به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « king » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «king» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمدرضا ابن الرسول*، مریم کلانتری، سمیه حسنعلیان

    داستان میوه خوردن غلامی نزد خواجه اش از جمله داستان های تعلیمی است که در ادبیات عربی و فارسی صورت هایی از نثر و نظم آن یافت می شود. قدیم ترین ماخذ این روایت مربوط به ادبیات عربی در کتاب الإمتاع والموانسه از ابوحیان توحیدی (قرن چهارم) است. پس از آن نمونه های نثر و نظم عربی و فارسی تا پایان قرن نه آن را ذکر کرده اند. مولانا و عطار نیز در ادبیات فارسی خلاقانه به بازآفرینی منظوم این روایت پرداخته اند. این داستان که با دو روایت مختلف ذکر شده است به یک نتیجه گیری اخلاقی یکسانی که عبارت است از امانت داری و تعهد منتهی می شود. بدین رو بررسی آبشخورهای این حکایت، نه تنها آیندگان را با تجریبات اقوام گوناگون آشنا می کند بلکه به حفظ و ضبط فرهنگ و تاریخ پیشینیان نیز می پردازد. در این پژوهش ضمن ماخذیابی و مقایسه منابع عربی و فارسی روایت، به بررسی عناصر داستانی آن از جمله درون مایه، پیرنگ، شخصیت، گفت و گو، زاویه دید و صحنه می پردازیم و مشخص می کنیم مآخذ منظوم فارسی تا چه اندازه به ماخذ قدیم عربی شباهت دارند. از مهم ترین نتایج این بررسی که براساس شیوه قیاسی تطبیقی به انجام رسیده، این است که مضمون حکایت در همه مآخذ عربی و فارسی یکسان است و حکایات منظوم فارسی با الهام گیری از منابع کهن، مضمونی یکسان را با ساختاری متفاوت به نظم کشیده اند.

    کلید واژگان: ماخذ یابی, ادبیات تعلیمی, خواجه, غلام, عناصر داستان}
    Seyyed Mohammad Reza Ibn al-Rasoul*, Maryam Kalantari, Somayeh Hasanaliyan

    The story of "Slave eats fruit with her king" is among the educational stories that examples of its prose and verse can be found in Arabic and Persian literature .The oldest source of this narration is related to Arabic literature in the book "Al-imtāʿ wa al-muʾānasaẗ"of Abu Hayyan Al-Tawhidi (4th century). After that, examples of Arabic and Persian prose and verse have mentioned it until the end of the ninth century. Rumi and Attar have also recreated the verse of this narrative in Persian literature in a creative way.This story which has mentioned in two different narratives leads to the same moral conclusion which is "loyalty and commitment". Therefore, examining the sources of this story not only acquaints posterity with the experiences of different ethnic groups, but also preserves and records the culture and history of the predecessors .This study not only finds the sources and compares the Arabic and Persian sources of the narrative, but also examines its narrative elements such as theme, plot, character, dialogue, perspective and scene, and identifies how Persian verse sources are similar to the old Arabic sources. The most important results of this study which is based on comparative analogy is that, the theme of the story is the same in all the Arabic and Persian sources, and Persian verse anecdotes have arranged the same theme with a different structure with the inspiration of ancient sources.

    Keywords: Finding the Sources, Educational Literature, King, Slave, Elements of the Story}
  • علی دلیر دیسفانی، علیرضا شعبانلو*، سهیلا موسوی سیرجانی

    یکی از مباحث مهم فلسفه گئورگ هگل در کتاب «پدیدار شناسی روح»، گفتار «خدایگان و بنده» است. دیالکتیک خدایگان و بنده آغاز سیر اندیشه و مبنایی برای خودآگاهی و آزادی انسان است. بنابراین خودآگاهی و آزادی در فرایند دیالکتیک پیکار، میان شخصیت ها به مثابه خدایگان و بنده محقق می شود. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی، رابطه کنشگرانه خدایگان - بنده را میان معشوق و عاشق در غزلیات سعدی تحلیل می کند. همچنین خودآگاهی و آزادی عاشق در رابطه با معشوق واکاوی می شود. با توجه به گفتار خدایگان و بنده می توان گفت که ستیز میان معشوق و عاشق در فرایند دیالکتیک روی می دهد. وجود معشوق برای تحول اندیشه و عواطف عاشق لازم است. عاشق از رهگذر دیالکتیک به خودآگاهی و آزادی می رسد. ذهن عاشق در غزل سعدی در دو روند حرکت می کند؛ عاشق در فرایند دیالکتیک با وصال معشوق و شناسایی ابژه از حرکت باز می ماند. در فرایند دیگر، تحمیل ارج به معشوق برای عاشق، میسر نمی شود. عاشق از خودبیگانگی می شود و عوامل بیرونی و واقعی عشق را «نفی» می کند و در این وضعیت بی آنکه دیالکتیک رفع شود؛ عاشق به رهایی و آزادی دست می یابد. سپس خودآگاهی، عاشق از شناخت حسی معشوق جدا می شود و در سیر آگاهی، خواست فردی او با خواست کلی یگانه می شود. از این رو مانایی معشوق برای عاشق اهمیت می یابد.

    کلید واژگان: خدایگان, بنده, عاشق, معشوق, هگل, غزلیات سعدی}
    Ali Dalirdisfani, Alireza Shabanlu *, Sohayla Musavi

    One of the important topics of Georg Hegel's philosophy in the book "Phenomenology of the Spirit " is the speech "King and Servants”. The dialectic relationship between King and servants is the beginning of the process of thought and the basis for self-awareness and human freedom. Therefore, self-awareness and freedom are realized in the dialectical process of struggle between characters as King and servants. This article analyzes the active relationship between God and servant between the lover and the lover in Saadi's lyrical poetry with a descriptive-analytical method. Also, the lover's self-awareness and freedom are analyzed in relation to the beloved. According to the speech of God and servant, it can be said that the conflict between the lover and the lover takes place in a dialectical process. The presence of a lover is necessary for the transformation of the lover's thoughts and emotions. The lover reaches self-awareness and freedom through the dialectic passage. The lover's mind in Saadi's ghazal moves in two dialectical processes; The lover stops moving in a dialectical process by connecting the beloved and identifying the object. In another process, it is not possible for the lover to impose respect on the beloved. Love becomes alienated and negates the external and real factors of love, and in this situation without resolving the dialectic; The lover achieves liberation and freedom. Then, the self-awareness of the lover is separated from the sensual knowledge of the beloved, and in the course of consciousness, his individual desire becomes one with the general desire. Therefore, the mana of the beloved becomes important for the lover.

    Keywords: King, Servants, Lovers, Hegel, Saadi's Lyrical Poetry}
  • حمیده مقدس، حسنعلی عباسپور اسفدن*، وحید رویانی
    مولفه های اجتماعی به عناصر یا اجزای تشکیل دهنده یک اجتماع اطلاق می شود که بدون داشتن آن ها نمی توان آن اجتماع را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. شاهنامه به عنوان اثری برآمده از میراث فرهنگی، تاریخی و اجتماعی حایز اهمیت است، غنای این اثر و اهمیت آن به حدی است که منظومه های حماسی و تاریخی بسیاری به تقلید از آن نوشته شده که شهنشاه نامه تبریزی نمونه ای از این موارد است. بررسی مولفه های اجتماعی دراین دو اثر نه تنها منجربه روشن شدن آیین زندگی از دوران حیات فردوسی تا پایان حکومت مغولان می گردد، بلکه شباهت ها و تفاوت های مولفه های اجتماعی را دراین دو اثر روشن می سازد. پیرامون این مبحث تاکنون پژوهشی انجام نشده است و موارد موجود تنها به بررسی برخی از مولفه های اجتماعی در شاهنامه پرداخته است. نگارنده در پی اثبات این فرضیه است که در این دو اثر پادشاه به عنوان قطب اصلی مملکت مطرح است، نتایج پژوهش نشان می دهد مردم در شاهنامه از آگاهی و بیداری برخوردارند و در روند سیاست های کشور خود دخالت دارند اما در شهنشاه نامه مردم تسلیم به جبرو زورگویی می باشند و در تعیین سرنوشت خود نقشی ندارند، این امر حاکی از فضای خفقان آور حکومت مغولان در دوران سرایش شهنشاه نامه می باشد. علاوه براین شهنشاه نامه در مولفه هایی نظیر آداب و رسوم، آداب جشن و سوگواری و برخی از آداب جنگ با شاهنامه مشابهت دارد، اما مولفه هایی نظیر شیوه حکمرانی پادشاهان، عدالت اجتماعی و آگاهی عامه مردم در این دو کتاب متفاوت است.
    کلید واژگان: پادشاه, شاهنامه فردوسی, شهنشاه نامه تبریزی, عامه مردم, مولفه های اجتماعی}
    Hamideh Moghadas, Hasanali Abbaspoor Esfeden *, Vahid Royani
    Social features are the elements or constituents of a community, without which it is not possible to analyze that community. Shahnameh is important as a work arising from cultural, historical, and social heritage. The richness of this work and its importance are so much that many historical and epic epopees have been written by imitating it, and Tabrizi’s Shahanshah Nameh is an example of them. Making an investigation into the social components in these two works not only leads to the clarification of the ritual of life from Ferdowsi's lifetime to the end of the Mongol rule, but also clarifies the similarities and differences of the social components in these two works. No research has been conducted on this topic so far and the existing cases have only investigated some social components in the Shahnameh. The author seeks to prove the hypothesis that king is the main person of the country in these two works. The results of the research show that the people in the Shahnameh are aware and involved in the politics of their country, but they submit to coercion and bullying in Shahanshah Nameh and do not have any roles in determining their fate. This indicates the suffocating atmosphere of the Mongols' rule during the writing of Shahanshah Nameh. In addition, Shahanshah Nameh is similar to Shahnameh in components such as customs, celebration and mourning customs, and some war customs, but the ones such as the ruling style of kings, social justice, and public awareness are different in these two books.
    Keywords: king, Ferdowsi’s Shahnameh, Tabrizi’s Shahanshah Nameh, Ordinary People, Social features}
  • پروین گلی زاده*، فاطمه حیات داودی

    نظریه نقش گرایی رویکردی شناختی است که تجربه های انسان را از طریق نظام گذرایی زبان بیان می کند. در واقع مقدار زیادی از تجربه روزانه ما به وسیله اعمال، رویدادها، تفکرات و تصورات ما شکل می گیرند و تعریف می شوند و نظام زبان این نقش مهم را بر عهده دارد که اعمال و اقدامات گوناگون جهان را منعکس کند. در دستور نقش گرای نظام مند هالیدی فرانقش اندیشگانی از اهمیت خاصی در انتقال تجربیات برخوردار است. کاربرد فرآیندهای نقش اندیشگانی: مادی، ذهنی، رابطه ای، رفتاری، وجودی و بیانی از طریق فعل نمود می یابند و هدف این پژوهش نیز بررسی داستان پادشاه و کنیزک با استفاده از متغیرهای نقش اندیشگانی است که با تحقیق در فعل شناسی این داستان در مثنوی مولانا و تشخیص و تعیین انواع فرآیندها بر اساس نقش و معنی امکان پذیر شده است. نتایج پژوهش نیز نشان می دهد که فرایندهای مادی، کلامی و رابطه ای دارای بسامد بیشتری هستند و بر این اساس شخصیت ها اغلب نقش گوینده، مخاطب، حامل و شناخته را دارند. بنابراین تعیین بسامد انواع فرآیندهای فعلی و چگونگی کاربرد آن در این داستان می تواند به عنوان شاخصی سبک شناسی به حساب آید. از این رو پژوهشگران در این پژوهش کوشیده اند با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به این پرسش پاسخ دهند که چگونه می توان با سبک شناسی فعل به طرز فکر شاعر و تحلیل متن دست یافت؟

    کلید واژگان: زبان شناسی نقش گرا, پادشاه و کنیزک, مثنوی}
    Parvin Golizadeh *, Fatemeh Hayatdavoodi

    Systemic functional theory is a cognitive approach that expresses human experiences through the transient system of language. In fact, much of our daily experience is shaped and defined by our actions, events, thoughts, and perceptions, and the language system plays an important role in reflecting the various actions and actions of the world. In Halliday systematic functional grammar, the ideational metafunction processes is of particular importance in the transmission of experiences. Application of ideational metafunction processes: material, mental, relational, behavioral, existential and expressive are manifested through verbs. The purpose of this study is to investigate the story of the king and the maid using ideational function variables which has been made possible by researching the physiology of this story in Molavi's Masnavi and identifying and determining the types of processes based on the role and mean. The research results also show that material, verbal and relational processes have more frequency and according to this, characters often have the role of speaker, audience, carrier and knower. Therefore, determining the frequency of current processes and how they are used in this story can be considered as a stylistic indicator. Therefore, researchers in this study have tried to answer the question using descriptive-analytical method, how can the poet's way of thinking and text analysis be achieved with the stylistics of the verb?

    Keywords: Role-oriented linguistics, King, Kennye, Mathnawi}
  • پگاه رسولی، شهین اوجاق علیزاده*

    من الاسالیب الجدیده فی دراسه وتحلیل النصوص الادبیه استخدام نماذج من السمنطیقیه. فی هذا النهج، ترتبط عملیه إنتاج المعنی بالظروف الحسیه والإدراکیه، وتتحول الإشارات، جنبا إلی جنب مع المعنی، إلی سلسه دینامیکیه (سیاله) متکاثره ومتعدده الابعاد. نظرا للتفسیر واتساع المعنی الذی یمکن رویته فی الحکایات العرفانیه للمثنوی، اصبح المنهج السمنطیقی اساسا للبحث فی قصه "الملک والجاریه" من الکتاب الاول للرومی فی المثنوی. تسعی هذه الورقه البحثیه، معتمده المنهج الوصفی التحلیلی، إلی دراسه انواع انظمه الخطاب المستخدمه فی هذه القصه. تشیر نتایج هذا البحث إلی ان الخطاب دینامیکی وان تطور الخطاب قد اعطی صوره خاصه للقصه. وانظمه الخطاب لها مکونات التفاعل، والتشویش، والتوتر، مع وظایف ظاهراتیه، ومتسامیه، ونشویه (حاله السکر)، واخلاقیه وثقافیه، ونظام الفعل القایم علی التوتر العاطفی العالی حیث إن له دورا اکثر محوریه فی القصه مع الوظایف الظاهراتیه، المتسامیه الانجذابیه الاخلاقیه (الإتیکیت) والثقافیه. کما انه فی تحلیل النص تم شرح کیفیه إنتاج وتاجیل المعنی بناء علی الوظایف التی تمت مناقشتها.

    کلید واژگان: السمنطیقیه, القصه, المثنوی المعنوی, الملک والجاریه, الفعل الخطابی, التشویش, التوتر}
    Pegah Rasouli, Shahin Ojaq Alizad *

    Title:Analysis of the semantic sign of the story of the king and the maid of Rumi's spiritual MasnaviPegah Rasooli *PhD student of Islamic Azad University, [email protected] Ojaghalizade Assistant Professor Islamic Azad University, RoodehenFatemeh EmamiAssistant Professor Islamic Azad University, RoodehenAl-Tanfih and Al-Maraghah Al-Linguistics:Date of arrival: Date of acceptance:AbstractOne of the novel methods in the study and analysis of literary texts is the use of the sign-semantics model. In this approach, the process of producing meaning is linked to sensory-perceptual conditions, and signs, along with meaning, become fluid, dynamic, plural, and multidimensional. Considering the interpretability and breadth of meaning that can be seen in the mystical anecdotes of Masnavi. This approach was the basis of research in the story of the king and the maid from the first book of Rumi's Masnavi. The present paper, in a descriptive-analytical manner, seeks to examine the types of discourse systems used in this story. The results of this study indicate that discourse is dynamic and discourse evolution has given special effects to the story. Discourse systems have components of action, tension, enlightenment, with phenomenal, transcendental, ecstatic, ethical and cultural functions, and the action system based on stress with high emotional pressure has the most pivotal role. Also in the analysis of the text, how to produce and defer the meaning based on the functions discussed, is explained.Keywords: Sign - Semantics, Narrative, Spiritual Masnavi, King and Slave, Action, Tension, Susa.

    Keywords: Sign - semantics, Anecdote, spiritual Masnavi, king, concubine, Action, tension, Susa}
  • مجتبی قیصری، منوچهر تشکری*، پروین گلی زاده
    زمینه و هدف

    حکایات مثنوی، ساخته وپرداخته ذهن مولانا نیستند، بلکه مولانا مستقیم یا غیرمستقیم آنها را از مآخذی دیگر دریافت کرده است. برخی از این حکایات ازجمله حکایت «شاه وکنیزک»، از مآخذی غیرعرفانی برداشت شده اند، ولی مورد دخل و تصرف واقع شده و سپس در مثنوی بگونه ای بسیار متفاوت از مآخذ خود روایت شده اند. مهمترین تصرفات مولانا در مآخذ حکایت شاه و کنیزک، تصرف در نشانه ها میباشد و هدف پژوهش حاضر نیز بررسی چرایی و چگونگی همین تصرفات است.

    روش مطالعه

    این پژوهش، مطالعه ای نظری است که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای میباشد. در این پژوهش بر اساس نشانه شناسی گفتمانی و با استفاده از ابزارهای تحلیل انتقادی گفتمان، به بررسی لایه ایدیولوژیک سبک روایتگری مثنوی پرداخته شده است.

    یافته ها

    مولانا بعنوان راوی مثنوی، حکایت شاه و کنیزک را از چهارمقاله و فردوس الحکمه و مآخذی دیگر اقتباس نموده و با تصرف و تغییر در نشانه های آن و بهره مندی از نمادهای خاص گفتمان عرفانی، روایتی تازه و دیگرگون را از آن ارایه کرده است. در نتیجه این دگرگونی گفتمانی و سبکی، حکایت مذکور، کارکردی ایدیولوژیک و متفاوت از مآخذ خود یافته است.

    نتیجه گیری

    مولانا با خارج کردن حکایت مزبور از بافت اصلی و با ساختارشکنی و بازتعریف نشانه های نظام معنایی گفتمان حاکم بر مآخذ حکایت، آن را به استخدام گفتمان عرفانی درآورده و نظام معنایی عرفانی موردنظر خویش را تثبیت و برداشت خاص خود را از حکایت مذکور به مخاطب، منتقل نموده است. ازآنجاکه گفتمان عرفانی مولانا در تقابل با گفتمانهای اهل دنیا، متشرعه، علمای قشری، متکلمان و فلاسفه سامان یافته است، در روایت مثنوی از این حکایت نیز تقابل دوقطبی میان گفتمان عرفانی با گفتمانهای یادشده دیده میشود؛ بگونه ای که دالهای گفتمانهای رقیب به حاشیه رانده و طرد شده و دالهای گفتمان عرفانی برجسته –گشته‌اند.

    کلید واژگان: فردوس الحکمه, چهارمقاله, شاه, زرگر, حکیم}
    Mojtaba Qaisari, Manouchehr Tashkkari *, Parvin Golizadeh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The anecdotes of Masnavi are not fabricated and paid for by Rumi, but Rumi has received them directly or indirectly from other sources. Some of these anecdotes, including the anecdote of "Shah and Kenizak", have been taken from non-mystical sources, but have been seized and then narrated in a very different way from their own sources in Masnavi. The most important possessions of Rumi in the sources of the story of the king and the maid are the possession of signs and the purpose of the present study is to investigate the why and how of these acquisitions.

    METHODOLOGY

    This research is a theoretical study that has been done in a descriptive-analytical manner and the method of data collection is library. In this research, based on discourse semiotics and using critical discourse analysis tools, the ideological layer of Masnavi narrative style has been studied.

    FINDINGS

    Rumi, as the narrator of Masnavi, has adapted the story of the king and the maid from four articles and Ferdows al-Hikma and other sources, and by capturing and changing its signs and using special symbols of mystical discourse, a new and different narration. It has provided. As a result of this change in discourse and style, the narrative has found an ideological and different function from its sources.

    CONCLUSION

    By removing this anecdote from the main context and by deconstructing and redefining the signs of the semantic system of the discourse governing the sources of the anecdote, Rumi employs it in mystical discourse and establishes his own mystical semantic system. Has transferred himself from the above story to the audience. Since Rumi"s mystical discourse is organized in opposition to the discourses of the world, theologians, cortical scholars, theologians and philosophers, in the Masnavi narration of this anecdote, a bipolar opposition is seen between the mystical discourse and the mentioned discourses; In such a way that the signs of rival discourses have been marginalized and rejected, and the signs of mystical discourse have become prominent.

    Keywords: Ferdows al-Hekmat, Chehar Maghaleh, King, Goldsmith, Hakim (wise)}
  • سامان قاسمی فیروزآبادی*، پیمان اسحاقیه
    در داستان رستم و اسفندیار شاهد نبرد دو پهلوان نامی هستیم که یکی بر این باور است که «نبیند مرا زنده با بند کس» و دیگری به صراحت می گوید «نباشد ز بند شهنشاه ننگ». آن چه فرجام ناگزیر داستان را به نبرد این دو پهلوان می کشاند، تفاوت نگاه آن دو به نهاد شاهی و نهاد پهلوانی است که یکی برخاسته از سنت ایران پیش زرتشتی و دیگری برگرفته از اصلاحات زرتشت است. در این مقاله با روش ساختارگرایی جای‎گاه نهاد پهلوانی و مناسبات آن با نهاد شاهی در دو سنت پیش لهراسپی و لهراسپی-گشتاسپی بررسی می شود. از ویژگی های مهم نهاد پهلوانی در سنت پیش لهراسپی وجود خاندان نیرم به عنوان نماینده گوهر پهلوانی، اعتبار اقناع کننده هویت پهلوانی، استقلال و آزادی پهلوان، وساطت میان شاه و مردم، نظارت بر دادورزی نهاد شاهی و محدودکردن قدرت شاه را می توان برشمرد. در سنت لهراسپی-گشتاسپی پهلوان متعلق به خاندان شاهی است، هویت معتبری ندارد و دست بسته و مطیع مطلق فرامین است و نقشی جز جنگیدن زیر درفش شاه ندارد. در مقابل این نهاد، نهاد شاهی اقتداری نامحدود دارد و هیچ نهادی برای نظارت بر عمل کرد شاه و تحدید آزمندی های او تعریف نشده است. به نظر می رسد سنت لهراسپی-گشتاسپی محصول اصلاحاتی است که شخص زرتشت یا موبدان به نام زرتشت انجام داده اند.
    کلید واژگان: توازن قدرت, ایران باستان, پهلوان, شاه, رستم و اسفندیار}
    Saman Ghasemi Firoozabadi *, Peyman Eshaghyeh
    In the tale of Rostam and Esfandyar we are faced with two noble warriors.  One believes that “No one will ever see me in chains alive” while the other brazely states “A king’s fetters are no cause for shame”.  What brings the two noble warriors in opposing sides and leads them to their inevitable end is the difference in their outlooks towards the kingdom and Pahlavani or heroic institution the former is raised from the Persian tradition before Zoroaster and the latter is derived from the reforms made by Zoroaster.  Employing the structuralist approach this research studies the standpoint of Pahlavani institution and its relations with the kingdom institution in the two following traditions before Lohrasp, and Lohrasp-Goshtasp.   Important features in the former are the following:  the presence of Nyram’s family as a representative of Pahlavani essence, the convincing validity of heroic identity, independence and freedom of a warrior, Pahlavan’s intermediary role between the king and his subjects, his supervision over justness, and the royal empire, and minimizing the King’s power.  In the latter tradition Pahlavan or warrior belongs to the royal family. He does not have a genuine identity and he is totally obedient to the commands and has no role except fighting under the king’s banner.  Contrary to the former Lohraspi tradition, the royal institution has unlimited power and no institution is defined and recognized to supervise king’s deeds and to threaten his avariciousness.  It seems that Lohraspi-Goshtaspi tradition is the result of reforms made by Zoroaster himself or Mobads in the name of Zoroaster.
    Keywords: Balance of power, Ancient Iran, Pahlavan, King, Rostam, Esfandyar}
  • هادی جوادی حصار، رضا اشرف زاده

    حقیقت نقد، یا همان زنجیره احوال ما آدمیان مهم ترین شاخصه شناخت چگونه زیستن است. تاثیر دقیق و اندیشه ژرف و عمیق کسانی همچون مولوی، در راستای نشاندن اهداف صحیح چه در محوریت فردی و چه در محوریت اجتماعی، پخته کردن دقیق ترین داستان هاست در قالب «مثنوی». یکی از مرکزهای ثقل «مثنوی معنوی» داستان پادشاه و کنیزک است که نقد حقیقت آن باعث بوجود آمدن شاهراه هایی می شود که هرچه بیش تر به عمق آن پی می بریم عجز ما را در برابر آن بیش تر می کند و تاریکی ها را در برابر دیدگانمان افزون تر. شرح های بسیار بر این داستان، نمایانگر قدرت معانی و رستاخیز کلماتی است که در قالب نظم ریخته شده، و هر اندیشمند بر اساس ذوق و قریحه نقاد خود آن را به گونه ای شکل می دهد و چه هنرمندانه گمان ها یار و همراه مولوی می شوند. در این پژوهش نگاه متفاوت ما، مبانی اصیل حکومت داری را هدف قرار داده است و اگر به دیده انصاف بنگریم به بدیع بودن و متفاوت بودن آن پی خواهیم برد.

    کلید واژگان: پادشاه و کنیزک, مبانی حکومت داری, مثنوی معنوی, مولوی}
    Hadi Javadi Hesar, Reza Ashrafzadeh

    The truth of criticism, or the chain of our condition, is the most important characteristic of knowing how to live. The precise influence and deep thought of people like Movlavi, in order to set the right goals, both in individual and social focus causes the most accurate stories in the form of "Masnavi". One of the centers of gravity of "Masnavi Manavi" is the story of the king and the maid, whose critique of the truth creates highways that the more we understand its depth, the more our inability to face it and the darkness in front of our eyes. Many descriptions of this story show the power of meanings and the resurrection of words that are poured in the form of order, and each thinker shapes it in a way based on the taste and talent of his critics and how artistically the ideas become Movlavi's companions. In this research, our different view targets the original principles of governance, and if we look at it fairly, we will realize that it is novel and different.

    Keywords: King, Maid, Principles of Governance, Masnavi Manavi, Movlavi}
  • سعید عبادی جمیل، محمود رضایی دشت ارژنه*

    پرسش اصلی این مقاله این است که آیا اسطوره می تواند حضوری ناخودآگاهانه در فرایند شکلگیری فرم ادبی داشته باشد؛ برای پاسخ به این پرسش ابتدا با رویکردی توصیفی تحلیلی لایه های دوگانه باورهای اساطیری درباره رابطه آب و باران، باروری و نعمت بخشی با خویشکاری اصلی پادشاه در یک نظام سیاسی فرهنگی تشریح شده است. در ادامه یافته های این مقاله نشان می دهد که باور به رابطه شاه و مجموعه عقاید مرتبط با آب و باران منبع مهم و موثری در شکلگیری ناخودآگاهانه رایجترین و پربسامدترین خانواده تصویری در شعر مدحی فارسی بوده است. هم چنین این مقاله با توضیح رابطه اسطوره و ادبیت و بررسی روابط متناظر مفهوم شاه با آب و باران و باروری و تحلیل ویژگیهای شاه اسطوره ای، ابعاد تکوین یک کلیشه تصویری متکرر را مورد بررسی قرار می دهد.

    کلید واژگان: اسطوره, بلاغت, فرم, آب, شاه, تصویر}
    Saeid Ebadi Jamil., Mahmoud Rezaei Dasht Arzhaneh*

    The main question of this article is whether myth can have an unconscious presence in the process of forming a literary form; to answer this question, first, with a descriptive-analytical approach, the two layers of mythological beliefs about the relationship between water and rain, fertility and blessing with the kingchr('39')s main function in a political-cultural system are explained. The findings of this article show that the belief in the relationship between the king and the set of beliefs related to water and rain has been an important and effective source in the subconscious formation of the most common and frequent system in Persian poetry. This article also examines the relationship between myth and literature and examines the corresponding relationship between the concept of the king and water and rain and fertility and analyzes the characteristics of the mythical king, examines the dimensions of the development of a recurring image stereotype.

    Keywords: myth, rhetoric, form, water, king, image}
  • اسماعیل صادقی، راضیه رئیسی نافچی*

    عرفان و سیاست دو مقوله‌ای هستند که با هم نسبت دارند و بر هم تاثیر می‌نهند. تلفیق شخصیت شاه- حاکم با انسان کامل عرفانی، یکی از جایگاه‌های این اثرگذاری است. انسان‌ها در پی پیدا کردن الگوی انسان کامل عرفانی، با نسبت دادن فره ایزدی و تایید الهی، شاهان را نمونه آن الگو دانسته‌اند. این الگو دارای ویژگی‌‌هایی مشابه با انسان کامل مورد نظر ادیان غیر الهی و الهی است؛ از جمله داشتن فره ایزدی، عادل، خردمند و حکیم بودن. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل-محتوا، تاثیر عرفان را در شکل‌گیری تصویر شاه-انسان کامل در متون تعلیمی (قابوس‌نامه، سیاست‌نامه، اخلاق ناصری، گلستان سعدی و سلوک ‌الملوک) بررسی کرده و نتایج تحقیق حاکی از آن است که نگرش عرفانی در تصویر و ترسیم شخصیت شاه- حاکم در متون غیر عرفانی (تعلیمی) نقش بسزایی داشته است. بر این اساس، ما با دو نوع نگرش روبه‌رو هستیم: 1. شاه-انسان کامل قابل ‌تحقق؛ 2. شاه-انسان کامل غیر قابل ‌تحقق (ایدیال). بر اساس بررسی‌های به‌‌عمل‌‌آمده شاه-انسان کامل غیر قابل‌ تحقق، فقط در سلوک ‌الملوک توصیف ‌شده است.

    کلید واژگان: شاه-انسان کامل, قابوس نامه, سیاست نامه, اخلاق ناصری, گلستان سعدی, سلوک الملوک}
    Esmail Sadeghi, razieh reiisinafchi *

    Mysticism and politics are two related categories that affect each other. The combination of the character of the king-ruler with the mystical perfect man is an instance of such influence. Seeking for the perfect human model, people attributed the Divine Farreh (a divine mystical force) and divine confirmation to the kings and considered the kings as the examples of this model. This model has similar characteristics with the model of the perfect man in theistic and non-theistic religions; including having Divine Farreh and being just, wise and sage. In this study, which is a content analysis study, the effect of mysticism on the formation of the image of perfect king-human has been studied in didactic texts (Qābus-Nāmeh, Siyāsatnāmeh (Book of Government), ‎Akhlāq-i Nāsirī (Nasirean Ethics), Saadi’s Gulestān and Soluk-olMoluk). The results indicated that Mystical attitude has played an important role in characterization of the king-ruler in non-mystical (or educational) texts. Accordingly, there are two different attitudes: 1. achievable perfect king-human; 2. unachievable perfect (or ideal) king-human. Based on results, the unachievable perfect king-human has only been considered in Solukol-Moluk.

    Keywords: King, Perfect Human, Didactic Texts}
  • محمد احمدی*
    در چند دهه اخیر اقسام اسنادهای مجازی و ساختارهای تشبیهی، فارغ از نقش زیبایی شناختی محض شان از منظر نقش عمیق اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته اند. در مطالعات ادبی اسنادهای مجازی و ساختارهای تشبیهی که در این مقاله با عنوان عام «استعاره» از آنها یاد خواهد شد، عموما نقش زینتی صرف دارند و به عنوان یکی از مهم ترین صناعات بلاغی در نظر گرفته می شوند؛ باری، به نقش محوری استعاره در خلق نوعی ارتباط خاص برای القای جهان بینی مشخصی کمتر توجه شده است. در دهه های اخیر مطالعات بسیاری در رشته های مختلف نشان داده است که استعاره یکی از مهم ترین ابزارهایی است که در طول تاریخ به وسیله آن پدید ه ها در جهان به واقعیت یا دانش برای انسان تبدیل شده اند. به باور این اندیشمندان، هر استعاره ای می تواند توصیف های متفاوتی از یک حقیقت ارایه دهد. به عبارت دیگر، استعاره ها ادراک و تجربه انسان را به طرز خاصی تنظیم می کنند که نشان دهنده جهان بینی مشخصی نسبت به پدیده ای است. استعاره ها از این منظر بر پایه فرضیه ها و دیدگاه ها و ارزش گذاری های پنهان به وجود می آیند و جهان بینی خاصی را به مخاطب القا می کنند. در این مقاله سعی شده است با تکیه بر نظریه های معاصر درباره استعاره و با بررسی مظاهر سبحانی و نبوی شاه در دیوان رشیدالدین وطواط شاعر صاحب نام قرن ششم هجری ، استعاره محوری این جهان بینی که مبنای توصیف های متنوع و متفاوت اکثر قریب به اتفاق قصاید دیوان اوست تحلیل و بررسی شود و از این رهگذر شیوه های ارتباطی ای که وی تحت تاثیر استعاره مادر از آن بهره جسته است، مشخص شود.
    کلید واژگان: استعاره, وطواط, ظل الله, خلیفه الله, شاه, تحلیل ارتباطی, نقد استعاری}
    Mohammad Ahmadi *
    In recent decades, there has been a growing interest to study a variety of figurative attributions and simile structures from the perspective of their profound social and cultural role, regardless of their mere aesthetic function. In literary studies, figurative attributions and simile structures which are commonly acknowledged as "metaphor" in this article, usually have mere ornamental function being considered as one of the most significant rhetorical devices, while the communicative function of metaphor for conveying a certain worldview is usually neglected. In recent decades, numerous research studies conducted in various fields have revealed that metaphor is one of the major means in history by which events in the world have been constructed as reality or knowledge for human being. The researches in the above studies hold that each metaphor can serve various manifestations of reality. In another words, metaphors can arrange human perception and experience so that they represent certain worldviews to the existing events. In this respect, metaphors are formed based on implicit assumptions, views, and values in order to convey and promote certain worldviews. Relying on contemporary theories on metaphor, it was attempted in this article to provide an extensive analysis of various divine and prophetic manifestations of king in Rashid al-Din Vatvat’s Divan to show the metaphorical basis of the diverse descriptions and qualifications of king in his poetry and to illustrate the communicative means used under the influence of the original metaphor.
    Keywords: metaphor, vatvat, Zel Allah (God's Shadow), God's Caliph, king, Communicative Analysis, Metaphorical Criticism}
  • برات محمدی، مریم حداد خانشان
    عبدالرحمان جامی از شاعران پرکار قرن نهم هجری است که پیرو شاعران پیشین، در ادب تعلیمی، عرفانی و غنایی شعر سروده است. در این مقاله، مثنوی سلسلهالذهب وی به لحاظ دارا بودن مباحث تعلیمی و آموزه های اخلاقی بررسی شده است. سوالات اصلی پژوهش این است که بینش تعلیمی جامی چگونه است، کدام قشر جامعه را بیشتر تعلیم داده است و از چه روشی برای تعلیم استفاده کرده است. بررسی کتاب نشان میدهد: جامی در دو چهره عارف موعظهگر و جامعهشناس در اجتماع ظاهر شده و سعی دارد با انتقاد از نا بهسامانی های اجتماعی، دینی و عرفانی جامعهاش، تعالیم و آموزه های اخلاقی را به مخاطب منتقل کند. صوفیان و پادشاهان مهمترین قشری هستند که جامی از آنها انتقاد میکند؛ وی معتقد است صوفیان ظاهرپرست ریاکار با ظاهرپرستی در دین، اخلاق انسانی را تباه میکنند. پادشاهان نیز با ظلم و بیعدالتی. هر دو قشر را به رعایت اصول و مبادی اخلاق توصیه میکند. مهمترین آموزه های تعلیمی شاعر عبارت از توصیه به خداپرستی، انجام فرایض دینی، رعایت ادب و علم آموزی، دوری از بخل و خساست، رعایت عدالت، مهربانی و احسان، نکوهش عیبجویی، ذم پرخوری و پرخوابی است.
    کلید واژگان: جامی, سلسله الذهب, ادب تعلیمی, صوفی, پادشاه}
    Barat mohammadi, Maryam haddad
    Abdul-Rahman Jami was one of the most influential poets of the 9th century who had worksin poetry and mysticism, following previous poets. In this paper, Mathnawi of Al-Silsilah al-Dhahabhas been studied in terms of teaching topics and moral instructions. The main questions of the research are how was the Jim's educational insight, which level of the community he taughtmore and which methodswere used by him to teach.The review of the book shows that Jami appearedboth asa preacher and sociologist in the community and tried to transfer moral teachings and instructions to the audience through criticizing the social, religious, and mystical aspects of his society. The Sufis and the Kings were the most important corps that have been criticized.He believed that the hypocritical Sufisin appearance ruin human morality through hypocritical religion. The kings also recommend the two corners follow the principles of ethics through oppressed and impolite. The most important inscriptions of the poet include advising on theology, religious practices, adherence to teaching and inscription, avoiding piety and mischief, observance of justice, kindness and goodness, condemning defamation, suppressing and oversleeping
    Keywords: Jami, Al-Silsilah al-Dhahab, Educational Literature, Sufi, King}
  • معصومه نظری چروده، امیر اسماعیل آذر*، فرهاد طهماسبی
    در پژوهش حاضر داستان های کلیله و دمنه با تکیه بر حکایت «پادشاه و برهمنان» از دیدگاه روایت شناسان ساختارگرا بررسی شده است. در پیکره اصلی، ابتدا سطوح سه گانه یک متن روایی- داستان، گفتمان، و روایتگری - معرفی شده است ؛ آنگاه حکایت «پادشاه و برهمنان» در سطح «داستان» و مولفه های سه وجهی آن – پی رنگ، شخصیت و تعلیق - بررسی شده است. از مهم ترین یافته های این پژوهش برخورداری حکایت فوق از یک پیوند خطی و یکنواخت نقش ها بر روی زنجیره ای همگن و سلسله وار است که سازگاری معناداری با نظریه «سلسله» یا «پاره» رولان بارت در نقش ها دارد. همچنین در حوزه شخصیت، درست مانند الگوی «کنشگرا»ی گریماس از یک ساختار شش وجهی پیروی می کند (فرستنده، هدف، گیرنده/ یاریگر، فاعل، بازدارنده). درمجموع باید گفت ؛ حکایت های کلیله و دمنه اغلب با آرای روایت شناسان ساختارگرا تطابق دارد، درنتیجه می توان برای تقریبا همه حکایت های کلیله و دمنه یک ساختار روایی مشابه ترسیم کرد.
    کلید واژگان: روایت شناسی, عنصر داستان, کلیله و دمنه, حکایت پادشاه و برهمنان}
    Masoumeh Nazaricharvdeh, Amir Esmaaeil Aazar *, Farhad Tahmasbi
    In the present paper, Kalile and Demne anecdotes relying on King and Barhamnan’s anecdote have been investigated from structural narratologist’s point of view. In the main body of the paper, at first the threefold levels of a narrative text; that is, story, discourse, and narratology have been introduced, then the anecdote of “King and Barhamnan” at the level of “story” and its three – dimensional components; that is, plot, character, and suspense have been studied.
    Plot, is one of the elements of the story, and is an indicative of the motivation and the purpose of the story events. Plot is mentioned as a map, plan, network of discursive events and pattern of story events which is consisting of base sequences and sub-sequences. These sequences can be combined in three ways in the narrative:Embedded bonding: it is a story within another story such as the stories of Marzban Name.
    Chain bonding: in this type of bonding, the sequences like the rings of chain come together one after another such as the story of The Seven Labors of Rostam or Haft-Khan-e-Rostam
    Alternating bonding or intercross of sequences: in this type the narrator advances two or more story in parallel.
    In the story of King and Brahman, the combination of sequences is homogeneous and hierarchical that has a significant compatibility with the theory of "Dynasty" or "part" of Roland Barthes in roles. The author leads the story that has begun with an "unstable situation" in the first series into a "constant situation" at the final series (sixth) rely on positive and dynamic character and the protagonist of the story.
    In the field of character the pattern of Greimas "activist" follows a hexagonal structure (the transmitter, goal, receiver / contributor, agent, retardant). Heblar (the king) is transmitter. At first it seems that the Brahmans are the subject of this story, but with the progress of story and the reveal of Brahman's nature their character change its place from subject into competition and anti-hero position; in return the doings and actions of Irandokht, the wife of the king, turns her into the subject and agent of the story. The purpose is dream interpretation and disposal of possible risk caused by terrible sleep; receptors are all those who Brahmans decide to kill such as Heblar's wife and children and his secretary and minister and the white elephant and camel ... as well as the realm of the king and kingdom; the contributor of the Belar, the minister, and Idon, the wise man; and Brahman are considered as rivals and as a retardant.
    Within the scope of suspension the author has succeeded to create influential roles of different forms of suspension in creation of mixture of doubt and expect, particularly, methods such as "the ignorant of readers to the future of the characters and setting of the main character at a crossroads".
    In general, it is said that Kalile and Demne anecdotes conform to the structural narratologist’s opinions. In conclusion, we can almost delineate a similar narrative structure for Kalile and Demne anecdotes.
    Keywords: Narratology, Element of the story, Kalile, Demne, King, Barhamnan's Anecdote}
  • امیر سلطان محمدی *
    فتح باب مثنوی، حکایت شاه و کنیزکی است که جولانگاه آراء بسیاری است. پایان تلخ و خاص آن، باعث انتقاد تلخ برخی از مولانا از یک طرف و سمبل سازی بعضی دیگر از طرفی دیگر است. اما از نظر نگارنده این داستان تبیین یک خط مشی مهمی از مرام نامه مبانی عرفانی است که سمبل سازی ها باعث مکتوم ماندن این خط مشی است. سالک برای سلوک در اولین گام باید پیری برای خود بگزیند و مانند مرده در دست غسال، تحت اراده او باشد. به آنچه او می کند، اعتراض نکند. این خط مشی را مولانا در این داستان که اول گام مثنوی است، با نیک بدنمای یک پیر به تصویر می کشد و آن عمل را چونان عمل خضر (نماد پیر) می داند که حتی درکش برای موسی نیز دشوار است. همین نکته است (قیاس نگرفتن کار پاکان با کار خود) که او را به داستان طوطی و بقال می کشاند
    کلید واژگان: مولانا, مثنوی, شاه و کنیزک, اهمیت پیر, قیاس باطل, سمبل سازی}
    Amirsoltan Mohamadi *
    One of the most significant and beauteous topics in Islamic Mysticism is “Jala “ and “Estejla “ and their perfection. With Ibn Araby brilliance, despite his conciseness, these two terms had been studying by the gnostics, God is the knower of own and sees himself in himself without any requirement to the others, and[while] be immersed in his perfection of glory. However since he is absolute perfection and constantly emanation, the universe is theophany of him and he has outwardness in objects. The outwardness of God in things is named “Jala”. as that, God sees himself in himself, he tends also to see himself in others, therefore he creats universe until he observes himself in manifestations, that is named “Estejla” . Estejla completely is appeared in anthropos teleios(perfect man) abode. After Ibn Araby the first mystic that deal with and explain this topic, was “Ibn fnary”. He investigated them in several part of “Mesbah Al‟ons”. Imam Khomeiny wrote several valuable interpretation in detail and explain Ibn fenary „s viewpoints in his book. So, because of importance of Imam‟s special look and interpretation, this article has been formed.
    Keywords: Mawlana, Masnavi, king, slave-girl, the importance of the wise man, void analogy, symbolization}
  • علی حیدری، مریم یاراحمدی، محمدرضا حسنی جلیلیان، علی نوری
    ادبیات در هر شکل و قالبی که باشد، بستری برای مفاهیم و سنت هایی است که روزگاری باور و اعتقاد مردمانی بوده است. یکی از مواردی که در ادبیات مورد توجه قرار گرفته است و به شیوه های مختلف بازتاب یافته، آیین دادخواهی است که نشان دهنده اهمیت آن در فرهنگ ایرانی است. «قصه برداشتن» یکی از مصادیق دادخواهی است که در متون ادبی بازتاب گسترده ای یافته است. علاوه بر توجه به جنبه های تاریخی، سیاسی و اجتماعی، می توان این آیین رااز منظر ادبی نیز بررسی کرد. «قصه برداشتن» مانند سایر سنت های ادبی و کنایات، قرن های متمادی پس از کهنه شدن، از رهگذر اشعار شاعران به حیات ادبی خود ادامه داده است. شاعران و نویسندگان از این آیین استفاده های سیاسی، تربیتی و ادبی مختلفی کرده اند. روزگاری برای نقد حاکمان و تشویق رعایا، گاهی برای اصلاح جامعه و گاهی نیز به عنوان مواد خام، خمیرمایه مضمون سازی های شاعرانه قرار گرفته است. در این مقاله، پس از بررسی ریشه های تاریخی «قصه برداشتن»، به چگونگی بازتاب آن در کلام شاعران اشاره شده است.
    کلید واژگان: تظلم, دادخواهی, قصه برداشتن, شکایت, حاکم}
    Ali Heidari, Maryam Yarahmadi, Mohammad Reza Hassani Jalilian, Ali Noori
    Literature, in any shapes and forms, is a base for concepts and rites which people have believed in over time. Lawsuit and pleading is one of the issues that has been discussed in literature and reflected in it in different styles. "Complain elevating" is one example of litigation that has been widely reflected in literature. In addition to historical, political and social aspects, this rite can be explored from a literary perspective. "Complain elevating" is a rite which has survived centuries, though superannuated by allusions and other literary and social traditions.Poets and writers have had political, educational and literary uses of this ritual. Consequently, it has been used for different poetic theme-makings such as a raw material, as a device to criticize rulers and encourage peasants, and as a device to reform the society. This paper aims at reviewing the historical roots of the rite and exploring the w3ay it is reflected in the words of poets.
    Keywords: Pleading, Complain elevating, Regnant, King}
  • صادق جقتایی *، فاطمه شکاری
    تکثر معنایی متن و ماهیت چند آوایی متون ادبی که در پیوند با نظریه بینامتنیت است، از جمله دست آوردهای بسیار مهم و مغتنم نظریه های ادبی مدرن می باشد که چشم اندازهای متنوعی را در برابر مفسران و منتقدان متون ادبی گشوده است. در میان آثار روایی، مثنوی مولانا از منظر ارتباطات بینامتنی، بویژه از لحاظ فزون متنیتی بی مانند است؛ چنان که نخستین داستان مثنوی، شاه و کنیزک، بیش متن چندین جریان و داستان مشابه در متون روایی و غیر روایی هم چون فردوس الحکمه، عیون الاخبار، قانون، ذخیره خوارزمشاهی، چهارمقاله، اخبار النساء، اسکندرنامه، اقبال نامه ، جوامع الحکایات و مصیبت نامه است. مقایسه این داستان با روایات پیش متن آن، بر اساس نظریه فزون متنیتی ژنت، سوای تعیین میزان ارتباط آنها با یکدیگر، نمایش گر ذوق سرشار مولانا در هنر داستان پردازی است. در این جستار، تجزیه روایت مثنوی به پیرفت های گزاره ها و تحلیل تطبیقی آن ها با اجزای روایات پیش متن بر مبنای نظریه فوق، نشان می دهد که ارتباط روایت بیش متن با پیش متن های منظوم، از نوع گشتار غیر مستقیم و پیچیده است و ارتباط آن با پیش متن های منثور، از نوع جایگشت شعر سازی است. همچنین کاربست اصل تداعی آزاد، که حاصل آن استفاده بسیار مولوی از داستان های درونه ای و گریزهای آگاهانه و عامدانه معنایی است، به شکست های پی در پی در خط داستان انجامیده است.
    کلید واژگان: روایت شناسی, فزون متنیتی, مثنوی, شاه, کنیزک, پیرفت}
    S. Jeghtaei *, F. Shekari
    semanticplurality of text and polyphonic nature of literary texts which are connected with the theory of intertextuality, are some of important and appreciated results of modern literary theories that have opened various landscapes for the commentators and literary critics.
    From the perspective of intertextual connectionsespecially of hypertextuality, Rumi's Masnaviis a unique workamong the narrative works, as its first story, i.e. ‘the king and handmaiden’ has been the hypertext of several similar stories in some narrative and non-narrative texts. The comparison of this story to its hypotext narratives based on Genette’s theory of hypertextuality, and determination their relationship with each other, may show Maulana’s rich taste in storytelling.
    In this study, the analysis of Masnavi’s narrative to its sequences of propositions and the and the comparison to the components of hypertext narratives based on the above theory show that the relation between hypertext narrative to poetic hypotexts is from the indirect and complex transformation and to prose hypotexts is from the versificative transposition.
    In addition, the application of the principle of free association, which resulted that Maulana has several times used histoire enchassee (enshrined) stories and conscious semantic digressions which led to the successive failures in the story line.
    Keywords: : narratology, hypertextuality, Masnavi, King, handmaiden}
  • زهره سرمد
    جمشید یکی از ایزدان کهن هندوایرانی است که در وداها، اوستا و شاهنامه به صورت های مختلف نمودار شده است. این شخصیت کهن اساطیری در تحول تدریجی خود از عالم اسطوره وارد جرگه حماسه شده و از مرتبه خدایی نزول کرده و به صورت یکی از شاهان بزرگ در اوستا و شاهنامه درآمده است. داستان زندگی جمشید در اوستا، به اصل اسطوره ای خود نزدیک تر است و در شاهنامه، به واسطه تاثیر ناقلان مسلمان، تفکرات دینی و مذهبی خود شاعر، هماهنگی با خرد و اعتقاد جامعه، از صبغه حماسی بیشتری برخوردار است. با بررسی ابعاد شخصیتی جمشید در وداها، اوستا و شاهنامه می توان به نحوه تحول و وجوه اشتراک و افتراق او در آثار مذکور پی برد.
    کلید واژگان: جمشید, اسطوره, حماسه, وداها, اوستا, شاهنامه, اشتراک, افتراق}
    Zohreh Sarmad
    Jamshid is one of the ancient Indian-Iranian gods, whose name has appeared in the Vedas, Shahnameh, and Avesta. This ancient mythical character has gradually changed to an epic character; he has descended from the rank of gods to the form of a great king in Shahnameh and Avesta. The story of Jamshid in Avesta is closer to its original myth. In Shahnameh, the character is more epic due to the influence of Muslim narrators, the poet’s religious beliefs, and coordination with the social beliefs and ideas. Studying the different aspects of this character can help understand the development process and find out the similarities and differences in the mentioned works.
    Keywords: mashid, god, king, myth, epic, the Vedas, Avesta, Shahnameh, similarities, differences}
  • محسن رودمعجنی، عبدالله رادمرد
    رشیدالدین فضل الله همدانی هنگامی از سوی غازان خان به مقام وزارت رسید که ایران در شرایط نابسامان سیاسی و اقتصادی به سر می برد. او که این نابسامانی را به دلیل شیوه غلط کشورداری مغولان می دانست، تلاش کرد تا با بهر گیری از نظام اندیشگانی ایرانشهری، حکومت ایلخانی را به قدرتی مرکزی بدل گرداند. بخشی از کوشش رشیدالدین برای ایجاد تغییرات سیاسی در زبان نوشته های او نمایان است. رشیدالدین با بکارگیری ساختارهای خاص زبانی مفاهیم سیاسی را در چهارچوب نظام اندیشگانی ایرانشهری بر می سازد. این مقاله با بهره گیری از ابزارهای زبانی ای چون نامیدن، انتخاب واژه، انتخاب فعل و استعاره های مفهومی، به نحوه شکل گیری سه مفهوم سیاسی پادشاه، رعیت و دین در مکاتبات رشیدالدین می پردازد. رشیدالدین در انتخاب نوع القاب، اصطلاحات و واژگان خود برای حاکمان مغول به پادشاهان پیشین ایرانی چشم داشته است او با این نحوه بیان، حکومت ایلخانی را حکومتی ایرانی جلوه داده و چیرگی صحرانشینان مغول بر سرزمین ایران را توجیه می نماید. بررسی نوع افعال موجود در نامه ها نیز نشان می دهد که رشیدالدین در تحولات اجتماعی، نقش فاعلی برجسته ای برای رعیت قایل نیست. افعالی که او برای رعیت به کار می برد بیشتر شامل افعال اسنادی، تصریف های فعل «داشتن» و جملات شبه مجهول است که نقش فاعلی بسیار کم رنگی دارند. رشیدالدین، دین را به عنوان ابزاری برای بخشیدن اقتدار بیشتر به حکومت ایلخانی به کار می برد به همین منظور حاکم نومسلمان ایلخانی را «پادشاه اسلام»، «حامی بلاد الله » و «حارس عباد الله » می نامد.
    کلید واژگان: رشیدالدین فضل الله همدانی, سوانح الافکار رشیدی, پادشاه, رعیت, دین}
    Mohsen Roodmajani, Adbdollah Radmard
    When Gazan Khan made Rahdin Al-Din Fazlolah Hamedani the Vizier، Iran was in critical political and financial state. As Rahid Al-Din believed that this crisis is because of Mongol political ideas he tried to change Ilkhanate Government to a central power with the use of Iranshahri ideas. Some of his attempts to make political changes can be found in the language structure of his letters. With specific use of language، Rashid Al-Din tries to deconstruct political concepts according to Iranshahri ideas. With the use of some language tools such as naming، word choice، verb choice and conceptual metaphors، this research study three political concepts- king، people and religion- in Rahid Al-Din letters. He uses preislamic Iranian king''s names for Mongols in order to give Mongol''s an Iranian credit and to justify their domination in Iran. The study of verbs shows that Rashid Al-Din gives weak social role to people. He mostly chooses Material Action Supervention verbs for people. Rashid Al-Din use religion as a tool to improve Ilkhanate''s power. He calls Mongols kings، «king of Islam»، «supporter of Allah''s lands» and «supporter of Allah''s servants».
    Keywords: Rahdi Al Din Fazlolah Hamedani, Savaneh Al Afkar Rashidi, king, people, religion}
  • رودابه شاه حسینی*
    «غلام بازرگان»نام حکایتی است در باب دوم کتاب«مرزبان نامه». قهرمان حکایت، برده یی است که به دستور ارباب خود از راه دریا سفر تجارت در پیش می گیرد و در راه گرفتار حوادثی مرگبار می گردد که با زیرکی از آنها نجات می یابد و در نهایت به پادشاهی می رسد. غلام از یک زاویه، چهره یی افسانه یی است از اسطوره «آدونیس» و نماد خدای طبیعت است که در راه بندگانش می میرد و آنگاه تجدید حیات می یابد و از سویی دیگر قهرمان نظام اجتماعی برون قبیله یی است که از وطن خود دور شده، در سرزمینی بیگانه به شاهی می رسد.
    کلید واژگان: غلام, شاه, آدونیس, روح نباتی, خدای غله, برون همسری}
    Rudabeh Shahhosseini*
    "The slave of merchant" is a tale in book two of Marzban Nameh. The protagonist of the tale is a slave who is commanded by his master to go on a business journey. During this journey he confronts many perilous events but each time he is saved because of his acumen power. From one side, the slave is the representation of a fabulous face of a myth, Adonis and is a symbol of the god of nature who dies and revives for the sake of his servants and the hero of an exogamy social system who has been far from his homeland and becomes the king of a foreign land on the other side.
    Keywords: Slave, king, Adonis, plant spirit, god of corn, victim, exogamy}
  • محمدرضا حسنی جلیلیان
    مثنوی پژوهان، نخستین داستان مثنوی، موسوم به «کنیزک و پادشاه» را اثری نمادین دانسته و هر یک با توجه به دیدگاه خاص خود آن را رمزگشایی کرده اند. آنان در رمزگشایی از سه شخصیت داستان اتفاق نظر دارند و اختلاف نظر اصلی مربوط به رمزگشایی از شخصیت «شاه» و «کنیز» است. اغلب شارحان ظاهرا به پیروی از شرح خوارزمی، شاه را رمز «روح» و کنیز را رمز «نفس» فرض کرده اند. در آثار استاد عبدالحسین زرین کوب، کنیز رمز «انسان» و شاه رمز «خداوند» است اما از نظر برخی پناه بردن شاه به مسجد و اعترافش به اشتباه، با این که او را رمز خداوند فرض کنیم، ناسازگار است از این رو همچنان گرایش به نظریه خوارزمی بیشتر دیده می شود. در این پژوهش، پس از نقد دیگر دیدگاه ها، با تکیه بر درون مایه اصلی داستان و شیوه داستان پردازی مولوی برای تبیین نظر استاد زرین کوب، تلاش شده است. فرض آن است که درون مایه اصلی داستان، شرح خطای انسان (کنیزک) در شناخت معشوق حقیقی (شاه) و گزینش معشوقی ناپایدار به نام دنیا (زرگر) است. عواملی که این فرضیه را تایید می کند دو دسته است: دلایل خارج از داستان عبارت است از: درون مایه ماخذ اصلی قصه، سابقه مضمون در متون گنوسی، پیشینه مضمون در آثار عارفان متقدم به ویژه عطار و تکرار مضمون در دیگر حکایت های مثنوی. دلایل داخل داستان نیز عبارت است از: درآمد داستان و بیت خروج، گره داستان و شخصیت محوری آن و گره گشایی و نتیجه گیری مولوی در پایان داستان.
    کلید واژگان: مولوی, مثنوی, داستان کنیزک و پادشاه, رمز نگاری}
    M.Hasani Jalilian
    The researchers of Mathnavi have considered the first tale of this work named “Kanizak va Padeshah” as a symbolic tale and each of them has decoded it according to his particular view. They all agree upon decoding three characters of this tale. The main dispute is over decoding the king and maid characters. Seemingly following the Kharazmi commentary، most commentators assume king as the symbol of soul and maid as the symbol of the self. In the works of Dr Zarinkoub، maid and king symbolize human being and God respectively. But some scholars believe that king’s taking shelter in the mosque and confessing to his fault is discordant with considering him as the symbol of God. Thus، there seems to be more propensity to Kharazmi’s view. After criticizing other views، this research tries to explain the view of Zarinkoub by focusing on the motif of the story and Molavi’s manner of fictionalization. It is assumed that the motif of this tale is the fault of human (maid) in knowing the true beloved (king) and choosing an unstable beloved named the world (goldsmith). There are two groups of factors which confirm this hypothesis: the factors outside the tale which include the theme of the main source of the tale، the record of such theme in gnostic texts، the presence of this theme in the works of early mystics like Attar and the repetition of such theme in other tales of Mathnavi. The factors inside the tale are: the prologue of the tale and final verse، the dilemma of the tale and its pivotal character، the denouement and conclusion by Molavi at the end of the tale.
    Keywords: Molavi, Mathnavi, the tale of maid, king, symbolization}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال