به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « طنین » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «طنین» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا صالحی مازندرانی، رضا گورویی*
    در میان آثار فاخر حماسی، «برزونامه» عطایی رازی جایگاه ویژه ای دارد. آنچه شعر عطایی را برتری بخشیده است، بهره وری شایسته از موسیقی واژه ها و هماهنگی درونی کلمات و انسجام شعر اوست. یکی از تکنیک های عطایی در انعطاف بخشی به صورت سخن و تجسم فضای مهیج حماسی، به کارگیری موسیقی فاخر حماسی در عرصه کلام است. شیوه های موسیقی پردازی در شعر او موجب تحرک و پویایی شده است؛ همچنین موجبات التذاد وافر خواننده از شعرش را فراهم ساخته است. درک مختصات موسیقیایی که سبب ساز ترسیم فضای حماسی در برزونامه می شود، موجب آشنایی بیشتر خوانندگان با جلوه ها و شگردهای متنوع این شاعر حماسه سرا می شود. در این پژوهش انواع موسیقی پردازی در شعر عطایی چون: نغمه حروف، ترکیبات اشتقاقی، مترادفات و معطوفات، کلمات زنگ دار و افعال پیشوندی تحلیل و بررسی شده اند. نگارندگان بر این باورند که گوشنواز ساختن شعر و همسو ساختن خواننده با مفاهیم فخیم حماسی، مهم ترین انگیزه های عطایی رازی از عنایت ویژه به موسیقی کلام است.
    کلید واژگان: حماسه, برزونامه, موسیقی, طنین, شور و هیجان}
    Mohammad Reza Salehi Mazandarani, Reza Goroue *
    Borzunameh written by Attaii Razi has a special state among Persian celebrated epic works. What has made the poems of Attaii distinguished among others is his appropriate use of rhythmic words as well as the cohesion and coherence of his poetry. A technique used by Attaii for giving flexibility to the words and creating an epic and passionate atmosphere is to apply rich epic rhythm in his discourse. His metrical style of poetry has given an energetic and zealous tone to his poems bringing great joy to the audience. Understanding the metrical characteristics leading to the epic atmosphere in Barzunameh can familiarize the readers with the manifestation of various techniques used by this great epic poet. This study attempted to analyze a variety of metrical features such as the melody of letters, morphological derivations, synonyms and coordinations, ringing words as well as prefix verbs in the poems of Attaii. The authors in this study concluded that giving melody to the poems and creating affinity between the reader and profound epic concepts were among Attaii Razi’s main motives to focus on rhythm in his discourse.
    Keywords: Epic Poetry, Borzunameh, Rhythm (Meter), Melody, Passion}
  • پروین سلاجقه*

    این مقاله ،گفتاری تحلیلی در باره ی فاصله ی  "راوی" از شخص "شاعر"  در لحظه ی خلق شعر و شامل دو بخش است: نظری و کاربردی. در بخش نظری، با توجه به دیدگاه نظریه پردازان معاصر، مانند: ، یاکوبسن، اسکولز، باختین ،ژنت،اصحاب نقد عملی ، نقد نو و...، ضمن طرح فرضیه ی فاصله ی «راوی» از "شخص شاعر" در لحظه ی سرایش شعر، چگونگی حضور ممتد او در متن بر اساس «منطق مکالمه» نیز،بررسی شده است. در بخش کاربردی،نمونه هایی از غزلیات "شمس الدین محمد حافظ شیرازی"و اشعار "احمدشاملو"با توجه به مطالب نظری بجث، انتخاب و مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است .روش ارایه وتحلیل مطالب  در این مقاله به نحوی است که تا حد امکان، ضمن طرحنظریه ی تفاوت صدای "راوی "با "صدای شاعر" در شعر، چگونگی اقتدار ، گسترش و  طنین آن ها نیز، مطرح شده است. علاوه بر آن، بنا به ضرورت، شاهد مثال های انتخابیتا حد امکان در چارچوب نظری نوعی طبقه بندی مقایسه ای  مورد تحلیل قرار گرفته اند.هرچند در این مقاله بنا به مقتضای حال تحلیل ها  در چگونگی وضعیت صدای راوی به مباحث دیگری از جمله تمایز "مخاطب شخصی و حاضر" با "مخاطب گسترش یافته ی غایب" نیز اشاره شده است .اما از آن جا که پرداختن به مبحث  مخاطب شناسی از این منظر و چگونگی تمایز این دو نوع مخاطب از یکدیگر، به بجثی جداگانه نیازمند است، تمرکز اصلی بحثبر فاصله ی شاعر و راوی در شعر است.

    کلید واژگان: فاصله, صدای راوی, اقتدار راوی, متن شاعرانه, طنین, حافظ, شاملو}
    Parvin Salajegheh *

    This essay is an analytical deliberation on the fact of the matter between ‘Poet` and `Narrator` in poetic texts and has two sections:TheoreticalandFunctional .In theoretical part, According to contemporary theorist`s approach, for instance:Jakobson, Scholes, Bakhtine, Genette and new critiques, during discussion about theory of being a distance between narrator and poet as a person at the moment of creating poem, the fact of the matter of presence of them has been analyzed.In the functional section, some samples from Hafiz`s odds and Shamluo`s poems have beenselected and analyzed according to the theoretical discussion in the first section of this essay. Also,during analyzing of subjects in this essay, the differenceof narrator`s song and poet`s song, and the fact of the matter of the sound power of them has been considered.Although, in this essay according to necessity of circumstance of analysis of narrator`s song` has been refer to another discussions like personal presence and absenceof the second person. Although, paying attention to discuss about the fact of the matter of the second kinds, needs another discussion. Therefore, the main focus is on the separation of ‘narrator’ and ‘poet’ in poetry in this essay.

    Keywords: Space, The narrator's voice, The narrator's authority, Poetic text, Reverberation, hafiz, Shamlou}
  • احمد خلیلی، رضا ستاری، سیدمحسن مهدی نیا
    به نظر می رسد پس از فروغ فرخزاد، نخستین شاعر صاحب سبک در شعر نو فارسی، طاهره صفارزاده باشد. اگرچه او نخستین اثرش را در آغاز دهه چهل منتشر کرد، اما دهه پنجاه را باید دوران شکوفایی شعری او دانست. صفارزاده با انتشار مجموعه شعرهای: طنین در دلتا(1349)، سد و بازوان(1350) و سفرپنجم(1356) خلاقیت های ویژه ای از خود بروز داد و به سرعت در کانون توجه شعرخوانان و منتقدان قرار گرفت. هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی سبک شعری و تحلیل دیدگاه های این شاعر در مورد شعر و شاعری است. این مقاله دارای رهیافتی توصیفی-تحلیلی است که از روش کتابخانه ای و اسنادی برای تحلیل محتوا بهره برده است. در این مقاله، ابتدا مقدمه ای کوتاه در مورد جایگاه و اهمیت این شاعر در شعر معاصر ذکر شده و در ادامه ضمن تشریح نظریه شعری صفارزاده، مهم ترین شاخصه های شعر او مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
    کلید واژگان: صفارزاده, شعر, وزن, استعاره, طنین, تعهد}
  • Zahra Mehri
    Poetry independent of language is unimaginable to exist, and the emergence of a poem is rooted in the changes imposed to language.Persian poetry, specifically poetry in Ancient Persia, has always been of interest to both Iranian and foreign scholars. The present paper suggests a new hypothesis regarding the "She´re now" in farsi and its relevance to poetry in Ancient Persia. The author hereby tries to manifest the necessity of the comparative analysis of "She´re now" in Farsi with poetry in Ancient Persia.
    Keywords: poetry, She´re now, metrics, pitch, timber}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال