به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « marge rang » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «marge rang» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نرجس سادات اکرامی، مهدی نوروز *، آیت شوکتی، فرزاد عباسی

    رنگ را میتوان ابزار انتقال احساس برای سهراب سپهری که شاعری نقاش است، دانست. او در اولین کتاب خود با نام «مرگ رنگ» از دنیای بی رنگی، سخن میگوید و مرگ رنگها در آن مشهود است.
    هدف از نگارش این مقاله کشف ویژگی های پادآرما نشهر وی است که با کاوش در اشعارش، با روش توصیفی- تحلیلی به بار معنایی رنگها و نمادها در خلق فضا توجه شده و با روش تطبیقی، ویژگیهای معکوس آرمانشهر او در شعر «پشت دریاها» از کتاب «حجم سبز»، همینطور ویژگیهای شهر غریب که در همین شعر به آن پرداخته است با ویژگیهای شهری که سهراب با استفاده از مفهوم رنگها و نمادها در «مرگ رنگ» به تصویر کشیده، بررسی و مقایسه میشود. محدوده و جامعه مورد مطالعه، «هشت کتاب» سهراب سپهری میباشد که توسط نشر طهوری منتشر شده است.
    چنین به نظر میرسد پهنه بی رنگ ترسیم شده در کتاب «مرگ رنگ» او که گویای زندگی در فضایی رعب انگیز میباشد، تاریک و مملو از تنهایی ست و شاعر آن را با نمادها و رنگهای تیره با بار معنایی منفی ساخته است؛ میتوان این فضا را با «شهر غریب» که شاعر در شعر پشت دریاها از کتاب حجم سبز، از آن یاد و دور شدن از آن را تاکید میکند، تطبیق داد.
    دلیل بسامد بیشتر رنگ سیاه و تعابیر معادل در آن در «مرگ رنگ»، این است که شاعر بی رنگی و مرگ رنگها را با سیاهی و تیرگی معادل دانسته است؛ شهری که با نمادهای منفی و رنگ غالب سیاه در این کتاب میبینیم، پادآرمان شهر اوست که ترجمان بی رنگیست.

    کلید واژگان: سهراب, سپهری, آرمانشهر, پادآرمانشهر, مرگ رنگ}
    Narjes Sadat Ekrami, Mehdi Norooz *, Ayat Shokati, Farzad Abbasi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     Color can be considered as a means of conveying feelings for Sohrab Sepehri, who is a poet-painter. In his first book called "Marge Rang", he talks about the world of colorlessness, and the death of colors is evident in it.

    METHODOLOGY

     The purpose of writing this article is to discover the characteristics of his anti-utopia, which by exploring his poems, with a descriptive-analytical method, the semantic load of colors and symbols in the creation of space was paid attention to, and with a comparative method, the reverse characteristics of his utopia in the poem "Behind the Seas" from the book " Green volume", as well as the characteristics of the strange city that he discussed in the same poem, with the characteristics of the city that Sohrab depicts using the concept of colors and symbols in "Death Color", are examined and compared. The scope and community under study is Sohrab Sepehri"s "Eight Books" published by Tahori Publishing House.

    FINDINGS

     It seems that the colorless area depicted in his book "Marge Rang", which is indicative of living in a terrifying atmosphere, is dark and full of loneliness, and the poet made it with symbols and dark colors with a negative meaning. This space can be compared with the "strange city" that the poet emphasizes on remembering and moving away from in the poem "poshte Daryaha" from the book "Hajme Sabz".

    CONCLUSION

     The reason for the higher frequency of the color black and its equivalent meanings in "Marge Rang" is that the poet equated the colorlessness and death of colors with blackness and darkness; The city that we see in this book with negative symbols and the predominant color of black is his anti-ideal city, which is the translation of colorlessness.

    Keywords: Sohrab, Sepehri, Utopia, Anti- Utopia, Marge Rang}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال