به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « islamic era » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «islamic era» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • M. Rezvanfar, D. Zolfaghari

    In the study of the inscriptions of the Islamic era of the Persian world, an overwhelming text in the inscriptions attracts the attention of the scholars; this text reads: The project “Review Persian Inscriptions in the World” from East China to the Heart of Africa, which is being prepared by the authors of this paper in a field and library, has had many achievements, one of which is the subject of this article. Based on the two main questions of the paper, we attempt to show which text has had the highest frequency of usage in the inscriptions of the monumental historical building? And what factors have spread this phrase among people with different beliefs and languages? To reflect on the subject, many of the historic buildings were surveyed in the cities of Istanbul, Turkey, Russia, Baku, Azerbaijan, Kabul, Uzbekistan, and many other parts of Iran. Eleven samples were selected. The accuracy of these images shows that in the course of successive periods on top of the door heads of the houses, palaces and public places of many countries of the region, despite some existing conflicts (Iran and Ottoman examples), this phrase is observed, which is a sign of reflection of Persian language in the religious, political and artistic culture of these areas. It can be said that the rhetoric of this text is in the form of a versatile word in which the word and meaning are beautifully intertwined. Also, the presence of «)I testify that there is only اشهد ان لاالله الا الله the most important slogan of Islam, » one God, the one and only), alongside Egyptian Farsi, which contains several cultural beliefs, is due to the expansion of this inscription, even in among other languages. Another reason is that the studied areas, within a certain time period, are among the Seljuk villages, and the ground for the development of Persian culture and language, including the theme, is provided in these areas.

    Keywords: Inscription, door head, Islamic era, Persian world}
  • محمود خورسندی*، علیرضا خورسندی، سید محمد موسوی بفرویی
    جمله معروف «الشعردیوان العرب» بیانگر این حقیقت است که تمام یا اکثر وقایع فردی و اجتماعی عرب ها در دوران های مختلف به نوعی در ابیات شاعران آن ها منعکس گردیده است. بر این اساس، طبیعی به نظرمی آید اگر شیوع واد البنات در عصرجاهلی واقعیت داشته باشد، می بایست نمونه های فراوانی از آن در شعر و نثر عصرجاهلی یافت شود. واد البنات و مساله ی واقعیت داشتن آن موضوعی است که ما در این مقاله به آن می پردازیم. اسناد و مدارکی از قبیل نظم و نثراعراب جاهلی و صدر اسلام و آیات و روایات چنین می نمایند که واد البنات در دوران جاهلیت و صدر اسلام و پس از آن حتی تا عصر حاضر وجود داشته و دارد؛ اما وجه اختلاف، آن است که آیا این مطلب فقط منحصر به قوم عرب و در یک زمان و مکان و در میان قبیله ای خاص بوده است؟ یا در زمان ها و مکان های دیگر و در میان سایر ملل و اقوام نیز رواج داشته و دارد؟ شواهد به دست آمده نشان می دهد همه ی قبائل عرب به این ننگ تن درنمی دادند، بلکه بسیاری از اقوام عرب احترام خاصی برای دختران و زنان قائل بودند. وجود زنان تاجر و شاعر در عصر جاهلی و بر جای ماندن آثار برجسته ی برخی از آن ها مانند خنساء در شعر و حضرت خدیجه (س) در تجارت بیانگر صدق این ادعاست. از سوئی دیگر اگر واد البنات را به معنای کنایی آن در نظر بگیریم و فقط به معنای لغوی آن بسنده نکنیم مصادیق زیادی از اهانت و تحقیر به شخصیت های دختران و زنان در دوران های پس از اسلام نیز مشاهده می گردد تا آنجا که قرآن کریم با واژه ی «لاتقتلوا» انسان های تمام اقوام و نژادها را در اعصار و قرون متمادی گذشته و کنونی از ارتکاب چنین اعمالی نهی می نماید.
    کلید واژگان: عصرجاهلی, صدراسلام, وادالبنات, نظم, نثر}
    Mahmood Khorsandi*, Alireza Khorsandi, Sayyed Mohammad Mousavi Bafrooei
    In this article, we will consider the live burial of girls and the historical reality of this act. According to documents and evidence such as poetry and prose of pre-Islamic period (Jahiliyyah), and holy verses and sayings, it seems that the live burial of girls was a truth of that time and even of our present age. However, the missing bit of information is whether it was limited to Arabs in one time and moment in a specific tribe or it was (is still) practiced by members of other nations and races. The evidence shows that not all Arabian tribes performed this horrid act. Many Arabs held great respect for girls and women given the existence of business women and poets in Jahiliyyah period and the emergence of many outstanding figures in that period such as Al-Khansā in literature and Khadijahin in business. Quran is not just for one period, age, and place, but it addresses all other nations with different races and religions. The live burial of girls is not essentially limited to Arabs or a specific period of time in Quran. Therefore, it has a background in other races and nations. The exaggeration of ascribing this act to only Arabs in Quran has political and promotional aspects, which could be ignored. This horrifying tradition was originated before the birth of Christ and continued to exist in different non-Arab nations and communities Ali, 1970). The ironic meaning and the dictionary meaning of live burial of girls (i.e., the lack of respect for girls and women in different parts of life and not giving them credit for determining their fate and that of other members of society) suggest that the history of Arab and non-Arab nations before and after Islam (even in the present age) includes many cases of disrespect and humiliation of women. Some tribes used to kill widows and bury them close to their diseased husband. Some other buried them
    alive in their husband's graves (Maknoon & Sanapoor, n.d.). In the civilized nations prior to Islam, women had the right of ownership but no right of disposal (Tabatabaei, n.d.). Thus, Quran uses the phrase "dont kill" to prevent all men in the past and present ages, including Arabs and non-Arabs, from performing such a despicable act. Given the poetry and prose of pre-Islamic period (Jahiliyyah), and holy verses and sayings on live burial of girls, it could be understood that a few poems have remained that describe or praise this immoral act, which are as follows: The act was not common in all Arab tribes but only in few. Because if it had been popular, it would have been reflected in Arabic poetry. Furthermore if this had been the case, all Arabs would have been proud of it and they would have blamed those who did not kill their daughters.(Abd, 1989). In those tribes where live burial was practiced, there were people who opposed it by different means. It should also be noted that if all members of a tribe had killed their daughters, after some time the number of girls would have dropped and the tribe would have simply died out. (Abdul Satar, 2010 ) Motives for killing of siblings were different in various tribes. The most significant of those reflected in both poetry and prose were hatred, prejudices, perceiving of girls as having bad omen, fear of poverty etc. However, it may be stated that the most important reason for killing of siblings (whether girl or boy) was poverty that made the parents do such an evil act.(Fazlollah, 1984) Quran has severely criticized this action, and Prophet Muhammad (peace be upon Him) has expressed his hatred for this act by his own behaviors and sayings. The position taken by Quran was general, and it addressed all human beings in all times.(Tabatabai, n.d.). Since there are few poems on this issue, it seems that the live burial of siblings was not acceptable for any tribe. It was an individual act done on the basis of different forces and obligations. It was also criticized and admonished by other people. (Al- Ghazali. n.d). Because of the fact that this act was more often practiced by other nations and communities rather than Arabs, it may be stated that Arabs have been heavily disparaged regarding this issue (live burial of girls) mainly because of the disputes between them and other races.
    Keywords: Poetry, prose, The pre, Islamic era, The beginning of Islam, Girl's killing}
  • Farhad Divsalar, Afsaneh Moradi
    We can see a special phenomenon in Islamic era which has been called Ayari. This phenomenon can be compared to Saalouk in Pre-Islamic era. Both of these phenomena (Ayari and Saalouk) have common purposes in order to help other people especially the helpless and produce justice in society. In fact, the literature of Ayari, is same as proletariat literature versus capitalist's literature which is very simple and there is not any artifice and craft in it. Usually we know Ayaran as a symbol of plunderer and theft for the struggle against poverty, deprivation and begging. Also, they stand up against racial privileges, class privileges and freedom because they are the ones who are generous, self-sacrificial and courageous.
    Keywords: Ayari, Saalouk, literature of Ayari, Pre, Islamic era}
  • پارسا ارباب
    مقاله حاضر به فتح شهر قزوین و تحولات کالبدی فضایی آن در دوران اسلامی (قرن اول تا اوایل قرن ششم ه. ق.) می پردازد. هرچند مطابق با منابع موجود، جزییات مربوط به چگونگی فتح قزوین از سوی مسلمانان چندان روشن نیست، ولیکن به نظر می رسد این امر در یک نوبت و به سادگی محقق نشده است. از این پس قزوین به عنوان یکی از ثغور مهم اسلام که خصوصا از سوی دیلمیان مورد تهدید است، مطرح بوده که تلاش دستگاه خلافت از طریق ذکر احادیث و روایاتی چند برای القا موقعیت و منزلتی خاص برای آن در خصوص سکونت و دفاع نیز به احتمال قوی به این دلیل است. به نظر می رسد نخستین گام مهم و قابل توجه در رابطه با شهر قزوین ایجاد دو شهر قلعه به نام-های مدینه موسی و مدینه مبارکه در فاصله کمتر از هزار متری از شهر موجود، در زمان خلفای عباسی است. این در حالی است که شاید به نوعی نقطه عطف وقایع و تحولات اثرگذار بر قزوین، سفر هارون الرشید و بنای مسجد جامع، اقدام جهت توسعه شهر و اهتمام به احداث بارو باشد که موقوفاتی نیز در این زمینه تخصیص می یابند. از این زمان است که در توصیف قزوین از اعتبار یافتن آن سخن به میان رفته و حدود و ثغور شهر کم کم شکل گرفته و مشخص می شود، حدودی که در قالب آن، شهر در طول قرون سوم (تکمیل شدن باروی شهر) تا ششم ه. ق. توسعه یافته است. قزوین در دوره سلجوقیان (قرن پنجم و ششم ه. ق.) و خصوصا به علت پیشرفت فرقه اسماعیلیه در ناحیه الموت، از سوی سلاطین سلجوقی مورد توجه قرار گرفته و در این بازه زمانی ابنیه و عمارات متعددی در شهر احداث می-شود.
    کلید واژگان: شهر قزوین, دوره اسلامی, فتح, ثغر, تحولات کالبدی فضایی}
    Parsa Arbab
    This paper explored the conquest of the city of Qazvin and its physical-spatial changes in the Islamic era (first century to the early sixth century AH). According to available sources, although the details of how Qazvin was conquered by the Muslim were not clear enough, it seemed that it was not achieved at once and easily. Afterwards, Qazvin was considered as one of the most important bounds of Islam especially threatened by Dylmyan. The Efforts of caliphate to gain special status for this city by mentioning some hadiths and narratives about its habitation and defense were probably for this reason. It seemed the first significant step relating to Qazvin was the development of two cities with castles named Musa Medina and Mobarakeh Medina at a distance of less than a thousand meter from the city at the time of Abbasid caliphs. Perhaps, a milestone of events and developments influencing Qazvin was the travel of Harun al-Rashid that led to building of the Jameh Mosque, taking action to develop the city, and making an effort to construct the city rampart for which some endowed properties (Waqf) were allocated. Since then, Qazvin was considered as a valid and great city and its boundaries were gradually formed and defined which was led to the development of the city between the third and the sixth centuries A.H (completion of the rampart). During Seljukian dynasty (fifth and sixth century AH), particularly due to the progress of Ismaili sect in the area of Alamut, Qazvin was taken into consideration by the Seljuk Sultans. Consequently, several buildings were constructed at that special time.
    Keywords: City of Qazvin, Islamic Era, Physical Spatial Developments, Conquest, Bound}
  • غلامعباس رضایی، ابوبکر محمودی
    محتوای اشعار اسلامی حسان در مقایسه با اشعار جاهلی وی هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی دچار تغییر و دگردیسی شده است. در پاره ای از اشعار اسلامی حسان شاهد مفاهیم و تعابیر کاملا جدیدی هستیم که در دوران جاهلی شاعر سابقه نداشته است، مزید بر اینکه وی در دوران اسلامی از پاره ای اغراض شعری مانند خمریات و قصاید صرفا عاشقانه که در دوران جاهلی به آنها پرداخته بود، روی برتافته، و به جای اینچنین اغراضی شعر خویش را درخدمت دفاع از دین مبین اسلام و رسول معظم(ص) و یاران وی قرار داده است. اما حسان در اشعار مدحی و مرثیه های خود همان روال سابق جاهلی را در پیش گرفته و مضامین و مفاهیم آنرا دوباره تکرار کرده است. میزان مدیحه ها و مرثیه های حسان در دوران اسلامی به مراتب بیشتر از دوران جاهلی است، به این معنی که شاعر در دوران جاهلی تمایل چندانی به مدح و رثا نداشته و در دوران اسلامی بیشتر به این اغراض پرداخته است.
    کلید واژگان: حسان, تطور خمریات و هجویات, تغزل, مدیحه, دوره جاهلی و اسلامی}
    Dr. Gholam Abbas Rezaie, Abu, Bakr Mahmoodi
    The content of Hassan’s Islamic poetries in comparison to his pre-Islamic works has altered both in terms of quality and quantity. In some of his Islamic poetries new concepts and interpretations could be seen whereas in pre-Islamic ones such thing is not encountered. Hassan also put away themes such as anacreontic verses and romantic odes and instead defended Islam, the Prophet and his disciples. In eulogy and elegy he applied his previous pattern of the pre-Islamic era and once again he repeated his formerly themes and concepts. His eulogies and elegies in Islamic period outnumber the pre- Islamic ones this in turn illustrates the poet’s reluctance towards the two literary devices in the Islamic era.
    Keywords: Hassan, Development, Anacreontic verse, Lampoon, Lyricism, Eulogy, Pre Islam, Islamic era}
  • انسیه خزعلی
    از مسائل مورد اختلاف در میان ادباء، روشنفکران ومورخان معاصر عرب چگونگی فرهنگ و تمدن عرب قبل از اسلام و از جمله موضوعات آن مساله «بی سوادی» و گستره آن در عصر جاهلی است.تمسک به روایات تاریخی که برخی متناقض با یکدیگر و در برخی دیگر شک و تردید رواست وصول به حقیقت را مشکل می نماید همچنانکه استدلال به شعر و ادب جاهلی با وجود نسبت جعل به بسیاری از آنها و عدم انعکاس برخی از واقعیتهای جامعه در آن از قضاوت صحیح و منطقی جلوگیری می کند تنها سند معتبری که شبهه ای در صحت و سلامت آن وجود ندارد و به عنوان ماخذی معاصر با عصر مذکور می تواند مورد استناد قرار گیرد قرآن کریم است که نه تنها در این موضوع که در بسیاری از موضوعات مشابه مطرح در مورد عصر جاهلی می تواند قول فصل و حکم نهایی را ارائه نماید و این پژوهش درصدد استخراج این قول با استفاده از شان نزولها، قرائن و تفاسیر بوده ودر این راستا به نقد آراء معاصران می پردازد. شیوه بحث توصیفی – تحلیلی بوده و از اسناد گوناگون تاریخی و ادبی بهره برده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, امیت, عصر جاهلی, روایات تاریخی, آثار ادبی}
    A controversial issue among contemporary Arab historians, intellectuals, and scholars is the culture and civilization of Arabs before Islam and the topic of illiteracy and its widespread in that era. What makes the truth out of reach are the contradictory historical accounts and some are not even approved of. Moreover relying on the literature of pre- Islamic era would not bestow a fair judgment due to its fictitious and untrue portrayal of the realities. This leaves the researcher with the only valid and contemporary source, the Koran. This glorious book could present us with the final verdict not only on this issue but many similar cases. The present article aims to extract this matter considering the pre- Islamic interpretations and a critique on the contemporary critics. Through descriptive analysis various historical and literary documents have benefited from.
    Keywords: The merciful Koran, Illiteracy, Pre, Islamic era, Historical narratives, Literary works}
  • نگاهی اجمالی به سیر تاریخی فکاهه / از عصر جاهلی تا اواخر دوره عباسی
    حجت رسولی، ندا سادات میرکاظمی
    مساله فکاهه در ادبیات عربی از دوران جاهلی به صورت های مختلف مطرح بوده و پیشرفت آن ارتباط تنگاتنگی با تحولات سیاسی و اجتماعی ایجاد شده در جامعه داشته است. در ادبیات عرب از زمان های بسیار دور تحت عنوان فکاهه کتاب های مختلفی نگاشته شده است که حکایت از وجود این نوع ادبی در زبان عربی دارد. اما اینکه این فن ادبی چه جایگاهی در ادبیات عربی دارد و تحولات آن چگونه و تحت تاثیر چه عواملی است نیاز به بررسی دارد. سیر تاریخی فکاهه، ویژگی ها و فرود و فراز آن در دوره های گوناگون تا پایان عصر عباسی موضوعی است که این مقاله بدان پرداخته است. بعلاوه در این نوشتار موضوعات و سوژه های فکاهی و تغییرات آن در دوره های مختلف بررسی شده است. برای بررسی این موضوع نگارندگان به منابع ادبی و تاریخی قدیم و برخی از آثار نویسندگان معاصر در این زمینه مراجعه نموده اند. بررسی ها نشان داد که، فکاهه همواره در ادبیات عرب وجود داشته و عصر عباسی عصر شکوفایی این فن ادبی است و در دوره های مختلف بسته به شرایط اجتماعی هر دوره مضامین فکاهی تغییر کرده است.
    کلید واژگان: فکاهه, تهکم, مزاح, عصر جاهلی, عصر عباسی, زبان و ادبیات عرب}
    Humor has been has been the subject of Arabic literature in different forms from the pre-Islamic era and its evolution is in close parallel to political and social changes of the society. In Arabic literature many books were produced under the category of comedy signifying the existence of this literary style among Arabs. The historical development of this genre and its characteristics in different periods being the subject of this article led the researchers to delve into diverse subjects and themes of humor along with its evolution in various periods. To carry out this research literary and historical sources together with some of the works of contemporary comedy writers were taken into account. Finally it is proved that humor has always existed in Arabic literature and reached its peak during the Abbasid period yet it was expressed differently dependant on the social condition of society.
    Keywords: humor, Irony, wit, Pre, Islamic era, Islamic Period, Omavid era, Abbasid era}
  • نرجس موسوی اندرزی، آذرتاش آذرنوش
    واژه کهن «آیه» وابسته به سرمایه اصیل عربی است و این واقعیت از استعمال گسترده واژه در شعر جاهلی آشکار می شود. با این حال وقتی این واژه به قرآن وارد شد در پیوند با واژه های قرآنی دیگر، مفهومی دینی به خود گرفت که برای مخاطبان قرآن در عصر نزول، یعنی مشرکان و اهل کتاب شبه جزیره، ناشناخته نبود و آنان مستقیما و یا به واسطه اهل کتاب، با این مفهوم که قبلا در کتاب مقدس با همزاد عبری آیه- אות (''ot)- به کار رفته بود آشنا بودند. مفهوم دینی آیه در کتاب مقدس عبری عبارت است از فعلی الهی که محتوای وحی- اعم از تعلیمات و معرفت های دینی و پیش گویی آینده- را تایید و تاکید می کند. این مفهوم لااقل بخشی از تصور قرآنی آیه را تشکیل می دهد؛ از این رو در معناشناسی آیه در قرآن باید مورد توجه قرار بگیرد.
    کلید واژگان: آیه, معناشناسی, شعر جاهلی, کتاب مقدس}
    Narjis Mousavi Anderji, Azertash Azernoush
    The word “aya” is one of the ancient Arabic dictums and it is manifested by its wider use in early Arabic literature. However, when this word entered into the holy Quran, it encompassed religious concept in association with other Qur’anic words. That concept was not unknown to contemporary Quranic addressees during revelation. In other words, idolatrous and people of Books across the Arabian Peninsula were familiar with this notion which had been used in the Old Testament with twin Hebraic word אות ('ot). The religious concept of "aya" in the Old Testament implies a divine act which affirms and emphasizes revelation content – including religious instructions and insight as well as future predictions. This concept at least constitutes part of Quranic view of aya; therefore, it should be considered in Quranic semantics of aya.
    Keywords: Aya (sign), Semantics, Scripture, Old Testament, pre, Islamic era}
  • فلورانس نامجویان *
    از دیرباز ذهن جویای بشر، ستارگان آسمان را به خدمت بخت و اقبال خود می گرفت و حتی آنها را با چهره های زمینی می دید. از زمین برآمدگان، سنگ ها و فلزات را نیز نظاره می کرد.
    مهره ها، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با رنگ های خاص و اثرات جادویی چون کام یابی، ناکامی، طلسم، دفع نیروی شر، دفع چشم زخم و ازدیاد ثروت، ذهن بشر را به خود معطوف کرده بود.
    از این رو، مقاله حاضر بر آن است تا به منظور یافتن ردی از مهره ها در ایران قدیم به کنکاش در متون کهن میانه (پهلوی و سغدی) و متون اسلامی بپردازد. متونی که درآنها خواص جادوی مهره ها و نیز ارتباط برخی از آنها با ستارگان توصیف شده است. به نحوی که شاید بتوان کی هان را منشا برخی از مهره های زمینی معرفی کرد. در ادامه خواص مهره ها و نمونه ای از شگفتی های مهره های شش گانه با رنگ های سبز، قرمز، آبی، زرد، سیاه و خشین (کبود) بر اساس منابع اسلامی سنگ شناسی آمده است. در انتها با پیوند آن به شاه نامه از اعتقاد به این میراث کهن – تصویر نمادین پدیده های طبیعی به زبان محسوس و قابل رویت – در فرهنگ عامه سخن بمیان آمده است.
    کلید واژگان: کانی ها, فلزات, ایران کهن, زبان های فارسی میانه, باور, دوره اسلامی}
    Florence Namjouyan *
    Since antiquity the curious mind of man was in search of stars to know his fate and destiny. The inhabitants of the Earth looked also at the stones and metals. Beads, precious and semi precious stones with their special colours and magical effects like happiness, unhappiness, charm, keeping the evil forces ie the evil eye at bay and increasing fortune, have preoccupied the mind of man. Hence the present article is an attempt to search in the old middle texts (Pahlavi and Soghdi) and Islamic texts in order to find a trace of beads in ancient Iran. Texts in which the characteristic magical properties of beads and the connection of some of them with stars has been described in such a way that perhaps one could introduce the universe as to the source of these Earth beads.
    Next, the properties of beads and a sample of the wonders of hexagonal beads with colours green, red, blue, yellow, black and violet based on Islamic sources of mineralogy are given. Finally by correlating the beads with Shahnameh, we have spoken about the strong belief in this ancient legacy in the popular culture of what is known as the symbolic imagery of natural phenomena translated into a palpable and visible language.
    Keywords: Minerals, metals, Ancient Iran, Middle Persian languages, belief, Islamic era}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال