به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ارداویرافنامه » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ارداویرافنامه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید حسین اطهری*، زهرا محمدپور

    مشروعیت قلب دولت و حکومت به شمار می رود و روایی فرمان های حکومتی و تداوم حکومت و دولت را موجب می شود. دوران حکومت ساسانی یکی از برهه های تاریخی است که در مقاطعی از آن تردیدها نسبت به مبانی اقتدار و ایدیولوژی نظام سیاسی در ایران مطرح می شود. بروز شک و تردید نسبت به ارزش های دینی به عنوان اصلی ترین مبنای مشروعیت این حکومت در پی ظهور ادیان وآیین های جدید، باعث می شود تا یک پارچگی اجتماعی و سیاسی با خطر مواجه شود و نیاز برای بازسازی مشروعیت را ضروری سازد. ازاین رو، دستگاه ایدیولوژیک دولت ساسانی از ابزارهای گوناگونی به منظور مقابله با بحران مشروعیت بهره می جوید. ارداویرافنامه نمونه ای از ابزارهای فرهنگی است که اصول، ارزش ها وآرمان های یک ایدیولوژی سیاسی را برای ترمیم مشروعیت و بقای حکومت ساسانی بیان می کند. در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از چارچوب نظری هرمنوتیک قصدگرای اسکینر به این پرسش پاسخ داده شود که ارداویرافنامه در چه شرایط وکدام بافتار و فضای فکری ای نگارش یافته و نویسنده از نگارش این متن چه قصد و هدفی را دنبال می کرده؟ فرضیه پژوهش بر این است که به نظر می رسد این متن به عنوان یک ابزار ایدیولوژیک در پاسخ به بحران مشروعیت دولت نگارش یافته و مقصود و هدف از نگارش آن نیز تاثیرگذاری بر فرهنگ سیاسی جامعه به منظور بازسازی پایه های مشروعیت دولت ساسانی بوده است.

    کلید واژگان: ارداویرافنامه, هرمنوتیک قصدگرای اسکینر, بحران مشروعیت, فرهنگ سیاسی, دولت ساسانی}
    Seyyed hossein Athari *, Zahra Mohamadpour
    Introduction

    The heart of any state or government's stability is its legitimacy, which confirms the validity of governmental decrees and ensures the continuity of governance. The Sassanid era is one historical period where the very foundations of the state's authority and political ideology were called into question in Iran. Challenges to the religious values, which were the mainstay of the government's legitimacy, led to both social and political upheaval. This was particularly evident following the emergence of new religions and rituals, which posed a threat and underscored the urgent need for the restoration of legitimacy. In response to this crisis, the ideological apparatus of the Sassanid state employed various strategies. Among these, the 'Ardavirafnameh' stands out as a cultural mechanism that articulated the principles, values, and ideals embodying the political ideology meant to reaffirm the state's legitimacy and ensure the survival of Sassanid rule. The research posits, through the application of Skinner's intentionalism hermeneutic framework, that the 'Ardavirafnameh' was written under specific conditions, within a particular context and intellectual milieu, with a definitive purpose. The hypothesis suggests that the text was crafted as an ideological instrument aimed at addressing the legitimacy crisis faced by the Sassanid government. The primary objective of the author in composing this text appears to have been to influence the political culture of the time, thereby reconstructing the foundational legitimacy of the Sassanid state.

    Methodology

    The research employs Quentin Skinner's internationalist interpretive methodology to delve into the underlying messages of the text. Skinner's approach underscores the importance of understanding the text's examination in conjunction with the author's intentions and the objective and intellectual circumstances under which it was produced. In the initial phase of applying Skinner's method, efforts are made to grasp the political issues and debates of the Ardaviraf era, as well as the responses and solutions that were proposed at the time. By reconstructing the socio-political climate and the intellectual milieu in which the 'Ardavirafnameh' was composed, we can illuminate the challenges that confronted the Zoroastrian Monads, under Ardaviraf leadership, allowing for a more accurate comprehension of how these issues influenced the author's thinking. Following this, the analysis aims to discern the unique language, meanings, concepts, and prevailing propositions employed in the 'Ardavirafnameh.' This step involves examining the traditions, norms, principles, and conventional rules that shaped the political arguments and discourse of the time. Suchan exploration is crucial for understanding the societal context of the period and the author's intent behind creating the text.

    Discussion

    The Sassanid government, during its four-century rule (224 to 651 AD), sought to establish legitimacy through various means to maintain public support. Their legitimacy was built on tradition by associating themselves with Parthian and Achaemenid kings. Additionally, the charismatic personality of the kings and the support of the people formed the basis of their authority. However, the most significant foundation of Sassanid legitimacy was Zoroastrianism. The king derived power from God, and Zoroastrian decrees became the official law of the state, shaping Iranian culture, politics, and ideological legitimacy. The authority of Sassanid clerics, the Mobdans, unified society around religion, unprecedented in pre-Islamic Iran. However, the collision of Zoroastrianism with other religions led to the emergence of religious heresies. Mani's religion, a blend of beliefs, aimed to end conflicts and class divides, subtly guiding followers to oppose the government. Similarly, Mazdak Bamadan's reinterpretation of the Avesta protested Sassanid laws and structures, advocating for equality and sparking socialist changes that led to the collapse of the state system and upheaval in the country. Mani's religion marked the first instance of sedition and religious heresy arising from conflicting beliefs. His teachings combined popular beliefs and religions of the time, aiming to end wars and social injustices by uniting different religions. He offered followers a path of peace and mystical isolation in response to nobles and pious individuals. Mani's religious doctrines concealed a political agenda, subtly guiding people's beliefs towards opposition to the government. Mazdak Bamadan, a prominent cleric of the Qobad era, initiated a social uprising by reinterpreting the Avesta in protest against Sassanian structures and laws. His movement sought to rectify the deviations caused by religious leaders, representing a protest against the Sassanid social and political system. Emphasizing the equality of all individuals, his teachings garnered numerous followers and led to revolutionary socialist changes in Iran. Those advocating fundamental societal changes pushed to extremes, resulting in the collapse of the state system and pushing the country to the brink of ruin. In this way, the emergence of new religions led to people`s suspicion towards the country`s official religion and the threat of political power, which ultimately led to severe repression and the brutal killing of Mani and Mazdak and their followers. However, these religions did not disappear and even after the fall of the Sassanids, they also opposed the muslim religion in the form of social movements. The Sassanid era, which was the era of prosperity and influx of religious opinions and new thoughts, forsed the Zoroastrain rulers and priests as agents of the religious institution to take a stand and react against these new religions and religious opponents, and writing the Ardavirafnameh book as an ideological tool of confrontation. It is with these religions that he trais to define the framework of condition of political conflict and draw the legitimacy clamis of those in power according to the type of political regime and power structures based on cultural contexts.

    Conclusion

    Based on the explanation provided in this research, the Ardaviraf era's timeframe, transformations, and historical developments underscore the restoration of political legitimacy as the central concern of Zoroastrianism. The text Ardavirafnameh, portraying heaven and hell, serves as an exposition of Mobdans' thoughts led by Ardaviraf, aiming to influence the political culture of society. It is evident that the societal transformation is linked to changes in the ruling political culture, emphasizing the text's role in shaping this culture and sustaining the state's political legitimacy. Despite being a religious text, Ardavirafnameh reflects the ideology of the Sasanian government and Zoroastrian priests. The Mobdans, as the primary decision-makers and influencers in vital cultural aspects, established the idea that the perpetuation of the royal line depends on their resourcefulness and persistence, taking advantage of the kings' weaknesses for their own benefit. As the most influential class in Sassanid society, the Mobdans sought strategies for integrating and legitimizing political values, norms, and structures with a focus on the campaign. Consequently, this text, as a strategic choice by the political elite, underscores religious ideology's aspects, aiming to foster a sense of political unity, common values, norms, and shared political goals among society members. It serves to capture the minds of individuals and emphasizes the importance of religious and moral beliefs in accepting and obeying the king, religious values, and governmental requirements. Recognizing that political legitimacy hinges on societal beliefs and perceptions, religious leaders aim to leverage Ardavirafnameh as a political instrument to cultivate legitimacy among the people. Therefore, the document's purpose was to return to religious foundations, signifying a return to the basis of Sasanian state legitimacy.

    Keywords: Ardavirafnameh, Skinner`s intentional hermeneutics, crisis of legitimacy, political culture, Sassanid state}
  • عصمت خیبری، جهانگیر صفری *، احمد امین

    بین ایرانیان پیش و پس از اسلام تفاوتهای فکری در زمینه های  مختلف دیده میشود. با بررسی متون بجا مانده کهن و جدید میتوان به بخشی از این تفاوتها پی برد. ازجمله کتابهایی که به  بین این دو دوره با مضمون مشترک نوشته شده اند، سفرنامه های روحانی ارداویرافنامه (300م) و معراجنامه شاهرخی (840ه.ق) است. با واکاوی و بررسی محتوای درونی آنها میتوان به تفاوتهای فکری ایرانیان درگذر تغییر دین پی برد. این مقاله به این بررسی میپردازد و به عنوان محور کار خود جایگاه زن را مورد مداقه قرار میدهد.

    کلید واژگان: معراج نامه, ارداویرافنامه, زن, ایران باستان, ایران پس از اسلام}
    Esmat Kheibiri, Jahangir Safari*, Ahmed Amin

    There are different ways of thinking in different areas between pre-Islamic and post-Islamic Iranian. Through considering the existing text from ancient times and modern times, some of the differences can be specified. Ardaviraf-nameh (300 C.E.) and Mi'râj Nâma (9 AH) are two spiritual travel books which have been written between these two era with similar content. Through considering the content of these two books, the different ways of thinking of the Iranian during the period of religious transition can be specified. The present study aims at considering this process and tries to concentrate on the role of women.

    Keywords: Meraj name, Ardaviraf-nameh, Women, Ancient Iran, Post-Islamic Iran}
  • علیرضا پورشبانان *، امیرحسین پورشبانان
    در مقاله‏ ی پیش‏رو هدف این است که با بررسی توامان بخش دوزخ از متن کمدی الهی دانته و بازی اقتباسی از آن، ظرفیت‏ها و روند تحولات متن ادبی در تبدیل به بازی رایانه ‏ای بررسی شده و به روش توصیفی- تحلیلی به این سوال اصلی پاسخ داده شود که ارداویرافنامه از ادبیات کلاسیک فارسی با توجه به شباهت‎های ساختاری و محتوایی با کمدی الهی، چه قابلیت‏ هایی برای بازتولید در قالب یک بازی رایانه‏ ای خواهد داشت. با این توصیف، از بررسی همزمان بازی و متن دوزخ و مقایسه‏ ی ارداویرافنامه با آن، می‎توان نتیجه گرفت که چارچوب داستانی هر دو اثر ادبی مشابه است و روایت ارداویرافنامه نیز با تقویت کشمکش، تعلیق و خرده‎روایت‏ های مکمل، ظرفیت تبدیل شدن به داستان مناسب بازی اقتباسی را دارد. قهرمانان هر دو متن، ویژگی‏ های مشترکی دارند و همانند بازی دوزخ، می‎توان شخصیت‏ ها را در ارداویرافنامه از وجه توصیفی و منفعل، خارج کرده و با ایجاد کارکرد و ارتباطات فعال، به شخصیت‎هایی مطلوب برای بازی اقتباسی تبدیل نمود. همچنین فضا و مکان که در متن دانته مفصل توصیف شده و در بازی اقتباسی به شکلی وفادارانه بازتولید شده است، در ارداویرافنامه نیز به لحاظ کیفی و کاربرد بیان نمادین، قابلیت تصویرسازی مشابهی داشته و این ظرفیت را دارد که با تقویت کمی و گسترش توصیف و تصویر مکانی، به بستری مناسب برای خلق یک بازی رایانه‏ ای اقتباسی چند مرحله‎ای تبدیل شود.
    کلید واژگان: دوزخ, کمدی الهی, ارداویرافنامه, بازی رایانه‎ای, اقتباس}
    Alireza Pourshabanan *, Amirhossein Pourshabanan
    The purpose of this article is to investigate the capacities and trends of the literary text in the transformation into a computer game by analyzing the descriptive-analytical method by examining the part of inferno from the text of Dante's Divine Comedy and its adaptation game. The main question to answer is that the Ardavirafname of Persian classical literature, given the structural and content similarities with the Divine Comedy, will have the capabilities to reproduce in the form of a computer game. With this description, it is possible to conclude from the simultaneous review of the game and the text of inferno and to compare the artifacts with it, it can be concluded that the fictional framework of both the literary works is similar, and the narrative of the artifacts is also reinforced by the struggle, suspension, and complementary narratives, The ability to become a fitting story of the game is adapted. The heroes of both texts have common characteristics and, like the game of inferno, one can remove the characters in a descriptive way, and by turning the function and the active connections into desirable characters for an adaptation game. The space and place described in Dante's text and detailed in the adaptation game is faithfully reproduced, and in terms of both qualitative and symbolic expressions, the visualization function has the same capability and has the capacity to be amplified and expanded descriptions and spatial images are becoming an appropriate place to create a multi-stage adaptive computer game.
    Keywords: Inferno, Divine Comedy, Ardavirafname, computer game, adaptation}
  • علی حیدری *، نورالدین بازگیر، محمدرضا حسنی جلیلیان، علی نوری خاتونبانی
    موضوعات مطرح شده در سفرنامه های تخیلی به جهان آخرت، بیانگر نگاه و اعتقادات نویسندگان و مللی است که بستر خلق این آثار بوده اند. با مقایسه این سفرنامه ها از منظر فکری میتوان تا حد زیادی اندیشه و اعتقادات ملل مختلف را آشکار ساخت، و تاثیر و تاثرها و همچنین اشتراکات و اختلافات را هویدا کرد. در سراسر جهان سفرنامه های روحانی متعددی به جهان آخرت نوشته شده که علیرغم تفاوتهای فراوان، در تعلیم مسائل اخلاقی و تربیتی اشتراکات فراوانی با هم دارند. لذا میتوان سفرنامه های روحانی را به دلیل اشتمال بر آموزش نکات اخلاقی و دینی، در شمار ادبیات تعلیمی محسوب کرد. در این مقاله به بررسی و مقایسه کارکرد تعلیمی دو سفرنامه روحانی (ارداویرافنامه و رساله الغفران معری) پرداخته شده است.
    کلید واژگان: ارداویرافنامه, رساله الغفران, ادبیات تعلیمی, تعلیمی نوع اول, تعلیمی نوع دوم}
  • منظر سلطانی*، کلثوم قربانی جویباری
    در این مقاله بر آنیم که به تحلیل و نقد عناصر داستان سه سفرنامه تخیلی «ارداویرافنامه»، «سیرالعباد» و «کمدی الهی دانته» و بیان علل امتیازات هر کدام از این آثار بر دو اثر دیگر بپردازیم. از این رو کوشیده ایم مهم ترین عناصر داستانی هر یک از آثار ذکر شده را تحلیل و تفاوت های شاخص آنان را بیان کنیم. «خانم کسرایی فر» پیش از این در مقاله ای به بررسی نمادگرایی در سه اثر مورد پژوهش پرداخته اند، اما تاکنون توجهی به مقایسه ارزش داستانی این آثار نشده است. از این رو با ابزار کتابخانه ای حاضر و با هدف مقایسه عناصر ذکر شده دریافتیم که سیرالعباد سنایی به دلیل پویایی شخصیت ها، پیرنگ قوی و کشمکش های منطقی، شیوه روایت تخیلی و سوررئال، از نظر داستان پردازی بر دو اثر دیگر تقدم دارد.
    کلید واژگان: عناصر داستان, سفرنامه تخیلی, دانته, ارداویرافنامه, سیرالعباد و کمدی الهی}
    Manzar Soltani*, Kolsum Qorbani Joybari
    Our purpose in this article is to criticize and analyze the fictional components (story elements) in three imaginative itineraries called "Book of Arda Viraf", "Seir-al-Ebad", and "Divine Comedy of Dante" and then we would tell the reason of excellence of every one of them over other two works. In so doing, we tried to analyze the fictional components of every one of these three and explain their brilliant differences. Mrs. "Kasreef-far" previously reviewed symbolism in abovementioned works but there is no research regarding the fictional value of these works. Therefore along with the current library method and the aim of comparison of abovementioned components we found that Seir-al-Ebad of Sanaee is superior than two other in story narrating due to the dynamism of its characters, strong theme and reasonable quarrels, fictional and surreal style of narration.
    Keywords: Story componentsComponents (Story Elements), Dante, Imaginative Itinerary, Book of Arda Viraf, Seir, al, Ebad., Divine Comedy}
  • گردآفرین محمدی، مهدی ممتحن
    آنچه در این مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، کیفیت و چگونگی دو سفرنامه جهان آخریت یا معراج نامه زرتشتی و یهودی است. ضمن بررسیارداویرافنامه و نیز رویای خنوخ، این دو اثر با هم مقایسه شده و نکات مشترک و افتراقات آن دو بیان شده است. شخصیت های اصلی ویراف و خنوخ در هر دو اثر از بزرگان قوم زمان خود هستند که قدم به این سفر روحانی می گذارند و از بهشت و دوزخ دیدار می کنند؛ با خالق جهان همپرسه می شوند و سپس با کوله باری ازتجربه و نصیحت به نزد مردم بازمی گردند و آنان را نیز در جریان اتفاقاتی قرار می دهند که خود به عینه مشاهده کرده اند. البته در رویای خنوخ، علاوه بر توصیف بهشت و جهنم، چگونگی آفرینش و نظام هماهنگ کننده امور جهان نیز کاملا توضیح داده شده است، ولی به دلیل اینکه منظور ما از این مقاله، بیشتر بررسی و مقایسه بهشت و جهنم این دو اثر است، ازبیان اضافات خودداری شده است.
    کلید واژگان: سفرنامه, ارداویرافنامه, رویای خنوخ, بهشت, دوزخ, عذاب گناهکاران}
    Gordafarin Muhammadi, Mehdi Momtahen
    The present article analyses the quality and nature of two Jewish and Zoroastrian journeys of the afterlife namely “Book of Ardaviraf” and “Dream of Enokh” while expressing their similarities and differences. The main characters of both works (Viraf&Enokh) are great men of their nation who experience this spiritual journey and visit heaven and hell and walk with creator of the universe and finally they come back to their people with great experiences and instructions. They inform people of what they have observed. In the “Dream of Enokh” the way the universe was created and how it works systematically is also explained but this article mainly focuses on the differences of Heaven and hell in these works.
    Keywords: travelogue, Book of Ardaviraf, Dream of Enokh, heaven, hell, Angels}
  • گردآفرین محمدی، جلیل نظری
    موضوع اصلی معراج نامه ها، «سفر» است. مسافران این گونه سفرهای روحانی درواقع شارحان سفرنامه روح و روان خوی شاند؛ چراکه آنان خود باتوجه به ذوق و عقاید خویش، پله های نردبان عروج را طی می کنند «ویراف» «موبد زرتشتی» «ابن قارح» شاعر و نویسنده عرب که البته ازطرف ابوالعلا به این سفر فرستاده می شود دو مسافر جهان آخرت هستند و این دو سفرنامه، شرح مشاهدات و چگونگی سفر این دو شخصیت است. در مقاله حاضر، کیفیت و چگونگی دو سفرنامه جهان آخرت بررسی و تحلیل شده است و ضمن بررسی ارداویرافنامه و رساله الغفران، این دو اثر با هم مقایسه تطبیقی شده و اشتراکات و افتراقات آن دو بیان شده است. نگارنده کوشیده است با بیان کردن مشابهات بسیاری که میان این دو اثر وجود دارد، میزان تاثیرگذاری ارداویرافنامه بر رساله الغفران را آشکار کند و این منبع ایرانی زرتشتی را به عنوان اولین معراج نامه ادیان معرفی کند
    کلید واژگان: سفرنامه, ارداویرافنامه, رساله الغفران, بهشت, دوزخ, برزخ, همراهان}
    Gord Afarin Mohammadi, Jalil Nazari
    The main subject of Meraj Nameh is “journey”. The passengers of these spiritual journeys explain the ourney of their spirit since they ascent according to their beliefs.“Viraf” – the Zoroastrian priest – and “Ibn Qareh” – the Arab poet and writer – are two passengers to the afterlife who explain their observations and the status of their journey.The present article analyzes the quality of their journey to the afterlife and surveys the similarities and differences of their books – Ardaviraf Nameh and Al Qofran Resaleh with a comparative look.The author of the present article tries to express the similarities as well as the effect of Ardaviraf Nameh on Al Qofran Resaleh and introduce this Iranian-Zoroastrian line as the first Meraj Nameh of religions.
    Keywords: Ardaviraf Nameh, Al Qofran Resaleh, Paradise, perdition, Purgatory}
  • اسماعیل آذر

    روزی که دانته نام کمدی را بر اثر خود نهاد، معنی آن با آنچه امروز به کار می رود، متفاوت بود. سیصد سال بعد، خود ایتالیایی ها به منظور قدرت بخشیدن و پیونددادن با ماوراءالطبیعه، نام «الهی » را بر آن افزودند. دانته تدوین کتاب را از سال 1307 م. آغاز کرد. اثر دانته سه بخش یا سه مجلد دارد: اول بخش دوزخ، دوم برزخ)یا به عبارت دیگر، محل پاک شدن از گناهان(و قسمت سوم بهشت. مجموعه اثر او را یکصد سرود تشکیل می دهد. هر سرود دارای بندهایی با سه مصراع است که به تفاوت از صد و ده تا صد و شصت مصراع را شامل می شود. هر بخش دارای ده طبقه است: طبقات نه گانه جهنم و یک طبقه مقدماتی آن؛ طبقات هفت گانه برزخ به همراه جزیره برزخ، طبقه مقدماتی آن و بهشت زمینی؛ طبقات نه گانه بهشت و قسمت عرش اعلا.

    کلید واژگان: دوزخ, برزخ, بهشت, گناهکاران, طبقه, دانته, ارداویرافنامه, معراج نامه, شیطان, سفر, توبه}
    Ismail Azar

    Dante’s “Comedy” has three sections or volumes. The first section is the hell, the second one is the purgatory (in other words a place for being purified from sins) and the third is the heaven. Her book involves one hundred rhymes. Every section (volume) consists of ten layers.
    There are two special numbers in this book; one of them is 3 which is a symbol of trinity and the other is 10 which is a symbol of unity. Dante’s trip starts from the hell then goes to the purgatory and purifies himself; finally, he moves to the heaven. “Ardavirafnameh’’ is one of the writings which had a great influence on Dante. Ardaviraf is a Zoroastrian person who reports his seven-day fanciful trip about what he has seen.

    Keywords: hell, Purgatory, heaven, sinners, Layer, Dante, ardavirafnameh, Evil, trip, repentance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال