به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « religious poetry » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «religious poetry» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اسحاق طغیانی*، سعیده درویشی بهلولی

    شعر آیینی به عنوان یکی از کهن ترین انواع ادبی، از نظر ظرفیت و تنوع محتوایی، بیش از سایر انواع، در عرصه ادبیات ظاهر شده است. چرا که بیش از هر نوع ادبی دیگری، باورها، افکار ، احساسات ملی و گاه فراملی و دینی را پیش روی مخاطب می گذارد. اشعار شاعران ایرانی، از روزگاران کهن تا به امروز، به خوبی سیر تغییرات این نوع ادبی را نشان داده است. در این پژوهش با بررسی پیشینه شعر آیینی، مسیر تحول معنایی آن را بررسی می کنیم. سپس با ارائه تعریفی جامع از شعر آیینی و مشخص نمودن جایگاه آن در زبان فارسی، به تحلیل و بررسی مولفه های آن خواهیم پرداخت. گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانه ای و شیوه آن به صورت تحلیلی است. در این پژوهش، شعر آیینی در گذشته و معاصر مورد مقایسه قرار گرفته است و با توجه به این که این نوع شعر، امروزه دایره معنایی وسیع تری دارد؛ شعر آیینی پس از انقلاب مبنای تحلیل شعرآیینی معاصر قرار داده شده است. شعر آیینی به انواع اشعار توحیدی، ماورایی، رهایی، ولایی و شعر پایداری تقسیم می گردد.

    کلید واژگان: شعر آیینی, شعر توحیدی, شعر ولایی, مرثیه, ادبیات پایداری}
    E Shagh Toghiani *, Saeideh Darvishi

    Ritual poetry as one of the oldest literary types, in terms of capacity and content variety, has appeared in the field of literature more than other types. Because more than any other type of literature, it shows national and sometimes transnational and religious beliefs. The poems of Iranian poets, from ancient times to the present day, have well shown the course of changes in this literary genre. In this research, by examining the background of ritual poetry, we examine the path of its semantic evolution. Then, by providing a comprehensive definition of ritual poetry and specifying its place in the Persian language, we will analyze and examine its components. The collection of information in this research is library-based and its method is analytical. In this research, ritual poetry in the past and contemporary has been compared, and due to the fact that this type of poetry today has a wider range of meaning; Ritual poetry after the revolution is the basis of contemporary ritual poetry analysis. Ritual poetry is divided into the types of monotheistic, transcendental, emancipation, religious and stable poetry.

    Keywords: Ritual Poetry, Monotheistic Poetry, Religious Poetry, Elegy, Sustainability Literary}
  • احمد محمدی *
    هدف و زمینه

    هدف مقاله حاضر بررسی مجموعه اشعار عبدالصمد امیر شقاقی از محققان و شعرای معاصر است که با عنوان «منظومه ناطق» چاپ شده است. نظر به اینکه اشعار منتشرشده این شاعر در سطوح زبانی، فکری، لغوی و بلاغی، ارزشهای ادبی قابل توجهی دارد و تا کنون نیز هیچ پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته است، انجام این پژوهش، تلاش موثری در زمینه معرفی شعر و اندیشه این شاعر محسوب میشود.

    روش مطالعه

    این پژوهش با شیوه توصیفی و تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای انجام میشود. نخست مصادیق مربوط به سطوح مورد بحث استخراج و سپس با مراجعه به منابع مرتبط، شرح و تحلیل لازم انجام خواهد شد.

    یافته ها

    شعر امیر شقاقی با اصول و ویژگیهای شعر سبک خراسانی انطباق قابل توجهی دارد. وی شاعری متعهد و مقید به حفظ و ترویج شعایر آیینی و مذهبی است. تفننهای جالبی نیز در حوزه شعر غنایی و توجه به مسایل اجتماعی و فرهنگی در شعر وی به چشم میخورد.

    نتیجه گیری

    شعر امیر شقاقی در سطوح زبانی، فکری، لغوی و بلاغی حایز ارزشها و نکات قابل توجه است. شعر وی در سطح زبانی، ساده و به دور از تعقیدات و تکلفهای شاعرانه است. در سطح فکری، علاوه بر توجه خاص به مولفه های مذهبی و توصیف گسترده احوال برخی شخصیتهای دینی، به مسایل اجتماعی، فرهنگی و سایر موضوعات متفرقه نیز پرداخته است. در سطح لغوی، تسلط وی به زبان عربی و اصطلاحات مربوط به برخی علوم مشهود است. در سطح بلاغی نیز در حد متعادل از آرایه هایی نظیر تشبیه، سجع، تنسیق الصفات، ارسال مثل، و واج آرایی استفاده کرده است.

    کلید واژگان: شعر معاصر فارسی, عبدالصمد امیر شقاقی, شعر آئینی و مذهبی}
    Ahmad Mohammadi *
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The purpose of this article is to review the collection of poems by Abdul Samad Amir Shaghaqi, one of the contemporary researchers and poets, which was published under the title (Speaking Poems). Considering that the published poems of this poet have literary values in linguistic, intellectual, lexical and rhetorical levels. is significant and so far no research has been done in this field, conducting this research is considered an effective effort in the field of introducing the poetry and thought of this poet.

    METHODOLOGY

    This research is done with a descriptive and analytical method and based on library studies. First, the examples related to the discussed levels will be extracted and then by referring to related sources, the necessary description and analysis will be done.

    FINDINGS

    Amir Shaghaghi's poetry has significant compliance with the principles and characteristics of Khorasani style poetry. He is a poet committed and bound to preserve and promote ritual and religious rites. There are also interesting interpretations in the field of lyrical poetry as well as attention to social and cultural issues in His poetry is visible.

    CONCLUSION

    Amir Shaghaghi's poetry can be examined at the linguistic, intellectual, lexical and rhetorical levels. He has also dealt extensively with the status of some religious personalities, social, cultural and other miscellaneous issues. At the lexical level, his mastery of the Arabic language and terms related to some sciences is evident. He has used simile, saj', tansiq al-sefat, Ersal al-masal and Phono tactics.

    Keywords: Contemporary Persian poetry, Abdul Samad Amir Shaghaghi, ritual, religious poetry}
  • محمدرضا موحدی*، علی اصغر ترابی
    منظومه حماسه دینی انتقامیه / ضریرنامه از طغان شاه بن نظام قمی شاهرودی یکی از نمونه های شاخص حماسه دینی در ادب پارسی است که در قرن نهم هجری درباره انتقام ضریر خزاعی، محمد حنفیه، مسیب، طغان، عمر بن علی، فضل جعفر و دیگر پهلوانان از یزید، عمر سعد، یعقوب عسقلانی، شاه حلب و دیگر حامیان یزید سروده شده است. ماجرای منظومه از رسیدن کاروان اسیران کربلا به شهر عسقلان آغاز می گردد و با نجات امام سجاد(ع) و کاروان کربلا از چنگ یزید و نهایتا با مرگ یزید خاتمه می یابد. بررسی دستوری این منظومه برای شناختن بیشتر زبان حماسی این منظومه و دیگر منظومه های دینی سودمند است. با بررسی موارد دستوری و مصداق های آن، لایه های زبانی و محتوایی بیشتری از این اثر به دست می آید. دراین پژوهش، نخست درباره حماسه، حماسه دینی و علل پیدایش و نمونه های آن و نیز درباره ابن نظام و منظومه اش سخن گفته ایم و پس از معرفی مختصر ضریرنامه، برخی نکات دستوری این اثر با ذکر شواهد بررسی شده است. با ذکر این موارد پی می بریم که کهنگی سبک در آن کاملا مشهود است و یکی از حماسه های برجسته دینی به حساب می آید که از نظر بافت داستان، استحکام الفاظ، زبان مناسب و ساخت دستوری، شایستگی توجه بیشتر دارد.
    کلید واژگان: ضریرنامه, طغان شاه, حماسه دینی, منظومه دینی, زبان حماسی}
    Mohammad Reza Movahedi *, Ali Asghar Torabi
    The revenge religious epic Poem Enteghamieh / Zarirnameh by Taghan Shah Ibn Nizam Qommi Shahroudi is one of the prominent examples of religious epic in Persian literature. It was written in the 9th century AH about Zareer Khozai, Muhammad Hanafiyah, Mosayyeb, Taghan, Omar Bin Ali, Fazl Jafar and other heroes taking revenge on Yazid, Omar Saad, Yaqub Asklani, King of Aleppo and other Yazid supporters. The story of the poem begins with the arrival of the caravan of captives of Karbala to Ashqlan and ends with the rescue of Imam Sajjad (a.s.) and the caravan of Karbala from Yazid's grip and finally with Yazid's death. Examining the syntax of the poem is useful for learning more about the epic language of this poem and other religious poems. By examining the poem syntactically , more linguistic and content layers are obtained from this work. In this research, firstly, we have talked about epic, religious epic, the causes of its emergence, and offering some examples. We have also provided a brief introduction about Ibn Nizam and his poems especially Zarirnameh.Then some grammatical points of this work have been examined by citing evidence from the text. We realized that the archaic style is quite evident in it, and it can be considered one of the prominent religious epics deserving more attention in terms of the texture of the story, the power of the words, the appropriate language, and the grammatical structure.
    Keywords: Zarirnameh, Taghan Shah, Religious Epic, Religious Poetry, Epic Language}
  • رضا شجری، الهام عربشاهی کاشی*

       نبرد با اژدها یکی از مهیج ترین ماجراهایی است که در تاریخ اساطیری و پهلوانی، همواره کانون توجه بوده و رفته رفته به اشعار آیینی نیز راه یافته است؛ به گونه ای که گاه برای قهرمانان دینی نیز نبرد با اژدها و کشتن آن، یکی از افتخارات مهم قلم داد می شده است؛ چنان که بسیاری از شاعران آیینی از سده هفتم تا به امروز به ماجرای کشتن اژدها در مهد توسط حضرت علی (ع) اشاره کرده اند. قدیمی ترین منبع روایی این قصه، مناقب ابن شهرآشوب در سده ششم هجری است؛ اما در دیگر منابع و متون معتبر شیعه و سنی مانند شواهد التنزیل حسکانی و مناقب خوارزمی و مناقب علی بن ابی طالب (ع) الجلابی الشافعی به این داستان اشاره نشده است. در این پژوهش، سعی شده تا علاوه بر توجه به سیر تاریخی این داستان و حضور پررنگ اژدها در داستان های اساطیری-حماسی به تحلیل و بررسی داستان نبرد با اژدها در مهد توسط حضرت علی (ع) و دلایل رشد چشم گیر آن در شعر آیینی هم پرداخته شود. البته شهرت داستان نبرد با اژدها در حوزه ادیان الهی می تواند بحثی سمبولیک باشد و اژدها نماد همان دشمنان بیرونی (اهریمن، دشمنان دین و...) و درونی (نفس) باشد که تمام قدیسان دینی توانسته اند بر این دشمن چیره شوند و در مورد حضرت علی (ع) هم می تواند علاوه بر دشمن درونی شامل دشمنان بیرونی هم باشد. این داستان به سبب داشتن قالب حماسی و مفاخره آمیز، نه تنها در طول تاریخ بشریت، بلکه در حوزه شعر آیینی هم بسیار مورد اقبال قرار گرفته است.

    کلید واژگان: داستان, حماسه, اسطوره نبرد با اژدها, شعر آیینی, حضرت علی(ع)}
    Reza Shajari, Elham Arabshahi Kashi *

    Battle with dragon is one of the most exciting adventures in the mythological and heroic history that had always been the center of attention. Little by little, it found its way into religious poetry being regarded as an important achievement for religious heroes, as many poets from the 7th century till present refer to the event of slaying the dragon by Imam Ali in the cradle. The oldest narrative source of this story is Manaqib Ibn Shahr Ashub in the 6th century Hijra. However, in other authentic Shi’a and Sunni texts and sources such as Shavahed al Tanzil by Haskani, Manaqib by Kharazmi, and Manaqib Ali Ibn Abi Talib by Aljallabi al Shafeei there are no references to this story.  This research is concerned with the study and analysis of the theme of dragon killing in both myth and epic, paying particular attention to the slaying dragon by Imam Ali in cradle, also dealing with the reasons behind the frequent growth of this theme in religious poetry.  The fame of this theme in the field of divine religions could be a symbolic discussion, dragon being the symbol of either external enemies including Ahriman, Anti religion enemies or internal enemies such as Nafs or lower soul.  All saints could at some point overcome this latter enemy and in case of Imam Ali dragon can be regarded as both internal and external enemy.  Due to having an epic prestigious form, this tale not only during human history but also within the domain of religious poetry have been tremendously received.

    Keywords: Tale, epic, the myth of battle with dragon, religious poetry, Imam Ali}
  • سعد جابریانی*، تورج زینی وند، یحیی معروف، جهانگیر امیری

    الشعراء الرسالیون، الذین یرتبطون ارتباطا وثیقا باحداث المجتمع، لایمکن ان تسمح لهم حصیلتهم الثقافیه وخبرتهم وإدراکهم السلیم للامور وملاحظاتهم الدقیقه فی التطور الظاهری والباطنی للحیاه، ان یعیشوا فی عزله عن قضایا مجتمعهم ومشکلاته. ولاشک ان الکارثه الوهابیه التی اصابت العالم الإسلامی، هی من اهم قضیا واحداث الامه الإسلامیه، فسول لها الشیطان اعمالها، فحادت عن الحق وعدلت عن الصراط السوی وزاغت عن طاعه الله تعالی، فتمذهبت وادخلت فی الدین من الاباطیل التی ما انزل الله بها من سلطان، ولم تقم علیها دلیل ولابرهان. فتجنده الامه المحمدیه للرد علیها بما یدحض فاسد حجتها. فنشرت الحناجر دلایل رد شبهات الوهابیه. فجاءت کلماتهم مسانده للعقیده الإسلامیه، لتکون شهاده شرف تسجلها القصیده المقاتله والکلمه الصامده، بوجه الشر والطغیان والزیف والافتراء والبهتان. فردت قصایدهم الشبهات التی قصدت دعایم الإسلام وهدفت ارکان الدین والانشقاق بین المسلمین، ذلک بسحر البیان وحکمه الکلام تاره، وبالعقل والنقل تاره اخری، وعبر الاسالیب الشعریه والتراکیب البیانیه، دفاعا عن العقیده وذبا عن الدین. فنحن فی هذا المقال بصدد دراسه تلک الردود الشعریه، التی ردت الوهابیه، بادله قاطعه وحجج باهره، وعن طریق المنهج الوصفی_ التحلیلی، مع وقفه وجیزه فی تاریخ الوهابیه ونشاتها.

    کلید واژگان: الشعر العربی المعاصر, الشعر العقدی, الوهابیه, السلفیه, التکفیر}
    Saad Jabryani *, Toraj Zeinivand, Yahya Marouf, Jahangir Amiri

    Committed poets, thinkers and thinkers, people with a precise approach to affairs and with experience and wisdom, their reserves and resources will never allow them to be isolated and indifferent to the events of their surroundings. Undoubtedly, the Wahhabi tragedy that has befallen Muslims since the second half of the 12th century AH was the most important event of the Islamic Ummah. Muslims - of all faiths and religions - have risen up against it and enlightened public opinion through cultural activities such as composing books and publishing poems by poets and with larynxes who sang and sang songs and published poems rejecting Wahhabism. These poems and these words disgraced the suspicions that shook the pillar of Islam and destroyed the pillars of religion, and sometimes with magicians and the wisdom of poetry and sometimes with reason and narration and by using rhetorical aesthetic images and various literary styles for defense. From their beliefs and religion, crush them, and expose their lies. This article seeks to examine and analyze the responses of poets who rejected the Wahhabi ideas for a decisive and concise reason, along with a brief look at the history of the Wahhabi movement

    Keywords: Contemporary Arabic poetry, Religious poetry, Wahhabism, Salafism, Takfiri}
  • Gholam-Ali Haddad Adel

    A flourishing trend emerging from the literature of the Islamic Revolution, ritualistic poetry, albeit with a history in Persian literature and rooted in religious poetry, has over the past decade attracted into the arena of contemporary literature young and lively figures less heard of in previous epochs of Persian literature. These figures are the embodiment of a genre of poetry that not only manifests a transcendental and spiritual content but also exhibits a flourishing novelty in form and structure unprecedented in contemporary times. Mohammad-Hossein Ansarinezhad is one such poet and the present article is devoted to an investigation of the themes and verbal qualities in his volume of ritualistic poems Shams ul-Sharaf.

    Keywords: Ritualistic poetry, religious poetry, Mohammad-Hossein Ansarinezhad, Shams ul-Sharaf}
  • سمیره همتی*

    پس از انقلاب سال 1357 توجه به مفاهیم دینی در جامعه گسترش یافت. بیشتر شاعران نیز به بازتاب آموزه های مذهبی و مضامین اسلامی در سروده هایشان توجه نشان دادند. شاعرانی چون شهریار، طاهره صفار زاده، علی موسوی گرمارودی از این گروه هستند. در سروده این دسته از شاعران که در پیوند با انقلاب و جنگ هشت ساله سروده شده است، مضامینی چون: ارزشهای قرآنی، معارف اخلاقی، جهاد، شهادت، نهضت عاشورا و مهدویت بیشتر جلوه گری کرد. احمد عزیزی شاعر عصر انقلاب در عرصه عرفانی و حماسی، شاعری متعهد بحساب می آید. او در هماورد اندیشه و احساس برای خود رسالت و وظیفه ای بزرگ قائل است و بزرگترین رسالت خود را تربیت نسل انقلابی ایران میداند و دراین باره زبان شعر را به خدمت میگیرد. توجه فراوان او به ترکیب سازی و آفرینش ترکیبهای بدیع و ملیح در مثنوی هایش برجوشش و طراوت شعرهایش میفزاید؛ ترکیب سازی های احمد عزیزی بهره مند از آیات قرآن کریم و مضامین آیینی است. این مقاله به بررسی شکلی و محتوایی تصاویر خلق شده در شعر احمد عزیزی میپردازد. دامنه این پژوهش، بررسی استقرایی برخی از سروده های اوست. تاکنون اثری پژوهشی یا نگارشی در قالب مستقل و در زمینه صور خیال اشعار این شاعر نام آشنا، منتشر نشده است و میتوان این پژوهش را نخستین قدم در مسیر نقد و بررسی تصویر آفرینی ادبی در شعر احمد عزیزی دانست.<-p>

    کلید واژگان: مضمون سازی, تصویر آفرینی, احمد عزیزی, شعر آیینی, شعر انقلاب}
    Samireh Hemmati*

    After the Islamic Revolution, the front concepts and religion values were developed in the community. Therefore, the muslim and undertaked poets poid attention to reflecting the divine verses and Islamic themes in their poetriss more than the post. Poets like shahriar, Azizi, Safarzadeh and mosavi Garmarodi are among them. In these poets, compositions that were composed in connection with the Islamic Republic and the sacred defense some themes are more lust red for example, Quran stories, moral and religious teachings, Jihad, martyrdom, karbala movement and mahdism.Like the other poets of the revolution age, Azizi is not only a poet but also a teacher an understand poet allows himself great duties and mission Azizi’s biggest mission is to educate a human in a composition language His too much attention to the composition of new compounds in his masnavies increases to his poetries mobility and frechness (Torabi 2005: 193), the compositions which have been made through inspiring from the valuable verses of Quran karim and Islamic themes.This study investigates the form and content of the pictures in Azizi’s composition the scope of this study is the inductive investigation of some compositions of Azizi and because no independent poetry in the imagery has been composed in his city up to now, this study can be considered in order to review the literary images in Azizi’s poetry

    Keywords: Theme, Imagery, Azizi Ahmad, Religious Poetry, Revolution Poetry}
  • حسین مهتدی *
    ومن اهم دواوین العلامه فضل الله هو دیوان قصائد للإسلام والحیا ه. لقد ملله هاا الدیوان اتجاه ا جدیدا فی الشع الع یع مامه والع اقع النجفع ملی وجه الخصوص. جاء معجمه الشع ی موحیا معب ا غیر مقتص ملی کلمات محدده. فقد تنوع معجمه ال وحع فی لحظات الدماء والتامل والایتهال إلی الله فضمل العدید من المف دات المنفتحه ملی العالم ال حب اللانهائع المطلق. الحقل الدلالع یاب من قص ائد للإسلام « ایواب ملم الدلاله فی الدراسات اللوویه ا لحدی ه. ویه دف هاا البحإ إلی تحدید الحقول الد لالی هالدینی ه فی دیوانه اهم الحقول الدلالیه الدینیه التی استخدمها الشام فی هاا الدیوان یدور حول الحقلین: حقل اوول الدین وحقل ف وع الدین. .» والحیاه وکل منهما ینقسم إلی ف وع متعدده. سنستع ض فی هاا البحإ هاین الحقل ین الد لالین وکی وظفهم ا الشام فی اشعار.. الشام یست م فی دیوانه ال مز الموضومع وهو الای یست یر التراث بما فیه من طاقات تفج الومع لدی الجمهور المسلم خاوه ال موز الحیه فی نفوس انصار اهل البیت وقد یعمد الشام إلی ال موز اللوویه من م ل: الائاب والکلاب والظلام والنور وال یاح. إن الحقول الدلالی ه مند الشام احتوت ملی الفاظ موحیه سواء منها ما اخاه من اللوه الحدی هالتی تتماشی مع روح العص وما اخاه من لوه الق آن التی یتم لها السید دوما فی درسه وتالیفه وتفسیر. الق آن الک یم ودمائه. وهاا الجمع یین لوه المعاو ه ویین اللوتین الدینیه والتراثیه یدل ملی امتلاکه لناوعه اللوه. ینتقع الشام من الالفاظ ما یشاء یعیدا من الو ایه القاموسیه یل جاءت الفاظه مناسبه متناسقه مع اسلویه الشع ی. فقد امتمدنا فی دراستنا ملی المنهج الووفع والتحلیلع وقمنا یاستق اء الاییات التی تدل ملی الحقول الدلالیه الدینیه لکع نستنتج نتیجه ملموسه. » قصائد للإسلام والحیاه « وحددنا من دواوینه
    کلید واژگان: السید محمدحسین فضل الله الحقول الدلالیه ملم الدلاله الشع الدینی}
    H. Mohtadi *
    Allameh Fadlallah studied at the Seminary of Najaf, and this area had a considerable impact on the formation of his character. From the very beginning of his childhood, he made a strong relation with Islamic thoughts. He grew up in a religious, literary, and erudite family, both in Lebanon or in Najaf. “Ghasaed Leleslam va Alhayat” is one of his best known poetical works. The aforementioned work paved a novel way toward Arabic poetry, in general, and Iraqi-Najafi poetry, in particular. His poetic dictionary is replete with various vocabularies. In his relation with God as well as in his prayers, Fadlallah uses various words and terms linking man to the world of infinity. By investigating “Ghasaed Leleslam va Alhayat” (Poetry), in the present study, attempts were made to examine the religious thoughts of the aforementioned poet and to determine the most significant semantic fields used in this work. The most prominent religious semantic fields used in this work are divided into two groups: semantic fields of religion principals and that of the religion minor principles. Both fields are also divided into further subfields. In each semantic field, the special terms of that field is used by the poet. In addition to pointing out these fields, this study deals with the way of using the aforementioned terms by the poet. In these fields, thematic codes leading to the awareness of people, particularly the lovers of AhlulBayt.
    Keywords: Seyed Mohammad Hussein Fadlallah, Semantic Fields, semantics, Religious Poetry}
  • ابوالحسن امین مقدسی، محمدعلی آذرشب، کلثوم تنها *
    سیدحیدر حلی یکی از شاعران معاصر شیعی عراق در عرصه شعر دینی است. وی در این گونه شعری، توانسته میان فضیلت های اهل بیت(علیهم السلام) و اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی حاکم بر روزگار خویش، پیوندی استوار برقرار کند. وی با تاثیر پذیری از قرآن کریم و احادیث شریف، با رویکردی غالبا حماسی و عاطفه ای نیرومند و متعادل، سیمای اهل بیت(ع) را به زیباترین شکل به تصویر کشیده است. او با فراخوانی شخصیت هایی دینی ای چون امام علی(ع) و امام حسین(ع) آنان را از چهارچوب تاریخی خارج ساخته و معانی جدید برگرفته از وقایع معاصر جامعه خویش را بر تن این شخصیت ها کرده و مشکلات و دشواری های موجود در جامعه اسلامی را بیان کرده و با اسلوبی شیوا، مردم را به بصیرت و آگاهی و پایداری و مبارزه برضد استبداد و استعمار فرا خوانده است. بهره مندی از آموزه های حسینی و قهرمانان عاشورا در راستای قیام مردم برضد استبداد و استغاثه به امام زمان(ع) و به کارگیری ساختارهای خطابی استوار و موسیقی متناسب با مفهوم اشعار و بهره مندی از اسلوب های ادبی و تصاویر هنری پویا و متحرک، از ویژگی های بارز شعر اوست.
    کلید واژگان: سیدحیدر حلی, شعر دینی, فراخوانی شخصیت ها, اهل بیت(ع), عاشورا, اسلوب های ادبی}
    Abolhasan Amin Moghaddasi, Mohammad Ali Azarshab, Kulthoom Tanha *
    Seyyed Heydar Helliis one of the Iraqi Shiite contemporary poets who is known for his religious poems. In this kind of poetry, he has been able to establish a solid link between the virtues of Ahl al-Bayt (PBUT) and the ruling political, social, and cultural conditions of his living period. Under the influence of Holy Quran and honorable hadiths, he has portrayed beautifully the Ahl al-Bayt (PBUT) through a mostly epic approach and a powerful and balanced emotion. Recalling some religious figures such as Imam Ali and Imam Hussein (PBUT), he tries to introduce them, out of the historical framework, being clothed by the new meanings retrieved from contemporary events of the society he himself lives in and to express the difficulties of the Islamic community. He also invites, using an expressive language, people to be aware and insightful and resist against tyranny and colonialism. Having the benefits of Imam Hussein's teachings and other heroes of Ashura in the course of the people uprising against tyranny, being supplicated to Imam Mahdi (PBUH), using consistent oratorical structures and the music matched by the concept of the poems, and utilizing literary modes and dynamic artistic images are f the features make his poetry distinguished.
    Keywords: Seyyed Heydar Helli, Religious Poetry, Recalling the Characters, Ahl al-Bayt (PBUT), Ashura, Literary Modes}
  • حسین مهتدی
    العلامه محمدحسین فضل الله شاعر الفقهاء وفقیه الشعراء، هو الذی تحدث فی دواوینه عن موضوعات مختلفه؛ ومنها هی شخصیه الرسول الاعظم، إن الشاعر لم یعتقد ان الرسول یکون عبد الله فحسب، بل رای فیه الداعیه والمبلغ الذی اراد ربط الامه ب الله لا بالفرد. والابعاد التی رآها الشاعر فی هذه الشخصیه الرسالیه العظیمه هی: رسول السلام، رسول الاخلاق، الرسول الرحمه، الرسول القدوه، الرسول الإنسان، وهذا المقال یحاول تحلیل شخصیه الرسول الاعظم فی اشعار السید وتاثیر القرآن الکریم فی اشعاره، ویتحدث عن اثر الشخصیه العظیمه لرسول الله (ص) فی الواقع المعاش. والشاعر یعتقد ان الامه والاجیال القادمه جدیرا بهم ان یختاروا الرسول کقدوه فی الکمال الإنسانی، والشاعر حاول من خلال اشعاره ان یدعو الجیل نحو التواصل مع الله تعالی ورسوله الاعظم، وهو یعتقد ان اخوه الانبیاء تودی إلی عقد الاخوه بین اتباع الانبیاء والشاعر یقول: لیس لخلق الرسول حدودا بل خلقه عظیم یقتدی به وهو یشکل منهاجا یجب الرجوع إلیه فی کل زمان ومکان. إننا نجد ان الشاعر قد لخص کل الابعاد الإنسانیه فی حیاه الرسول، الذی عاش فی الصحراء، لکنه بسیرته واخلاقه وسموه الإنسانی حول هذه الصحراء القاحله إلی جنه ینعم الشاعر بفیئها، وآلائها الدائمه. فقد اعتمد الباحث فی دراسته علی المنهج الوصفی وستسیر هذه المقاله علی المنهج الوصفی والتحلیلی، حیث تقوم علی استقراء الابیات التی تدل علی شخصیه الرسول الاعظم ومن ثم تحلیلها من الناحیه الادبیه والبلاغیه ودراستها ومراجعتها فی القرآن الکریم.
    کلید واژگان: الشعر الدینی, الرسول الاعظم (ص), محمدحسین فضل الله}
    Hossein Mohtadi
    Allameh Fadlullah is known as the poet of the jurists and the jurist of the poets. In his Diwan (collection of poems), he has addressed a variety of themes, including the Prophet’s character. He believes that Prophet Muhammad was not a mere servant of Allah. He was a transmitter of the massage and a connector of God and Ummah (the Islamic nation), rather than simply a connector of God and an individual. The characteristics of the Prophet as mentioned by Fadlullah include: the Prophet of peace and friendship, the Prophet of morality, the Prophet of grace and mercy, the Prophet as the example and role-model, and the Prophet of humanity. This paper explores the character of Prophet Mohammad in the poetry of Allamah Fadlullah and the influence of the Quran on his poetry to investigate the influence of the Prophet’s character on the society and people’s lives. Fadlullah believes that people and the future generations need to set the Prophet as their role-model and the example of human perfection. In his poems, he also tries to invite people to be engaged in a relationship with Allah and the Prophet. He further believes that the idea of brotherhood of all prophets Allah encourages unity and a spirit of brotherhood among their followers. The paper employs a descriptive, analytical and investigative approach in selecting poetry lines about the Prophet’s character, analyzing their literary and rhetorical qualities and their implications, and examining the influence of the Quran on them.
    Keywords: Religious poetry, Prophet Mohammad, Mohammad Hussein Fadlullah}
  • یدالله رفیعی
    شعر از آغاز حیات بشری، با همه لحظات آسمانی و زمینی اش، با انسان همراه بوده است. هرچند شعر در مکتب متعالی اسلام جایگاه واقعی و دینی یافت، در زبان های مختلف به ویژه عربی و فارسی تکامل خود را در قالب های متفاوت نشان داد.
    اگر شعر و شاعری درخدمت خیر و صلاح جامعه باشد و جامعه بشری را به سوی اخلاق فاضله و ایمان به خدا سوق دهد، بدون تردید مورد تایید اسلام است و قرآن و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) از چنین شعری حمایت می کنند. از صدر اسلام تا کنون، با تمسک به سنت پیامبر اکرم (ص)، از شعر به عنوان سلاحی کارآمد و حتی معنوی در دفاع از دین و مبانی آن و نیز مقابله با تهاجم دشمن استفاده شده است. در این خصوص، بهار و احمد صافی از نمونه های بارزی هستند که در لابه لای اشعارشان باورهای دینی و آموزه های اعتقادی نمودی روشن دارد. در این مقاله سعی شده است ظهور و بروز اندیشه های دینی در اشعار این دو شاعر معاصر به روش تحلیل محتوا بررسی شود.
    کلید واژگان: اندیشه دینی, شعر مذهبی, ملک الشعرای بهار, احمد صافی النجفی}
    Yadollah Rafiei
    If poetry serves the public good and leads the human society towards sublime morality and faith in God، it will certainly be approved by Islam، and will be supported by The Quran، the Prophet (PBUH)، and Ahl al-Bayt (AS). Since early Islamic era and with adherence to the tradition of the Holy Prophet (SAW)، poetry has been used as an efficient، and even spiritual، weapon to defend the religion and its foundations and to confront the enemy invasion. In this regard، Bahar and Ahmad Safi are prominent examples whose poems have clear manifestations of religious beliefs and theological teachings. The present paper is an attempt to study the emergence and rise of religious thoughts in the poems of these two contemporary poets using the method of content analysis.
    Keywords: Religious Thought, Religious Poetry, MalekoShoara Bahar, Ahmad al Safi al Najafi}
  • سیداسعد شیخ احمدی*

    قرن ششم هجری، از قرون پر بار شعر و ادب پارسی است و شیوه ای از سخنوری در این دوره پیدا آمد که آن را شعر متعهد یا شعر دینی هم گفته اند. از استادان و داستان سرایان برجسته ی این دوره، نظامی گنجوی است که شیوه ی وی توسط شاعران دوره های بعد پیروی شد. شعر نظامی شعری فنی است که توان علمی شاعر، آن را به دانش های گوناگون آراسته است. از جمله ی دانش های اسلامی که در شعر نظامی بازتابی گسترده داشته است، فقه اسلامی است. وی با هنرمندی و توانی کم نظیر از مسائل فقهی در ساختن ترکیبات گوناگون و فراهم آوردن آرایه های ادبی و آفریدن تصاویر بدیع بهره برده و گاه موضوعات فقه اسلامی را نیز با آداب و رسوم اقوام کهن پیوند داده است. این مقاله بر آن است تا گوشه ای از این تاثیرات را بر پایه ی موضوعات مندرج در فقه اسلامی تبیین نماید.

    کلید واژگان: قرن ششم, شعر دینی, خمسه ی نظامی, اصطلاحات فقهی}
    SeyedAs’Ad Shaikhahmadi*

    Sixth century is one of the most glorious periods in Persian literature. This glory in literature paved the way for a special style of rhetoric which is later called religious poetry. One of the most famous poets of this period is Nezami Ghaznavi, whose style followed by other poets after him. Nezami’s poem is highly technical wreathed by vast scope of knowledge and skills of the poet. We can see the reflection of Islamic science in Nezam’s poetry. He also makes use of his full familiarity with juridical science in providing figures of speech, creative imagination and multiple form and style. In this paper, we have tried to explore this influence of Islamic juridical issues on Nezam’s poetry.

    Keywords: sixth century, Religious poetry, Nezami’s Khamseh, Juridical terms}
  • سید مرتضی طاهری برزکی، محسن باغ میرانی

    نفوذ و تاثیر شاهنامه فردوسی در ادب فارسی، موجب شکل گیری منظومه های حماسی ملی در ایران شد. به دنبال خاموشی تدریجی حماسه های ملی که از اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم قمری شروع شده بود، سرایش حماسه های تاریخی و پس از آن حماسه های مذهبی نیز شکل گرفت. با رسمیت یافتن آیین تشیع و عنایت ویژه به اندیشه های دینی در دوره صفویه و حمایت دربار از سرایندگان دین خواه، تمایل شاعران به سرودن منظومه های حماسی - مذهبی در مدح و منقبت پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) و دیگر امامان معصوم شدت گرفت. آغازگر سرودن منظومه های حماسی – مذهبی، میرزا ابوطالب فندرسکی اصفهانی (د 1127ق /1718 م) است که با سرودن منظومه ای تحت عنوان «جذبه حیدری» درباره زندگی امام علی (ع)، سنتی را پی افکند که بسیار زود مورد توجه و البته تقلید بسیاری از شاعران این دوره و دوره های بعد قرار گرفت و موجد موجی جدید از خلق منظومه های حماسی با نام عمومی «حمله حیدری» شد. منظومه هایی که به طور معمول، موضوع و محتوای آن ها به زندگی پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع)، رویدادهای صدر اسلام و جنگ های حضرت علی (ع) مربوط می شد. این دسته از منظومه ها در تاریخ حماسه های مذهبی فارسی جای گاهی ویژه دارد. سروده هایی تحت عنوان حمله حیدری، از سده 12 ق، با منظومه «حمله حیدری» سروده باذل مشهدی آغاز شد و در فاصله یک قرن پس از وی، چندین نفر به تقلید از او، به خلق آثاری تحت همین عنوان (حمله حیدری) پرداختند که آخرین ایشان، لطف الله قاجار متخلص به «مجنون» بود. نوشته حاضر در پی آن است که باختصار به زندگی و آثار میرزا ابوطالب اصفهانی، به عنوان آغازگر سرایش منظومه های حماسی – دینی بپردازد و سپس تاثیر او را در استمرار سرودن منظومه های حماسی – دینی و ایجاد سنتی به نام «حمله سرایی» در شعر فارسی مورد توجه قرار دهد.

    کلید واژگان: حماسه مذهبی, ابوطالب فندرسکی, باذل مشهدی, جذبه حیدری, حمله حیدری, امام علی (ع)}
    Sayyed Mortaza Taheri Barzoki, Mohsen Baghmirani

    The influence of Shahnameh Ferdowsi in the Persian literature was the reason behind the formation of National epic poetry in Iran. Following the gradual decline of National epics which has started in the late 5th and the beginnings of the 6th century Hijira, composition of the historical epics and soon after religious epics began. With the establishment of Shia faith and special regard towards religious thoughts in Safavid period and the support of the court for the religious composers, the inclination for composing epic-religious poetry in praise of Prophet Mohammad and Imam Ali and his descendents greatly intensified. Mirza Abutaleb Fenderesky Esfahani was the pioneer of such poetry. He composed a poetry under the name of “Haydari rapture” about the life of Imam Ali, thereby he initiated a tradition that very soon inspired other poets in that period and later periods to compose and imitate epic poetry of this genre under the general name of “Haydari attack”. These poetries were normally concerned with the life of Prophet Mohammad, Imam Ali, major events in the beginnings of Islam, and Imam Ali’s Wars. Haydari Attack compositions in the 12th century Hijra, began with the composition made by Bazel Mashhadi and within a century after that, several people in his imitation, created works of this genre the last of whom was Lotfollah Ghajar, known as Majnoon. This article is concerned with the life and works of Mirza Abutaleb Esfahani, as the pioneer in the composition of epic-religious poetry and his influence over the continuity of composition of this genre of poetry and thus forming a tradition in the name of “criticism” in the Persian Poetry

    Keywords: Epic Poetry, Religious epic, religious poetry, Persian poetry, Abutaleb Fenderesky, Bazel Mashhadi, Haydari rapture, Haydari attack}
  • تورج زینی وند*، کامران سلیمانی
    احمد وائلی، شاعر و خطیب مشهور و معاصر شیعی عراق، پدیده ی بینامتنی قرآنی را فراوان در شعر دینی خود به کار برده است.در این اسلوب شعری، تاثیر پذیری لفظی و معنوی شاعر از قرآن،نمود چشمگیری دارد. روش وی در کاربرد آموزه های قرآنی به دو شیوه است؛وی در شیوه ی نخست به مانند بسیاری از شاعران کلاسیک ادب عربی، برخی از الفاظ و مفاهیم قرآنی را بدون تغییر و نوآفرینی به کار برده که این روش، بیشترین بسامد را در شعرش به خود اختصاص داده است. شیوه ی دومی که شاعر از آن استفاده نموده است،روش بینامتنی (تناص) است. تاثیرپذیری وی در این بخش از قرآن کریم به گونه ای پنهان و غیر مستقیم و با مهارت و توانایی فنی همراه است.
    کلید واژگان: وائلی, قرآن کریم, شعر دینی, اقتباس, بینامتنی (تناص)}
    Touraj Zinivand*, Kamran Solaimani
    Ahmed Waeli, a famous contemporary Iraqi Shiite poet and orator, has used the phonemenon of quranic intertextuality abundantly in hisreligious poetry. In his poetry, the literal and spiritual impact of the Quran can be found manifestly. He usesthe teachings of the Quran in two
    Methods
    in the first one, like many classical Arab poets, he uses somequranic words and concepts in poetry without any changes and creativity. This method has the highest frequency in his poetry; another method he has used is intertextuality. In this method, Waeli's inspiration from the Quran is indirect and hidden mixed with technical dexterity and capability.
    Keywords: Ahmed Waeli, The Holy Quran, Religious Poetry, Adaptation, Intertextuality}
  • محمدحسین کرمی، محمدرضا امینی، محمد مرادی
    ادبیات دوران حکومت سامانی(287-385ه.ق) نخستین جلوه های ادب پارسی را در بردارد. یکی از مهم ترین ویژگی های سبکی شعر غنایی این دوره، یادآوری از نام شخصیت های دینی در انواع شعرهاست. ثبت این تلمیح ها و منقبت های دینی و تحلیل تاثیر زمینه های سبکی و سیاسی در نوع استفاده شاعران از آن ها، مساله ای است که تا کنون بطور کامل به آن توجه نشده است. در کتاب های سبک شناسی و تاثیر قرآن و حدیث نیز به سبب اعتماد به فهرست اعلام دیوان ها که غالبا ناقص یا دچار اشتباه بوده اند و هم چنین عدم بررسی تمام ابیات مانده از این دوره، نتایجی ارائه شده که چندان کامل یا صحیح نیست. در این مقاله سعی شده با بررسی تمام ابیات غنایی بازمانده از این دوره؛ یعنی 3775 بیت، از شاعرانی که تمام و یا قسمت اعظم شاعری خود را در دوران حکومت سامانی گذرانده اند، میزان و چگونگی حضور مفاهیم مربوط به شخصیت های دینی در شعر این دوره بررسی و توجه بیش تر به شخصیت های سامی در شعر غنایی،برخلاف شعر حماسی، تحلیل شود و در پایان به نقش هریک از این مفاهیم در تحول و رونق انواع غنایی چون مدح، تغزل، وصف و... اشاره شود.
    کلید واژگان: شعر غنایی, شعر دوره ی سامانی, پیامبران(ع) و امامان(ع), شعر دینی, مدح, وصف}
    Mh Karami, Mr Amini, M. Moradi
    Persian lyric poetry in its long history has profited from diverse themes in all its different styles. One of these themes which has promoted the Persian poetry is the story of religious personalities. In the present essay, this important poetical theme is studied in Samanid period (819–999), the first era of Persian poetry. More than 3775 lines of verses, written by poets who lived in this period, are studied. The results are analyzed to answer questions such as the presence of Iranian and non-Iranian personalities, the attention paid to each of prophets or the Shiite Imams and the role of these themes in the promotion of each genre of Persian lyric, descriptive or panegyric poetry.
    Keywords: Persian lyric poetry, Samanid poetry, prophets, Imams, religious poetry, panegyrics, Persian descriptive poetry}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال