به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « propp » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «propp» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هادی یوسفی*، شیوا محمدی

    افسانه ها به عنوان یکی از اجزای مهم ادب عامه، دربرگیرنده فرهنگ و ابعاد آن شامل افکار، اعتقادات، قواعد عرفی و اخلاقی و نوع نگرش و جهان بینی جامعه اند که با بهره گیری از زبان و لحن ساده و قابل فهم به صورت مکتوب و شفاهی بخش مهمی از فرهنگ ملت ها را به آیندگان منتقل می کنند. زنان به عنوان بخشی از جامعه انسانی، همواره در عرصه افسانه ها حضوری فعال داشته و رفتارهایی را انجام داده اند و یا به آن ها نسبت داده شده است که در الگوی پراپ با نام خویشکاری از آن یاد می شود و مجموع این خویشکاری ها نشان دهنده سیمای زنان در افسانه های یک ملت است. نوشتار حاضر در پی آن است که به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، سیمای زنان و خویشکاری های آنان در افسانه های کردی را با نگاه به الگوی ولادیمیر پراپ، بررسی و ریشه ها و عوامل نوع نگرش جامعه به زنان را از این منظر واکاوی نماید. بر اساس یافته های پژوهش، زنان در افسانه های کردی بر مبنای میزان حضور، به ترتیب در نقش های دختر، همسر، مادر، کنیز (کلفت)، پیرزن، نامادری (زن بابا)، زن همسایه، مادر شوهر، خاله و غیره ظاهر شده اند و در خویشکاری و کارکردهایی چون شریر، قهرمان، شاهزاده خانم، قهرمان دروغین، بخشنده، گسیل دارنده و یاریگر ایفای نقش می کنند. نقش «دختری» بالاترین بسامد را در میان شخصیت های افسانه های کردی دارد و در میان خویشکاری ها، بیشترین بسامد به «شرارت» تعلق دارد که نشانه نوع نگرش منفی جامعه به زنان و رفتارهای آنان است.

    کلید واژگان: پراپ, ریخت شناسی, افسانه کردی, زن, خویشکاری.}
    Hadi Yousefi*, Shiva Mohammadi

    Myths, as one of the essential components of popular literature, encompass culture and its dimensions, including the thoughts, beliefs, customary and ethical rules, as well as the perspectives and worldview of society. They convey a significant portion of the culture of nations to future generations through written and oral forms, utilizing simple and comprehensible language and tone. Women, as part of the human community, have always played an active role in the realm of myths, engaging in behaviors that are either performed by them or attributed to them. These actions are referred to in Propp's model as "functions," and the totality of these functions reflects the image of women in the myths of a nation. The present writing aims to descriptively and analytically examine the image of women and their functions in Kurdish myths, drawing on Vladimir Propp's model, and to explore the roots and factors influencing societal attitudes toward women from this perspective using library resources. Based on the research findings, women in Kurdish myths appear in roles such as daughter, wife, mother, maidservant, old woman, stepmother, neighbor, mother-in-law, aunt, and so on, with frequency order according to their presence. In terms of functions and roles, they perform as malevolent, heroines, princesses, false heroes, benefactors, senders, and helpers. The role of "daughter" has the highest frequency among the characters in Kurdish myths, while "malevolence" ranks as the most frequent function, indicating the society's negative perception of women and their behaviors.

    Keywords: Propp, Morphology, Kurdish Myth, Women, Function}
  • ابوالفضل حری*

    این مقاله رویکرد نشانه معناشناسی را به مثابه رویکردی پساپراپی به قصه های عامیانه از رهگذر تحلیل قصه «حاجی لواس» بررسی و تبیین می کند. برخلاف رویکرد پراپ که فقط به عناصر ثابت و متغیر و خویشکاری سی و یک گانه شخصیت ها و هفت حوزه کنش اشاره می کند، در رویکرد نشانه معناشناسی که عمدتا از گرماس-2 ریشه می گیرد و دیگر رویکردها ازجمله شمایلی نشانه ای و برسازه ای را نیز شامل می شود، بررسی از سطح عناصر صوری صرف فراتر می رود، و معناها و مفاهیم پس پشت عناصر را نیز دربرمی گیرد. از این حیث، مربع معنایی با نحو بنیادی در سطح ژرف ساخت متون روایی سر و کار دارد که در قالب نحو روایی در سطح روساخت متجلی می شود. ژرف ساخت و روساخت، در نحو گفتمانی بروز می یابند و نحو گفتمانی، ساختارهای گفتمان روایت را برمی سازد که به معنای گفتمانی منجر می شود. معنای گفتمانی نیز همان است که گرماس دوم می کوشد ضمن پذیرش نقایص نشانه شناسی ساختارنگر گرماس اول، چنان که خود آن را به «نقصان معنا» تعبیر می کند، آن را از رهگذر نشانه معناشناسی ایجاد کند. این مقاله، می کوشد به شیوه تحلیلی و تبیینی به این پرسش پاسخ دهد که ویژگی های متمایز رویکرد نشانه معناشناسی در بررسی قصه های عامیانه کدام است و چه وجه تمایزی از رویکرد صرفا توصیفی و ساختارنگر پراپی دارد.

    کلید واژگان: پراپ, پساپراپ, رویکرد نشانه معناشناسی, رویکرد برسازه ای, قصه عامیانه}
    Abolfazl Horri*

    This article explores the semiotic approach, as a post-structuralist method, for analyzing folktales, with a specific focus on the story of "Haji Luva'as." In contrast to the structuralist approach, which primarily examines fixed and variable elements, as well as the thirty-one functions and seven spheres of action, the semiotic approach, particularly rooted in Greimas-2, delves deeper by considering the underlying meanings and concepts. This approach illustrates how the semiotic square becomes evident in the narrative syntax on the surface level. Subsequently, these deep and surface structures are realized in discourse syntax, contributing to the development of discursive meaning. Greimas-2 aims to construct discursive meaning through semiotic analysis while acknowledging the limitations of structuralist semiotics, viewing them as "meaning deficiencies." This article seeks to provide an analytical and explanatory response to the question of what unique characteristics the semiotic approach brings to the examination of folktales and how it differs from a purely descriptive and structuralist approach.

    Keywords: Propp, Post-Propp, Semiotic Approach, Prothesis Approach, Folk Tale}
  • معصومه خلیل نوعلی آباد، حمیدرضا فرضی *، رستم امانی آستمال

    در سال 1928 میلادی، فرمالیست معروف، ولادیمیر پراپ با بررسی صد قصه روسی، مطالعه ساختاری قصه های عامیانه را آغاز کرد. در سال های اخیر، الگوی وی به عنوان یکی از شیوه های رایج تحلیل ساختاری قصه های ملل، مورد توجه قرار گرفته است. از جمله آثار فولکلوریک با قدمتی عظیم و پشتوانه فرهنگی غنی، افسانه های محلی آذربایجان است که در این پژوهش بر اساس الگوی ساختاری پراپ، نقد و بررسی شده است. به همین منظور، ده قصه از افسانه های محلی آذربایجان از کتاب افسانه های آذربایجان که صمد بهرنگی و بهروز دهقانی جمع آوری کرده اند انتخاب و سپس تجزیه و تحلیل شده اند. در این پژوهش، تکرار، حذف و عدم توالی کارکردها کاملا مشهود است. همچنین شش جفت کاری مختص قصه های مورد نظر به دست آمد که تابعیت کامل با ترکیب پراپ ندارد اما با به دست آمدن بیست و نه کارکرد از سی و یک کارکرد پراپ، می توان به تطبیق الگوی پراپ با افسانه های آذربایجان پی برد.

    کلید واژگان: ساختار, پراپ, ریخت شناسی, افسانه های آذربایجان}
    Masoumeh khalilno Aliabad, Hamidreza Farzi *, Rostam Amani Astmal

    The famous formalist, Vladimir Propp, began the structural analysis of the folkloric stories in 1928 by investigation 100 Russian stories. His model in recent years was studied as one of the common methods of structural analysis of the nation’s stories. Since the Azerbaijani stories, such as folklores with their great and rich precedence, have not investigated structurally, we have tried to study these stories with structural patterns. To do so, ten Azerbaijani Local legends from Samad Behranghi and Behrooz Dehghani selected and edited from Azarbaijani Legends Book and then they were analyzed according to Vladimir Propp theory. In this research, repetition, omission, lack of succession of the functions are obvious and 6-pair related to the studied stories were obtained which do not show complete compatibility with Propp theory. However, by achieving 29 functions from 31 Propp functions, it can found conformity of Propp theory with Azerbaijan legends.

    Keywords: Morphology, structure, Propp, Azerbaijani legends}
  • سمیه عزتی، ابولقاسم امیر احمدی*، علی عشقی سردهی، علی تسنیمی

    تحلیل داستان ، نوین ترین شیوه های تحقیقات ادبی است .کانون توجه دانش پژوهان قرار گرفته. مقالات زیادی مانندمقاله ادبیات تطبیقی نوشته جعفر حمیدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی مقاله بررسی تطبیقی عنصر" طرح " درداستانهای کهن و امروزی نوشته منصوره شریف زاده هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و زارت علوم در مجله مطالعات ادبیات تطبیقی انجام شده . روش فرمالیستها که منجر به مکتب ساختارگرایی شد، برروش تحقیقات پزوهشگران موثر واقع شد. چهره ی تاثیر پذیر از روش فرمالیستها، ولادیمیر پراپ است. اوبا بررسی قصه پریان می کوشید قصه را به کوچکترین واحد ساختاری (سی و یک خویشکار) تجزیه کند و با کل داستان ارتباط دهد. روش پراپ بهترین شیوه های تحلیل و طبقه بندی ریخت داستان های حماسی آنهاست . این مقاله نمودار خویشکارهای پراپ و روش او در داستان " اسکندر و دارا" شرفنامه ی نظامی را بررسی می کند تا مشخص شود نظریه پراپ تا چه اندازه بر این داستان منطبق است . نتیجه بررسی نشان می دهد داستان قابل بررسی با کار کردهای ریخت شناسی پراپ می باشد. داستان ، حرکت از تعادل به عدم تعادل تا رسیدن به فاجعه نهایی است «بخواسته رسیدن» و «ناکام ماندن» دو کنش اساسی داستان هستند که اسکندر جویای برقراری عدل و داد تا حدی به آن دست می یابد به مقام پیغمبری می رسد. به آب حیات دست نمی یابدخویشکاری های داستان (کشمکش و پیروزی) ؛ (کشمکش و ناکامی) است.

    کلید واژگان: شرفنامه, ریخت شناسی, پراپ, اسکندر و دارا}
    Somayye Ezzaty, Abolghasem Amirahmady *, Ali Eshgi, Ali Tasnime

    Story analysis is the newest method of literary research. It has been the focus of scholars' attention. Many articles such as Comparative Literature by Jafar Hamidi, a faculty member of Shahid Beheshti University, a comparative study of the "design" element in ancient and modern Iranian and world fiction by Mansoureh Sharifzadeh, a faculty member of the Institute of Humanities and the Ministry of Science, have been published in the Journal of Comparative Literature. The formalist method, which led to the school of structuralism, was effective in the research of scholars. The influential figure of the formalist method is Vladimir Propp. Obama studied fairy tales in an attempt to break the story down into the smallest structural unit (thirty-one selfies) and relate it to the whole story. Prop method is the best way to analyze and classify the structure of their epic stories. This article examines the diagram of Propp's work and his method in the story of Alexander and Dara's military honor to determine the extent to which Propp's theory fits into this story. The result of the study shows that the story can be examined with the morphological works of Propp. The story is a movement from balance to imbalance to the final catastrophe. "Achieving" and "failing" are the two basic actions of the story that Alexander seeks to achieve justice and to some extent achieves the position of a prophet. The water of life does not reach the narcissism of the story (conflict and victory); (Conflict and failure).

    Keywords: Sharafnameh, Morphology, Propp, Alexander, Dara}
  • ملیحه مظفری خواه، ابوالقاسم قوام، حسن ذوالفقاری
    زمینه و هدف

     لیلی و مجنون و خسرو و شیرین داستانهای معروفی هستند که شاعران بسیاری آنها را به نظم کشیده اند. امیرخسرو دهلوی و نامی اصفهانی از سرایندگانی هستند که این دو داستان را با توجه به شرایط زمانی و مکانی خود به نظم کشیده و نسبت به داستان اصلی در سروده نظامی، دگرگونیهایی در آن ایجاد کرده اند. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل شخصیت‌پردازی این منظومه ها براساس نظریه پراپ و مقایسه شخیصتهای کلیدی با یکدیگر است.

    روش مطالعه

     روش مطالعه توصیفی تحلیلی و بر مبنای منابع کتابخانه ای با توجه به نظریه شخصیت پردازی پراپ است.

    یافته ها

     خسرو و شیرین و لیلی و مجنون از منظر شخصیت تابع شرایط روزگار خود هستند و سرایندگان با ایجاد تغییراتی اندک در داستان، شخصیتهای مشابهی را آفریده اند. در این چهار منظومه اصل داستان ثابت است و تنها برخی عناصر داستان جابجا یا کم و زیاد شده اند. معرفی شخصیتها بیشتر ازطریق توصیف مستقیم، کنشهای شخصیتها و گفتگو انجام شده است.

    نتیجه گیری

     خسرو و قیس قهرمانانی هستند که دربرابر خود رقبا و موانعی دارند. عامل انگیزنده خسرو در منظومه امیرخسرو، شاپور و در منظومه نامی، حکیمان سخن سنج هستند که نقش اعزام گر دارند. در هر دو منظومه شاپور و نکیسا و باربد بعنوان یاریگر محسوب میشوند، ولی اعزام گر قیس، نیروی درونی خود اوست و یاریگران او نیز عملا نمیتوانند کمکی کنند و موانع، قدرت بیشتری دارند. در منظومه های خسرو و شیرین، شخصیت شریر وجود دارد ولی در منظومه های لیلی و مجنون، شریر به آن معنا نیست و تنها موانع وجود دارند. شخصیت زنان در این چهار منظومه از نظر اخلاقی قابل‌قبولتر توصیف شده و آنها را در قبال مشکلات و غم عشق استوارتر نشان داده است و از میان شخصیتهای مرد تنها خسرو دارای ویژگیهای منفی هوسبازی میباشد و در منظومه نامی اقتدار کمتری دارد و دربرابر عشق شیرین صبوری نمیکند. مجنون نیز در قبال غم عشق بی‌اختیار و ضعیف است و قادر به تحمل آن نیست و جان خود را از دست میدهد. امیرخسرو و نامی، بنابر شرایط زندگی خود، به لیلی آزادی عمل بیشتری داده و لیلی و مجنون را با روابط بیشتری توصیف کرده اند.

    کلید واژگان: خسرو و شیرین, لیلی و مجنون, امیرخسرو دهلوی, نامی اصفهانی, شخصیت, پراپ}
    M. Mozaffarikhah, A. Ghavam*, H. Zulfaghari
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Leyli and Majnoun, as well as Khosrow and Shirin are famous stories that have been composed into verses by many poets. Amir Khosrow Dehlavi and Nami Esfahani are the poets who versified these two stories commensurate with their own time and place conditions, and also made changes to the main poem composed by Nizami. This research aims to investigate the characterization of these versified stories using the Propp’s Theory and comparing key characters with each other.

    METHODOLOGY

    For this bibliographical research based on Vladimir Propp’s theory, the descriptive-analytical methodology was adopted for conducting this research.

    FINDINGS

    Characteristically, Khosrow, Shirin, Leyli and Majnun are all subjects to the conditions of their time. Little change has been made in the storyline with similar characters. In these four versified stories, the main plot of the story is a fixed one, with only some elements of the story being changed, eliminated or added. The introduction of characters is mostly done by direct description, interaction between characters and their conversations.

    CONCLUSION

    Khosrow and Ghais are both heroes that confront their rivals and obstacles. The motivator of Khosrow in Amir Khusrow’s narrative poems, is Shapour, whereas in Nami’s version, vise speakers considered as dispatchers motivate Khosrow. In both narrative poems, Shapour, Nakisa and Barbod are the helpers. The dispatcher of Ghais is his drive; his helpers cannot be of any help to him as obstacles are more powerful. There is villain in Khosrow-Shirin narrative poems whereas there are none in Leyli-Majnun but obstacles. Female characters in all four narrative poems are morally more realistic than male figures as the formers are depicted more resilient to difficulties and love melancholia. Among male characters, only Khosrow has a negative characteristic (he is a player) and has a less authoritative character in Nami’s version as he doesn’t show patience towards Shirin’s love. Majnun is weak and helpless towards love melancholia and is unable to tolerate it and dies. Both Amir Khusrow and Nami give Leyli more freedom of action as a consequence of their life condition and have both depicted a more detailed relationship for Leyli and Majnun, which is different from Nizami’s original version.

    Keywords: Leyli-Majnun, Khosrow-Shirin, AmirKhusrow, Nami Esfahani, characters, Propp}
  • رسول بلاوی، مهتاب دهقان*، سید ناصر جابری اردکانی

    روایت و روایت شناسی از علوم نوپایی به شمار می آید که در چند دهه اخیر مورد توجه محققان و ناقدان حوزه ادبیات قرار گرفته است. یکی از مهم ترین نظریه پردازان این علم، محقق روسی، ولادیمیر پراپ است که الگوی روایت شناسی اش را در سال 1928 م با انتشار مجموعه ریخت شناسی قصه های پریان مطرح ساخت. سلیمان عیسی شاعر معاصر سوری و مهدی مرادی شاعر معاصر ایرانی، در آثار کودکانه خود به خوبی از شگردهای روایت بهره گرفته اند. دو مجموعه «روستای من نعیریه» و «ساعت بدون تیک تاک» از جمله آثار این دو شاعر است که کاربرد شگردهای روایت، به صورت تطبیقی در آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش باهدف بررسی و کشف اشتراکات و تفاوت های شیوه روایتگری دو شاعر و با تکیه برالگوی روایت شناسی پراپ، پس از ارایه مطالبی درزمینه روایت و الگوی روایت شناسی پراپ و گریزی کوتاه به زندگی دو شاعر، به روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی شگردهای روایت در دو مجموعه مذکور پرداخته ایم. یافته ها نشان می دهد دو شاعر به خوبی با میزان درک و دریافت مخاطب آشنایی دارند و با مهارتی که در سرودن شعر روایی کودک دارند، بیش از آنکه شعر را در اختیار روایت قرار دهند، روایت را در اختیار شعر قرار داده اند.

    کلید واژگان: روایت شناسی, پراپ, سلیمان عیسی, مهدی مرادی, شعر روایی}
    Rasoul Ballawy, Mahtab Dehghan *, Seyed Naser Jaberi Ardakani

    Narratology is one of the new fields attentioned by literature criticizers and researchers in recent decades.Veladimir Propp,the Russian theorist, as one of the most important narratology theorist has presented his narrative patterns with publishing his famous book, Morphology of the Folktale, in 1928. Soleyman Isa and Mehdi Moradi,Syrian and Iranian contemporary poets, in their books, My Village Naeirieh and The Clock without Tik Tak, are employed some narrative techniques effectively. This study aims to investigate comparstively the use narrative techniques in previously mentionening books. This article attempts to consider the narrarive twchniques in mentioned books with regard to Propp's narratology theory based upon a descriptive-analytic method. The study also takes a brief look to the biography of poets and then provide some materials rekated to narration and Propp's narràtolgy theory. Study shows that the poets are familiar with the perseption of their addressees and know how to dedicate narrative techniques to poetry, because of their ability to poetry writing.

    Keywords: Narratology, Propp, Soleyman Isa, Mehdi Moradi, narrative poetry}
  • زهره طهرانی پور، رضا اشرف زاده، حسن بساک*

    قصه  بخشی از میراث فرهنگی ملت ها است و ارزش های سنتی و فرهنگی هر جامعه را رقم می زند. در تحلیل قصه  ابتدا باید به شناخت عناصر سازنده آن پرداخت، سپس روابط بین این عناصر و خط سیر قصه را کشف نمود. پرسش اصلی پژوهش این است که براساس تیوری ولادیمیر پراپ و با تحلیل خویشکاری های واحد ویکسان در روایت عامیانه رعنا و زیبا چگونه می توان به ساختار این گونه داستان ها پی برد. دراین مقاله که با روش توصیفی و تحلیل محتوا به انجام رسیده، داستان بر اساس الگوی ریخت شناسی پراپ مورد بررسی قرار گرفته است که می توان آن را به مراحل وضعیت آغازین، پیدایش گرفتاری، انتقال، نیرنگ، مبارزه، بازگشت و عروسی دسته بندی کرد. ضمن نقد وتحلیل کارکردهای سی ویک گانه مورد نظر پراپ در این داستان مشخص شد که فراوانی عملکرد در این قصه در عنصر یاری دهنده است و سپس در تصمیم گیری قهرمان قصه و در مبارزه،  بیشترین کنش دیده می شود. این قصه سه بدبختی و شر و رفع آن را در پی دارد که به تناسب آن، سه بازگشت و انتقال را برای قهرمانان اصلی قصه رقم می زند.

    کلید واژگان: رعنا, زیبا, برخوردار فراهی, تحلیل, قصه, پراپ, ریخت شناسی}
    Zohreh Tehranipur, Reza Ashrafzade, Hassan Bassak *

    Stories and legends of literature are part of the cultural heritage of each nation, which determines the traditional and cultural values of every society. First step of the analysis of stories and anecdotes, must be the study of constituent elements of them, then discovery of the relationships between these elements and the process of the story. This type of study and analysis is useful for each story of the classical, narrative, and fiction literature and covers all societies. In the current study, which was conducted using descriptive and content analysis methods, the lyrical and romantic story of Rana va Ziba written by Mirza Barkhurdar Farahi has been studied according to Vladimir Propp's morphological theory, that classified into; stages of the early situation, creating problems, trick, combat, come back, and wedding; Moreover, while analyzing the thirty-one functions that is considered by Propp in this story, we figured it out that the most frequent performance in this story are the supportive element, the decision that protagonist of the story made, and also the defiance .this story contains three misfortunes and calamity, and eliminating of them, that base on those the three comebacks and transfers happen to the main heroes of the story.

    Keywords: Rana, Ziba, Farahi, Analysis, story, Propp, Morphology}
  • علیرضا شیخی*، سحر ساکی
    امروزه بررسی آثار روایی از لحاظ شکل و ساختار، یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه ی روایت شناسی تلقی می شود. ولادیمیر پراپ صورت گرای روس با الگوبرداری از آراء شکل گرایان و ساختارگرایان، به ارایه ی دستاوردی جدید در حوزه ی بررسی های داستانی دست یافته است. وی با بررسی قصه های پریان از منظر ساختاری، به این نتیجه رسید که هر داستان می تواند متشکل از هفت نوع شخصیت و سی و یک کارکرد متناسب با کنش شخصیت های روایی باشد. به تبع معرفی این دستاورد جدید، روایت شناسان و محققان نیز با اجرای این روش بر روی دیگر آثار روایی، بر اهمیت این روش در تحلیل های ساختاری داستان صحه گذاشتند. از این رو، جستار حاضر بر آن است تا با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی میزان انطباق شیوه ی پراپ در خصوص کارکرد شخصیت ها، در داستان «طواحین بیروت» اثر توفیق یوسف عواد بپردازد. یافته ها نشان می دهد که در این داستان، نوزده کارکرد از کارکردهای مدنظر پراپ وجود دارد و سه نقش «قهرمان»، «شرور» و «یاریگر»، به تحقق این کارکردها و پیشبرد سیر داستان کمک می کنند؛ به طوری که داستان با یک تعادل اولیه قبل از بحران شروع می شود سپس با ورود شرور این تعادل برهم می خورد و در نهایت با شکست شرور، قهرمان به تحول درونی نایل می آید و در اندیشه ی ادامه ی اهداف خویش می باشد.
    کلید واژگان: پراپ, ریخت شناسی, توفیق یوسف عواد, طواحین بیروت}
    Alireza Sheikhi *, Sahar Saki
    Introduction
    Today, the study of narrative works in terms of form and structure is considered as an important issue in the field of narrative studies. At the beginning of the twentieth century, contemporary critics and theorists, including Vladimir Propp, Grimas, Todorov, Philip Hamon and others, offered differing views on the concept of narrative personality and its functions.  Propp, one of the most important Russian formalists, made a new breakthrough in the functions of narrative characters. Examining fairy tales, he came to the conclusion that these stories have thirty-one functions and seven types of characters, all of which have a special connection with the main theme of the story. Propp believed that there was an inseparable connection between the apparent structure and the theme of each story, and that, in general, every story theme is achieved through the connection between its details and its functional components. Even today, some narrative scholars believe that, by shifting Propp's functions and eliminating others, Propp's theory can be applied to all stories, including Arabic stories. Using his method in the study of the literature of nations, aspects of the art of storytelling, one realizes that it has been neglected in traditional criticism.  In addition, some theorists such as Dundz believe that Propp's analysis should be used to delve into the structure of literary formats such as novels and plays, comics, cinematic storytelling, and the like.  The story "Beirut's Tavahin" by Lebanese author Tawfiq Youssef Awad is one of the political-ideological Arabic novels that deals with issues such as protesting the unrest caused by the Lebanese civil war and racial discrimination in that country.  The character element, as one of the main elements of this story, has a colorful role in conveying the themes desired by the author. Considering the theme and the structure of the story of "Tavahin Beirut" in terms of the function of the characters, this paper intends to analyze the story based on Propp’s method in order to shed light on the new features and the dimensions of the characters introduced in this story.  
    Methodology
    The present study uses the descriptive-analytical method to examine the adaptation of Propp's method regarding the performance of the characters in the story of "Beirut Tavahin" by Yousef Awad.  
    Results and Discussion
    After the story "Beirut's Tavahin" is examined based on Propp's approach, the answers are found to two research questions. Regarding the extent and the way the character works from Propp's point of view in the story of Tavahin Beirut, it can be said that although this story is similar to the structure of fairy tales in terms of narrative construction, character function and some formal features, only nineteen character functions can be considered sequentially. These functions include Absence, Prohibition, Deficiency, Violation, Linker moment, Decision making, Departure, Informing, The first giving function, Hero's reaction, Hard work, Trick, Evil, Complicity, Hero's location, Conflict, Pursuit, Liberation, Punishment, and Deformation of the hero. To interpret how these functions are presented in the story, it can be said that the arrangement of the characters' functions in this story is very different from their arrangement in fairy tales. As in this story, several functions occur in common.  For example, the functions of "violation of prohibition, connecting moment, decision-making, departure", "deception, evil, complicity" and "liberation, punishment" are intertwined due to the structural feature of the story. Moreover, the order of most of these functions is not in accordance with Propp's intended functions, and sometimes one function is manifested earlier and sometimes later than the other functions. The ending of the story is also different from fairy tales; the hero marries at the end of the fairy tale as a result of trying to do something difficult. However, the protagonist in the story of Beirut not only remains unmarried but also thinks of realizing his intellectual and political beliefs. In the analysis of the story, the second research question to answer was on how the seven roles of the character considered by Propp in the story. According to the course of events in the story, only three roles of "hero, villain and helper" match Propp's criteria. These three roles actually contribute to the realization of those nineteen functions.
    Conclusion
    According to the results obtained from the analysis of the story of Beirut based on Propp's approach, the line of the story development can be summarized as follows: He is disturbed by the hero and his encounter with the villain. Then, at the end of the story, the original balance returns and the protagonist achieves self-consciousness by defeating the evil, finds his destiny and becomes a steady revolutionary. Therefore, in this story as well, according to Propp, the change of situation or event appears as a fundamental element in the narrative.
    Keywords: Propp, morphology, Tawfiq Yousef Awad, Tavahin, Beirut Tavahin}
  • مریم حجتی پور، مهدی محمدی نیا*

    حکایت و قصه، گونه ای از اشکال روایی است که بین مردم سینه به سینه نقل شده اند. در این میان حکایت های «مثنوی» دریایی بیکران از تجربه های ناب بشری است. در پژوهش حاضر، کاربرد دیدگاه پراپ در داستان «پادشاه و کنیزک» مورد بررسی قرار می گیرد تا شیوه ارایه حکایت ها و تفاوت ها و شباهت های آن ها با روایت های معمول معلوم گردد. تحلیل داستان «پادشاه و کنیزک» و قابلیت تطبیق این روایت با الگوی پراپ است. این روایت یک روایت دوحرکتی شامل 21 خویشکاری است. حرکت اول 16 خویشکاری دارد که با شرارت آغاز و با پیروزی پایان می یابد. حرکت دوم شامل پنج خویشکاری است که با نیاز کنیزک شروع و با وصال پایان می پذیرد. خویشکاری نیاز با سه بار تکرار، بالاترین بسامد را داشته و پس از آن خویشکاری های میانجیگری، اقدام یاریگر و خبردهی دوبار تکرار شده اند. یافته های این نوشتار گویای این است که با اندک جابه جایی در خویشکاری ها و حذف برخی دیگر می توان نظریه پراپ را در مورد داستان های «مثنوی» بسط داد.

    کلید واژگان: گفتمان روایی, ریخت شناسی, خویشکاری, روایت «پادشاه و کنیزک»}
    Maryam Hojatipour, Mehdi Mohamadi Nia *

    Problem statement: Anecdotes form a major part of mystical poetry and prose texts. Anecdote and story are a kind of narrative forms that are passed down among the people. In the meantime, the anecdotes of the spiritual Masnavi are an infinite sea of infinite human experiences. Research

    method

    This paper analyzes the story of “The King and Kennizak “ based on Propp morphology to find out how Propp functions are presented in Masnavi stories and whether Masnavi narrations have similarities with normal narrations or not. Purpose of research: This paper aims to analyze the story of “The King and Kennizak” of Masnavi based on Propp’s view , and the ability to adapt this story to Propp’s model.

    Findings

    The results of present study show that the narration “The King and the Kennizak “ is a two- movement narration consisting of 21 functions and two auxiliary elements (initiating scene and discussion). The first movement of story has 16 functions starting with villainy and ends with victory function. The second movement consists of 5 functions starting with the function of Kennizak need and ending with marriage. Lack function with three frequencies has the highest frequency in the narration and then, meditation, donator action and delivery are repeated twice and the rest of functions can be found just once. Generally, the results of study show that with a few shifs in the order of functions and elimination of some of the others, we can extend Propp’s view about Masnavi stories.

    Keywords: Masnavi stories, Propp, Function, “ The King, Kennizak” story}
  • رضا قنبری عبدالملکی*، آیلین فیروزیان پور اصفهانی
    بررسی ساختارهای روایی پایه که در میان فرمالیست ها و ساختارگرایان، در قرن بیستم به طور منسجم دنبال شد، در پژوهش های ادبی، از اهمیتی ویژه برخوردار است. در میان فرمالیست ها، می توان نظریه ولادیمیر پراپ را که در کتابی با عنوان ریخت شناسی قصه منعکس شد، اولین تلاش به منظور نظریه پردازی روایت دانست که بعدها توجه روایت شناسان ساختارگرای فرانسوی را به خود جلب کرد. به کمک روش پراپ، آشکار شد که ساختار نهایی روایت را می توان کشف کرد. این روش که به نقش ویژه شخصیت ها در طرح روایی اهمیت می دهد، در آثار گرماس و برمون دگرگون شد. گرماس با مطالعه ساختارهای معنا و ادامه پژوهش های پراپ، توانست فرضیه مدل کنشی را ارایه دهد. برمون نیز که اساس کارش بر آثار پراپ استوار بود، نظریات خود را بر مبنای تکمیل و بازبینی تیوری پراپ پایه گذاری کرد. در جستار حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی، بین آرای گرماس و برمون در باب روایت، با نظریات پراپ در این باره مقایسه انجام شده، نشان داده می شود که چگونه گرماس و برمون، آرای پراپ را دست مایه نظریه های جامع تر خود قرار داده اند.
    کلید واژگان: ساخت گرایی, روایت, پراپ, گرماس, برمون, نقش ویژه}
    Reza Ghanbari Abdolmaleki *, Ailin Firoozian Pouresfahani
    The investigation of basic narrative structures which were followed regularly between formalists and structuralists in twentieth century, has a salient role in literary researches. Among formalists, Vladimir Propp’s theory, manifested in the book “Morphology of Folktale”, can be mentioned as the first attempt in theorizing narration that later attracted French narrative structuralists' attention. By utilization of Propp method, it was revealed that final narrative structure could be determined. This method in which the functions of narrative design were taken into consideration, was changed in Greimas’s and Bremond’s works. By studying structural semantics and continuing Propp’s researches, Greimas could present actantial model. Also Bremond whose works were based on Propp’s view, completed and revised his opinion according to Propp’s theory. In the present study, by using descriptive-analytical method, Greimas’s and Bremond’s narrative viewpoints will be compared with Propp’s opinion. Then it will be represented how Greimas and Bremond, applied Propp’s perspective as a source for reflecting their comprehensive theories.
    Keywords: structuralism, Narration, Propp, Greimas, Bremond}
  • محمود براتی خوانساری، حسین ابن علی چرمهینی*

    کتاب اسرارالتوحید برمبنای آموزش سلوک عارفانه و به شیوه قصه گویی تصنیف شده است. محمد بن منور، تعالیم عرفانی شیخ ابوسعید را با بیان کردن آن در قالب حکایات موثر و دلنشین برای مخاطبان خویش، جذاب و قابل فهم کرده است. ریخت شناسی عبارت است از توصیف قصه براساس اجزای تشکیل دهنده آن و مناسبات این اجزا با هم و با مجموع اثر روایی. مهم ترین عنصر مورد بررسی در ریخت شناسی، یافتن کارکردهای ثابت داستان است. هدف این مقاله برجسته کردن ویژگی های تعلیمی اسرارالتوحید براساس ریخت شناسی آن با بهره گیری از نظریه پراپ و همچنین تبیین قابلیت داستان پردازی محمد منور و میزان موفقیت او در تاثیرگذاری حکایاتش بر مخاطبان است. تحلیل ریخت شناسی اسرارالتوحید با پررنگ ساختن عملکردهایی که بر مدار تعلیمات ابوسعید می چرخند از منظر ساختار به ادبیات تعلیمی نگریسته است و نشان می دهد عملکردهای انکار ، کرامت، تحول و توبه چگونه روایت را به سمت هدف مولف، یعنی تعلیم، سوق می دهد.

    کلید واژگان: اسرارالتوحید, روایت‌شناسی, ریخت‌شناسی, پراپ, عملکرد}
    Mahmood Barati Khansari, Hossein Ebnali Charmhini *

    Asrar-al-Tawhid book was composed on the basis of mystical behavior instruction and in the form of storytelling. Mohammad Monavvar made mystic instructions of Sheikh Abou Saeed attractive and digestible for his audience by expressing them in the form of effective and enjoyable tales.The morphology is defined as tale description based upon its components and interrelation of these particles between each other and the whole narrative work. The most important case study in morphology is to find fixed functions in fiction. Asrar-Al-Tawhid by Mohammad Monavvar is one of the fundamental Sufi biographic books which due to its numerous allegories can be studied in structural-morphological method. In this thesis, based on Propp’s morphological pattern, we have proceeded a morphological explanation of allegories in this book; and we have attempted (with a structural point of view, and by means of morphology in Asrar-Al-Tawhid stories) to study the Mohammad Monavvar’s technique in storytelling and measure his allegories’ success in having influence on readers. By analyzing its functions, we have reached a substantiated generalizations. The morphological analysis of Asrar-Al-Tawhid by highlighting the functions around Mohammad Monavvar’s instructions, looks at didactic literature through a structural point of view. It shows that how the functions of denial, munificence, evolution and repentance actuate the narration to author’s purposeThe denial of Abou Saeed’s opponents brings complication into existence, Abou Saeed’s generosity is the climax, and the dissenters’ evolution is its denouement..

    Keywords: Asrar al-Tawhid, Narratology, Morphology, Propp, Function}
  • معصومه یاسمی فر، مسعود سپه وندی*، محمد خسروی

    ساخت گرایان روابط متقابل میان اجزای سازنده هر متن را تجزیه و تحلیل می کنند تا کوچک ترین واحد ساختاری آن را کشف کنند. در مقاله حاضر به نقد و بررسی ساختار قصه « کله » از قصه های عامیانه لرستان بر اساس نظریات ریخت شناسی پراپ می پردازیم. به این منظور ابتدا به بحث ساخت گرایی و تبیین روش کار پراپ و سپس به بررسی حرکت ها و انواع قهرمانان قصه می پردازیم. این قصه دو حرکتی است و دو نوع قهرمان یعنی قهرمان قربانی و قهرمان جست وجو گر دارد. ساختار کلی قصه با اندک جابه جایی هایی با الگوی ریخت شناسی پراپ مطابقت دارد. ضمن اینکه شاهد تفاوت خویشکاری آخر این قصه با خویشکاری آخر الگوی پراپ هستیم. از آن جا که هدف ساخت گرایی درک جهان بینی نهفته در پشت پدیده هاست، در بخش پایانی مقاله با تحلیل بن مایه های مهم داستان و مفاهیمی همچون تقدیر گرایی و زروانیسم، باکره زایی، تولد غیر متعارف و کودک رهاشده، ابعاد اسطوره ای قصه روشن شده است

    کلید واژگان: قصه عامیانه کله, ریخت شناسی, پراپ, خویشکاری, بن مایه, اسطوره}
    Masoume Yasami Far, Masood Sepahvandi*, Mohammad Khosravi

    In order to explore the smallest structural units, structuralists analyze the inter- related and contrastive relations among texts’ constituents. In this study, the authors seek to investigate and criticize the structure of “Head” Folk Tale – from Khorram Abad – based on Vladimir Propp Morphological model. To this end and at first and by analyzing and investigating tale’s protagonists, the authors have discussed the structuralist approach and Vladimir Propp’s morphological model. This story is composed of two movements and two types of heroes: the hero - victim and the hero- searcher. The general structure of the story with a small number of displacements corresponds to the Propp morphological pattern. The last function of this story is totally different from the last function proposed by Propp. According to the main objective of structuralism which investigates the hidden layers of phenomena; in the end of this article, the authors have tried to analyze the most important contents such as fatalism, zurvanism, virgin birth , the natural son, and abandoned child

    Keywords: Head folk tale, Morphology, Propp, Function, Content, Myth}
  • ذوالفقار علامی*، حدیث احمدی
    یکی از بهترین و دقیق ترین شیوه های طبقه بندی و تجزیه و تحلیل ساختار و قالب قصه ها، الگوی ریخت شناسی پراپ است. پراپ با مطالعه قصه های پریان روسی به این نتیجه رسید که این قصه ها به رغم تنوع و تکثر از نوعی وحدت و همانندی برخوردارند. در مقاله پیش رو سه داستان با نام های؛ تقدیر، تمتی و تیزتن از کتاب افسانه های مردم ایران گردآوردی علی اشرف درویشیان با رویکردی تحلیلی- توصیفی و براساس الگوی ریخت شناسی پراپ مورد بررسی قرارگرفته است تا چگونگی تطبیق داستان های یادشده و خویشکاری ها، حرکت قصه ها و در نهایت میزان انطباق آن ها با الگوی پراپ نشان داده شود و ساختار کلی این داستان ها و قوانین حاکم برآن مشخص گردد. نتیجه بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که اولا الگوی پراپ بر قصه های انتخاب شده از افسانه های مردم ایران قابل تطبیق است. همچنین از مجموع سی ویک خویشکاری تعریف شده در الگوی پراپ در سه داستان انتخاب شده، بیست وهشت مورد مطابقت دارد، با این تفاوت که از شمار اجزای سازنده قصه ها کاسته شده و در هر کارکرد مصداق های جدیدی یافت شده است. افزون بر این در داستان های بررسی شده حرکت ها مستقیما یکدیگر را دنبال می کنند؛ اما قصه «تیزتن» با دو حرکت آغاز شده که پایان یکسانی دارند.
    کلید واژگان: پراپ, ریخت شناسی, خویشکاری, قصه های عامیانه, علی اشرف درویشیان}
    Zolfaghar Alami *, Hadis Ahmadi
    Abstract One of the best and most accurate methods of classifying and analyzing the structure of stories, is Propp's morphological pattern; Propp came to conclusion that fables may seem to be various yet share some kind of unity and similarities, by studying the Russian fairytales. In the present paper have been chosen three stories: Tiztan, Taqdir (destiny) 1 and Tamti, from Fables of Iranian People by Aliashraf Darvishian to be studied under an Descriptive analytical approach based on Propp’s morphological pattern and the modality of adapting this theory; to identify the overall structure, governing rules, authorities and the actions of the story. This study shows that Propp’s pattern is applicable on the three chosen stories of “Fables of Iranian People’; from the 31 authorities Propp says, 28 are used in these stories; with the difference that the number of Tales component has been reduced and new evidence has been found in any function. In addition, in studied stories actions directly follow up each other and Tiztan story is starting with two actions that shares the same end
    Keywords: Propp, Morphology, authorities, folk tales, Aliashraf Darvishian}
  • محمدحسین جواری *، نعیمه کریم لو
    هدف ساختارگرایی اولویت بخشیدن به یک نظام منسجم و جهان شمول از پیوند ها و روابطی است که در بین عناصر مختلف زبانی، اجتماعی ، اقتصادی و غیره وجود دارد. بر همین اساس، تحلیل ساختاری آثار روایی نیز بدنبال آن است که امکان دستیابی به الگوهای فراگیر و ساختاری روایت را فراهم نماید. ساختارگرایانی چون « ولادیمیر پروپ» ، «کلود برمون» ،«تزوتان تودوروف» و «ژولین گرماس» بر اساس پیوندهای واحدهای روایی، نوعی روش های تحلیلی را ابداع کردند که کم و بیش، قابل انطباق به تمام آثار ادبی می باشد. به منظور شناخت بهتر نظریات این ساختارگرایان، در این مقاله سعی برآن شده است تا حکایتی از «فرآنسوا بوناوانتور» با نام دختر بی دست را که از ساختاری نسبتا غنی و در عین حال ساده برخوردار است با تکیه بر نظریات این ساختارگرایان تجزیه و تحلیل نماییم. در حقیقت، علاوه بر آشنایی با چهار نوع تحلیل ساختاری حکایت، در این مقاله، نگاهی قیاسی خواهیم داشت به نکات اشتراک و افتراق نظریات این نظریه پردازان که نتیجه ی آن علم به درجه و چگونگی تطبیق هر کدام از این نظریه ها با حکایتهاست.
    کلید واژگان: ساختارگرایی, روایت شناسی, پروپ, برمون, گرماس, تودوروف}
    Mohammad Hossein Djavari *, Naime Karimlou
    Le structuralisme vise à privilégier un système cohérent et universel des relations qui se trouvent entre différents faits linguistiques, sociaux, économiques et etc. De même, l’analyse structurale des œuvres narratives a pour objectif d’accéder aux modèles globales et structurés de la narration. Certains structuralistes comme «Vladimir Propp», «Claude Brémond», «Tzvetan Todorov» et «Julien Greimas», ont inventé des méthodes analytiques basées sur la relation des unités narratives et plus ou moins applicables à toutes les œuvres littéraires. Afin de mieux connaître les théories de ces structuralistes, nous allons les appliquer dans cet article, à un conte écrit par Jean-François Bonaventure Fleury; La Fille sans mains qui possède une structure riche, néanmoins simple et convenable pour être adapté aux méthodes analytiques de ces structuralistes. En fait, en outre de connaître quatre types de lanalyse structurelle des contes, dans cet article, nous aurons un regard comparatif sur les points de concordances et divergences dopinions de ces théoriciens, dont le résultat est de savoir le degré et la manière de la mise en pratique de ces théories avec des contes.
    Keywords: structuralisme, narratologie, Propp, Brémond, Greimas, Todorov?}
  • مقداد گلشنی، محمد بارانی *، مریم خلیلی جهانتیغ
    پراپ در پژوهشی روی صد قصه فولکلور روس، خویش کاری شخصیت ها را کوچک تر ین واحد ساختارین روایت دانست و با تجزیه و تحلیل آن ها، ساختار پیرنگ قصه و نظام کنش های روایی را صورت بندی نموده، حکم هایی در مورد ساختار بنیادین قصه های پریان و رده بندی آن ها صادر کرد. پژوهش حاضر، با تکیه بر نظریه پراپ، نخست درپی سنجش کار آمدی الگوی او در تبیین ساختاری روایت نبرد های مربوط به پاد شاهی بدیادران (Vidyadhara) در «دریای اسمار» بین سورج پرب (Suryaprabha) و شرته شرما (Šrutašarman) و نیز نبرد های مربوط به کین خواهی سیاوش و پاد شاهی آرمانی کی خسرو در «شاهنامه» است و سپس به مقایسه تطبیقی ساختار تحلیل شده روایت این نبرد ها می پردازد. پس از تجزیه و تحلیل قصه ها مشاهده می شود که الگوی نظریه پراپ تبیین مناسبی از ساختار روایی خویش کاری های این قصه ها ارائه می کند که در مواردی با پیشنهاد هایی برای کار بست بهتر این نظریه همراه می شود. این الگو همسانی ساختار کلی و نیز همسانی برخی روابط درونی خویش کاری روایت های مذکور را آشکار می کند. همچنین ناهمسانی برخی جزئیات خویش کاری ها نیز که می تواند نمایاننده تفاوت های فرهنگی هند و ایران به عنوان بستر پردازش روایت ها باشد، در نمود گار خویش کاری ها انعکاس می یابد.
    کلید واژگان: ساختار, روایت, پراپ, دریای اسمار, شاهنامه}
    Meqdad Golshani, Mohammad Barani *, Maryam Khlili Jahantigh
    Propp in the study on hundred Russian folk-tales, noted that characters’ function is the smallest structural narration’s unit and formulated, by analyzing functions, the structure of fiction’s plot and the narrative actions’ system. Therefore, he remarked statements about basic structure of fairy-tales and their classification. According to Propp’s theory, current research, first, evaluate efficiency of his pattern in battles narration’s structural explanation in "Darya-ye asmar" between Suryaprabha and Shrutasharman, related to sovereignty of Vidyadharas, and battles in "Shah-nama", related to the revenge of Siavash’s martyrdom and Key-Xosrow’s utopian kingdom. then it compares analyzed structure of these battles’ narration. After analyzing the stories, seems that pattern of Propp’s theory presents an adequate explanation of the narrative structure of these stories’ functions, which accompanied with suggestions for more appropriate theory’s usage. This pattern reveals the homology of basic structure and, furthermore, shows the similarity of some internal relations between the functions in narration of mentioned battles in the books above. Also, in some cases, there are dissimilarities in some details of these narrations, that could be regard as the India and Iran’s cultural diversities, which roots in the formation of narration’s background, reflect in diagram of the functions.
    Keywords: Structure, Narration, Propp, Darya, ye asmar, Shah, nama}
  • حمیدرضا فرضی، فرناز فخیمی فاریابی*
    ریخت شناسی قصه های عامیانه در سال 1928م. با فرمالیست روسی «ولادیمیر پراپ» آغاز شد . اساس کار وی بر پایه اعمال شخصیت های قصه نهاده شده است و در سال های اخیر ، یکی از شیوه های رایج در تحلیل ساختاری قصه ها بوده است . در این مقاله ، منظومه گل و نوروز بررسی شده که از جمله قصه های پرماجرا و مهیج زبان فارسی است و موضوع آن تلاش و جست وجوی نوروز برای به دست آوردن معشوقش گل است . برای این منظور، ابتدا مقدمه ای درباره تعریف و تبیین ریخت شناسی ، پیشینه تحقیق و معرفی گل و نوروز مطرح شده، سپس قصه براساس الگوی پراپ، مانند وضعیت آغازین ، غیبت ، کسب خبر و... تجزیه و تحلیل شده است . این پژوهش بیانگر این است که گل و نوروز تا حدود زیادی ویژگی قصه های عامیانه را داراست و الگوی ساختاری موافق با الگوی پراپ به دست آمده است .
    کلید واژگان: ریخت شناسی, ساختار, پراپ, گل و نوروز, خواجوی کرمانی}
    Hamidreza Farzi, Farnaz Fakhimi Faryabi
     Vladimir Propp (1895-1970), the Russian scholar, analyzed a lot of the Russian folk tales and recognized common themes within. He broke down the stories into “morphemes” and documented 31 elements or narrative units that contained the structure of so many of the stories. Propp gave each element a symbol, thus allowing a story to be described by a series of those symbols. He broke up fairy tales into parts. Through these parts he could organize the tale into a series of sequences that took place within the Russian fairytale. Typically there is an initial situation, after which the tale usually takes the following thirty one functions. Propp concluded that all the characters could be set on into seven extensive character functions in the 100 tales he analyzed. This paper, explores “Gol and Nowruz” which is an adventurous and exciting tale of Persian literature; the tale is Nowruz’s quest to find his beloved “Gol”. For this purpose the paper, an introduction of morphology and “Gol and Nowruz” have been outlined then the tale has been analyzed in the light of Propp's patterns in order to determine to what extent this tale is in parallel with Vladimir Propp’s Morphology of the Folktale. Considering the motion sequences in each of Propp’s the expansions, and comparing it with the interpretation of the tale, it is recognized that the sequence of functions are not in complete parallel. In the analysis of the tale, we come across with seven movements; a search begins, hero moves first to find his beloved (a), but before reaching to her, the second movement, type (H and M), the third movement (H), the fourth movement (H), the fifth movement (M), the sixth movement (H), and the seventh movement (M), occur. The hero solves the problems and moves from one stage to the next and finally achieves his purpose. It is revealed that the lines of the tale do not meet the Propp’s paterns and it is not in parallel with it completely, because, encountering the problems, the desires and motivations of the characters are different; and it is the most significant factor why there is a difference between the tale and Propp's pattern of movements. However it is significant that all extensions of Prop’s classifications can be traced in the tale.  Comparing the narrative line of the tale with Propp’s patterns we can find that the tale has the 28 functions, out of the 31 Propp's functions, in common with Propp's functions, and we can conclude that this tale is consistent with the patterns of Prop. Prop concludes that all the characters could be resolved into 7 broad character functions in the tales he analyzed and have done the the same here: The villain and The false hero (the Dragon of Roman Empire, Shebel Zangi, Farrukh Rooz with his army and the storm of magic). The dispatcher (Shervin), the helper and the donor (Mehran, Yagoot, Bakht Afrooz, the Old Priest), the princess or prize (Gol), the hero (Norooz). The paper explores the characters’ tendencies which can be interesting too.
    Keywords: Morphology, Structure, Propp, Gol, Nowruz, Khwaju Kermani}
  • معصومه حامی دوست *، علی تسلیمی
    ساخت گرایی و روایت شناسی از رویکردهایی است که در بررسی های ادبی به کار می رود. معمولا ساخت گرایی به شیوه پراپی و کلاسیک خود برای متون کهن، اسطوره هاو قصه های عامیانه به کار میرود، اما در برخی از آثار نویسندگان دو سده اخیر نیز می توان آن رهیافت ها را، به کار بست. آثار ادگار آلن پو از جمله این آثار است.
    پراپ سی و دو کارکرد مشابه را در همه قصه های عامی انه روسی به گونه ای تکرار شونده پیشنهاد می کند. شیوه ی کار این مقاله پراپی و متاثر از روش اوست و به بررسی کارکردهای و « گودال و آونگ » ،« گربه سیاه » ،« قلب رازگو » مشابه در قصه های پو، بویژه چهار قصه می پردازد و کارکردهای بنیادی این قصه ها را معرفی می کند: نفرت، قتل، « بشکه آمونتیلادو » جنایت و پنهان کردن جنازه درون ساختمان، همرا با برخی از کاهش ها و گسترش ها، در این داستان ها به صورت الگویی تکرار می شود.
    کلید واژگان: پراپ, پو, داستان, ساخت گرایی, کارکرد}
    Dr. Ma’soumeh Hami Doust*, Dr. Ali Taslimi
    Structuralism and narratology are approaches which can be used in literary studies. Structuralism, in its Proppian and classic form, is normally applied in studying ancient texts, myths and folktales. However, such approaches can also be employed for investigating works from the last two centuries, such as works by Edgar Allan Poe. Propp proposes thirty one functions and seven actors which are similar and frequently used in Russian folktales. This paper investigates similar functions in selected tales of Allen Poe Tales – ''The Tell-Tale Heart'', ''The Black Cat'' and ''The Cask of Amontillado'' – which have similar features to Propp’s theory: hatred, murder, crime and hiding a body in a building – with some minor differences – have been typically and repeatedly used in the mentioned tales.
    Keywords: Propp, Poe, Tale, Structuralism, function}
  • محمد مجوزی، افسانه نوری
    در ریخت شناسی (Morphology)، تاثیر محتوا بر ساختار و شکل ظاهری آثار و نیز تاثیر ساختمان اثر بر محتوا و مضمون بررسی می شود. ساختار هر اثر ارتباط تنگاتنگی با مضمون آن دارد، به طوری که هر مفهوم خاص در قالبی خاص گنجانده می شود. خاوران نامه، از حماسه های دینی کهن شیعه است که موضوع اصلی آن، داستان هایی است از سفرها و حملات حضرت علی(ع) به سرزمین خاوران، با همراهی مالک اشتر و ابوالمحجن و جنگ با قباد، پادشاه خاورزمین و امرای دیگری، مانند تهماسپ شاه، جنگ با دیو و اژدها و امثال این وقایع حکایت می کند. با توجه به مطابقت ساختار داستان های خاوران نامه با تعریف خاص پراپ از قصه پریان، نگارندگان در این جستار کوشیده اند تا به شیوه توصیفی تحلیلی الگویی را که ابن حسام در سرایش داستان هایش به کار برده است، مشخص سازند. همچنین، شباهت ها و تفاوت های این الگو را با الگوی قصه های پریان مقایسه و تحلیل نمایند. در مطالعه حاضر، ضمن تطبیق ریخت شناسی پراپ با ساختار این قصه، به بررسی خویشکاری های دینی مذهبی آن توجه شده است که مسلما در طبقه بندی پراپ وجود نداشته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مثنوی حماسی مذهبی خاوران نامه با وجود مذهبی بودن، بسیاری از کارکردهای خاص قصه های پریان را دارد و علاوه بر این، از کارکردهای دیگر که مختص حماسه های مذهبی است، از جمله دعوت به دین، پذیرش دعوت، نپذیرفتن دعوت و... برخوردار است.
    کلید واژگان: ریخت شناسی, پراپ, خاوران نامه, کارکرد, شخصیت, ابن حسام خوسفی}
    Mohammad Mojavvezi, Afsaneh Nouri
    Morphology analyzes the effect of content on the structure of literary works as well as the impact of their structure on content. As the structure of each literary work is closely related to its content, each particular concept is embodied in a specific format. The present study, drawing on a descriptive-analytic method, was an attempt to explain the narrative and to analyze the morphology of Ibn-e- Hesam Khosfi Birjandi’s Khavarannameh (d. 875 AH). Khavarannameh is an epic religious work including fantasy stories such as the travels and warfare of Imam Ali (AS) from the perspective of the characters, heroes, dutifulness, time, location, motivation and movement. The work stands out because of its structure and form of the themed stories. The present study was an attempt to analyze the structure of Ibn-e- Hesam Khosfi Birjandi’s Khavarannameh in light of Propp’s theory. The work included some religious practices which did not exist in Propp’s classification. The results suggest that in spite of its religious nature, the religious-epic Masnavi of Khavarannameh has its own unique functions as a fairy tale. It also has some other functions that are specific to religious epics, such as invitation to faith, acceptance of the invitation, rejection of the acceptance, and so on. Regarding the number of moves, the rising action of the events include 12 one-move adventures, 5 two-move adventures, 7 three-move adventures, and 3 three-four-move adventures which play a significant role in the logic and coherence of the work.
    Keywords: Morphology, Dutifulness (function), Propp, Khavarannameh, Ibn-e-Hesam Khosfi}
  • مرتضی حیدری*
    ماه پیشانی از شناخته شده ترین قصه های ایرانی است که روایت های گوناگونی از آن در ایران و جهان وجود دارد. مقاله حاضر به تبیین و تحلیل ساختار های این قصه بر پایه نظریه ریخت-شناسی پراپ می پردازد و شخصیت ها و خویش کاری های آن ها را در ژرفنای زمان پی می گیرد. گر چه ساختار کلی این قصه با نظریه پراپ هم خوانی دارد و این نظریه مطالعه قصه را سامان می دهد، اما در آن موتیف بسیار مهمی یافته شده که از الگوی نموداری پراپ پیروی نکرده است. بنابراین، بهره گیری از ریخت شناسی پراپ در دیرین شناسی قصه، گاهی بسندگی لازم را ندارد و تحلیل های فراساختاری را ناگزیر می کند. نگارنده، پس از کاویدن کهن الگو ها و موتیف-های قصه، نشست های تاریخی و دینی عصر پارینه سنگی (عصر شکار)، عصر نو سنگی (عصر مادر سالاری)، دین قدیم آریایی و آیین مزدیسنا را بر پیکره آن، نشان داده است.
    کلید واژگان: قصه, ماه پیشانی, پراپ, ریخت شناسی, کهن الگو, موتیف}
    Morteza Heidari *
    MahPishani is one of the most known Iranian tales that various narrations of it, is existed in Iran and in the world. The present article, justifies and analyses the structures of this tale based on the morphology theory of Propp and follows the characters and their functions in the depth of the time immemorial. Although, the general structure of this tale is adopted with Propp theory and it organizes the tale, but there is a very important motif that has not followed from the schematic pattern of Propp. Thus, applying the Propp’s morphology in paleontology of the tales, sometimes has no adequate sufficiency and necessarily the meta structure analysis is needed. The author after exploring the archetypes and motifs has presented the historical and religious sediments of Paleolithic Age (Hunting Age), Neolithic Age (Matriarchy Age), ancient Aryan and Zoroastrian religions in its frame.
    Keywords: Tale, MahPishani, Propp, Morphology, archetype, Motif}
  • زهرا منتظرپناه*

    بیشترین دستاوردهای ساختارگرایی و بسیاری ازمحدودیت های آن در زمینه روایت شناسی که به شیوه بررسی قصه های عامیانه انجام شد، توسط پراپ و استراوس بود. علاوه بر بینش تاثیرگذار این دو پژوهشگر، خمیرمایه و سرشت مصالح اساطیری و افسانه ها هم عاملی برای پژوهش گردید؛ به علاوه، این داستان ها قابلیت این را دارندکه سرچشمه شناسایی داستان های عصر مدرن قرارگیرند. پراپ از نویسندگان برجسته مکتب فرمالیست روس، با تدوین کتاب «ریخت شناسی قصه های پریان» و اثبات ساختار یکسان برای این قصه ها، از آغازگران علم روایت شناسی جدید شد و با این نگاه، امکان مطالعه بسیاری از قصه ها را به شیوه ای علمی و کاربردی برای پژوهشگران فراهم نمود.تحلیل ساختاری که درحوزه ادبیات (فارسی و دیگر زبان های محلی در ایران) مورد توجه قرارگرفته، گامی درجهت شناخت دقیق و همه جانبه این آثاراست. نوشتار حاضر می خواهد تا یکی از بیت های کردی با عنوان «شورمحمود و مرزینگان» را براساس نظریه ولادیمیر پراپ، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و موافقت الگوی ساختاری پراپ را با افسانه های کردی نشان دهد.

    کلید واژگان: ریخت شناسی, پراپ, بیت, افسانه عامیانه, شورمحمود و مرزینگان}
    Zahra Montazer Panah *

    The greatest achievements in the field of narrative structuralism and many of the limitations of that style Folk Tales survey was carried out, was by propp and Strauss. In addition to the impact of these two researchers insight, years and nature of the materials myths and legends also was a factor in the study. Also, these stories have the potential to identify the source of the modern age are stories.Propp of the leading writers of the Russian formalist school, with the book "Morphology of Fairy Tales' and prove identical structure to these stories, the narrative of the initiators of the new look and the ability to study many stories the way researchers do not provide scientific and applied for.Structural analysis in the field of literature (Persian and other languages in Iran) is considered a step in the direction of accurate and comprehensive understanding of these works.This paper wants to have one of the Kurdish Beyts as "Shor Mahmoud and Marzyngan" based on the theory of Vladimir Propp, the analysis and structural model prop agreed with Kurdish legends

    Keywords: Morphology, Propp, Beyt, Folk Tales, Shour Mahmoud, Marzyngan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال