به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ابوتراب خسروی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ابوتراب خسروی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عبدالله آلبوغبیش*

    مطالعات ادبی در پرتو اندیشه پساساختارگرا از منظری متفاوت متن را واکاوی می کنند. پساساختارگرایی ضمن رها شدن از چهارچوب تصلب یافته ساختارگرایی، خوانشی واسازانه از متن به دست می دهد و معنا و گفتمان ادعایی آن را به پرسش می گیرد. در این راهبرد مطالعاتی، پژوهشگر از رهگذر بازشناسی تناقضات نهفته در متن، از دوگانه های پایگانی ساختارگرایی فاصله گرفته، از معنای آشکار آن مرکزیت زدایی می کند و معنای خاموش گشته را به سخن می آورد. کاربست چنین راهبردی در واکاوی متون فارسی می تواند ابعاد ویژه ای را در باب آن ها و ساختارهای فکری نویسندگان آشکار سازد. پژوهش حاضر بر بنیاد این اندیشه و با اتخاذ رویکردی استنادی تاریخی در گردآوری داده ها، داستان کوتاه «حضور» از مجموعه داستان دیوان سومنات نوشته ابوتراب خسروی را واسازی نموده است. بنابر پژوهش پیش رو، متن «حضور» به رغم عنوان آشکار آن، رو به غیاب دارد و امر غایب در آن به سطح حضور فرامی رود. تزلزل در رابطه متناظر دال و مدلولی و درنتیجه، ناپایداری معنامندی دال ها، ناآغازی در متن، باژگونگی کارکردها و موقعیت های دال های متن و نام زدایی از شخصیت ها بخشی از مصادیق مرکززدایی از گفتمان مرکزیت یافته متن قلمداد می شوند. در پرتو این رابطه ناپایدار، دال های کنشگر در متن دچار تعویق و گسست از معنای نهایی شده اند و بدین ترتیب، انکسار و پراکنش معنا در متن رقم خورده است؛ برونداد چنین وضعیتی آپوریا یا تنگنا در پذیرش معنای قطعی متن است، به طوری که خواننده دیگر قادر به تحدید معنای نهایی نیست. جابه جایی حضور و غیاب و ناپایداری معنا حتی بر تمهیدات متن و موقعیت های مکانی شخصیت ها نیز سایه انداخته است و متن از درون خود را نقض کرده است.

    کلید واژگان: پساساختارگرایی, واسازی, ناپایداری معنا, حضور, ابوتراب خسروی}
    Abdullah Albughobaish*

    As a different strategy for analyzing the texts, deconstruction violates and decentralizes their explicit meaning, bringing out the hidden meanings by finding the hidden contradictions in the texts. The application of such a strategy in the analysis of Persian texts can reveal special aspects of them and approach the intellectual structure of the authors. This paper revolves around deconstructing the short story “Hozour” (Presence) written by the contemporary Iranian writer Abuturab Khosrawi. Based on the study, there is a deconstructive relationship between presence and absence in the whole text. Despite the obvious title of the story, which is "Presence", the central idea is absence and marginalized matter in it reaches the level of presence. The instability in the corresponding relationship between the signifier and the signified and then the lack of meaning of the signifiers, the lack of initiation in the text, the reversal of the functions and positions of the signifiers in the text, and the lack of the names of the characters are considered as examples of decentralization from the centralized discourse of the text. In the light of this unstable relationship, the signifiers in the text have been disconnected from the final meaning, and thus, the meaning has been dispersed; one of the results of such situation is an aporia in accepting the definitive meaning of the text, so that the reader is no longer able to determine the final meaning. Displacement of presence and absence and the instability of meaning have cast a shadow even on the descriptions of the text and the locations of the characters and have violated the text from within.

    Introduction

    As a different strategy for analyzing the texts, deconstruction violates and decentralizes their explicit meaning, bringing out the hidden meanings by finding the hidden contradictions in the texts. The application of such a strategy in the analysis of Persian texts can reveal special aspects of them and approach the intellectual structure of the authors. This paper revolves around deconstructing the short story “Hozour” (Presence) written by the contemporary Iranian writer Abuturab Khosrawi. Based on the study, there is a deconstructive relationship between presence and absence in the whole text. Despite the obvious title of the story, which is "Presence", the central idea is absence and marginalized matter in it reaches the level of presence. The instability in the corresponding relationship between the signifier and the signified and then the lack of meaning of the signifiers, the lack of initiation in the text, the reversal of the functions and positions of the signifiers in the text, and the lack of the names of the characters are considered as examples of decentralization from the centralized discourse of the text. In the light of this unstable relationship, the signifiers in the text have been disconnected from the final meaning, and thus, the meaning has been dispersed; one of the results of such situation is an aporia in accepting the definitive meaning of the text, so that the reader is no longer able to determine the final meaning. Displacement of presence and absence and the instability of meaning have cast a shadow even on the descriptions of the text and the locations of the characters and have violated the text from within.

    Findings and Conclusion

    The short story "Hozour" (Presence) was analyzed constructively. The researcher questioned the supposed message of the text by noting the contradictions. As a result, it was concluded that the main theme of the story is not "presence" but "absence". This conclusion may change with further readings and interpretations by other researchers. The text clearly presents a duality, highlighting the ownership of the house by the husband and wife, and the absence of ownership by the old woman. Furthermore, it emphasizes the superiority of the husband and wife over the old woman regarding the house. However, the reader finds out through the deconstruction of the story that it is possible to destabilize such a duality due to the suppressed elements in the text. This issue is manifested both in the reversal of the indicative function of the title and in other examples that were discussed. The aforementioned analysis suggests that the title of the text does not convey a straightforward interpretation of "presence"; instead, it conceals an underlying connotation that the text attempted to conceal. In addition to the semantic instability and due to dissemination in the text, the difference and distance of the apparent meaning from the hidden meanings and due to aporia, instability has been formed in the functions, situations, techniques, devices and literary possibilities of the text. Despite asserting ownership of the house, the characters could not establish a relationship with their neighbors and friends, and at the same time, having the key as a tool to resolve the conflicts could not prove the truth of their claim. The constable also found an opposite function and deviated from the function that the husband and wife expected from him and decentered them. As a result, what was presented as the alleged conversation between husband and wife was neutralized and questioned by the same devices used. Other examples of this semantic displacement include the lack of character names, the contradictory meaning of lighting, and the marginalized but central position in the text. Through the constructive study of Persian literary texts, we can get other meanings that will be effective in understanding the remaining aspects of the texts. Moreover, such a strategy can also bring us closer to the deep intellectual structures of the authors.

    Keywords: Poststructuralism, Deconstruction, Instability Of Meaning, Presence, Abuturab Khosrawi}
  • مجتبی سلطانیان، لیلا هاشمیان *
    زمینه و هدف

     نقد جامعه شناسانه رمان بعنوان شاخصه ای از جامعه شناسی ادبیات به بررسی تاثیر اجتماع بر محتوای اثر و نیز تاثیر محتوای اثر بر اجتماع میپردازد. این جستار به بررسی رمان «رود راوی» اثر ابوتراب خسروی با استفاده از رویکرد ساختگرایی تکوینی لوسین گلدمن پرداخته است و کوشیده ساختارهای سیاسی و اجتماعی حاکم بر فضای ذهنی نویسنده و جامعه را مورد تحلیل قرار دهد.

    روش مطالعه

    پژوهش حاضر با روش اسنادی، تحلیل و نقد متن به همراه شواهدی، سعی در نمایاندن فضای اجتماعی حاکم بر دنیای نویسنده خواهد داشت تا بیان کند ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران در شکلگیری ساختارهای ذهنی نویسنده و پیدایش این رمان چه تاثیری گذاشته و چه پیوند و رابطه ای میان ساختارهای جامعه با ساختارهای رمان وجود دارد.

    یافته ها

     با بررسی دقیق و موشکافانه مولفه های مدنظر در این رمان مشخص شد که این رمان اثری کاملا اجتماعی و محصول ذهنیت و تفکر ایدیولوژیک نویسنده است که در آن ضمن بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه عصر خود، بازتابی از واقعیات اجتماعی و حاکم بر جامعه را نشان داده است.

    نتیجه گیری

     این رمان در فضایی با مولفه های پسامدرنیستی نوشته شده است که عدم قطعیت بعنوان شاخصترین عنصر زبانی پسامدرنیستی این اثر به چشم می آید. مولفه هایی چون فراداستان و فرجامهای چندگانه، این رمان را در ردیف رمانهای پسامدرنیستی قرار داده است. ضمنا فضای پسامدرنیستی رمان، فضایی از اجتماع زمان اثر را به تصویر کشیده است که بیانگر دغدغه های فرقه ای و مذهبی است و فضایی خرافه گون را در آن نشان میدهد. مخاطب با فضایی سورریال و مبهم روبرو میشود که چند داستان به موازات هم در حرکتند و ردپایی از حقیقت و وهم در کنار هم قرار گرفته است.

    کلید واژگان: جامعه شناسی رمان, رمان رود راوی, ابوتراب خسروی, ساختگرایی تکوینی, ایدیولوژی, مذهب}
    M. Soltanian, L. Hashemian*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Sociological criticism of the novel as an indicator of the sociology of literature investigates the effect of society on the content of the work and also the effect of the content of the work on society. This essay examines the novel "Rud-e- Ravi" by Abu Torab Khosravi using Lucien Goldman's developmental constructivism approach and we have tried to analyze the political and social structures governing the author's and society's mental space.

    METHODOLOGY

    The present research will try to show the social atmosphere that governs the world of the author with documentary method, analysis and criticism of the text along with evidence, in order to state that the political, social and cultural structures of the Iranian society in the formation of the author's mental structures and the emergence of this What is the impact of the novel and what is the relationship between the structures of the society and the structures of the novel.

    FINDINGS

    By carefully examining the components considered in this novel, it was found that this novel is a completely social work and a product of the author's mentality and ideological thinking, in which, while examining the social and cultural developments of the society of his era, it is a reflection of social realities. and has shown the ruler of the society.

    CONCLUSION

    The findings show that this novel was written in a space with postmodernist elements, and uncertainty is seen as the most indicative postmodernist linguistic element of this work. Components such as metafiction and multiple endings have placed this novel in the ranks of postmodernist novels. In addition, the postmodern atmosphere of the novel has depicted an atmosphere of the society of the time of the work, which expresses sectarian and religious concerns and shows a superstitious atmosphere in it. The audience faces a surreal and ambiguous atmosphere where several stories are moving in parallel and traces of truth and illusion are placed together.

    Keywords: Sociology of the novel, Rood-e- Ravi, Abu Torab Khosravi, developmental constructivism, ideology, religion}
  • بتول واعظ*، فرحناز اورندی
    نظریه زبان شناسی نقش گرای هلیدی، زبان و ساختار آن را در راستای معنای متن می کاود و نشان می دهد که چگونه بافت و معنا، زبان خاص متنی را سامان می دهند. این نظریه رابطه میان زبان، معنا، اجتماع، و فرهنگ را در ساحت فرانقش های اندیشگانی، بینافردی، و متنی آشکار می سازد. بررسی و تحلیل متن ادبی از منظر هر یک از این ساحت ها به تفسیر عینی و علمی متن می انجامد. در این پژوهش داستان«پیک نیک»  از کتاب ویران ابوتراب خسروی بر اساس فرانقش اندیشگانی بازخوانی شده، و چگونگی ذهنیت روایی نویسنده و گفتمان پست مدرنیستی حاکم بر داستان از طریق زبان و در ساحت ساخت گذرایی بندها که نمود عینی آن در فرایندهای فعل، مشارکان فرایند، و عناصر حاشیه ای ظاهر می شود، بازنمایی شده است. آنچه از تجزیه زبان شناختی متن و داده های آماری پژوهش به دست آمد، همسو با نظام معناشناختی متن و ساحت وجودشناختی و پست مدرنیستی روایت بود. بسامد بالای دو عنصر حاشیه ای زمان و مکان بر اساس نظریه کرونوتوپ باختین تحلیل گردید و نشان داده شد که این عناصر حاشیه ای که پیوستار زمانی مکانی روایت را شکل داده اند، چگونه نظام مفهومی و معناشناختی روایت را چارچوب بندی کرده اند. چگونگی تجربه راوی از واقعیت و دنیای پیرامونی او از طریق فرایندهای فعل و ساخت گذرایی نیز بازنمایی شد.
    کلید واژگان: زبان شناسی نقش گرا, فرانقش اندیشگانی, فرایند فعل, ابوتراب خسروی, داستان«پیک نیک»}
    Batul Vaez *, Farahnaz Orandi
    Halliday's theory of functional linguistics explores language and its structure in terms of the meaning of the text and shows how context and meaning organize the particular language of a text. The theory reveals the relationship between language, meaning, society and culture in three domains, namely ideational metafunction, interpersonal metafunction, and textual metafunction. Examining and analyzing the literary text from the perspective of each of the domains of this functional theory—ideational, interpersonal, and textual metafunctions—leads to an objective and scientific interpretation of the text. In the present study, we have offered a reading of one of the stories from Aboutorab Khosravi's The Destroyed Book story collection, namely "The Picnic", focusing on the ideational metafunction in Halliday's systematic functional linguistics, and have shown how the author's narrative mindset and postmodernist discourse governing the story are represented through language and the transitive structure of clauses which are realized through verb processes, process participants, and circumstantial elements. The findings of the linguistic analysis of the text and the statistical data of the research were in line with the semantic system of the text and the ontological and postmodernist field of the narrative. We also analyzed the two circumstantial elements of time and place, due to their high frequency in the narrative, based on Bakhtin’s Chronotope Theory, and showed how these circumstantial elements that formed the temporal-spatial continuum of the narrative framed the conceptual and semantic system of the narrative and how the narrator's experience of reality and the world around him is represented through verb processes and transitive structures.
    Keywords: Functional Linguistics, Ideational Metafunction, Verb Process, narrative, Chronotope, Aboutorab Khosravi, “The Picnic” Story}
  • پروین سلاجقه

    اندیشیدن به مسیله «زمان» و تلاش برای ملموس کردن نوع گذر آن بر آدمی، همواره مورد توجه دانشمندان علوم مختلف، به ویژه حوزه علوم انسانی، بوده است. هر چند نمایش گذر این مفهوم، به‌ویژه در حوزه درک آن در چرخه فصول و گذار عمر از جوانی به پیری، به نوعی درکی از حضور و‌ تاثیر زمان را بر پدیده‌ها به دست می‌دهد، اما به نظر می‌رسد بیشتر از هر چیزی می‌توان رد پای آن را در آثار هنری و ادبی، به ویژه در داستان و رمان جستجو کرد که به کمک روایت، رخدادها را به تصویر می‌کشند. بر همین اساس، این مقاله تلاشی برای بررسی، تحلیل و پیگیری چگونگی کارکرد زمان در رمان «اسفار کاتبان» نوشته ابوتراب خسروی است که به کمک شگردهای خاص روایی و استفاده از گفتمان تاریخ، روایت و ادبیات موفق شده است گونه خاصی از پیکربندی زمان را در نوعی از فراگفتمان تاریخی به نمایش بگذارد. این مقاله دو بخش دارد؛ بخش نظری، با تکیه بر نظریه‌های زمان بر اساس نظریه‌های دانشمندان این حوزه و بخش دوم، تحلیل نوع کارکرد زمان در این رمان، با توجه به مباحث نظری است. نتایج به دست آمده در این بررسی، نشان‌دهنده نوع کارکرد زمان، تاریخ و روایت داستانی، در یک گفتمان فراتاریخی در این رمان است.

    کلید واژگان: روایت داستانی, زمان, فراگفتمان تاریخی, اسفار کاتبان, ابوتراب خسروی}
    parvin salajegheh

    Thinking about the issue of "time" and trying to make tangible the type of its passage on man, has always been the attention of scientists of various sciences, especially, thinkers in the field of humanities. However, showing the passage of this concept, especially in the field of understanding it in the cycle of seasons and the transition of life from youth to old age, gives a sort of understanding of the presence and impact of time on phenomena, but more than anything, its traces can be found in works of art and literature, especially in stories and novels, which depict events with the help of narration. In this regard, this article is an attempt to investigate, analyze and track the way time works in the novel "Asfar Kateban", written by Abu Torab Khosravi. By using special narrative techniques and using the discourse of history, narrative and literature, this work has succeeded in displaying a special type of structuring of time in a kind of transhistorical discourse. This article is done in two parts. The theoretical part was written based on the theories of time from scientists in this field, and the second part has analyzed the type of function of time in this novel, considering the theoretical issues. The results obtained in this study indicate the type of function of time, history and narrative in a transhistorical discourse in this novel.

    Keywords: Narration, Time, Transhistorical Discourse, Asfar-e-Kateban, Abutorab Khosravi}
  • پوران علی زاده، پروانه عادل زاده*، کامران پاشایی فخری
    اسطوره و نقش آن در تشکیل بنیان فکری جوامع بشری و ارتباط آن با هنر و ادبیات بر کسی پوشیده نیست. ادبیات از عوامل حیات ملت ها و جاودانگی آن‎هاست. بازتاب این اسطوره ها و باورهای کهن اقوام در آثار نویسندگان و شاعران دیده می شود. ابوتراب خسروی از نویسندگان معاصر ایرانی است که علاقه مندی او به اسطوره ها و متون مقدس و ادبیات عرفانی و مضامین اساطیری و عرفانی در آثار سه گانه اش به وضوح دیده می شود. آثار خسروی از مضامین سوریال با مختصات رمان پسامدرن برخوردار است. مفاهیمی مثل هستی، کلمه و کتابت، جاودانگی، مرگ، عشق، انسان شناسی موضوعات پایه ای تالیفات اوست. این پژوهش با هدف تحلیل بن مایه های اساطیری، سه رمان ابوتراب خسروی؛ یعنی «اسفار کاتبان»، «رود راوی» و «ملکان عذاب»، را مورد بررسی قرار می دهد. شیوه کار توصیفی-تحلیلی است و نتایج نشان می دهد که ابوتراب خسروی با رویکرد انسان شناسی از دو منبع اسطوره و عرفان، رمان هایش را خلق می کند. وی با استفاده از بن مایه های اساطیر دوران ابتدایی و ادبیات عرفانی و اساطیر دینی، آثار سه گانه اش را با رویکرد شرح روایت تکوین عالم و شناخت ماهیت انسان و شیطان آفریده است. اهداف و آرمان های او در راستای تعالی بخشی و جاودانگی انسان است؛ پرتاب انسان به زمان بی زمانی و روزگار مقدس نخستین و فراسوی تاریخ است.
    کلید واژگان: اسطوره, بن‎مایه‎های اسطوره‎ای, ابوتراب خسروی, اسفار کاتبان, رود راوی, ملکان عذاب}
    Pouran Adelzadeh, Parvaneh Adelzadeh *, Kamran Pashaie Fakhri
    Myth and its role in forming the intellectual foundation of human societies and its relationship with art and literature is not hidden from anyone. Literature is one of the factors in the life of nations and their immortality. The reflection of these ancient myths and beliefs of the tribes can be seen in the works of writers and poets. Abu Turab Khosravi is one of the contemporary Iranian writers whose interest in myths and sacred texts and mystical literature and mythological and mystical themes can be clearly seen in his three works. Khosravi's works have the themes of a surah with the characteristics of a postmodern novel. Concepts such as existence, word and writing, immortality, death, love, anthropology are the basic themes of his writings. This study aims to analyze the mythological themes of three novels by Abutorab Khosravi; That is, it examines "Asfar Kataban", "Rood Ravi" and "Malkan Azad". The method is descriptive-analytical and the results show that Abu Turab Khosravi creates his novels with an anthropological approach from two sources of myth and mysticism. Using the principles of elementary mythology, mystical literature and religious mythology, he has created his three works with the approach of describing the evolution of the universe and understanding the nature of man and the devil. His goals and aspirations are in the direction of human transcendence and immortality; The throwing of man into timelessness and holy times is the first and beyond history.
    Keywords: Myt, Mythical themes, Abu Turab Khosravi, Asfar Kataban, Rud Ravi, Malekan Azab}
  • ثمین کمالی، کاووس حسن لی*
    دوران معاصر دوران قرار گرفتن امر شناخت ناپذیر در کانون زندگی بشر و درنتیجه تجربه انواع هراس است. یکی از مهم ترین تجلیگاه های این موضوع گونه های مختلف هنر ازجمله ادبیات داستانی ا ست. برای شناخت دقیق تر انسان امروز از یک سو و درک درست آثار داستانی معاصر از سوی دیگر، واکاوی کیفیت اثرپذیری این آثار از امر شناخت ناپذیر ضروری می نماید. در پژوهش حاضر، با تلفیق نظریه تحلیل دازاین لودویگ بینزوانگر و رویکرد زبان شناسانه راجر فاولر در نقد متون ادبی، الگویی برای بررسی همه جانبه بازتاب امر شناخت ناپذیر در داستان های معاصر پیشنهاد و براساس آن، داستان «پیک نیک» از ابوتراب خسروی نویسنده برجسته ای که نگاهی ژرف به وضعیت بشر و هراس های او دارد تحلیل شده ‏است. هدف از این مقاله بررسی خاستگاه های هراس در داستان مورد بحث و واکاوی رابطه صورت و محتوای آن با امر شناخت‏ ناپذیر است. این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شده ‏است. یافته های تحقیق نشان می‏دهد راوی/ شخصیت اصلی داستان بر اثر دلهره شدید فروپاشیده‏ است. او می‏کوشد امر شناخت ناپذیر را در عناصر مریی پیرامون و گزش دلهره را در قالب ترس از مرگ تجربه کند؛ اما شکنجه گرانش تکه های پراکنده «خود» او هستند. کیفیت گزینش و چیدمان عناصر روایت گسیختگی روایتگر را بازتاب می دهد. انبوه تناقض ها‏، تکرارها، ابهام ها و... گفتمان و متن اثر را از یکپارچگی دور کرده ‏است. درمجموع می توان ‏گفت امر شناخت ناپذیر در صورت و محتوای داستان «پیک‏نیک» رخنه کرده و آن را به لرزه افکنده ‏است.
    کلید واژگان: ابوتراب خسروی, امر شناخت‏ناپذیر, بینزوانگر, ترس, داستان «پیک نیک», دلهره, فاولر}
    Samin Kamali, Kavoos Hassanli *
    The contemporary era is the period of centrality of the Unknowable in human life and experience of extreme fear. One of the most important manifestations of this subject is modern fiction. In order to understand modern man more precisely on the one hand and to properly understand modern fiction on the other hand, it seems necessary to analyze how these works are affected by the Unknowable. In this study, by combining Ludwig Binswanger's Daseinanalysis and Roger Fowler's linguistic theory, a model is proposed for comprehensive study of the reflection of the Unknowable in modern fiction. Then, according to it, the story "Picnic" by Abutorab Khosravi, one of the major writers of our time who has a deep look at human being's fears is analyzed. The purpose of this study is to investigate the origins of fear in this story and to analyze the relationship between its form and content and the Unknowable. This study is conducted using content analysis method. It is argued that the narrator/ main character of the story is trying to figure out the Unknowable in the visible environment around him and experience angst in the form of fear of death. He has fallen apart; his tormentors are fragmented pieces of himself. The way narrative components are picked and arranged clearly shows the fragmentation of the narrator. Contradictions, repetitions and ambiguities have removed unity from discourse and text. It could be said that the Unknowable has seeped into form and content shaking them to the roots.
    Keywords: ‘angst’, ‘Binswanger’, ‘fear’, ‘Fowler’, ‘the Unknowable’}
  • علی چراغی، احمد رضایی جمکرانی*
    «وجه غالب»یا «عنصر غالب»، به عنوان یکی از مفاهیم اصلی فرمالیسم، مولفه برجسته هراثر هنری است که دیگر اجزا و عناصر آن اثر را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب تحول و دگرگونی آنها می شود. یکی از مهم ترین عناصرغالب پسامدرن شناخت هویت متنی است که به دلیل تعویق و عدم تثبیت معنا، متکثر شده است.متن و نویسنده، به عنوان سوژه های اصلی همواره سعی دارند تا باتوجه به متن بودگی قرایت متفاوتی را ارایه داده و هویت منحصربفرد متن را شناسایی کنند. ازاین رو می توان گفت که هویت مکتوب، از مشخصه های ادبیات داستانی پسا مدرن است.ابوتراب خسروی یکی از نویسندگانی است که می توان تعویق و عدم تثبیت معنا و در نتیجه «هویت مکتوب»را به عنوان «عنصر غالب»آثار وی محسوب کرد. به-نظر می رسدفراداستان، سوژه شدگی متن، دیالکتیک نویسنده با شخصیت ، بازآفرینی های متعدد یک رویداد و اعراض از کلام محوری از مختصات آثار اوست.حاصل پژوهش نشان می دهد در آثار وی روایت و راوی هردو تحت تاثیر اهمیت متن و سوژه بودن آن هستندکه بی ثباتی دال و مدلول و درنتیجه عدم قطعیت معنا را در پی دارد.
    کلید واژگان: عنصرغالب, کلام محوری, تعویق معنا, فراداستان, ابوتراب خسروی}
    Ali Cheraghi, Ahmad Rezaei Jamkarani *
    "Dominant" or "dominant element", as one of the main concepts of formalism, is a prominent component of any work of art that affects other components and elements and causes their transformation.One of the most important elements of postmodernism is the recognition of text identity, which has been multiplied due to postponement and lack of fixation of meaning.The text and the author, as the main subjects, always try to present different readings according to the textual nature and identify the unique identity of the tex and recognizethe unique identity of the text. Therefore, it can be said that written identity is one of the characteristics of postmodern fiction.Abu TurabKhosravi is one of the writers who can be considered the postponement and non-establishment of meaning as the most important "dominant element" of his works.It seems that the metanarrative, the subjectivity of the text, the author's dialectic with the characters, the numerous recreations of an event,deviation from logocentrism and instability of meaning are the characteristics of his works.The result of the research shows that in his works, the narrator and the narrative are both influenced by the importance of the text and its subjectivity, which leads to the instability of the signifier and the signified, and consequently to the uncertainty of the meaning.
    Keywords: Dominant element, Central theology, Postponement of meaning, Metanarrative, logocentrism, AboutrabKhosravi}
  • حسنیه نجات زاده عیدگاهی، ابوالقاسم قوام *

    جایگاه توصیف در داستان های مدرنیستی، متفاوت از داستان های کلاسیک است. در این راستا، تکنیک ها، کارکردها و سوژه های وصف نیز تغییر می یابد. توصیف در داستان های سنتی، منحصر به مفاهیم عینی و قابل مشاهده می باشد. ساختار وصف ها بر اساس عناصر واقعی، شمول گرا و غیرتجریدی بنا می شود. اما در آثار مدرن، وصف ها درونی و معناگرا می شود. به رفتارها و مضمون ها بیشتر از ظواهر توجه می گردد. نویسنده مدرن به معانی ثانوی و معنوی ویژگی های ظاهری اشخاص و اشیاء توجه می کند که برآیندی از تعمق و تحلیل فلسفی او بر سوژه هایش است. پایه وصف ها نیز بر مبنای عناصر جزیی، ذهنی و خیالی شکل می گیرد. در این راستا، تکنیک ها، کارکردها و سوژه های وصف نیز تغییر می یابد. مداقه آثار ابوتراب خسروی از منظر شگردهای توصیفی معرفی شده حایز اهمیت است که این پژوهش به آن پرداخته است. شگردهای توصیف در جستار پیش رو به روش (توصیفی- تحلیلی) بررسی شده است. پرسش اصلی این پژوهش مبتنی بر این مطلب است که آیا با مطالعه تطبیقی داستان های سنتی و مدرن می توان به تفاوت جایگاه وصف در این دو مقوله اشاره نمود؟ نتایج این بررسی نشان می دهد که آثار خسروی توانایی نمود و واکاوی شگردهای جدید توصیفی و انگاره بندی جدیدی از ساختار توصیف، موسوم به «وصف مدرنیستی» را در خود دارد.

    کلید واژگان: ابوتراب خسروی, توصیف, مدرنیستی, وصف}
    hosniyeh nejatzade eedgahi, Abolghassem Ghavam *

    The positioning of described in modernist stories is different from the classical stories. In this regard, the techniques, functions, and subjects are also changed. Description in traditional stories is unique to describe concepts and observable. The descriptions structure is built on the basis of actual elements, inclusivism and visual. But in modern works, the descriptions are internalized. These works are more attentive to behaviors than appearance. Modern author pays attention to the secondary and spiritual meanings of the characteristics of individuals and objects that it is the resultant of his philosophical analysis of his subjects. The basis of the descriptions is based on component, subjective and imaginary elements. In this regard, the techniques, functions, and subjects are also changed. The reflections of the works of Abootorab from the perspective of the modern techniques of descriptions such as conflict, obscurity, and reality of providing are for clearer and more accurate representation of the methodology of description. In this study, the description techniques are investigated in method (analytical - descriptive). The main question of this study is based on whether the comparative study of modern and traditional stories can be referred to as a status difference in these two categories? The results of this study show that Khosravi works have the ability to analyze new techniques of descriptive and modern techniques, known as "the modernist described".

    Keywords: Abootorab Khosravi, descripted, description, modernist}
  • هما هوشیار، رضا صادقی شهپر*

    یکی از کلیدها و راه های گشودن پیچیدگیها و درک یا رفع ابهام داستانهای مدرن، درک شیوه روایتگری و شگردهای روایی داستان است. انتخاب و آفرینش شیوه روایتگری، در میان مفاهیم و مضامین کهنه یا تکرار شده روایت؛ دنیای تازه ای بر روی نویسنده میگشاید. بیژن نجدی و ابوتراب خسروی از داستان نویسان مدرنیست معاصر هستند که تکنیکهای خاصی در داستان نویسی دارند و همین شگردهای خاص، داستانهایشان را از آثار دیگر داستان نویسان معاصر متمایز میکند. در مقاله حاضر، مجموعه داستانهای « یوزپلنگانی که با من دویده اند» و «دوباره از همان خیابانها» اثر بیژن نجدی، و «دیوان سومنات» و « هاویه » اثر ابوتراب خسروی، از منظر تکنیکهای روایی مدرن مورد بررسی قرار گرفته اند.نتایج تحقیق نشان میدهد که نجدی و خسروی، در این مجموعه داستانها از شگردهای روایی مدرن مانند سیلان روایت، تکثر راوی، چرخش در زاویه دید و... استفاده کرده اند.

    کلید واژگان: بیژن نجدی, ابوتراب خسروی, داستان کوتاه, شگردهای روایی}
  • حسنیه نجات زاده عیدگاهی، ابوالقاسم قوام*

    تکنیکهای توصیفی در گذشته عبارتند از: توصیف حقیقی، واقعی، مستقیم، زنده، فردی، شخصیت و صحنه. اما گونه های توصیف در داستان نویسی معاصر و متون مدرنیستی بیشتر و متنوعتر از قصه نویسی سنتی است. برخی از این شگردها عبارتند از: توصیف هرمونوتیک، انعکاسی، چندبعدی، هنجارگریز، سوررئالیستی، انتزاعی، مکتوم، ایدوئولوژیک، ذهنی، تحلیلی، مغایرتی، تبعی و نشانه گرا. این پژوهش بمعرفی و واکاوی شش تکنیک جدید ایدئولوژیک، ذهنی، تحلیلی، مغایرتی، تبعی و نشانه گرا در مجموعه آثار ابوتراب خسروی میپردازد. بررسی آثار خسروی از منظر تکنیکهای توصیفی فوق، تمهیدی است برای بازنمود روشنتر و دقیقتر شیوه شناسی وصف در داستان نویسی معاصر. شگردهای توصیفی در این جستار بشیوه (توصیفی- تحلیلی) بررسی شده است. نتایج آن نشان میدهد که آثار خسروی توانایی نمود بسامد بالایی از تکنیکهای وصف و دسته بندی جدیدی از فن توصیف را در خود دارد.<-p>

    کلید واژگان: تکنیک توصیفی, وصف, ابوتراب خسروی}
    Hosnieh Nejatzadeh Eidgahi, Abolghassem Ghavam*

    The techniques described in the past are: actual, real, direct, living, personal, personality and stage, but the description species in contemporary fiction and modernist texts are more diverse than traditional ones. Some of these include: hermeneutics description, reflective, multidimensional, ideological, expressionistic, logical, contradiction, Circumstantial and semeiotic. This study introduces six new ideological, expressionistic, logical, contradiction, Circumstantial and semeiotic techniques in the works of Abootorab Khosravi. Examining the effects of Khosravi from the perspective of the above description techniques is a means for clearer and more accurate representation of the described in contemporary fiction. The descriptive study of this inquiry is investigated in the analytical method. Its results show that Khosravi works have a high frequency of description techniques and a new classification of technique.

    Keywords: descriptive technique, description, Abootorab Khosravi}
  • سپیده امیری*، ساسان سامانیان، سید علی اکبر سیدی
    در بحث از ادبیات داستانی، موجودیت و هویت شخصیت ها در بستر روایت، زمانی است که پیکربندی می یابد؛ به این معنا که به دست آوردن شناختی معتبر از یکی مستلزم شناخت دیگری نیز هست. در این پژوهش، تلاش بر این است تا از طریق شناخت استراتژی نوشتاری ابوتراب خسروی برای شکل دهی به زمان روایی داستان ها، به فهمی کیفی از هویت و موجودیت پرسوناژ ها و کنش های آنها به طور خاص و نظم موجود در روابط اجزاء به طور عام دست یابیم. این هدف با استفاده از گزیده ای از داستان های وی که در دو مجموعه دیوان سومنات و کتاب ویران به چاپ رسیده محقق خواهد شد. روش مورد استفاده تحلیل روایت است که به روابط علی و معلولی اجزا به دور از اتفاقات تصادفی می پردازد. در بخش تحلیل، چهار تقسیم بندی از حیث ارتباط زمان و موجودیت شکل گرفته است: 1-موجودیت زمانمند وابسته به جهان خارج، 2-موجودیت زمانمند یگانه در عین استحاله در نقاب، 3- سیر تکامل عینی وجود، در زمان متوقف شده، 4-موجودیت پیش و پس از خلقت در بستر نوسانات زمانی؛ و در نهایت این مقوله استنتاج شد که موجودیت اشخاص در ارتباط مستقیم با زمانمندی آنهاست که شاکله می یابد.
    کلید واژگان: موجودیت, روایت زمانی, تحلیل روایت, ابوتراب خسروی, داستان کوتاه, ادبیات داستانی}
  • سوده خسروی*، سید علی قاسم زاده

    یکی از گرایش ها یا جریان های رمان نویسی معاصر که به تقلید از داستان نویسی غرب در ادبیات داستانی ایران به وجود آمده، رمان نویسی پسامدرنیستی است. اگرچه این گرایش به سبب نبود بسترهای لازم و کافی آنچنان که در غرب ساری و جاری گشته، در داستان نویسی ایرانی توفیق نیافته است، در این میان گاه نویسندگانی یافت می شوند که تمایل دارند دیدگاه های انتقادی خود به جامعه و انسان معاصر را از طریق رویکردهای پسامدرنیست ها ارایه دهند. ابوتراب خسروی یکی از این نویسندگان است. استفاده هنری او از ظرفیت های داستان پردازی غرب رمان های او را به عرصه ای برای چندآوایی و ظرفی برای گفت و گو و طرح دیدگاه های مختلف و گاه معارض بدل کرده است. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی تلاش کرده است با توجه به مولفه های رمان نویسی پسامدرن، به برجسته ترین عنصر آن یعنی چندآوایی در رمان «ملکان عذاب»بپردازد و از نتایج تحقیق بر می آید که خصیصه اساسی این رمان طرح چندآوایی به کمک عناصری چون تکنیک های روایی، بینامتنیت، فراداستان و... است.

    کلید واژگان: رمان پسامدرن, چندآوایی, میخائیل باختین, ابوتراب خسروی, ملکان عذاب}
    Sude Khosravi *, Seyed Ali Ghasemzadeh

    One of the trends in contemporary novelist streams that mimic a novel western novel in Iranian history literature is a new novel for post - modernism novel. Although this tendency has not been successful in the contemporary Iranian story because of the lack of adequate beds so far in the west, there are sometimes authors who are inclined to present their critical views to society and contemporary human through post - modernism approaches. Aboo Torab Khosravi is one of the writers. His artistic use of the Western romance has transformed his romance into an arena for dialogue and conflict. This research has worked in a descriptive and analytical manner to study the most prominent elements of post - modernism, with regard to the elements of post - modern novelist ,that is Polyphony in » Malekan-e- azab« novel. and the results of the research suggest that this novel s underlying characteristic of is polyphonic design using elements such as narrative technique، Intertextuality، Meta - story and…

    Keywords: postmodern roman, polyphony, Mikhail Bakhtin, abootorab khosravi, Malekan-e- azab}
  • عبدالله آلبوغبیش*
    مطالعات تطبیقی ادبیات در مقام یک تخصص روشمند، از سازوکارهای پژوهشی متعددی برای تحلیل متون بهره گرفته است. تعمق در متون ادبی از رهگذر کشف پیوند آنها با هنرها یکی از سازوکارهای تعریف شده در این حوزه شناختی است. پژوهش حاضر با تکیه بر این انگاره کوشیده است داستان کوتاه «مینیاتورها» از مجموعه داستان دیوان سومنات از ابوتراب خسروی را واکاوی و تحلیل نماید. براساس پژوهش حاضر، عنوان پردازی متن ادبی، کاربست اصطلاحات و مفاهیم نگارگری و نقاشی در متن ادبی، توصیف های نگارگرانه و در نتیجه اثرگذاری آنها در روند روایت از مصادیق همکنشی ادبیات و نقاشی در این متن ادبی اند. همچنین درآمیختن پرسوناژ نگارگری با شخصیت روایی و خلق گونه ای جدید از شخصیت که می توان آن را «پیکره-شخصیت» نامید، نمونه دیگری از تعامل ادبیات و نقاشی در این روایت است. کمااینکه سپردن کنش روایتگری به نگارگر و در نتیجه ظهور نگارگر به مثابه راوی علاوه بر آنکه مصداق دیگر تلاقی ادبیات و نقاشی در متن است، باعث شده تا رویدادها از روزنه ای نگارگرانه بر مخاطب عرضه شوند و طبیعتا شخصیت ها و پدیده ها براساس رنگ هایشان توصیف می شوند. مکتب شناسی مینیاتورهای متن و شناخت سبک نگارگری آنها نیز بخش دیگری از پژوهش حاضر را شکل می دهد. پژوهش پیش رو نشان می دهد که کشف کیفیت نقش آفرینی نگارگری در ادبیات می تواند به کشف توانایی ها و ظرفیت های هنری نهفته در متن ادبی نیز منجر شود و از این طریق می توان به شناختی دقیق تر از ادبیات دست یازید و این همان هدفی است که پایه گذاران مکتب ساختارگرای ادبیات تطبیقی در ورای مطالعات خویش آن را دنبال می کردند.
    کلید واژگان: مطالعات تطبیقی ادبیات, نقاشی و نگارگری, مینیاتورها, ابوتراب خسروی, دیوان سومنات}
    Abdollah Alboghbish
    As a methodological field, the comparative literature uses a various mechanisms for literary works analysis, one of them is discovering the connections among literature and arts. According to this issue, our research tries to studying the short story "The Miniatures" by Iranian writer Abutorab Khosrawi. According to this research, there are some items like Paratext, using the Artistic concepts and terms in literary work and artistic descriptions, which have entered the literary work and so that have shaped the work. Also, the combination the miniature figure and fictional character and creation a new type of character which we can name it “figure-character”, is the other instance for connection between literature and Miniature. This study shows that the discovering the quality of the role of Painting and miniature in literature can guide us to discovering the artistic potential in literary work and this is the goal that American school of comparative literature follows it in its studies.
    Keywords: Comparative literature, literature, painting, Miniatures, Abutorab Khosrawi}
  • فائزه عرب یوسف آبادی*، زهرا داور
    نجیب محفوظ در داستان «ماه عسل» و ابوتراب خسروی در داستان «حضور» ، به بیان وضعیت زن و شوهری می پردازند که به محض ورود به منزل خویش متوجه می شوند که افراد ناشناسی منزل مسکونی آن ها را به تصرف درآورده اند. هدف مقاله حاضر، توصیف و بررسی تطبیقی این دو اثر بر اساس مکتب امریکایی ادبیات تطبیقی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که نویسنده دو اثر از لحاظ شیوه آغاز داستان روشی مشابه را برگزیده اند؛ همچنین هر دو داستان عربی و فارسی دارای سه شخصیت اصلی است که عبارت است از یک زوج جوان و یک غریبه که منزل مسکونی آن ها را غصب کرده است. «خانه» در هر دو داستان مکانی محوری است که با مفهوم ضمنی مامنی برای انسان، در تردید قرار گرفته است. هر دو اثر از نظر استفاده از تکنیک زمان پریشی نیز دارای تشابه هستند؛ به این ترتیب که علاوه بر گذشته نگری، تکنیک تداخل زمان های گذشته و حال در هر دو اثر وجود دارد؛ علاوه بر این در بخش مشابهت در خویشکاری های دو داستان این حقیقت آشکار گشت که از میان سی و یک خویشکاری پراپ، یازده خویشکاری و توالی آن ها در هر دو داستان مشترک است. توالی خویشکاری های طرح هر دو داستان نوعی الگوی درونی مشترک را نشان می دهد که از طریق نمایش رمزگان های مربوط به هر خویشکاری چنین است: (B، H ، C ،A ،? ، ? ، ? ، ? ، ? ، ? ، ? (.
    کلید واژگان: ماه عسل, نجیب محفوظ, حضور, ابوتراب خسروی}
    Faezeh Arab Yosefabadi *, Zahra Davar
    Naguib Mahfouz in Shahr al-‘Asal and Abu Turab Khosravi in Hozour describe the situation of a couple who after moving to their new house, notice that their residence has been occupied by some strangers. The goal of this paper is to offer a description and a comparative study of these two works based on the American school of comparative literature.
    The results of the study suggest that the two authors have adopted an identical approach in the prelude of the story. Also, both of these Arabic and Persian stories are composed of three main characters, namely a young couple and a stranger usurping their house. "House" in both stories plays a key role, which has been questioned by the connotative meaning of home as a shelter or safe place for man. Also, both works are corresponding in terms of using the Anachronism technique, i.e., in addition to the flash back technique, the technique of mingling past and present times has been adopted in both works. Moreover, the analysis of both stories in terms of similarity of functions revealed that out of thirty-one functions of Propp, there are eleven overlapping functions in both stories in a similar sequence. The sequence of plot functions of both works is indicative of a consistent internal pattern, which can be illustrated through the relevant codes of each function as such : (B, H, C, A, δ, γ, λ, φ, ε, β, α )
  • محمد پاشایی، نگین قلیانفروش امیرخیزی
    Mohammad Pashaei, Negin Galianforush Amir Khazi
    Khosravi is one of the post-revolution writers that could establish his outstanding place in the story writing scope. By relative knowledge on the Iranian ancient literature, he has employed the elegant and purified prose for narration of story. What is seen mostly in his works is the importance that he gives to the language and words. This research aimed at investigating the postmodernism criticism of the novel of “Malekan Azab”. Khosravi has used postmodernism techniques such as anachronism, paranoia, religious and native origin, delay in the process of narration, language preference over reality, narration of history and eclecticism. In this novel, the writer visualizes the time interval of two generations. Any narration narrated by the characters encounters with distortion of time and disturbance of point of view. The writer has combined the time with the events by narrating memories. Paranoia is one of the most outstanding postmodernism features of this story. In this post modernistic novel, the characters always feel that they are surrounded by the creatures which are invisible and they are able to tease others and nobody sees them while committing crimes and they take revenge quickly. It seems that the writer has used this component for showing the human solitude in the contemporary period and also visualization of the suffocation and tyranny of the imperial era.
    Keywords: postmodernism, Khosravi, anachronism, paranoia, ambiguity}
  • روح الله مطلبی، احمد رضا صاعدی، محمد خاقانی اصفهانی
    لقد تخطت الروایه الحدیثه فی الادبین العربی والفارسی التقنیات السردیه، واخذت بالتبلور نحو اتجاه حدیث یسعی إلی کسر التقنیات الروائیه المعروفه من خلال توظیف تقنیه ماوراء القص. ومن الروائین الذین سعوا نحو هذا الإتجاه «جمال الغیطانی» فی روایته الشهیره «التجلیات» و«ابوتراب خسروی» فی روایته «ملکان عذاب» او «ملائک العذاب». تتناول هذه المقاله نشاه ماوراء القص او ماوراء الروایه فی الغرب وتطوره کما تستعرض رای النقاد الغربیین حول تعریف ومدی توظیفه فی الروایه، کما تسعی دراسه موضوع ظاهره ماوراء القص التی تعتبر من التقنیات البارزه للروایه مابعد الحداثه فی هاتین الروایتین الشهیرتین فی ساحتی الادبین العربی والفارسی. نعتمد فی هذه الدراسه المقارنیه علی المنهج التحلیلی- الوصفی علی اساس المدرسه الامیرکیه، محاوله مقارنه تقنیات ماوراء القص المستخدمه فیهما. ومما توصلت إلیه هذه الدراسه ان تقنیه ماوراء القص فی روایتی«التجلیات» و«ملائک العذاب» تعد نوعا من مساءله القیمه الجمالیه للروایه وهذا الجمال عند «الغیطانی» اکثر معنی ومفهوما.
    کلید واژگان: مابعد الحداثه, ماوراء القص, جمال الغیطانی, ابوتراب خسروی, التجلیات, ملائک العذاب}
    Rohollah Motalebi, Ahmadreza Saedi, Mohammad Khaghani Esfahani
    New novel in Arabic and Persian literature has passed narrative techniques and with using meta-fiction is trying to cut famous narrative techniques and creates a new structure. Jamal Alghaitani in his novel,Attajalliat, and Abutorab KHosravi in his novel, Malaek-al Azab,have trying to go in this way.
    The researcher is trying to search about meta-fiction evolutions in the west. In this way the western critic opinion will be defined and its using in novel will be analyzed. Then, He is trying to analyze meta-fiction used in two narrations, Attajalliat and Malaek-al Azab, in a comparative analysis. The researcher results that although Jamal Al Ghaitani and Abutorab KHosrvi have adopted these techniques from the west, but they have changed them to their own way with rely on their eastern and Islamic culture.
    Keywords: Key words: Post-Modernism, Meta-Fiction, Jamal Al Ghaitani, Abutorab Khosravi, Attajalliat, Malaek-al Azab}
  • مریم عبادی آسایش*، محمودرضا غیبی
    رمان اسفار کاتبان در 1379، جایزه مهرگان را از آن نویسنده اش؛ ابوتراب خسروی، نمود. این اثر که از لایه های مختلف روایی بهره می گیرد، در حالی که در لایه اول خود سعی در روایت آشنایی سعید و اقلیما دارد، در لایه های روایی دیگر، متون کهن از جمله مصادیق الآثار شیخ یحیی کندری یا همان تاریخ مظفری و زندگی شدرک قدیس را بازخوانی می کند. این ویژگی در داستان که قابل رویت در داستانهای پست مدرن است، لایه های روایی نام دارد. در اسفار کاتبان که شرح روایات کرامات خواجگان و قدیسین را در خود جای می دهد، ویژگی های رمان رئالیست جادویی به چشم می خورد. رئالیسم جادویی، نوعی پادآمیزه ادبی است که از دو عنصر جادویی + رئالیستی تشکیل یافته است بسیاری از نویسندگان، این نوع ادبی را در جهت بررسی تضادهای موجود بین قدرت های استعمارگر، پسا استعمارگر، امپریالیستی و جامعه خود استفاده کرده اند و گاه واقعیت های تلخ تاریخی را از طریق رئالیسم جادویی بازبینی نموده اند. مطالعه حاضر پس از بررسی لایه های روایی در رمان اسفار کاتبان، ضمن اشاره به ویژگی های رمان رئالیست جادویی از قبیل عنصر ناکاستنی، جهان پدیداری، بر هم زدگی دنیاها، اغتشاش در تردید ها، و شکستن زمان مکان و هویت بر اساس طبقه بندی فاریس، و بررسی این عناصر در رمان مذکور، اسفار کاتبان رمانی رئالیست جادویی در نظر گرفته شده و سپس نوستالژی بازبینانه خسروی را در جهت بازنویسی روایات تاریخی زندگی شاه منصور مظفری و شدرک قدیس نشان داده است.
    کلید واژگان: ابوتراب خسروی, اسفار کاتبان, رئالیسم جادویی لایه های روایی, نوستالژی بازبینانه}
  • سعید حسام پور*، ثمین کمالی

    پسامدرنیسم [1] یکی از جریان های نوظهور در ادب فارسی است که به ویژه درادبیات داستانی بسیار به آن توجه شده و به تازگی آثار گوناگونی با رویکرد پست مدرنیستی آفریده شده است. یکی از نویسندگانی که بیشتر در داستان های کوتاه خود به گونه ای از این جریان تاثیر پذیرفته، ابوتراب خسروی است. دراین مقاله، کوشیده شده چگونکی کاربرد برخی از مهم ترین شگردهای پست مدرنیستی در دو داستان «تفریق خاک» و «داستان ویران» از مجموعه داستان اخیر این نویسنده تحلیل و با هم مقایسه شود. از این رو، در آغاز، خلاصه ای از دو روایت آمده است، سپس شگردهای به کار رفته در هر یک بررسی شده و سرانجام کارکرد این شگردها در دو داستان با یکدیگر سنجیده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که داستان تفریق خاک با قرار دادن «وجود» به عنوان موضوع محوری، محتوای وجودشناسانه را در مقام عنصر اصلی متون پست مدرن برجسته کرده است؛ درحالی که داستان ویران بیشتر از شگردهای صوری به ویژه اتصال کوتاه بهره برده و در نتیجه توجه خواننده را بیشتر به ماهیت فراداستانی اثر جلب کرده است.

    کلید واژگان: ابوتراب خسروی, پسامدرنیسم, تفریق خاک, داستان ویران, محتوای وجودشناسانه}
    Saeed Hessampour *, Samin Kamali

    Post-modernism is one of the modern actions in the Persian literature which it is so considered in the narrative literature in a particular way and different works have been created with a post–modernist approach recently. One of the authors who has been affected much more by this action in his short stories is Abootorab khosravi. In this essay, it has been tried to compare and analyze the state of using some of the most important methods of post–modernism in two stories “tafriq-e- khak” and “dastan-e-viran” from this author’s recent collection. For this reason, a brief has been brought from both two narrations at the beginning, then the used methods in each one have been investigated and; consequently, function of these methods has been evaluated with each other. Findings of the study showed that “tafriq-e-khak” story has embossed ontological content as the prominent element of postmodern texts by putting “existence” as the pivotal topic; whereas “dastan-e-viran” has benefited mostly from nominal methods; specially short circuit  and consequently attracted the reader to the meta-fictional basis of the work.

    Keywords: Abutorab Khodsravi, dastan-e-viran, ontological content, Postmodernism, tafriq-e-khak}
  • کاربست مولفه های فراداستانی در داستان کوتاه «مرثیه برای ژاله و قاتلش» نوشته ی ابوتراب خسروی
    محمد جواد شکریان*، ابراهیم سلیمی کوچی، محسن رضاییان
    ادبیات معاصر فارسی نیز همچون بسیاری از آثار ادبی جهان معاصر از کاربست تکنیک های فراداستانی که از ویژگی های ممتاز ادبیات پسامدرنیستی به شمار می روند، غافل نمانده است. فراداستان دارای مولفه های متنوعی است که همه آنها آشکارا به برساختگی و تصنعی بودن متن داستانی اشاره دارند. درهم آمیختگی امر واقع و امر تخیلی، ورود نویسنده به داستان و آشکار ساختن سنت ها و عرف های رایج ادبی از ویژگی های بارز فراداستان می باشد. در مقاله حاضر داستان کوتاه «مرثیه برای ژاله و قاتلش» از مجموعه داستان دیوان سومنات نوشته ابوتراب خسروی را برگزیده ایم و به واکاوی آن در پرتو نظریه های فراداستانی می پردازیم. در واقع در نوشتار حاضر در صدد پاسخ به این پرسش هستیم که آیا داستان مذکور را می توان بعنوان نمونه ای از فراداستان در ادبیات داستانی معاصر بشمار آورد یا خیر؟ و آیا خسروی توانسته است با اتکای بر این نوآوری و نوجویی در ساحت روایت و پیرنگ داستانی، تصویری جامع و چشمگیر از دغدغه های نواندیشانه خود و نویسندگان هم نسلش ارائه دهد یا خیر؟
    کلید واژگان: فراداستان, ابوتراب خسروی, واقعیت داستانی, امر واقع, ادبیات معاصر ایران}
    An Application of Metafictional Features to The Elegy for Zhaleh and Her Murderer by Abu-torãb Khosravi
    Mohammad Javad Shokrian *, Ebrahim Salimi Kochi, Mohsen Rezaeian Rezaeian
    Contemporary Persian literature, like many examples of the world literature, makes use of metafictional techniques which come under the general category of Postmodernism. Metafiction covers various elements which all indicate the artificiality of literary texts. Combining the factual and the fictional, introducing the author in the text, and baring the literary devices and conventions are the characteristics of metafiction. In the present article, "The Elegy for Zhaleh and Her Murderer" from Abu-torãb Khosravi's collection of short stories, Divãn-e Soomanãt, has been analysed in the light of metafictional theories. In fact, the article tries to give ample responses to a couple of questions: can this short story be considered as a metafictional example of contemporary fiction? and relying on the innovations in the area of narrative and plot, has Abu-torãb Khosravi been able to provide us with a comprehensive picture of intellectual sphere and concerns of himself and his contemporaries?
    Keywords: metafiction, Abu-tor?b Khosravi, the fictional, the factual, contemporary literature of Iran}
  • فرامرز خجسته، سمیه رضایی*
    «پست مدرنیسم»، بازتاب زندگی «انسان» پست مدرن است که در هنر او تجلی یافته است؛ بنابراین، برای درک هر داستانی باید به جایگاه انسان در این داستان ها دست یافت. در این پژوهش، داستان های کوتاه یکی از هنرمندان شاخص عرصه داستان نویسی پسامدرن، «ابوتراب خسروی»، به منظور تعیین جایگاه انسان، در آن ها، بررسی شد. در ابتدا، مولفه های مورد نظر از سه کتاب «هاویه»، «دیوان سومنات» و «کتاب ویران» استخراج شد و سرانجام پس از تامل در آثار یادشده، نگرش نویسنده نسبت به انسان به دست آمد. با توجه به بررسی انجام شده، زندگی انسان های این داستان ها را ویژگی هایی چون «عدم قطعیت و ثبات»، «گمشدگی»، «حاکمیت سرنوشت»، «تنهایی و انزوا»، «تشویش و سرگردانی» و «بدبینی» احاطه کرده است.
    کلید واژگان: ابوتراب خسروی, پست مدرن, دیوان سومنات, شخصیت, کتاب ویران, هاویه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال