به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « موریس گرامون » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «موریس گرامون» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا حبیبی زاده، غفار برج ساز *
    زمینه و هدف

     آواها شامل دو گروه اصلی همخوانها و واکه ها هستند که از منظر ارتعاش تارهای صوتی به دو گروه واکدار و بی واک و از نظر ماهیت تلفظ همخوا نها، به چند گروه: انسدادی، سایشی، خیشومی، روان، نیمه همخوان، تکریری (لرزشی) و سایشی بسته تقسیم میشوند. از میان آنها ، همخوانهای انسدادی، شامل دو گروه بی آواها (p ، t ، k ، ?) و آواییها (b ، d ، g ، q) هستند که برای بیان اصوات خشک و مکرر، انفجاری، مقطع و پیاپی و نیز توصیف حرکاتی که با تکانهای شدید یا خفیف همراهند، به کار میروند. نفثه المصدور، اثر زیدری نسوی، در نیمه اول قرن هفتم نوشته شده که به شرح جنگ سپاهیان مغول با جلال الدین منکبرنی پرداخته است هدف این پژوهش سبکشناسی آوایی همخوانهای انسدادی در این اثر از دیدگاه موریس گرامون است. مساله اصلی آن، پاسخ به این سوال است که چینش آوایی نفثه المصدور تا چه میزان در انتقال مضامین آن موثر بوده است؟

    روش

     این پژوهش به روش توصیفی - اسنادی، با فیش برداری از کتابها و مقالات انجام شده است. این پژوهش مطالعه ای نظری است که محدوده و جامعه مورد مطالعه آن، کتاب نفثه المصدور شهاب الدین خرندزی زیدری نسوی به تصحیح و توضیح امیرحسین یزدگردی است که توسط انتشارات توس در تهران منتشر شده است .

    یافته ها

     با توجه به نوع و چینش آوایی همخوانها و واکه‎ها میتوان گفت که نفثه المصدور که گزارش خاطرات درد، رنج و مصایب نویسنده و مردم ایران به هنگام حمله هولناک مغولان و روایت اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران در عصر مولف است، تصویرگر جامعه ای سرشار از افسردگی، ناامیدی، ناخشنودی و نارضایتی است که احساس سقوط و شکست (همخوان سایشی) در آن آمیخته با خشم و نفرت و تحقیر است (همخوان انسدادی) و نشانگر ناتوانی و درماندگی ای است که احساس رخوت و تانی را در انسان برمیا نگیزاند که با همنشین شدن این همخوانها با همخوانهای خیشومی، ریشخند، طنز و طعن نیشدار واژگان رساتر و بلیغتر به گوش مخاطب میرسد.

    نتیجه گیری

     نتیجه نشان میدهد که همخوانهای انسدادی به ویژه «d» و واکه‎های درخشان به ویژه «a» پر بسامدترین همخوانها و واکه‎ها در این پیکره متنی هستند که نویسنده توانسته با چنین چینشی علاوه بر بیان آلام و رنجهای خود از حمله تاتار، القاگر خشم و نارضایتی خویش از شرایط جامعه خود نیز باشد.

    کلید واژگان: سبکشناسی آوایی, همخوان انسدادی, نفثه المصدور, موریس گرامون}
    Z. Habibizadeh, Gh. Borjsaz*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Sounds include two main groups of consonants and vowels, which are divided into two groups of voiced and unvoiced, from the point of view of the vibration of vocal cords, and from the nature of pronunciation of the consonants, into several groups of obstruent, fricative, nasal, smooth, semi-consonant, repetitive (vibration) and closed fricative. Among them, the obstruent consonants include two groups of voiceless (p, t, k, ?) and phonetic (b, d, g, q), which are used to express dry and repeated, explosive, discontinuous and continuous sounds, as well as describe movements that are accompanied by strong or mild shakings. Naftha-al-Masdoor, written by Zaydari Nasvi, is in the first half of the 7th century, which describes the war between the Moghol troops and Jalal-eddin Menkoberni. The purpose of this research is the phonetic stylistics of obstruent consonants in Naftha al-Masdoor from the point of view of Maurice Gramoon. Its main issue is to answer the question of how effective is the phonetic arrangement of Naftha-al-Masdoor in conveying its themes?

    METHODOLOGY

    This research was done by descriptive-documentary method, by taking samples from books and articles. This research is a theoretical study which its scope and community is the book Naftha-al-Masdoor, Shahab al-Din Khorandezi Zaydari Nasavi, corrected and explained by Amir Hossein Yazdgerdi, which was published by Toos Publishing House in Tehran.

    FINDINGS

    According to the type and phonetic arrangement of consonants and vowels, it can be said that Naftha-al-Masdoor, which is a report of the memories of the pain, suffering and tragedies of the author and the people of Iran during the terrible attack of Moghols and the narration of the social and political situation of Iran in the authors’ era, depicts a society full of depression, despair, unhappiness and dissatisfaction, in which the feeling of falling and failure (abrasion consonant) is mixed with anger, hatred and contempt (obstructive consonant) and indicates the weakness and helplessness that evokes the feeling of lassitude and calmness in a person, and when these consonants are accompanied by the consonants of nasal, sarcasm, irony and stinging sarcasm, more expressive and eloquent words are heard by the audience.

    CONCLUSION

    The result shows that the obstruent consonants, especially "d" and bright vowels, especially "a" are the most frequent consonants and vowels in this text. With such an arrangement, the author has been able to express his pains and sufferings from the Tatar attack, as well as express his anger and dissatisfaction of the conditions of his society.

    Keywords: Phonetic Stylistics, Obstruentconsonant, Naftha Al-Masdoor, Maurice Gramoon}
  • فریبا سهرابی*، وحید مبارک، محمد حاتمی نیا
    ادبیات و موسیقی ارتباطی تنگاتنگ و تکمیلی با یکدیگر دارند. در اجرا، شعر زیرساخت ذهن و زبان موسیقی است و پیوندی استوار با آن دارد. درحقیقت آنچه را که آواها و سازها به کمک اصوات بیان می کنند، واژگان به صورت ملموس تر برای ما روشن می کنند. در این پژوهش بینارشته ای، القاگری آواها به سبب تکرار صامت ها و مصوت ها براساس دیدگاه موریس گرامون و به روش توصیفی تحلیلی بیان شده است. محور جانشینی واژگان با توجه به نظریه گرامون، زوایای القای معنا و تاثیرگذاری شعر و تاثیر شعر و موسیقی بر یکدیگر را نشان می دهد که براساس معرفی نمونه های موسیقی آوازی و به خصوص «قاصدک» اخوان ثالث با اجرای شجریان، ارزیابی شده است. دستگاه های آوازی در موسیقی ایرانی، دارای مشخصات خاص خود و بیان کننده حالات مختلفی هستند. آهنگساز و خواننده باید با توجه به مفهوم و محتوای اشعار برگزیده، به انتخاب دستگاه و گوشه های آوازی متناسب با آن بپردازند. این پژوهش به این نتیجه منتهی شد که آواها و کلام، با خاصیت روشنی، درخشانی و تیرگی، در انتقال دو گفتمان امید اندک و یاس غالب، موفق بوده اند و آوا، رنگ احساس موسیقی و سازها را انتخاب می کند و سبب تاثیرگذاری بیشتر و ماندگارترشدن شعر و آثار موسیقایی می شود.
    کلید واژگان: موریس گرامون, شعر, موسیقی, شجریان, دستگاه آوازی, قاصدک}
    Fariba Sohrabi *, Vahid Mobarak, Mohamad Hataminia
    Literature and music have a close and complementary relationship with each other. In performance, poetry is the infrastructure of mind and the language of music, with which it has a strong connection. In fact, what melodies and musical instruments express through the sounds, the poetry manifests more tangibly via words. In this interdisciplinary research, the induction of sounds, due to the repetition of consonants and vowels, has been examined in the light of Murice Gerammont's theory and via a descriptive-analytical approach. Accordingly, the pragmatic axis shows the angles of inducing meaning and, more importantly, the effectiveness of poetry and the way music and poetry influence each other, which is examined via the introduction of examples of vocal music and, specifically, Akhavan Sales's "Dandelion" performed by Mohammad Reza Shajarian. Each vocal division in Iranian music has its own characteristics and expresses different moods, and both the composer and the singer should select the music division and vocal corners with the consideration of the meaning and the content of the selected poems. The results show that sounds and words, with clarity, brilliance and darkness, have been successful in conveying the two discourses of slight hope and overwhelming despair and that it is the sound which determines the color of the feeling of the music and instruments and makes the poetry and musical works more effective and lasting.
    Keywords: Maurice Gerammont, Poetry, Music, Shajarian, Dastgāh, Dandelion}
  • نورالدین پروین*، جواد معین، سید مجتبی میردامادی
    زبان مجموعه ی از آواهای منظم و به هم پیوسته است که موجب تمایز واژه و معانی آن با واژه های دیگر می شود؛ درواقع آوا بنیادی ترین ساختار زبان است؛ چرا که کاربرد متناسب واکه ها و همخوان ها، پیوند ژرفی با اندیشه ی خالق متن دارد که می تواند در بافت موقعیتی الهام بخش معانی خاص باشند؛ بنابراین تکرار هدفمند صامت ها و مصوت ها موجب القاگری شگرف واج ها در بیان معانی متن می گردد. «موریس گرامون» زبان شناس معروف فرانسوی در قرن بیستم، ارزش و مفهوم القاگری واج های در زبان را مطرح می کند و معتقد است، ادیب می تواند در یک شبکه نظام مند واژگانی که از واج های مشابه سامان یافته اند، تصاویر و معانی مورد نظر را با ملودی خاص و منظم، به ذهن مخاطب القا نماید؛ بدین منظور پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوا و بر اساس نظریه گرامون به بررسی القاگری آواها درآیات حج می پردازد؛ نتایج حاکی از آن است اعجاز آوایی قرآن کریم در نهایت زیبایی، مفاهیم و معانی را به مخاطب القا می نماید. به طوری که بسامد واکه های درخشان«آ» و «ا»/a/¸/ã/ و همخوان های سایشی لثوی«س،ز »/ s¸z/ و نیم همخوان «ی»/j/ نقش بسیار مهمی در تداعی مفاهیم حج را به خود اختصاص داده اند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, آیات حج, سبک شناسی, لایه ی آوایی, موریس گرامون}
    Norudin Parvin *, Javad Moein, Seyyed Mojtabi Mirdamadi
    Language is a collection of regular and interconnected sounds that distinguish words and their meanings from other words; in fact, sound is the most fundamental structure of language; because the appropriate use of vowels and consonants has a deep connection with the thought of the creator of the text, which can inspire specific meanings in the context of the situation; therefore, the purposeful repetition of consonants and vowels causes a great induction of phonemes in expressing the meanings of the text. "Maurice Grammon", a famous French linguist in the 20th century, puts forward the value and concept of inducing phonemes in language and believes that a writer can create the desired images and meanings with a specific and regular melody in a systematic network of words made up of similar phonemes. , to induce in the mind of the audience; for this purpose, the present research investigates the induction of sounds in Hajj verses with the method of content analysis and based on Grammon's theory; the results indicate that the phonetic miracle of the Holy Quran ultimately inspires beauty, concepts and meanings to the audience. So that the frequency of the light(simple) vowels "A" and "A"/a/¸/ã/ and the consonants of the latin words "S,Z"/s¸z/ and the alveolar- fricative consonant "Y"/j/ play a very important role in associating the concepts of Hajj.
    Keywords: Holy Quran, Hajj verses, stylistics, phonetic layer, Morris Grammon}
  • محبوبه پارسائی، احمدرضا حیدریان شهری*

    زبان، مجموعه‏ ی آوا هایی است که القاگر احساسات و عواطف گونه‏ گون و انگار هایی از رنگ ها و رایحه ها هستند؛ بدین ترتیب، زبان، توده‏ای از آوا ها و نشانه های نابسامان نیست؛ بلکه شبکه‏ای است نظام‏مند و درهم بافته از لایه ها و پیوند ها یعنی هر پاره از گفتار یا متن، از خلال همکاری و پیوستگی همه سطوح زبانی متمایز، سازمان دهی می شود.هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی آوا های القاگر در سروده های بدر شاکر السیاب است؛ یکی از مباحث برجسته ‏ای که باید در اشعار این سراینده نامدار به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، بحث آوا ها و القا هاست. شاعر جیکور یکی از شاعران چیره ‏دستی است که از آواها، برای همراه ساختن خواننده با خویش بهره ی فراوان برده است؛ نگارندگان در این جستار کوشیده‏اند تا بر بنیاد نظریه موریس گرامون، زبان شناس نامدار فرانسوی به خوانش و تحلیل القاگری آواها در سروده‏های سراینده سوگوار عراق، بدر شاکر السیاب دست یازند و در این راستا با کاربست روش توصیفی -تحلیلی به بررسی نشانه ها و شاخصه های موسیقایی سروده های بدر شاکر السیاب به‏ ویژه واکه ها و همخوان ها پرداخته‏اند؛ خوانش و تحلیل چکامه‏ های بدر شاکر السیاب بر بنیاد نظریه آواهای القاگر گرامون نشان می دهد که متناسب با مضامین چکامه های سیاب و متاثر از نفوذ عمیق و ژرف روح سوگباری و اندوه در اندیشه و زبان شاعر،  واکه‏ ها و همخوان‏های پربسامد سروده ‏های او نیز همین بار معنایی منفی، تیره و حزن‏آلود را تکرار می‏کنند؛ به دیگر بیان، یافته‏ های این پژوهش نشان می‏دهد که آوا های القاگر در سروده‏های بدر شاکر السیاب به توصیف شکست روحی و جسمی مردمان سرزمین شاعر می پردازد و از لحاظ آوایی، اشعار او مرگ‏نگاره ‏هایی است از شک و تردید، سرخوردگی و دل مردگی و اندوه و بدبینی.

    کلید واژگان: شعر معاصر عربی, واکه, همخوان, بدرشاکر السیاب, موریس گرامون}
    Mahboubeh Parsaei, Ahmadreza Heidaryan Shahri *

    Language is a collection of voices inspiring various emotions and affections and are sketches of colors and fragrances. Undoubtedly, language is not a set of uneven and irregular voices, but an interconnected and systematic network of layers and links. Therefore, each piece of speech or text is organized through the cooperation and unity of all the different language levels. The purpose of this study is to analyze and evaluate the inspiring voices in the poems of Badr Shaker al-Sayyab. One of the essential topics to be addressed in his poems is the discussion of voices and inspirers. Jikur, is one of the talented poets who has employed voices to accompany the reader with himself. Thus, the authors sought to base the present study on the famous French linguist Morris Gramon’s theory to investigate the reading of and analyze the inspiring voices in the poems of mournful Iraqi poet Badr Shaker al-Sayyab. In this way, the signs and musical attributes of Badr Shaker al-Sayyab poems, especially vowels and consonants, are examined using a descriptive-analytical method. Reading and analyzing Badr Shaker al-Sayyab’s poems based on Gramon’s inspiring voices theory indicate that corresponding to the themes of the odes and profound influence of mournful spirit in the poet’s thoughts and language, highly frequent vowels and readings of his poems repeat these negative, dark, and tragic meaning. In other words, the results of this study indicate that inspiring voices in the poems of Badr Shaker al-Sayyab describe the physical and psychological failure of the people of his land, and phonetically, he illustrates repetitive themes of doubt, hesitation, frustration, sadness, and pessimism.

    Keywords: contemporary Arabic poetry, Vowel, Consonant, Badr Shaker al-Sayyab, Morris Gramon}
  • قاسم مختاری*، مریم یادگاری

    تکرار هجاها، موجب ایجاد توازن آوایی در آثار ادبی می شود و نقش مهمی را در انتقال معنا و مفهوم مورد نظر خالق اثر ایفا می کند. براساس نظر موریس گرامون، هر هجا می تواند رساننده معانی متعددی باشد. شاعر و نویسنده نیز ارزش این عضو کوچک زبان را در آفرینش موسیقی و معنا می داند و به خوبی از آن برای القاگری فحوای کلام خویش بهره می برد. نوشتار پیش رو بر آن است تا دو شعر «النسر» ابو ریشه و «عقاب» خانلری را براساس مکتب تطبیقی آمریکایی، با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر نظریه موریس گرامون بررسی کند. شعرهای نام برده دارای وجوه تشابه بسیاری در معنا و مفهوم هستند؛ اما طبق نظریه گرامون، شباهت ها و تفاوت های ظریفی باهم دارند که مهم است. شباهت ها در کاربرد صامت ها و مصوت ها در یک سطح است؛ یعنی هردو شاعر، به ترتیب، بالاترین بسامد را به واکه درخشان و همخوان انسدادی و کمترین بسامد را به واکه تیره و نیم همخوان اختصاص داده اند؛ اما تفاوت ها در چگونگی کاربرد این واج ها برای انتقال فحوای کلام است. ابو ریشه ازراه واکه درخشان با صدای بلند و بی پروا از خشم و غضب خود سخن گفته و ملت را علیه ستمکاران می شوراند و نور امید را دل آنان روشن می کند؛ اما خانلری با انتخاب نقش راوی برای خود، با استفاده از واکه درخشان تنها به توصیف اقتدار، شکوه و احساسات عقاب بسنده می کند و با کاربرد واکه تیره از افشاگری می پرهیزد؛ بنابراین، انسجام و هماهنگی خاصی میان موسیقی و اندیشه هردو شعر وجود دارد.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, مکتب آمریکایی, موریس گرامون, النسر ابو ریشه, عقاب خانلری}
    Qasem Mokhtari*, Maryam Yadegari

    Repetition of phonetic parts results in phonemic balance in literary works. It has a significant role in carrying the meaning and content in the poet's mind. Maurice Grammont believes that each phoneme may implicate the different meanings. The poet and writer also value this small member of the language in the creation of music and meaning, and make good use of it to induce the content of his speech. The following article seeks to examine the two poems of Al-Nasr by Abu Rish and “Eagle” by Khanlari, based on the American School of Comparative Studies, in a descriptive-analytical manner and based on the theory of Maurice Grammont. The writer knows well the value of this small part of language to create rhythm and meaning and based on this the reader guesses the secrets of words. This is an analytic descriptive study that compares the two poems “the eagle” of Abi Risha and Khanlori based on the American school and the Maurice Grammont theory. These aforementioned poems have many similarities in meanings and concepts; but according to Grammon's theory, there are subtle similarities and differences that are important. The similarities in the use of consonants and vowels are on the same level; that is, both poets, respectively, have assigned the highest frequency to the brilliant and cohesive echo and the lowest frequency to the dark and halfharmonic echo; but the differences are in how these phonemes are used to convey the content of the word. Abu Rish-e-Raja spoke loudly and unabashedly about his anger and rage through the shining Wak, and he turned the nation against the oppressors and illuminated the light of hope in their hearts; However, by choosing the role of narrator for himself, Khanlari uses the brilliant vowel only to describe the authority, glory and feelings of the eagle and he avoids revelation by using the dark vowel; therefore, there is a special coherence and harmony between the music and the thought of both poems.

    Keywords: Comparative Literature, American School, Maurice Grammont, Al-Nasr Abu Rish, Eagle by Khanlari}
  • مهدی نجفی، اسحاق طغیانی*، محبوبه خراسانی

    صفایی جندقی فرزند ارشد یغمای جندقی است و اشعار عاشورایی مهیج و سوزناک وی در قالب ترکیب بند سروده شده است. او در این شیوه گوی سبقت را از اقران ربوده و ترکیب بند عاشورایی او، مشحون از فنون و صنایع ادبی است.در این مقاله، از میان فنون ادبی مراثی تنها به آواها و صنایع مرتبط با آن مانند واج آرایی، انواع جناس و تکرار که بار موسیقایی کلام را افزایش می دهند، پرداخته شده است. تحلیل آوایی این اشعار از منظر مکتب فرمالیسم، با تاکید بر تحلیل آواها و القاهاست که موریس گرامون به آن ها توجه داشته است. بر این اساس در ذهن پرسش هایی مطرح می شود؛ آیا می توان از تکرار آواهای به کاررفته در شعر صفایی به القاهایی دست یافت؟ آیا تکرار واج و القای آن می تواند احساسات یا نام آواهایی را تداعی کند؟ در تحلیل واجی نوحه ها، با در نظر گرفتن تاثیر انتخاب واژگان و تکرار آن ها بر موسیقی و معنای نوحه ها به تکرار واج ها، القا، جایگاه و شیوه های تولید توجه شده است. در این مقاله به آواها، میزان کاربرد آن ها، القاها و تصویرسازی های به کار رفته در نوحه ها پرداخته تا میزان موفقیت شاعر را در انتقال مفاهیم و پیام مشخص کند. نتیجه اینکه تکرار آواها توانسته اند احساسات و حسیات را تداعی کنند؛ بسامد بالای واکه بم "آ" و همخوان خیشومی "ن" در اشعار صفایی جندقی، حاکی از القای درد، رنج و نارضایتی است، حتی اگر در مضمون بیت ها و کلام او آشکارا بیان نشده باشد.

    کلید واژگان: صفایی جندقی, نوحه, آوا و القا, موریس گرامون, فرمالیسم, تحلیل آوایی}
    Toghyani Eshagh*, Khorasani Mahboobeh

    The purpose of this research is the vocal analysis of safaei’s on hundred and seventy monodies and elegies by in terms of formalist school with emphasis (on) sound analysis and induction that was in consideration of Maurice Grammont. Accordingly the questions of the present study are: Is it possible to achieve induction by interactions used in safaei’s poetry? Is phonemes repetition and its induction can suggest phonetic names?In phonological analysis of his monodies and elegies the impact of words choice and repeating them in music and the meaning of monodies and elegies, the repetition of phonemes, induction position and production procedures have been considered in this article, sounds, rate applications, inductions and illustration used in monodies and elegies have been considered in order to determine the success of poet in convening implications.Safaei has been considering all poetic elements like: (rhythm, rhyme and rows, literary devices specially the repetition of phonemes and words). The repetition of words and voices in Safaei`s poem have been used regarding emphasizing speech and music`s language. The repletion of voices could associate emotions, but theonomatopoeia have had poor application. High frequency of bass vowel (A) and Consonant sounds (N), in poem in of this great poet suggest the induction of pain and dissatisfaction, even if it is not clear in his context bits and speech.

    Keywords: Formalism, Grammont, Safaei, Monodies, Phonème, induction}
  • گیتا ذاکری، علیرضا شعبانلو، عبدالحسین فرزاد
    میان صوت و معنی و نحوه به کارگیری واج ها در القای مفاهیم، رابطه تنگاتنگی وجود دارد. سخنوران در انتخاب واژگان، ناخواسته تحت تاثیر عواطف خود قرار می گیرند و واژگانی را به کار می برند که واج های آنها بیانگر عواطف و احساسات گوینده است؛ یعنی واژگان علاوه بر انتقال معنا به انتقال عواطف و احساسات نیز می پردازند. ساختار آوایی کلمه علاوه بر نقش معنایی خویش از رهگذر مجموعه اصوات، به طور غیر مستقیم، مفهومی که در ذهن شاعر می گذرد، بیان می کند. موریس گرامون، زبان شناس نامدار فرانسوی، با قاطعیت در مورد لایه های زیرین واژگان و واج ها و قوه القاگری آنها بحث می کند که اساس کار این پژوهش مبتنی بر نظریه اوست. در پژوهش حاضر با بررسی 300 بیت از ابیات مربوط به سه حوزه معنایی حماسی و غنایی و مرثیه شاهنامه معلوم شد که رابطه معنا داری میان زمینه معنایی شاهنامه با آواها و هجاهای به کاررفته وجود دارد و زبان فردوسی در حوزه های معنایی متفاوت، به تناسب معنا تغییر می کند و شاعر از واج هایی بهره می جوید که معنای ثانوی زبان را به ذهن القا می کند. فردوسی در ابیات عاشقانه بیشتر از همخوان سایشی(24درصد)،لرزشی(5/13درصد) و روان(5/6) و هجاهای باز(cv) و (cv:) استفاده می کند. در ابیات حماسی بیشترین سهم همخوان ها را به انفجاری ها(7/38) و در هجاها به cvc اختصاص می دهد. در مراثی نیز از همخوان های خیشومی(3/19) و انفجاری- سایشی (3/3) و هجای کشیده (cv:cc) بیش از دو حوزه معنایی دیگر سود می جوید.
    کلید واژگان: صوت, معنا, موسیقی زبان, شاهنامه, القاگری, موریس گرامون}
    Gita Zakeri, Abdolhosein Farzad
    There is a close relationship between sound and meaning such that the way phonemes are deployed and the conveyed meaning are intertwined. In choosing their words, language speakers are highly affected by their emotions and opt for words whose phonemes is expressive of the meaning they intend to convey. Besides their semantic function, phonological structures of words, through a combination of sounds, indirectly expresses the idea the poet intends to communicate. Morris Gramoon, the renowned French linguist, sheds light on the underlying layers of words and phonemes and the undeniable role they play in conveying meaning. The present study adopts and draws upon the theories proposed by him. Scrutinizing 300 lines of Shahnameh, falling into three semantic fields of epic, lyric, and elegy, the results of the present study revealed that there is a significant relationship between the expressed meaning and the deployed phonemes and syllables in Shahnameh. To put it differently, the results indicated that the language used in Shahnameh varies according to the conveyed meaning and Ferdowsi capitalizes on phonemes invoking secondary meanings in mind. In love poems, Ferdowsi heavily draws on fricitive (24%), trill (13.5%), glide (6.5%) consonants and open syllables (CV), (CV:). In epics; however, the most extensively used consonants and syllables are stop (38.7%) and (CVC), respectively. Finally, as for elegies, nasal (19.3%), stop-fricative (3.3%), and long syllables (CV:CC) are heavily drawn upon.
    Keywords: sound, meaning, music of language, Shahnameh, Invoking, Maurice Gerammont}
  • محبوبه خراسانی*، اکبر اخلاقی، سمانه بهرامی
    هدف از پژوهش حاضر نقد و تحلیل آوایی صدوهفتاد غزل سنایی از منظر مکتب فرمالیسم با تاکید بر تحلیل آواها و القاهاست که موریس گرامون به آن ها توجه داشته است. بر این اساس در ذهن پرسش هایی مطرح می شود؛ آیا می توان از تکرار آواهای به کار رفته در شعر سنایی به القاهایی دست یافت؟ آیا تکرار واج و القای آن می تواند احساسات یا نام آواهایی را تداعی کند؟ در تحلیل واجی غزل ها، با در نظر گرفتن تاثیر انتخاب واژگان و تکرار آن ها بر موسیقی و معنای غزل ها به تکرار واج ها، القا، جایگاه و شیوه های تولید توجه شده است. در این مقاله به آواها، میزان کاربرد آن ها، القاها و تصویرسازی های به کار رفته در غزل ها پرداخته تا میزان موفقیت شاعر را در انتقال مفاهیم و پیام مشخص کند. بدین ترتیب، این پژوهش به تحلیل ویژگی های آوایی غزل های سنایی از منظر فرمالیسم، با تاکید بر نظریه «موریس گرامون» و بر اساس انتخاب محمدرضا شفیعی کدکنی در کتاب «در اقلیم روشنایی» می پردازد.
    کلید واژگان: فرمالیسم, موریس گرامون, سنایی غزنوی, غزل, آوا, القا}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال