جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « kaykhosrow shirazi » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »
تکرار جستجوی کلیدواژه «kaykhosrow shirazi» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
در میان کتاب ها و رساله های منسوب به خیام، رساله ای به نام نوروزنامه وجود دارد که از دیرباز آن را به خیام نسبت داده اند. مجتبی مینوی در سال 1312، آن را به نام خیام منتشر کرد و در مقدمه کتاب به جز خیام، هیچ کس را شایسته عنوان نویسنده آن ندانست. در همان اوان کسانی چون مینورسکی، مستشرق معروف، بنابه دلایلی با این نظر مخالفت کردند تا این که محسن فرزانه طی مقاله ای که در سال 1363 در مجله آینده نوشت، مدعی شد که نوروزنامه از خیام نیست و از فردی به نام کی خسرو شیرازی است. فرزانه هنگام مطالعه فرخ نامه جمالی، نوشته ابوبکر مطهر جمالی یزدی در سال 580 ه.ق، متوجه شباهت های عباراتی از کتاب با نوروزنامه می شود که نویسنده آن ها را از قول کی خسرو شیرازی نقل می کند. وی با ذکر برخی شباهت ها میان نوروزنامه و فرخ نامه، نویسنده نوروزنامه را کی خسرو شیرازی می داند، اما فرزانه می نویسد که من به جز در این کتاب (فرخ نامه) نام کی خسرو شیرازی را در جایی دیگر نشنیده ام و نمی دانم که او چه کسی است. در این مقاله با دلایلی دیگر حدس فرزانه تایید و تقویت شده و نیز آشکار شده است که کی خسرو شیرازی چه کسی است.کلید واژگان: نوروزنامه, خیام, کی خسرو شیرازی, فرخ نامه جمالی, محسن فرزانهAmong books and treaties ascribed to Khayyam, there is a treatise in the name of Noruznameh which has been ascribed to Khayyam since the antiquity. Mojtaba Minovi in 1312 published it in the name of Khayyam and in its introduction, he has recognized no one as worthy of the title author but Khayyam. Shortly afterwards certain individuals such as Minoverski, the renowned orientalist due to certain reasons opposed to the idea, till Mohsen Farzaneh in the article he wrote in Ayandeh magazine claimed that the author of Noruznameh is not Khayyam but is a person in the name of Kaykhosrow shirazi. While studying Jamalis Farrokhnameh, written by Abubakr Motahar Jamali yazdi in the year 580 Hj, Farzaneh realized certain similarities in phrases of the book with that of Noruznameh which the writer quoted on the behalf of Kaykhosrow Shirazi. Based on a few similarities between the two, Farzaneh believes that the writer of Noruznameh is Kaykhosrow Shirazi but he also writes that apart from Farokhnameh he has not come across this name and that he does not know who he really is. In this article Farzanehs assumption has been verified and strengthened based on other lines of evidence. Kaykhosrows real identity was also revealed.Keywords: Noruznameh, Khayyam, Kaykhosrow Shirazi, Farrokhnameh written by Jamali, Mohsen Farzaneh
-
رساله ی نوروزنامه اثری است که از دیرباز آن را به خیام نسبت داده اند. مجتبی مینوی در سال 1312، آن را به نام خیام منتشر کرد و در مقدمه ی کتاب به جز خیام، هیچ کس را شایسته ی عنوان نویسنده ی آن ندانست. در همان اوان کسانی چون مینورسکی، مستشرق معروف، بنابه دلایلی با این نظر مخالفت کردند تا این که محسن فرزانه طی مقاله ای که در 1363 مدعی شد که نوروزنامه از خیام نیست و نویسنده ی آن کی خسرو شیرازی است. فرزانه هنگام مطالعه ی فرخ نامه جمالی، در سال 580 ه.ق، عباراتی از کتاب که نویسنده آن ها را از قول کی خسرو شیرازی مطالعه می کند. سپس وی با ذکر برخی شباهت ها بین نوروزنامه و فرخ نامه، نویسنده ی نوروزنامه را کی خسرو شیرازی می داند اما فرزانه می نویسد که من به جز در این کتاب (فرخ نامه) نام کی خسرو شیرازی را در جای دیگر نشنیده ام و نمی دانم که او چه کسی است. در این مقاله با دلایل دیگری حدس فرزانه تایید و تقویت شده و نیز آشکار شده است که کی خسرو شیرازی چه کسی است.
کلید واژگان: نوروزنامه, خیام, کی خسرو شیرازی, فرخ نامه جمالی, محسن فرزانهThere are some books or monographs attributed to Khayyam. One is a monograph named Nowrooznameh, which is attributed to Khayyam. In his 1933 publication of this monograph, Mojtaba Minavi attributed it to Khayyam and stated, in the preface, that nobody else deserves to be the author. Minorsky, a famous orientologist, opposed this attribution. In addition, Mohsen Farzaneh, in an article in 1984, claimed that Nowrooznameh did not belong to Khayyam, but to Kaykhosrow Shirazi. Farzaneh compares Shirazi's sentences quoted in Farrokhnameh Jamali with Nowrooznameh and notices some similarities, but he also states that he has found Shirazi's name only in this book (Farrokhnameh Jamali) and does not know him well. The present article offers other reasons to prove Farrokhi's conjecture and introduces Kaykhosrow Shirazi.Keywords: Nowrooznameh, Khayyam, Kaykhosrow Shirazi, Farrokhnameh Jamali, Mohsen Farzaneh
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.