به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « افسانه » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «افسانه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شیما اسدی، منوچهر اکبری*
    زمینه و هدف

     واقعیت همان چیزی است که در زندگی روزمره خود تجربه میکنیم که میتواند شامل موضوعاتی فردی و یا در سطحی اجتماعی باشد. واقع نگری اجتماعی در آثار کهن میتواند ما را در زندگی امروز متاثر از آیین و رسوم گذشتگان نماید. از این رو در این پژوهش با بررسی واقع نگری اجتماعی که در داستانهای شاهنامه انجام گرفته است به این هدف مهم دست خواهیم یافت که سراینده شاهنامه فردوسی چه پیوندهایی بین اسطوره ها و واقعیت برقرار کرده است چون در ظاهر عامل رویدادها و کنشها فراطبیعی است و غیر واقعی جلوه مینماید در حالیکه اکثر روایتهای شاهنامه بر پایه واقعیات زندگی ساخته و پرداخته شده است که نگارنده در این پژوهش نیز وقایع اجتماعی را از منظر زندگی اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و فرهنگی در شاهنامه مورد بررسی قرار داده است.

    روش پژوهش:

     پژوهش پیش رو، مطالعه ای نظری است که بشیوه پژوهش کتابخانه ای انجام گردیده است. محدوده و جامعه اصلی مورد مطالعه شاهنامه فردوسی، آثار و تارنماهای مرتبط با مطالب پژوهش بوده است که پس از مطالعه این آثار، تحلیل و نظرات نگارندگان درج گردیده است.

    یافته های پژوهش: 

    در این پژوهش در می یابیم که زیربنای اکثر آثار ادبی بر اساس واقعیت زندگی است و ارتباط و شباهت مظاهر واقعی مندرج در شاهنامه با واقعیت اجتماعی زندگی ما مطابقت دارد. با اینکه بخش اعظم و هنرمندانه شاهنامه ذکر ماجراهای فراانسانی است و ظاهرا در نگاه اول با واقعیت و منطق زندگی انسانی ما جور در نمی آید.

    نتیجه گیری

     پذیرش بسیاری از داستانهای شاهنامه در زندگی ملموس بشری سخت باور است. شاهنامه فردوسی با اینکه ظاهری اسطوره ای افسانه ای و غیرواقعی دارد؛ اما در بطن خود ریشه های واقعیت را حفظ کرده است. میتوان گفت، شاهنامه بر پایه واقعیات زندگی و نه تنها واقعیات زندگی جماعت ایرانی که واقعیات زندگی بشری شکل گرفته است.

    کلید واژگان: شاهنامه, اسطوره, واقعیت اجتماعی, حماسه, افسانه, واقع نگری}
    Shima Aadi, Manouchehr Akbari*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Reality is what we experience in our daily life, which can include personal or social issues. Social realism in ancient works can affect us in today"s life by the rituals and customs of the past. Therefore, in this research, by examining the social realism that has been carried out in the stories of the Shahnameh, we will achieve this important goal, which links the author of the Shahnameh, Ferdowsi, established between myths and reality, because on the surface, the cause of the events and actions is supernatural and unreal. It is said that while most of the narratives of the Shahnameh are based on the facts of life, the author in this research also examined the social events from the perspective of social, religious, political and cultural life in the Shahnameh.

    METHODOLOGY

    The present research is a theoretical study that was conducted as a library research. The main scope and society of the study was Ferdowsi"s Shahnameh, works and websites related to the research contents, after studying these works, the analysis and comments of the authors were included.

    FINDINGS

    In this research, we find that the foundation of most literary works is based on the reality of life, and the connection and similarity of the real manifestations contained in the Shahnameh corresponds to the social reality of our lives. Although the most artistic part of the Shahnameh is the mention of superhuman adventures, and apparently, at first glance, it does not fit with the reality and logic of our human life.

    CONCLUSION

    It is hard to believe the acceptance of many stories of the Shahnameh in concrete human life. Although Ferdowsi"s Shahnameh has a mythical and unreal appearance; But in its heart it has preserved the roots of reality. It can be said that the Shahnameh is based on the facts of life, and not only the facts of the life of the Iranian community, but the facts of human life.

    Keywords: Shahnameh, Myth, Social Reality, Epic, Legend, Realism}
  • منوچهر تشکری*، معصومه وطن پرست

    پیشینه ادبی، تنوع فرهنگی حوزه وسیع ادبیات آیینی در هند، باعث پیدایی مجموعه ای غنی از داستان های اساطیری شده است که بسیاری از این اساطیر، هزاران سال به شکل شفاهی منتقل شده اند. از سویی، بیشتر اساطیر هندی، تنها در سطح فرهنگ شفاهی وجود دارند که باید ثبت شوند. برخی از این اساطیر، معرف سنت ها و روایت های ایزدان بزرگی اند که بخش اعظم ایزدان امروز هند را تشکیل می دهند و وقوع امور خارق العاده در آن ها، امری رایج است؛ بنابراین در افسانه ها با موجوداتی مواجه می شویم که ناگهان دگرگون می شوند و از جماد به حیوان، از حیوان به انسان، پیکرگردانی می کنند و به کارهایی خارج از محدود ه طبیعی انسان می پردازند. از سوی دیگر، این پیکرگردانی ها به عنوان آینه آمال و آرزوهای دست نیافتنی مردم آن دیار، ساخته و پرداخته شده اند؛ بنابراین هدف از این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و بر مبنای چارچوب نظری تحقیق، واکاوی و تحلیل کارکرد انواع پیکرگردانی در اسطوره ها و افسانه های هندی است که دایره ای وسیع از استحاله انسان، جانوران، فرشتگان، ایزدان، دیوان، پریان و اعمال، رفتار و حتی سخن گفتن ها و دگردیسی هایشان را دربرمی گیرد. این مقاله نشان می دهد، پیکرگردانی های موجود در اساطیر و افسانه های هندی، معرف بخش بزرگی از آرزوها و آیین های مردم هند است که در شخصیت و اعمال ایزدان امروز آن دیار نیز بازتاب یافته است.

    کلید واژگان: پیکرگردانی, هند, اسطوره, افسانه, آیین بودا}
    Manoochehr Tashakori *, Massoma Vatanpatast

    The history of ancient Indian literature, the diversity of cultures and religious kinds of literature in India have led to the emergence of complex, rich, and voluminous collections of mythical stories. many of which have been transmitted orally for thousands of years. On the other hand, most Indian mythology, exists only at the rural level and oral culture, which must be recorded. These myths are also ancient, and popular traditions and folk myths, and many of them are the myths that make up the bulk of today's gods in India. In addition, the occurrence of extraordinary things in myths and legends are common and fundamental. Therefore, we encounter creatures that suddenly change from solid to animal, from animal to human, and from human to angels, transform and eventually and doing things that are beyond the natural and innate limits of man. For this reason, it seems that these configurations have been created and addressed as a mirror of the aspirations and unattainable aspirations of those people. this study is to investigate and analyze the functioning of various forms of reincarnation in Indian myths and legends, which are human, animal, angelic, God, divan, fairy and even speech and metamorphosis. Includes them.

    Keywords: Reincarnation, India, Legend, Myth, Buddhism}
  • امیرافشین فرهادیان، محمد طاهری*

    موسیقی با پیشینه ای چندهزارساله در میان ایرانیان، هم در جایگاه یکی از هنرهای زیبا و هم به منزله یک فن کاربردی، در ساحت های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی حضور داشته است. افزون بر بازتاب این حضور، پیوند دیرینه و تنگاتنگ موسیقی با شعر، دواوین شعر فارسی را مشحون از اصطلاحات موسیقی و نام الحان و نغمه ها و سازها و سازندگان کرده است. بدیهی است که در گذر زمان، برخی واژگان و اصطلاحات جدید در این حوزه رواج یافته اند و شماری نیز مهجور مانده و سرانجام فراموش شده اند و بعضی دیگر دچار تحول لفظی یا معنایی یا نوسان در گستره شمول شده اند. ازسوی دیگر، درک درست معانی و حتی دریافت بسیاری از جنبه های هنری متون، در گرو تسلط بر رویه های گوناگون معنایی واژگان و وجوه دلالت اصطلاحات است. بی گمان، یکی از کارکردهای مهم نگارش شرح بر آثار گذشتگان، توضیح معنی لغات مهجور یا معنی تحول یافته یک واژه همچنان رایج و نیز آگاهاندن مخاطب از مفهوم اصطلاحی کلمات و ترکیباتی است که بدون اشراف بر آنها، درک متن برای خواننده میسر نیست یا دست کم ناقص است. پژوهندگان تعداد زیادی از اصطلاحات فراموش شده موسیقی را در متون شناسایی و معرفی کرده اند، اما به نظر می رسد هنوز تعدادی از این مصطلاحات مغفول مانده است. «افسانه» یکی از این اصطلاحات است. در این جستار، به روش تحلیل محتوا و به شیوه توصیفی تحلیلی، رویه موسیقایی این اصطلاح کاویده شده و ظرافت های هنری شماری از ابیات، که در سایه فراموشی معنای اصطلاحی واژه محجوب مانده، آشکار شده است.

    کلید واژگان: افسانه, اصطلاح موسیقی, رویه موسیقایی, شعر, ایهام تناسب}
    AmirAfshin Farhadian, Mohamad Taheri*

    Music, with a history of thousands of years among Iranians, both as one of the fine arts and as a practical art, has been present in various aspects of individual and social life. In addition to reflecting this presence, the long and close relationship between music and poetry has filled the collections of Persian poetry with musical terms, names of melodies, tunes, instruments, and composers. It is clear that over time, some new words and terms have become popular in this field, while some have remained obscure and eventually forgotten, and some others have undergone verbal or semantic transformation or fluctuation in their scope. On the other hand, a true understanding of the meanings and even receiving many artistic aspects of texts depends on mastering the different semantic features of words and the implications of terms. Undoubtedly, one of the important functions of writing commentaries on the works of the past is to explain the meaning of obscure words or the transformed meaning of a still-common word, and also to inform the audience of the idiomatic meaning of words and combinations that without mastery of them, the reader's understanding of the text is not possible or at least incomplete. Researchers have identified and introduced a large number of forgotten musical terms in the texts, but it seems that some of these terms are still overlooked. "Afsane" is one of these terms. In this study, using content analysis and descriptive-analytical method, the musical aspect of this term has been investigated and the artistic subtleties of a number of verses, which were hidden in the shadow of the forgotten idiomatic meaning of the word, have been revealed.

    Keywords: Afsaneh, Musical Term, Musical Aspect, Poetry, Paronomasia}
  • نجات غیبی پور حاجی ور، امید جهان بخت لیلی، فرهاد رجبی

    سوریالیسم به‎ عنوان یک جنبش هنری - اجتماعی بنیاد ستیز در قرن بیستم از زمان شکل‎گیری در غرب در پی آن بود که جهان‎بینی و نگرش انسان را نسبت به تحولات بشری تغییر دهد و در این پویش، کشف ذهن ناخودآگاه انسان را به ‎عنوان روشی برای آفرینش اثر هنری قلمداد می‎کرد و در این گذار، توانست حوزه‎ های زبانی بسیاری را تحت شعاع قرار دهد. شعر نیما یوشیج و سرکون بولص (1946-2007) شاعر معاصر عراقی به‎ عنوان دو تن از پیشگامان سبک شعری جدید، دربردارنده برخی از رویکردها و سبک‎های ادبی جریان‎ساز است که با خلق اندیشه‎ های نوین و دگردیسی در قالب و سطوح به ادبیات و به‎ ویژه شعر، روحی دوباره بخشیده‎ و خواستار پیدایش ادبیاتی نو و همگام با زندگی امروزی بوده است. جستار حاضر با روش توصیفی - تحلیلی، مجموعه «افسانه» اثر نیما یوشیج و «إذا کنت نایما فی مرکب نوح» اثر سرکون بولص را بررسی، سپس به وجوه تشابه، تفاوت و کیفیت حضور شناسه ‎های سوریالیسم در آن دو پرداخته است. یافته ‎های پژوهش گویای تبلور مولفه‎ های سوریالیستی همچون نگارش خود‎به ‎خودی، رویا، تصاویر شگفت، گسست زمان و مکان و عشق در هر دو مجموعه است. با این تفاوت که چهار مولفه نخست، بسامد تقریبا یکسانی دارند؛ اما ماهیت عنصر عشق در منظومه افسانه، همان عشق عفیف توام با شوق و نزاکت است، در حالی که این شاخصه در شعر بولص، تصویری کام‎پرور، اروتیک و به‎ دور از ارزش‎های اجتماعی را به ‎نمایش می‎گذارد.

    کلید واژگان: سورئالیسم, نیما یوشیج, سرکون بولص, افسانه, إذا کنت نائما فی مرکب نوح}
    Nejat Ghaybi Pour Hajivar, Omid Jahanbakht layli, Farhad Rajabi

    Surrealism is referred to as an anti-fundamentalist artistic-social movement in the twentieth century which, since its formation in the West, sought to change the worldview and attitude of man towards human evolution. This movement has considered the discovery of the human subconscious mind as a way to create a work of art and, this way, many areas of language have been overshadowed. Nima Yoshij and Serkon Bolus (1946-2007), who is a contemporary Iraqi poet, are referred to as the two pioneers of this new poetic style. This style includes some current approaches and literary styles that create new and transformational ideas in the poems` form and Level which, as the result, have revitalized literature and called for the emergence of new literature in line with modern life. The present article, using a descriptive-analytical method, examines the collection of "Afsane" by Nima Yoshij and "Eza konto naeman fi markab nuh" by Sarkon Bols by observing the similarities, differences, and the quality of the existing Surrealism identities in the two. The research findings indicate the crystallization of surrealist components such as; spontaneous writing, dreaming, amazing images, discontinuity of time and place, and love in both collections. The only difference is that the first four components have almost the same frequency. But the nature of the element of love in the mythical system is the same as chaste love combined with enthusiasm and decency, while this characteristic in the poem of Boles shows a compact, erotic image and far from social values.

    Keywords: Surrealism, Nima Youshij, sircon bulos, Afsane, Eza konto naeman fi markab Noah}
  • علی اصغر ارجی*

    ادبیات روش خاصی برای آفریدن و تولید معناست. این منطق زیباشناسانه ساحت عظیمی از دانش ها، پندارها، تناسبات و نظام واره های تازه را در خود نمایان می سازد و به طبیعتا این قدرت را دارد که عمیق ترین و قوی ترین تاثیرها را در مخاطبان ایجاد کند. ادبیات کودکان نیز مانند ادبیات (بزرگسالان) از چنین ظرفیت و منطقی بهره مند است. در این جا هم سازوکار ادبی دست به تولید معنای متناسب برای کودکان می زند و ضرورت دارد قدرت زیباشناسانه داشته باشد، استوار و منسجم و ساخت مند باشد و برای نیازهای عاطفی و احساسی آن ها پاسخ اقناعی بیابد. با مطالعه و بررسی کتاب های دوره ابتدایی (اول تا سوم) به این گمان نزدیک می شویم که مولفان کتاب ها بر ظرفیت عظیم و عمیق معناسازی و تاثیر تربیتی و آموزشی ادبیات توجه ندارند بلکه آن را ابزاری ساده و پیش پا افتاده برای انتقال مفاهیم و مضامین اجتماعی، دینی، اخلاقی و علمی می دانند. در این نوشتار می کوشیم فقدان اصول ادبیات کودکان را در کتاب های مذکور تحلیل کنیم.

    کلید واژگان: کودک, ساختار, زیباشناسی, شعر, روایت, افسانه, انتزاع, اندرز}

    Literature is a particular method of creating and producing meaning. This aesthetic logic field divulges a vast range of knowledge, concepts, proportions and new systems. In fact, it is able to affect audience as profoundly as possible. Like adults' literature, children's literature has such logic and capacity. Here, the literary mechanism initiates to produce suitable meaning for children, and it is essential to have aesthetic power, to be steady and coherent, and to find an undoubted response for their passionate and emotional requirements. Analyzing the Persian books from the first to the third grades reveals that the authors have ignored the great capacity of making meaning and the pedagogical and training effects of literature. Further, they have considered Persian books as a means of conveying scientific, religious and social implications. This research aims to deliberate the lack of the principles of children's literature in the aforementioned books. Literature is actually a specific aesthetic system embracing meanings, schemes and training patterns in it. Naturally, it cannot be considered as a shell and carrier for thoughts and content outside of oneself. Therefore, in the last century, much attention has been given to the origin and nature of literature, and new capacities of it are revealed and analyzed in literary discussions and theories. The main question is that have authors heeded these principles and literary theories in writing primary school text books?! From the development of new schools to the one or two decades ago, the elementary school Persian text books have just included poetic texts and sweet and attractive stories. These books are only concerned with teaching Persian alphabets in the first grade and reading and learning words and writing in the second and third grades. The fact is that there has not been a comprehensive concept to be innovate taught through literature. Within the recent decade, the authors of Persian text books have attempted to scientifically teach the language along with the change of the global patterns of teaching children. . For this purpose, the structure of these books has been extended to chapters, texts, pictures, questions and exercises, and teaching language skills (listening, reading, writing and speaking) and meta-linguistics and the power of analysis and creative learning to children has been the foundation of work. Undoubtedly, if this method is exactly and scientifically done, it will contribute to expand the childhood concept. It will also profoundly affect the inception, emotions and learning of children. Nevertheless, it seems that there are obstacles on this way and the unique position of literature has been remarkably ignored in teaching. It seems that the authors of books have considered literature as a decorative means that its only feature is to hyperbolically convey educational, moral, health and religious contents and has no other mission. However, they did not basically differentiate between pure children's literature and low literary level. Anyway, we are going to elucidate these errors and mistakes in order to pave the way with the contribution of the ideas of other researchers. Notably, we have considered the Persian text books from aesthetic and literary aspects including poetic texts and prose books not illustrations, practices and questions. Even though the authors have used a suitable mechanism in compiling and detailing Persian books based on language teaching models, they were not capable of using the potential of literature, especially children's literature, in the finest way. However, narration and rhythm of music has been poorly covered in text books. Literature has this vast and aesthetic capacity to both motivate the inception of children and improve their seeing, listening, reading and writing skills. It also tries to make children learn the literary and artistic techniques. Furthermore, most of the concepts and contents of these books are not childish like. It is mostly descriptive and controlling rather than reflecting children's feelings and removing their mental burden.

  • بهزاد هاشمی

    ادبیات فرانسه و فارسی دارای نقاط مشترکی بوده تعدادی از نویسندگان آنها مسیرهای یکسانی را پیموده اند و بخش بزرگی از آثار خود را به موضوعات مشابهی اختصاص داده اند: ژان دولافونتن (1695-1621) و پروین اعتصامی (1940-1906) ، گرایشات ادبی مشابهی را پرورش داده اند. از طریق آثار شاعرانه خود و با تدوین اخلاق برای "آموزش و سرگرمی" انسان در چارچوب طنز اجتماعی، به نقد و نکوهش نهادها ، جامعه ، سیاستمداران عصر خود و رذایل و معایب انسانی روی آورده اند. در این راستا هر دو از حیوانات ، گیاهان یا حتی اشیاء استفاده کرده اند و توانسته اند بدون ترس از خطر پیگرد همه را به باد انتقاد بگیرند. در چارچوب این تحقیق ،هرچند ناقص ، به کندوکاوی در باب تاثیر افسانه های لافونتن بر آثار پروین اعتصامی می پردازیم ؛ اما دراینجا هدف یک مطالعه تطبیقی نیست که فراتر از محدودیت های این مقاله است؛ بلکه با تکیه بر رویکرد مضمونی نوشته های دو نویسنده را بررسی خواهیم کرد. اعتصامی ملقب به "لافونتن ایرانی" ، در مناظرات خود بسیار از افسانه نویس فرانسوی الهام گرفت ، اما این تاثیر از کجا ناشی می شود؟ آیا می توان از تاثیر مستقیم افسانه های لافونتن بر آثار پروین صحبت کرد؟ سعی نگارنده این پژوهش براین خواهد بود تا به این پرسشها پاسخ دهد.

    کلید واژگان: لافونتن, اعتصامی, افسانه, حکایت, نقد اجتماعی}
    Behzad Hashemi

    Jean de la Fontaine (1621-1695) et Parvin E’tessâmi (1906-1940),suivent la même vocation poétiques , l’un à travers ses Fables, l’autre par le biais de ses Monazereh, en formulant des morales pour "instruire et divertir" les hommes ; tout cela dans le cadre de satire sociale, des institutions, des hommes au pouvoir tout en mettant au crible de la satire les mœurs et les travers de leur temps .A cette fin, les deux auteurs se servent des précepteurs, en l’occurrence des animaux et des plantes ou même des objets, pouvant tout critiquer en contournant la censure. Alors dans les cadres de cette recherche, nous nous sommes fixé comme objectif d'examiner des thèmes communs abordés chez le duo, sans pour autant prétendre à une analyse exhaustive qui dépasse les limites du présent article. Nous nous intéressons plus particulièrement à suivre les traces du fabuliste français dans l'œuvre de la poétesse iranienne, en nous appuyant sur une approche thématique des écrits de deux auteurs. Largement empeignée par la culture et les lettres occidentales grâce aux traductions de son père traducteur du français, Parvin E'tessâmi, surnommée "La Fontaine à l'iranienne", s'est laissée inspirer par les fables de La Fontaine dans ses Monazereh : alors, si c'est le cas, faut–il parler d'un impact direct des Fables de La Fontaine sur l'œuvre de Parvin? Sinon, d’où vient ce goût commun pour la critique des mœurs à travers la personnification des animaux? La présente recherche se propose comme objectif d'apporter des réponses à ces questions.

    Keywords: La Fontaine, E’tessâmi, fable, Monazereh, critiquesociale}
  • مریم جلالی*، اعظم حکیم

    امروزه در حوزه رویکردهای میان رشته ای مقولات نسبتا جدیدی مطرح شده است. مباحث میان رشته ای، محدود به مبانی نظری صرف نمی شود و به کمک آن، راه برای کاربردی سازی علوم انسانی، خصوصا ادبیات هموار شده است. ظهور ادبیات در بازی و اسباب بازی، طرحی نو در خوانش مخاطبان ایجاد کرده است. در اندیشه نشانه شناسانی چون رولان بارت، بازی و اسباب بازی ها در کنار بسیاری دیگر از نظام های نشانه ای، به مثابه متن، مورد بررسی قرار گرفته اند. این متون به سبب ریشه داشتن در فرهنگ و ادبیات هر سرزمین، ازجمله داستان های اسطوره ای و افسانه ای، قابلیت بازتولید و تبدیل شدن یه یک گونه هنری دیگر را دارند و از این رو زمینه کاربردی سازی ادبیات را بیشتر فراهم می کند. در این مقاله پس از طرح متنیت بازی ها، به این سوال پرداخته ایم که بازی و اسباب بازی های برگرفته از اسطوره ها و افسانه ها چه مولفه هایی از بینامتنیت دارند و چه نتایج احتمالی از این مقوله بینارشته ای می توان در حوزه ادبیات و کاربردی سازی آن متصور شد؟ در این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی و از مسیر مطالعات کیفی انجام شده است، بازی ها و اسباب بازی ها به عنوان نشانه های دلالت گر و متن در نظر گرفته می شوند و می توانند برگرفته از فرهنگ  ادبی و ملی اقوام باشند و این گونه خوانشی متفاوت از اسطوره ها و افسانه ها به کمک این نشانه ها برای مخاطب ایجاد شود. کشف روابط بینامتنی بازی و اسباب بازی ها و اسطوره ها و افسانه های هر سرزمینی به عنوان راهکاری برای تولید بازی متناسب با زمینه ادبی و انتقال آن به مخاطب در نظر گرفته می شود و می تواند ژانر ویژه ای ایجاد کند.

    کلید واژگان: بینامتنیت, ادبیات, اسطوره, افسانه, اسباب بازی}
    Maryam Jalali *, Azam Hakim

    Nowadays, new topics have appeared in interdisciplinary approaches to research. Such topics are not limited to theoretical aspects of the research. In humanities, they have been helpful in practical applications of literature. For example, involvement of literature in games and toys has been a breakthrough in the audience's reception of literature. Semiologists such as Roland Barthes have studied games and toys as texts along with many other sign systems. Having roots in the culture and literature (including myths and legends) of every land, these texts have the potential for re-production and reception in another artistic form, and thereby, provide the condition for practical application of literature. In this paper, after discussing the textuality of games and toys, we have addressed questions regarding elements of intertextuality in them derived from myths and legends and the implications of this interdisciplinary approach and its practical application on literature. This qualitative, descriptive- analytical paper, which considers games and toys as signs and texts, offers the readers a different way of reading of myths and legends. The discovery of the intertextual relationships between games, toys and myths and legends of any land is considered a strategy for creating games with a literary context and might also create a specific genre.

    Keywords: intertextuality, myth, legend, games, toys}
  • سمیرا فعلی

    داستان های عامیانه ازجمله ادبیات شفاهی هستند که پیشینه ادبیات مکتوب امروزی را تشکیل می دهند. در این پژوهش افسانه های ایرانی که علی اشرف درویشیان و رضا خندان گردآوری و در نوزده جلد منتشر کرده اند، از نظر کاربرد عناصر عامیانه مانند باورهای عامیانه بررسی شده اند، همچنین غیر از این عناصر به عناصر موضوعی دیگری مثل متل ها، تقدیرگرایی، مکر و حیله، انواع تمثیات، سحر و جادو، داستان های معمایی و داستان هایی درباره فقیر و دارا و... تقسیم شده است و از هرکدام نمونه هایی آورده شده است. یافته های این پژوهش از این قرار است: حدود 68 عنصر موضوعی، 29 مورد نقش اعداد در سرنوشت، 30 مورد ذکر رسم و رسوم متداول در داستان ها، 29 مورد عناصر کهن الگو در داستان ها، همچنین دریافته ها به صورت جداول منظم تنظیم شده، با ذکر نام داستان ها و موضوع های موردنظر و کاربرد اعداد و فولکلورهای به کار برده شده در داستان هاست که بر مبنای نظریه های مختلف من جمله نظریه مارزلوف و تقسیمات دکتر محجوب و دیگر پژوهشگران متخصص در این زمینه تدوین گردیده است.

    کلید واژگان: فرهنگ عامه, افسانه, رسوم}
    Samira Feli

    Folk stories are kind of oral literature which form the background of today’s written literature. This research aims to scrutinize Iranian myths, which have been compiled by Ali Ashraf Darwishian and Reza Khandan and issued in nineteen volumes, from the viewpoints of folk elements like folk beliefs. Rather than these elements, other subjects like matals, appreciation, deception and cunning, types of allegories, magic and spell, mysterious stories, poverty and wealth have been also considered. Examples have been provided from each one of them. The findings of this research indicates the following outcomes: Almost sixty-eight thematic elements,Twenty-nine items of the role of numbers in destiny,Thirty items of the common traditions and customs in stories,Twenty-nine items of ancient elements in stories, Moreover, the findings have been arranged as tables including the name of the stories, the intended subjects and the use of numbers and the folklores practiced in stories based on different theories such as the theory of Marzelov and the classifications of Mahjub and other researchers specialized in this field.

    Keywords: Folk, Myths, Elements}
  • مهدی خلیفه، قربانعلی ابراهیمی*، مهرداد چترایی عزیزآبادی
    هدف و زمینه

    هزار و یک شب یکی از متون کهن و کلاسیک فارسی است که بلحاظ گستردگی محتوایی و اشارات آن به مفاهیم ساده و درعینحال عمیقی که در طول تاریخ دغدغه بشر بوده اند، تا به امروز محل بحث و بررسی بوده است. تنوع محتوایی و مفهومی این اثر، زمینه ساز گسترده ترین بحثهای ادبی، الاهیاتی، فلسفی و نمادشناسانه از این اثر شده است. اما یکی از مفاهیمی که شاید چندانکه شایسته پردازش بوده، مورد اقبال قرار نگرفته، مسئله دگردیسی انسان بر اساس جادو و در راستای بلاگردانی در این اثر سترگ است. هدف مقاله حاضر بررسی نقش و کارکرد عنصر جادو و ارتباط آن با بلاگردانی در داستانهای هزار و یک شب است.

    روش مطالعه

    این پژوهش با رویکردی توصیفی -تحلیلی و با استفاده از روش گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای انجام پذیرفته است.

    یافته ها

    مفهوم جادو از دیرباز در ادبیات روایی و اساطیر ملتها جایگاه ویژه ای داشته است. در این داستانها، بویژه گونه هایی که بشکلی سراپا خیالی، ایده دگردیسی انسانها را طرح می افکنند، رهیافتی بسوی ظرفیتهای غنی خیال پردازی در تقابل با پدیده های طبیعی قابل تصور است.

    نتیجه گیری

    در داستانهای هزار و یک شب حضور پررنگ مفهوم جادو سبب ایجاد تعلیقات داستانی و بعضا گره گشاییهایی بوده است. همچنین روند ساختاری مفاهیمی از قبیل جادو و بلاگردانی در هزار و یک شب بیش از آنکه این مفاهیم را در ساخت اسطوره ای معنا کند، آنها را در تاثیرات متقابل بر جهان اسطوره نشان میدهد.
     

    کلید واژگان: جادو, بلاگردانی, هزار و یک شب, دگردیسی, اسطوره, افسانه}
    Mehdi Khalife, GhorbanAli Ebrahimi, Mehrdad Chatraei Azizabadi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    One Thousand and One Nights is one of the ancient and classical Persian texts that in terms of its breadth of content and its references to simple yet profound concepts that have been of concern to human beings throughout history, has been the subject of discussion to this day. The content and conceptual diversity of this work has given rise to the most extensive literary, theological, philosophical and symbolic discussions of this work. But one of the concepts that may not have been well received is the issue of human metamorphosis based on magic and in order to turn in this great work. The purpose of this article is to investigate the role and function of the element of magic and its relationship with rotation in the stories of One Thousand and One Nights.

    METHODOLOGY

    This research has been done with a descriptive-analytical approach and using the library data collection method.

    FINDINGS

    The concept of magic has long had a special place in the narrative literature and mythology of nations. In these stories, especially the ones that project the idea of ​​human metamorphosis in a completely imaginary way, an approach to the rich capacities of imagination in opposition to natural phenomena is conceivable.

    CONCLUSION

    In the stories of One Thousand and One Nights, the strong presence of the concept of magic has caused narrative suspensions and sometimes unravelings. Also, the structural process of concepts such as magic and wandering in One Thousand and One Nights shows them in their interaction with the world of myth, rather than meaning them in the construction of myths.

    Keywords: magic, Crystallization, thousand, one nights, metamorphosis, myth}
  • امید وحدانی فر*

    انتخاب مایگان (تم) در هر اثر با پذیرش خواننده آن اثر رابطه تنگاتنگی دارد. در این مقاله کوشش می‏شود با روش تحلیل محتوا مایگان به کاررفته در افسانه ‏های عامیانه جلگه سنخواست، از توابع استان خراسان شمالی، موردبررسی قرار گیرد تا مشخص شود افسانه‏ گویان چگونه از این عنصر برای تحقق اهداف موردنظرشان بهره گرفته ‏اند. یافته‏ های این پژوهش نشان می‏دهد که افسانه‏ پردازان مایگان این افسانه‏ ها را گاه در تفسیرهایشان به طور صریح بیان می‏کنند و گاهی نیز به جای بیان واضح احکام گوناگون، با بیان نمایش‏وار افسانه بیشتر به ارایه نمونه‏ های اخلاقی می‏پردازند که این نوع نگرش علاوه بر اثرگذاری بیشتر بر خواننده، سطح افسانه را از کلیشه ساده ‏انگار افسانه عامیانه تا اندازه‏ای فراتر می‏برد. به طور کلی شیوه گزینش مایگان در افسانه‏ های موردبحث بیشتر در پایان افسانه ‏ها صورت گرفته، اما گاهی نیز در برخی از این افسانه‏ ها مایگان مقدم بر افسانه است. مایگان موجود در افسانه‏ های تاتی سنخواست نشان می‏دهد که بخش عمده‏ای از آن‏ها برگرفته از شنیده‏ ها، زندگی، تفکرات و اندیشه‏ های مردم عادی است. همچنین، هرچند که هدف این افسانه ها به ظاهر خلق قهرمان، ایجاد کشش، بیدار کردن حس کنجکاوی و سرگرم کردن خواننده یا شنونده و لذت بخشیدن و مشغول کردن آن ها بوده، اما درحقیقت درون مایه و زیربنای فکری و اجتماعی آن ها ترویج و اشاعه اصول انسانی، برابری، برادری و عدالت اجتماعی است.

    کلید واژگان: مایگان, شبانه های کویر, افسانه, افسانه های عامیانه سنخواست}
    Omid Vahdanifar*

    Choosing the element in a work is directly related to the reader. This study aimed to investigate the themes of the tales of Sankhast from the suburban areas of northern Khorasan in order to figure out how tale tellers used the related theme to achieve their objectives. The findings showed that the tale tellers sometimes expressed the themes in their work and in other times represented them through moral lesson to not only have more impact on the reader but also improve the level of the folk tales from the normal clichés. In general, the method of selecting themes in the tales were discussed, but there were occasions in which the themes were prior to the tale. The themes in the Tati tales of Sankhast showed that most of them were selected based on the hearings, lifestyles, mentalities, and people's opinions. Also, despite the fact that these tales tried to create heroes, attraction, curiosity, and entertainment for the general public, but in fact their fundamental mentality and social aspects were advertising humanity, equality, brotherhood, and social justice.

    Keywords: Folklore, thematics, nights of desert, tale, folk tales of Sankhast}
  • فرشته محجوب*، صفیه توکلی مقدم

    افسانه‏ ها در جهان در زمره مهم‏ترین زیرشاخه ‏های ادبیات عامه و سرمنشا بسیاری از اعتقادات، باورها و هنجارهای هر جامعه ‏اند. علاوه برآن در آفرینش گونه ‏های متعدد ادبی سهیم ‏اند. سوای زنجیره‏های روبنایی، نکات بسیار دیگر در ژرف ساخت افسانه ‏ها دخیل است. اعداد و کارکرد آن در زمره این عوامل درونی است. ارزش کمی اعداد گاه به مرور در پس ویژگی‏های کیفی و معنوی آن رنگ می بازد و مایه شکل‏گیری اعتقادات مذهبی، رفتار اجتماعی و باورهای عامیانه می‏شود تا بدان حد که قادر خواهد بود زاینده و توسعه پذیر یا بازدارنده و ضدتوسعه باشد. ایران به دلیل تنوع قومیتی و آذربایجان به عنوان یکی از اصلی‏ترین اقوام آن دارای غنای فرهنگی ویژه‏ای است. پژوهش حاضر براساس جایگاه اعداد و دانش مبتنی بر آن و به شیوه توصیفی تحلیلی، به استخراج اعداد به کار رفته در پانزده افسانه شاخص آذربایجان خواهد پرداخت؛ سپس کیفیت اشاعه و اثرگذاری آنان در باورهای عامه را در سه شاخه اصلی «کوچک‏تر از ده، ده دهی و ترکیبی» بررسی خواهد کرد. حاصل آنکه از مجموع 26 عدد با 462 بار تکرار، دسته نخست با درصد تقریبی 71 درصد، مجموعه دوم با درصد و گروه سوم با 6 درصد به ترتیب پربسامد‏ترند. «یک» در جایگاه واحد شمارش، «چهل» برای مراسم شادی و «دوازده» برای گروه و دسته نیز فراوان‏ترین عدد و کارکرد در هر رده‏اند. اعداد مندرج سوای عملکرد منحصربه فرد خود، گاه دارای وجوه مشترک به ویژه در مضرب‏هایشان هستند. دیگر آنکه بن مایه حماسی یا عشقی افسانه‏ ها با عدد منتخب اغلب رابطه‏ ای دوسویه دارد. وفور ترکیبات مرکب و کنایی نیز نشانگر رسوخ اعداد در ساختار زبانی این افسانه‏ هاست.

    کلید واژگان: عدد, افسانه, آذربایجان, اعداد کوچک تر از ده, اعداد ده دهی, اعداد ترکیبی}
    Fereshteh Mahjoub*, Safieh Tavakkoli Moghaddam

    Apart from superstructure chains in the structure of myths, other points such as "numbers" and their function are involved in their construction. The present study, in a descriptive-analytical approach, has extracted the numbers used in the fifteen myths of Azerbaijan, and then dealt with the quality of their dissemination in popular beliefs in three sections of "less than ten, decimal, and compound". Out of 26 numbers with 462 repetitions, the proportion was 71% for the first group, 23% for the second group, and 6% for the last group. "One" in the counting unit position, "forty" for the celebration, and "twelve" for the group are the most abundant numbers and functions in each category. Numbers have commonalities in their multiples. The other finding is that the epic or love theme of myths has a two-way relationship with the chosen number. Composite and ironic combinations also indicate the presence of numbers in the linguistic structure of myths.

    Keywords: : Number, myth, Azerbaijan, numbers less than ten, ten decimal numbers, compound numbers}
  • اصغر شهبازی*
    افسانه های عامه یکی از گونه های ادب داستانی عامه اند. در همین راستا، افسانه دختر جولاه، یکی از افسانه های مردم چهارمحال وبختیاری به زبان فارسی گفتاری رایج در روستای گیشنگان است که با این روایت تاکنون ثبت و تحلیل نشده است. نگارنده در این مقاله با معرفی و گزارش کامل افسانه، آن را از منظر عناصر داستان و افسانه کاویده و در نهایت آن را بر اساس الگوی ریخت شناسی قصه ها (الگوی پراپ) بررسی کرده است. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی- تحلیلی (تحلیل محتوا) و روش گردآوری داده ها از نوع میدانی است و به طور خلاصه مشخص شده که این روایت از افسانه دختر جولاه، روایتی متفاوت با روایت های ذیل تیپ g879 است که مارزلف بررسی کرده است. این افسانه، از منظر عناصر داستان، قوی است؛ کنش ها همانند اغلب افسانه ها، بیرونی، متنوع و گوناگون اند؛ زاویه دید، سوم شخص مفرد؛ و راوی، دانای کل است. شخصیت ها متنوع اند، اما اغلب بی نام و نشان؛ مقدمه چینی، گره افکنی، اوج، گره گشایی و فرود، در نهایت اختصار تنظیم شده اند. زمینه خرق عادت در آن قوی است. تصادف و تقدیر به خوبی نمایان است و یکی از مضامین اصلی آن، تقدیرباوری است. تقابل های دوگانه در قالب شاه و فقیر، بدجنس و نیک اندیش، دروغگو و راستگو ترسیم شده اند. حوادث در عین فشردگی، همانند بسیاری از افسانه ها، استقلال دارند و تشابه بن مایه ها در این افسانه در قالب وجود سیمرغ، دیو، خواب دیو، تبدیل شدن به سنگ، ناپدید شدن، داروی شگفت انگیز و... رخ می نماید. این افسانه بر اساس الگوی پراپ هم بررسی و مشخص شده که اغلب خویشکاری ها را دارد.
    کلید واژگان: ادب عامه, افسانه, افسانه دختر جولاه, روایت, عناصر داستان, ریخت شناسی}
    Asghar Shahbazi *
    Folk tales are one of the types of folk fiction that have a good background and richness. In this regard, the legend of the July girl, one of the general myths of Chaharmahal and Bakhtiari in Persian, is spoken in the dialect of Gishngani, and with these details it has not been recorded so far and consequently has not been analyzed. Accordingly, in this article, the author reviews the history of the research, the complete report of the myth and introduces it from various angles, examines it from the perspective of the elements of the story and the main elements of popular myths and finally based on the morphological pattern of stories It is measured. In this study, it is found that the myth of the girl of Julah is strong in terms of the elements of the story; Actions, like most myths, are external, varied, and varied; The angle of view is the third person singular, and the narrator is the omniscient; The characters are varied, but often anonymous; The introduction, knotting, culmination, untying, and descent are, in short, well-arranged. From the perspective of the elements of the myth, in this myth, the context of breaking the habit is strong. Accident and destiny are well visible in several places, and one of the main themes of this legend is destiny.
    Keywords: General Fiction, The Legend of the July Girl, Elements of Story, Elements of Myth, Epistemology}
  • زهرا زندیه

    افسانه‌ها و داستان‌های عامیانه بخش مهمی از ادبیات و فرهنگ هر ملت است. این داستان‌ها بازتاب فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم هر ملت و بخش جدانشدنی از ادبیات و تاریخ هر کشور هستند. افسانه‌ها و داستان‌های عامیانه از زمان‌های قدیم حامل پیام‌های اخلاقی، فلسفی و ملی بوده و هدف اصلی آن‌ها آموزش نسل بعدی و انتقال مفاهیم فرهنگی و ملی بوده است. هدف این تحقیق تمرکز بر مفاهیم اسطوره‌ای و کهن الگوهای دو فرهنگ با کمک ادبیات تطبیقی و نظریه بینامتنیت و تحلیل عناصر اصلی ادبی افسانه‌ها در دو نسخه ایرانی و لهستانی است.

    کلید واژگان: افسانه, ادبیات تطبیقی, بینامتنیت, داستان عامیانه, اسطوره}
    Zahra Zandiyeh

    Legends and folktales are an indispensable part of the literature and culture of any nation. They are reflection of the culture, civilization and customs of every nation, which is part of the literature and history of each country. They have also carried moral, philosophical and national messages since ancient times and their main purpose has been to educate the next generation and to transmit cultural and national concepts. The aim of this research is to compare and focus on the mythical concepts and archetypes of the two cultures with the help of comparative literature and intertextuality and to analyze the main literary elements of legends in both Iranian and Polish versions.

    Keywords: Legend, comparative literature, Intertextuality, Folktale, Myth}
  • مینو همدانی زاده، سهیلا فرهنگی *

    شخصیت‌های ریزه از شخصیت‌های ویژه و دوست‌داشتنی در افسانه‌های عامیانه جهان به‌شمار می‌آیند. آنان کودکان بسیار کوچک یا ریزی‌اند که ریشه نباتی و یا انسانی دارند و در خانواده‌هایی که در حسرت فرزند بوده‌اند پا به دنیا می‌گذارند، مانند نخودی در افسانه‌های عامیانه ایرانی. این شخصیت‌ها نه تنها در قصه‌های سرزمین ما بلکه در افسانه‌های سایر ملل نیز به چشم می‌خورند و قابل تامل‌ و مطالعه‌اند. به این سبب این پژوهش به بررسی و تحلیل شخصیت‌های ریزه، تطبیق آنها با یکدیگر و شناخت ویژگی آنها می‌پردازد. برای پژوهش در این زمینه افسانه‌های عامیانه ایران، گردآوری‌شده فضل‌الله مهتدی (صبحی) چون نخودو، جستیک نخودی و نخودی و دیو مورد نظر بوده است. همچنین از افسانه‌های عامیانه آلمانی نوشته برادران گریم مانند تام بندانگشتی، شستی و بندانگشتی و از افسانه‌های ژاپنی نوشته فلورانس ساکاده و شوگو هیراتا نظیر پسر هلو، فینگیلی و نیم‌وجبی استفاده شده است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد ادبیات تطبیقی به دنبال تبیین شباهت‌ها و تفاوت‌های شخصیت‌های ریزه در افسانه‌های عامیانه ایران و جهان است. این شباهت‌ها را می‌توان در منشا نباتی داشتن بیشتر این شخصیت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی آنها از قبیل حس اعتماد به‌ نفس، مسئولیت‌پذیری، شجاعت، هوش و ذکاوت، عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و... یافت. تفاوت‌های اندکی نیز در نوع تولد آنان، نحوه رسیدن به اهداف و... قابل تامل است.

    کلید واژگان: شخصیت های ریزه, افسانه, نخودی, ادبیات تطبیقی, ایران, آلمان و ژاپن}
    Minoo Hamedanizadeh, Soheila Farhangi

    “Tiny characters” are among lovely and specific characters in world folk legends. They are very small children who have vegetable or human roots and are born into families that have longed for children, like “Nokhodi” in Iranian folklore legends. These characters can be seen not only in the tales of our country but also in the legends of other nations and can be considered and studied. Thus, this research aims to study and analyze Tiny characters, comparing them and defining their characteristics.Here to achieve this goal, we used Iranians’ folk legends, gathered by Fazl-o-allah Mohtadi (Sobhi), such as “Nokhodoo”, “Jastik Nokhodi” and “Nokhodi and Deev”. Also German folk legends written by Grimm Brothers, such as “Tom thumb”, “Thumb and Thumbling”; and Japanese folk legends written by Shogo Hirata and Florence Sakade, such as “Peach boy, Little OneInch, Little One-Inch ” are used.This research tries to show the similarities and differences of Tiny characters in the folk legends of Iran and the world with a descriptive-analytical method and with the approach of comparative literature. These similarities can be found in the vegetable origin of most of these characters and their ethical features such as confidence, responsibility, braveness, intelligence, justice seeking, fighting against oppression and so on. There are also small differences in the type of their birth, how to achieve the goals, etc., which can be considered.

    Keywords: Tiny Characters, Legend, Nokhodi, Comparative Literature, Iran, Germany, Japan}
  • حبیب الله غلام دوست، علی محمد موذنی*، جهاندوست سبزعلی پور، ثورالله نوروزی

    یکی از پر رمز و رازترین باورها در بین مردم دامدار گیلان، اعتقاد به افسانه ای به نام سیاه گالش است که در گذر زمان با واقعیت و خیال درهم آمیخته وجایگاه خاصی در شکل گیری هویت فرهنگی آنان پیدا نموده است. قهرمان این افسانه در پندار مردم به سبب نامیرایی و قدرت برکت بخشی آن همسان اولیاء دین بوده، روایات متفاوتی از کنش های وی در امر نظم بخشیدن به قوانین شکار وتولید مواد لبنی و حفظ محیط زیست نقل می کنند. برهمین اساس پس از گفتاری کوتاه در تبیین هویت اصلی این افسانه زنده و فعال با بیان وجوه افتراق واشتراکات روایتی آن در مناطق مختلف گیلان و نیز به جهت دریافت پاسخ های کاربردی نقش تمثیل در روایت های گوناکون آن و این که آیا اصولا تمثیل می تواند در باز پروری افکار شنوند گان نقش مفیدی داشته باشد و یا درنظم بخشیدن به اجرای قوانین اجتماعی در جامعه دامداری موثر عمل نماید؟، درصورت وجود پاسخ مثبت میزان این اثر بخشی چقدر می تواند باشد و نیز با بیان مطالبی کوتاه و مختصر در باره شناخت و چیستی تمثیل در علم بلاغت، به بررسی رویکرد تمثیلی مهر و خشم که از جمله عناصر تشکیل دهنده اصلی شخصیت سیاه گالش محسوب شده و نیز از اهداف این پژوهش که تا کنون هیچگونه تحقیقی درباره آن صورت نپذیرفته و کاملا بکر و منحصر بفرد می باشد، با روش توصیفی تحلیلی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: بلاغت, تمثیل, جامعه شبانی, سیاه گالش, افسانه}
    Habiballah Ghoamdoust, Ali Mohammad Moazani *, Jahandoust Sabz Ali Pour, Sourallah Nouruzi

    One of the most mysterious beliefs among the ranchers of Guilan is the belief in a legend called Siah Galash which over time has been intertwined with reality and fantasy and has found a special place in the formation of their cultural identity. Because of his immortality and blessing power, the hero of this myth has been considered as equal as their religious leaders in the people's minds and there are different narrations about his actions in regulating the laws of hunting and production of dairy products and environmental protection. Accordingly, after a short speech in explaining the main identity of this living and active legend and expressing the differences and its narrative commonalities in different regions of Guilan as well as, for the purpose of, obtaining applied answers regarding the function of allegory in different narrations and finally, can allegory play a useful role in rehabilitating the thoughts of the listeners? Or can it be effective in organizing the implementation of social rules among the community of ranchers? And in the case of the existence of positive answers, how much can it be effective? Brief discussion about the nature of allegory in rhetoric, examination the allegorical approach of love and anger, which is considered to be one of the constituent elements of Siah Galash's personality, are also the objectives of this research. This research is new as it is not done before and it is done in a descriptive-analytical method.

    Keywords: rhetoric, allegory, ranchers' community, Siah Galash, Myth}
  • سودابه کشاورزی*، زرین تاج واردی، محمود رضایی دشت ارژنه

    اسطوره های باروری یکی از مهم ترین و تکرارشونده ترین انواع اساطیر ملل جهان است که شرح سرنوشت «ایزد نباتی شهیدشونده»، «پهلوان/ ایزد اژدهاکش» و «پهلوان/ ایزد دیوکش» و معمولا تمثیلی از مرگ و حیات طبیعت یا تغییر فصل هاست. باورهای اساطیری ضمن اینکه در میان مردم در حال اشاعه است در ناخودآگاه جمعی مردم نیز انباشته شده است؛ بنابراین افسانه ها که آفرینندگان آن عموم مردم هستند محمل مناسبی برای بازتاب اساطیر باروری در دوران های مختلف هستند. ازاین رو، در این مقاله با روش توصیفی تطبیقی به بررسی بازتاب اساطیر باروری در 140 افسانه متعلق به استان های چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد پرداخته می شود. هدف از پژوهش حاضر دستیابی به الگوهای اساطیری باروری تبلوریافته در افسانه های استان های مذکور است. خواننده با مطالعه این مقاله در می یابد که الگوهای «ایزد نباتی شهیدشونده» در 14 افسانه، «پهلوان/ ایزد اژدهاکش» در 9 افسانه و «پهلوان/ ایزد دیوکش» در 30 افسانه بازتاب یافته است. اساطیر باروری تحت تاثیر مسایل دینی و تغییر گفتمان مادرسالاری به مردسالاری در افسانه ها دچار دگردیسی شده اند.

    کلید واژگان: اساطیر باروری, افسانه, چهارمحال و بختیاری, لرستان, کهگیلویه و بویراحمد}
    Soodabeh Keshavarzi*, Zarrintaj Varedi, Mahmood RezaiDastargene

    Fertility myths are one of the most important and repetitive types of myths of the nations in the world, which describe the fate of "martyred vegetable god", "hero / god dragon", and "hero / evil-killer god" and is usually an allegory of the death and life of nature. It is also the change of seasons. The mythological beliefs, while spreading among the people, are also accumulated in the collective subconscious of the people; therefore, myths - created by the general public - are a good means for the reflection of fertility myths in different eras. So, in this article, a descriptive and comparative method examines the reflection of fertility myths in 140 legends belonging to the provinces of Chaharmahal. And Bakhtiari, Lorestan, Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad. The aim of the present study is to achieve the mythical patterns of fertility crystallized in the legends of the mentioned provinces. The findings show that the patterns of "martyred vegetable god" are reflected in 14 myths, "hero / god of dragons" in 9 myths, and "hero / evil-killer god" in 30 myths. The reproductive myths have been transformed into myths influenced by religious issues and the change of the patriarchal discourse to patriarchy.

    Keywords: Reproductive myths, Chaharmahal & Bakhtiari, Lorestan, Kohgiluyeh, Boyerahmad}
  • Hossein Mohseni *

    In Richard Matheson’s I Am Legend (1954), vampires and the protagonist are regarded as the incumbents of legend-based subject positions respectively. This full circle and chiasmastic changeability in the incumbency of legend-based subject positions have been read through several postcolonial and racial critical paradigms. The present study, while acknowledging the merit of these readings, puts the changeable incumbencies of legend-based subject positions of this novel within Julia Kristeva’s critical conceptualization of chora. Such a reading acknowledges the repressive features of becoming a legend in symbolic order of signification, and at the same time, bespeaks the eruptive and threatening inklings of the semiotic and irrepresentable aspects of becoming a legend for such orders. The reading also manages to distance itself from those studies and analyses which see in legends some transcendental or holy teleology. This study argues that it is the very irrepresentable but materialistic and heterogeneous developments in the process of legend formation which make the incumbencies of legends motile, semiotically enabling and eruptive, and overall choric. In the novel’s post-apocalyptic, always-changing and chaotic world, becoming a legend can ensure one’s symbolically irrepresentable but semiotically perpetual survival.

    Keywords: Legend, Matheson, Vampire, Kristeva, Chora, Semiotic}
  • فاطمه دلفانی بلوچ، ریحانه کاظمی

    ادبیات فارسی آیینه تمام‌نمای فرهنگ ملی ایران و یکی از موثرترین عوامل تحکیم و تقویت هویت ملی ما ایرانیان است. پیوند ادبیات که عنصری زبانی است با هویت ملی به اندازه‌ای نزدیک است که هیچ ملتی را نمی‌توان فاقد ادبیات ملی خاص خود دانست. ادبیات با مخاطب هویت یافته و اگر مخاطبی نباشد، اثری وجود ندارد یکی از عرصه‌های ادبیات، داستان و افسانه‌های کودک و نوجوان است. با توجه به اثرپذیری کودکان از داستان و از طرفی پذیرندگی بالای آن‌ها در دوران کودکی این داستان‌ها می‌توانند در شکل‌گیری هویت ملی کودکان موثر باشند. این افسانه‌ها نقش ویژه‌ای در شکل دادن ذهنیت کودک و نوجوان دارند در این راستا رسانه‌های جمعی نقش مهمی در اثرگذاری افکار، ادراکات، نگرش‌ها و نیز رفتارهای افراد جوامع دارند، از این رو تسری دادن اسطوره‌ها و مفاهیم فرهنگی در شاهکارهای ادبی جهان و ادبیات کودکان و نوجوانان امری مسلم و قابل پژوهش است. بنابر ضرورت این امر پژوهش تحلیلی-‌توصیفی با روش کتابخانه‌ای و با هدف کابردی شدن فرهنگ ادبی در حوزه رسانه با درنظر گرفتن و مبنا قرار دادن عناصر اصلی سناریو درصدد بررسی و تحلیل این مهم به مثابه افسانه کهن و اثرگذار در ذهن کودک و نوجوان امروز بوده است. دستاورد پژوهش حاضر بیانگر آن است که افسانه یوشت فریان در مرحله ابتدایی قابلیت و پتانسیل تبدیل به فیلم‌نامه را دارا بوده و برای این مهم باید عناصر و معیارهای شاخص و اثرگذار فیلم‌نامه را درنظر گرفت.

    کلید واژگان: افسانه, اسطوره, یوشت فریان, فیلم نامه, فیلم}
    Fateme Delfani Baluch, Reyhane Kazemi

    Persian literature is a full-fledged mirror of the national culture of Iran and one of the most effective factors in strengthening our national identity as Iranians. The connection of literature, which is a linguistic element, with national identity is so close. no nation is considered without its national literature. Literature identified with the audience and if there is no audience, there is no work. It is one of the fields of literature, stories, and legends of children. Given the children's impact of the story and their high acceptance in childhood, these stories can be effective in shaping children's national identity. These myths have a special role in shaping children’s mentality. In this regard, mass media have an important role to influence the thoughts, perceptions attitudes, and behaviors of individuals in societies. Therefore, spreading myths and cultural concepts in world’s literary masterpieces and Children literature is a matter of course and can be researched. Due to the necessity of this matter, analytical-descriptive research with library method, to applying literary culture in the field of media, considering and basing the main elements of the scenario, seeks to study and analyze this as an ancient and effective myth among child's mind (Who is a teenager today). The achievement of the present study indicates that the legend of Yosht Fryan in the initial stage has the ability and potential to become a screenplay, for this, important elements and criteria of the screenplay should be considered.

    Keywords: myth, Yosht Farian, Screenplay (scenario), film}
  • سمیه رسولی پور*، عطیه یوزباشی

    ذهن انسان از سرآغاز پیدایش بشر همواره تصوراتی را در ذهن پرورانده است که وجود خارجی نداشته و فقط در درون یک فرد یا افرادی به وجود آمده است. اسطوره ها تاریخ نیستند اما از نظر ارزش فرهنگی و ذخایر معنوی موجود در آن ها دست کمی از تاریخ ندارند. در دوران معاصر دانشمندان و فلاسفه به کاوش در اسطوره های عهد باستان پرداختند و حلقه های دیگری نیز به این زنجیره اضافه شد. اساطیر بهترین گزینه برای ظهور تخیلات بودند. نقش تخیل در زمینه های پیدایش تصاویر و نمادهای تخیلی در اساطیر با نگاهی به اسطوره گیل گمش و افسانه اسکندر در این تحقیق بررسی شد. پژوهش حاضر به منظور جایگاه خیال از دیدگاه یونگ در اسطوره گیل گمش و افسانه اسکندر انجام شد. بدین منظور از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شد و اطلاعات ضرورت تحقیق با استفاده از روش های کتابخانه ای و اینترنتی جمع آوری گردید. از مهم ترین یافته ها و نتایج حاصله توجه به نظریه کارل گوستاو یونگ است که با اهمیت دادن به رویاها و تخیلات به کلید اسطوره شناسی رسید.

    کلید واژگان: قوه خیال, اسطوره, افسانه, یونگ, کهن الگو}
    Somayeh Rasoulipour *, Atieh Youzbashi

    From the beginning of human, the human mind has always developed imaginations in the mind that do not exist externally and have been created only within a person or persons. Myths are not history, but they are no less than history in terms of cultural value and spiritual resources. In modern times, scientists and philosophers have explored ancient myths, and other circles have been added to the chain. Myths were the best option for the emergence of imagination. The role of imagination in the emergence of imaginary images and symbols in mythology was examined by looking at the myth of Gilgamesh and the legend of Alexander in this study. The present study was conducted to determine the position of imagination from Jung's point of view in the myth of Gilgamesh and the myth of Eskandar. For this purpose, descriptive-analytical method was used and information on research necessity was collected using library and Internet methods. One of the most important findings and results is the attention to the theory of Carl Gustav Jung, who reached the key of mythology by giving importance to dreams and imaginations.

    Keywords: Imagination, Myth, Fiction, Jung, Archetype}
  • سامان قاسمی فیروزآبادی*

    در ریخت شناسی افسانه های سحرآمیز، پراپ دو نوع وضعیت آغازین را تشخیص می دهد که یکی را کمبود می نامد و دیگری را شرارت و هر دو را وضعیت هایی خودبه خودی و اصیل می داند. در این مقاله، فرض بر این است که نخست این الگوها معنا دارند و دوم کمبود همواره در شرارت منشا دارد و در اندیشه ایرانی وضعیتی مستقل و قایم به ذات نیست. برای کشف معنای این الگوها، افسانه های سحرآمیز به صورت تطبیقی با داستان های اسطوره ای و حماسه ملی ایران، مطالعه شده اند. روش تحلیل، ساختارگرایانه و درزمانی است. نتیجه پژوهش از این قرار است: اسطوره های آفرینش دو الگو دارند که هر دو مبتنی بر تنازع و تزاحم دو نیروی متضاد است که یکی آفریننده است و دیگری ویرانگر. در اولی، نیروی آفریننده به گوهر یا عنصری نیاز دارد که کیهان مادی از آن ساخته می شود یا وجود کیهان مادی به آن بازبسته است. این الگو در افسانه های سحرآمیز به صورت وضعیت کمبود نمایان می شود. در الگوی دوم، نیروی آفریننده، کیهان را در وضعیت ایدیال می آفریند؛ اما این کیهان مورد هجوم نیروهای ویرانگر قرار می گیرد و از صورت ایدیال خارج می شود. این الگو در افسانه های سحرآمیز به صورت وضعیت شرارت نمایان می شود.

    کلید واژگان: ادبیات عامه, افسانه, ریخت شناسی, اسطوره, آفرینش, ثنویت}
    Saman Ghasemi Firoozabadi*

    Propp recognizes two initial situations in the morphology of Russian fairy tales: defect and evildoing; however, he considers both as original spontaneous situations. In this article, it is assumed that these patterns are significant and also the deficiency has always its origin in evildoing, but this is not an independent condition in the Iranian thought. To discover the meaning of these patterns, the fairy tales and Iranian myths as well as the national epics have been comparatively studied. The analytical method is structuralism and diachronic. The results of the study show that the myths of creation have two models, both based on the struggle and conflict of two opposing forces; however, one is creative and the other is destructive. In the first, the creator needs an element based on which the material universe is made or dependent on. This model appears in the magical legends as a defect situation. In the second one, the creator creates the universe in an ideal situation, but it can be invaded by the devastating forces and exit from its ideal situation. This pattern appears in the magical legends as the evildoing situation.

    Keywords: Oral literature, legend, morphology, myth, creation, duality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال