به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دوزخ » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دوزخ» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرزانه گشتاسب*
    در برخی از نوشته های فارسی میانه به داستانی درباره کیومرث اشاره شده است که هم در متون کهن تر مانند متون اوستایی نشانی از آن نیست و هم در حماسه نامه های فارسی و عربی اثر آن را به سختی می توان پی گرفت. این داستان به کشته شدن دیوی به نام ارزور به دست کیومرث اشاره می کند که جزو مهم ترین کارهای کیومرث در روز خرداد و ماه فروردین (ششم فروردین) برشمرده می شود. همچنین در اوستا ارزور نام کوهی است که محل گردهم آیی دیوان است و در نوشته های پهلوی مانند بندهش، شایست نشایست و روایت پهلوی هم از آن به عنوان در دوزخ و گذرگاه اهریمن و دیوان یاد شده است. در این مقاله تلاش می شود با جستجوی نام ارزور در متون اوستایی و سپس فارسی میانه و بعد از آن در داستان کیومرث و نبردهای او با اهریمن و دیوان در شاهنامه و آثارالباقیه ارتباط بین کوه ارزور، در دوزخ و دیو ارزور توضیح داده شود و تا حد ممکن جزییات داستان کیومرث و دیو ارزور در متون پهلوی و فارسی روشن و نکات مبهم آن در روایت شاهنامه بازسازی و شرح داده شود. به نظر نگارنده داستان شاهنامه را با توجه به منابع پهلوی و روایت ابوریحان بیرونی چنین می توان بازسازی کرد: کیومرث، دیو خرزور/ ارزور پسر اهریمن را می کشد؛ پس از آن اهریمن، خرزوران (= پسر خرزور) را به جنگ با کیومرث می فرستد و سیامک در این مبارزه کشته می شود. در نهایت هوشنگ پسر سیامک انتقام پدر را از خرزوران می گیرد و او را می کشد.
    کلید واژگان: ارزور, کیومرث, دوزخ, اساطیر ایرانی, شاهنامه}
    Farzaneh Goshtasb *
    In some Middle Persian texts, there is a story about Gayōmart which is not mentioned in older texts such as the Avestan texts, and also it is difficult to find evidence of it in Persian and Arabic epics. This story refers to the killing of a demon named Arzūr by Gayōmart, the work which is counted among the most important works of Gayōmart on the day of Khordād of the month of Farvardīn (the sixth day of month Farvardīn). In addition, in Avesta, Arzūr is the name of a mountain where the demons gather and in Pahlavi texts such as Bundahišn, Šāyist Nē-šāyist and Pahlavi Rivāyat, it has been mentioned as the gate of hell and the passage of Ahreman and demons. In this article, an attempt is made to explain the relationship between mount Arzūr, the door of hell and the demon Arzūr, by searching for the name Arzūr in Avestan and Middle Persian texts, and also in the Šāh-nāma and Ātār al-Bāqīah. As far as the author is concerned, Šāh-nāma story can be reconstructed with respect to Pahlavi sources and Bīrūnī’s account like this: Gayōmart killed Kharzūr/Arzūr’s demon; After that, Ahreman sent Kharzūrān (= son of Kharzūr) to fight with Gayōmart and in this battle, Siamak was killed. Finally, Siāmak’s son took revenge on Kharzūrān and killed him.
    Keywords: Arzūr, Gayōmart, hell, Iranian myths, Šāh-nāma}
  • لیلا امینی لاری، فرح نیازکار *

    تصویرگری و رمزپردازی، ابزارهایی است که زبان اسطوره همچنین زبان نمادین عرفان برای بیان آموزه های بنیادین خویش برمی گزینند؛ مفهوم دوزخ نیز یکی از موضوع های جهان شمولی است که اسطوره و عرفان به آن پرداخته اند. تصاویر هولناکی که از این مکان اهریمنی و ظلمانی در اساطیر ارایه شده، بیانگر عمق اندیشه و جهان نگری انسان در اعصار کهن بوده، نمایانگر نیازهای عمیق دینی و اخلاقی بشر است. دوزخ، این وادی آتشین و جایگاه ابدی دگردیسی های هراسناک روان، در اغلب متون با کلماتی مربوط به ماده توصیف شده است. آتش دوزخ، بدکاران را کیفر می دهد و از بعدی دیگر، گذرگاهی است برای عروج نفس و نفس در سیر تکاملی اش با گذری نمادین از دوزخ آتشین، به کمال می رسد. همچنین از دیدگاه عرفانی معنی تمثیلی دوزخ اشاره ای است به مراتب بعد و غفلت از تجلیات حق و محجوب بودن به حجاب های نفسانی. اگر آتش دوزخ درونی خاموش شود در آرامشی بهشت گون مسیر کمال درنوردیده می شود. نگاهی بر سیر بینش انسان به مفهوم دوزخ و آموزه هایش، از جهان اسطوره تا عرصه عرفان، سبب گستردگی دید و درک عمیق تر ابعاد مختلف ماجرا می شود.

    کلید واژگان: دوزخ, آتش, شیطان, استحاله, عذاب}
    leila aminilari, Farah Niazkar *

    Imagination and symbolism are tools that mythology language and mystic language choose for expressing their fundamental teachings.The concept of hell is one of the universal topics that mythology and mysticism have attention to this. Terrible images that has presented from this evil and dark place in the mythology, expresses human’s depth of thought and world review in old ages and shows the man’s deep religious and moral needs.The hell-this valley of fire and eternal of the spirit’s fearful metamorphosis- has described in most texts with the words are related to material.The hell’s fire punishes evils and from another dimension, is a passage way for the ascent of the soul and the soul attains perfection with symbolic passage from fiery hell in its evolution.Also from a mystical view, the allegorical of hell is a point to degrees of separation and neglect from manifestations of God and to be cover sensual veil.If we die out the fire of internal hell, we can travel the path to perfection in a heavenly relaxation.With a look to the process of human’s insight to the hell’s concepts and its teachings, from the mythology world to mysticism’s arena, causes the extent of vision and a deeper understanding of different dimension of the adventure.

    Keywords: Hell, Fire, Devil, Metamorphosis, Torment}
  • علیرضا پورشبانان *، امیرحسین پورشبانان
    در مقاله‏ ی پیش‏رو هدف این است که با بررسی توامان بخش دوزخ از متن کمدی الهی دانته و بازی اقتباسی از آن، ظرفیت‏ها و روند تحولات متن ادبی در تبدیل به بازی رایانه ‏ای بررسی شده و به روش توصیفی- تحلیلی به این سوال اصلی پاسخ داده شود که ارداویرافنامه از ادبیات کلاسیک فارسی با توجه به شباهت‎های ساختاری و محتوایی با کمدی الهی، چه قابلیت‏ هایی برای بازتولید در قالب یک بازی رایانه‏ ای خواهد داشت. با این توصیف، از بررسی همزمان بازی و متن دوزخ و مقایسه‏ ی ارداویرافنامه با آن، می‎توان نتیجه گرفت که چارچوب داستانی هر دو اثر ادبی مشابه است و روایت ارداویرافنامه نیز با تقویت کشمکش، تعلیق و خرده‎روایت‏ های مکمل، ظرفیت تبدیل شدن به داستان مناسب بازی اقتباسی را دارد. قهرمانان هر دو متن، ویژگی‏ های مشترکی دارند و همانند بازی دوزخ، می‎توان شخصیت‏ ها را در ارداویرافنامه از وجه توصیفی و منفعل، خارج کرده و با ایجاد کارکرد و ارتباطات فعال، به شخصیت‎هایی مطلوب برای بازی اقتباسی تبدیل نمود. همچنین فضا و مکان که در متن دانته مفصل توصیف شده و در بازی اقتباسی به شکلی وفادارانه بازتولید شده است، در ارداویرافنامه نیز به لحاظ کیفی و کاربرد بیان نمادین، قابلیت تصویرسازی مشابهی داشته و این ظرفیت را دارد که با تقویت کمی و گسترش توصیف و تصویر مکانی، به بستری مناسب برای خلق یک بازی رایانه‏ ای اقتباسی چند مرحله‎ای تبدیل شود.
    کلید واژگان: دوزخ, کمدی الهی, ارداویرافنامه, بازی رایانه‎ای, اقتباس}
    Alireza Pourshabanan *, Amirhossein Pourshabanan
    The purpose of this article is to investigate the capacities and trends of the literary text in the transformation into a computer game by analyzing the descriptive-analytical method by examining the part of inferno from the text of Dante's Divine Comedy and its adaptation game. The main question to answer is that the Ardavirafname of Persian classical literature, given the structural and content similarities with the Divine Comedy, will have the capabilities to reproduce in the form of a computer game. With this description, it is possible to conclude from the simultaneous review of the game and the text of inferno and to compare the artifacts with it, it can be concluded that the fictional framework of both the literary works is similar, and the narrative of the artifacts is also reinforced by the struggle, suspension, and complementary narratives, The ability to become a fitting story of the game is adapted. The heroes of both texts have common characteristics and, like the game of inferno, one can remove the characters in a descriptive way, and by turning the function and the active connections into desirable characters for an adaptation game. The space and place described in Dante's text and detailed in the adaptation game is faithfully reproduced, and in terms of both qualitative and symbolic expressions, the visualization function has the same capability and has the capacity to be amplified and expanded descriptions and spatial images are becoming an appropriate place to create a multi-stage adaptive computer game.
    Keywords: Inferno, Divine Comedy, Ardavirafname, computer game, adaptation}
  • محمد ابراهیم مالمیر*، سودابه فرهادی
    مقایسه تحلیلی- تطبیقی آثار بزرگ ادبیات جهان، با عنوان ادبیات تطبیقی و تحقیقات بینامتنی شناخته شده است. این پژوهش ها، موضوعاتی ارزشمند و درخور توجه هستند. در این مقاله مبانی دوزخ در کمدی الهی دانته با عرفان اسلامی، باتکیه بر آموزه های ابن عربی مقایسه می شود. هدف این پژوهش آشکارکردن تفاوت ها و شباهت های مبانی اثر دانته با آموزه های اسلامی است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی - تحلیلی بر مبنای روش اسنادی و برپایه تحلیل محتواست. در این پژوهش با مقایسه سروده های دوزخ دانته و مبانی قرآنی، عرفانی، برهانی، ادبی، زبان تاویلی و رازآلود این متن روشن می شود.
    میان مبانی معرفت شناسانه دوزخ دانته و عرفان اسلامی و به ویژه آموزه های ابن عربی، اشتراکات صوری و معنایی ظاهری و ماهیتی بسیاری دیده می شود که نشانه تاثیرپذیری دانته از ابن عربی و متون اسلامی است؛ مخلوق و موجودبودن دورخ، شکل دایره وار آن، تقسیمات درجات و مراتب دوزخ، درگیری و ستیز اهل آن، ازجمله این اشتراکات است. البته میان منابع مسیحی و اسطوره های یونانی دانته با منابع اسلامی شیخ اکبر اختلافاتی وجود دارد و به همین سبب گاهی مبانی عقیدتی کمدی الهی با آموزه های ابن عربی ازنظر شکلی و ماهیتی مختلف است؛ اختلاف در جایگاه جغرافیایی و تعداد طبقات دوزخ، همچنین جاودانگی در آن، ازجمله این اختلافات است.
    کلید واژگان: دوزخ, دانته, ابن عربی, کمدی الهی, عرفان اسلامی}
    Mohammad Ebrahim Malmir *, Sodabi Farhadi
    The comparative analytical study of the great literary works of the world, known as comparative literature and intertextual research, is a striking and remarkable issue that addresses the essential requirements of interdisciplinary and comparative studies. Accordingly, the present study focuses on the comparison of the foundations of Hell in the Divine Comedy and Islamic Sufism and also more on the teachings of Ibn Arabi. It aims to define the principles of differences and similarities of the mentioned book and Islamic teachings. The research method in this study is descriptive analytical and is based on documents and on the content of the text. The comparison between the poems of Dante's Inferno and principles of the Quran, discursive, mystical and literally reveals the mysterious and secretive language of the text. In the end, the study concludes that there are apparent and substantial semantic and formal connections between the epistemological principles of Dante's hell and Islamic Sufism especially teachings of Ibn al Arabi which shows the influence of ibn Arabi and Islamic texts on Dante. They include creation and availability of a circular board, the division of levels of hell, and conflicts of its followers. Of course, the differences between the form and nature of the ideological foundations of Dante’s Divine Comedy and teachings of Ibn Arabi due to the differences among Christian sources, Greek mythology of Dante and Islamic resource of Sheykh Akbar are really notable and impressive. Some of the differences are: the discrepancy in status and geography of hell, the number of levels of hell, and immortality of it
    Keywords: Hell, Dante, Ibn Arabi, the Divine Comedy, Islamic Sufism}
  • مهدی ممتحن، عباس نیکبخت، صدیقه موسوی قومی
    یکی از راه های درک حقیقت ، راه کشف و شهود است که عارف از راه دل و سیر در انفس و طی مراحل کمال روحی، می کوشد تا حقیقت عالم را کشف کند و بر اسرار آن واقف گردد. «کمدی الهی» دانته و «سیر العباد الی المعاد» سنایی، نمونه هایی از سیر باطنی و کشف حقیقت از راه دل و سیر در انفس می باشند که در آن ها دانته و سنایی تلاش می کنند تا با طی کردن مراحل سیر و سلوک عرفانی و رهایی از امیال و خواهش های نفسانی، کمال انسان را تا مرتبه الهی و ملکوتی و کشف حقیقت نشان دهند. در این کار تحقیقی سعی شده است ضمن مقایسه تطبیقی دو اثر و نشان دادن وجوه اشتراک و تفاوت آن ها در یک سفر روحانی تا دستیابی به حقیقت، راه های رسیدن به مراتب کمال و تعالی انسان و منازل کمال از دیدگاه سنایی و دانته مورد بررسی قرار گیرد و این نتیجه حاصل گردد که راه عشق و عرفان، نزدیک ترین راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود و کشف حقایق عالم هستی است.
    کلید واژگان: برزخ, بهشت, دوزخ, بئاتریس, ویرژیل, کمدی}
    Mahdi Momtahen, Abbas Nikbakht, Sediqeh Mousavi Qomi
    One way to understand the facts is to discover and witness which the gnostic attempts to find the world’s fact by his heart and passing the completeness ways. “Dante’s Divine Comedy” and Sanaie’s “Stairway to Heaven” are the samples of inner journey and fact discovering by heart in which both authors try present the levels of journey and releasing of worldly and sensual wishes and expectations. The present researching paper attempts to study the abovementioned works comparatively and show their similarities and differences in order to find and discover the fact, ways of journey to completeness and human excellence which Molana and Dante have tried to express them.
    Keywords: limbo, heaven, hell, Beatrice, Virgil, Comedy}
  • معصومه باقری حسن کیاده
    ستیز میان دو اندیشه «وجود مرگ» و «عشق به زندگی جاوید» که انسان در دوره زندگی خویش همواره با آن رو به رو بود، سرانجام با پیروزی اندیشه دومین، یعنی باور انسان به «جاودانگی» و «زایشی نو در جهانی دیگر» پایان پذیرفت.
    بازتاب رسیدن به اندیشه جاودانگی در شکل های متفاوت اسطوره «جهان مردگان» دردوره های مختلف زمانی به خوبی نمایان است. در این مقاله تلاش شده است تا با توجه به متون اوستایی قدیم و جدید و نوشته های دوره میانه ایرانی، روند دگرگونی اندیشه وجود جهان مردگان و تقسیم آن به طبقات متفاوت بهشت، برزخ و دوزخ در اندیشه ایرانیان باستان مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: مرگ, جهان مردگان, بهشت, دوزخ, برزخ, ایران باستان, اوستا, گاهان, متون پهلوی}
    Dr. Masoumeh Bagheri
    The conflict between two views namely the ‘existence of death’ and ‘love for eternal life’ has always preoccupied man’s mind. It has eventually ended with the victory of the second belief that is ‘immortality’and ‘a new birth in another world’.The reflection of attaining eternity in different forms of the myth of ‘the world of the dead’is clearly apparent in different time periods.In this article, the author endeavors to study the trend of evolution in the thought of ‘the world of the dead’and its classification into various stages of paradise, purgatory (inter-world) and hell as conceived by people of ancient Iran based on old and new Avestan texts and Middle Persian scripts.
  • اسفندیار طاهری
    اعتقاد به حیات پس از مرگ و رستاخیز از باورهای اساسی دین زردشتی است که هم بر همه ی جوانب اعتقادی زردشتیان تاثیر گذاشته است و هم تاثیر عمیقی بر ادیان همسایه ی خود، مانند یهودی و مسیحی و حتی دین مانوی، داشته است. باورهای معادشناختی دین زردشتی را که توصیف کاملی از آن در متون زردشتی به ویژه متون پهلوی آمده است، از دو جنبه ی کلی می توان بررسی کرد: 1- سرنوشت روان شخص درگذشته پس از مرگ، چگونگی داوری روان ها، و جایگاه پرهیزگاران و گناهکاران پس از مرگ. 2- ظهور نجات بخشان موعود و مجموعه رخدادهایی که به رستاخیز مردگان می انجامد و سرنوشت جهان هستی پس از نابودی اهریمن و بازسازی آن(فرشگرد). در این مقاله با بررسی گاهان که کهنترین سرودهای اوستایی و به احتمال زیاد سخنان خود زردشت هستند، به بررسی اشارات و مفاهیمی پرداخته ایم که به نوعی بر اعتقاد به حیات بعد از مرگ و رستاخیز دلالت می کنند.
    کلید واژگان: گاهان, معاد شناختی, رستاخیز, بهشت, دوزخ}
    Dr. Esfandyar Taheri
    Accepting resurrection and events beyond life is one of the basic Zoroastrian beliefs. It is central to Zoroastrianism, and colors almost all aspect of their religious life. It also seems to have had a deep impact on neighboring religions, notably on Judaism and through it on Christianity, as well as on Manichaeism. The concept of eschatology in Zoroastrianism consists of two views. First, fate of individual’s soul after death, judgment of souls, allotting of reward and punishment to the righteous and the wicked and second, the resurrection of the dead affected by future saviours and the ultimate fate of the word and its reconstitution. The author reviews Gāthās, the oldest Avestan text presumably composed by Zoroaster, and surveys eschatological concepts and notes which deal with resurrection, saviours, judgment and life after death.
  • قدمعلی سرامی
    جستار حاضر پیرامون مساله ی معراج است که با هدف بررسی تحلیلی و تطبیقی معراج نامه های موجود در ادبیات فارسی و ترجمه ها انجام شده است. انگیزه، تاریخ، کیفیت، نوع و تحلیل علمی و عقلانی این پدیده توسط صاحب نظران، نیز بازتاب معراج در متون ادبی و عرفانی، سفر روحانی چند شخصیت مسلمان و غیر مسلمان، نظیر بایزید بسطامی، زرتشت، بودا، دانته و میلتون مورد بحث این مقاله است. همچنین موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد:ویژگی های قهرمانان این پدیده (از لحاظ مرتبه ی فکری و روحی)، همراهان آنان در مراحل سفر، زمان وقوع، مکان ها و شخصیت-هایی که می بینند، پاداش و کیفر و دلایل دنیایی و معنوی آن، علت عقلانی عادلانه بودن پاداش ها و عذاب ها، مقصد نهایی مسافران این سفر معنوی است.
    نتایج به دست آمده از بحث، به ترتیب اهمیت در پایان یادآوری شده است. موضوع معراج و معراج نامه ها در تاریخ بشر –که درک و خلق آن تاکنون نیز ادامه دارد- یک نوع ادبی فرعی و تلفیقی بوده و از دیدگاه نوع شناسی ادبی، به گونه ای مستقل، مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است.
    کلید واژگان: برزخ, بهشت, دوزخ, سفر, سیر, شخصیت های فراماده}
    Dr Qadamali Sarrami, Salma Saedi
    This study focuses on meeraj, and tries to, comparatively; analyze the existing merajnamehs (ascension writings) in Persian literature and translations. The motivation, date, quality, type and the scientific and rational analysis of such a phenomenon by the experts, how meraj (ascension) is reflected in the literary and mystic texts, and the spiritual journey of some Moslem and non-Moslem figures, including Bayazid-e-Bastami, Zarathusrtra, Buddha, Dante, and Milton are emphasized, too. Besides, the following points are also discussed: the characteristics of the heroes of this phenomenon (in terms of their intellectual and spiritual ranks), those who accompany them throughout the journey, its time, place, and those who are met, rewards and punishments and its worldly and spiritual reasons, the intellectual justification of these rewards and punishments, and the final destination of this spiritual journey. Based on their importance, the results achieved have been pointed out at the end. Meraj (ascension) and merajnameh (ascension writing)–which is still being created and realized - in human history is regarded as a combinatory and secondary genre; and, as a literary genre, it has not been analyzed or criticized independently.
    Keywords: limbo, paradise, hell, journey, metaphysical characters}
  • گردآفرین محمدی، مهدی ممتحن
    آنچه در این مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، کیفیت و چگونگی دو سفرنامه جهان آخریت یا معراج نامه زرتشتی و یهودی است. ضمن بررسیارداویرافنامه و نیز رویای خنوخ، این دو اثر با هم مقایسه شده و نکات مشترک و افتراقات آن دو بیان شده است. شخصیت های اصلی ویراف و خنوخ در هر دو اثر از بزرگان قوم زمان خود هستند که قدم به این سفر روحانی می گذارند و از بهشت و دوزخ دیدار می کنند؛ با خالق جهان همپرسه می شوند و سپس با کوله باری ازتجربه و نصیحت به نزد مردم بازمی گردند و آنان را نیز در جریان اتفاقاتی قرار می دهند که خود به عینه مشاهده کرده اند. البته در رویای خنوخ، علاوه بر توصیف بهشت و جهنم، چگونگی آفرینش و نظام هماهنگ کننده امور جهان نیز کاملا توضیح داده شده است، ولی به دلیل اینکه منظور ما از این مقاله، بیشتر بررسی و مقایسه بهشت و جهنم این دو اثر است، ازبیان اضافات خودداری شده است.
    کلید واژگان: سفرنامه, ارداویرافنامه, رویای خنوخ, بهشت, دوزخ, عذاب گناهکاران}
    Gordafarin Muhammadi, Mehdi Momtahen
    The present article analyses the quality and nature of two Jewish and Zoroastrian journeys of the afterlife namely “Book of Ardaviraf” and “Dream of Enokh” while expressing their similarities and differences. The main characters of both works (Viraf&Enokh) are great men of their nation who experience this spiritual journey and visit heaven and hell and walk with creator of the universe and finally they come back to their people with great experiences and instructions. They inform people of what they have observed. In the “Dream of Enokh” the way the universe was created and how it works systematically is also explained but this article mainly focuses on the differences of Heaven and hell in these works.
    Keywords: travelogue, Book of Ardaviraf, Dream of Enokh, heaven, hell, Angels}
  • مهدی سلمانی
    برخورداری انسان از قوه تخیل و تلاش او برای فرار از محدودیتهای بشری، او را به تفکری ماورایی واداشته است که یکی از مجاری به روز این تفکر خلق سفرنامه های روحانی و آن جهانی است که ادبیات جهان به هر رنگ و زبانی، نمونه ای از آن را بروز داده است. در ادبیات اسلامی نیز از این مقوله شاهکارهایی وجود دارد که خود در شکل گیری و حتی روند این سیر و سیاحت در ادب اروپا بسیار تاثیرگذار بوده است؛ همچنانکه پیشینه کمدی الهی دانته را در آثاری چون ارداویراف نامه و فتوحات مکیه و... جستجو کرده اند. البته، بی هیچ گمانی باید تمامی این آثار را برگرفته از معراج حضرت رسول (صلی الله علیه وسلم) دانست. در میان سفرنامه های روحانی اسلامی دو شاهکار ادبی؛ یعنی سیرالعباد الی المعاد سنایی و رساله الغفران ابوالعلاء معری با نگاهی متفاوت از دیگران گزارش شده است که هر دو به لحاظ دشواری هایی که در ارائه اندیشه مؤلفان داشته اند، آنچنان که می بایست تحلیل و بررسی نشده اند. لذا در این نوشتار، تلاش شده است ضمن معرفی و نمودن بسترهای مشترک هر دو سفر، به هدف غایی و باز هم مشترک این دو ادیب پرداخته شود. به همین جهت، ضمن معرفی اجمالی مؤلفان و احوال ایشان در زمان تالیف اثر، با نگاهی انتقادی تشابهات و تمایزات هر دو اثر ارائه و جایگاه هر یک در گستره سفرنامه های روحانی بررسی شده است.
    کلید واژگان: سیرالعباد الی المعاد, سنایی, رساله الغفران, ابوالعلاء معری, معراج نامه, سفرنامه روحانی, سفر, دوزخ, برزخ, بهشت}
    M. Salmani
    The characteristics of human beings for creating imaginations and the attempt for escaping from worldly limitations led him to think paranormally. The manifestation of this thinking is a form of literature which is called spiritual itinerary or itinerary to another world. This literature is very noticeable in world and every culture has some types of it. There are some masterpieces in this style in the Islamic literature which somehow reflected in European literature and affect it. Just as Dante's Divine comedy which reflected in the works like Erdaveiraf Nameh, Fotoohat Makiyeh and etc….. We can claim that all works of this type dates bakes to ascending of Prophet Mohammad. Among Islamic spiritual itinerary, there are two masterpieces, namely; Seyr al- 'ebad elal-ma 'ad of Sanai and Moayeri's Thesis of Alghofran Abolala which have different points of view. These two masterpieces havent been analyzed properly due to their complex structures and thoughts of their writers. In this article, the attempt is firstly to introduce theses two journeys and then to find common features of them. Therefore, the similarities and differences of these two journeys are presented within the limits of all spiritual journeys for those who are interested.
  • گردآفرین محمدی، جلیل نظری
    موضوع اصلی معراج نامه ها، «سفر» است. مسافران این گونه سفرهای روحانی درواقع شارحان سفرنامه روح و روان خوی شاند؛ چراکه آنان خود باتوجه به ذوق و عقاید خویش، پله های نردبان عروج را طی می کنند «ویراف» «موبد زرتشتی» «ابن قارح» شاعر و نویسنده عرب که البته ازطرف ابوالعلا به این سفر فرستاده می شود دو مسافر جهان آخرت هستند و این دو سفرنامه، شرح مشاهدات و چگونگی سفر این دو شخصیت است. در مقاله حاضر، کیفیت و چگونگی دو سفرنامه جهان آخرت بررسی و تحلیل شده است و ضمن بررسی ارداویرافنامه و رساله الغفران، این دو اثر با هم مقایسه تطبیقی شده و اشتراکات و افتراقات آن دو بیان شده است. نگارنده کوشیده است با بیان کردن مشابهات بسیاری که میان این دو اثر وجود دارد، میزان تاثیرگذاری ارداویرافنامه بر رساله الغفران را آشکار کند و این منبع ایرانی زرتشتی را به عنوان اولین معراج نامه ادیان معرفی کند
    کلید واژگان: سفرنامه, ارداویرافنامه, رساله الغفران, بهشت, دوزخ, برزخ, همراهان}
    Gord Afarin Mohammadi, Jalil Nazari
    The main subject of Meraj Nameh is “journey”. The passengers of these spiritual journeys explain the ourney of their spirit since they ascent according to their beliefs.“Viraf” – the Zoroastrian priest – and “Ibn Qareh” – the Arab poet and writer – are two passengers to the afterlife who explain their observations and the status of their journey.The present article analyzes the quality of their journey to the afterlife and surveys the similarities and differences of their books – Ardaviraf Nameh and Al Qofran Resaleh with a comparative look.The author of the present article tries to express the similarities as well as the effect of Ardaviraf Nameh on Al Qofran Resaleh and introduce this Iranian-Zoroastrian line as the first Meraj Nameh of religions.
    Keywords: Ardaviraf Nameh, Al Qofran Resaleh, Paradise, perdition, Purgatory}
  • اسماعیل آذر

    روزی که دانته نام کمدی را بر اثر خود نهاد، معنی آن با آنچه امروز به کار می رود، متفاوت بود. سیصد سال بعد، خود ایتالیایی ها به منظور قدرت بخشیدن و پیونددادن با ماوراءالطبیعه، نام «الهی » را بر آن افزودند. دانته تدوین کتاب را از سال 1307 م. آغاز کرد. اثر دانته سه بخش یا سه مجلد دارد: اول بخش دوزخ، دوم برزخ)یا به عبارت دیگر، محل پاک شدن از گناهان(و قسمت سوم بهشت. مجموعه اثر او را یکصد سرود تشکیل می دهد. هر سرود دارای بندهایی با سه مصراع است که به تفاوت از صد و ده تا صد و شصت مصراع را شامل می شود. هر بخش دارای ده طبقه است: طبقات نه گانه جهنم و یک طبقه مقدماتی آن؛ طبقات هفت گانه برزخ به همراه جزیره برزخ، طبقه مقدماتی آن و بهشت زمینی؛ طبقات نه گانه بهشت و قسمت عرش اعلا.

    کلید واژگان: دوزخ, برزخ, بهشت, گناهکاران, طبقه, دانته, ارداویرافنامه, معراج نامه, شیطان, سفر, توبه}
    Ismail Azar

    Dante’s “Comedy” has three sections or volumes. The first section is the hell, the second one is the purgatory (in other words a place for being purified from sins) and the third is the heaven. Her book involves one hundred rhymes. Every section (volume) consists of ten layers.
    There are two special numbers in this book; one of them is 3 which is a symbol of trinity and the other is 10 which is a symbol of unity. Dante’s trip starts from the hell then goes to the purgatory and purifies himself; finally, he moves to the heaven. “Ardavirafnameh’’ is one of the writings which had a great influence on Dante. Ardaviraf is a Zoroastrian person who reports his seven-day fanciful trip about what he has seen.

    Keywords: hell, Purgatory, heaven, sinners, Layer, Dante, ardavirafnameh, Evil, trip, repentance}
  • فاطمه شیخلووند، سید محمد رادمنش، ویدا صدرالممالکی
    ابلیس، در ادیان و مذاهب مختلف، چهره ای استثنایی دارد و چنان در پرده ابهام و اوهام فرو رفته است که هنوز، کشف ماهیت وجودی وی، جزو مشکلات اهل تحقیق به ویژه اصحاب دین و عرفان و فلسفه می باشد. درباره این شخصیت جنجالی و اسرارآمیز، در طول تاریخ، مطلب و نظرات گوناگونی بیان شده و مخالفان و موافقان بسیاری در خصوص سرکشی ها و گستاخی های وی سخن گفته اند. گروهی از فضلا و دین مداران، او را به جهت عدم متابعت از فرمان الهی محکوم و سرزش کرده اند و پاره ای از عرفا و متفکران به توجیه نافرمانی وی پرداخته اند. در این مقاله، شخصیت ابلیس در چند کتاب معتبر که از آثار جاویدان ادبیات ایران و انگلیس و ایتالیا است، مورد بررسی قرار گرفته تا از دیدگاه های مولفان و پدید آورندگان آن آثار، درباره این موجود مرموز و هزار چهره آگاهی حاصل شود.
    کلید واژگان: ابلیس, دوزخ, دیوان, گناه, نافرمانی}
    F. Sheikhloovand, S. M. Radmanesh, V. Sadrolmamaleki
    Satan has an exceptional face in different religions and sects and is so shrouded in mystery and ambiguity that discovering its existential nature is still a problem for researchers, especially those who deal with religion, mysticism and philosophy. All through history, many views and comments have been presented about this mysterious and controversial character and many people have spoken for or against his insubordination and insolence. A group of religious people and scholars have blamed and condemned him for his disobedience of the divine order, while some mystics and thinkers have sought to justify his insubordination. This article studies the character of Satan in some outstanding books that are among the eternal works of Persian, English and Italian literature in order to study their author's points of view on this mysterious and milli-faced creature.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال