به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « interrogative » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «interrogative» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین سلیمی، بشیر علوی

    ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی یا حکیم سنایی (473545 قمری)، از بزرگ ترین شاعران قصیده گو و مثنوی سرای زبان فارسی است. قصایدش دارای مضامینی چون مدح، ارشاد و پند و منقبت است. سنایی زبان را خوب می شناسد و به تمامی دقایق و مهارت های آن آشناست. در قصاید سنایی، توصیف و ستایش و حکمت و اندرز و حدیث نفس و سرزنش و ملامت وجود دارد. موارد فراوانی از جملات انشایی (جملات پرسشی، امری، تعجبی و نهی) در قصاید سنایی دیده می شود که در معانی غیر اصلی خود (معانی ثانویه) به کار رفته اند. وی در گزینش شیوه‏های بیانی و الگوهای دستوری با توجه به نوع پیام و ارتباط، همچنین در انتخاب واژه‏ها با رعایت هماهنگی و همنوایی آن ها با وزن و موضوع، موفق بوده است. معانی ثانویه جملات انشایی در حقیقت، بیانگر اندیشه های درونی سنایی است و می توان با توجه به تحلیل آن ها پی به اندیشه شاعر برد. در این پژوهش به دو مقوله پرسشی و امری بر اساس مقوله دستوری و معنایی در قصاید سنایی پرداخته شده است تا ارتباط اندیشه های شاعر با معانی جملات مشخص شود و بر اساس نمودار به تجزیه و تحلیل آن ها پرداخته ایم تا بتوان اندیشه های سنایی را از سرودن و به کارگیری این جملات روشن و آشکار کرد.

    کلید واژگان: علم معانی, قصیده, جملات انشایی, جملات پرسشی و امری, سنایی}
    hosein salimi, Bashir Alavi

    Abolmajd Majdood Ibn Adam Sanāi Ghaznavi also called Hakim Sanāi (473-545 AH), is one of the greatest poets of Persian language who wrote in ode and Masnavi form. Praise, guidance and admonition are among the frequent themes of his odes. Sanāi well understands language and is fully acquainted with its features and capabilities. Description, praise, wisdom and advice, admonition, story of the soul, blame, and reproach exist in Sanāi's odes. Many instances of compositional sentences (interrogative, imperative, exclamatory, and prohibitive) exist in Sanai's odes used in their indirect (or secondary) meanings. He has been successful in choosing the expressing methods, grammatical patterns (according to the type of message and communication), and in selecting words by considering their harmony, rhythm, and subject. The secondary meanings of the compositional sentences, in fact, express Sanāi's inner thoughts and they can be understood by analyzing the poet's thoughts. This research deals with interrogative and imperative based upon grammatical and semantic categories in Sanāi's odes in order to determine the relationship between the poet's moral thoughts and the meanings of sentences. clarifying and explaining Sanāi's aim in using such kinds of sentences analytically, the researchers use diagrams.

    Keywords: semantics, ode, compositional sentences, Interrogative, Imperative Sentences, Sanāi}
  • S. M. R. Ibnorrasool *, M. M. Ghorbankhani
    Non-declarative expressions especially the optative ones are used a lot in every language. Interrogative, imperative, negative, vocative, and optative expressions are considered the versions of optative sentences. Each of these versions is used for expressing a particular meaning. However, as they are sometimes deviated from their original meaning, just due to eloquent reasons, they denote an indirect meaning, which is detectable on the basis of the context of use. The experts of eloquence have tried to investigate the secondary meanings in addition to investigating these versions. Sometimes some of the eloquence authors, in order to innovate and on the basis of their personal tastes, use a kind of titles to study the indirect meanings by thinking of which we can realize that these titles are the same as the titles to which other experts have referred and the only difference relates to the choice of entitling. This article, having a critical approach, aims at investigating these titles in the books of eloquence and showing that a majority of these so-called new titles are the same as those aforementioned titles in the books of eloquence.
    Keywords: eloquence, optative expression, interrogative, indirect meanin}
  • Nouroddin Yosoufi, Shokoufeh Vakili Latif
    Some studies have tackled the issues of describing Sorani Kurdish and its lexical and syntactic features. Little, however, has been done with regard to comparing syntactic development in this dialect of Kurdish language with other languages. Taking the “focused naturalistic” (O` Grady, 2005) approach and through exploring the acquisition of the interrogative and negation in Sorani Kurdish, this case study investigates the agreement of the its syntactic development with other languages including English. Literature review and what came up through observing and video recording of the linguistic productions of a baby son from 6 to 37 months of age indicate that, irrespective of their first languages, children undergo the same developmental processes in learning these syntactic features. The study highlights the role of the innate capability of language acquisition and goes for the generative side of the extreme has been proposed for investigating the first language syntactic development. The study recommends taking these developmental stages into account in teaching and learning processes.
    Keywords: First language acquisition, Interrogative, negation order, Syntactic development}
  • سید حسین سیدی، محمدعلی کاظمی تبار

    در این مقاله کوشیده‏ایم با توجه به تفاوت‏های موجود میان آیه‏های مکی و مدنی، به این سوال پاسخ دهیم که سبک خطاب‏های خداوند متعال به رسول گرامی اسلام (ص) در آیه‏های مکی چگونه است و چه ویژگی‏ها و امتیاز‏هایی دارد. منظور از خطاب در این نوشتار، همان معنای لغوی آن، یعنی «رو‏در‏رو‏سخن‏گفتن با شخص و جهت‏دهی کلام به‏سوی مخاطب است»؛ بنابراین، برای پاسخ‏دادن به سوال یاد‏شده، خطاب‏های قرآن را به انواعی گوناگون همچون ندا، امر، نهی، استفهام، خبر و شرط تقسیم کرده وآیه‏های مربوط به هر سبک را بررسی کرده و در‏نهایت، به این نتیجه‏ها رسیده‏ایم: ندا‏های خداوند متعال به پیامبر اسلام (ص) با پیامبران دیگر تفاوت دارد؛ زیرا خداوند متعال همه پیامبران قبلی را با نامشان خطاب کرده است؛ در‏حالی که برای خطاب‏کردن پیامبر اکرم (ص)، از القاب و اوصافی همچون «یا ایها النبی»، «یا ایها الرسول» و... استفاده کرده و هدفش از این کار، تکریم و ممتاز‏کردن آن حضرت نسبت‏به دیگران بوده است. نکتهدیگر، آن است که کاربرد فراوان فعل «قل» در آیه‏های مکی نشان می‏دهد که الفاظ و معانی قرآن، به‏صورت هم‏زمان از‏جانب خداوند متعال به آن حضرت وحی شده است و ایشان نیز آن‏ها را در نهایت امانت‏داری به مردم رسانده است. علاوه‏بر این، بیشتر خطاب‏هایی که به سبک نهی بیان شده‏اند، معنای مجازی دارند و از مهم‏ترین معانی آن‏ها می‏توان دل‏داری، ارشاد، دوام و استمرار، و... را ذکر کرد. در سبک استفهام نیز الگوی «ارایت»، «افرایت» و مشابه آن، بسیار تکرار شده است و از سبک‏های جدید استفهام در قرآن می‏توان ورود همزه بر واژه‏های «إن» و «إذا»، و ترکیب این دو را با هم ذکر کرد.

    کلید واژگان: سبک, خطاب, ندا, امر, نهی, استفهام, خبر}
    Hosein Seyedi, MohammadAli Kazemitabar

    In this article, according to the differences between Makki and Madani verses, we respond to the question about how different the style of addressing of Almighty Allah to Payambar (PBUH) in Makki verses is as well as what their charactersitcs are. It must be noted that our purpose in this article, is addressing the lexical meaning of the word, which means face to face speaking with a person and giving direction of speech to the audience. Thus, to answer the above question, the Quran addresses are divided in various types such as: call, imperative, negative, interrogative, statements, and conditional and the verses related to each style were explored. The findings show that the frequently used verb "say" in Makki verses indicates that words and meanings of the Quran have simultaneously been inspired on behalf of Almighty Allah to Payambar (PBUH) who has delivered it in a secure and complete form to the people. Moreover, most of the addressing in the forbidden style has virtual meanings and the most important meanings are: comfort, guidance, durability. In the interrogatve style the pattern “do you remember” or “did you see” is repeated more than others. The new styles of interrogation in Quran may be referred to the use of “hamzeh (ء)” in the words - إن, .إذا

    Keywords: Style, address, call, imperative, negative, interrogative, statement}
  • علی گنجیان خناری، خدیجه براتی کاشانی
    یعتبر محمد الماغوط احد اهم رواد قصیده النثر فی الوطن العربی، کتب الماغوط الخاطره، والقصیده النثریه، وکتب الروایه والمسرحیه وسیناریو المسلسل التلفزیونی والفیلم السینمائی، وامتاز اسلوبه بالبساطه والبراغماتیه وبمیله إلی الحزن. حاول هذا المقال ان یلقی الضوء علی لغه محمد الماغوط الشعریه، من خلال دیوانه «بدوی الاحمر». تعتبر سذاجه الالفاظ و البعد عن تعقید الکلمات إحدی میزات شعر الماغوط. کما ان هناک سمه اخری لاشعاره، و هی تکرار ضمیر «انا» بوصفه احد السمات البارزه فی اسلوب الماغوط الشعری. کما ان هناک میزات اخری فی شعره، جدیره بالاهتمام بعد دراسه نماذج من اشعاره، وهی: استخدام النداء والاستفهام؛ یلقی هذا المقال الضوء علی هذه الظواهر اللغویه لدی الشاعر العربی الکبیر محمد الماغوط.
    کلید واژگان: الماغوط, اللغه, البساطه, التکرار, النداء, الاستفهام}
    Ali Ganjian Khanari, Khadijeh Barati Kashani
    Muhammad Al-MaQut is considered as one of the most important pioneers of blank verse in Arab world. His literary works include different forms such as novel، drama، blank verse، movie script and diary. Simplicity، pragmatism and sadness are characteristics of his works. This article attempts to study the language used by Al-MaQut in “Badvi Al-Ahmar”. The simplicity of the terminology applied by Al-MaQut and avoiding difficult vocabulary is a characteristic of his poetry. Repetition of the pronoun “I” is another characteristic of his poetic language. Also is using vocative cases and interrogative forms.
    Keywords: Al, Maqut, language, Simplicity, Vocative, Interrogative}
  • جهانگیر صفری، مسعود رحیمی، ابراهیم ظاهری عبدوند*
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر جنسیت بر جمله های امری، پرسشی و عاطفی (تعجب، تمنا، دعا، نفرین، قسم و فحش) در زبان فارسی است. برای به دست آوردن جامعه آماری مورد نظر، یازده داستان کوتاه و بلند از ده نویسنده معاصر ایرانی(5نویسنده مرد و 5 نویسنده زن) بررسی شده است.
    تاثیر جنسیت بر جمله، در داستان های مورد بررسی، به چند گونه بوده است: نخست این که برخی از جمله ها، مخصوص به یک جنس خاص بود و تنها در گفتار آن جنس کاربرد داشت. جنبه دیگر، این بود که کاربرد برخی از جمله ها، در گفتار یک جنس نمود بیشتری داشت. بسیاری از زنان با توجه به این که از جایگاه اجتماعی پایین تری نسبت به مردان برخوردار بوده اند،کمتر به مردان امر کرده بودند؛ اما آنها نسبت به مردان، بیشتر از جمله های پرسشی و عاطفی استفاده کرده بودند. همچنین با توجه به این که زنان از مردان عاطفی تر هستند، کاربرد بیشتر جمله های عاطفی در گفتارهای آنان قابل توجیه است.
    کلید واژگان: جنسیت, داستان های معاصر, جمله های امری, پرسشی و عاطفی}
    J. Safari, M. Rahimi, E. Zaheri Abdovand*
    This study tends to investigate the effect of gender on the imperative, interrogative and exclamatery sentences in the Persian language. For this purpose, eleven short and long Stories from ten contemporary writers were selected. The results show that the gender effects are two kinds: some of the sentences were used only by a particular gender and some others were used due to some social factors such as social status and age of the user. For instance, the women with lower social status tended to use less imperative and more interrogative and emotional sentences than their counter parts. It seems that, for the sake of clarification and discovery, women tend to ask men more questions. The application of more emotional statements on the part of women in their interaction is also worth noting.
    Keywords: gender, contemporary stories, imperative, interrogative, emotional sentences, social status}
  • علی گنجیان، خدیجه براتی کاشانی
    یعتبر محمد الماغوط احد اهم رواد قصیده النثر فی الوطن العربی، کتب الماغوط الخاطره، والقصیده النثریه؛ وکتب الروایه، والمسرحیه، وسیناریو المسلسل التلفزیونی، والفیلم السینمائی، وامتاز اسلوبه بالبساطه، والبراغماتیه، وبمیله إلی الحزن. حاول هذا المقال ان یلقی الضوء علی لغه محمد الماغوط الشعریه، من خلال دیوانه بدوی الاحمر.تعتبر سذاجه الالفاظ، والبعد عن تعقید الکلمات، إحدی میزات شعر الماغوط.کما ان هناک سمه اخری لاشعاره، وهی تکرار ضمیر (الانا) بوصفه احد السمات البارزه فی اسلوب الماغوط الشعری.کما ان هناک میزات اخری فی شعره، جدیره بالاهتمام بعد دراسه نماذج من اشعاره، وهی: استخدام النداء، والاستفهام.یلقی هذا المقال الضوء علی هذه الظواهر اللغویه لدی الشاعر العربی الکبیر محمد الماغوط.
    کلید واژگان: الماغوط, اللغه, البساطه, التکرار, النداء, الاستفهام}
    Ali Ganjian, Khadijeh Barati Kashani
    Muhammad Al-MaQut is considered as one of the most important pioneers of blank verse in Arab world. His literary works include different forms such as novel, drama, blank verse, movie script and diary. Simplicity, pragmatism and sadness are characteristics of his works. This article attempts to study the language used by Al-MaQut in “Badvi Al-Ahmar”. The simplicity of the terminology applied by Al-MaQut and avoiding difficult vocabulary is a characteristic of his poetry. Repetition of the pronoun “I” is another characteristic of his poetic language. Also is using vocative cases and interrogative forms.
    Keywords: Al, Maqut, Language, Simplicity, Vocative, Interrogative}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال