به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « school of romanticism » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «school of romanticism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آزاده طیبی، کبری نودهی*، تقی امینی مفرد

    یکی از تاثیرات مهم مکتب رمانتیسم بر شاعران ایران، توسعه ی جهان بینی و در ادامه، افزایش دامنه ی میزان اعتراضات و شکواییه های آنان در قبال مسایل مختلف اجتماعی بوده است. این مساله به ویژه زمانی که بی عدالتی ها، چالش ها، نابسامانی های اجتماعی و فردی در جامعه تشدید گردد، اثرات خود را به طرز کاملا ملموس تری نشان می دهد. سیمین بهبهانی یکی از شاعران معاصر است که دوران پهلوی،  انقلاب و پس از آن را درک کرده است. در دوره پهلوی بسیاری از تبعیض ها و بی عدالتی ها، مرگ ها، نادیده گرفته شدن ها، اعتراضات مردم به وضع موجود در جامعه و پس از انقلاب نیز جنگ تحمیلی را شاهد بوده. در این مقاله، نگارندگان سعی دارند تا به روش توصیفی - تحلیلی، گفتمان رمانتیستی شکواییه را در آثار سیمین بهبهانی تجزیه و تحلیل نمایند. یافته های پژوهش نشان می دهد که شکواییه های شخصی در مجموعه شعر یادشده برجسته تر می نماید که این مطلب علاوه بر آنکه شناخت دقیق و بهتری از زمانه، روحیات و اندیشه های شاعر را فراهم ساخته، بیانگر روح حساس و زنانگی وی است که در برهه ای از زندگی خود، حوادث تلخ و ناگواری را تجربه کرده و با صراحت و بی پرده از دردها و ناکامی ها در شعرش سخن رانده است. او با این شیوه توانسته مخاطب را با خود همراه سازد و به تفکر وا دارد که بی تردید این سطح از توجه به تغییر نگرش مخاطب، دارای ارزش والایی است.

    کلید واژگان: کلیدواژ ها: مکتب رمانتیسم, شکواییه, سیمین بهبهانی, خطی ز سرعت و از آتش}
    Azadeh Tayyebi, Kobra Nodehi *, Taghi Amini Mofrad

    The school of Romanticism is a European literary school which was born as a result of turning away from the logic and wisdom of the school of Classicism and was inspired by passion and excitement. This school has also had considerable influence on the development of various nations, including Iran. One of the important effects of the school of Romanticism on Iranian poets has been the development of their worldview, which has, in turn, broadened the scope of their protests and complaints regarding various social issues. This issue shows its effects in a more tangible way, especially when injustices, challenges, and social and individual disorders in a society are intensified. Simin Behbahani is one of the contemporary poets who has complained in her poems about injustices, deaths, and abandonment, and has protested against the existing situation of the society and her fellow human beings. In this article, authors have tried to use the descriptive-analytical research method to analyze the Romantic discourse of complaints in the works of Simin Behbahani. Findings of the research indicate that personal complaints are more prominent in the above-mentioned poetry collection, the reason for which should be found in her sensitive spirit and femininity; since she has experienced bitter and unfortunate events at some point in her life, her frank talk about pains and failures in her poetry attracts the sympathy of her audience.

    Keywords: School of Romanticism, Complaints, Simin Behbahani, A Line of Speed, Fire}
  • صغری مرادیان، محمدامیر مشهدی*، عبدالعلی اویسی کهخا
    یکی از مهم ترین جنبه های پیوند دهنده شعر و اسطوره، ویژگی شاعرانه بودن اسطوره ها است؛ زیرا آفرینش شعر و اسطوره عمدتا مدیون نیروی تخیل هنرمندانه آفریننده شعر و اسطوره است. در دوره معاصر، حتی سنتی ترین شاعران نیز کوشیده اند با بهره گیری از اسطوره پردازی و بازآفرینی عناصر اسطوره، این عناصر را به روزگار خود نزدیک کنند و با انطباق های اسطوره ای با هدف بازتاباندن روزگار خود به یاری اسطوره های گذشته برخیزند. در این میان سهراب سپهری - از شاعران تاثیرگذار معاصر - با بهره گیری از عناصر اسطوره به ویژه عرفانی - دینی موجب پیوند شعر معاصر و گره خوردگی آن با شعر سنتی و کلاسیک فارسی شده است. شعر معاصر فارسی، به دلیل دخالت جریان های مختلف سیاسی و فرهنگی و گرایش شاعران به مکاتب ادبی و هنری، مانند هر دوره ی دیگر مملو از نشانه های اسطوره گرایانه ی شاعران معاصر است. این گرایش به خصوص، با رویکرد شاعران به مکاتب ادبی و اجتماعی مثل رمانتیسم و ناسیونالیسم (در مورد اسطوره های ملی)، هم چنین وقوع انقلاب مجال بیشتری را برای شاعران به وجود آورده تا از این عناصر، به عنوان یک ویژگی قابل توجه در اشعار خود استفاده کنند. هدف از این پژوهش تبیین و چگونگی اسطوره های عرفانی - دینی، بر محور اصول رمانتیک در شعر سهراب سپهری به روش توصیفی - تحلیلی است. می توان گفت سپهری شاعر رمانتیک معاصر، در سروده هایش از انواع مختلف اسطوره های عرفانی - دینی بهره زیادی برده است.
    کلید واژگان: اسطوره, عرفانی دینی, مکتب رمانتیسم, شعر معاصر, سهراب سپهری}
    Soghra Moradian, Mohhmadamir Mashhadi *, Abdolali Oveisi Kahkha
    One of the most important aspects connecting poetry and myth is the poetic nature of myths. The creation of both poetry and myth owes much to the power of the artistic imagination of their creators. However, one of the most beautiful and artistic uses of myth in poetry is the "re-creation of myths", the purpose of which is to connect the past to the present and to provide grounds for mythological insight. In the contemporary period, even the most traditional poets have tried to bring these elements closer to their time by recreating the elements of myth. In other words, mythical adaptations are used to reflect their time. Nima Yooshij was one of the first poets to recreate a myth in the poems "Amen Chicken" and "Phoenix". Likewise, Sohrab Sepehri has linked contemporary poetry to traditional and classical Persian poetry by using elements of myth-making, especially mystical-religious elements. Due to various political and cultural currents and the tendency of poets to stick to the tenets of literary and artistic schools, Contemporary Persian poetry is full of mythological signs of contemporary poets. The purpose of this research is to explain how mystical-religious mythology is used based on romantic principles in Sohrab Sepehri's poetry in a descriptive-analytical way. Findings suggest that Sepehri has used many types of mystical-religious myths in his poems. His emphasis has been more on mythologizing the creation of the forbidden man and fruit, the creation of water, Buddhism, the prophets, and the Bible.
    Keywords: Myth, Mystical–Religious Mythology, School of Romanticism, Contemporary poetry, Sohrab Sepehri}
  • مالک عبدی*، افسانه جرست

    رمانتیسم مکتبی است بر مبنای اعتقاد به ارزشمندی تجارب و تخیلات فردی، و خلاقیت بر پایه ی عناصر خیال پردازانه که گاه نمود خود را در حوزه های دیگر همچون مقاومت جلوه داده و در این راستا، کارکردهای تلفیقی ویژه ای یافته که بیشتر به اندیشه های آرمانی در چارچوب های ادبی اهمیت می دهد تا ایده های واقعی و ملموس. همچنین ذهنی که حاوی گرایشات آرمان گرایانه است، با تمسک به چنین ابزار دوسویه ای نوعی از کنش مندهای مبتنی بر تعارض با منش های خردورزانه را ارایه می دهد. این مکتب بعد از اروپا، رفته رفته وارد عرصه ی ادبیات عرب شد و ادبیان بسیاری از کشورهای عربی گوناگونی -از جمله فلسطین- به خاطر نابسامانی های محیطی و اوضاع سیاسی-اجتماعی نامناسب، به این سبک روی آوردند که از جمله شاعران این حوزه در فلسطین، «مسعد محمد زیاد» است. وی به خاطر حس دردمندی پیوسته ای که در قبال هم وطنانش داشته، رمانتیسم اجتماعی را در شعرش به نحو ملموس تری نسبت به وجهه ی فردی آن بروز داده است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی جلوه های این مکتب در اشعار پایداری این شاعر می پردازد و یافته های پژوهش حاکی از آن است که مولفه هایی همچون حسرت از نابسامانی ها و دردها و اوضاع نامناسب محیط، یادآوری معشوق و دوران کودکی، انعکاس غم و تنهایی، حسرت از جنایات رژیم اشغال گر، آرمان گرایی، آزادی از قید و بندها و مواردی از این دست، در گفتار شاعرانه ی مسعدزیاد به شکل بارزتری نمود یافته و بدین ترتیب شاعر توانسته نهایت اندوه خود را با پردازشی رمانتیکی و با تکیه بر موضوعات مقاومت محور به نحو مطلوب تری به مخاطب انتقال دهد. همچنین در بخش هایی برای پردازش وملموس تر نمودن مفاهیم مورد نظر خود، از ابزارهای زبانی و آوایی نیز سود برده که به صورت موردی در لا به لای بحث بدان اشاراتی خواهد شد.

    کلید واژگان: شعر معاصر عرب, مکتب رمانتیسم, ادبیات مقاومت, محمد مسعد زیاد}
    Malek Abdi *, Afsaneh Jarast
    Introduction

    Romanticism, which is a school based on the belief in the value of individual experiences, fantasies, creativity and imagination, sometimes manifests itself in such areas as resistance. In this regard, it has found special position in literary contexts where the ideal are more important than the real. The mind that contains idealistic tendencies offers a kind of action based on conflict with the rational. This school is a Western literary approach that emerged in England and Germany in the late eighteenth century, then in France, Italy, Russia and other European countries in the nineteenth century, and finally dominated the European literature. It is very complex and chaotic and sometimes has contradictory principles. The romantic approach combines nature and art, poetry and prose, memory and prophecy, vague beliefs and vivid emotions, what is heavenly and what is earthly and, finally, life and death. Zarrinkoub says that this school, unlike classicism, which depends on reason, is based on passion, taste, feeling and imagination. The basis of insight and perception of romantics is a personal and individual element, and their ideas are mostly relative. Beauty and art is the superiority of feeling and emotion over other mental powers, emphasizing the unity and harmony of poetry and music, freeing oneself from the shackles and dealing with individual emotions. In the Arabic literature, romantic poets and writers reduced the rule of reason by making their inner feelings dominant through their work. They did it by taking refuge in the skirts of nature, joining the human conscience, and expressing romantic regret and pain within themselves.Romanticism in the Arabic literature was somewhat different from the European romanticism in terms of themes and concepts. Among the expressive features of Arab romantics, one can refer to the avoidance of task and art, trying to use fluent words, relying on music and harmony of words and phrases, and using illustrations based on imagination and emotions. Conceptually. when emotion and imagination dominate, a single spiritual atmosphere overshadows the whole poem, so that the poet, with the dominence of emotions and feelings enriches the pains, suffering. He depicts deprivations and aspirations. Then, by taking refuge in nature, he reduces some of his inner pain and achieves the desired peace. Of course, Mohammad Mandour considers this school to have extreme practices in the mere use of emotional emotions and painful emotional cries. Regarding the romantic view of the Arabic poetry, it should be added that this school sometimes gives a negative and sad spirit and sometimes a positive and thoughtful spirit to the poem, which is a lively and active look at the concepts of freedom and struggle. He has a constant desire for revolution. In the contemporary Arabic literature, as in Palestine, many writers have turned to this style due to environmental disorders and unsuitable socio-political conditions. One of the poets in this field in Palestine is Masad Mohammad Ziad. Like other contemporary poets, he turned to this school of romantic grief and sorrow due to the unhealthy conditions of their environment as well as the Zionist aggression and murders. They turned to this school and expressed their pain and sorrow in this form of poetry. Massad's set of sorrowful poems in Palestine express romantic longing for his pain and suffering and his homeland caused by the turbulent situation in the political, social and economic arenas as well as his constant sense of pain, which he has expressed to his compatriots. The social romanticism in his poetry is more tangible than his individual image.

    Methodology

    This research has been done by descriptive-analytical method with reference to library and electronic library resources and thematic-content retrieval, and based on objective observations of the poems in question, and its adaptations to the theoretical foundations of the discussion to examine the effects of this school in Poems about the stability of this poet.

    Results and Discussion

    The findings of the study indicate that components such as regret about disorders and pains and inappropriate environmental conditions, reminder of the beloved and childhood, reflection of grief and loneliness, regret of the crimes in the occupying regime, idealism, and freedom from restraints in Mas'ad Ziad's poetic speech are prominent, and thus the poet has been able to convey his grief to the audience in a desirable romantic processing of resistance-oriented themes.

    Conclusion

    The poet has used linguistic and phonetic tools in some contexts to process his concepts concretely. It also seems that, due to the completely different nature of romantic feelings from revolutionary and resistance-oriented beliefs and spirits, the poet has been able to provide a suitable combination of these two relatively heterogeneous spaces to express his poetic intentions. The prominent aspect of romanticism in his poems is more than social romanticism. In some places, the poet's reliance on society and the entanglement of poetry and his personality with individuals in society and their pains are evident. He is an intellectual cautious with attacks on the Zionist regime and the Jews who have usurped the land of Palestine, and this credible attack, along with categories such as idealism and the reflection of grief and loneliness, is imperceptibly effective. In addition, with his own romantic style, he expresses his inner pain about his homeland, his martyred fellows, missing of his beloved (which is his homeland), his childhood and the happiness and sufferings of the society in the form of poems. He falls and, because of the aggression and disorder of the environment, he looks at an idealistic and imaginary world that is only visible in his mind. He seems to be waiting for the promised savior to bring humanity out from under the boots of oppression and tyranny.

    Keywords: Contemporary Arabic poetry, School of romanticism, Resistance literature, Mohammad Mes'ad Ziad}
  • فرشاد دانشور نیک، محمد فاضلی، پروین دخت مشهور

    مکتب های ادبی به موازات تحولات سیاسی و اجتماعی بر ادبیات اروپا تاثیر گذاشت و به تدریج با رشد علوم و فنون جدید به سایر نقاط جهان تسری یافت. در این میان، رمانتیسم که  شورشی بر ضد ایده آل گرایی کلاسیسیسم به حساب می آمد با تکیه بر مولفه هایی چون آزادی، فردیت، گریز یا سفر، کشف و شهود، افسون سخن و تاثیرپذیری از احساسات و عواطف عمیق انسانی به توصیف طبیعت در شکل بدوی و دست نخورده آن مبادرت ورزید. این مکتب با بازگشت دانشجویان اعزامی به خارج، رونق نهضت ترجمه و... به شکلی جدی در ادبیات معاصر فارسی مطرح گردید و توسط شاعران نوپردازی چون مهدی اخوان ثالث و... به کار گرفته شد. نگارنده ی این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی جایگاه مکتب رمانتیسم را در آثار این شاعر برجسته ی معاصر مورد بررسی قرار دهد تا ضمن کشف میزان تاثیرپذیری وی از این مکتب  به بررسی شیوه بیان روایی با تاکید بر ادبیات باستان گرایانه و کلامی فاخر، بهره گیری از عناصر سبک خراسانی و پیوند دادن آن با زبان عامیانه، ترکیب سازی و تصویر آفرینی های جدید در کنار پایبندی به ویژگی های شعر نیمایی در شکل و موسیقی، غلبه روحیه یاس و ناامیدی بر فضای شعر، ستایش مظاهر و مفاخر ایران باستان، طبیعت گرایی، بیان هیجانات و احساسات و در نهایت ابراز نفرت و نومیدی شدید از شرایط موجود به عنوان ویژگی های اصلی شعر اخوان بپردازد..

    کلید واژگان: مکتب رمانتیسم, شعر, مهدی اخوان ثالث, مولفه (اصل), دیدگاه شعری}

    Literary schools influenced European literature in parallel with political and social developments and gradually spread to other parts of the world with the growth of new sciences and technologies. Meanwhile, Romanticism was considered as a rebellion against the idealism of classicism and described the untouched nature relying on components such as freedom, individuality, escape or travel, discovery and intuition, the magic of speech, and the influence of deep human feelings and emotions. This school was seriously introduced in contemporary Persian literature with the return of expatriate students, the prosperity of the translation movement, etc., and was used by modern poets such as Mehdi Akhavan Sales. The author of this research intends to consider the main features of the Akhavan poetry with using a descriptive-analytical method to examine the place of the school of Romanticism in the works of this prominent contemporary poet, to discover how much he is affected by it and to examine the method of narrative expression while emphasizing on archaic and theological literature; use of the Khorasani style elements connecting to the vernacular; composition and creation of new images along with adhering to the characteristics of Nimai poetry in form and music; overcoming of the spirit of despair and hopelessness in the atmosphere of poetry; praising of the manifestations and glories of ancient Iran, naturalism, expressing emotions and feelings and finally expression of extreme hatred and despair of the existing conditions.

    Keywords: School of Romanticism, Poetry, Mehdi Akhavan Sales, Component (Principle), PoeticPerspective}
  • شهلا خلیل اللهی*، پوران تاج آبادی
    رمانتیک رویکرد ادبی است که خاستگاه اروپایی و غربی دارد، اما زمینه ها و عوامل گوناگونی باعث شکل گیری و گسترش آن، البته نه به معنی دقیق و اروپایی آن، در ادبیات ایران و عرب شده است. این زمینه ها و عواملی به طور حتم تحت تاثیر شرایط و عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی شرایط فکری و احساسی است که ادبیات یک جامعه را مستعد تغییر و تحول می سازد. سید حسن حسینی یکی از شاعران معاصرایران است که بخش عمده ای از اشعار خود را به عرصه ادبیات پایداری اختصاص داده و در اغلب اشعار وی اصول مکتب رمانتیسم با چاشنی تعهد اجتماعی، آرمان گرایی و انتقادی حاکم است. جبران خلیل جبران از شعرای برجسته و مشهور مکتب رمانتیسم ادبیات معاصر عرب است که  در آثار غنایی او جلوه های رومانتیسم نمود یافته است. مقاله حاضر به بررسی و تحلیل مکتب رمانتیک در آثار سید حسن حسینی و جبران خلیل جبران پرداخته است تا نشان دهد که عوامل موثر بر شکل گیری و گسترش رمانتیسم در شعر معاصر فارسی و عربی، شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند. تفاوت های آن ها معلول تفاوت های نسبی فرهنگی و اجتماعی است.
    کلید واژگان: رمانتیسم, اصول رمانتیسم, سید حسن حسینی, جبران خلیل جبران}
    Shahla Khalilollahi *, Poran Tajabadi
    literary orientation and approach, and in fact these are cultural, social, political, and even intellectual and emotional conditions and factors It makes society susceptible to change. The purpose of this research is to study and compare the components of Romantic school in the works of Seyed Hosseini and Jibran Khalil Jibran. Its main purpose is to study the fields and factors affecting the formation and expansion of Romanticism in the fields of contemporary Persian and Arabic poetry and prose in the works of Seyed Hassan Hosseini and Jibran Khalil Jibran. The present study is a qualitative analysis using documentary and content analysis.The results show that the factors that influence the formation and spread of romanticism in contemporary Persian and Arabic poetry have similarities and commonalities. However, there are also differences in this area due to the relative cultural and social differences. These differences also appear in the face of Romanticism and how it is reflected in their contemporary poetry. Romanticism, for example, has a relative joy and freshness in the works of compensation. In the case of Hussein's poetry, however, it is rather sad.
    Keywords: School of Romanticism, Seyyed Hassan Hosseini, Literature of Sustainability, Compensation Khalil Gibran, Romantic Indicators}
  • هاله کیانی بارفروشی*، غلامرضا پیروز

    مکتب رمانتیسم مقارن با قرن هجدهم در واکنشی دیالکتیکی به مکتب کلاسیسم و نیوکلاسیسم و متاثر از مسایل فلسفی، سیاسی و اجتماعی عصر به ظهور پیوست. تاکید رمانتیسم بر فردیت هنرمند، آزادی تخیل، اصالت احساس و تلاش برای ترسیم حقیقتی مثالی و متعالی که به زعم رمانتیست ها در پس واقعیت اثباتی و علمی وجود داشت، اساس این مکتب را تشکیل می دهد. مقارن با شکل گیری تجدد ادبی در ایران، برخی استادان دانشگاهی و سنت گرایان ادبی، ادبیات متجدد را تقلیدی از غرب و ترجمه ای از آثار مکاتب غربی و ازجمله مکتب رمانتیسم معرفی کردند. این ایده در دهه های بعد عمدتا به دلیل ضعف پژوهش ادبی در ایران تثبیت شد. پژوهش حاضر نشان می دهد که نوع تلقی از مکتب رمانتیسم در ایران با به حاشیه رانی برخی ویژگی های ماهوی آن، انفکاک مولفه های این مکتب از بستر فلسفی و معرفت شناختی آن ها و تلقی بعضا نادرست از برخی مفاهیم همراه آن است. از آنجا که مکتب های ادبی حایز مولفه هایی مفهوم سازی شده و ساختارمند هستند، پژوهش ادبی در ایران از این ساختار سهل الوصول جهت شرح و جریان شناسی ادبی بهره می برد و با توصیف مولفه هایی همچون عشق و طبیعت در انفصال کامل از سنت ادبیات فارسی و بدون توجه به تطور این ویژگی ها از گذشته تا امروز، شناختی ناقص و گاه اشتباه از جریان های ادبیات معاصر به دست می دهد.

    کلید واژگان: جریان شناسی شعر معاصر, رمانتیسم اجتماعی, رمانتیسم ایرانی, فلسفه مکتب رمانتیسم, کاربست رمانتیسم}
    Haleh Kiany*, Gholamreza Pirooz

    The school of romanticism emerged as a dialectical reaction to classicism and neoclassicism in the eighteenth century and it was influenced by philosophical, political and social factors of its age. Romanticism was characterized by its emphasis on individualism, the freedom of imagination, the sincerity of emotions and also the attempts to reach the transcendent truth, discernible beyond the scientific reality. Along with the formation of literary renaissance in Iran, many academians and literary traditionalists introduced modern literature as an imitation of the west in form of translations of western schools, including romanticism. Such an idea has been consolidated by the lack of valid and reliable literary research in the following decades. The current study has indicated that the interpretation of romanticism in Iran has been influenced by neglecting some of its essential characteristics, debasing its components from its philosophical and epistemological context and by inaccurate renditions of some of its core concepts. As literary schools contain conceptualized and structured components, literary research in Iran has seemingly employed this accessible structure in studying literary trends. Consequently, this has led to incomplete and even erroneous understanding of the trends of contemporary literature, due to focusing on sole descriptions of such elements as love and nature, without considering Persian literary traditions.

    Keywords: trends of contemporary poetry, social romanticism, Iranian romanticism, school of romanticism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال