به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "trite" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «trite» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی trite در مقالات مجلات علمی
  • محمود رضایی دشت ارژنه*
    به گناه فریدون، یکی از بزرگترین پادشاهان پیشدادی در مینوی خرد و روایت پهلوی در کنار جمشید و کیکاووس اشاره شده، هرچند نشانی از بزه او در شاهنامه دیده نمی شود. در این جستار پس از نقد دیدگاه های پیشین دراین باره، دو فرضیه درباره ی بزه فریدون مطرح شده است: یکی با توجه به اینکه، همتای ودایی ضحاک، ویشوروپه، اژدهای سه سر، سه پوزه و شش چشم، در مهابهارات، برهمنی عابد و دین پیشه است که با یک سرش پیوسته ودا می خواند و ایندرا از ترس اینکه مبادا جای او را بین خدایان بگیرد، او را می کشد و به پادافره این بزه، فرمانروایی آسمان را از دست می دهد و نیرویش کاستی می گیرد، تواند بود که بزه فریدون نیز با کشتن ضحاک در پیوند باشد؛ ضحاکی که در هیات مرداس عبادت پیشه و نیز نذر و نیاز او به درگاه اناهیتا و ایزد وای، هنوز نشانه های از برهمنی و دین مردیش در شاهنامه باقی مانده است. از دیگرسو، با توجه به این که بزه دیگر ایندرا، اغوای ایلیا/ اهلیا، زن برهمنی گئوتمه نام، است و به پادافره این گناه، ایندرا همه ی زیبایش را از دست می دهد و به دو ناسیتیه انتقال می یابد، بعید نیست گناه دیگر فریدون نیز، ربودن دو زن ضحاک برهمن بوده باشد؛ امری که در پی دگردیسی های بنیادین پسازرتشتی، باشگونه به تصویر کشیده شده است.
    کلید واژگان: گناه فریدون, ایندرا, تریته, ویشوروپه, ضحاک
    Mahmoud Rezaei Dasht Arzhaneh *
    The guilt of Fereydun, one of the greatest Pishdadi kings, is mentioned in Mainyō-ī Khard and the Pahlavi narrative alongside Jamshid and Keykavus, although there is no indication of his guilt in the Shahnameh. In this essay, after criticizing the previous views on this matter, two hypotheses about Fereydun's sin have been proposed: one is considering that the Vedic counterpart of Zahhak, Vishurupa, a three-headed, three-faced and six-eyed dragon, in the Mahabharata, is a devout and religious Brahman who continuously recites the Vedas with one head, and Indra, fearing that he might take his place among the gods, kills him and because of this sin, loses the dominion of the sky and his strength decreases, it could be that Fereydon's sin is also connected with killing Zahhak; who is also a worshiper in disguise of Mardas and also vowed and sacrificed to Anahita and Wayo, still has signs of his Brahminism and religion in the Shahnameh. On the other hand, considering that Indra's other sin, is the seduction of Ilya/Ahlia, a Brahmin woman named Gautmahnam, and as a result of this sin, Indra loses all his beauty and it is transferred to two Nasitiyas, it is not unlikely that Feridun's other sin was kidnapping two Brahmin women. A matter that has been elegantly depicted following the fundamental Post- Zoroastrian transformations.
    Keywords: Faridun's sin, Indra, Trite, Vishwoourupa, Zahak
  • سپیده اسکندری*، هنگامه آشوری، مهرانگیز اوحدی

    تشبیه نخستین صورت بیانی از ابتدای دوره رشد و تکوین زبان و ادبیات فارسی بوده است. هر شاعری قصد داشته نسبت به پیشینیان، کلام خود را مخیل تر، متعالی تر و تازه تر جلوه بدهد که برای تحقق چنین امری، ناگزیر بوده تشبیهات مبتذل را نوسازی کند. در این پژوهش کوشیده ایم به این پرسش پاسخ دهیم که سعدی در باب پنجم گلستان و جامی در روضه ششم بهارستان برای نوسازی تشبیهات خود، از چه ابزاری بهره گرفته اند؟ به این منظور، با روش تحلیلی- توصیفی و بر اساس شواهد و قراین به دست آمده، نشان داده ایم که سعدی و جامی از ابزار تشبیه مشروط، تشبیه تفضیل و تشبیه مقید، تشبیه غریب بعید، تشبیه کنایی، تشبیه مرکب، تشبیه تسویه و تشبیه جمع، تشبیه و صور خیال مضاعف، تناسی تشبیه، به کار بردن مشبه به غیر معمول و ادات نادر برای نوسازی تشبیه و رفع ابتذال از آن بهره گرفته اند. تشبیه تسویه، به ویژه در نثر مسجع، می تواند به مثابه ابزاری باشد که شاعر می تواند همانند تشبیه جمع با آن تشبیه را نوسازی کند و مجالی برای سجع سازی فراهم آورد. با این که جامی قصد تتبع از طرز سعدی را داشته، اما همواره در این امر کامیاب نبوده است. زمانی که تشبیه حسی به تشبیه عقلی تبدیل، یا مشبه به غیرمعمول می شود، کلام سعدی همواره استوار و بدون ابهام است؛ اما کلام جامی دچار ابهام می شود. سعدی نیز گاهی در پیدا کردن وجه شبهی روشن برای تشبیه مرکب یا تشبیه تفضیل از نوع مرجوع عنه درمانده است. روند شکل گیری صور خیال معمولا با تشبیه شروع می شود و شاعر مجبور است برای ایجاد آشنایی زدایی، یکی از ارکان تشبیه را کنار بگذارد. استعاره نتیجه آشنایی زدایی از تشبیهی مبتذل شده است. تناسی تشبیه محملی برای آشنایی زدایی و بستری برای خلق استعاره است. سعدی و جامی برای این که بتوانند کلام خود را از ابهام دور نگه دارند، کوشیده اند چندان از تشبیهات دور از ذهن یا بکر بهره نگیرند و در عوض از تشبیهات متقدمان آشنایی زدایی کرده اند.

    کلید واژگان: سعدی, جامی, گلستان, بهارستان, تشبیه, ابتذال, نوسازی
    Sepideh Eskandari *, Hengameh Ashouri, Mehrangiz Owhadi

    As much as poets have tried to elevate their words, prose writers have also tried to elevate their works by using various rhetorical aspects.The simile has been the first imagery since the beginning of the development of Persian language and literature. Every poet wanted to make his words more imaginative, sublime and fresh than predecessors, and in order to achieve such a thing, he had to redefy trite similes. Metaphor in every poet's poetry is the result of exaltation and perfect simile of poets before him. Considering the passage of several centuries in the literary life of the Persian language and literature and passing through the stage of growth and development, Saadi and Jami should have either used new similes or changed the similes of the predecessors to create a fresh and new image in order to elevate their literary works. and accompanied by metamorphosis. Considering the fact that Saadi's words for commoners and elites have often been far from ambiguity, it is expected that he and his followers have tried more to change the words of the predecessors and less to create fresh similes. In this research, we have tried to answer the question that what devices did Saadi use in the fifth chapter of Golestan and Jami in the sixth shrine of Baharestan to redefy their similes? For this purpose, by analytical-descriptive method and based on the obtained evidence, we have shown that Saadi and Jami use the devices of conditional simile, preferential simile and conditional simile, conceit simile, metonymical simile, allegorical simile, equivalent simile and asymmetrical simile, similes and additional imagery, negleational similes, the use of vehicle, and rare words of comparison have been used to redefy similes and eliminate trite. equivalent simile, especially in rhythmic prose, can be used as a device with which the poet, like the asymmetrical simile, can redefy the simile and provide an opportunity for homophony. Although Jami intended to follow Saadi's style, he was not always successful. When sensitive simile becomes rational simile, or vehicle becomes unusual, Saadi's words are always firm and unambiguous ; But Jami's words become ambiguous. Saadi is also sometimes helpless in finding a clear point of resemblance for allegorical simile or preferential simile of reference type. The process of forming  imagery usually begins with simile and the poet has to leave one of Sides of comparison in order to defamiliarization. Metaphor is the result of defamiliarization, de-familiarity with trite metaphor. negleational simile is a metaphor for familiarity, de-familiarization and a platform for creating metaphors. The negleational simile is a vehicle for defamiliarization  and a platform for the creation of metaphor. In order to keep their words out of ambiguity, Saadi and Jami have tried not to use often far-fetched or pristine metaphors, and instead have become for defamiliarization with the metaphors of the predecessors.

    Keywords: Saadi, Jami, golestan, Baharestan, Simile, trite, redefy
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال