به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « nasib arizah » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « nasib arizah » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محسن سیفی، فاطمه لطفی مفرد نیاسری
    یکی از اصولیترین بن مایه های عرفانی اعتقاد به اصل و منشا الهی و ملکوتی روح است که به سبب غفلت در عالم پست مادی هبوط کرده و زندانی گشته است و سالک می کوشد آن را از پلیدی ها پاک سازد و با علم و معرفت رشد دهد، تا آن هنگام که زمان مرگ فرا رسد و بار دیگر نفس به جایگاه اصلی خویش بازگردد، درحالی که به همه امور نهانی آگاه است.
    ابن سینا در قصیده عرفانی «عینیه» این مساله را محور قرار داده و به تبیین مراحل سیر روح پرداخته است. نسیب عریضه، شاعر معاصر عربی، نیز در قصیده بلند و مشهور «علی طریق إرم» با الهام از «عینیه»، مراحل سیر نفس را در حرکت به سوی کمال به نظم کشیده است.
    نسیب عریضه، در قصیده «علی طریق ارم» تا حدودی زیاد، متاثر از «عینیه» ابن سیناست که نمود این تاثر، در کاربرد اصطلاحات و مضامین عرفانی همچون وصال، بکاء، بارقه، حجاب و نیز تقابل نور (ملکوت) و تاریکی (دنیای مادی) مشاهده نمود.
    این مقاله بر آن است تا ضمن بررسی تطبیقی این دو قصیده و ذکر وجوه تشابه و اختلاف آنها، به تبیین تاثر نسیب عریضه از«عینیه» ابن سینا بپردازد.
    کلید واژگان: عرفان اسلامی, ابن سینا, قصیده عینیه, نسیب عریضه, قصیده علی طریق ارم}
    Mohsen Saifi, Fatemeh Lotfi Mofrad Niyasary
    The belief that the soul originates from the celestial world and it is imprisoned in the material world as a result of negligence is a fundamental belief in mysticism. Sophists try to purify the soul through knowledge and wisdom before it unites with the God in the afterworld. Avicenna focuses on this purification in his Ode, Einieh, and the contemporary Arab poet, Nasib Arizeh, in his long piece of poetry, Ala-Tarighe-Eram, follows the example of Einieh. Nasib Arizeh makes use of several terms and themes of Islamic mysticism including joiner, sorrow, spark and confrontation of light, celestial world, and darkness, the materialistic world. This paper explores the similarities and differences between the two odes and discusses the influence of Eineh on Ala-Tarighe-Eram.
    Keywords: Islamic mysticism, Avicenna, Einieh, Nasib Arizah, Ala, Tarighe, Eram, ode}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال