موسیقی, اساطیر, مولوی, سماع}
    SAEED REZAEI, Mohammadreza Asad *, Fatemeh Gharemani

    Music is very important in the mythology of different nations. This science, as one of the parts of theoretical wisdom, has an unbreakable connection with literary mysticism through similarity in intuitive and inner perceptions, metaphysical dimension, infallibility, etc. The conceptual expansion of music originated from here, which led to liberation from the monologue and one-dimensional atmosphere and to the music of the cosmic spirit, which gradually penetrated and gained strength in mysticism. The perception of music, which is a manifestation of mystic hearing and the resurrection of the worlds and spiritual states of the seeker, reveals and intuitively finds a celestial and cosmic music and directly engages emotions and feelings.Molavi has a very aesthetic view of receiving music, and because it is at a high level of heart import in esoteric receptions, and in other words, it is a symbol of all systems, customs and habits, the connection between his view and his thoughts with cosmic music is important. Show

    Keywords: intuition, music, Mythology, Molvi, Hearing}
  • فاطمه نایب لوئی*، سید مصطفی عاصی، آزیتا افراشی، مسعود قیومی
    تمایزات واژگانی میان زبان ها، بیانگر تفاوت در فرهنگ های مرتبط با هر زبان است. واژه های چندمعنا در هر فرهنگ، می تواند نمودی از این قبیل تمایزات واژگانی در یک زبان باشد. در معناشناسی شناختی، رویکردهای مختلفی به پدیده چندمعنایی در زبان وجود دارد؛ نظریه معناشناسی قالبی یکی از این رویکردها در معناشناسی شناختی است که به مسیله چندمعنایی، از منظر قالب های معنایی نگریسته است. صورت تکامل یافته این نظریه، در شبکه معنایی فریم نت، تحقق پیدا کرده است. قالب های معنایی بسته هایی معنایی هستند و هرکدام از قالب ها از برخی مولفه های معنایی تشکیل شده اند. روابط معنایی در این شبکه، به صورت روابط میان قالبی ارایه شده است. در این مقاله، سعی بر آن است تا تحلیلی معنایی و پیکره بنیاد از چندمعنایی افعال «شنیدن» و «گوش دادن» در زبان فارسی، بر مبنای اصول شبکه فریم نت در زبان انگلیسی، ارایه شود. براین اساس، دو کلیدواژه مذکور، در پیکره های موجود در پایگاه داده زبان فارسی، بررسی شدند و از میان مفاهیم موجود در جملات شاهد، هفت قالب معنایی «حس فعال»، «ادراک حسی»، «جستجو»، «آگاهی»، «فهمیدن»، «اطاعت» و «توجه» و سه رابطه میان قالبی «توارث» میان قالب والد «ادراک» و فرزند «حس فعال» و قالب والد «ادراک» و فرزند «ادراک حسی» و قالب والد «آگاهی» و فرزند «فهمیدن»، یک رابطه میان قالبی «کاربرد» میان قالب والد «توجه» و فرزند «حس فعال» و یک رابطه میان قالبی «بیشتر» میان قالب های «حس فعال» و «ادراک حسی» استخراج شد. نتایج تحلیل های انجام شده نشان می دهد که رویکرد حاضر به پدیده چندمعنایی، رویکردی کارآمد برای بررسی چندمعنایی افعال «شنیدن» و «گوش دادن» در زبان فارسی است.
    کلید واژگان: افعال «شنیدن» و «گوش دادن», پیکره, معناشناسی شناختی, شبکه معنایی فریم نت, نظریه معناشناسی قالبی}
    Fateme Nayeblui *, Mostafa Assi, Azita Afrashi, Masood Ghayoomi
    Vocabulary differences between languages indicate differences in the cultures associated with each language. Polysemous words in any culture can be an expression of such lexical differences in a language. In cognitive semantics, there are different approaches to the polysemous phenomenon in language; The theory of Frame semantics is one of these approaches in cognitive semantics that has looked at the issue of polysemy from the perspective of semantic frames. The revised form of this theory has been realized in FrameNet . Semantic frames are semantic packages and each frame is composed of semantic components called frame elements. Semantic relationships in this network are presented as relationships between semantic frames. In this article, an attempt is made to provide a semantic and corpus-based analysis of the polysemy of the conceptual domain of the verb "Listening" in Persian based on the principles of the FrameNet network in English. Accordingly, the keywords "šeno", " šenid" and "guš" have been studied in the Persian database . Among the concepts found in sentences extracted from the corpus, six semantic frames of Perception_active, Perception_experience, Awareness, Compliance, Seeking and Attention and two "inheritance" Frame to frame relations between "Perception-Active" and "Perception-Experience" Frames and "use" Frame to frame relations between "Attention" and Perception-Active" Frames were extracted. The results of the analysis show that the current approach to the phenomenon of polysemy is an efficient approach to study the meaning of the verb "Listening" in Persian and can provide a picture of Persian language culture in this conceptual area.
    Keywords: cognitive semantics, corpus, English FrameNet, hearing, listening, Theory of Frame Semantics}
  • Sepideh Bohlouli, Aida Firooziyan Pour Esfahani *, Mohammadreza Rastgar Moghaddam
    Subtitling for the deaf and hard-of-hearing (SDH) is an area which deserves a special attention as it ena- bles these people to access to the part of the ‘world’ intended for hearing people, including the world of ‘motion pictures’, and particularly movie sounds. Compared to linguistic sounds, non-linguistic sounds have received little attention in the field of translation, although they are inseparable part of daily life. To address the gap, the present study aimed to investigate the strategies applied by subtitlers to translate non- linguistic sounds in English and Persian subtitles for the deaf and hard-of-hearing. To conduct the re- search, 25 out of 100 movies released between 2006 and 2016 with both Persian and English subtitles were selected. Based on Gottlieb’s (1992) translation strategy model, all the subtitling strategies for ren- dering the non-linguistic sounds were analyzed and their frequencies were measured. The findings re- vealed that ‘paraphrasing’ about half of the non-linguistic sounds, English subtitlers were well aware of their significance, while Persian subtitlers were neglectful of rendering the sounds since the most fre- quently used strategy in Persian subtitles was ‘deletion’. The results stressed the need for the inclusion of subtitling in academic training programs, especially in Persian Language context.
    Keywords: Deaf, Hard, of, hearing, Nonlinguistic Sounds, SDH}
  • فرامرز میرزایی، محمد ابراهیم خلیفه شوشتری، حسین احمدی آمویی*
    إن موقف الرضی الاسترآباذی تجاه اصول النحوکان إیجابیا و واضحا کل الوضوح فی شرحه علی کافیه ابن الحاجب. من الاصول الهامه التی تقام علی ها آراء الرضی الاسترآباذی النحویه علی حسب الترتیب والاهمیه: السماع والقیاس والإجماع والتعارض والترجیح والاستصحاب. إن السماع والقیاس هما الدلیلان الاصلیان عنده وحذا الاسترآباذی فی هذا المجال حذو البصریین ولا سیما سیبویه . إنه قد فزع إلی الاسناد المعتبره مثل القرآن ونهج البلاغه واحادیث الائمه(ع)، والاشعار المعتبره من الشعراء العرب رغم الآخرین من النحاه الذین استخدموا بعض المنابع التی فی ها شک وریب .
    المیزه العالیه التی فضلت الرضی علی النحاه الآخرین، انه استفاد من القرآن ونهج البلاغه اکثر من المنابع الاخری وخاصه انه اول نحوی استفاد من نهج البلاغه. إنه یحاول ان یقیس شیئا علی شیء آخر فیاتی بآیه قرآنیه او حدیث نبوی او کلام من الائمه المعصومین او شاهد شعری یحکم قیاسه. من اهم الاقیسه عند الاسترآباذی، حمل الفرع علی الاصل، وحمل الاصل علی الفرع، وحمل النظیر علی النظیر وحمل الضد علی الضد. نراه فی زمن عدم وجود القیاس والسماع، یعتمد علی اصل الإجماع. اهتم الرضی باصل التعارض والترجیح حین کان یرجح رای البصریین علی الکوفیین بسبب المتن ای علی وفق القیاس او بسبب الإسناد. اخذ الرضی باصل استصحاب الحال وهو لیس عنده من الادله القویه. إنه کان کثیر التوسع فی ذکره لهذه الاصول متخذا إیاها دلیلا قویا وسندا وثیقا وحجه مبرهنه لصحه الموضوعات والمسائل النحویه المتنوعه والعدیده. تحاول هذه الدراسه التبیین حول الاصول الرئیسیه فی آراء الرضی الاسترآباذی النحویه فی شرح الکافیه عن منهج توصیفی – تحلیلی .
    کلید واژگان: العامل النحوی, الاصول النحویه, السماع, القیاس, رضی الدین الاسترآباذی, شرح الکافیه}
    Faramarz Mirzaee, Mohammad Ebrahim Khalifa Shoshtari, Hossein Ahmad Amooie*
    Necmettin position of these assetspositive and cleari twasall clearinhis commentaryon theson of eyebrow if sufficient interestdisparitybetweenthe originand the origin of another .
    We do not seehis viewswithoutanygrammaticaloutof important tgrammatical assetsboth in terms ofdiscussion of theQuranic verseortalkNabaviSharif,orthe sayings of the companions and followersorlikes ofArabs andHmanmorpoetryoropinionofthe views ofthe ancientgrammariansinquestionwhatgrammatical
    The.RaziAst notdisplaythese assetsasthey existin his commentaryonadequate, but were seeingshowshis opinionon two. Sometimesintervenewasto discuss any matterof languageandexpress his opinionin someotheroriginallyseparatesthe originoran opinionon theopinion. Of importantgrammaticalassetsthat are heldbythe views ofNecmettingrammatical: measure mentandlis teningand consensus and Alastsahab and conflictand weighting .
    Keywords: Factor grammar, Grammatical assets, Hearing, Measurement, Razial, Istrabad, sharhealkafye}
  • بدن انسان مکانیسم پیچیده ای دارد که علی رغم تمامی پیشرفت های علوم زیستی و شناختی باز هم جنبه های زیادی از آن کشف نشده است و دانشمندان امروزی در صدد کشف آنها هستند.گاهی آنچه علم پس از مدت ها آزمایش به آن می رسد، به وضوح در آیات قرآن تصریح شده و با تفحص به راحتی قابل استنباط است. یادگیری، یکی از فرآیندهای پیچیده در بدن انسان است. با نگاهی به ظاهر بدن انسان به راحتی می توان دریافت که دو ابزار وقوع و تکامل این فرآیند یعنی «گوش و چشم»، توسط باری تعالی با ظرافت و دقت هرچه تمام تر در بدن تعبیه شده است. انسان با تربیت این اعضا و استفاده درست از آنها می تواند فرآیند یادگیری را در خود تکامل بخشد و به کمال مطلوب انسانی و کسب معرفت الهی که هدف خالق است، برسد. حال که در فرآیند یادگیری، این دو حس نقش اساسی را ایفا می کنند، این سوال پیش می آید که آیا نقش هر دوی آنها مساوی است یا یکی بر دیگری رجحان دارد و جایگاه هر یک از آنها در فرآیند یادگیری کجاست؟ در این تحقیق با جستجو در نظریه های روانشناسی، مانند نظریه های شناختی و انگیزشی و جستاری در آیات قرآن و اشعار مثنوی معنوی، به تبیین نقش و جایگاه هر یک از این حواس در فرآیند یادگیری پرداخته شده و وجه تمایز و امتیاز هریک مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: یادگیری, شنیدن, دیدن, آیات قرآن, اشعار مثنوی}
    The human body has a complex mechanism that despite all the advances in biology and cognitive sciences، there are still many unexplored aspects that scientists are trying to discover. Sometimes these discoveries are clearly expressed in the verses of Holy Quran long ago before scientists archive them through laborious experiment. Learning is one of the complex processes in the human body that through Looking at the human body it can be easily found that two organs of learning; namely، “eyes and ears«have been created by God. Human being by correct using of these two organs is able to promote learning process and reach to the development and acquisition of divine knowledge that is the goal of creator. Therefore، some questions arise concerning the role of these two senses in learning process. Do they have equal role or one of them is preferred? What is their place in the process of learning? In the present study through searching in psychological theories، such as cognitive and motivational ones and research on holy Quran verses and poems of Masnavi، the role and place of these two senses have been explained.
    Keywords: Learning, Hearing, Seeing, Verses of Holy Quran, Poemes of Masnavi}
  • طاهره کریمی، ذوالفقار علامی مهماندوستی، محبوبه مباشری
    حس چشایی یکی از پرکاربردترین حواسی است که در آثار مولوی برای نمایاندن تمامی ساحت های مادی و روحانی استفاده شده و واژه های دیگری از خانواده آن در بازتاب این معانی به شاعر یاری رسانده است. نوع زندگی صوفیه و توجه بیش از حد آنها به تقلیل طعام، جوع، روزه، اجتناب از کسب و بها دادن به نظریه توکل، سبب توجه مولوی به حس چشایی شده است. در این پژوهش، افزون بر تحلیل حس چشایی، موارد درآمیزی این حس با حواس دیگر (بصر و سمع) بررسی می شود. خاستگاه حسامیزی به یکی از اصول اساسی تفکر اشاعره- تصرف خداوند و نفی علیت- بازمی گردد و در زبان مولوی صبغه ممتازی دارد. این ایماژ شاعرانه در مثنوی و دیوان شمس بازتاب تلقی ویژه و هنری مولوی از حواس ظاهر و باطن است که البته با جهان بینی غیب مدار او ارتباط دارد. مولوی برای هر چیزی که در عالم هست، متناظری غیبی پیش روی می گذارد؛ از این رو، در برابر حواس ظاهری، شکل راستینی از حواس باطنی و غیبی وجود دارد. حواس ظاهر و باطن چونان محورهای نظام فکری مولوی در آثار وی با شیوه های گونه گون و چشم اندازهای متمایز مطرح می شوند. از نظرگاه مولوی، ادراکات نفسانی (شنیدن، دیدن، چشیدن و جز آن) در مرحله ای از معرفت نفس، امتزاج حاصل و یکسان عمل می کنند و به نوعی «وحدت قوا» می رسند.
    کلید واژگان: مولوی, حسامیزی, حس چشایی, حواس باطنی, حواس ظاهری}
    Tahere Karimi, Zolfaghar Allami Mehmandoosti, Mahboobe Mobasheri
    Sense of taste is the most commonly used one، in Mowlavi’s works، to represent all aspects of spiritual and materialistic realms; other words from similar group have also helped the poet to reflect these concepts. Sufis’ life style and their paying too much attention to having little food، hunger، fasting، avoiding business، and valuing the theory of trust caused Mowlavi to pay attention to sense of taste. The origin of sense integration goes back to one of the basic principles of poets; that is، the d enial of causality and God''s seizing and this has a distinctive nature in Mowlaviˊs language. This poetic image in Mathnavi and Divan-e Shams reflects his unique and artistic attitude toward inner and outside senses which is related to his unseen-oriented worldview. In this study this relation is to be studied. In this study، besides analyzing sense of taste، cases of merging this sense with other senses (hearing، sight) will be discussed.
    Keywords: Mowlavi, sense integration, sense of taste, sight, hearing, food}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال