به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جنایت » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جنایت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اسماعیل برواسی*
    شریف ورزر شاعر کرد عراقی از شعرای معاصر در قرن بیستم است که دوران حیاتش در سایه سیطره رژیم توتالیتر بعث بر اقلیم کردستان سپری شده و شاهد ارتکاب جنایت و نسل کشی بر ضد مردم کرد و رنج و دردمندی آنان بوده است. در چنین شرایطی، ورزر به عنوان شاعری متعهد، سروده های خود را به آینه بازنمایی رنج های مردم و خشونت سیستماتیک و جنایت های رواداشته شده بر آنان از سوی رژیم بعث تبدیل کرده و روایتگر عذاب های مردم بی بهره از حق زندگی و آزادی در سیستم افراط گرای فاشیستی توتالیتر گشته است. از آن روی که تاکنون جستار مستقلی به بررسی پیامدهای هژمونی رژیم توتالیتر بعث در سروده های شریف ورزر نپرداخته است، نگارنده بر آن است تا به تحلیل پیامدهای سیطره رژیم بعث در سروده های شاعر بپردازد. مساله بنیادین پژوهش حاضر این است که جلوه های اقتدارگرایی و تمامیت خواهی منجر به ارتکاب جنایت و خشونت و نسل کشی، چگونه و در چه قالب هایی در سروده های شاعر نمود یافته و با چه مفاهیمی پیوند خورده است؟ جهت بررسی این مساله، نگارنده از روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر بررسی جامعه شناختی بن مایه های سروده های شاعر بهره گرفته است. قتل عام و نسل کشی، کوچاندن قهری و انتقال به اردوگاه های کار اجباری، شکنجه و خشونت سیستماتیک، ویرانگری و تخریب و آوارگی مردم از بارزترین بروندادهای سلطه رژیم توتالیتر بعث بر مناطق کردنشین بوده که در سروده های ورزر بازنمایی شده است و با رویکرد تاریخی سیاسی همه سونگر، روایتگر رنجی جانکاه و خشونت و نسل کشی برآمده از انسانیت زدایی و قتل عامی چندهزار نفره در فرایند هیچ انگاری دیگری بیگانه و غیر عرب بوده است.
    کلید واژگان: ادبیات سیاسی, شریف ورزر, توتالیتاریسم, جنایت, نسل کشی, خشونت, ادبیات کردی}
    Esmaeil Barwasi *
    Beyond the one-sided tenet based on the self-centeredness of totalitarian and fascist regimes, is engraved the elimination of the other from the domain of power and legitimacy, and the deprivation of human rights and citizenship within the framework of the self-written law of considering the other as an inferior race and a hostile enemy in opposition to the integral values of the totalitarian system which defines everything and everyone in the form of a single self-believer in the manifesto of the central totalitarian state, and, by denying the identity of another as an alien, tries to redefine the collective identity in the framework of extreme and fascist racism. Following such an idea, the present age has turned into a hegemonic era of war, violence bloodshed, and genocide, and, the elimination of racial minorities in order to homogenize the belief-ethnic structure of societies under the domination of totalitarian governments shows itself on the injured face of human rights. The result of a hostile attitude towards others and trying to subjugate racial groups is resorting to violence and horrible crimes which has turned the contemporary period into a scene of prehistoric killings and violent behavior and removed the characteristic of civility, coexistence and peaceful human dialogue from its face.
    Keywords: olitical literature, Sharif Varzer, Totalitarianism, crime, Genocide, Violence, Kurdish literature}
  • اسماعیل برواسی*

    عبدالله پشیو و مفدی زکریا از شعرای معاصر هستند که دوران حیاتشان همزمان با سیطره رژیم بعث بر کردستان عراق و استعمار الجزایر توسط دولت فرانسه بوده است. در چنین شرایطی، دو شاعر به عنوان شعرای متعهد، سروده های خود را به آینه بازنمایی رنج های مردم استعمارشده کرد و عرب تبدیل کرده اند و با تاکید بر لزوم استعمارزدایی، انقلاب را تنها گریزگاه رهایی از چنگال استعمار و اشغالگری می شمارند. در پس زمینه گرایش دو شاعر به انقلاب، علاوه بر رنج بردن از اشغال سرزمین و احساس حقارت و سرخوردگی ناشی از آن، عواملی همچون محرومیت، آسیمیله کردن مردم استعمارزده و ارتکاب جنایات وجود دارد که پشیو و مفدی را به سوی طردگرایی و کنش انقلابی سوق داده است. از آن رو که تاکنون جستار مستقلی به بررسی عوامل گرایش پشیو و مفدی به کنش انقلابی نپرداخته است، نگارنده بر آن است تا به بررسی تطبیقی این پدیده در اشعار دو شاعر بپردازد. مسیله بنیادین پژوهش حاضر این است که عوامل زمینه ساز کنش انقلابی، چگونه و در چه قالب هایی در سروده های دو شاعر، نمود یافته و با چه مفاهیمی پیوند خورده است. جهت بررسی این مسیله، نگارنده از روش  تحلیلی و تطبیقی مبتنی بر بررسی جامعه شناختی بن مایه های سروده های دو شاعر بهره گرفته است. وجود عوامل زمینه ای نشات گرفته از هژمونی استعمارگر و اشغالگر، دو شاعر را به طردگرایی و رویکرد انقلابی واداشته است. دامنه اشعار انقلابی مفدی بسیار وسیع تر از اشعار پشیو است؛ اما سروده های پشیو، القاکننده خشمی فراگیرتر است که گاه با کاربرد الفاظ رکیک و آتشفشانی از خشم و نفرت آمیخته می شود.

    کلید واژگان: انقلاب محرومیت, آسیمیلاسیون, جنایت, پشیو, مفدی}
    Esmaeil Barwasi *

    Abdullah Pashew and Mofdi Zakaria are contemporary poets who lived during the reign of Ba’ath in Iraqi Kurdistan and the colonization of Algeria by the French, respectively. As committed poets in such situations, the two have turned their poetry into a mirror for reflecting the suffering of the colonized Kurdish and Arab peoples and by emphasizing the necessity of decolonization, they consider revolution as the only path to freedom from the clutches of colonialism and occupation. In addition to the suffering caused by the occupation of the lands, feelings of humiliation and frustration as the main reasons for these poets' revolutionary tendencies, deprivation, cultural assimilation of the colonized people and other crimes have pushed Pashew and Mofdi to take action in the form of rejectionism and revolution. Due to a lack of independent research on the causes for Pashew's and Zakaria's tendencies for revolutionary action, the present paper intends to do a comparative analysis of this phenomenon as reflected in these poets' works. The main questions to ask are, how and in what forms the underlying factors for revolutionary action are manifested in their poetry and to which concepts these factors are tied. To do so, the author has used a descriptive-analytical and comparative method based on a sociological study of their motifs. The study shows that issues originated from the hegemony of colonization and occupation have forced these poets towards rejectionism and revolutionary action. The scope of Mofdi's revolutionary poems is much wider than Pashew's, but Pashew's poems express a much deeper anger, which is at times mixed with cursing and eruptions of rage and hatred.

    Keywords: Revolution, deprivation, assimilation, crime, Pashew, Mofdi}
  • محمدحسین جواری *، آرزو عبدی

    از دیدگاهی فلسفی، جنایت نوعی از جنون است که مرزهای طبیعت انسانی و عقل را زیر پای می‌‌گذراد. این جنون لحظه‌‌ای، از پوچی جهانی که شخص جنایتکار در آن زندگی می‌‌کند، سرچشمه می‌‌گیرد و به نوعی از طغیان می‌‌انجامد که تمامی قوانین و ارزش‌‌های جامعه را زیر پا می‌‌گذارد. از این رو جنایت به فرایندی رمزآلود بدل می‌‌شود که می‌‌بایست دو عامل طغیان و پوچی در آن بررسی شود. جنایت، به ویژه در فلسفه پوچی، از خلال ترکیب دو عامل پوچی و طغیان تعریف می‌‌شود و در آثار آلبرکامو به وفور بدان پرداخته می‌‌شود. در میان آثار کامو، سه اثر کالیگولا، بیگانه و سقوط، هر کدام به شیوه خود جنایتی برخاسته از دنیای پوچ فرد جنایتکار را به تصویر می‌‌کشند، جانیانی که با زیر پاگذاشتن قوانین، زمینه سقوط خود را نیز فراهم می‌‌آورند. با در نظرگرفتن انواع مختلف جنایت در این سه اثر، در مقاله حاضر سعی بر آن خواهد بود تا انگیزه‌‌های منتهی به جنایت در سه شخصیت جانی و نیز نقش طغیان و پوچی در سرنوشت شوم آن‌‌ها، مورد مقایسه و تحلیل قرار گیرد.

    کلید واژگان: آلبر کامو, بیگانه, پوچی, جنایت, سقوط, طغیان, کالیگولا}
    Mohammad Hosein javari *, Arezou Abdi

    Du point de vue philosophique, le crime est une sorte de folie qui dépasse les limites de la nature humaine et de la raison. Cette folie instantanée trouve ses origines dans l’absurdité du monde que le criminel le vit et aboutit enfin à une sorte de transgression qui menace les normes et les valeurs de la société. Le crime devient alors un procès énigmatique qui doit être déchiffré pour en découvrir les éléments qui correspondent à l’absurde et à la transgression. Le mélange de l’absurde et de la transgression par lesquels se définit l’acte criminel selon la philosophie de l’absurde en particulier, construit un aspect très important de l’œuvre d’Albert Camus. Parmi ses œuvres, Caligula, L’Étranger et La Chute représentent, chacune à leur manière, des crimes qui commencent par la dominance du sentiment de l’absurde chez le personnage criminel et finissent par la transgression des interdits dans les sociétés qui les éliminent progressivement. Tout en considérant les différents types de crime dans ces trois œuvres, nous essayerons, dans ce travail de recherche, d’analyser et de comparer les motivations de crimes des trois personnages tout en étudiant le rôle de l’absurde et de la transgression dans leur destin néfaste.

    Keywords: l’absurde, Albert Camus, Caligula, La Chute, le crime, L’Étranger, la transgression}
  • عبدالله حسن زاده میرعلی*، حر پریمی

    سبک گوتیک که ابتدا درقرن دوازدهم میلادی درمعماری جلوه کردو بیانگر راز و وحشت بود در قرن هجدهم، ژانری در داستان نویسی گردید. دراین گونه داستانها،نویسندگان، با ایجاد فضایی وحشتناک و توصیفات جزیی و تخیلی، خوانندگان را با دهشت و راز مشغول می سازند. شخصیت های این آثار، انسانهایی نامتعادل، روان پریش و بعضا جنایتکارند.اشاره به محیط های گرفته و دورافتاده و خالی ازسکنه وحشت آور ازدیگر عناصر اینگونه آثاراست. دراین مقاله به روش تحلیلی- توصیفی رمان سمفونی مردگان ازمنظرعناصرگوتیک موردبررسی قرارگرفته است که به خاطرداشتن فضاهایی تیره وگرفته وشخصیتهایی با ویژگیهای هول آور وبیمارگونه و بی رحم،می توان آن را در دسته آثارگوتیک جای داد. فضاهایی که در این اثر به آنها اشاره شده است با مکانها و موقعیتهای گوتیک ترسیم می شود. اشاره به مکانهایی چون گورستان و زیرزمین که عمدتا تاریک و سرشار از نمادهای ایجادهراس است مثل برف و برگهای زرد پاییزی وصدای کلاغ و زوزه گرگ و...فضای مناسبی برای القای وحشت به وجودآورده است.اما مهمترین مولفه گوتیک این داستان در شخصیتهای آن نمود دارد که همگی آنها گرفتار معضلی هستندو ویژگی مشترک آنها تنهایی شان است که هرچند به ظاهردرکنارهم زندگی می کنند؛اما در درون احساس تنهایی دارند وهمین عامل موجب عدم تفاهم ودرک آنها می شود که درقالب اندیشه های مالیخولیایی وبیماری ومرگ یا خودکشی وقتل- برادرکشی- رخ می نماید.

    کلید واژگان: رمان گوتیک, سمفونی مردگان, جنایت, عباس معروفی}
    Abdollah Hasanzadeh Mirali *, Hor Parimi

    The Gothic style, which first appeared in the 12th century in the Effect Architecture, represents mystery and horror. In the eighteenth century, it became a genre of story. In these stories, the writers, by creating terrifying atmosphere and imaginative description, make the readers more Horror and secret. The characters of this genre are unbalanced, psychotic and sometimes criminal. Another property of this genre is existence the faraway, abandoned, and dreadful places in the stories. In this paper, the analytical-descriptive method of the novel Symphony of the Dead is reviewing from the perspective of the Gothic style that because of its mysterious space and Characters with devious, sickly and cruel features can be categorized as a Gothic style. Places like the cemetery and the basement, which is mostly dark and full of symbolic icons such as snow, fall yellow leaves, the sound of the crows, and the wolf ... creating a good atmosphere for provoking horror. But the most important Gothic component of this story is in its characters, all of whom are involved with a problem and their common feature is their loneliness, which, although they seem living in together, are lonely within themselves, and this causes disagreements and misunderstanding, which occurs in the form of melancholic, illness, death or suicide and murder-abortion.

    Keywords: Gothic novel, Symphony of the Dead, felony, Abbas, maroufi}
  • زهرا محمدی*، آیدا اسحاقیان
    میخاییل میخاییلویچ باختین (1975-1895) یکی از منتقدان نامدار قرن بیستم است که ارزش بسیاری از آثار او تا پیش از مرگش بر جامعه روسیه آشکار نشد. باختین مسائل بوطیقای داستایفسکی و مسائل آثار داستایفسکی را با رویکردی نوین به آثار و اندیشه داستایفسکی به نگارش در آورده است. باختین در این دو اثر، رمان داستایفسکی را فضایی سرشار از گفتمان و کارناوالی پر از زهرخند می داند.
    فیودور میخایلوویچ داستایفسکی (1821-1881) نویسنده قرن نوزدهم مکتب رئالیسم است. او از پیشگامان و الهام بخشان فلسفه اگزیستانسیالیسم نیز به شمار می رود. فیودور داستایفسکی با رمان مردم فقیر در ادبیات روسیه مطرح شد و رمان برادران کارامازوف به عنوان واپسین میراث ادبی او شناخته می شود.
    با توجه به اینکه محور اصلی برادران کارامازوف توصیف دقیق و روانشناختی دنیای ذهنی تک تک شخصیت های رمان است، مقاله حاضر با تکیه بر نظریات باختین درباره جهان آثار داستایفسکی، به تحلیل رمان و دنیای درون شخصیت های اصلی آن و فراز و فرود روحی قاتلان بالقوه این اثر می پردازد.
    کلید واژگان: باختین, برادران کارامازوف, جنایت, داستایفسکی, کارناوال, هجو منیپی}
    Zahra Mohammadi *, Ayda Eshaghian
    Fyodor Mikhailovich Dostoevsky (1821-1881) is the 19th century writer of the realism school and is among the pioneers of the existentialism philosophy. He became famous in Russian literature by the Poor People novel.
    Since the Dostoevsky’s approach in this novel is mostly detailed descriptions of individual mental and psychological world of the novel's characters, we try to analyze to analyze the novel and the world's main characters as potential killers.
    Mikhail Mikhailovich Bakhtin, one of the most prominent critics of the twentieth century that the value of many of his works until his death on Russian society was not obvious. Bakhtin wrote "Problems of Dostoevsky's Poetics" and "Problems of Dostoevsky's works" with a new approach to Dostoevsky's works.
    In this article we will try to analyze characters in "The Brothers Karamazov" and emotional ups and downs of a potential murderer rely on Bakhtin's ideas.
    Keywords: Dostoevsky, The Brothers Karamazov, Crime, Bakhtin, carnival, satire Mnypy}
  • محمدحسین جواری، آرزو عبدی
    موضوع جنایت همواره توجه نویسندگان را که در جستجوی پرداختن به طرح های داستانی پیچیده بوده اند، جلب نموده است. به واسطه جنایاتی که تا ابد، نه تنها برای کسانی که به قضاوت این جنایات می نشینند بلکه برای مرتکبانشان نیز غیر قابل حل می نمایند، وجه رازآلود جنایت بیشتر از پیش تقویت می یابد. دو جنایتی که در رمان بیگانه آلبر کامو و در نمایشنامه دستهای آلوده ژان-پل سارتر به وقوع می پیوندند، با قرار گرفتن در زمره این جنایات مبهم، موضوع مورد بحث این مقاله قرار می گیرند که با رویکردی تطبیقی به بررسی محرک های این دو جنایت که در بین آنان «تصادف» به عنوان مهم ترین و تعیین کننده ترین عامل ظاهر می شود، می پردازد. علاوه بر عواملی که به قتل منتهی می شوند، محاکمه و مجازاتی که در انتظار این دو جنایت شوم می باشند نیز موضوع مقایسه این مقاله قرار می گیرند. در نهایت با پرداختن به رابطه ادبیات و جنایت این مقاله با گذر از تاریخچه این رابطه به بررسی مسایل فلسفی آن خواهد پرداخت که امکان فهم این دو اثر مورد نظر را میسر خواهند ساخت.
    کلید واژگان: کامو, سارتر, بیگانه, دست های آلوده, جنایت, مرگ, تراژدی}
    Mohammad Hossein Djavari, ArÉzou Abdi
    Le thème du crime a attiré toujours l’attention des écrivains qui étaient depuis toujours à la recherche des intrigues compliquées et sophistiquées. Cette attention est renforcée de plus en plus par le biais des crimes qui restent pour jamais irrésolus non seulement pour ceux ou celles qui les jugent، mais aussi pour ceux ou celles qui les commettent. Les crimes commis dans L’Étranger d’Albert Camus et dans Les Mains sales de Jean-Paul Sartre، faisant partie de ces crimes énigmatiques، font ici l’objet d’une approche comparée au niveau des ressorts dont le «hasard» se trouve comme le plus essentiel، mais aussi au niveau du jugement et du châtiment qui attendent ces deux crimes fatals. Dans cet article، notre objectif sera d''illustrer d''abord la relation que la littérature entretient avec le crime et en passant par un petit historique de ce thème، nous nous pencherons sur les enjeux philosophiques qui nous permettront la saisie et la compréhension de ces deux œuvres en question.
    Keywords: Camus, Sartre, L'Étranger, Les Mains sales, crime, mort, tragédie}
  • آلیسیا افخمی نصرالله زاده*
    در طول دو دهه گذشته، سبک پلیسی رونق بی سابقه ای در آمریکای لاتین تجربه کرده است، سبکی که در آن نویسندگان زن و مرد بسیاری دخالت داشتند، نویسندگانی که در داستان های پلیسی شان، به ویژه داستان های کارآگاهی، به نقش آفرینی زنان اهمیت چشمگیری دادند. این مقاله به بررسی یک رشته رمان های پلیسی با هدف بررسی جامع تری از تکامل شخصیت زن در رمان های پلیسی معاصر در آرژانتین، شیلی و مکزیک می پردازد. به همین منظور نشان می دهد چگونه کارآگاه زن شروع به تقلید و به طنز کشیدن شخصیت کارآگاه مرد می کند و چگونه با گذشت زمان به توسعه سبک خاص وجودی و احساسی خود و کسب یک شخصیت تعریف شده دست می یابد، شخصیتی که به او اجازه می دهد در بعضی موارد، واقعیات اجتماعی سختی را که احاطه اش کرده اند، گزارش دهد.
    کلید واژگان: آمریکای لاتین, رمان پلیسی, رمان های جنایی, جنایت, رمان پلیسی کلاسیک, مامور تحقیقات زن}
    Alicia Afkhami Nasrollah Zadeh*
    During the past two decades, the detective genre has experienced an unprecedented boom in Latin America. Many of the writers writing in this regard have highlighted the role of women in detective frames.This paper examines a series of detective novels to examine broadly the evolution of the female figure in contemporary detective novels of Argentina, Chile and Mexico. Here, we show how the woman detective starts imitating and parodying the figure of male detective, but, over time, come to develop her own style of being and feeling, reaching a defined personality that allows us to report, in some cases, the difficult social reality that surrounds her.
    Keywords: Latin America, Detective Novels, Crime Novels, Crime, Classic Detective Novel, Female Detective}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال