به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « regime of truth » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «regime of truth» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید رضا ابراهیمی*

    جوامع سنتی در آغاز دوره مدرن، ساختاری مردسالار داشتند. گستره هنجارهای مردسالارانه و استیلای آنچه میشل فوکو «رژیم حقیقت» می نامد در دوره سنتی، زنان را آبژه ی تحت کنترل و تحکم مردان می دانست. ایستادگی زنان در برابر هژمونی مردسالار و سرنوشت مقاومت زن در برابر استیلای این ایدیولوژی در آثار ادبی به نقطه تقابل بین نظریه نوتاریخی باوری، استفان گرینبلت، و آلن سینفیلد، از متفکران نظریه ماتریالیسم فرهنگی بدل شده است. با توجه به دیدگاه های گرینبلت، مخالفت زن در برابر گفتمان حاکم و ایدیولوژی مردسالار در نهایت، توسط ایدیولوژی غالب هضم میشود. از سوی دیگر، سینفیلد و سایر ماتریالیستهای فرهنگی به نتیجه و دستاورد این تقابل و مخالفتها خوشبین اند. به باور آنان، ایستادگی زنان در برابر ایدیولوژی مردسالار به بروز گسست در ساختار ایدیولوژی می انجامد و می تواند در نهایت به شکسته شدن هژمونی مردسالار منجر شود. این پژوهش بر مفهوم مقاومت در دو مکتب ماتریالیسم فرهنگی و نو تاریخی باوری متمرکز است و بر اساس تفاوت خوانش این دو مکتب به بررسی سرنوشت مقاومت زن در منظومه فولکلور «خه ج و سیامند» می پردازد. یافته ها نشان می دهد که با خوانش نوتاریخی باوری مقاومت زنان چگونه توسط هژمونی حاکم سرکوب می شود ولی اثرات و نتایج مقاومت در برابر ایدیولوژی با خوانش ماتریالیسم فرهنگی در نهایت، سالها بعد به بار می نشیند و زنان از آبژه ی منفعل در دستان این ایدیولوژی، به سوژه ای کنشگر و فعال بدل می شوند و هویت مستقل خود را باز می یابند و بر سرنوشت خود حاکم می شوند.

    کلید واژگان: نوتاریخی باوری و ماتریالیسم فرهنگی, ایدئولوژی, گسست, خوانش ناموافق, رژیم حقیقت, هژمونی, منظومه خه ج و سیامند}
    Seyed Reza Ebrahimi *

    Traditional societies had a patriarchal structure at the beginning of the modern era. The extent of patriarchal norms and the domination of what Michel Foucault called the "regime of truth" in the traditional epoch tried to consider women as an object and in this way to keep women under men's control. Women's resistance to patriarchal hegemony and the fate of women's resistance to the domination of this ideology in literary works has become a point of confrontation between the New Historicist Stephen Greenblatt, and Cultural Materialist Alan Sinfield. The former believes that women's opposition to the dominant discourse and patriarchal ideology is ultimately digested by the dominant ideology. On the other hand, Sinfield and other cultural materialists are optimistic about the outcome of this confrontation. According to them, women's resistance to patriarchal ideology demonstrate dissidence being incorporated, necessarily, with reference to dominant structures and it can ultimately lead to the discontinuity of patriarchal hegemony. This study aims to explore the consequence of women's resistance in the folklore tale of "Khaj and Siamand" based on the New historicism and Cultural Materlism readings. The former considers that women's resistance is suppressed by the ruling hegemony while the cultural materialists assert that challenging the patriarchal hegemony yields questioning the patriarchy. Thus, woman is no longer a passive object in the hands of male-dominated ideology, but she becomes an active subject. Women can make their own identity and rule their own destiny.

    Keywords: Neo-historicism, cultural materialism, Ideology, Dissident reading, Faultlines, Regime of truth, hegemony, Khaj, Siamand}
  • سیدرضا ابراهیمی*، مریم سلطان بیاد

    روایت های عامیانه نقش تاثیرگذاری در برساخت هویتی و جنسیتی فرد و سوژه در جامعه دارد، به طوری که ارزش های فرهنگی جامعه که عمدتا از سوی گفتمان حاکم فرهنگی تبین می شود، با بازتاب آنچه فوکو «رژیم حقیقت» می خواند سعی دارد تا هژمونی فرهنگی غالب و نظام خوب و بد را در قالب آموزه های روایت های عامیانه برای آحاد جامعه تعریف نماید. در این مقاله، ابتدا دو روایت عامیانه منطقه خراسان با نام های «زن سنگی» و «زهره: دختر لال» که در رمان آشپزخانه ای به رنگ زعفران نوشته یاسمین کرودر به زبان انگلیسی نقل شده است به خواننده معرفی می شود و با بررسی تصویر ارائه شده از سوژه مونث در این دو داستان عامیانه، بازتاب گفتمان غالب و هژمونی فرهنگی مردسالارانه در روایت های عامیانه واکاوی می شود تا چگونگی بازتاب اجتماعی آن ها در برساخت هویت سوژه مونث بررسی شود. همچنین، تلاش نویسندگان زن معاصر برای به چالش کشیدن این هژمونی و برساخت هویتی و جنسیتی جدید با خلق فضای بینابینی فرهنگی تاکید شده است. این جستار با مطالعه یکی از آثار ادبیات مهاجرت ایران که نقل ادبیات عامیانه را دستاویزی قرار داد که هژمونی فرهنگی را منعکس کند، سعی دارد تا نقش ادبیات عامیانه را در بازتاب چگونگی شکل گیری سنتی هویت یادآور شود و فضایی بینابینی فرهنگی برای برساخت هویتی زن معاصر را فراهم کند که در آن سوژه مونث فارغ از سیطره هژمونی فرهنگی غالب می تواند هویت خود را به طور مستقل شکل دهد و صدایی برای شنیده شدن داشته باشد.

    کلید واژگان: داستان های عامیانه, برساخت هویت, سوژه مونث, ادبیات مهاجرت, گفتمان مردسالاری, رژیم حقیقتسالاری}
    SeyedReza Ebrahimi*, Maryam Sultan Beyad

    Folk narratives play an influential role in shaping the identity of the female subject in society, so that the cultural values ​​of the community, largely defined by the prevailing cultural discourse, are reflected through what Foucault calls the "regime of truth". This, in turn, defines the teachings of system of truth for the community through the folk narratives. This paper aims to, first, introduce two folk narratives of the Khorasan region called The Stone Woman and Zohreh: The Dumb Girl in a novel by Yasmin Crowther named The Saffron Kitchen. These two folk tales are written in English for the readers and represent the image of female subject echoed in Iranian folk narratives. This representation also echoes the dominant discourse, and patriarchal cultural hegemony in folk narratives. This investigation, then, examines how the social reflection of the creation of women identity can influence the identity of the female subject. Contemporary female writers have also put emphasize on challenging this hegemony and have constructed a new identity by generating a transnational cultural space. This study explores a novel of the Iranian diasporic literature, in which folk literature is reflected as a prelude to reflecting cultural hegemony, attempting to recall the role of folk literature in reflecting how traditional identity was formed and put forth the cultural "liminal space" for constructing a new female identity. The findings show that the female subject can be independently shaped, regardless of the supremacy of the cultural hegemony, and have a voice to be heard.

    Keywords: Folk stories, identity construction, female subject, diaspora literature, discourse of democracy, regime of truth}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال