جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "omen" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «omen» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
یکی از ویژگی های برجسته تمامی آثار داستانی با بن مایه های ذهنی، رمزآمیز بودن آن هاست به طوری که این ویژگی در «شاهنامه» و «هفت پیکر»، جلوه و برجستگی خاصی دارد از آنجایی که شهریاران و پهلوانان برای گشودن رمزهای پیچیده و طلسمات، به مدد نیروی اهورایی و خردورزی به مبارزه با نیروهای اهریمنی می پرداختند و گاه برای گشودن گره های فرو بسته و دشوار به کردارهای رمزآمیز روی می آوردند و به میمنت رمزگشایی به شادخواری و بزم می پرداختند. قهرمانان داستان ها جهت گشودن رمزها و اسرار نهفته از ابزارهایی چون اخترشناسی و پیش بینی تقدیر الهی، و مشورت با موبدان و روحانیون و خوابگزاران سخن می گویند، و گاه برای نایل شدن به پیروزی، به طالع بینی و شناختن حالات سعد و نحس اختران سپهری روی می آورند. در این مقاله، به شیوه توصیفی- تحلیلی و مقایسه ای علت یابی علمی به عمل آمده است و نتیجه تحقیق نشان می دهد اغلب جشن ها ریشه در گشایش رمزها و طلسم ها داشته است.
کلید واژگان: اخترشناسی, رویا, طالع, رمز, جشنOne of the prominent features of all the fictional works is their mystery, so that this feature in the Shahnameh and the Haft Peykar has a certain prominence as the kings and heroes fought the divine power and wisdom of the evil forces to unravel the complex codes and spells. And sometimes they used to do difficult, unraveling of the closed and difficult knots to perform the decadence of cheerfulness and grandeur. The heroes of the stories used tools to unravel the secrets and secrets of tools such as astrology and divine prediction, and to consult with priests, clergy, and dreamers. Most of the codes in Shahnameh and Seven Bodies have been used to test the worthiness of heroes and princes, the bridegroom and the bride, and sometimes to determine the right time to celebrate a wedding, coronation, and important tasks, etc. Desirable and undesirable stars are turning. The main question of the research in this article is to pay attention to the factors that set up the feasts and celebrations and to unveil the passages and tales in the stories of Shahnameh and Haft-Peykar. The research method is descriptive-analytical and comparative, and the results show that most celebrations and celebrations have their roots in the opening of codes and spells.
Keywords: astronomy, dream, Omen, For tune, party -
چل سرو1 یا چهل سرود ازجمله فال های بسیار متداول مردم لرستان است که آن رابه صورت دسته جمعی اجرا می کنند. در هر تفال، چهل بیت مد نظر است که بیت چهلم، فال نیت شده را تفسیر می کند. در این مقاله بر اساس منابع کتابخانه ای، کارکرد زیبایی شناختی پانصد بیت از چهل سروده ها که به روش میدانی گردآوری شده، در دو بخش روساخت «آواها، واژگان، موسیقی و صورخیال» و ژرف ساخت «عاطفه، اندیشه و معنی» تجزیه و تحلیل شده است. دستاورد پژوهش نشان می دهد در بخش روساخت «آواها»، حرکت توام با موسیقی را گاه با آرامش و گاه با خشونت در ابیات می آفرینند. هم نشینی واژگان در تداعی عواطف و معنی شعر نقشی موثر دارد. در پاره ای از ابیات، وزن و قافیه ایراد دارد که قابل اغماض است. موسیقی درونی ابیات به ترتیب، مرهون آرایه های واج آرایی، واژه آرایی و جناس است و موسیقی معنوی نیز به ترتیب فراوانی، ناشی از مراعات نظیر، حسن تعلیل، اغراق و... است. کنایه و سپس تشبیه در آفرینش صور خیال نقشی بسزا دارند. در بخش ژرف ساخت، از نظر عاطفی در فال های خوب، شور و هیجان توام با شادی، ملموس است که در فال های بد، به یاس می انجامد. از نظر معنی، به ترتیب فراوانی، موضوعات عشق و دوستی؛ منابع طبیعی مانند کوه و درخت و...؛ اعتقادات مذهبی؛ و علائقی همچون شکار، دام پروری، کشاورزی و.. در ابیات مشهود است.کلید واژگان: ادبیات عامیانه, زیبایی شناسی, لرستان, فال, چهل سرودChehel-soroud is one of the most popular and current types of omen among Lorestan people which they perform collectively. In every presage, forty couplets are attributed to interpret the intended 40th couplet. In the present research and based on library resources, the aesthetic function of the 500 chehel-soroud couplets collected by the field method was analyzed in two parts of "Phones , Vocabulary, Musics and figures of speech " and the surface structure including Emotion, Thought and Meaning. The research findings showed that at surface structure of phones movement with music is sometimes created with serenity and sometimes with violence. The association of vocabulary plays a role in the association of emotions and the meaning of poetry. The association of vocabulary plays a role in the association of emotions and the meaning of poetry. In some parts of the verses, meter and rhyme are unacceptable, which is to some extent negligible. Internal music is due to figures like phonotactics , morphophonemics and pun. Spiritual musics in its turn is as a result of figures like Mora’at al nazir, Hossn-e- Ta’lil and hyperbole. Metonymy and assimilation play a key role in the creation of figures of speech. Emotionally, at deep structure level, good omens are accompanied by enthusiasm while sinister ones lead to despair. In terms of meaning and regarding the frequency , themes of love and friendship, natural resources such as mountains and trees, religious beliefs and interests such as hunting, breeding, agriculture etc. are evident in the couplets.Keywords: Folk literature, aesthetics, Lorestan, omen, chehel –soroud
-
باور به نیروی جادویی نهفته در اجزاء هستی امری است که تنها به بشر بدوی در دوران کهن متعلق نبوده است و انسان ها در طول تاریخ تا به امروز همواره به جانمندانگاری1 و طلسم2 معتقد بوده اند. از زمان های بسیار دور، انسان می پنداشته است بعضی از اجسام، حیوانات و اجرام سماوی قدرتی نهفته دارند؛ زیرا با دانش ناقص اش امکان شناخت قوانین علمی حاکم بر جهان را نداشته است. لذا به ناچار برای توجیه یا یافتن علت و درمانی برای ناگواری های زندگی، یا مانع شدن از آن ها، باور به دخل و تصرف قدرت های ناشناخته جادویی بر زندگی روزمرهرا در ذهن خویشتن بارور ساخت و خود را به تطبیق امور ریز و درشت زندگی با چنان باورهایی ملزم کرد. در ایران باستان و درپی آن در ادیان ایران پیش از اسلام، مانند سایر ادیان بسیاری از باورهای خرافی زیر سایه دین، رنگ مشروعیت به خود گرفته بودند و باور بهتاثیرات ستاره ها و سیارات بر روزها و سال ها و انواع فال و طالع بینی امری متداول بوده و گاه به عنوان پاره ای از مناسک دینی ترویج می شده است.
در این پژوهش با بررسی متون ایرانی دوره میانه، انواع پیشگویی بررسی خواهد شد، ازجمله پیشگویی به وسیله الهامات، تاثیرات ستارگان و سیارات بر روزها و سال ها و باید و نبایدهای روزها، و متون فال و طالع بینی برگرفته از کتاب خطی فالنامه زرتشتی شامل: فال اعداد 1-5، فالنامه جاماسب حکیم و فال انامل. بدین ترتیب، تاثیر شگرف باور به جادو در هر لحظه از زندگی مردم ایران پیش از اسلام مشخص می گردد.
کلید واژگان: جادوگری, پیشگویی, فال, دین ایرانی, طالع بینی اعدادIt was not just the uneducated human in ancient times who believed in an invisible magic powers in the world، and people have always believed in “ANIMISM” and “FITSH”. From many long time ago، people used to think that some objects، animals، and sky and stars have these invisible magic powers. Because of his little amount of knowledge، he had no chance of understanding the scientific rules that run the world. So he began to believe in the influence of these invisible magic powers over his daily life in order to make reason for bad events of his life or even to prevent them. He had to adjust every little things of his life to these believes. In Iranian religion before Islam، like other ancient religions، many superstitions looked legal and rightful، and also believing in the influence of sky and stars on days and years; in astrology، and in prediction was very usual. In this research، different kinds of prediction according to the middle Persian texts will be studied: prediction based on inspiration، influence of sky and stars on days and years، the things that should be done and not should be done on specific days، soothsaying texts based on numbers in a Zoroastrian Omen Manuscript، including: the number omen with numbers1-5، the omen of JAMASP E HAKIM، and omen of ANAAMOL.Keywords: Magic, Prediction, Omen, Iranian religion, Number omen -
عنوان مقاله حاضر «مثنوی مولوی و نجوم» است. وقتی که وضعیت علوم را در قرن هفتم و هشتم هجری مطالعه می کنیم، متوجه پیش رفت و توسعه علوم عقلی و نجوم در کنار علوم نقلی می شویم و در می یابیم که از بین ستارگان عرصه ادب فارسی، مولوی شاعر آفاق و انفس است. در این پژوهش نیز مجالی فراهم آمده است تا با اندیشه های برون گرایی مولانا یعنی نجوم، ابزار نجومی، پدیده های جوی، پیوستگی با اختران، سعد و نحس، افلاک، ستارگان و برج های دوازده گانه مثنوی بیش تر آشنا شویم.
کلید واژگان: نجوم, ابزار نجومی, پدیده های جوی, سعد و نحس, افلاک, ستارگان و برج های دوازده گانهStudying the circumstances under which sciences in the 7th and 8th century A. H developed, one notices the improvement and development of logical sciences and astronomy alongside rhetorical sciences and one finds out that among the shining stars in the realm of Persian Literature, Mowlavi is the eternal poet of all times. This article familiarizes the reader with Mowlavi’s extrovert thoughts, astronomy, astronomical devices, atmospheric phenomena, siding with the stars, omen, sinister, heavens, stars and constellations in Masnavi.
Keywords: Astronomy, Astronomical devices, Atmospheric phenomena, Omen, Sinister, Heavens, Stars, Constellations
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.