به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « narrative actants » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «narrative actants» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرضیه لطفی، فردوس آقا گل زاده*، بهرام مدرسی، حیات عامری

    عنوان آثار پوچ نما از قبیل بازی های زبانی، کلیشه های اغراق آمیز، تکرار، ترکیبات بی ربط و حتی عبارات ابتکاری را به دنبال دارد و  از  زبان شخصیت هایی بیان می شود که معمولا در یک تراژدی-کمدی، اسیر شرایط جبری و فشارهای ناخوشایند ناخودآگاهند. نویسندگان پوچ نمایی در آثار ادبی "آخربازی" ،" درانتظار گودو" ، "هوای سرد"، "اتاق" و "بوف کور"   پوچ نمایی را به تصویر کشیده اند. تحقیق حاضر از آن جهت که به تحلیل آثار پوچ نما از نگاه روایت شناسی می پردازد، حایز اهمیت است.بسیاری از پژوهش های حاضر بعد روایت شناختی و زبان شناختی را در جهت تحلیل اینگونه آثار لحاظ نکرده اند و بیشتر بر جنبه های دیگر از جمله جنبه های فلسفی پرداخته اند. نگارندگان در قالب یک پژوهش توصیفی-تحلیلی به بررسی و تحلیل ساختار روایت شناختی این پنج اثر پوچ نما پرداخته اند تا دریابند چه عملگرهای روایت شناختی در این آثار  قابل شناسایی هستند  و ضرورت تحقیق را در ارایه ی عملگرهای روایی برای شناسایی آثار پوچ نما می دانند. نگارندگان با تحلیل مقایسه ای بر عملگرهای گرماس در الگوی پیشنهادی او، الگویی در خصوص شناختن عملگرهای پوچ نمایی ارایه کرده اند. محققان با تحلیل و مقایسه عملگرهای گرماس به جای فاعل،  عملگر رنج بر را پیشنهاد داده اند.هدف در آثار پوچ نما محقق نمی شود و شخصیت ها با ناکامی مواجه هستند. از یاریگر خبری نیست.  شخصیت ها ذی نفع نیستند بلکه همواره درد مشترک دارند و آن  انزواست. المان های تکرار، قدرت، منزوی، مکمل دیگر عملگر های پیشنهادی است.

    کلید واژگان: زبان شناسی و ادبیات, روایت شناسی, گفتمان ادبی, عملگرهای گرماس, ساموئل بکت, هارولد پینتر, ویرخیلیو پینیرا, صادق هدایت, مولفه های پوچ نمایی}
    Marzieh Lotfi, Ferdows Aghgolzadeh*, Bahram Modarresi, Hayat Ameri

    This study wishes to show narrative analysis in the selected literary works "Endgame", "Waiting for Godot", "The room", "The Blind Owl" and "The Cold Air" from the view point of Absurdity and tries to fulfill the objectives benefitng from analyzing actants compared with Greimas model. Narrotology is a feild of study that is undergoing a recontextualization and renaissance. This paper reconsiders narrative actants presented by Greimas(1966) and focuses on the concept of six new arrative actants proposed by the researchers for analyzing the narrative of the selected absurd works compared with Greimas model. Structuralist theories owed to Vladimir Propp's actantial typology, which included the villain, the donor, the helper, the sought-for-person and her father, the dispatcher, the hero, and the false hero. But absurdist theories of the self may also have inflected the way structuralist narratologists drew on linguistic theory to redescribe characteres in stories as actants.The rersearchers propose six new narrative actants that can be found in absurd works. Sufferer(antihero) for hero, recluse for the receiver, repetition for the helper, failure for the object, partner for opponent. There is the absence of donor in the absurd works. Instead, oppresive can be considered an actant in these literary works. Further, a more linguistically particularized account of actants may have significant methodological consequence for present-day analyst interested in using models to study narrative in absurd works.

    Keywords: Narratology, Narrative Actants, Greimas Model, Absurdity, Samuel Beckett, Harold Pinter, Virgilio Pinera, Sadegh Hedayat, Literary Discourse Analysis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال