به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "visual" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «visual» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Zahra Rezaei Fard *, Zohreh Mansouri, Somayeh Aghashiri
    The more teachers are aware of the learning pattern of their students, the more successful ways they can use their teaching methodology to encourage them to feel more inspired and appreciate the classroom environment. Some students may enjoy listening guidance, whereas others may feel better about tactile or kinesthetic training. The lack of knowledge on these issues can create problems in teaching-learning strategy. The purpose of this research was to have a precise look on the relationship between teaching through learning styles and motivation of Iranian technical students. In so doing, 120 technical university students were asked to participate in this study. Two questionnaires of learning styles and motivation were used to collect data. The results of statistical analysis of learning styles and motivational strategies questionnaire showed that there is a significant relationship between the technical students’ learning styles and their motivation. It was also found that kinesthetic learning style is a significant predictor of their motivation. The participants of the present study were aware of different learning styles in their process of learning and put much more emphasis on their shoulders indicating that teacher should raise their motivation and try their best to fulfill their educational requirements. Results can provide means for the use of these techniques in the instructional environment.
    Keywords: Motivation, Learning styles, Visual, Auditory, kinesthetic
  • زهرا موسوی خامنه *، مژگان درانی

    حرکات بدن به جای کلام، بخشی از پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل می‌کنند. در بین ایرانیان، «کرمانی ها» زبان دست ها را به طور گسترده به کار می‌برند. به دلیل بازتاب گسترده ‌این حرکات در هنر ایران می توان پذیرفت که عدم شناخت نشانه شناسانه از زبان دست ها در کارکرد ارتباطی تصویری و نمایشی خلل ایجاد کرده، استفاده از نشانه های محلی موجب تنوع در صورت های هنری می‌شود. پژوهش تحلیلی- توصیفی حاضر با هدف تبیین این گونه از نشانه ها‏ در سپهر نشانه‌ای فرهنگ کرمان تدوین شده است و پاسخگوی این پرسش است که زبان حرکات دست، چه ارتباطی با زبان گفتار دارد و چگونه می‌تواند نقش موثری در هنر داشته باشد. همچنین با تکیه بر مفهوم ترجمه بینانشانه ای، روشن می‌کند که تکرار نشانه‏ها که در دو گونه مثبت- روزمره و یا منفی در کرمان به زبانی مفهومی بدل گردیده، می تواند برای ارتباط بهتر با مخاطب، از طریق روایت ها در هنرهای تجسمی و نمایشی به کار گرفته شود.

    کلید واژگان: نشانه, زبان گفت وگو, حرکات دست, فرهنگ کرمان و هنرهای تجسمی و نمایشی
    Zahra Mousavi Khameneh *, Mozhgan Dorrani

    Gestures, instead of words, convey part of the message to the audience. In Iran, "Kermanis" widely use hand language absence of semiotic knowledge of hand language disrupts the visual and theatrical communication function The present analytical-descriptive research has been compiled with the aim of explaining this type of signs in Kerman culture and answers to this question that what is the relation between conversational language and gestures of hand. And how they can play an effective role in art.This research, relying on the concept of inter-sign translation, clarifies that the repetition of signs in Kerman has become a concept in both positive-everyday and negative ways and it can be used through narratives in visual and performing arts for better communication with the audience.

    Keywords: sign, conversational language, hand gestures, Kerman culture, visual, performing arts
  • حسین عابددوست

    نسخه خطی نهج‌البلاغه دوره صفوی از نفایس خطی گنجینه اسناد کتابخانه ملی است، شیوه‌ی اجرای سنتی این اثر، حاکی از دانش بصری خوشنویس و خلاقیت‌های منحصر به فرد آن در مدیریت متن نوشتاری است. تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که تذهیب و نوشتار در نسخه خطی نهج البلاغه متعلق به دوره صفوی چه فضای بصری و معناشناختی را در مخاطب ایجاد می‌کند و چه مبانی و اصول بصری در ایجاد این فضای حسی تاثیر گذارند. هدف از تحقیق تبیین جنبه‌های معنایی و بصری تاثیرگذار صفحه‌آرایی نسخه خطی نهج البلاغه به عنوان بخشی از گرافیک سنتی دوره اسلامی است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است، روش گردآوری مطالب کتابخانه‌ای، از طریق فیش‌برداری و تصویرخوانی است. بر اساس مطالعات انجام شده می‌توان نتیجه گرفت: خلق این اثر خطی توسط خوشنویس شیعه با عشق به زیبایی و اشراق به حقایق وجود الهی و تزکیه نفس همراه است و هماهنگی میان تذهیب و نوشتار در انتقال معنای حسی آرامش‌بخش در برخی صفحات وجود دارد. تمهیدات بصری، انتقال معانی ویژه مانند هماهنگی و آرامش، حرکت بصری و جوشش، ریتم و ضرباهنگ، تیرگی و روشنی، دوری و نزدیکی، تضاد و تباین را به دنبال دارد. کاتب این اثر، اصول سازماندهی تصویر مانند هماهنگی، تضاد، تعادل، تسلط، حرکت و تناسب، را برای انتقال معنای حسی، جلب نظر و هدایت بصری مخاطب به کار برده است.

    کلید واژگان: جلوه های بصری و معنایی, صفحه آرایی, نهج البلاغه, کتابخانه ملی
    Hossein Abeddoost

    The manuscript of Nahj al-Balaghah belonging to the Safavid period is one of the treasures of the National Library's treasury of documents. of writing this work by the traditional way shows the visual knowledge of the calligrapher and his unique creativity in managing the written text. Its layout is written with distinct visual arrangements. The present study seeks to answer the question of what visual and semantic space creates a visual and semantic space in the audience in the manuscript of Nahj al-Balaghah belonging to the Safavid period and what visual principles and basics influence the creation of this sensory space. The hypothesis of researching the beauty of form and content in a linear work owes much to the heartfelt belief in Islamic-Shiite teachings as well as the creative use of framing and page layout management based on the principles of image organization to convey meaning to the audience Creating a relaxing and amazing atmosphere for the audience of the present age. The purpose of this research is to explain the semantic and visual aspects of influential page layout of Nahj al-Balagheh manuscript as part of the traditional graphics of the Islamic period. The research method is descriptive-analytical, the method of collecting library materials is through phishing and image reading. Based on the studies, it can be concluded: The creation of this manuscript by Shiite calligrapher is associated with love of beauty and enlightenment to the truths of divine existence and self-cultivation, and provides the background for the creation of aural writing on the page, the beauty of form in the Nahj al-Balaghah manuscript, it owes much to the use of conventional and creative frameworks formed the basis for the formation and management of writing. There is a harmony between gilding and writing in conveying a soothing sensory meaning on some pages. Visual arrangements follow the transmission of special meanings such as harmony and calmness, visual movement and effervescence, rhythm and rhythm, darkness and light, distance and proximity, contrast and contrast. The author of this work has used the principles of image organization such as harmony, contrast, balance, mastery, movement and proportion, to convey the sensory meaning, attract the view and visual guidance of the audience.

    Keywords: Visual, semantic effects, Page layout, Nahjul Balagha, National Library
  • طاهره کیایی تنکابنی، عباسعلی وفایی*، رقیه صدرایی
    زبان انواع ادبی خاص و ویژه ای دارد و عناصر تشکیل دهنده هر یک از آن ها متفاوت به نظر می رسد. واژگان و چگونگی کاربست آن ها موجب پیدایی ژانرهای ادبی و متفاوت از یکدیگر می شود. با نگاهی دقیق به هر یک از انواع ادبی و بررسی حوزه واژگانی آن ها درمی یابیم که حوزه واژگانی و نیز حوزه مفهومی آن ها در شاکله ای به نام انسجام واژگانی و در نتیجه، اتحاد مفهومی قرار می گیرد. زبان و ادب کودکانه نیز از این امر مستثنی نیست. این نوع ادبی از نظر کارکرد زبان در حوزه های مفهومی، نحوی و دیگر بخش ها، ویژگی های خاص خود را دارد و این خصایص است که نوع ادبی کودکان و نوجوانان را به وجود می آورد. کاربرد صوت و شبه جمله در بسیاری از انواع چندان جایی ندارد و به کارگیری آن ها مورد توجه نیست، لیکن در نوع ادبی کودکان یا به عبارتی دیگر، در زبان و ادب کودکان اهمیت خاصی دارد که  به سبب محسوس کردن مطالب و نگاه به محیط پیرامونی و عینی و نیز جلب توجه بیشتر آن ها صورت می گیرد. این مقاله می کوشد تا درباره موضوع صوت و شبه جمله در چند اثر داستانی کودکان پژوهش نماید و نشان دهد آن دو از عناصر پرکاربرد در این انواع است.
    کلید واژگان: ادب کودکان, صوت, شبه جمله, موضوعات عینی, تجسمی, داستان, آثار ادبی
    Tahere Kiaei, Abbasali Vafaei *, Ruqayyah Sadraie
    Different literary genres employ different languages made of different elements. Children’s literature is not an exception. This type of literary language, in terms of conceptual and syntactic function, has its own characteristics. These characteristics create children and adolescents’ literature. Exclamation, which is not used in most literary genres, plays a prominent role in children’s literature. This is because it makes issues more tangible and makes them see their environment better and absorbs them. This article tries to study the used of exclamation in several children’s fictional works to demonstrate that it is one of the most common elements in this genre.
    Keywords: Children’s literature, Exclamation, Objective, visual, Concrete issues, Abstract issues, story, Literary Work
  • رضا شجری، عباس شاه علی رامشه*

    نویسندگان در این مقاله به رمزگشایی نشانه های ارتباط غیرکلامی در سه راه نشانه های دیداری (70 نشانه)، نشانه های آوایی (22 نشانه) و نشانه های مربوط به فاصله بدنی (12 نشانه) پرداخته ، و نشان داده اند که چگونه نصرالله منشی با کاربرد آگاهانه از زبان بدن -حتی برخی حالات و حرکات حیوانات- زمینه افزایش ظرفیت نمایشی قصه ها و ملموستر ساختن آنها فراهم آورده است. در این تحلیل نشان داده شده است که رمزگان زبان بدن در کلیله و دمنه صرفا خاستگاه ارادی و اختیاری ندارد، بلکه برخی از این حالات مانند حالات پیشانی بیشتر جنبه وراثتی و غیرارادی دارد. افزون بر این در این رمزگشایی نشان داده شد که بهره گیری از رمزگان ارتباط غیرکلامی در کتاب کلیله و دمنه نه تنها از حالات و هیجانات شخصیتها پرده برداشته، بلکه به عنوان عنصری اصلی به وقوع برخی از حوادث اصلی در حکایات منجر شده است.

    کلید واژگان: نشانه های غیرکلامی, دیداری درکلیله و دمنه, تحلیل رفتاری شخصیتهای کلیله و دمنه, ارتباطات غیرکلاسی در ادبیات کلاسیک
    Reza Shajari, Abbas Shahali Ramshe*

    All actions and reflections of behavior in interpersonal and social interactions are the result of the quality of communication. The non-verbal communication channel, with its emphasis, complementary and substitution functions and ..., makes it possible to communicate more deeply with the channel of verbal communication. The book of Kelile and Demne Nasrollah Monashi, which is one of the results of ancient India and one of the most important Persian literary texts of the sixth century, has used many signs of non-verbal communication in constructing its anecdotes. The authors of this article have decoded non-verbal communication symptoms in three channels of visual cues (70 signs), phonetic cues (22 signs), and physical distance cues (12 signs) and demonstrated how Nasrallah Manashi was consciously using body language - The authors of this article have decoded non-verbal communication symptoms in three channels of visual cues (70 signs), phonetic cues (22 signs), and physical distance cues (12 signs) and demonstrated how Nasrollah Monshi was consciously using body language - Even some animal states have provided the context for increasing the storytelling capacity of their stories. The analysis has shown that body language codes in Kelile and Demne are not merely voluntary and voluntary in origin, but some of these states, like frontal states, are more hereditary and involuntary. In addition, it was shown in this decoding that the use of nonverbal cues in the book of Kelile and Demne not only revealed the moods and emotions of the characters, but also as an important element leading to some major events in the anecdotes.

    Keywords: Kelile, Demne, Non-verbal, visual, phonetic, physical distance
  • محدثه فانی *، محمد حشم دار
    مهارت نوشتار مهارت پرچالشی برای فراگیران زبان ایرانی بوده است زیرا نیازمند برنامه ریزی دقیق و پیوستگی قابل قبولی است. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر مقایسه ای استفاده ازدرونداد ارتقا یافته سمعی و بصری بر استفاده از ابزار انسجامی در مهارت نوشتار زبان آموزان زمینه وابسته و غیر وابسته ایرانی است. شرکت کنندگان این پژوهش 60 نفر زبان آموز زمینه وابسته و 60 نفر زبان آموز غیر وابسته با مهارت زبانی سطح متوسط بودند. این پژوهش با مدل پیش آزمون – پس آزمون انجام شد و داده ها از طریق به کار بردن آزمون آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که درونداد ارتقا یافته بصری بطور چشمگیری از لحاظ تاثیر بر استقاده از ابزار انسجامی در هر دو گروه زبان آموزان زمینه وابسته و غیر وابسته، موثرتر از درونداد ارتقا یافته سمعی بود. در انتها نتایج مورد بحث قرار گرفت و کاربرد های این پژوهش نیز بیان شد.
    کلید واژگان: ابزار انسجامی, درونداد ارتقا یافته, مهارت نوشتاری زبان مقصد, درونداد ارتقا یافته سمعی و بصری
    Mohadeseh Fani *, Mohammad Hashamdar
    Writing has been a troublesome skill for Iranian EFL learners as it needs accurate planning and acceptable coherence. The current study aimed as investigating the comparative effect of visual and auditory input enhancement on the use of cohesive devices in the writing of Iranian EFL learners. Participants of the study were 60 field dependent and 60 field independent language learners at intermediate level of language proficiency. The study adopted a pretest posttest design and data were analyzed through employing statistical test of ANCOVA. Results of statistical analysis showed that visual input enhancement was significantly more effective than auditory input enhancement in terms of their effects on the use of cohesive devices in both field dependent and field independent language learners. Results were discussed and implications of study were also presented.
    Keywords: Cohesive devices, input enhancement, L2 writing, Visual, auditory input enhancement
  • عصمت بابایی، محمود رضا عطایی، معصومه کفشگر سوته*
    پژوهش حاضر با به کارگیری دستور زبان تصویری (کرس و ون لیوون، 2006) و مدل نشانه شناسی اجتماعی (ون لیوون، 2008) به بررسی چگونگی به تصویر کشیدن کنشگرهای اجتماعی از نژادهای مختلف در چهار بسته نرم افزاری آموزش زبان انگلیسی می پردازد. مولفه های زیر به طور اخص مورد بررسی قرار گرفته اند: فرایند های کنشی/ واکنشی روایتی از بعد جهان شناختی؛ حالت، دیدگاه و فاصله اجتماعی از بعد ارتباطات بین فردی؛ و قاب بندی، برجستگی و جهت دار بودن از بعد ترکیبی. نتایج حاکی از این هستند که اگرچه نرم افزارهای رایج تلاش کرده اند در سطح کلامی از تعصبات قومی و اجتماعی پرهیز کنند، نمونه های اینگونه تعصبات و کلیشه سازی ها همچنان در تصاویر به وفور یافت می شوند. یافته های این تحقیق به ارتقا سواد تصویری و استفاده آگاهانه از تصاویر در انتقال معانی کمک شایانی خواهد کرد. آگاهی بخشی در این حوزه کاربردهای بسیاری برای پژوهشگران، مولفین و طراحان نرم افزار و همچنین برای معلمین و فراگیران زبان انگلیسی خواهد داشت.
    کلید واژگان: کنشگر اجتماعی, وجوه کلامی و تصویری, فرانقشهای جهانشناختی, بین فردی و ترکیبی, نژاد, تعصب, کلیشه سازی
    Esmat Babaii, Mahmood Reza Atai, Masoumeh Kafshgarsouteh*
    This study drew upon Kress and Van Leeuwen’s (2006, [1996]) visual grammar and Van Leeuwen’s (2008) social semiotic model to interrogate ways through which social actors of different races are visually and textually represented in four award-winning English-learning software packages. The analysis was based on narrative actional/reactional processes at the ideational level; mood, perspective, social distance, and modality at the interpersonal level; and salience, framing, and vector at the compositional level. The findings revealed that although contemporary multimodal texts have tried to be unbiased and neutral in the verbal mode, there are still traces of discrimination, bias, and stereotyping in the visual mode. The results of this research can be of potential help and use for researchers, pedagogues, material developers, software designers, teachers , and students to become visually literate and get aware of the hidden messages that can be communicated by images in textbooks and multimedia.
    Keywords: social actors, visual, verbal modes, compositional metafunctions, race, stereotyping
  • ملیحه مالمیر*

    نشانه ناسی از جمله دانش های نوینی است که وارد قلمرو پژوهش های معاصر شده و به دانش کلیدی در برخی رشته ها تبدیل گشته است. موضوع نشانه شناسی بررسی مسئله دلالت و معنا در مقام های نشانه ای مختلف، اعم از زبان، تصویر، موسیقی، بنا و هر چیزی است که در فرهنگی خاص معنادار و دلالت گر باشد. در تحقیق حاضر قصد بر آن است که پوسترهای تبلیغاتی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بررسی شود تا پاسخ مناسبی برای این سوالات به دست آوریم که از چه راهکارهای نشانه شناختی در این پوسترها استفاده شده است و آیا این پوسترها در دستیابی به اهداف این سازمان و القای پیام به مخاطبان کارآمد بوده است؟ در این تحقیق، نشانه شناسی تبلیغات رولان بارت که بر معنای ضمنی و آشکار تصاویر و پوسترهای تبلیغاتی تاکید دارد و نیز دسته بندی نشانه ها از دیدگاه پیرس مد نظر قرار گرفته است. تحقیق با استفاده از تحلیل 30 پرسشنامه از گروه های مختلف انجام شده است. در نهایت مشخص گردید، انواع مختلف نشانه های تصویری و زبانی در این پوسترها به کار گرفته شده و انواع نشانه ها نیز بر دلالت های ضمنی تصاویر تاثیرگذار بوده اند.

    کلید واژگان: معنای ضمنی, نشانه های تصویری, نشانه های زبانی
    Malihe Malmir*

    Semiotics is one of the new sciences that enter the realm of contemporary researches and it has become to key knowledge in some fields. The subject of semiotics is the study of implication and meaning in different signs including language, image, music and building. And whatever that is meaningful in a special culture. In this research, we have investigated the semiotic studying of the advertising posters in the Red Crescent Society of the Islamic Republic of Iran. We have been looking for answers for these questions that what semiotic strategies have been used in these posters and have they been successful in achieving the goals of the organization and inducing message to the audiences? The theoretical framework of this research is Roland Barthes’s advertising semiotics that focuses on the implicit and explicit meaning of images and posters and the Peirce’s theory of signs. The research method is using a questionnaire. Thirty persons from different groups participated in the research. Finally, it was determined that different kinds of visual and verbal signs have been used in these posters and types of signs have influenced on the implications.

    Keywords: advertising semiotics, implicit, explicit meaning, visual, verbal signs
  • طاهره رضایی*، فرزان سجودی
    در این مقاله بر آنیم تا چگونگی بازنمایی عامل جنسیت را در تصاویر کتاب های آموزش زبان انگلیسی American English File (2)، Four Corners (2) & Interchange (2) مورد بررسی قرار دهیم. چارچوب نظری به کار گرفته شده در نگارش این مقاله، الگوی نشانه شناسی هلیدی و به دنبال آن، به طور مشخص، نشانه شناسی اجتماعی تصویر کرس و فان لیوون (2006[1996]) می باشد.
    تولید متن، از جمله تصویر، یک عمل گفتمانی و در نتیجه، اجتماعی است. این کنش اجتماعی در مورد کتاب های درسی که برای زبان آموزان غیر انگلیسی زبان نوشته شده است، در سطحی فراتر، یعنی بینا فرهنگی عمل می کند. در نتیجه، پیوسته این مسئله وجود دارد که آیا ممکن است فرهنگ مرکز، یعنی جامعه انگلیسی زبان، از طریق متون کتاب های درسی، ساز و کار های گفتمانی تولید کند که در آن دیگری ویژگی های غیر و غریب را پیدا کند و خود، طبیعی و آشنا تلقی شود؟
    این پژوهش با بررسی تصاویر، متون و عناوین زبانی و حاشیه آن تصاویر، کاوش می کند که کتاب های آموزش زبان انگلیسی چگونه فرهنگ جامعه انگلیسی زبان را احتمالا به عنوان فرهنگ بدیهی، طبیعی و اجتناب ناپذیر به تصویر می کشند و دیگران را به غیرهایی که فقط در صورت جذب در این فرهنگ، غیریت خود را از دست می دهند، تبدیل کرده و به تصویر می کشند. هدف اصلی این پژوهش این است که متون آموزش زبان انگلیسی را به طور گسترده، تحلیل کرده و کارکردهای متفاوت گفتمانی، اجتماعی و فرهنگی آن ها را بررسی نماید. همچنین بررسی نقش تصاویر در این عمل گفتمانی بینا فرهنگی، تفاوت های فرهنگی و چگونگی بازتاب آن ها در کتاب های درسی آموزش زبان انگلیسی، کارکردهای ایدئولوژیکی تصاویر و چگونگی وجه نمایی در تصاویر کتاب های درسی، اهداف فرعی این پژوهش را تشکیل می دهند.
    کلید واژگان: نشانه شناسی اجتماعی تصویر, جنسیت, معنای بازنمودی, معنای تعاملی, معنای ترکیبی
    Tahereh Rezaei*, Farzan Sojoodi
    In this study, we attempt to investigate the representation of sexuality in the images of English language teaching books (Four Corners (2) – American English File (2) – Interchange (2)) based on visual - social semiotics according to Halliday’s Functional linguistics and clearly followed by Kress and Van Leeuwen 2006 (1996). Creating text, as an example image, is a discoursal and as a result a social action. This social action on textbooks which have been written for non-English language learners works at higher level. It works in intercultural level. As a result, there is always a constant problem: Is it possible that the central culture (English language society) creates discourse via the texts of the textbooks in which non-English speakers are considered strangers and they themselves are considered natural and familiar? This research via investigating images, texts, verbal titles and the margin of those images searches how English language teaching books portray English culture as evident, natural and inevitable and others as foreigners who only lose their alterity if they are attracted by this culture. The main goal of this research is to analyze English language teaching books and investigate their different discoursal, social and cultural outputs. Also this research tries to investigate the role of images in intercultural discoursal context. Cultural differences and their reflection in English language teaching textbooks with ideological outputs of images and modality in the images of textbooks are other marginal goals of this research.
    Keywords: Visual, Social Semiotics, sexuality, representational meaning, interactive meaning, compositional meaning
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال