جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "naziri" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «naziri» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی naziri در مقالات مجلات علمی
-
در مقاله حاضر، نویسنده با بیان اینکه پس از حدود یک قرن فترت در شعر سده نهم، سبک هندی حرکت تازه ای را در شعر و به تبع آن در زبان فارسی پدید آورد، به جستجوی عوامل این نو شدگی در شعر نظیری - به عنوان یکی از نمایندگان برجسته این سبک- می پردازد و از طریق بررسی200 غزل وی و جمع آوری نمونه های متعددی از این نوع تحولات زبانی و تجزیه و تحلیل ساختاری آنها، نشان می دهد که شاعر چگونه در شعر خود تلاش می کند تا زبان شعرش را با مضامین نو همگام کند؛ به عبارتی، چون شاعر برای بیان مضامین تازه نیازمند زبانی تازه است، راه های مختلفی از قبیل واژه سازی، تغییر در کاربرد کلمات رایج، معادل سازی، وام گیری از زبان محاوره، ساخت ترکیب های غنی شده و خروج از هنجارهای دستوری زبان را می آزماید. برخی از این شیوه ها مانند واژه سازی و تغییر در کاربرد کلمات رایج، زبان شعر وی را غنی تر می سازد، اما برخی دیگر نظیر خروج از هنجارهای صرفی و نحوی اغلب با موفقیت همراه نبوده، سبب ابهام و سستی زبان شعری او می گردد.کلید واژگان: نظری, سبک هندی, هنجار گریزی, واژه آفرینی, برجسته سازی, غزلThe present article, with regard to the fact that Hindi style created a new move in poetry and Persian language after almost one century of recess in the poetry of 9th century, investigates the causes of such regeneration in the poems of Naziri as one of the eminent representatives of that style. By exploring 200 sonnets by the poet, collecting various cases of such linguistic reformation and their structural analysis the author shows how the poet attempts to harmonize the language of his poems with the renewed concepts. In another words, since the poet requires a new language in order to express new concepts he examines various methods such as word formation, modification in the use of common words, making synonyms, borrowing from spoken language, making enriched compounds and avoiding grammatical rules. Some of those methods like word formation and modification in the use of common words have made the language of his poetry rich, while some others like avoiding morphological and syntactic rules havent shown successful results and have led to ambiguity and weakness of his poetic language.Keywords: Naziri, Hindi style, nonconformity, word formation, language highlighting, sonnet
-
یکی از عناصر خیال آفرین و معنی ساز در شعر شاعران طرز نو یا سبک هندی، موتیوها هستند. واژگان کلیدی معنی آفرینی که در مرکز شبکه های زبانی قرار می گیرند و با ارتباط مفهومی و زبانی با واژگان یک مجموعه، ضمن استفاده از صنعت مراعات نظیر با شبکه تداعی های زبانی، مفاهیم دقیق و باریکی می آفرینند که در پیشبرد گفتمان معنایی شاعر با مخاطب، بخصوص در غزل بسیار موثر است. در دیوان نظیری نیشابوری برخی واژگان و ترکیب های وصفی و اضافی، از دایره معناهای عادی و قاموسی خود خارج شده و با قرار گرفتن در مرکز شبکه های زبانی به شاعر مدد رسانده اند تا ضمن پدید آوردن تصاویر خیال بدیع و نو مفاهیم ذهنی خود را نیز به خواننده منتقل کند. مثلا واژگانی مثل سپهر با 51 مورد استفاده یا خط با 74 مورد و خاک با 166 و کعبه با 125 بار کاربرد در معنی سازی های شاعرانه به نظیری مدد رسانده اند. در این مقاله ضمن اشاره به برخی موتیوهای غزل های نظیری کاربرد بن مایه و موتیو خط در غزل های نظیری و صائب با هم مقایسه شده اند.کلید واژگان: موتیو, نظیری, صائب, تصویرآفرینی, خطOne of the elements of fantasy poses and meaning construction in the poetry of the new style poets or Indian style, are the Motives. The key words of meaning construction, which get situated in the centre of language and communication network, and associated with the concept of language and vocabulary, while using parallelism and the narrow sense of the poet, lead to a very effective lyric discussion with the audience, especially in the lyric type of poems. In the poetical works of Naziri Neyshaburi, some descriptive combinations and words get out of the circle of their ordinary dictionary meanings and being placed in the centre of the language networks, help the poet, in order to creation of innovative concepts, they also transfer their cognitive concepts to the reader's mind. For instance, words like: sepehr with 51 or khat with 74, khak with 166 or kabe with 125 different usages in his poems- have helped the poet in constructing differentiated meanings. In this article, I try to compare the motives of khat in the poetical works of Naziri and Saeb, while referring to some motives used in the poetical works of Naziri.Keywords: motives, Naziri, Saeb, khat, creating images
-
به دست دادن تعریف جامع و دقیق از انسان دغدغه اساسی مکاتب فلسفی در فرهنگ های متفاوت است. فلاسفه و متفکران، در ادوار گوناگون، تعاریف متفاوتی از انسان عرضه کرده اند. آنچه در تمامی این تعاریف درخور توجه است، تاثیر فضای فرهنگی و تاریخی بر تعاریف اندیشمندان و فلاسفه هر دوره است که از مقولات گوناگون علوم انسانی و به تبع آن، تاثیر مراودات فرهنگی میان تمدن ها بر این تعاریف است. در این جستار، سعی شده تا با توجه به تاثیرپذیری فرهنگی ایران از فلسفه یونانی در دوران اسلامی اندیشه های فلوطین، به مثابه میراث دار گلچینی از فلسفه کلاسیک غربی، با ناصرخسرو به منزله متفکری ایرانی و اندیشمندی اسماعیلی، در مقوله انسان مقایسه و شباهت ها و تفاوت های اندیشه های این دو متفکر با یکدیگر سنجیده شود. در یک نتیجه گیری کلی باید گفت، در بیان تحلیل هایی که هریک از این دو متفکر عرضه کرده اند عامل اصلی سامان بخش، فضای فکری عصر و نیاز فکری مخاطبانشان بوده است.
کلید واژگان: انسان, اندیشه اسلامی, مراودات فرهنگی, فلوطین, ناصرخسروNaziri Neishaboori is one of Indian style (sabke Hendi) avant-gard poets. Naziri’s poetry, has some signs of the previous styles especially Araghi. Sa’di and Hafes have had the most influence on Naziri Neishaboori’s poetry, from among the Araghi style poets. Ofcourse Hafez’o influence on Naziri is incomparable to other poets’ influence on him, because Naziri intended to make his poetry all-sidedly similar to Hafez poetry, these include his diction, rhythem and meter, images, and literary beauties, immitation, concepts, ideas and poetic feelings. This essay is about to closely study the stylistic influences of Hafez on Naziri Neishaboori’s sonnets, then it proves that imitation of Hafez’ sonnetering, ofter his life has never stopped and has reached its climax in the period called Bazgasht Adabi.Keywords: Ghazal farsi, Persian Sonnet, Araghi style, Indian style, Hafez, Naziri -
نظیری نیشابوری از شاعران پیش گام سبک هندی است. شعر نظیری نشانه هایی از سبک های پیشین به ویژه عراقی را در خود دارد. او در میان شاعران سبک عراقی، به شعر سعدی و حافظ، بیشتر از دیگر شاعران توجه داشته است. البته میزان تاثیر پذیری شعر نظیری از غزل های حافظ با هیچ شاعر دیگر قابل مقایسه نیست، زیرا نظیری سعی داشته در تمام وجوه شعر خود را به شعر حافظ نزدیک کند، ازجمله واژگان و ترکیبات، موسیقی بیرونی و کناری، صور خیال و زیبایی های ادبی، مفاهیم، اندیشه ها، و عواطف شعری. در این پژوهش سعی شده تاثیرپذیری غزل نظیری نیشابوری از غزل حافظ، در تمام محورهای مذکور، دقیقا بررسی و آشکار شود تا اثبات گردد که تقلید و پیروی از شیوه غزل سرایی حافظ، بعد از حیات وی، پیوسته ادامه داشته و در سبک بازگشت ادبی به اوج رسیده است.
کلید واژگان: غزل فارسی, سبک عراقی, سبک هندی, حافظ, نظیریNaziri Neishaboori is one of Indian style (sabke Hendi) avant-gard poets. Naziri’s poetry, has some signs of the previous styles especially Araghi. Sa’di and Hafes have had the most influence on Naziri Neishaboori’s poetry, from among the Araghi style poets.Ofcourse Hafez’o influence on Naziri is incomparable to other poets’ influence on him, because Naziri intended to make his poetry all-sidedly similar to Hafez poetry, these include his diction, rhythem and meter, images, and literary beauties, immitation, concepts, ideas and poetic feelings. This essay is about to closely study the stylistic influences of Hafez on Naziri Neishaboori’s sonnets, then it proves that imitation of Hafez’ sonnetering, ofter his life has never stopped and has reached its climax in the period called Bazgasht Adabi.Keywords: Ghazal farsi, Persian Sonnet, Araghi style, Indian style, Hafez, Naziri
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.