به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the first period of literary return » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the first period of literary return» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهره امینی نیا، عبدالله حسن زاده میرعلی *، امید مجد

    زمینه پژوهش: 

    این پژوهش به سبک شناسی دوازده تن از شاعران مشهور و گمنام نیمه دوم قرن دوازدهم، یعنی دوره افشاریه و زندیه که حدود سالهای (1148تا1212) را در بر میگیرد، در چهار سطح آوایی، زبانی، ادبی و فکری پرداخته است.

    روش پژوهش:

     روش تحقیق، کتابخانه ای و اسنادی است. در این تحقیق دیوان شعر چند شاعر مشهور و چند نسخه خطی از شاعران گمنام مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

     دوره فترت، دوره کوتاه شصت ساله است که بین دو دوره سبک هندی و سبک بازگشت قرار دارد، از منظر بعضی از پژوهشگران در این دوره مجالی برای رشد و نمو ادبیات پیدا نشد و هیچ شاعری لب به سخن نگشود تا حدی که این دوره را از فقیرترین دوره های ادبیات به شمار آورده اند و تنها دلیل آنان پیروی شاعران از طرز فکر و شیوه قدما است. اینچنین نسبتی کاملا ناروا و نادیده گرفتن حجم زیادی از آثار شاعران این دوره است که با مطالعه دیوان هر یک از آنها میتوان به بسیاری از اشعار ارزشمند و د لنشین دست پیدا کرد. دوره فترت همواره تحت الشعاع دوره بازگشت قرار گرفته و به شعر این دوره توجهی نشده، حال آنکه شعر این دوره در شکل گیری و رشد وکمال محتوای شعر دوره قاجار و دوره های بعد تاثیر بسزایی داشته و در سیر تاریخی و ادبی از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین تشکیل نهضت بزرگ بازگشت ادبی توسط چند تن از شعرای معروف اصفهان برای اعراض از سبک هندی و بازگشت به سبک عراقی، همگی نشان از حیات شعر در این دوره دارد.

    نتیجه

     پژوهشها نشان میدهد در دوره فترت که مبانی نظری آنان برگشت به الگوهای کهن بوده ، تا اندازه خیلی کمی از گفتمان مسلط و مبانی نظری خراسانی و تا اندازه ای از سبک عراقی و دوره تیموری، و بیشترین الگو برداری از دوره وقوع و دوره قبل از خود یعنی سبک هندی بوده است. شاعران مشهور این دوره، مانند مشتاق، هاتف، آذر، صباحی در الگو برداری از دوره های کهن، هم در زبان و هم در مبانی نظری موفق تر بوده اند و شاعران غیر مشهور این دوره مانند: صافی، هاشم، نورعلیشاه، در مبانی نظری و زبان به سبک عراقی و طوفان، درویش، رفیق، طبیب و عاشق در مبانی نظری و زبانی به سبک وقوع و هندی نزدیک هستند.

    کلید واژگان: سبک شناسی شعر, دوره فترت, دوره نخست بازگشت ادبی, دوره افشاریه و زندیه}
    Zohre Amininia, Abdullah Hassanzadeh Mirali *, Omid Majd
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     This research deals with the stylistics of twelve famous and unknown poets of the second half of the 12th century, that is, the Afshariya and Zandiye period, which covers the years (1735-1797), on four phonetic, linguistic, literary and intellectual levels.

    METHODOLOGY

     The research method is library and documentary. In this research, Divan Shear of some famous poets and some manuscripts of anonymous poets were examined.

    FINDINGS

     The interlude period is a short period of sixty years, which is between the two periods of the Indian style and the return style, from the point of view of some researchers, there was no room for the growth and development of literature in this period, and no poet spoke to the extent that this period have been considered as one of the poorest periods of literature, and the only reason for them is that the poets followed the ancient way of thinking and style. Such a ratio is completely unfair and ignoring a large amount of works of poets of this period, by studying the divan of each of them, you can find many valuable and pleasant poems. The period of intermission has always been overshadowed by the period of return and the poetry of this period has not been paid attention to, while the poetry of this period had a significant impact on the formation, growth and perfection of the content of the poetry of the Qajar period and subsequent periods and is of great importance in the historical and literary history. Also, the formation of the great movement of literary return by several famous poets of Isfahan to reject the Indian style and return to the Iraqi style, all show the vitality of poetry in this period.

    CONCLUSION

    The researches show that in the period of Fatrat period, their theoretical foundations were back to the old models, to a very small extent from the dominant discourse and theoretical foundations of Khorasani and to a certain extent from the Iraqi style and the Timurid period, and the most examples were taken from the period of occurrence and the previous period. By itself, it was the Indian style. The famous poets of this period, such as Mushtaq, Hatef, Azar, Sabahi, have been more successful in taking examples from the ancient periods, both in language and in theoretical foundations, and the non-famous poets of this period, such as: Safi, Hashim, Nuralishah, in theoretical and language foundations. In terms of theory and language, they are close to the style of Iraqi and Tofan, Darvish, Rafiq, Tabib, and Ashiq, to ​​the style of the event and the Indian style.

    Keywords: Poetry Stylistics, Fetrat Period, The First Period Of Literary Return, Afshariya, Zandiye Period}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال