به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انزوا » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «انزوا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Пращерук Наталья Викторовна *

    В статье проза Бунина 1920−40-х гг. исследуется в аспекте меняющегося отношения писателя к России в условиях изоляции от нее. После 1917 г. Бунин переживал непоправимость свершившегося («Окаянные дни», «Именины», «Пингвины», «Безумный художник», резкая публицистика). Наиболее концентрированно эта позиция обозначена в рассказе «Конец»: «России – конец». С начала 1930-ых гг. жгучая боль вытесняется смирением и приятием свершившегося факта. Той России нет – но жива память о ней, и Россия принадлежит вечному миру культуры. Художник возвращает ее подлинный образ, «метафизически просветленный» («Странствия», «Жизнь Арсеньева»). Нападение фашистов на Советский Союз Бунин воспринял как страшное испытание для русских людей. Черты Совдепии стерлись, и Бунин обретает Родину заново – уже не как символическое пространство в культуре, а как действительно существующую. В таких обстоятельствах он создает «Темные аллеи» – книгу о любви и книгу о России.

    Keywords: И.А. Бунин, Эмиграция, Россия, Изоляция, Утрата И ОбретениеРодины}
  • از خود بیگانگی پدیده ای قابل توجه است که موضوع بسیاری از مطالعات روانشناختی، جامعه شناختی، ادبی، فلسفی و حتی فیزیولوژیکی را تشکیل می دهد. از خود بیگانگی یکی از انتقادی ترین توجیهاتی است که دردها و رنج های درونی و بیرونی را در زندگی به همراه دارد. بیگانگی که در نتیجه جنگ، آزار و اذیت، قحطی و ویرانی پدید می آید، متاسفانه به رنج، انزوا و گاهی بلایای بحرانی ختم می شود. در ادبیات، قهرمان داستان از خود بیگانه معمولا در بسیاری از داستان های باستانی و معاصر چهره ای مکرر است. موضوع اصلی از خود بیگانگی به پیامد مخرب بدست آوردن یا احساس جدایی از مردمی اشاره دارد که فرد با آنها زندگی می کند. به بی فایده شدن یا احساس بی فایده شدن در زمینه روابط و تعاملات اجتماعی اشاره دارد. این نتیجه از خود بیگانگی است، به طوری که فرد فکر می کند که دیگر کسی به او و یا خدمات او نیاز ندارد. مقاله حاضر با هدف مرور مضمون بیگانگی و تمرکز بر مفاهیم بیگانگی ملوین سیمن به طور خاص، به بررسی تجلی واژه بیگانگی در «کودک در زمان» و «آرامش غریبه ها» می پردازد. که هر دو رمان معروفی هستند که توسط ایان راسل مک ایوان، یکی از بزرگترین رمان نویسان و فیلمنامه نویسان بریتانیایی قرن بیستم نوشته شده است. این مقاله سعی دارد با تشریح پیامدهای ناگوار بیگانگی، انسان را نسبت به پیامدهای فاجعه بار و مخرب بیگانگی در زندگی جوامع موجود هشدار دهد.
    کلید واژگان: انزوا, رنج, پیچیده}
    Saeid Unesi, Fatemeh Azizmohammadi *, Mojgan Yarahmadi
    Alienation is a significant phenomenon that forms the subject of many psychological, sociological, literary, philosophical, and even physiological studies. Alienation is among the most critical justifications bringing about the internal and external pains and sufferings in life. Emerging as a result of war, persecution, famine, and ruin, alienation terminates unfortunately in suffering, isolation, and sometimes critical disasters. In literature, the alienated protagonist is usually a frequent figure in much of the ancient and contemporary fiction. The main issue of alienation refers to a destructive consequence of getting, or feeling of getting separated from people that one is living with them. It refers to become useless, or to feel becoming useless in the field of social relations and interactions. It is the outcome of becoming alienated, so that one thinks that no longer anyone needs him / her, and / or his / her services. Aiming to review the theme of alienation, and focusing on Melvin Seaman’s concepts of alienation in general, the present paper, in particular, will review the manifestation of the term alienation in “The Child in Time,” and “The Comfort of Strangers,” that are both the well-known novels written by Ian Russell McEwan, one of the greatest British novelists and screenwriters of the twentieth century. By describing the disastrous aftermath of the alienation, this article tries to alarm the man regarding the catastrophic and destructive consequences of the alienation in the life of the existing societies.
    Keywords: isolation, suffering, Complicated}
  • صدیقه جلیلی، حمیدرضا فرضی*، علی دهقان
    از شیوه های ادامه حیات اسطوره ها، تغییر یافتن آنها به صورت قصه و داستان، به ویژه قصه های عامیانه است؛ بختیارنامه یکی از این گونه داستان هاست که بازتاب دهنده اندیشه های اساطیری و آداب و رسوم آیینی گذشته است. در این مقاله مفاهیم اسطوره ای و نمادین باب دهم این کتاب با عنوان «شاه حجاز و عجز بشر در مقابله با قضا و قدر» به روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. فرض نگارندگان بر این بوده است که در ژرف ساخت این داستان می توان ردپای مفاهیم اسطوره ای و نمادین را مشاهده کرد. که با تحلیل محتوای داستان، این فرضیه اثبات شده است. مفاهیم اساطیری و نمادین مانند آشناسازی، انزوا در مکان نمادین، مرگ و تولد دوباره، آزمون های سخت، شکنجه، راهنما، کوه، چاه، شیر،اعداد مقدس و... را می توان در داستان مذکور مشاهده کرد. علاوه بر این، سرنوشت پسر شاه حجاز، او را با کودکان طرد شده پیوند می دهد که پیشگویی کشتن پدر، رانده شدن، بزرگ شدن به وسیله عیار و نهایتا نبرد با پدر و رسیدن به تخت پادشاهی او کاملا در ارتباط با سرنوشت این گونه کودکان است.
    کلید واژگان: اسطوره, آشناسازی, انزوا, مرگ و تولد دوباره, بختیارنامه}
    Seddighe Jalili, Hamidreza Farzi *, Ali Dehghan
    One of the ways in which myths continue their life is that they are transformed into stories and tales, especially folk tales; Bakhtiarnameh is one of the stories that reflect past mythological ideas and ritual customs. In this article, the mythical and symbolic concepts of the tenth chapter of a book, entitled "Shah Hijaz and Human failure in the face of fate", is examined. The authors hypothesized that in depth construction of this story, they could trace the mythical and symbolic concepts, including acquaintance, isolated in a symbolic place, death and rebirth, hard tests, torture, guidance, mountains, wells, lions, sacred numbers and so on. In addition, the fate of Shah Hejaz's son connects him with the rejected children. We can say that predicting killing his father, being rejected, upbringing by Ayyārs, and finally fighting with his father and getting his king's throne are completely related to the fate of these children.
    Keywords: Myth, being acquainted, isolation, death, rebirth, Bakhtiarnameh}
  • عبدالله حسن زاده میرعلی، حر پریمی

    واژه گوتیک بیانگر صفتی است که به قوم «گوت»، قومی ژرمنی که از شمال اروپا به سواحل جنوبی دریای بالتیک مهاجرت کردند اطلاق می شد. در ابتدا به سبک خاصی از معماری با ویژگی هایی که بیانگر رازناکی و وحشت بود گفته می شد؛ اما در بین سال های 1760تا1820 میلادی گوتیک نام ژانری در داستان نویسی شد. محیط های داستانی این نوع ادبی، معمولا قصرهای ویرانه و زیرزمین های متروک، قبرستان ها و فضاهای گرفته و تاریک که کمتر محل رفت و آمد است می باشد. نویسندگان این داستان ها با ایجاد اضطراب و وحشت که به همراه فضاسازی  و توصیفات جزیی و وقایع غیرطبیعی و تخیلی است ذهن خوانندگان را با دهشت و راز مشغول می سازند. شخصیت های این آثار نیز معمولا انسان هایی نامتعادل و روان پریش و بعضا جنایت کار هستند که با اعمال خود، نفس را در سینه خوانندگان حبس می کنند به همن دلیل این نوع داستان ها قابلیت آن را دارند تا در پی یک گسست، تبدیل به داستان های جنایی-پلیسی شوند. یکی از داستان نویسان برجسته ایرانی که با استفاده از این عناصر، فضایی تخیلی و مالیخولیایی و وحشتناک در آثارش به وجود آورده است صادق هدایت است که می توان این مشخصات را در اکثر داستان های او مشاهده کرد. در این تحقیق که به روش تحلیل محتوا صورت گرفته است با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی این عناصر و مولفه ها در داستان های این نویسنده پرداخته ایم.

    کلید واژگان: گوتیک, وحشت, هدایت, داستان نویسی, انزوا}
    Abdollah Hasanzade Mirasli, Hor Parimi

    The Gothic term adjectival that refers to the trait (Gothic), a Germanic emigrant migrated from northern Europe to the southern coast of the Baltic Sea; first it was originally referred to as a particular style of architecture with features that were expressed by clumsy and horror. Between 1760 to 1820, the Gothic was named of the genre in writing stories. The literary environments of this type of literature are usually ruins of ruins and abandoned basements, cemeteries and dark spaces that are less voluminous. The writers of these stories cover the minds of readers with delusions and mysteries by placing their characters in their work and creating anxiety and horror, along with spatial and detailed descriptions and abnormal and imaginative events. The characters of these works are usually unbalanced, psychologically and sometimes criminal, who by their actions imprison themselves in the reader's sake, for the same reason, these stories have the ability to turn into stories after a break up. Criminal- be a detective. One of the prominent Iranian story writers who created the imaginative and melancholic and terrifying space in his works, is honest guiding that this profile can be seen in most of his stories. In this content analysis study, we review the elements and components in the author's stories using library resources.

    Keywords: Gothic, Horror, Guidance, Fiction, Isolation}
  • نسیم پری زاده، حمیدرضا فرضی*، رستم امانی آستمال

    آشناسازی (پاگشایی، تشرف، گذار، نوآموزی و سرسپاری) عبارت از آیین‌ها و مراسم و مناسکی است که در راستای ایجاد تغییر و تحول در زندگی فرد انجام می‌گیرد و از آن به مرگ (از بین بردن جهالت و نادانی و وضع کفرآمیز کودکی) و تولد دوباره (تعالی روحی و استعلای حیات) تعبیر می‌شود. با توجه به اعتقاد برخی از محققان از جمله «میرچا الیاده»، که اسطوره‌ها و قصه‌های پریان را سرچشمه گرفته از آیین‌های آشناسازی و دیگر آیین‌های گذار یا بیان نمادین آن آیین‌ها می‌دانند،در این مقاله، داستان برزونامه به عنوان یک اثر حماسی و اساطیری از این دیدگاه، بررسی شده است. فرض نگارندگان بر این بوده است که این داستان، آیین‌ها و مراسم آشناسازی (پاگشایی) را در خود نمودار می‌سازد و مبتنی بر ایده مذکور و با تحلیل محتوایی داستان، قابل تطبیق بودن این داستان با مراسم آشناسازی را اثبات می کند. همه اجزا و مراحل مراسم آشناسازی از قبیل انزوا، جداسازی، بردن نوآموز به بیشه (بیابان)، آموزش و مدت آن، آزمون سخت (شکنجه) و زمان آن، و... را می‌توان در داستان مذکور مشاهده کرد. افزون براین، عناصر نمادین و کهن الگویی دیگری نیز در متن وجود دارد که با مضمون اصلی (آشناسازی)، مرتبط هستند و بر این اساس، تحلیل شده‌اند.

    کلید واژگان: برزونامه, مراسم آشناسازی, انزوا, مرگ, تولد دوباره, بلد (راهنما), اسطوره}
    nasim parizadeh, hamidreza farzi *, rostam amani

    Orientation, including familirization, visiting, transition, learning and subjucation, is a phenomenon that occurs to transform human life. It is also interpreted as the destruction of ignorance and childhood blasphemy as well as the revival of soul and transcendence of life. According to some researchers Mircea Eliade, myths and fairy stories originate from orientation ceremonies or transition customs and their symbolic expressions. In this article, Borzoo Nameh story is studied as a mythological and epic work. The assumption of this study is that the story represents all this customs and ceremonies. Based on the content analysis of the story, the story emerges to be compatible with the concept of orientation. All the components and levels of orientation can be observed in the story, including isolation, separation, taking the pupil to the grove, education and its time, hard exam and its time. Moreover, there are other symbolic and ancient components in the text which have communication with the main idea of the story.

    Keywords: Orientation ceremony, Isolation, Death Rebirth, Guide, Borzoo Nameh, Myth}
  • کیهان بهمنی*، مریم شکوهی

    این مقاله با بکارگیری رویکرد التقاطی اخلاقی-اجتماعی-فرهنگی به واکاوی نقش دیگری در فرایند فرهیزش[1] برای سوژه ی اقلیت در جامعه ی چندفرهنگی انگلستان به شکل نمود یافته در رمان امضاء جمع کن (2002) می پردازد. تنوع نژادی، فرهنگی و مذهبی اغلب سوژه ی اقلیت را با گسست بین-فردی مواجه میکند که مانع ارتباط مناسب او با اطرافیان و زندگی در زمان حال می شود. از این رو در این نوشتار با استفاده از نقد اجتماعی-فرهنگی پاول گیلروی، تفاسیر جان دابلیو بری از فرایند فرهیزش و نقش دیگری در فلسفه ی امانویل لویناس،  امضا جمع کن اثر برجسته ی زیدی اسمیت، تحلیل و بررسی می شود. اسمیت در اغلب آثار خود به مشکلات چند فرهنگی در لندن می پردازد که متاثر از تجربه های شخصی خود او در مقام فردی جاماییکایی-انگلیسی است. رد مطلق گرایی قومی، مبتنی بر پذیرش تفاوت های دیگری به منظور نیل به خوش مشربی[2]در جامعه چندفرهنگی انگلستان است. سوژه ی اقلیت پس از ورود به فرایند فرهیزش یکی از موارد جذب، ادغام، جدایی و یا انزوا را بر می گزیند. هرچه میزان پذیرش دیگری و برقراری ارتباط با فرهنگ جدید بیشتر باشد حرکت از انزوا به سوی ادغام با موفقیت بیشتری انجام می شود. پژوهشگر در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که دیگری چگونه در تغییر سیر تفکر سوژه ی اقلیت و در پی آن عبور از انزوا به ادغام موثر است؟ پاسخ به این سوال درک چگونگی بازیابی هویت در جامعه ی چند فرهنگی را میسر می سازد. استدلال این نوشتار بر این اساس استوار است که اسمیت در این اثر با پرداختن به هویت مذهبی درصدد است تا تغییرات درونی سوژه و میزان موفقیت اش در فرایند فرهیزش را نشان دهد. تجلی دیگری در خانواده، دوستان و مکان زیست و میزان تاثیرپذیری سوژه ی اقلیت از او در صورتی موثر است که سوژه بتواند در حالی که خود را در ساحت دیگری می پندارد او را در جایگاه بیرونی قرار دهد. تنها در این صورت با احساس مسئولیت به ایفای نقش خود به عنوان دیگری نایل می آید و فرایند فرهیزش با موفقیت انجام میشود.[1] Acculturation[2] Conviviality

    کلید واژگان: :چندفرهنگی, فرهیزش, انزوا, ادغام, دیگری, مطلقگرایی قومی, خوش مشربی, هویت}
    Keihan Bahmani Kolour*, Maryam Shokouhi

    Zadie Smith, as a writer intimately associated with London, attacks the false concept of purity and unity in multicultural societies. In The Autograph Man (2002), she depicts the obsessions of Alex Li-Tandem who is half-Jewish and half-Chinese living in the suburban heartland of Jewish London, Mountjoy. Alex is not a social person at the opening of the novel, and cannot relate to his Jewish background or people surrounding him. So, he s tarts collecting autographs to compensate for the lack he faces in life. A oneto- one relationship between the subject’s path from "marginalization" to "separation" and, "integration", reclaiming his identity and the role of the Other could be pursued in the novel. In other words, family, place of residence, friends, and religion are significant in the acculturation process that Alex goes through from childhood to adulthood. Contrary to Smith’s previous works, the novel emphasizes less on the multicultural issues centered on the land and more on religious identity.

    Background of Study

    Alongside the main publications of J. W. Berry, Paul Gilroy, and Emmanuel Levinas, the researcher considers several books and critical articles to analyze The Autograph Man (2002). One of the critics whose works is used directly to give depth to unders tanding the multicultural context of Britain is Tariq Modood. In Ethnic Minorities (1997), he inves tigates the role of religion and skin colour in the subjects’ unders tanding of themselves and calls religion an influential factor in shaping their identity. The other two works by Modood that are approached in this research are Multiculturalism (2013) and Ethnic Minority in Britain: Diversity and Disadvantage (1997). The former praises difference as an inseparable element of a multicultural society and the latter is an attempt to criticize the multicultural society and it claims that culture has been reduced to a commodity. Paul Williams in Paul Gilroy (2013) scrutinizes the reasons Gilroy opposes ethnic absolutism to depict a closer relation between culture, race, and ethics. On the other hand, "Shakespeare’s Position in Levinas Philosophy" (2019) by Bigdeli and Royanian and "Atwood’s Pre and Pos t-Apocaliptan World: Manifes tation of the Levinasian Subject in the Face of the Other" (2017) by Monfared and Bezdoudeh both give references to the concept of time and the subject in Levinas’ philosophy and are used as secondary sources. The research has also utilized some sources that have directly discussed Zadie Smith’s works. Philip Tew is a scholar, who has had an influential role in interpreting Zadie Smith’s works and life. In Zadie Smith (2010), he opens his discussion by delineating a timetable sugges ting major events influencing Smith from 1960 to 2009. The book traces biographical influences on Smith’s works and highlights Smith’s ethnic minority background in shaping her view of multicultural London. It, then, provides a short overview of her firs t three novels. In another book, Reading Zadie Smith: The Firs t Decade and Beyond (2013) edited by Philip Tew, a collection of 12 essays by scholars, approaches Smith’s novels from various perspectives. Smith owes her reputation to White Teeth, her firs t book that is dealt with more sufficiently by critics comparing to The Autograph Man. In this s tudy, Philip Tew’s "Celebrity, Suburban Identity, and Transatlantic Epiphanies: Reconsidering Zadie Smith’s The Autograph Man" and Tracey K. Parker’s ‘"I could have been Somebody’: The Articulation of Identity in Zadie Smith’s The Autograph Man" from the collection have been taken into account. According to Marandi et al. in "Identity and Multiculturalism in The Autograph Man by Zadie Smith" (2013), Smith challenges multicultural discourse; however, the current s tudy demons trates the effects of multiculturalism on the acculturation process and its consequences on the subjects’ identity. Dave Gunning in "Ethnicity, Authenticity, and Empathy in the Realis t Novel and Its Alternatives" (2012) introduces Smith and three other writers as realis t novelis ts and discusses the unique s tyle of each one approaching realism in a multicultural society. Peter Childs and James Green in Aes thetics and Ethics in Twenty-firs t Century British Novels: Zadie Smith, Nadeem Aslan, Hari Kunzuru and David Mitchel (2013) discusses three novels of Smith namely The Autograph Man in which the characters are compared with those at White Teeth and discusses the extent society and American culture may influence Alex’s fantasy. Martina Paulová in "Zadie Smith: A New Talent of British Literature" (2007) compliments Smith for her talent in depicting multicultural London. In "Paving the Way from Multiculturalism to Interculturalism in Zadie Smith’s Novels" (2016) Cris tina Chifane and Liviu Augus tin Chifane portray the transition from a multicultural to an intercultural paradigm designed to reflect the changing landscape of modern society. It gives a detailed character analysis of Smith’s 4 novels from WT to NW. What is common among the characters is welcoming a cosmopolitan identity and rejecting pure identity in multicultural societies. Whereas the article focuses on the transition from multiculturalism to interculturalism the present s tudy represents the lack at multicultural London to trace the reason for major problems that hunts the selected characters due to their view of the culture and subjectivity in "totality" and not tolerating the face of the Other. Tracey L. Walters in Today’s Writers and Their Works: Zadie Smith (2014) claims that Smith in The Autograph Man more than focusing on racial issues highlights the religious identity in multicultural society. The s tudies portrayed pave the way to discuss the extent to which the Other is influential in the acculturation process of ethnic minorities in multicultural societies depicted by Smith in The Autograph Man.

    Methodology and Discussions

    This research employs an ethico-socio-cultural approach to delineate the role of the Other in the acculturation process of ethnic and religious minority subjects in multicultural London represented by Zadie Smith in The Autograph Man (2002). In this s tudy, J. W. Berry’s Acculturation process, Paul Gilroy’s cultural Marxis t reading of race and politics of ethnic minority settlement in multicultural London, have been considered under the light of the ethical philosophy of Emmanuel Levinas to examine the way the subjects can reclaim their identity in a multicultural society. To follow the way the acculturation process works in the novel, the researcher regards meeting Kitty in New York City, in the second book, as a turning point in the life of Alex Li-Tandem. By putting Kitty in the place of alterity and appreciating her difference, Alex enters the realm of integration. So, Kitty enables Alex to live in the real, present, world. Whereas, in the firs t book, Alex-Li has chosen the "marginalization" process, moving to New York is the beginning of "separation" and meeting Kitty acts as the key to "integration". At this s tage, he can praise the Other’s difference and feels responsible towards Kitty rather than simply praising her as an idol. Once he can put Kitty in her place of alterity, he can proceed to the integration process. Acceptance of the Other leads to the subjects’ ability to enter into a relationship with the present. After getting back to London, Alex is able to recite Kaddish and accept differences among people surrounding him. This could be proof of his successful acculturation process.

    Conclusion

    By taking an ethico-socio-cultural approach, this s tudy delineates the role of the Other in the acculturation process of ethnic minorities and its consequent relation to reclaiming their identity. Family, place of residents, friends, and religion are all significant in the ethnic minority subjects’ contribution in the acculturation process. It could therefore be assumed that recognizing the Other’s difference and placing the Other in its alterity are the keys to a successful acculturation process in multicultural societies.

    Keywords: acculturation, conviviality, ethnic absolutism, identity, integration, marginalization, multiculturalism, the Other}
  • فهیمه محمدپور

    سهراب یکی از شاعران عارف مسلک معاصر است که در سرایش «هشت کتاب» خود، به یک سفر درونی دست زده است. بررسی مضمونی اشعار سهراب سپهری، او را در زمره شاعران پدیدارنگری قرار می دهد که نخستین درها را به روی ادراک و آگاهی از هستی خویش می گشاید و در وحدت با جهان پیرامون، به سوی معرفت شناسی و نگاهی هستی شناسانه سوق می یابد. از میان مکاتب روان شناسی موجود، رویکرد وجودگرایی، تنها مکتبی است که به صورت مستقیم و با تاسی از فلاسفه و مولفین وجودی و پدیدارنگر، انواع مختلف هیجانات و اختلالات روانی را از نقطه نظر هستی شناسانه خود می نگرد. دیدگاه یالوم، با تمرکزش بر «مسلمات هستی»، یعنی مرگ، آزادی، انزوا و پوچی، و با تاکیدش بر رابطه به منظور گفت وگو درباره این مسلمات، نقشه ای در اختیار درمان هستی گرا- انسان مدار قرار داد. این ها نقش بسیار مهمی در هر یک از سطوح ساختار روانی فرد برعهده دارند و در ارتباط تنگاتنگ با کار بالینی اند. به علاوه، به وجود آورنده یک اصل سامان دهنده محوری نیز هستند.

    کلید واژگان: هشت کتاب, هستی شناسی, مرگ, آزادی, انزوا}
    Fahimeh Mohammadpour

    Sohrab is one of the contemporary mystic poets who have acted an inner journey in writing his "Hasht Ketab". The thematic study of Sohrab Sepehri's poems places him among the poets of phenomenology who open the first doors to the perception and awareness of his existence and in unity with the world around him, lead to epistemology and ontological view. Among the existing schools of psychology, the existentialist approach is the only one that directly and with the help of existential and emerging philosophers and authors, looks at different types of emotions and mental disorders from its ontological point of view. Yalom's view provided a map for ontological-humanistic treatment by focusing on the "certainties of existence," i.e, death, freedom, isolation, and emptiness, and by emphasizing the relationship in order to discuss these certainties. These things play a very important role in each level of the individual's psychological structure and are closely related to clinical work. In addition, they create a central organizing principle.

    Keywords: Hasht Ketab, Ontology, Death, freedom, isolation}
  • علی هاشم زاده، حمیدرضا فرضی*، علی دهقان
    یکی از شیوه های ادامه حیات اسطوره ها، تغییر یافتن آن ها به صورت قصه و داستان، به ویژه قصه های عامیانه است؛ یکی ازاین گونه داستان ها که می توان بازتاب اساطیر و افسانه های کهن را در آن مشاهده کرد گل و نوروز خواجوی کرمانی است. در این مقاله، ژرف ساخت اساطیری این داستان با تکیه بر آیین ها و نمادهای آشناسازی (پاگشایی) بررسی شده است. فرض نگارندگان بر این بوده است که در ژرف ساخت این داستان می توان رد پای مراسم و مناسک آشناسازی را مشاهده کرد. بر اساس این پیش فرض و با تحلیل محتوای داستان، قابل تطبیق بودن این داستان با مراسم آشناسازی اثبات شده است. بسیاری از عناصر و مراحل مراسم آشناسازی از قبیل انزوا، جداسازی، مرگ و تولد مجدد، اشراق در پای درخت، آزمون های سخت (شکنجه)، پیر دانا (راهنما) و... را می توان در داستان مذکور مشاهده کرد. علاوه بر این، عناصر نمادین و کهن الگویی دیگری نیز در متن وجود دارد که در ارتباط با مضمون اصلی (آشناسازی) هستند و بر این اساس تحلیل شده اند.
    کلید واژگان: اسطوره, اسطوره, آشناسازی, انزوا, مرگ و تولد دوباره, پیر دانا, گل و نوروز}
    Ali Hashemzadeh, Hamidreza Farzi *, Ali Dehghan
    One of the ways of life continuation of the myths is their modification into tale or story, especially vulgar tales. One of such stories is “Gol & NoWrouz” of “Khajooy-e-Kermani” in which one can notice the ancient myths and legends. In this paper, the mythical deep structure of this story has been scrutinized based on familiarization (social acquaintance) rituals and symbols. The authors of this paper assume that one can notice the traces of familiarization ceremonies and rituals in the deep structure of these stories. According to this pre-assumption and by analyzing the contents of these types of stories, adjustability of these stories with familiarization ceremonies has been proved. One can notice most of the elements and ceremony phases of familiarization such as isolation, separation, death, rebirth, enlightenment on the tree foot and hard tests (torture) of the knowledgeable old person (guide) in these stories In addition to these, there are other symbolic elements and ancient patterns which are connected with the main theme (familiarization) and they have been analyzed accordingly
    Keywords: Mythic, Familiarization, Isolation, The Knowledgable old person, Gol & NoWrouz}
  • فریده علوی*، سید احسان حسینی
    قهرمان انزوا طلب در آثار رمانتیک جلوه درخشانی دارد. قهرمان رمانتیک با پشت کردن به دنیا و تماس با طبیعت به کاوش در درون خود می پردازد. این کنش لزوما در مواجهه با مدرنیته نبوده بلکه بیشتر بیانگر نوستالژی انسان دور افتاده از ریشه ها و طبیعت را بازمی نمایاند. در قرن بیستم و تحت تاثیر نویسندگانی چون پروست و جویس بار دیگر انزوا و درون نگری قهرمان رواج یافت که این بار کاملا متفاوت با انزوای رمانتیک بود. در اینجا جستجوی هویت در دنیای مدرن به چالش اساسی قهرمان و نویسنده بدل می شود. در این مقاله برآنیم تا با بررسی شیوه روایت و گفته پردازی دو رمان نفرین زمین جلال آل احمد و صورت-جلسه ژان ماری گوستاو لوکلزیو نسبت انزوای قهرمان با جهان مدرن را روشن ساخته و نشان دهیم که چگونه انزوا توانسته به امکانی برای مقاومت در مقابل جهان مدرن و ارزش های تحمیلی آن تبدیل شود.
    کلید واژگان: انزوا, زندگی مدرن, مقاومت, گسست, پیوند, آل احمد, لوکلزیو}
    Farideh Alavi *, Seyyed Ehsan Hosseini
    The isolationist hero in the romantic work has a bright front. The Romantic hero explores the inside by exploring the world and contacting nature. This action is not necessarily in the face of modernity, but rather reflects the nostalgia of humanity far removed from its roots and nature. In the twentieth century, under the influence of writers like Proust and Joyce, the hero's isolation and introspection again came into being, which was quite different from romantic isolation. Here, the quest for identity in the modern world becomes a major challenge for the hero and writer. In this article, we seek to elucidate the style of isolation of the hero with the modern world and to show how isolation has enabled a resistance to the modern world and its imposed values, by examining the narrative and enunciative analysis of the two novels, Cursing of the Land by Al-e Ahmad and the Interrogation by Le Clézio.
    Keywords: isolation, modern life, Resistance, Rupture, fusion, Al-e Ahmad, Le Clézio}
  • محمود خرسندی رسول دهقان ضاد شهرضا
    در این مقاله سعی شده تا تشاوم در دیوان لزومیات ابوالعلای معری مورد بررسی قرار گیرد،بنابراین ابتدا به زندگی شاعر پرداخته و در ادامه مبحثی در معرفی دیوان لزومیات وی ارائه شده است؛در بخش دوم،معنی لغوی و عرفی تشاوم آمده است و در بخش سوم،شواهد تشاوم در دیوان لزومیات ابوالعلاء ارائه گردیده که قسمت اصلی مقاله را همین بخش به خود اختصاص داده است.
    کلید واژگان: تشاوم, لزومیات, ابوالعلاء, انزوا, تهاجم}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال