به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ادبیات پلیسی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ادبیات پلیسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • الهام عربشاهی کاشی، رضا شجری*

    اسماعیل فصیح از نویسندگان صاحب‏نام و پرکار در زمینه ادبیات داستانی به ویژه ادبیات پلیسی و کارآگاهی است که شماری از آثار وی مانند شهباز و جغدان، شراب خام، درد سیاوش، دل کور و... بیشتر جنبه پلیسی و کارآگاهی دارند. با وجود شهرت این نویسنده، همان طور که نتایج این پژوهش نشان می‏دهد، او تا حد زیادی تحت تاثیر آگاتا کریستی و رمان های جنایی او بوده است؛ به‏ طوری که با مقایسه تطبیقی آثار پلیسی این دو نویسنده می‏توان به بسیاری از مولفه ‏های مشترک در زمینه ادبیات پلیسی در آثار ایشان دست یافت. اسماعیل فصیح نه‏تنها در انتخاب زبان راوی و نوع شخصیت پردازی بلکه حتی در انتخاب پی رنگ برخی داستان ها نیز تحت تاثیر آگاتاکریستی بوده است. این ادعا را می توان از طریق مقایسه متن آثار هر دو نویسنده اثبات کرد. نویسندگان کوشیده ‏اند در این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی و با شیوه اسناد کتابخانه‏ای میزان تاثیرپذیری فصیح را از آگاتا کریستی تبیین و اثبات کنند. کاری که تاکنون از سوی پژوهشگران و ناقدان ادبیات داستانی صورت نگرفته است و در نوع خود تازگی دارد.

    کلید واژگان: آگاتا کریستی, اسماعیل فصیح, رمان, ادبیات پلیسی, عناصر داستان}
    Elham Arabshahi Kashi, Reza Shajari*

    Ismail Fasih is one of the most famous and prolific writers in the field of fiction, especially police and detective literature. Some of his works such as Shahbaz and Jagdan, Sharab Kham, Dard Siavash, Del Kor etc. mostly have a police and detective aspect despite the fame of this author. As the results of this research show, he was strongly influenced by Agatha Christie and her detective novels. Thus, if we compare the police-related works of these two authors, we can find many common elements in the field of police literature in their works. Ismail Fasih was influenced by Agatha Christie not only in the choice of the narrator's language and the way of characterization, but also in the choice of the plot of some stories. This assertion can be proved by comparing the texts of the two authors. In this research, the authors have tried to explain and prove the influence of Agatha Christie's eloquence in a descriptive-analytical way and with the method of library documents. This is a work that has not been done before by the researchers and critics of fiction literature and it is new in its kind.

    Keywords: Agatha Christie, Ismail Fasih, novel, detective literature, story elements}
  • حمید ولی زاده*، آرزو شیدایی

    در میان نظریه های مختلف بینامتنی، ژرار ژنت طیف گسترده ای از روابط یک متن با سایر متون را به شکلی ساختارمند با عنوان ترامتنیت بررسی کرده است. بیش متنیت مهم ترین گونه ترامتنیت ژنتی به شمار می رود که بر اقتباس استوار است. یکی از گونه های ادبی که مسئله اقتباس در آن برجستگی دارد، ادبیات پلیسی است که از ژانرهای نو در ادبیات جهان محسوب می شود. نبیل فاروق مصری نویسنده معاصر داستان های پلیسی عربی است که در آثار خود از آثار غربی تاثیر پذیرفته است. شواهد دال بر آن است که یکی از داستان های وی با عنوان برق الماس از مجموعه مرد غیرممکن از داستان الماس ها ابدی اند اثر ایان فلمینگ انگلیسی برگرفته شده است. پژوهش حاضر سعی می کند تا با به کارگیری روش تحلیلی توصیفی و تطبیقی روابط بیش متنی این داستان با پیش متن آن را براساس دیدگاه ژنت بررسی کند. هدف این جستار ارایه نمونه ای عملی از رابطه بینامتنی یک اثر داستانی عربی با پیش متنی از ادبیات دیگر است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که این اثر در نگاه اولیه صرفا تقلیدی از پیش متن است؛ اما با تدقیق بیشتر ابعاد مختلف تراگونگی و تلاش نویسنده برای ایجاد تغییرات اساسی در بیش متن آشکار می شود.

    کلید واژگان: ادبیات پلیسی, ایان فلمینگ, بیش متنیت, ژرار ژنت, نبیل فاروق}
    Hamid Valizadeh *, Arezo Sheydaei

    Among various intertextual theories, “Gerard Genette” has studied a wide range of relationships of a text with other texts in a structured way, called Tract. Hypertextualite is the most important kind of genette Transtextualite based on adaptation. Police literature is one of the new genres in the world literature, where the issue of adaptation is significant. “Nabeel Farouq” Egyptian is a contemporary writer of Arabic police stories who that has been influenced by Western influences. Evidence suggests that one of his stories, “Diamond Shine”, from Impossible man collection, is the “diamonds are eternal” story, by “Ian Fleming”. The present research has tried to study the hypertextuality relationship of this story with its hypotext according to the Genet’s theory by using the analytical-descriptive and adaptive method. The purpose of this study is to provide a practical example of the intertextual relationship of an Arabic fiction work with a hypotext amount of another literature. The results says that this work is, at first glance, is just an imitation of the previous text, but reveals a deeper insight into the various aspects of the transformation and the author's attempt to make fundamental changes in the vast.

    Keywords: Hypertextualite, Gerard Genette, Police literature, Ian Fleming, Nabeel Farouq}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال