به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ری » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • کاووس حسن لی، سیامک نادری *
    شیوه نگارش و پرداخت شخصیت ها در رمان بوف کور به گونه ای است که این متن را همواره در میدان دیدگاه های گوناگون و رویکردهای مختلف قرار داده است. یکی از شخصیت های رازآمیز و بحث برانگیز این رمان، «زن اثیری» است. تاکنون نظرهای گوناگونی درباره چیستی و کیستی این زن داستانی از سوی تفسیرگران و منتقدان بازگفته شده است. این مقاله پس از بررسی دیدگاه های پیش گفته، به تبارشناسی «زن اثیری» بر پایه نشانه هایی از درون متن و نشانه هایی از بیرون متن پرداخته است. این نوشته در پی پاسخ بدین پرسش است: آیا شخصیت «زن اثیری» تنها برآمده از خیال خلاق داستان پرداز است یا ریشه در واقعیت های بیرونی دارد. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که تصویر زن اثیری و مکان به خاک سپاری او با برخی از یافته های باستان شناسی در منطقه «نقاره خانه ری» همسویی دارد. بازگشت روان مردگان به جهان زندگان در آثار دیگر هدایت نیز نظر نگارندگان این مقاله را پشتیبانی می کند که معتقدند: «این زن می تواند همان «نجیب زاده دیلمی» باشد که در نقاره خانه ری به خاک سپرده شده، از سوی هدایت بازآفریده شده است».
    کلید واژگان: هدایت, بوف کور, زن اثیری, ری, نقاره خانه ری}
    Kavoos Hassanli, Siamak Naderi *
    Characteristic in the Blind Owl to establishes different interpretations. The ethereal atmosphere woman is one of the mysterious personalities this story witch was to expressed opinions about that. This article wants to know which this woman is an imaginary personality or an actual personality. Our studies to shows which ethereal atmosphere women similar to princess of ale Bouie which obtained from Ray’s place where the drums are beaten at fixed intervals. Also come back of ancient spirits to the living world in the Sadeq Hedayats effects is one reason another for to confirm of this subject.
    Keywords: Hedayat, Blind Owl, ethereal atmosphere women, Ray, Ray's place where the drums are beaten at fixed intervals}
  • آندری نیکالایویچ بیزروکوف *
    شناسایی ویژگی های سبکی و ادبی مولف در تحلیل زبانشناختی متون ادبی امری بسیار پیچیده و سخت است. در مقاله حاضر به بررسی و تحلیل زبانی اشعار غنایی کنستانتین بالمونت برپایه اصول زیباشناختی، ساختارگرایی و نظریه هرمنوتیک پرداخته می شود. پژوهش حاضر ویژگی ها و خصوصیات ریتمیک و اوزان آثار منظوم ک.د. بالمونت بر پایه واکاوی خصوصیات طبع ادبی و شعری شاعر را مورد مطالعه قرار میدهد. تحلیل و مطالعه اشعار شاعر نشان داده است که ک.د. بالمونت از عناوین زبان شعر به عنوان ابزاری موثر برای بیان مفاهیم شعری خود بهره می گیرد. لذا ارتباط میان شاعر و مخاطب هم در محدوده سیستم زبانی و هم تفسیر و تاویل درونمایه متن شکل می گیرد. از طرف دیگر نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی از آن است که ویژگی های خاص سبک ادبی اشعار ک.د. بالمونت و تنوع و غنای آنها بیشتر بعد آوایی، ریتمیک، ملودیک و واج آرایی دارد.
    کلید واژگان: کنستانتین بالمونت, تفسیر و تاویل متن, سبک شعر, زبان شعر, ملودی, ری, تم, بار معنایی متن, گفتمان ادبی}
    Andrey Bezrukov Nikolaevich*
    Identifying the features of the individual author's style is one of the most difficult procedures for the linguistic evaluation of the author's text. In article presents the analysis of the language of lyric poetry by Konstantin Balmont from the position of receptive aesthetics, principles of structuralism, and hermeneutic theory. This research concerns the peculiarities of rhythmic and melodies of poetic texts by K.D. Balmont, which fixate the author's individual manner of artistic thinking. Analysis of the poems showed that K.D. Balmont nomination of poetic language uses as an effective form of realization of semantic potential. Consequently, the contact between the author and the reader are carried out both within the universal language system and is corrected by the contextual reception of the text. Also in the work it was determined that the poetic dominants of the individual author's style K.D. Balmont, his diversity and richness to a greater extent receives an effective fixation at the level of phonetics, melodies, rhythmic and sound organization.
    Keywords: Konstantin Balmont, Reception of the Text, Poetic Style, Poetic Language, Melody, Rhythm, Semantic of the Text, Literary Discourse}
  • کاووس حسنلی، سیامک نادری*
    در بخش هایی از رمان «بوف کور» صادق هدایت، آشکارا به برخی از مکان ها اشاره شده است. اما واقعیت های مکانی آن گونه با تمهیدات داستانی درآمیخته و نگارش تاویل پذیرانه ی این اثر را تحت شعاع قرار داده که ماهیت مکان واقعی رویدادها را در هاله ای از ابهام پیچیده است. و بسیاری را بر آن داشته تا گمان کنند «رمان بوف کور فاقد زمان و مکان است.» در حالی که بخش گسترده ای از فضاهای شبه خیالی بوف کور را می توان با تکیه بر جغرافیای تاریخی «ری و تهران» بازیافت که گستره ی تاریخی عهود باستان، سده های میانه و دوره ی صفوی تا قاجار را در بر می گیرد. در این مقاله با تکیه بر نشانه های درون متنی اثر و انطباق آن ها با جزئیات جغرافیای تاریخی «ری و تهران» نقشه ی مسیر راوی در یک مکان واقعی و عینی بازشناسی شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، اجزای مکان در بوف کور را می توان در سه مولفه ی مبدا، مقصد و مسیر حرکت قهرمان به سوی گورستان و قلعه ی بیرون شهر بازیابی کرد که با بازنمایی عناصری تازه در پی ابهام زدایی از عنصر مکان در بوف کور صادق هدایت است.
    کلید واژگان: بوف کور, ری, صادق هدایت, مکان داستانی}
    Kavoos Hassanli, Siamak Naderi *
    The place is one of the story’s important elements. Point to some times of places in the parts of Hedayats “Boof-e- Koor”, but it appears that be able to paraphrase this effect, act secret that’s locality. And to cause some times to imagine mistaking that without time and place, whereas you may to see in this effect Ray and Tehran’s historical geography. This is including ancient period, Middle Ages and safavi as qagar. In this article to recover this places with help primitive map so we can to show the places in three details: origin, destination and cemetery route and out of city castle. This article is continuation to article: “Rereading Hedayats Boof – e Koor based on the socio – cultural and historical geography of Ray” for to open this cryptic effect. Rereading Hedayats Boof – e Koor based on the socio – cultural and historical geography of Ray” for to open this cryptic effect.
    Keywords: Keyword: Boof-e- Koor, Ray, Sadeq Hedayat, Story place}
  • سیامک نادری، محسن ساجدی راد *

    صادق هدایت ‎نویسنده‎ی نام دار ایرانی، از جمله نگارگرانی‎ بود که قلم را همواره در مرکب تاریخ می گردانید و با شوری باستان گرایانه به گذشته ی ایران می نگریست؛ به همین دلیل، شاید بتوان بسیاری از آثارش را از این دیدگاه مورد نقد و بررسی قرار داد. بوف‎کور از جمله نوشتار هایی ست که از این حیث، تن به بازخوانی می دهد. این اثر حاوی اشاراتی ست که می تواند بیان گر یک فرهنگ باستانی باشد. فرهنگی موسوم به فرهنگ «سفال خاکستری» که متعلق به آریاییان مهاجر به فلات ایران بوده و با مناطق ری، ترکمنستان و هند، ارتباط داشته است. اشارات مداوم هدایت در این داستان به عواملی چون: رنگ خاکستری، علایم و نمادهای مهاجرت اقوام آریایی و محل وقایع که شهر باستانی ری است، در تقارن با گرایش‎های فرهنگ پژوهی او، این ظن را ایجاد می کند که شاید ارتباطی بین این فرهنگ و بوف‎کور وجود داشته باشد که مقاله‎ی پیش رو در صدد کشف این ارتباط است

    کلید واژگان: آریاییان, باستان‎گرایی, بوف کور, ری, سفال خاکستری, هدایت}
    S. Naderi, M. Sajedi Rad

    Sadegh Hedayat, famous Iranian writer, was always interested in history and presented Iran with a look of worshiping the past. Thus most of his books can be viewed in this respect. The Blind Owl is one of his works that can be analyzed from this aspect. This work includes some points about a traditional culture. This culture is famous as gray earthenware culture belonging to immigrant Aryan peoples in Rey (Rages), Turkmenistan and India. Hedayat constantly refers to gray color, and signs of Aryan people’s immigration in this story and the place of event that is the archaic city of Rey, and his tendency to ethnography suggests that there might be some link between this culture and The Blind Owl which this paper searches for.

    Keywords: Aryans, Archaic, The Blind Owl, Rey, Gray earthenware, Hedayat}
  • رابین کانینگهام، فیروز مهجور، حسن فاضلی نشلی، حسین صدیقیان، ستار خالدیان *

    مقاله حاضر گزارشی است از نتایج اولیه بررسی های باستان شناسی استقرار های دوران اسلامی دشت تهران که با تاکید بر منابع تاریخی سعی گردیده است تا شاکله کلی استقرار های این دشت که یکی از مهم ترین کانون-های تحولات اجتماعی، تاریخی و فرهنگی در طول ادوار مختلف تاریخی است، مورد تجزیه و تحیل قرار گیرد وفراز و فرود هایی که شهر ری و نیز روستا های اقماری آن داشته اند در ارتباط با عوامل انسانی مثل درگیری های سیاسی یا مذهبی یا عوامل طبیعی مثل زلزله یا خشک-سالی در نظر گرفته شوند.
    همچنین، ارتباط بافت های استقراری و برهمکنش های اقتصادی و اجتماعی ساکنان دشت تهران، از منظر باستان شناسی، مشخص شده و به تعیین الگویی برای برقراری رابطه اجتماعی و اقتصادی استقرار های اقماری دشت تهران با شهر ری پرداخته شده است. در پایان مکانیزم های تولید فرآوده های کشاورزی محصولات صنعتی و غیر کشاورزی در دشت مورد توجه قرار گرفته است و نحوه تجارت و مبادله کالا بین جوامع روستایی با جوامع شهری در دشت تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: باستانشناسی, دشت تهران, دوران اسلامی, ری}
    Robin Coningham, Firuz Mahjur, Hasan Fazeli, Hosein Sedighian, Satar Khaledian

    This paper was a report of the preliminary results of archaeological investigations of the settlement pattern of the Islamic period of the Tehran Plain which was trying to analyze the overall shape of the settlement of this plain as the most important center of social, historical and cultural change during different historical periods with emphasis on historical sources. Moreover, the vicissitudes of the city of Rey and its villages related to human factors such as political and religious disagreements or natural phenomena such as earthquake or drought were considered In addition, the relation between settlement patterns and economic and social interactions of the residents of the Tehran plain, from the archaeological perspective was clarified and consequently the pattern for social and economic relations of satellite suburbs of Tehran Plain with Rey was established. Finally, the mechanism of producing agricultural and industrial products in the Plain was considered and the way of trading and exchange of goods between rural and urban communities in Tehran Plain were studied.

    Keywords: Tehran Plain, Islamic period, Ray, Archaeology}
  • مرتضی محسنی، مهدی صراحتی جویباری
    انحراف از قوانین حاکم بر همنشینی واژه ها و به هم ریختن نحو جمله ها در زبان معمول و معیار، روشی است که تمامی شاعران برای رسیدن به زبان شعر از آن بهره می برند. در شعر کلاسیک فارسی، هنجارگریزی های نحوی عموما به منظور حفظ نظام موسیقایی شعر، مثلا برای رعایت قوانین عروض و قافیه صورت می گیرد و از این روی، این فرایند، جزیی از «فن شعر» محسوب می شود. ناصرخسرو از جمله شاعرانی است که برای متمایز ساختن زبان شعر خود به این نوع هنجارگریزی توجه نشان داده است و می توان در دیوان او با مصادیق فراوانی از هنجارگریزی های نحوی روبه رو شد؛ تا جایی که باید عمده‎ی تلاش او را برای تشخص سبکی شعرش در همین مورد جست وجو کرد. این مقاله بر آن است که به بررسی هنجارگریزی نحوی در شعر ناصرخسرو و مقایسه ی آن با شعر سه شاعر هم عصر وی یعنی عنصری، فرخی و منوچهری بپردازد و تعدادی از مصادیق آن را برشمارد. دستاورد مقاله، ناظر بر این است که ناصرخسرو در مقایسه با سه شاعر هم عصر خود، از چهارده مورد عمده ی هنجارگریزی شعرش، در هفت مورد دست به هنجارگریزی برجسته زده است.
    کلید واژگان: زبان شعر, عنص, ری, فرخ, ی, منوچه, ری, ناصرخس, رو, هنجارگریزی نحوی}
    M. Mohseni, M. Sarahati Juybari
    Deviation from collocation rules and disordered syntactic structure in normal and standard language is the common method used by all poets in their poetic language. Syntactic deviation in classical Persian poetry is generally applied to maintain the musical system of poem –that is, observing the metre and the rhyme of the peoms-and, thus, this process is considered as a integral part of “poetics”. Nāser Khosrow is one of the poets who has used this technique in order to distinguish his poetic diction; his poetical works are replete with instances of this kind of deviation. Hence, it seems that he has tried to achieve his unique stylistic distinction in his poems through syntactic deviation. In an attempt to explore syntactic deviation in the poems of Naser Khosrow, the present study compared his poems with those of three contemporary poets, namely, Onsori, Farrokhi and Manoochehri. The results indicated that, among 14 instances of syntactic deviation in Naser Khosrow’s poems, as compared to those of the other three poets, 7 cases were considered salient deviations.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال