به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "modiano" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «modiano» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی modiano در مقالات مجلات علمی
  • وحید نژادمحمد*

    پاتریک مودیانو از نویسندگان مطرح قرن بیستم فرانسه بوده و از تصاویر، عناصر تاریخی و اسطوره ها الهام می گیرد تا تخیل و خواب پردازی را در بطن حوادث تاریخی و گذشته به تصویر بکشد. تخیلی که پیوسته در ارتباط با واقعیت تجربه شده و شواهد، خود را نمایان می کند. مودیانو بدین منظور از عناصر «مکانی و زمانی» استفاده می کند تا ارتباط تخیل را با تصاویر واقعی و ذهنی در بستر داستان پردازی حفظ کند. در نزد مودیانو، عنصر «مکان» سازه ایی است که خاطرات را تحریک می کند. خاطراتی که سازنده ی ترکیب داستانی وی هستند. حال آنکه از شخصیت های فراری و گریزان بهره می جوید. مقاله حاضر با تحلیل ویژگی های مکانی و عناصر وابسته در رمان خیابان بوتیک های تاریک، با استفاده از نظریات گاستون باشلار، منتقد مضمون گرا، و با نشان دادن پیش فرض های ذهنی و عینی «مکان»، به بررسی روابط تصاویری خواهد پرداخت که معانی ساختارهای مکانی را در بافت های روایی اثر ادبی مودیانو تعیین می کنند.

    کلید واژگان: مودیانو, باشلار, تصویر, مکان, متن ادبی
    Vahid NEJAD MOHAMMAD *

    Patrick Modiano, romancier français du XXème siècle, s’inspire des images, des éléments historiques et des mythes pour souligner la part de la rêverie, l’imagination, l’histoire et l’extase matérielle en rapport étroit avec le réel vécu. Il se sert d’un déploiement spatio-temporel qui démontre le terrain imaginaire se rapportant à la représentation réelle, mentale et contextuelle. Pour Modiano, l’espace est un élément provocateur des souvenirs qui dépeignent son architecture romanesque et met en scène les personnages errants et fugitifs. Cet article a pour but d’analyser les caractéristiques spatiales dans Rue des Boutiques Obscures du point de vue bachelardien pour révéler les présupposés objectifs et subjectifs de l’espace, et les rapports entre images qui nous aident à découvrir l’apparition et le développement du "sens spatial" et qui déterminent l’influence réelle et imaginaire de l’espace dans un contexte romanesque et narratif.

    Keywords: Modiano, Bachelard, image, espace, texte
  • وحید نژاد محمد، محمد کیانی دوست *
    پاتریک مدیانو، رمان نویس معاصر فرانسوی، بواسطه ی آثار اتوبیوگرافیک خود به ویژه تصادف شبانه، روح انسانی را که درگیر وقایع و خاطرات گذشته است، به تصویر می کشد. بنابراین حافظه ی وی پیش از تولدش شکل می گیرد. با پرداختن به مفاهیم جستجو و هویت، نویسنده فقدان پدر و مادر و آسیب های دنیایی که در آن زیسته را ارائه می کند. در جهان تاریک وی که مبتنی بر کشف ماجراها، وقایع و داستانهای روایت شده است، و از طریق نگرانی ها و درگیری های ذهنی، خواننده متوجه حضور چهره ها و اسطوره هایی می شود که تصاویر کهن را تجدید و بازسازی کرده و نوشتار (ادبیات) کلاسیک را متحول می کنند. بدیهی است که پاسخ به تناقض و بی تفاوتی، نشان دهنده بی نظمی ذهن پریشان و سردرگم راوی و نیز نشان دهنده جستجوی هویتی از دست رفته و مضطرب است. هدف این روشن ساختن مصادیق اسطوره ای ذکر شده در مثال های متنی با جوانب مختلف است که می تواند عناصر پراکنده ی ذهن را بواسطه ی حافظه مجدد در جایگاه خود قرار داده و بدان نظم دهد و نشات دهنده پوچی وجودی آزادی انقلابی باشد.
    هدف دیگر مقاله ی حاضر عبارتست از بررسی عملکرد اسطوره های پنهان در رمان مذکور، و نوع شناسی نمایش و ارائه ی برخی کهن الگوهایی که منجر به ادراک و مشاهده دقیق گذشته می شوند.
    در واقع، این مقاله شامل دو بخش است که بخش اول، با رویکردی جامع، به بررسی فرآیند تخصیص بعد افسانه ای و اسطوره ای اثر مذکور و مطالعه روشی که منطبق بر آن مودیانو، به سبک خود، به مفهوم اسطوره شناسی پرداخته، می پردازد. در بخش دوم، در حالی که بعد اسطوره ای اثر روی کهن الگوی احساسات و غرایز سرکش و نفس اماره و لطافت زنانه متمرکز شده، تلاش براین است که این روش کهن الگویی تجدید نمادین از اسطوره های باستانی و نیز بازنمایی ادبی این نوع تجدید نمادین اسطوره ها و کهن الگوها در اثر مودیانو، مطالعه و بررسی شود.
    کلید واژگان: اسطوره, رمان, زن فتانه, هویت, مودیانو
    Vahid NEJAD MOHAMMAD, Mohammad KIANIDUST*
    Le romancier français contemporain Patrick Modiano nous présente à travers ses écrits autobiographiques, entre autres Accident nocturne, une âme hantée par les évènements et les souvenirs passés. Sa mémoire obsédée précède ainsi sa naissance. Traitant de quête et d’identité, l’auteur met en scène l’absence de ses parents et les traumatismes de sa vie. Dans son univers sombre, à travers les angoisses et les obsessions, se font jour des figures et des mythes qui renouvellent les images traditionnelles et renversent l’écriture classique. Cet article se propose d’étudier la fonction des mythes dissimulés dans Accident nocturne, et la modalité de la représentation de quelques archétypes qui mènent à une perception et une observation minutieuse du passé. La première partie étudiera, dans une approche globalisante, la présence d’une portée mythique dans Accident Nocturne et la manière dont Modiano a investi la mythologie; la seconde partie, tout en particularisant l’aspect mythique sur l’archétype de la sensualité et de la suavité féminine, approchera la modalité archétypale de ce renouvellement du symbolique des mythes anciens ainsi que la poétique de leur réactualisation dans l’œuvre modianesque.
    Keywords: mythe, Roman, Femme Fatale, Identité, Modiano
  • وحید نژاد محمد*
    ادبیات داستانی قرن بیستم فرانسه با ادغام کردن واقعیت و خیال در بطن سازه های داستانی توانسته است بسیاری از حوادث گذشته را با روایت منحصربه فرد بازسازی کند. تاریخ و گذشته یک سرزمین از ورای ادبیات و داستان های رئالیستی و اتوبیوگرافیک می تواند هویت و عناصر فکری آن سرزمین را نشان دهد. جنگ جهانی دوم مثل بسیاری از درون مایه های دیگر برای نویسندگان معاصر فرانسوی همچون پاتریک مودیانو ابزاری را فراهم می کند تا با توسل به رخدادهای فراموش شده و با توجه به تحولات داستان پردازی، از ورای تجربه حسی، تاریخ و حوادثی را به تصویر کشند که هیچ کس را از آن گریزی نیست. داستان گشتی شبانه یا کاوش هویتی در تیرگی و تاریکی ها واقعیاتی را به تصویر می کشد که جدا از تجربه، در بطن حافظه و پریشانی های یک فرد، جامعه، ملت قرا گرفته است و برای به تصویر درآوردن آن باید به زمان و مکان متوسل شد تا ریشه هویت گرایی یا هویت ستیزی شخصیت های داستانی را در قلمرو خاطره و روایت نشان داد.
    کلید واژگان: داستان, زمان, تشویش, هویت, مودیانو, گشتی شبانه
    Vahid NejadMohammad *
    By merging reality and imagination at the heart of fictional components, the French fictional literature of the 20th century could rebuild most of the past incidents through unique narrations. A country’s History, from beyond its realistic and autobiographical literature and stories, can present the country’s identity and frameworks of thought. By resorting to the forgotten events and paying attention to evolutions of storytelling from beyond the sensual and historical experiences, the Second World War, like many other motifs, provided opportunities for contemporary French writers like Patrick Modiano to depict events in which there is no escape for anyone. The story of  Night Rounds is a probing of identity in blur and darkness, depicting realities which are placed at the heart of a nation’s or individual’s memory and distresses far from experience, the depiction of which requires one to resort to the concepts of time and place so as to be able to demonstrate the roots of fictional characters’ identitism or anti-identitism in the realm of memory and narration.
    Keywords: Anxiety, Identity, Modiano, Night Rounds, Story, Time
  • الهه سادات هاشمی *، اسفندیار اسفندی
    مشخصۀ بارز بسیاری از آثار پاتریک مودیانو پرداختن به موضوع اشغال فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم است. ولی نگارش تاریخ در ادبیات لزوما به معنی نوشتن «رمان تاریخی» نیست. میدان اتوآل، گشت شبانه و بولوارهای کمربندی «رمان - تاریخ» هستند و نه رمان تاریخی. البته نه به این دلیل که وقایع تاریخی را نقل می کنند؛ این رمان ها برآنند تا خواننده را به پرسش درباب حقیقت تاریخ رسمی وا دارند و غایتی معرفت شناختی را دنبال می کنند. در این رمان ها شخصیت های بزرگ تاریخی مجال حضور یافته اند فقط برای آنکه زندگی افراد ناشناس و فراموش شدۀ تاریخ همچون دورا برودر (شخصیت کتاب دیگری از مودیانو با همین عنوان) را به چشم آورند و برجسته کنند. دورا برودر نمونه ای است از «متن - تحقیق» (اصلاحی برگرفته از ایوان ژابلونکا) ، یعنی اثری که قصد دارد واقعیت دنیا را بازگو کند. این متن همچنین به لحاظ مضمونی و زیبایی شناختی مثال بارزی است از «تاریخ خرد» ؛ مفهومی که پیشتر کارلو گینزبرگ و کارلو پونتی مطرح کرده اند.
    کلید واژگان: مودیانو, رمان تاریخی, رمان, تاریخ, تاریخ خرد, متن, تحقیق
    Elaheh Sadat Hashemi*, Esfandiar ESFANDI
    L’œuvre modianienne est marquée par l’écriture de l’occupationde la France par l’Allemagne nazi pendant la deuxième guerre mondiale. Pourtant, écrire l’histoire n’est pas forcément écrire un roman historique. La Place de l’Etoile, La Ronde de Nuit et Les Boulevards de ceinture sont des «romans-Histoire», non pas parce qu’ils racontent des événements historiques, mais parce qu’ils incitent le lecteur à s’interroger à propos de l’Histoire officielle, et parce qu’ils poursuivent une visée épistémologique. En effet, dans ces romans, les grands personnages historiques ne sont présents que pour mettre en relief la vie des marginaux et des oubliés de l’Histoire comme Dora Bruder, le personnage du livre éponyme de Modiano. Dora Bruder présente le type même d’un «texte-recherche» (Ivan Jablonka) qui projette de dire le vrai sur le monde. Nous verrons également que ce texte illustre, par ses motifs et son esthétique, le concept de la «Microstoria» (micro-histoire) jadis élaboré par Carlo Ginzburg et Carlo Poni.
    Keywords: Modiano, Historical novel, Novel-History, Micro-History, Text-Research
  • فرزانه کریمیان *، مربی صفا
    موضوع مقاله حاضر«مفهوم سفر و ارتباط آن با بعد مکان» در رمان های مودیانو است و به مطالعه این مسئله می پردازد که چرا سفر، واقعی یا تخیلی، محور اصلی رمان های نویسنده را تشکیل می دهد. هر چند که مسئله هویت یا به سخنی دیگر، نگارش خویشتن خویش همواره جایگاه مهمی در آثار برنده جایزه فاخر نوبل ادبی داشته است، این پژوهش در صدد روشن ساختن این مهم است که چرا و چگونه سفر محور اصلی دنیای او را بنا می گذارد. به علاوه، این مقاله در جستجوی یافتن نوع ارتباط میان مقوله سفر و مفهوم مکان است. برای نیل به این مقصود و نشان دادن بازتاب این ارتباط بر نوشته های مودیانو مفاهیم مربوط به مکان را در شش اثر نویسنده متعلق به دهه های مختلف زندگی او راشناسایی و بررسی می کنیم و در این راستا نیز از رویکرد مضمونی ژرژ پوله، منتقد ادبی قرن بیستم فرانسه، برای پژوهش حاضر بهره می گیریم. حاصل کارکاوشی است که به مطالعه گوناگونی مکان، ویژگی های بارز و کارکرد آن می پردازد.
    کلید واژگان: تداعی خاطرات, سفر, انواع فضا ومکان, بازگشت جاودان, مودیانو
    Farzaneh karimiyan *, Morabi Safa
    This article proposes study of the concept of travel and its relation to space dimension and focuses on why traveling, realistic or fictional, institutes the main axis of Modiano's novels. However, identity and own-self writing have had an important role in most Nobel Prize winning literature works, this research intends to understand why and how the travel is the basis of his universe. Moreover, this article attempts to find the relationship between the concept of travel and the definition of space. In order to do so and to demonstrate the reflection of this study on Modiano’s writings, the concept of space is been determined and examined through six different books from different decades of the author's life. In addition, the thematic approach of Georges Poulet, a 20th century French literature critic, has been practiced. This study concludes an analysis of diversity of space, its characteristics, and its function.
    Keywords: space reminiscences, trip, various spaces, places, eternal return, Modiano
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال