به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قابوسنامه » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قابوسنامه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم دانش*، فرامرز جلالت

    قابوس نامه گنجینه ای پربار و پرمحتوا از دانش ها و تجربه های متنوعی است که به کار تعلیم و تربیت می آید. عنصرالمعالی به تمام ابعاد وجودی و اجتماعی انسان و نیازهای وی توجه کافی داشته، در این راستا از منابع مختلف بویژه قرآن، حدیث و امثال و حکم بهره ها گرفته و با تسلط و تبحر بالای علمی و ادبی خود، به شیوه ای منسجم و زیبا و با زبانی ساده که لازمه یک کتاب آموزشی است، آن ها را تبیین کرده است. رسوخ عناصر زبانی و اندیشگانی تربیتی حضرت محمد (ص) که به صورت های مختلف در قابوس-نامه تجلی یافته است، نشانگر روابط بینامتنی مسلم بین آن هاست. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی نمودهای متنی و محتوایی اقوال حکمت آمیز و پندآموز رسول اکرم(ص) و نحوه بازتاب آن در قابوس نامه بر اساس نظریه ژرار ژنت پرداخته، به این نتیجه رسیده است که آموزه های نبی مکرم اسلام (ص) که به صورت های ضمنی، صریح و پنهان در قابوس نامه حضور یافته است، نقشی بنیادین در چارچوب فکری و تعلیمی کتاب مذکور دارد. ازلحاظ موضوعی این آموزه ها گستره متنوعی چون مسایل اجتماعی، اعتقادی و فردی را شامل می شود و بسامد بالای تعالیم اجتماعی پیامبر (ص) در قابوس نامه با ماهیت اجتماعی دین اسلام و تاکید پیامبر (ص) بر وحدت مسلمین تطابق کامل دارد. این پژوهش نشان داد که رابطه کلان هم حضوری و بینامتنی قابوس نامه با احادیث نبوی به صورت تداوم آموزه های نبوی و جذب آن ها در راستای تکمیل بعد ادبی و تربیتی کتاب بوده است.

    کلید واژگان: بینامتنیت, آموزه های پیامبر, قابوسنامه, ژرار ژنت}
    Ebrahim Danesh *, Faramarz Jalalat

    Qaboosnameh is a rich treasure of ethic-educational knowledge and experiences. Onsorolma?ali paid attention to all individual and social aspects of human beings in addition to his needs. So he has benefited from various Islamic sources, especially Qur'an, and Hadith. He has explained them in coherent and simple language with a high scientific and literary proficiency in his educational book. The intrusion of holy Mohammad’s ethic-educational linguistic and intellectual elements in different ways within Qaboosnameh indicates their indisputable intertextual relationships. This paper has studied the textual and content representations of the Prophet (PBUH)’s wise speeches in Qaboosnameh by descriptive-analytical method and based on Gerard Genette's theory. It concluded that the ethic-educational teachings of Islam’s prophet which have been presented implicitly, explicitly, and covertly in Qaboosnameh, play a fundamental role in the intellectual and educational framework of the book. In terms of the subject matter, these teachings include a wide range of individual, social, religious, and economic issues. The high frequency of the Prophet's (PBUH) social teachings in Qaboosnameh is in accordance with the social nature of Islam and the Prophet's (PBUH) emphasis on Muslim unity. The macro relationship between Qaboosnameh and Prophetic Hadith in an intertextuality approach is the continuation and attraction of these teachings in order to complete the ethical, educational, and literary dimensions of the book.

    Keywords: intertextuality, Prophet’s Teachings, Qaboosnameh, Gerard Genette}
  • الهام پهلوان صباغ، مهرداد چترایی عزیزآبادی*، محبوبه خراسانی
    زمینه و هدف

    مباحث مربوط به ادبیات تعلیمی و اندیشه سیاسی در ایران، با تمرکز بر دوره اسلامی، محقق را مستقیما به مجموعه ای از آثار ارجاع میدهد که ذیل عنوان سیاستنامه در دوره های مختلف تاریخ به نگارش درآمده اند. سیاستنامه نویسی در این دوران حاصل انباشت دوگانگی فکری فرهنگی است که از سویی بازتابی از اندیشه سیاسی در دوران ایران باستان و از دیگر سو با رگه هایی از اندیشه سیاسی اسلامی درهم آمیخته است. سیاستنامه، قابوسنامه، نصیحهالملوک، و دستورالملوک که همگی در قرن پنجم هجری تالیف شده اند، پندنامه هایی شامل دستورات عملی برای هدایت و راهنمایی درباریان در امور سیاسی از عالیترین درجه یعنی پادشاه تا فروترین درجه یعنی عمال و کارگزاران است. در این تحقیق به بررسی مشابهتهای زبانی میان دستورالملوک، سیاستنامه، قابوسنامه و نصیحهالملوک غزالی پرداخته شده است.

    روش مطالعه

    این مقاله با شیوه توصیفی و تحلیلی سعی دارد با رویکردی مقایسه ای، مشابهتهای زبانی این چهار متن را در دو زمینه آموزه های مربوط به سیاست و کشورداری، و اخلاق فردی بررسی کرده و به این پرسش پاسخ دهد که آیا بین این آموزه ها در چهار متن یادشده تفاوتی هست یا نه؟

    یافته ها

    متون چهار اثر مذکور، از نظر حکایت محوری، اطناب، صورتهای نشانه دار، تقسیم و ایضاح، صورتهای تاکیدی، تکرار، ترادف، تضاد/ پارادوکس، سیاقهالاعداد و عدم استفاده از موازنه و سجع مشابهتهای زیادی دارند.

    نتیجه گیری

    ویژگیهایی چون سادگی و روانی، استشهاد به آیات و احادیث، حکایت محوری، تکرار و ترادف، ساختهای متناقض، استفاده از وجه های خاص فعلی و آرایه های ادبی چون ارسال المثل و تقسیم و ایضاح پس از ابهام بعنوان شاخصه های زبانی مشترک به خصوصیاتی قابل تعمیم در این پندنامه ها بدل شده است.

    کلید واژگان: مشابهتهای زبانی, دستورالملوک, سیاستنامه, قابوسنامه, نصیحهالملوک غزالی}
    E. Pahlevan Sabbagh, M. Chatraei Azizabadi*, M. Khorasani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The purpose of writing educational works is to educate and teach moral issues and points to improve the morals of the audience, I am a researcher related to educational literature and political thought in Iran, focusing on the Islamic period, it directly refers the researcher to a collection of works that They have been written under the title of policy in different periods of history. Writing political letters in this era is the result of the accumulation of a cultural intellectual duality, which on the one hand is a reflection of the political thought in ancient Iran and on the other hand is mixed with traces of Islamic political thought. The Siastname, Qaboosnameh, Nasihat al-Moluk and Dastur al-Moluk, all of which were written in the fifth century of Hijri, are guidelines containing practical instructions for the guidance and guidance of courtiers in political affairs from the highest level, i.e. the king, to the lowest level, i.e. officials and agents. In this research, the linguistic similarities between Dastar al-Moluk, Siasatnameh, Qaboosnameh, and Nasihat al-Moluk of Ghazali are discussed.

    METHODOLOGY

    This article, using a descriptive and analytical method, tries to examine the linguistic similarities of these four texts in the two fields of teachings related to politics and statecraft and individual ethics, and to answer the question whether there is a difference between these teachings. Is there a difference in the four mentioned texts?

    FINDINGS

    The findings indicate that the texts of the four mentioned works, in terms of the central narrative, adverbs, marked forms, division and explanation, emphatic forms, repetition, synonyms, contrast/paradox, simile of numbers and non-use of Balance and Saj’ have many similarities.

    CONCLUSION

    The results show that features such as simplicity and fluency, reference to verses and hadiths, central story, repetition and synonymy, contradictory constructions, comparison, use of superlative adjectives, use of special present tenses and literary arrays such as Allegory, division and explanation after ambiguity in them as common linguistic features have become generalizable features in these conventions.

    Keywords: linguistic similes, Dastar al-Moluk, Siasatnameh, Qaboosnameh, Nasihat al-Moluk of Ghazali}
  • سارا اسدپور*، نسرین فلاح، ندا حسنی

    در طول تاریخ بشریت و در فرهنگ های گوناگون، انسان ها همیشه در جست وجوی شیوه های متفاوت ابراز شادی بوده اند. آیین ها، جشن ها، موسیقی، هنرهای گوناگون همه و همه راهکارهای ایجاد شادی به شمار می آیند؛ ازاین رو می توان گفت شادی یکی از نیازهای موجود، واقعی و عاطفی هر انسانی است و این مسیله جهانی و عمومی در نهاد بشر نهفته است. شادی اصولا سازنده و محرک است و آثار تربیتی فراوانی دارد؛ ازنظر اجتماعی موجبات رشد فکری و فرهنگی و اعتدال روحی مردم را فراهم می کند؛ از همین روی در ادبیات فارسی کمتر شاعر و نویسنده ای را می بینیم که مخاطب خود را به شادی و روی آوردن به موضوعات زندگی ساز ترغیب نکرده باشد. یکی از این آثار ادبی، قابوس نامه است. قابوس نامه یکی از آثار گران سنگ زبان فارسی است که امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس زیاری، آن را در چهل و چهار فصل برای آموزش و تربیت فرزند خود، گیلانشاه در قرن پنجم هجری تالیف کرد. عاطفه شادی در این اثر برجسته است و مولف در کاربرد و ترویج آن نیتی آگاهانه داشته است. با توجه به اهمیت موضوع شادی، هدف از پژوهش حاضر، بررسی ماهیت شادی در قابوسنامه و نقش آن در تربیت اجتماعی است. روش های استفاده شده در این پژوهش تحلیل مضمون و روش استنتاجی است؛ به گونه ای که در ابتدا با استفاده از روش تحلیل مضمون، کتاب قابوسنامه تحلیل و مضامین شادی استخراج و سپس با روش استنتاجی، اصول تربیتی مبتی بر هریک از این مضامین استنتاج شد. یافته های پژوهش نشان داد که مضامین شادی در قابوس نامه شامل سپاسگزاری، عدالت، هم نشینی با دوست خوب، نظم، موسیقی، کار، هدفمندی و مسافرت است که برپایه این مضامین، هشت اصل تربیت اجتماعی استنتاج شد. نتایج بر این امر تاکید دارند که شادی علاوه بر اینکه یکی از نیازهای روانی انسان است، یک ضرورت اجتماعی است و سهم بسیاری در تعامل و انسجام و اتحاد افراد، جامعه و فرهنگ ها دارد؛ نیز مقدمه رشد فکری و فرهنگی و اعتدال روحی مردم را فراهم می کند که همه اینها ابعاد تربیت اجتماعی هستند.

    کلید واژگان: شادی, قابوسنامه, عنصرالمعالی کیکاووس بن قابوس زیاری, تربیت اجتماعی, اصول تربیت اجتماعی}
    Sara Asadpour *, Nasrin Fallah, Neda Hasani

    Throughout the history of mankind and in different cultures, people have always been looking for different ways to express happiness. Rituals, celebrations, music, various arts are all ways to create happiness. Therefore, it can be said that happiness is one of the real and emotional needs of every human being and this universal and general issue lies in the human nature. Happiness is basically procreator and motivating, and it has many educational effects. From social point of view, it provides the intellectual and cultural development and spiritual moderation of people. Therefore, in Persian literature from the past until now, there are fewer poets and writers who did not encourage his audience to be happy and turn to life-making topics. One of these literary works is Qaboosnameh. Qaboosnameh is one of the valuable works of Persian language.  Amir Ansar al-Ma'ali Kikavus ibn Iskander ibn Qaboos Ziari wrote the Qaboosnameh in forty-four chapters to educate his son Gilanshah in the fifth century AH. The emotion of happiness was striking in this work and the author had a conscious intention in using and promoting it. The purpose of the present study is to investigate the nature of happiness in Qaboosnameh and its role in social education. The method of analysis in this research is analytical-inferential. After analyzing the content of Qaboosnameh and extracting themes related to happiness, the principles and methods of social education are inferred based on these themes. The findings showed that the themes of happiness in Qaboosnameh include gratitude, anger management, companionship with a good friend, order, music, work, purposefulness and travel. Based on these themes, eight principles of social education were deduced. The results emphasize that happiness, in addition to being one of the psychological needs of human beings, is a social necessity and it has a great contribution in the interaction, cohesion, and unity of the individuals and cultures. It also provides an introduction to the intellectual and cultural growth and spiritual moderation of the people. All of these are dimensions of social education.       The results emphasize that happiness, in addition to being one of the psychological needs of human beings, is a social necessity has a great share in the interaction and cohesion and unity of individuals and cultures. All of these are dimensions of social education

    Keywords: happiness, Qaboosnameh, Onsor al-Ma'ali, Social education, Principles of social education}
  • ابراهیم دانش*، محمدرضا طوسی نصرآبادی

    ادب زبانی پدیده ای است که معمولا در تعامل روزمره رعایت می شود و چگونگی استفاده از زبان را برای مدیریت روابط بینافردی سخنگویان نشان می دهد. قابوسنامه از آثار مهم ادب تعلیمی فارسی است که عنصرالمعالی آن را در چهل وچهار باب، به قصد تربیت فرزندش گیلان شاه و آموختن آداب اجتماعی، دانش ها و فنون لازم برای زندگی، حکومت، مملکت داری و...، تالیف کرده است. ایرانیان از دیرباز این کتاب را به دلیل ارزش تعلیمی و تربیتی آن گرامی داشته و از حکایات آن برای تربیت فرزندان استفاده کرده-اند. در این مقاله، بازنمود ادب زبانی در قابوسنامه با استفاده از نظریه ادب براون و لوینسون بررسی شده است. یافته ها نشان داد که در قابوسنامه ادب به صورت پدیده ای اجتماعی و فرهنگی مفهوم سازی شده که حاصل تعامل سازنده افراد و دارای ابعاد فکری، بیانی و رفتاری است. در بعد فکری، مخاطب-اندیشی و سنجش بافت موقعیتی و تامل در سخن و دلالت ها و تاثیرات مختلف آن؛ در بعد زبانی و بیانی، موازین سخنوری و آداب و احوال سخن؛ و در بعد رفتاری، کنش های معنادار یا تاثیرگذار منفی و مثبت در ادب زبانی معرفی و تبیین شده است. در این مقاله، از میان موارد بسیاری که با رویکرد کاربردشناختی زبان و نظریه براون و لوینسون به روش توصیفی تحلیلی در قابوسنامه بررسی شد، 27 نمونه ارایه شده است. ازنظر مولف قابوسنامه، کنش های طرفین گفت وگو می تواند سبب حفظ یا تهدید وجهه گوینده و مخاطب شود؛ بنابراین، او راهبردهایی را برای دفاع از وجهه طرفین یا ارتقاء آن پیشنهاد کرده است. می توان قابوسنامه را از کهن ترین متون ادب فارسی دانست که به زبان بدن و لزوم استفاده درست از آن در تعامل زبانی و روابط بینافردی اشاره کرده است.

    کلید واژگان: ادب زبانی, ادبیات تعلیمی, نقد زبان شناختی, قابوسنامه, براون و لوینسون}
    Ebrahim Danesh*, Mohammad Reza Toosi Nasrabadi

    Linguistic politeness is a phenomenon that is usually observed in everyday human interaction and shows how to use language to manage the interpersonal relationships of speakers. Qabousnameh is one of the most important texts of Persian didactic literature, which Onsor Al-Ma’āli wrote in forty-four chapters, with the aim of educating his son, Gilanshah, and his learning about social etiquette, knowledge, and techniques necessary for life, government, statehood, etc. Iranians have long cherished this book because of its didactic value and have used its anecdotes for educating their children. In this article the representation of linguistic politeness in Qabousnameh was studied using the politeness theory of Brown and Levinson. The findings showed that politeness was conceptualized as a social and cultural phenomenon in Qaboosnameh, which is the result of constructive interaction of individuals with mental, expressive and behavioral dimensions: in the mental dimension, consideration of audience and measuring the contextual situation and reflection on speech and its various meanings and effects; in the linguistic and expressive dimension, the standards of eloquence and the etiquette of speech; and in the behavioral dimension, the significant or influential negative and positive speech acts in language politeness were introduced and explained. In this paper, out of many cases that were studied in Qabousnameh, 27 examples were presented using the descriptive-analytical method and the pragmatic approach to the Brown and Levinson theory. According to the author of Qabousnameh, speech acts of the parties to the dialogue can save or threaten the face of the speaker and the audience; therefore, he proposed strategies to save or promote the face of the parties. Qabousnameh can be considered as one of the oldest texts in Persian literature, which mentions body language and the need for its proper use in linguistic interaction and interpersonal relationships.

    Keywords: linguistic politeness, didactic literature, linguistic criticism, Qabousnameh, Brown, Levinson}
  • سهیلا فرهنگی*، معصومه ابرکار

    نشانه معنا شناسی یکی از رویکرد های جدید در شناسایی و تحلیل نظام های زبانی به شمار می رود که در تعامل با دیگر رویکرد های پژوهشی می تواند به عنوان رهیافتی میان رشته ای در حوزه های ادبی مورد استفاده قرار گیرد . این پژوهش در پی آن است که با رویکرد نشانه معنا شناختی به توصیف و تبیین نظام های گفتمانی موجود در حکایت های قابوس نامه بپردازد و با مقایسه نشانه معناهای موجود در این حکایت ها ، مواضع گفتمانی آن ها را مشخص و تحلیل کند . پژوهش حاضر نتیجه تحلیل نشانه معناشناختی ده حکایت از کتاب قابوس نامه و بیانگر تنوع و تعدد گفتمان ها در این گونه حکایت هاست و نشان می دهد که نظام گفتمانی غالب در این حکایت ها از نوع تجویزی است. همچنین این پژوهش مولفه های گفتمانی هر حکایت و تبدیل نظام های گفتمانی به یکدیگر را نشان می دهد.

    کلید واژگان: نشانه معناشناسی, نظام گفتمانی, حکایت, قابوسنامه}
    Soheila Farhangi *

    Sign - semantic is one of the new approaches in determination and analyze of lingual systems , Sign - semantic is one of the new approaches in determination and analyze of lingual systems , which can be used in interaction with other research methods as an inter - field approach in literature fields . This research aims to describe and determine the existing dialogue structure in Ghaboosnameh ’ s stories while respecting sign - semantic and compare their dialogue positions via comparing existing sign - semantics in stories .Current research includes sign - semantic analysis of 10 stories of Ghaboosnameh and express diversity and multiplicity of discourses in these stories , also show the prescriptive nature of the dominant dialogue systems and it s components in each story and dialogues conversions to each other .

    Keywords: sign-semantic, discourse systems, Narration, Ghaboosnameh}
  • فاطمه امامی *

    براساس رویکرد بینامتنیت در حوزه ادبیات هیچ متنی زاده نشده است؛ بلکه، بینامتنی از متون قبل از خود محسوب می شود. نظریه بینامتنیت از ارتباط بین متون سخن می گوید؛ ارتباطی که مکرر در آثار ادبی تکرار می شود. نظریه پردازان این حوزه چون بارت و کریستوا معتقدند که هیچ متن ناب و خالصی وجود ندارد و همه متون قبلا متولد شده اند، و فقط شخص روایت کننده آن فرق می کند. نگارنده مقاله بر آن است تا با روش تحلیلی-تطبیقی پس از تشریح نظریه بینامتنیت بر اساس این رویکرد به بررسی و تحلیل  قابوس نامه عنصرالمعالی و بوستان سعدی بپردازد تا ضمن بیان وجوه اشتراک و عناصر تکرار شونده این دو اثر مهم ادبی بر این نکته تاکید کند که طبق نظریه بینامتنیت هیچ متنی اصیل نیست. بوستان سعدی نیز از لحاظ محتوا واگویه ای از متون پیش از خود است. از جمله قابوس نامه عنصرالمعالی که هدف از این جستار بررسی آن است.

    کلید واژگان: نظریه, نقدادبی, بینامتنیت, قابوسنامه, بوستان}
    Fatemeh Emami *

    Based on the intertextuality approach, in the field of literature, a new text is not formed as it is considered as an intertextuality of the texts before it. The theory of intertextuality is concerned with the relationship between the texts; a relationship recurrent in literary works. The theorists in this field, such as Kristeva and Barthes, argue that there is no pure text and all the texts have already existed , and only the narrator is different. This article seeks to study and analyze The Bustan of Saadi and Qabousnameh of Onsor al-Ma’ali in order to explain the commonalities and recurrent elements of these two significant literary works and stress the point that, according to the theory of intertextuality that states that no text is original, in terms of content. Hence The Bustan of Saadi is a reflection of the texts before itself, including Qabousnameh of Onsor al-Ma’ali, which is the aim of this research.

    Keywords: Theory, literary criticism, intertextuality, Qabousnameh, Bustan}
  • صدیقه سلیمانی، یوسف عالی عباس آباد، حسین آریان *
    تحلیل تطبیقی دو مفهوم «تعلیم» و «تربیت» بر اساس آراء ابوحامد محمد غزالی توسی و عنصرالمعالی، رویکردهای خاصی را در شیوه ها و روش تعلیم و تربیت نشان می دهد. با اینکه موضوع فکر و روش خردورزی غزالی، در ظاهر بر اساس مبانی تعلیمی و تربیتی انسان نیست، تامل در متن نوشته هایش، وجود و ظهور چنین پدیده تربیتی تعلیمی را نشان می دهد؛ به گونه ای که حجم بیشتر کتاب کیمیای سعادت را همین مباحث تشکیل می دهد. عنصرالمعالی به عنوان امیرزاده آل زیار، نیز چنین رویکردی به مبانی تربیتی انسان دارد. تلاش پژوهشگر عمدتا متمرکز بر یافته های دو متن کیمیای سعادت و قابوسنامه و تطبیق آن با ایده های مفاهیم تعلیم و تربیت از دیدگاه جامعه شناسی بوده است.
    یافته های پژوهش حاضر که به روش تحلیلی توصیفی انجام یافته، نشان می دهد که کتاب هایی مانند کیمیای سعادت و قابوسنامه، بستر مناسبی برای طرح تفکرات و راهکارهای جامعه شناسی تعلیم و تربیت و بروز آن در جامعه است. متفکر دانشمندی همانند غزالی توسی و عنصرالمعالی سعی کرده اند تا با استفاده از ابزار «داستان» ، «تمثیل» یا «حکایت» ، به مبانی شناخت نفس انسان، تربیت نفس و تربیت خرد و راهکارهای پیشرفت و رشد انسان در قالب نظام تعلیمی و تربیتی اشاره کنند.
    کلید واژگان: ابوحامد محمد غزالی توسی, کیمیای سعادت, عنصرالمعالی, قابوسنامه, تعلیم و تربیت}
  • سودابه بخشایی*، اکبر صیادکوه
    قابوسنامه ازآثار برجسته نیمه دوم قرن پنجم هجری است و یکی از شاهکارهای ادب تعلیمی به شمار می رود که بسیاری از آداب اجتماعی و فرهنگ کهن ایران را دربردارد. از زمان نوشتن قابوس نامه تا دوره های متاخر، آثار فراوانی به پیروی از این کتاب نگاشته شده است؛ یکی از این آثار که در دوره تیموری نوشته شده وکمتر در حوزه های پژوهشی از آن سخن به میان آمده، «انیس الناس» از نویسنده ای کمتر شناخته شده به نام «شجاع» است که در سال 830 هجری نگارش یافته و به کتابخانه شاهرخ عرضه گردیده است. بررسی و مقایسه موضوعات و محتوای این دو اثر و نحوه تاثیر پذیری صاحب انیس الناس از شیوه عنصرالمعالی، همچنین چگونگی تحولات عناصر زبانی در طول این مدت زمان (در نثر فارسی)، مهم ترین موضوعاتی است که در این مقاله بدان پرداخته شده است. بر اساس بررسی انجام شده، انیس الناس «تحریری دیگر از قابوسنامه» است، ولیکن زبان تقلیدی مولف آن، زبانی مرده و ایستا است، درحالی که زبان اصلی و روایی او، زبانی زنده وپویا است که در متن  مقاله به سبب های آن اشاره شده است .
    کلید واژگان: قابوسنامه, انیس الناس, ویژگی های زبانی, تغییر و تحولات زبان, عوامل موثر در تغییر شکل زبان}
    Soudabeh Bakhshaee *, Akbar Sayadkouh
  • سودابه بخشایی*، اکبر صیادکوه
    قابوسنامه ازآثار برجسته نیمه دوم قرن پنجم هجری است و یکی از شاهکارهای ادب تعلیمی به شمار می رود که بسیاری از آداب اجتماعی و فرهنگ کهن ایران را دربردارد. از زمان نوشتن قابوس نامه تا دوره های متاخر، آثار فراوانی به پیروی از این کتاب نگاشته شده است؛ یکی از این آثار که در دوره تیموری نوشته شده وکمتر در حوزه های پژوهشی از آن سخن به میان آمده، «انیس الناس» از نویسندهای کمتر شناخته شده به نام «شجاع» است که در سال 830 هجری نگارش یافته و به کتابخانه شاهرخ عرضه گردیده است. بررسی و مقایسه موضوعات و محتوای این دو اثر و نحوه تاثیر پذیری صاحب انیس الناس از شیوه عنصرالمعالی، همچنین چگونگی تحولات عناصر زبانی در طول این مدت زمان (در نثر فارسی)، مهمترین موضوعاتی است که در این مقاله بدان پرداخته شده است. بر اساس بررسی انجام شده، انیس الناس «تحریری دیگر از قابوسنامه» است، ولیکن زبان تقلیدی مولف آن، زبانی مرده و ایستا است، درحالیکه زبان اصلی و روایی او، زبانی زنده وپویا است که در متن مقاله به سبب های آن اشاره شده است .
    کلید واژگان: قابوسنامه, انیس الناس, ویژگی های زبانی, تغییر و تحولات زبان, عوامل موثر در تغییر شکل زبان}
    Soudabeh Bakhshaee*, Akbar Sayadkouh
    Qabousnameh is the prominent work of the second half of the 5th century A.H, and one of the masterpieces of didactic literature which includes many social customs and the ancient culture of Iran. Many works have been written since the time of Qabusnameh to recent times imitating this book; “Anis-al-Naas” written by a little-known author named “Shoja” in 830 A.H, during the Timurid era, and dedicated to Shahrokh’s library is one of these works which has been less studied. The study and comparison of the subjects and contents of these works, and the ways the author of Anisal-Naas was influenced by ʻUnsor-ol-Ma’lī , and also the extent to which linguistic elements changed during this time (Persian prose) are the most important subjects that were studied in this article. According to this study, Anis-al-Naas is “another writing of Qabousnameh” whose author’s imitative language is dead and static, whereas his original and narrative language is alive and dynamic.
    Keywords: Qabousnameh, Anis, al, Naas, Linguistic features, Language changes, Effective factors in changing of language form}
  • حسین حسن پور آلاشتی*، مرضیه حقیقی
    نظریه منطق مکالمه یا منطق گفتگویی در قرن بیستم در تقابل با نقد سبک شناختی و زبان شناسی ساختارگرای سوسوری مطرح شد. میخاییل باختین، از یک سو در اعتراض به رژیم تک آوای استالین و از سوی دیگر در مخالفت با نظریه فردی و غیراجتماعی بودن زبان -که پیش از او بر حوزه نقد ادبی حکمفرما بود- این نظریه را مطرح کرد و در آن به ساختار اجتماعی گفتار، نقش «غیر» یا «دیگری» در گفتگو و ماهیت چندصدا و مکالمه گرای زبان ادبی و هنری پرداخت. از آن جا که باختین، گفتگومندی را در ذات هنر نهفته می داند، این نظریه در عصر حاضر برای خوانش متون مختلف و آثار ادبی و هنری بسیاری به کار گرفته می شود.
    با توجه به این که منطق گفتگو برآمده از ساختار جامعه ای تک صدا، جزم اندیش و شادی ستیز است، در این پژوهش یکی از تاریک ترین ادوار حیات اجتماعی و ادبی ایران؛ یعنی دوره بعد از هجوم مغول مورد توجه قرار گرفته است و برای نشان دادن میزان تاثیر ساختار اجتماع بر گفتگوگرایی نویسندگان، دو اثر منثور قابوس نامه و گلستان که یکی مربوط به قبل از حمله مغول و دیگری مربوط به دوره استیلای مغول است، انتخاب شده است که گرچه به لحاظ اشتمال بر مضامین و نکات تربیتی و اخلاقی تا حدودی همسان هستند اما نوع بیان و رویکرد عنصرالمعالی با سعدی در روایت و توجه به مولفه های گفتگو تفاوت دارد. از این رو در این پژوهش به بررسی منطق گفتگو در این دو اثر منثور ادب فارسی پرداخته می شود.
    کلید واژگان: میخاییل باختین, منطق گفتگویی, گلستان سعدی, قابوسنامه, چندصدایی, کارناوال}
    The theory of the logic of dialogue or the logic of conversation in the twentieth century was proposed in contrast to Saussure's structural linguistics and cognitive style. On the one hand, Mikhail Bakhtin in the protest of single voice of Stalin’s regime and on the other hand, the opposition of the theory of individualism and non- socialism of language that was dominant before him in the criticism domain, he proposed the theory of multiple voices and dialogue-centerd language of literature and art. Since Bakhtin considersthe dialogue-centered approach in the essence of art, this theory is used in reading of different works literature and art at present time. Given that the logic of conversation coming from the mono-voice, anti-dogmatic, and anti-happiness community, in this study one of the darkest periods of social and literary life in Iran after the Mongol invasions has been considered.in order to demonstrate the effectiveness of the social structure dialogue-centered method of authors, two prose works of Golestan and Qaboosnamh have been concidered that one of them relates to the pre-Mongol period and the other one belongs to Mongol conquest, are selected. In spite of the facts that both works are equal with respect to contents and didactic points Onsorolmali’s approach is different from Saadi‘s apporoch from dialogue components point of view. Therefore, this paper aims to study the logic of conversation in theses two written works of Persian literature.
    Keywords: Mikhail Bakhtin, the logic of dialogue, Saadi's Golestan, Qaboosnameh, polyphony, c}
  • وحید سبزیان پور*، مرضیه دبیریان
    سرزمین کهن ایران همواره زادگاه ادیبان و دانشمندانی بوده است که توجه به امور اخلاقی را سرلوحه کار خود قرار داده اند. از دیرباز کتاب های چندی در زمینه اخلاق و تربیت نگاشته شده است. «انیس الناس» یکی از این کتاب های اخلاقی و تربیتی است که در سال 830 هجری قمری به دست شخصی گمنام به نام «شجاع» به رشته تحریر درآمده است. وی این کتاب را به پیروی از قابوسنامه در بیست فصل نگاشته است و در لابه لای مطالب کتاب، عبارت ها و اشعار فارسی و عربی مرتبط با موضوع را ذکر کرده است. پژوهش حاضر به بررسی و معرفی فصل دوم کتاب انیس الناس با عنوان «در آداب دوست گزیدن و شرط آن» پرداخته است و تلاش کرده تا ابتدا منابع مورد استفاده نویسنده را در نوشتن کتاب مشخص کند و آنگاه تاثیر اندیشه های اسلامی و ایرانی را در این کتاب نشان دهد.
    کلید واژگان: انیس الناس, شجاع, قابوسنامه, اخلاق, آداب دوستی}
    Vahid Sabzianpoor*, Marzieh Dabirian
    Iran، the ancient land، has always been home to writers and scientists who put attention to ethics into their work. For a long time، several books have been written on ethics and training. Anis al-Nas is one of the ethical and didactic books written by an unknown person named Shoja'' in the 830 AH. He has written this book in twenty chapters imitating Qaboosnameh. Amidst the book، Persian and Arabic phrases and poems relevant to the subject has been cited. The current study has reviewed and presented Chapter Two of the book Anis al-Nas، i. e. «in practice of selecting friends and its conditions». It first tries to determine sources used by the writer in the writing of this book، then indicate the influence of Islamic and Iranian thought on it.
    Keywords: Anis al Nas, Shoja', Qaboosnameh, Ethnic, Ethics, Friend}
  • زینب رحمانیان
    دراین مقاله با روش تحلیلی- توصیفی نخست به نظریه و دیدگاه کلبرگ در مراحل رشد اخلاقی پرداخته و سپس این نظریات در قابوسنامه مورد تطبیق قرار گرفت.لورنس کلبرگ این مراحل را در سه سطح و شش مرحله بیان می کند که عبارتند از: سطح پیش قراردادی، سطح قرار دادی، سطح فرا قراردادی. هدف از این مقایسه آگاهی از تفاوتها و شباهتهای بین نظریات این دو اندیشمند می باشد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که قابوسنامه عنصرالمعالی به عنوان یک منبع علمی برای رشد اخلاقی علاوه بر دارا بودن مراحل رشد کلبرگ حاوی مراحل بیشتری است که از دین و مذهب نشات گرفته است. وی برخلاف کلبرگ فقط به ترسیم انواع مراحل رشد اخلاقی بسنده نمی کند بله در مورد شیوه بهره وری از افراد دیگر در مراتب اخلاقی پند و اندرز نیزمیدهد. همچنین بر مبنای نظریه کلبرگ رسیدن به سطح فرا قراردادی در بزرگسالان تقریبا امکان پذیر نمی باشد ولی از نظر عنصرالمعالی با تکیه بر قوانین الهی و مذهب حتی به این مرحله هم میتوان رسید
    کلید واژگان: رشد اخلاقی, روانشناسی, 'کلبرگ, قابوسنامه}
    In this paper and stady analytical - descriptive method, Kohlberg`s stages of moral development theory have perspective have reviewed. and then these views have been implemented by Qabus nama. lawrence Kohlberg suggests these stages in three level of the six stages. These include: the level of the PreLcontract, the contract, the Post L contract. The purpose of this comparison is the awareness of the differences and similaritities between the views of these two thinkers.Theresults obtained from this implementation shows that Keikavus Qabus nama is a source of moral growth and in addition to having Kohlberg stages with further steps which arises from religin. Unlike Kohlberg, he doesn`t draw only a variety of stages of moral order. Also on Kohlbergs theory, reaching beyond conventional levels in adults is almost impossible. But in Keikavus view, it is possible to reach this stage based on the laws of God and religin.
  • احمد خاتمی، غلامرضا رفیعی
    در این مقاله ابتدا سعی می شود ویژگی های تربیتی «قابوسنامه» و اهمیت آن در حکمت عملی بیان شود و آنگاه مقایسه ای میان این اثر و آرا و اندیشه های تربیتی ژان ژاک روسو در کتاب «امیل» صورت گیرد. اهمیت و ضرورت این موضوع بدان جهت است که آرای تربیتی روسو در «امیل» مورد استناد منابع علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی است. این در حالی است که منابع فارسی نظیر «قابوسنامه»، در این زمینه سرشار از موضوعات اخلاقی و تربیتی است و می تواند در اکثر مباحث دانش تربیتی و روانشناسی رشد مفید واقع شود. در این مقایسه به دیدگاه های مشترک و وجوه اختلاف در روش های «قابوسنامه» عنصرالمعالی و «امیل» روسو اشاره شده است و حاصل این مقایسه آن است که اثر عنصرالمعالی با آن که به شیوه اندرز بیان شده است نسبت به کتاب روسو، که دستورات تربیتی را به صورت تجویزی و الزامی مطرح می کند، فراگیرتر و عملی تر است.
    کلید واژگان: عنصرالمعالی, قابوسنامه, حکمت عملی, ژان ژاک روسو, امیل, علوم تربیتی}
    A.Khatami, G.R.Rafiee
    This article aims to describe educational attributes of Qabus Name and its importance in practical wisdom and then a comparison is made between this work and Jean-Jacques Rousseau's vtes and thoughts in Emile. The importance and necessity of the subject is due to the fact that Rousseau;s educational votes in Emile are the source of educational and psychological sciences. Therefore, Qabus Name which is a rich source of educational and moral subjects can be used in the issues of educational and psychological knowledge as well. This comparison shows similar and different points of view and at the same time represents that the Onsor Al Maali's work is expressed in form of advices and Rousseau's book puts forward educational instructions in form of prescription and mandate. Thus Qabus Name is more comprehensive and practical.
    Keywords: Onsor Al Maali, Qabus Name, Practical wisdom, Jean, jacques Rousseau, Emile, educational sciences}
  • علی اصغر حمیدفر(دینوری)
    این مقاله یادداشتی است بر یک ویژگی سبکی قابوسنامه. آن ویژگی عبارتست از ساختن ضرب المثلهای دلنشین با محوریت واژه «دوم». این ویژگی، ظاهرا در میان متقدمان و متاخران مختص عنصرالمعالی است و بدلیل همین یگانگی و نادرگی، ارزشی مضاعف دارد. این ساختار تکرار شونده چنان مقبول طبع فارسی زبانان قرار گرفته که با وجود ندرت، بخشی از نمونه هایش بعنوان امثال سائره در امثال و حکم زنده یاد دهخدا ذکر شده است.
    کلید واژگان: دوم, قابوسنامه, مثل (ضرب المثل), تشبیه, ادات تشبیه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال