به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بلند الحیدری » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بلند الحیدری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • طیبه سیفی*، مهدی فاضلی، مهدی آبرون

    لقد عرف الشعر العربی تطورات عدیده فی مسار حرکته الإبداعیه منذ القدم حتی یومنا هذا؛ وکانت هذه التطورات نتیجه تغییر الظروف الاجتماعیه والسیاسیه والدینیه والاقتصادیه فی المجتمع العربی؛ اما فی العصر المعاصر، وخاصه فی عصر النهضه الادبیه، فإن اختراع الطباعه وانتشار ثقافه القراءه والکتابه ادی إلی انتشار الشعر عبر النص المکتوب علی عکس ما کان فی السابق وعند القدماء؛ وهذا الانتقال من الشفهی إلی المکتوب ادی إلی الإبداع عبر المکتوب وفی النص المکتوب عند معظم الشعراء. ولکن واجه الشعراء مشاکل عدیده فی مسارهم وفی انتقالهم من الشفهی إلی المکتوب، فاهتموا لحلها بالإبداع فی النص المکتوب. ومن هولاء المبدعین المعاصرین الذین حرصوا علی هذا النوع من الإبداع، هو الشاعر العراقی، بلند الحیدری، الذی کان شاعرا مبدعا فی اسالیبه الجدیده التی لا یجاریه فیها إلا شعراء قلایل من العراق. إن مکانته العالیه واسلوبه الإبداعی فی هذا المجال دفعنا إلی ان نقوم فی هذا البحث برصد التشکیل البصری وظواهره الطباعیه البیاض والسواد، وعلامات الترقیم ودلالاته فی اشعاره. ویهدف هذا البحث من خلال المنهج الوصفی التحلیلی إلی فتح رموز هذه الظواهر والکشف عن الاسباب التی دعت الشاعر إلی ان یلح بها. ومن خلال دراسه اشعار بلند الحیدری، وجدنا بکثافه استخدام ظاهره التشکیل البصری للسواد والبیاض وعلامات الترقیم فی شعره، ووصلنا إلی جمله من النتایج، اهمها هی ان الشاعر یستخدم هذه الظاهره؛ لانه یواجه احیانا عجز اللغه المالوفه عن إیصال فکرته واحاسیسه؛ وإضافه إلی هذا، انه یهدف إلی نظم القراءه والتحفیز علیها، کما یرید ان یمنح القاری فرصه للمشارکه فی التاویل وتفسیر کل ما یدور فی النص الشعری.

    کلید واژگان: الشعر المعاصر, التشکیل البصری, البیاض والسواد, علامات الترقیم, بلند الحیدری}
    Tayebeh Seyfi *, Mehdi Fazeli, Mahdi Abron

    The Arabic poetry has been continuously changing from the past up to now. For example, it has been partly revolutionized in the terms of form. One of the recognizable elements in terms of the form change is writing the poem on the paper unusually and using writing symbols instead of the text. This kind of poem releases the poet from the bonds of the past and gives complete freedom to him; yet, the contemporary poet, when expressing his opinions and thoughts, faces some problems that cause him not to be able to speak explicitly with complete freedom, thereof, the content of the contemporary poem is not explicit like the past. Different elements such as the environment, time, political circumstances, etc. have been involved in the content of the poem. These changes led to more connection of the reader with the poet and poem in a way that the reader has been transformed into an inseparable part of the contemporary poem. In other words, the reader has the main role of understanding the untold issues of the poet. The present descriptive-analytical study aims to investigate the visual form of the poems of contemporary Iraqi poet, Boland Al-Heydari, in terms of blackness and whiteness, writing symbols, and the reasons for using them. He especially emphasizes this kind of innovation in his own poem and there are few poets in Iraq who can compete with him in creating this kind of innovation. Biaz (whiteness and empty space) that is phrased to the poet’s silence and Savad (full and black space) which is phrased to the poet’s voice and shout, are called as the main and meaningful elements of the contemporary poem in which the poet puts some spaces in widespread parts of his poem with some special purposes and motives. In the present study, the cases of using these elements in the poem have been grouped to understand the poet’s purposes from whiteness, blackness, and writing symbols. The poet sometimes prevails the blackness (of the text) to the whiteness (of the paper) and sometimes decreases it which is numerously found in Boland Al-Heydari’s poems a lot. He cannot say all of his words because of being stuck in some problems like what was mentioned. Thus, he tries to make the reader accompany him by presenting some cues regarding blackness along with creating an interactional and associated connection with the contact to take him to understand the untold concerns. The untold issues that have been mentioned only in the absolute whiteness lead to meaning production and even diverse multi-meaning from readers’ point of view. Boland Al-Heydari has used whiteness for expressing his own status. He has used the wonder whiteness to show his amazement and accompany the reader in this wonder. He has also used the location whiteness for the silence. In sum, he represents the whiteness and blackness game in his poem well. Writing symbols have a special position in the texts to simplify reading and writing. But, writing signs in the poem have different definitions. Writing symbols in Boland Al-Heydari’s poems are recognized as the signs to simplify the comprehension of the poem, but the poet wants to determine a certain affair in the poem. Boland Al-Heydari uses writing symbols in their unusual place in some of his poems, for example, the poet has used three dots at the beginning of the line to make the reader understand the subject and comprehend the poet’s intention. This, in addition to improving the interaction and connection of the contact with the poet, also increases the beauty of the poem. The notable point is that the poet looks for transforming his acoustic echo in the form of shape and wants to show his problems climax in that form (i.e. writing symbols). As a result, Boland Al-Heydari has used this form or the outward shape for more contemplation and thinking of the reader and his participation in the poem. He has used such shapes and writing symbols for infusing his word, which the usual language is not able to infuse. In fact, the poet is hidden behind the white curtains of his poem and he wants to surprise the readers using the blackness he has presented in the poem. This technique in Bolad Al-Heydari’s poems has been the basis of his poetry books and his poems are full of outspread writing symbols and whiteness and blackness. Therefore, Boland can be considered as one of the fighter poets. Had he not used such techniques, he would have been forgotten. Such outward shapes made him immortal in his poems.

    Keywords: Visual Composition, Black, White Symmetry, Punctuation Marks, Boland al-Heydari}
  • محمدرضا بیگی، عزت ملاابراهیمی، بهرام پروین گنابادی*، لیلا قاسمی

    الانحراف هو الخروج عن القواعد التی تحکم اللغه القیاسیه وعدم التطابق مع اللغه القیاسیه والتقلیدیه، مما یتسبب فی دینامیکیات اللغه، وهذا ما جعل الشعراء فی لغات مختلفه یظهرون اهتماما کبیرا بهذه الطریقه. یمکن للانحراف کتقنیه لغویه بارزه ان یثری الشعر ویصل به إلی حدود الشعریه، ویمکن ان تتجلی هذه التقنیه فی مکونات مختلفه من الشعر. وفی هذا الصدد، حاولنا بحث هذه المساله فی دیوان الشعراء الاربعه المذکورین فی هذا البحث، وهم یوسف الخال وبلند الحیدری ونیما یوشیج واحمد شاملو کعنصر لبناء الشعر.بهذه الطریقه، عند تالیف الشعر، یبحث الشعراء، بمساعده ذوقهم وموهبتهم الفنیه، عن اکثر الکلمات إبداعا وغرابه. فی الشعر تجد الکلمات حیاه جدیده وتتضاعف قوتها وتتوسع فی معان ووظایف مختلفه. من القواسم المشترکه لقصاید هولاء الشعراء الاربعه، کثره الانحرافات الدلالیه فی قصایدهم، والواضح ان هولاء الشعراء فی عصرهم کانوا یعتبرون شعراء خارجین عن التقالید فقد مثلوا صوت الاحتجاج والغضب فی المجتمع الذی عاشوا فیه، وجسدوه فی شعرهم بهذا النوع من الانحراف عن القواعد، وبالتالی اعتبر کل منهم شاعرا صاحب اسلوب، وبنفس الطریقه، فقد جذبوا جمهورهم إلیهم.

    کلید واژگان: الانحراف الدلالی, یوسف الخال, بلند الحیدری, نیما یوشیج, احمد شاملو}
    MohammadReza Beigi, Ezzat Mullah Ebrahimi, Bahram Parvin Gonabadi *, Leila Ghasemi

    Abnormality, that is, deviation from the rules governing the language of the norm and non-conformity with the standard and conventional language, which causes the dynamics of the language, which has caused poets in different languages ​​to show great interest in this way. Abnormality as an outstanding linguistic technique can enrich poetry and bring it to the border of poetry. This technique can be manifested in various components of poetry. In this regard, an attempt has been made to examine this issue in the divan of the four poets considered in this research, namely Yousef Al-Khal, Boland Al-Heydari, Nima Yoshij and Ahmad Shamloo as a poet-making element.From the commonalities of the poems of these four poets, the high frequency of semantic aberrations in their poems and what is evident is that these poets in their time were considered as poets breaking the tradition and the voice of protest and anger of the society in which they lived. They have reflected with this type of norm-breaking, and thus each of them has been introduced as a poet with a style, and in the same way, they have attracted their audience to them.

    Keywords: Semantic Abnormality, Yousef Al-Khal, Boland Al-Heydari, Nima Yoshij, Ahmad Shamloo}
  • علی سلیمی*، علی اکبر محسنی، عاطفه بازیار

    بلند الحیدری، از معروف ترین شاعران نوگرای عراق و سیاوش کسرایی نیز از مشهورترین شاعران نیمایی معاصر ایران است که هردو در دوران پرآشوبی می زیستند؛ از یک سو فضای سنگین استبداد ایران که زیر سلطه حکومتی خودکامه اداره می شد، بر اندیشه سیاوش کسرایی و از سوی دیگر وقوع جنگ جهانی دوم و حاکمیت رژیم دیکتاتوری بعثی، بر جان بلند الحیدری تاثیر نهاد. این وقایع همراه با حوادث تلخ دیگر، زندگی شخصی و اجتماعی و به ویژه نگرش این دو شاعر به مفهوم مرگ و زندگی را تحت شعاع خود قرار داد. الحیدری در سروده های خود به زندگی نگرشی منفی دارد، به گونه ای که ناخشنودی او از زندگی و گرایش شدیدش به مرگ، در شعر او هویداست. این درحالی است که کسرایی، هنگام بیان نابسامانی های زندگی، در سروده های خود، به زیستن امیدوار است و به آن نگاهی مثبت دارد. هرچند گاهی اوقات، فشارها و مشکلات جامعه، او را نیز چون الحیدری به گلایه و تنفر از آن وامی دارد، با این همه، کسرایی در سنجش با الحیدری، نگاهی امیدوارانه به زندگی دارد. هردو شاعر، زندگی را ناپایدار تلقی کرده و مرگ را به مثابه سرنوشت حتمی همه انسان ها پنداشته اند و آسایش خود را در استقبال از آن یافته اند. هرچند گاه به گاهی تصویر ترسناکی از آن نیز ارایه داده اند. پژوهش پیش رو، کوشیده است تا نقاط مشترک و همچنین اختلاف اندیشه این دو شاعر معاصر درزمینه دو مفهوم پرکاربرد مرگ و زندگی را با ذکر شواهد شعری آن ها بررسی کند.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, بلند الحیدری, سیاوش کسرایی, مرگ, زندگی}
    Ali Salimi*, AliAkbar Mohseni, Atefeh Baziyar

    Boland al-Heydari is one of the famous modernist poets of Iraq and Siavash Kasraie is one of the most famous contemporary Nimaei poets of Iran. Both of them lived in a period of chaos. On one hand, the heavy atmosphere of tyranny of Iran, then dominated by an authoritarian government, influenced on Sivash Kasraie’s thoughts; on the other hand, the outbreak of the second World War and the dictatorship of the Baathist Regime have greatly influenced Boland al-Heydari’s life. These events along with other bitter events strongly affected their political and social positions particularly their attitudes towards the concept of death and life in their poetry. Al-Heydari has a negative outlook towards life, so that his pessimism over life and his severe tendency to death are obvious in his poems. However, unlike his viewpoint, Kasraie has a positive view towards the social life insofar as when he expresses the social instabilities, the optimism is reflected in his poems. Nevertheless, the pressures and the social and political problems of life sometimes make him complain and express dissatisfaction with life. Kasraie in comparison with al-Heydari has a hopeful outlook towards life. Both poets treat life as unsustainable and regard death as the fate of all human beings, they present a grim picture of death and they find their welfare in embracing it. This study attempts to analyze the common themes as well as different positions about the most widely used concepts of death and life in the poems of these two contemporary poets due to their poetic evidences.

    Keywords: Comparative Literature, Boland al-Heydari, Siavash Kasraie, Death, Life}
  • سودابه مظفری*

    یقوم هذا البحث علی دراسه الابعاد الدلالیه لجدلیه الانا مع الآخر فی شعر بلند الحیدری من خلال الترکیز علی دیوان «الخطوات فی الغربه» ودیوان «اغانی الحارس المتعب». تهدف الدراسه إلی الاجابه عن هذین السوالین: ما هی ابعاد الدلالیه المنعکسه للجدلیه مع الآخر فی شعر بلند الحیدری؟ لماذا لجا الشاعر إلی هذه التقنیه؟ تقوم هذه الدراسه علی اساس التحلیل النفسی لتربط ابعاد دلاله جدلیه الانا مع الآخر بعواطف الشاعر ومشاعره مقترنا بالمنهج الوصفی التحلیلی- الإحصائی محاوله الاستشهاد بنماذج شعریه داله علی جدلیه الانا مع الآخر للکشف عن القیم التشکیلیه لدلالاتها فی اشعاره. وقد وظف بلند هذه التقنیه لخدمه اغراضه السیاسیه والاجتماعیه، وللتعبیر عن قلق نفسه وتوترها وتوظیفا جمالیا لإغناء صوره الشعریه ذات الصله بالایحاء.

    کلید واژگان: بلند الحیدری, جدلیه الانا والآخر, الدلالات, الذات, الغیر}
  • مهدی ناصری، حیدر محلاتی
    یشترک الشعر الفارسی والعربی فی العدید من المجالات کما یشترک الشعراء الإیرانیون والعرب فی اسلوب الشعر وموضوعه، وتراکیبه وموسیقاه. ویعتبر الشاعر الإیرانی الشهیر، مهدی اخوان ثالث، والشاعر العراقی البارز، بلند الحیدری من بین الشعراء الذین نری الکثیر من اوجه التشابه فی اشعارهم، وهی قواسم مشترکه تبحث فی دراسات الادب المقارن. فقصیده قاصدک لاخوان ثالث تشترک مع قصیده ساعی البرید لبلند الحیدری فی الکثیر من الموضوعات والمفاهیم المختلفه. من هنا فإن هذه الدراسه ومن خلال تبنی ها منهجا وصفیا تحلیلیا تحاول دراسه هاتین القصیدتین من حیث المضامین المشترکه، والمحسنات اللفظیه والمعنویه، وظاهره التکرار واغراضه، ومن ثم الموسیقی والجرس الشعری. ولاشک ان تحدید مصدر إلهام هاتین القصیدتین یساعد کثیرا فی فهم العلاقه الشعریه العمیقه بین الإیرانیین والعرب. وقد توصل البحث الی نتائج عده اهمها ان القصیدتین اشترکتا فی التعبیر عن هموم الناس وآلامهم من خلال استخدام التعابیر البسیطه المعبره عن الحاله الاجتماعیه التی عاشها کل من الشاعرین، وهی ظروف کادت تکون فی الغالب متشابهه ومماثله.
    کلید واژگان: الادب المقارن, بلند الحیدری, ساعی البرید, قاصدک, مهدی اخوان ثالث}
    Mahdi Naseri, Heidar Mahallati
    Arabic and Persian poems have numerous common points and poets of these two languages share the same point in style, subject, structure and music of poetry. Mahdi Akhavan Thaleth, famous Iranian poet, and Boland Al-Heidari, well-known Iraqi poet, are among poets who have many similarities in their works. As an example, there are some conceptual and verbal similarities between Qasedak and Saee Al-barid (postman) and authors of this article investigate them in analytical- descriptive method. Undoubtedly, recognition of inspiring origin of these two common poems is very helpful in knowing deep poetic relation of Persian and Arabic languages. Results of this research show that these two odes are very similar in many cases as social themes particularly expressing people's suffering and difficulties, simplicity of speech figures of thought as well as speech, diverse ways of expression, poetic musicality, repetition and its aims and contents.
    Keywords: Comparative literature, Mahdi Akhavan Thaleth, Qasedak, Boland Al heidari, Saee Al Barid}
  • علی اصغر حبیبی، الهام قربانی
    علاقه مندی به وطن و ترسیم ابعاد گوناگون آن از اصلی ترین دغدغه های فطری هر شاعر متعهد محسوب می شود، امری که در قرن اخیر به واسطه بروز دگرگونی های بسیار در عرصه اجتماعی و سیاسی کشورهای جهان سوم بیشترین اهتمام شاعران را به خود معطوف داشته-است. در پی رخدادهای پس از جنگ جهانی دوم، عراق نسلی از شاعران را به خود دید که با نگرشی متعهدانه به مسائل و فجایع کشور خود می نگریستند. دراین بین باید «بلند الحیدری» را از متعهد ترین شاعران معاصر عراق قلمداد نمود. ازاین رو، در پژوهش حاضر نگارندگان سر آن دارند تا با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، وطن سروده های این شاعر را در سه محور «خفقان و استبداد در عراق»، «عقب ماندگی و خمودگی وطن شاعر» و «کودک، بازتاب آینده و مقاومت در عراق» واکاوی نماید. نتایج این جستار حاکی از آن است که بلند، نقد قدرت حاکم بر جامعه را سرلوحه کار خود قرارداد و استبداد و استعمار عراق که عقب ماندگی جامعه را به دنبال داشت، آشکار نمود و اثرات این دو علت را در نسل آینده وطنش نشان داد. نسلی که امروز کودکانی بی گناه هستند و رنج جنگ و حرمان را متحمل می شوند و در شعر بلند از آنان به عنوان قهرمانانی بی همتا درراه آزادی وطن یاد می شود.
    کلید واژگان: بلند الحیدری, عراق, وطن, مقاومت, شعر نو}
    Dr. Ali Asghar Habibi, Elham Ghorbani
    Patriotism and drawing its various aspects is considered the most important inherent concerns of any undertaking poet, which in the recent century, has attracted the most attention of poets, due to many political and social transformations in the third world countries. Following the events of World War II, a generation of Iraqi poets was born which pursued their country's problems and atrocities responsibly. Among them, Boland Al Haidary can be considered as one of the most undertaking contemporary poets in Iraq. Hence, in this study the authors intend to study his poems in three topics, namely "oppression and despotism at homeland", homeland backwardness" and "Child, future reflection and resistance at homeland", based on descriptive-analytical method. Results of this query suggest that Boland has criticized the power over the society and has revealed oppression and colonization of Iraq which led to society backwardness and showed the effects of these two reasons at the next generation of his homeland. A generation of children which are innocent nowadays and suffer the war and in the Boland's poem, they are considered as matchless heroes at the path of freedom of homeland.
    Keywords: Boland Al Haidary, Homeland, resistance, Modern poem}
  • حیدر محلاتی

    دو شعر معاصر فارسی و عربی زمینه‌های مشترک بی‌شماری دارند و شاعران این دو زبان از نظر سبک، موضوع، ساختار و موسیقی شعر نقاط تلاقی فراوانی دارند. مهدی اخوان ثالث، شاعر پرآوازه ما، و بلند الحیدری، شاعر سرشناس عراقی، از جمله شاعرانی هستند که در اشعار آنان شباهت‌های فراوانی می‌توان دید. دو شعر معروف قاصدک و ساعی البرید (نامه‌رسان) این دو شاعر، وجوه مشترک موضوعی و مفهومی دارند که نگارنده مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع می‌پردازد. بی‌شک شناسایی خاستگاه الهام‌بخش این دو شعر مشترک کمک شایانی به شناخت ارتباط عمیق شعری این دو زبان می‌کند.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, بلند الحیدری, ساعی البرید, قاصدک, مهدی اخوان ثالث}
  • مهین حاجی زاده، علی فضا مرادی
    نوستالژی به عنوان موضوعی روانشناختی، یکی از ویژگی های ادبیات و هنر است که در طول تاریخ ادبی، همواره مطرح بوده و در هیچ دورهای از ادوار تاریخ ادبی، کم رنگ نشده است، بلکه همواره شعرایی بودهاند که بنا به دلایلی، از جمله عدم سازش با جامعه و یاسلطه حاکم، راه غربت را در پیش گرفتهاند. بنابراین، نوستالژی در معنای عام کلمه، سابقهای به قدمت زندگی بشری داشته و همواره یکی از دغدغه های زندگی بشری بوده است. شاید دلیل عمده غربت گزینی شعرا این باشد که شخص شاعر، برخوردار از حسی ظریف بوده که قدرت تحلیل او را نسبت به دیگر اقشار جامعه بالا برده و موجب می شود در برابر رفتارهای ناخوشایند حکومت و جامعه، موضعگیری نموده و راه غربت را برای خود برگزیند و این موضوع همان است که مقاله حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی در شعر بلند الحیدری، شاعر معاصر عراقی بررسی کرده و ضمن بیان انواع نوستالژی در شعر ایشان، عوامل پیدایش این انواع را نیز مورد تحلیل قرار داده و به این نکته دست یافته است که مشکلات موجود در زندگی خانوادگی بلند الحیدری، شرایط روحی شاعر و دیگر شرایط موجود زمانی و مکانی از جمله عوامل پیدایش این حس نوستالژی نزد شاعر میباشد.
    کلید واژگان: نوستالژی, شعر معاصر عربی, عراق, بلند الحیدری, غربت روحی}
    Dr. Mahinhajizade, Alifaza Moradi
    Nostalgia, as a psychological notion has always been a characteristic of literature and art. It has been a matter of consideration throughout the literature history. Not only it does not fade away in any of the ages in the history of literature, but also it can be observed in the works of those poets who had to live far from their homeland due to their disagreement whether with the community or the ruling government. Therefore, the history of nostalgia dates back to the early stages of the history of mankind as it has always been one of his concerns in life. Perhaps, the main reason behind a preference of alienation among some poets is that generally, poets posses a delicate sense that makes them more competent in their analytical ability than the other members of the society. This capability enables such poets to take position against the harsh behaviors of the government and society, and thus, they prefer to migrate. This is the very issue that the present descriptive-analytical study tries to examine in the poetry of Boland Al-Heydari, a contemporary Iraqi poet. The current study also identifies different aspects of nostalgia in his poetry and investigates the factors which contributed to the development of such different nostalgic feelings. The findings of the study reveal that the poet's familial problems and his mental status, as well as his contemporary temporal and situational conditions are the major factors that resulted in a sense of mental alienation in his poetry.
    Keywords: Nostalgia, Contemporary Arabic poetry, Boland Al Heydari, Mental Alienation.}
  • حسین کیانی، مرضیه فیروز پور
    القناع فی مذهب «یونغ» النفسی یعتبر انموذجا بدئیا یرتدی من اجل تحقیق متطلبات المجتمع. الازمات السیاسیه والاجتماعیه الناجمه عن الحرب العالمیه الثانیه جعلت الشعراء تتمسک بکل وسیله للتعبیر عما یجری فی اذهانهم. إحدی هذه الوسائل هی الالتجاء إلی تقنیه القناع الذی یستعیر الشاعر بواسطتها شخصیه تراثیه ویتحد بها لتکون ناطقه بلسانه ومعبره عن رویته.
    تحاول هذه الدراسه ان تبحث عن القناع الاسطوری فی شعر بلند الحیدری من مشهد النقد النفسی عند یونغ، فبعد تبیین الإطار النظری للبحث فی نظریه «یونغ» فی اللاشعور الجمعی ونماذجه البدئیه، تقوم بدراسه الاساطیر التی تقنع بها بلند الحیدری فی شعره. تختار هذه الدراسه المنهج النفسی اساسا لبحثها.
    یتبین من خلال البحث ان استعانه بلند الحیدری باللاشعور الجمعی ونماذجه البدئیه جعله یهتم فی استدعائه للشخصیات التراثیه والتقنع بقناعها اهتماما بالغا بالشخصیات الاسطوریه، ذلک انها وفرت له فرصه المزج بین الحاضر والماضی وفرصه التوحد بین تجربته الذاتیه والتجربه الجماعیه. کذلک یظهر ان الشاعر فی تقنعه باقنعه الشخصیات الاسطوریه یختار قناعا یقرب من حاله (اللاشعور الشخصی) وحال مجتمعه (اللاشعور الجمعی)، لذلک إذ یری عدم المناسبه والمقاربه بینهما وبین قناعه، یبدل ذاک القناع بقناع آخر او یغیر الاسطوره ویخلق منها اسطوره حدیثه مناسبه یتقنع بها ویتحدث من وراءها.
    کلید واژگان: الاسطوره, بلند الحیدری, القناع, النقد النفسی, یونغ}
    Hosein Kiani, Marzie Firozpour
    Persona in Jung doctrine is an archetypes that human use it to achieve the society''s problem by using legacy personality and the face handling their persona to say their own words. This research wants to check the myth persona from Jung criticism psychology viewpoint on Boland al Heidaris poetry and because of this reason after checking collective unconscious and its archetypes it starts to check the myths that Boland al Heidari use them in his poetry research shows that Bolan al Heidari help making from collective unconscious and archetypes cause that he emphasize on myth personality and use their persona because this personalities give him chance to connect the past and present and connect him to people. Also in this way poet choose a persona that is more close to personal unconscious and collective unconscious because of this whenever distance happened, he change it and make an appropriate persona.
    Keywords: criticism psychology, Jung, persona, myth, Boland Al Heidari}
  • سید فضل الله میرقادری، مرضیه فیروزپور
    الانیمه فی مدرسه یونغ، إحدی النماذج البدئیه التی تعتبر مظهرا لطبیعه نسویه ورثت فی لاشعور الرجل الجمعی وتوثر علی عاطفته ومیله إلی المراه والطبیعه. هذه الازدواجیه الجنسیه، انعکاس للحقیقه البیولوجیه التی تقرر ان العدد الاکبر من «الجینات» المذکره او المونثه، هو عامل رئیس فی تحدید جنس الإنسان. العدد الاقل من الجینات للجنس المباین یودی إلی تکوین شخصیته فی اللاوعی. تظهر هذه الشخصیه فی الاحلام، والاوهام والاعمال الفنیه. تحاول هذه الدراسه ان تحلل اشعار بلند الحیدری من منظار هذا الجزء الانثوی وتبین کیفیه ظهوره فی شعر هذا الادیب، معتمده علی المنهج المتکامل. اما النتائج التی توصل إلی ها البحث، فهی ان انیمه الشاعر تظهر عنده بوجهی ها السلبی والایجابی، لکن وجه ها السلبی اکثر ظهورا من وجه ها الإیجابی، وهی معروفه لدی الشاعر وغیر ثابته، تحمل الاسماء التی تتناسب معها ولها تاثیر وافر علی الشاعر ورویته نحو الحیاه.
    کلید واژگان: یونغ, اللاشعور الجمعی, النماذج البدئیه, الانیمه, بلند الحیدری}
    Seyed Fadlollah Mirghaderi, Marzieh Firoozpoor
    Anima is the appearance of the nature of the Feminist in herited in the unconscious of the man, in school of Young. It affects his passion and his tendency to women and nature. This study attempts to study Anima and its features on Buland al-Haidari’s poems who was assisted by collective unconscious and initial models to restore people to their ideal and old life. This research concludes that this social poet, during being influenced by his Anima, is subjected by his contradictory character, sometimes loves his Anima and sometimes hates it. But generally he is influenced by his negative Anima more than his positive Anima and it’s because of either his bad relationship with his mother or his apprehensive society.
    Keywords: Anima, Buland al Haidari, Collective unconscious, The initial models, Young}
  • علی اکبر محسنی، رضا کیانی
    رمانتیسم یک جنبش بزرگ هنری بود که در اواخر قرن هجدهم میلادی در اروپا پدیدار شد. این جنبش توانست اندیشه بسیاری از ملل جهان، ازجمله جوامع عرب، را تحت تاثیر آرا و اندیشه های نوین خود قرار دهد. در حوزه شعر و ادب، گرایش شاعران و نویسندگان عرب به رمانتیک غربی، زمینه های لازم را برای نفوذ و رسوخ این جریان در ادبیات عرب فراهم آورد. در این میان، «بلند الحیدری»، شاعر نوگرای عراق، از چهره هایی به شمار می آید که جلوه های ویژه رمانتیسم، به روشنی و گستردگی، در اشعار او بازتاب یافته است؛ به گونه ای که بخش عمده ای از ارزش های نوسروده هایش مرهون و مولود عناصر نقش آفرین مکتب رمانتیسم است. با نگاهی ژرف به نوسروده های الحیدری به آسانی می توان دریافت که رمانتیسم جاری در اشعار وی، رمانتیسمی اندوهگین و حسرت بار است. احساسات اندوه بار، گذر شتابان عمر، حس بازگشت به دوران کودکی، حسرت بر خاطرات گذشته، اندوه بر سیما و سیرت دگرگون شده روستا و غم سنگین غربت از عواملی اند که به رمانتیک شعر او فضایی غم انگیز داده است. این مقاله تلاش می کند وجهه گرفته و گریان رمانتیسم را ازخلال نوسروده های بلند الحیدری مورد نقد و بررسی قرار دهد. برآیند این تحقیق بیانگرآن است که شخصیت عاطفی الحیدری در سروده هایش، تحت تاثیر عواملی بوده است که با بن مایه های غم-انگیز مکتب رمانتیسم کاملا تطابق دارد.
    کلید واژگان: رمانتیسم, اندوه رمانتیک, شعر معاصر عراق, بلند الحیدری}
  • وفادار کشاورزی*، مرضیه فیروزپور
    کهن الگوی سایه عمیقترین سطح ناخودآگاه جمعی، انباشته از غرایز ابتدایی نوع بشر است که انسان آنها را از نیاکان خود به ارث برده است. سایه، بخش تاریک روان ناخودآگاه دارای جنبه های مثبت و منفی است. این پژوهش با تکیه بر ویژگی ها و صفات دوسویه ای که این کهن الگو دارد، به تحلیل اشعار بلند الحیدری، از شاعران امروز عرب، پرداخته است. نتایج این جستار نشان می دهد که سایه با نمودهای مثبت و منفی اش در اشعار این شاعر حضور دارد که نمونه بارز وجدان بیدار اجتماع است. او در تلاش است با محو نکردن سایه زندگی سرشار از خوبی را برای دیگر انسانها به تصویر بکشد.
    کلید واژگان: یونگ, ناخودآگاه جمعی, کهن الگو, سایه, بلند الحیدری}
    Vafadar Keshavarzi*, Marzieh Firoozpour
    The archetype of shadow is filled with the most basic primary instincts of human beings inherited from their primogenitors. Shadow, the dark part of the unconscious has positive and negative points. By focusing on the opposing features and of this archetype, the present research intends to study and analyze Al-Heidaris, the Arabic contemporary poet, long poems. The study indicates that shadow, both with its positive and negative features, can be traced in the poetry of this poet; this in turn signifies a prominent example of the social conscience. By considering the archetype of shadow, he tries to portray a life full of goodness.
    Keywords: Jung, Collective unconscious, Archetype, Shadow, Boland Al Heidari}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال