به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « sohrevardi » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «sohrevardi» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم حق شناس*، داوود اسپرهم
    مهم ترین مضامین آثار عرفانی، تصاویر معرفتی است که از آبشخور اسطوره و فلسفه نشات گرفته اند. تصویرها به دلیل پیوند ذاتی که با مفاهیم دارند، نقش حیات معنوی عارف را ایفا می کنند. یکی از این تصاویر «آفتاب» است که به عنوان یک کلان استعاره در مثنوی و یک اسلوب فکری در آثار سهروردی مطرح است. در حقیقت این جستار با دو عامل سروکار خواهد داشت؛ ابتدا، رمزگشایی از اندیشه حاکمی است که پشتوانه آفرینش تصویر «آفتاب » برای مفهوم «انسان کامل» به شمار می رود و دیگری، بررسی چگونگی خلق تصاویر واحد برای معانی متعدد یا مفاهیم واحدی که در هیات تصاویر گوناگون ظهور می یابند. یکی از پاسخ های احتمالی بدان، متاثر بودن «فهم» از «حالات و موقعیت »های گوناگونی است که انسان با قرار گرفتن در آن ها به ادراک متفاوتی نایل می آید و در نتیجه، این فهم های متفاوت در شکل تصاویر متنوع، ممثل می شوند.
    کلید واژگان: آفتاب, انسان کامل, تصویر, مولوی, سهروردی}
    Maryam Haghshenas *, Davoud Sparham
    The most dominant theme of the richest works on mysticism is perceptive imagery which has its origin in mythology and philosophy. Given their intrinsic link to the meanings and concepts, images are considered as the intellectual life of the writer and the poet. They attempt to create images depending on their own mental and intellectual capacity as the very same images distinguish the poets and writers from one another. One of these images is the "Sun or Sunlight" which is abundant in Masnavi as a macro metaphor and in Sohervardi's works as a pattern of thought. The present study aims to first decode the dominant thoughts which led to the creation of the image of "Sun or Sunlight" for the concept of the "Perfect Man" and second, to analyze how a single image is created for different meanings or how the same concept is depicted in different images. One possible answer is that man's understanding of various phenomena is influenced by the different "states and situations" he experiences to attain different perceptions leading these understandings to be pictured by various images.
    Keywords: Sun, Perfect Man, image, Molavi, Sohrevardi}
  • فاطمه امامی*

    «هدهد سیمرغ شده» سهروردی، برای نشانه شدن از مسیر پر پیچ و خم دال های زبان می گذرد و زیر تاثیر آن ها مدلول های جدیدی می آفریند. در گفتمانی که سهروردی از «هدهد سیمرغ شده» به دست می دهد، ما با گونه ای نشانه ای روبه رو هستیم که نه در جایگاه پرنده، که در جایگاه های متعدد دیگری، بروز می کند که بررسی آن ما را به حوزه ساختار جانشینی زبانی وارد می کند. نگارنده در این مقاله، در پی آن است تا با روش تحلیلی-توصیفی به کارکردهای گفتمانی و فرهنگی، گذر از فضایی فیزیکی- کنشی به فضایی نمادین و استعلایی و تبیین ویژگی های نشانه-معنا شناسی داستان «صفیر سیمرغ» از سهروردی بپردازد. «هدهد» در نظام جانشینی به کار گرفته شده در گفتمان سهروردی، بر اثر تاثیر نوسانات مدلولی، آرام آرام از عنوان پرنده یا مرغ، فراموش شده، به نشانه ای معنادار تبدیل می شود؛ در حقیقت، «هدهد» در کنار «هدهد» بودن، همه چیز هست. چنین عملیاتی را که امکان گذر از گونه ای دالی به گونه ای مدلولی متکثر و استعلایی را فراهم می سازد، سیر تکاملی نشانه در زبان می نامیم.

    کلید واژگان: سهروردی, صفیر سیمرغ, هدهد, سیمرغ, نشانه معناشناسی سیال}
    Fatemeh Emami *

    Sohrevardi’s “Simurgh-become hoopoe” passes by meandrous physical lingual paths and creates new concepts under their influence. In the discussion of “Simurgh-become hoopoe” by Sohrevardi, we are encountered with a type of indication that not only appears in the status of a bird, but also emerges in other status as well. Investigating this, we enter the realm of structural lingual substitution. In this study, the researcher has tried to investigate conversational and cultural functions with an analytical-descriptive approach in order to pass from a physical-action status to a symbolic tranxendental one and to delineate indication-semantics characteristics in the story of “The Calling of the Simurgh” by Sohrevardi. “Hoopoe” as a substitutional order in Sohrevardi’s discussion, is gradually forgotten as a bird and is altered to a meaningful indication through the impact of conceptual transformation: in fact, “hoopoe” is everything besides being “hoopoe”. Such transformation that leads to an alteration from appearance to multi-conceptual and tranxendental type in language is called evolutionary path of indication.

    Keywords: Sohrevardi, The Calling of the Simurgh, Hoopoe, Simurgh, Indication of Unstable Semantics}
  • نریمان خلیلی*، انشاء الله رحمتی، محمد عارف

    زیبایی شناسی سینمای ایران با تکیه بر غربت آگاهی اشراقی ذیل عنوان «سینمای مثال نگار»، مساله ی این مقاله است مفهوم «غربت آگاهی» به معنای یادآور شدن انسان به غربت خویش در اثر چیست؟ فرا روی به عالم بالا در هنر سنتی، آغاز تامل ما در پیوند زیبایی شناسی اشراقی با سینما محسوب می شود. با رویکرد ابژکتیو زیبایی شناختی شیخ اشراق و صدور زیبایی از نورالانوار به عالم و انسان محصور شده در غربت غربی تحت تدبیر ارباب انواع، می توان به تحلیل فیلم های مثال نگار در سینمای ایران پرداخت. در این نوشتار مضمون «غربت آگاهی» در سینمای ایران با رجوع به رساله های تمثیلی شیخ اشراق با ملازمت تاویل و پدیدارشناسی هانری کربن بررسی شده است. بر مبنای هبوط و معرفت شناسی اشراقی در روایت شناسی فیلم هایی با مضمون غربت آگاهی مشخص گردید، در وحدت سه وجهی حکایت (راوی، روایت و مروی)، راوی هم فاعل حماسه است هم موضوع و مفعول.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, سینمای ایران, غربت آگاهی, سهروردی, عالم مثال, تمثیل}
    Nariman Khalili *, InshaAllah Rahmati, Mohammad Aref

    The aesthetics of Iranian cinema based on illuminated stranger consciousness under the title of exemplary cinema is the subject of this article. How the concept of stranger consciousness which means reminding human of his homelessness is created. Escape to the world above in traditional art is the beginning of our reflection on the connection between illuminated aesthetics and cinema. With Sohrevardi's objective aesthetic approach and with exploring beauty from premiere hypostase de la lumiere des lumieres to the world and confinement of human in exile under the management of the lord of all kinds, one can analyze exemplary films in the Iranian cinema. In this article the theme of homelessness in the Iranian cinema with reference to sheikh Ishraq 's allegorical treatises and with the help of Henry corbin's interpretation and phenomenology has been examined. On the basis of descent and enlightment, in the narratology of films with the theme of stranger consciousness it has been revealed that in the three – dimentional unity of the story ( narrator, narration, and the subject of narration), the narrator is the subject, object and the theme of the epics

    Keywords: aesthetics, Iranian cinema, stranger consciousness, sohrevardi, imaginal world, Typology}
  • علی محمد صابری*
    این مقاله تلاش دارد رمز و تمثیل رادرادب فارسی و رساله فلسفی فی حقیقه العشق سهروردی مورد بررسی و تحلیل قراردهد. شایسته است بگوییم که آنها با یکدیگر مساوقت وجودی دارند. یعنی در اندیشه تحلیلی و تطبیقی، رساله فلسفی فوق از ادب فارسی جدانیست. و نوعی هم زبانی و همفکری و همدلی بین ادباء و فلاسفه ای همچون سهروردی وجود دارد. برای نایل شدن به این حقیقت ابزارهایی لازم است از قبیل تحقیق و جستجو در معنای تمثیل در ادبیات فارسی که عناصر توصیفی و اخلاقی وعرفانی فراوان دارد. در این تمثیل ها که شامل حکایات و قصه ها وداستانهاست، غرض و مقصود اصلی نویسنده واضح بیان نشده است. سهروردی هم ضمن توجه به این نکته در داستان تمثیلی فلسفی فی حقیقه العشق؛ موضوع مهم عشق را تحت صورت ظاهر موضوعات دیگر، رمزگونه ارایه می دهد. این طرزتفکر و شیوه اندیشه درادبیات عرفانی است که دکترین یا عقیده ای در لباس و صورت یک حکایت تمثیلی و ساختگی بیان می شود. این مقاله مشخصا به مقوله تمثیل در رساله فی حقیقه العشق (مونس العشاق) سهروردی می پردازد. و سه موضوع عشق، حسن و زیبایی و حزن را مورد بررسی قرار می دهد. در این رساله، تمثیل به صورت مفاهیم روحانی، عرفانی، عقلانی و به زبان طبیعی و ملموس بیان شده است. همچنین شخصیت های بزرگ و الهی در این رساله برای بیان نکات عرفانی و اخلاقی بکار گرفته شده است تا گوینده مقصود خود را بصورت تمثیل ورازگونه بیان کند.
    کلید واژگان: ادبیات تمثیل, رمز, ادبیات, فی حقیقه العشق, سهروردی}
    Ali Mohammad Saberi *
    This article tries to examin and analyze various allegory in Persian literature and in the paper of In Reality of iove sohrevardi.
    It is worth mentioning that they are compatible with each other and existential temperament.That is, in analytical and comparative thought, the above philosophical treatise on Persian literature is controversial. There is a kind of linguistic, empathetic and intellectual harmony between literary and Philosophical Lliterature as well as sohrevardi.This article deals witg the category of allegory in the paper of In Reality of love. It also examines the tree themes of love,Goodness or Beauty, and Grief.To Sohrevardi love belongs to goodness and beauty On the earth, as Goodness comes whith Zoleikha, Grief comes with Jacobe. It has been said that the speaker expresses his intention in a mysterious and closed way.
    Keywords: allegory, mystery, Literature, love, sohrevardi}
  • آذر خانی

    آداب سیر و سلوک عرفانی را می توان مجموعه دستورالعمل ‏ها و ارشادهایی دانست که بزرگان متصوفه در رساله ها و کتاب های خود برای تربیت سالکان نوپا آورده اند. شهاب الدین سهروردی، عارف نامدار قرن هفتم هجری و کمال الدین حسین خوارزمی، عارف قرن دهم ازجمله کسانی بودند که به ترتیب در کتاب های «عوارف المعارف» و «ارشادالمریدین» به راهنمایی سالکان پرداخته و اصول و روش های سلوک را بیان کرده اند. مقاله حاضر به شیوه توصیفی-تحلیلی می کوشد این آداب را در این دو رساله بررسی کند. برای سهولت بررسی، آداب سلوک به دو دسته کلی آداب ظاهری و باطنی طبقه بندی شد. منظور از آداب ظاهری مواردی نظیر نماز، روزه، شب- زنده داری و... و منظور از آداب باطنی خصیصه ها و خصلت هایی است که سالک باید برای رسیدن به حقیقت به آن ها متحلی و آراسته گردد. پژوهش حاضر به این نتیجه دست می یابد که سهروردی در عوارف المعارف آداب ظاهری را با تفصیل بیشتری مطرح ساخته و در مقابل، خوارزمی عمدتا به آداب باطنی نظر داشته است.

    کلید واژگان: عرفان, سلوک, سهروردی, عوارف المعارف, خوارزمی, ارشادالمریدین}
    Azar Khani

    Mystic etiquettes are a set of principles and guidance that Sufi elites have established to train novice disciples in their articles and books. Shahab al-Din Sohrevardi –renowned, seventh century mystic- and Kamal al-Din Hossein Kharazmi -renowned, tenth century mystic- were amongst those who have guided novice disciples and explained mysticism etiquettes in Awarif al-Ma’arif and Ershad al-Moridin, respectively. This study investigates the aforementioned etiquettes through a descriptive-analytical approach. For convenience, mystic etiquettes are divided to two main categories of outer and inner aspects. Outer refers to aspects such as fasting, prayer, pernoctation and inner refers to aspects to which disciples ought to attain in order to approach the mere truth. The findings represent that Sohrevardi has explained the outer aspects in Awarif al-Ma’arif in detail, whereas, Kharazmi has mainly looked upon outer aspects.

    Keywords: mysticism, etiquettes, Sohrevardi, Awarif al-Ma’arif, Kharazmi, Ershad al-Moridin}
  • Kh.Alemi *, M. Advai, H. Nazari
    Before Muslims could create the first Islamic government-Delhi Sultanate -in India and popularize Islam in that region, another group of Muslims were busy popularizing Islam there. Sufis, especially Chishti and Sohrevardi sects, were propagating Islamic thoughts in that region. With the creation of Delhi Sultanate, governor and Sufis established wide relationship. This relationship was sometimes turned into conflict of the two sides. However, it resulted in the mutual influence of the sufis and the rulers. Using an analytical-descriptive methodology, our purpose in this study was to determine the sufis’ influence on the promotion of Islamic approaches in Delhi Sultanate in 7-10 AH. To examine and clarify the principal question of study, the most important historian, literary sources of that period were used to answer this hypothesis: Did the presence of sufis in India and their activities in the subjects mentioned above have any effect in the formation and improvement of Islamic approaches in court of the Sultanate and Indian society?
    Keywords: India, Delhi Sultans, Chishti, Sohrevardi, Islamic approaches}
  • دی، ان زران
    ادبیات فارسی به ویژه ادبیات عرفانی، با اندیشه های اشراقی سهروردی آمیختگی فراوان دارد. این آمیزش و تاثر حاصل از آن عمدتا به واسطه آثار رمزی اوست که آرای فلسفی خود را در این متون به زبان ادبی بیان کرده است. وی در آثار خود از تجارب عرفانی، گاه به صورت مستقیم و گاه در قالب داستان هایی رمزی سخن گفته است و گاه در قالب ناظری بیرونی به طبقه بندی و نظام مند کردن انواع این تجربیات پرداخته است. حافظ نیز در مقام شاعری که با میراث ادبی پیش از خود همواره در ارتباط بوده است، گاه تجارب منحصر به فردی را در قالب غزل ارائه می دهد که در مقام مقایسه، شباهت های چشمگیری با تجربیات سهروردی دارد. در مواجهه با امر قدسی که در بنیان بی صورت و تعین است، این ذهن صاحب تجربه است که در فرآیند تجربه به آن شکل می بخشد. می توان مدعی شد که آثار سهروردی در شکل دهی به ساختار ذهن حافظ برای تعین بخشیدن به این تجارب موثر بوده است. گاه شباهت های این تجارب مربوط به مکان این رویدادهاست که همان عالم مثال و هورقلیای مورد نظر سهروردی است و گاه در کیفیت تجربه است که به صورت تجربه های دیداری و شنیداری و بویایی پدیدار گشته اند. توصیف تجربه ها به صورت برق زودگذر یا خورشید نیمه شب، ملاقات با شاهد قدسی و پیر نورانی از مواردی هستند که در ساختار نهایی میان حافظ و سهروردی، شباهت های چشمگیری دارند.
    کلید واژگان: سهروردی, حافظ, تجربه دینی, عالم مثال و شاهد قدسی}
    Iman Zargaran
    Persian literature and especially mystical literature, is largely mixed with illuminationist thoughts of Sohrevardi (Suhrawardi). This blending and the resulted effect are mainly due to his mysterious works in which he expressed his philosophical ideas in a literary language. In his works, the religious experiences are expressed in different ways: sometimes directly, sometimes in the form of mysterious stories, and sometimes he classifies and systematizes these experiences as an external observer. Hafez as a poet, who has always been connected to the previous literary heritage, sometimes communicates such unique experiences through sonnet which considered being significantly similar to Sohrevardi’s experiences. Facing a holy idea which is indefinable and formless in nature, this is the experiencer’s mind which forms the experience in this process. It can be claimed that Sohrevardi’s works played a role in forming the structure of Hafez’s mind. Sometimes these experiences are similar regarding the location of the events which is Sohrevardi’s “world of ideas” or “hovargheliya”, and sometimes the similarity is in the quality of the experience manifested in the form of visual, auditory and olfactory experiences. The description of experiences as a fleeting lightning or midnight son, meeting the sacred witness (Shahid) and the holy Pir (leader) are some of the common features in Hafez and Sohrevardi’s works.
    Keywords: Sohrevardi, Hafez, Religious Experience, World of Ideas, Sacred Shahid.}
  • علی اصغر زارعی، علیرضا مظفری
    میان مکتب های ادبی غرب و اندیشه های نهفته در متون کهن ادب پارسی، همانندی هایی به چشم می خورد که بازخوانی آنها با نگاهی تازه و تطبیقی، می تواند دستاوردهای فراوانی برای نقد ادبی داشته باشد و گستره شناخت را نسبت به هر دو حوزه بازتر کند. سوررئالیسم، یکی از مکتب های تاثیرگذار غرب است که بسیاری از ویژگی های آن را می توان در حکمت اشراق مشاهده کرد. سوررئالیسم، جدا از تفاوت های بسیاری که با فلسفه اشراق دارد، دارای شباهت های بسیاری با آن هست. این جستار برآن است تا با استناد به رساله های شیخ سهرورد و بیانیه ها و آثار سوررئالیستی، هفت فن سوررئالیسم را که عبارت است از امر شگفت؛ رویا؛ نگارش خودکار؛ دیوانگی؛ تصادف عینی؛ اشیای سوررئالیستی و طنز با اندیشه های «شیخ شهاب الدین سهروردی» تطبیق دهد و مقایسه کند. نتایج به دست آمده نشان می دهد این دو تجربه هر چند در نقاط بسیاری به هم نزدیک و شبیه می شوند ولی مبدا و معادی جداگانه دارند و خاستگاه و رهیافت هر یک نیز با هم متفاوت است. این تحقیق از نوع مطالعه کتابخانه ای است و با روش توصیفی و تطبیقی انجام گرفته است.
    کلید واژگان: اشراق, سوررئالیسم, سهروردی, عرفان}
    Aliasghar Zarei, Alireza Mozaffari
    Between the literary schools of the west and the ideas، latent in the old Persian literary texts، there are many similarities. Rereading these similarities with a new and comparative look can result in many great findings and also expand our knowledge of these two domains. Surrealism is an influential school whose characteristics can be seen in the philosophy of illumination، though they are different in many aspects. Referring to Sohrevardi’s texts on one side and also the manifesto of surrealism and surrealist works on the other side، this study compares the seven techniques of surrealism— 1. grotesque 2. dream 3. automatic writing 4. madness 5. objective chance 6. ready-made. and 7. Satire— with the ideas of Sohrevardi. The findings show that، despite many similarities between these two، they have different beginnings، ends and also different approaches.
    Keywords: illumination, surrealism, Sohrevardi, mysticism}
  • مجید صادقی حسن آبادی، زهرا طالبی
    از نظر افلاطون، عشق واسطه ی خدایان و آدمیان و عامل پیوند جهان است. «عشق حقیقی» از مجاز در می گذرد و به زیبایی حقیقی در جهان مثل دست می یابد. از دیدگاه سهروردی، نیز عشق ساری در عالم و علت حرکت موجودات است، تمام لذت ها حتی لذت نکاح از لذت های عقلی و نوری ناشی می شود و بریدن از نفس انسان را به «عشق حقیقی» می رساند؛ بنابراین عشق مجازی در دیدگاه هر دو حکیم، همچون پلی است؛ اما افلاطون آن را تنها راه و سهروردی آن را یکی از راه های رسیدن به عشق حقیقی می داند.. .. .. .. ..
    کلید واژگان: افلاطون, عشق, حقیقت, مجاز, سهروردی}
    M. Sa, Z. T
    From Plato’s viewpoint, love is intermediate between gods and humans and it causes for the interconnection of the universe. Real love is beyond metaphor and achives the real beauty in “world of ideas”. Also, from Sohrevardi’s viewpoint, love is current in the universe and it is the reason of the creatures’ movement. All pleasures of this world (even pleasure of marriage) result from the rational and light pleasures and separating from soul forwards a man to the “real love.” Thus, from both theologians’ point of view, “metaphorical love” is like a bridge, but Plato knows it the only way and Sohrevardi knows it as one of the ways to access “real love.”
    Keywords: Sohrevardi, Love, Metaphor, Plato, Truth}
  • مریم حسینی*

    وضوع این مقاله بررسی میزان تاثیر اشعار حدیقه سنایی بر داستانهای رمز سهروردی است. در این مطالعه و بررسی نشان داده می شود که چگونه اندیشه های فیلسوفانه و تصویرهای شاعرانه سنایی در این کتاب، موجب می شود سهروردی در نگارش رساله های رمزی خود چون آواز پر جبرئیل، عقل سرخ، رساله مونس العشاق از آنها سود ببرد و از ابیات حدیقه در میان داستانهایش استفاده کند. بحث دیگر این مقاله در تفاوت دیدگاه این دو در مصداق پیر است. بخش مرکزی رساله های رمزی را ماجرای دیدار با پیر در برمی گیرد. در نظام فلسفی سهروردی، پیر، نمایش عقل فعال در حکمت مشاء و جبرئیل در نظرگاه دینی است. در طبقه بندی سنایی از عالم، مطابق نظر نوافلاطونیان این نفس کلی است که با سالک دیدار می کند و راهنمای او می شود. در واقع، سنایی در حدیقه و سیر العباد، نفس کلی را به عنوان واسطه فیض رسانی عقل کل به عالم ماده معرفی کرده است در حالی که سهروردی از نظر حکمای مشا در این مورد سود می جوید. شیوه مطالعه در این تحقیق، مقایسه تطبیقی است که بین ابیات حدیقه سنایی با داستانهای رمزی سهروردی چوه عقل سرخ، آواز پر جبرئیل، مونس العشاق صورت می گیرد.

    کلید واژگان: سنایی, سهروردی, حدیقه سنایی, داستانهای رمزی, پیر در عرفان, نفس کلی و عقل فعال}
    Maryam Hosseini*

    This article surveys the influence of Sanayi's Hadigheh poets on Sohrevardi's mysterious stories .This study shows how Sanayi's philosophical thoughts and poetic images in Hadigheh  leads Sohrevardi to benefit from them in creating his books like 'Gabriel's Feather Song","Red Wisdom"and "The book of lovers' companion." and uses Hadigheh's poets in his stories. The other issue discussed in this article is the difference of attitudes of these two 9Sohrevardi and Sanayi) on the actual meaning of "The old".The central part of the mysterious books is about the event of meeting "The old"In Sohrevardi's philosophical system "The old stands for the" active wisdom" in Peripateticism philosophy and Gabriel in religion.In Sanayi's classification of the universe,in accordance with the Neo-Platonists, the"General Soul"meets the disciple and becomes his guide.As a matter of fact, within Hadigheh and "Seir-Ol-Ebad" ,Sanayi introduces the" Genaral Soul" as a medium for the grace of the "Comprehensive Wisdom" to the material world,while Sohrevardi benefits from the Peripateticist philosophers in this regard. The method of study in this article is comparative and we compare Sohrevardi's mysterious stories like "Gabriel's Feather Song","Red Wisdom"and "The book of lovers' companion." with poets of Sanayi's Hadigheh.

    Keywords: Sanayi, Sohrevardi, Sanayi's Hadigheh, mysterious stories, Old in gnosticism, the General Soul, Active Wisdom}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال