به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « tazkereh » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «tazkereh» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسن حیدرزاده سردرود*

    ناصر خسرو از شخصیت های بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ و ادب ایران است، اما به دلیل فعالیت سیاسی و عقیدتی در مذهب غیر غالب، عده ای گاه تعمدا او را نادیده گرفته و فراتر از این، گاه عده ای او را مورد بدترین دشنام ها قرار داده اند. با این همه، همواره ذوق ادب دوست عام ایرانیان، استواری و فصاحت اشعار او را -بدون توجه به مسلک سراینده آن ها- ستوده و برخی از آن اشعار را در طول سده ها به خاطر سپرده و نگاه داشته اند. این مقاله بر آن است که با جمع آوری هر گونه یادکرد از نام ناصر خسرو از زمان بعد از حیاتش تا سال هزار هجری در متون ایرانی، میزان و چگونگی حضور او را در حافظه مکتوب بلندمدت ایرانیان بررسی و تحلیل کند. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است. بر اساس یافته های این تحقیق، سه رویکرد متفاوت به ناصر خسرو در متون وجود دارد: غالبا در متون ملل و نحل از او به زشتی یاد می شود. در برخی متون، فارغ از نگاه عقیدتی، اشعار او را تحسین می کنند و به زندگی او پرداخته می شود و رویکرد برخی متون به شخصیت او، افسانه پردازانه است تا واقعی. یادکرد دشمنانه نام ناصر خسرو از زمانی که فعالیت های نظامی و تبلیغی فرقه اسماعیلیه افول می کند، کمتر شده و سیمای ناصر خسرو از مبلغی مذهبی، تبدیل به پیر و شیخ صاحب کرامت می شود.

    کلید واژگان: اسماعیلیه, تاریخ ادبیات, تذکره, ناصر خسرو}
    Hassan Heidarzadeh Sardrud *

    Nasir Khusraw is one of the great and influential figures in the history, culture, and literature of Iran. But because of his political and ideological activity in the dominant religion, some have sometimes deliberately ignored him, and beyond that, some have sometimes insulted him the worst. Nevertheless, the Iranian literary friend taste has always praised the eloquence of his poems, regardless of the religion of the poet, and some of those poems have been remembered and preserved over the centuries. This article intends to examine and analyze the extent and manner of his presence in the long-term written memory of Iranians by collecting any mention of Nasir Khusraw's name from the time after his life until the year 1000 AH. This research has been done by a descriptive-analytical method. According to the findings of this study, there are three different approaches to Nasir Khusraw in the texts: he is often referred to as ugly in the Islamic sectology texts. In some texts, regardless of ideological point of view, his poems are praised and his life is discussed, and the approach of some texts to his character is more mythical than real. The hostile mention of Nasir Khusraw's name has diminished since the military and propaganda activities of the Ismaili sect declined, and Nasir Khusrow's image has changed from a religious preacher to a Sufi that has miracles.

    Keywords: Ismaili, History of Literature, Tazkereh, Nasir Khusraw}
  • بهروز مهری، مسروره مختاری*، شکراله پورالخاص
    زمینه و هدف

    مثنوی فتح نامه صادقی بیگ افشار(1017-940 م) یکی از آثار حماسی تاریخی است که در دوران صفویه مورد توجه برخی از مهمترین تاریخ نگاران و تذکره نویسان این عصر قرارگرفته است؛ اما این اثر بسبب اشتهار صادقی در نقاشی و هنر، در دوران بعد کمتر مورد توجه واقع‌ شده است. جستار پیش رو کوشیده است ضمن معرفی این اثر، بسامد های معنادار سبکی آن را نیز مشخص کند.

    روش مطالعه

    این پژوهش با بهره گیری از روش تحلیلی توصیفی صورت گرفته است.

    یافته ها

    صادقی بیگ با تاثیرپذیری از شاهنامه و تا حدودی اسکندرنامه کوشیده است از تمام ابزارهای موسیقی آفرین شعر، ازجمله موسیقی بیرونی، درونی، کناری و..، استفاده کند و در کنار ترکیب سازیهای واژگانی به دور از برساختهای جعلی و نیز استفاده معنادار از عناصر مهم بیانی همچون تشبیه، کنایه و..، چگونگی قدرتگیری شاه عباس و دلاوریهای او و سپاهیانش را تا فتح هرات بتصویر بکشد.

    نتیجه گیری

    صاحب فتح نامه به واسطه جایگاه ویژه خود بعنوان رییس کتابخانه سلطنتی شاه عباس صفوی، روایتی مستقیم را از پاره ای تحولات این دوره ارایه میدهد که از منظر تاریخی نیز قطعا دارای اهمیت است.

    کلید واژگان: فتح نامه, حماسه تاریخی, تذکره, صادقی بیگ, شاه عباس}
    Behrouz Mehri, Masrooreh Mokhtari, Shokrollah Pouralkhas
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Masnavi of Sadeghi Beg Afshar (1017-940 AD) is one of the epic-historical works that has been considered by some of the most important historians and biographers of this era; However, due to Sadeghi"s reputation in painting and art, this work has received less attention in the later period. The present paper has tried to introduce this work and also to determine its significant stylistic frequencies.

    METHODOLOGY

    This study was conducted using descriptive-analytical method.

    FINDINGS

    Influenced by Shahnameh and to some extent Eskandarnameh, Sadeghi Beyg has tried to use all musical instruments that create poetry, including external, internal, lateral, etc. music, and along with lexical compositions, far from constructive Fake - as well as the meaningful use of important elements of expression such as simile, irony, etc., to illustrate how Shah Abbas gained power and the heroism of him and his troops until the conquest of Herat.

    CONCLUSION

    The owner of Fathnameh, due to his special position as the head of the royal library of Shah Abbas Safavid, provides a direct account of some of the developments of this period, which is definitely important from a historical point of view.

    Keywords: Fathname, Historical Epic, Tazkereh, Sadeghi Bey, Shah Abbas}
  • محمد رعنایی، زهرا اختیاری*

    چهارمقاله یا مجمع النوادر دربردارنده حکایت هایی است که بعضی از آنها منحصربه فرد است و در هیچ منبعی قبل از آن یافت نمی شود؛ اما بعد از چهارمقاله کتاب های بسیاری به این حکایت ها اشاره کرده اند. هر متنی به نوعی با متون پیش و پس از خود ارتباط دارد؛ فارغ از اینکه این ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم، آگاهانه یا ناآگاهانه و یا محدود یا نامحدود است. شناخت این ارتباط ها به ما کمک می کند تا متن را از مسیر آبشخورهای آن بهتر بشناسیم. گفت وگومندی و ترامتنیت نظریه هایی است که به بررسی ارتباط بین متون با آثار پیش و پس از خودشان می پردازد. گفت وگومندی با توجه به ویژگی اجتماعی بودن انسان به ارتباط بین همه نظام های زبانی، نوشتاری، تصویری و غیره می پردازد. توجه و علاقه انسان به تاریخ و استفاده از تجربه گذشتگان برای زندگی بهتر، برمبنای همین ویژگی بینامتنی او استوار است. این مقاله بر آن است که تذکره های قرن نهم هجری را بررسی کند تا میزان ارتباط این متون با چهارمقاله مشخص شود. به این منظور ابتدا شش تذکره قرن نه بررسی و سپس اشتراکات موجود بین آنها و چهارمقاله در حوزه های واژگان، عبارت یا جمله، حوادث، زمان و مکان تبیین می شود. از میان تذکره های قرن نه، چهار تذکره در حوزه های بحث شده به ویژه حوادث با چهارمقاله ارتباط دارند. این تذکره ها به ترتیب میزان ارتباط با چهارمقاله عبارت است از: مجمل فصیحی، تذکرهالشعرا، بهارستان و روضهالصفا.

    کلید واژگان: چهارمقاله, ترامتنیت, گفت وگومندی, تذکره, قرن نهم هجری}
    Mohammad Ranaie, Zahra Ekhteyari *

    Chahar Maghaleh or Majmaol Navader contains anecdotes, some of which are not found in any former sources. After Chahar Maghaleh, many books have mentioned anecdotes. Each text is somehow related to the texts before and after it in terms of whether the connection is direct or indirect, conscious or unconscious, and limited or unlimited. Understanding such connections helps us to better understand the text through its sources. ‘Dialogue and intertextuality’ is a theory examining the relationship between texts and works before and after them. Dialogue deals with the relationship between all systems of language, writing, image, etc., according to the social nature of human beings. Man's interest in history and the experience of the past for a better life is based on the intertextual characteristic. The present study examines the memoirs of the ninth century AH to determine the relationship among six biographies and Chahar Maghaleh. For this purpose, first, six ninth-century AH biographies were examined. The related memoirs were Majmal Fassihi, Tazkereh al-Shoara, Baharestan, and Roza al-Safa. Then the commonalities between them and Chahar Maghaleh in the fields of vocabulary/words, phrases or sentences, events, time, and places were examined. Among the ninth-century memoirs, four were related to Chahar Maghaleh in the areas under discussion, especially events.

    Keywords: Chahar Maghaleh, Intertextuality, dialogism, Tazkereh, ninth century AH}
  • Saeid Shafieioun
    Today, the significance of literary Tazkerehs, especially those which are original and old and have extraliterary advantages, is obvious and irrefutable. Nafayes al- Ma’aser is the oldest Persian literary Tazkereh written about the era of Timurids of India. Thus, it includes very authentic information about the poets of such era in Iran and India as well as history of India in Akbar Shah period. Also, there is valuable poetic evidence in this book adding to other values of such work. Kami Qazvini, the author of this book, was from the outstanding and knowledgeable family of Sadat Hassani of Qazvin who immigrated to India due to religious pressures and became one of the men of letters in Akbar Shah’s court. His work was neglected by his contemporaries, strangely to the extent that it was unknown to many Tazkereh writers after him. Of course, there were a few people who used this work covertly or overtly but did not value him and his work as much as they deserved. This article aims to introduce this work and its prominent features as well as to analyze its sources and information and the writers who were influenced by him.
    Keywords: Tazkereh, Nafayes al Maaser, Kami, India, Baberian, Iran, authentic, manuscript}
  • سعید شفعیون
    عرفات العاشقین و عرصات العارفین از مهم ترین تذکره های ادبی کهن فارسی است و کامل ترین اثر در گونه خود به شمار می آید.از این کتاب ارجمند تا امروز دو چاپ روانه بازار شده که آخرین آن به مراتب علمی تر و صحیح تر از نخستین آن است.با این حال در این تذکره مفصل بواسطه نقصان نسخ و خراب کاری ناسخان و چنددستگی مصححان و دستیاران ایشان اشکالات متعددی وارد شده است.از آن جا که بخشی از این موارد در پیوند با روش تصحیح و ماهیت اثر است،نگارنده ضمن نقد کار اینان، با توجه به ویژگی های این گونه ادبی، بحثی کلی را به آسیب شناسی چاپ تذکره ها اختصاص داده است.
    کلید واژگان: عرفات العاشقین, تذکره, تصحیح, آسیب شناسی, غلط, تحقیق}
    ‘Arafat al-‘Ashegin va ‘Arasat al-‘Arefin is one of the most important ancient Persian literary Tazkerehs and is considered as the most complete work in its genre. There are two published versions of this valuable work that the latter version is more scientific and correct than the former one. However، there are numerous mistakes in such detailed version due to the defection of manuscripts and distortions by scribes and the presence of various assistants. Since some of such issues relate to the method of correction and nature of the work، while criticizing the work of correctors، the author has allocated a general discussion to the pathology of publishing Tazkerehs with regard to the features of this genre.
    Keywords: Arafat al Asheghin, Tazkereh, correction, pathology, mistake, research}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال