به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Biography » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Biography » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • منصوره مشایخی*، دکتر اسماعیل اسلامی

    در دل تاریخ پرفراز و نشیب اسلام، چهره های برجسته ای هستند که با زندگی و مجاهدت های خود، فصولی از عظمت و درخشش را رقم زده اند. در میان این شخصیت ها، حضرت امام حسین (ع)، نوه پیامبر اسلام (ص)، به عنوان ستاره ای درخشان و الهام بخش در آسمان معنویت و شجاعت می درخشد. ایشان نه تنها به عنوان یک شخصیت تاریخی مهم شناخته می شوند، بلکه به عنوان منبعی بی پایان از نشاط معنوی و الهام بخشی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان عمل می کنند. زندگی حضرت امام حسین (ع)، از تولد تا شهادت در کربلا، مظهری از ارزش های عالی انسانی و اسلامی است. ایشان در مدت زندگی کوتاه خود، درس هایی از ایثار، استقامت و مقاومت در برابر ظلم و جور را به جهانیان آموختند. واقعه کربلا که اوج مجاهدت های امام حسین (ع) است، نه تنها یک رویداد تاریخی است، بلکه به عنوان نمادی از مبارزه حق علیه باطل و پایداری در برابر فشارها و سختی ها تلقی می شود. نویسنده در این پژوهش بر آن است تا به شیوه توصیفی- تحلیلی و ابزار کتابخانه ای به بررسی سیره و زندگی حضرت امام حسین (ع) در متون تاریخی و ادبی بپردازد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در سیره و اخلاق آن حضرت، مفاهیم و تعالیمی وجود دارد که برگرفته از قرآن و سیره نبوی است و رفتار امام در بعد عبادت و اخلاق، کاملا منطبق بر آیات الهی است و از طرف دیگر در بین عارفان، مبنا و پایه سیر و سلوک عارف برای رسیدن به درگاه حق تلقی می شود.

    کلید واژگان: امام حسین (ع), نشاط معنوی, سیره, زندگی, متون تاریخی و ادبی.}
    Mansoreh Mashayekhie*, Esmail Eslamy

    In the heart of the ups and downs history of Islam, there are prominent figures who marked seasons of greatness and brilliance with their lives and efforts. Among these personalities, Hazrat Imam Hussain (a.s.), the grandson of the Prophet of Islam (p.a.), shines as a bright and inspiring star in the sky of spirituality and courage. He is not only recognized as an important historical figure, but also serves as an endless source of spiritual upliftment and inspiration for millions of people around the world. The life of Hazrat Imam Hussain (AS), from his birth to his martyrdom in Karbala, is a manifestation of high human and Islamic values. During his short life, he taught the world lessons of self-sacrifice, perseverance and resistance against oppression. The Karbala event, which is the peak of Imam Hussain's (AS) efforts, is not only a historical event, but also a symbol of the struggle of right against wrong and persistence against pressures and hardships. In this research, the author aims to investigate the biography and life of Hazrat Imam Hussain (AS) in historical and literary texts using a descriptive-analytical method and a library tool. The results of the research show that there are concepts and teachings in the life and morals of that Imam, which are taken from the Quran and the Prophet's life, and the Imam's behavior in terms of worship and morals is completely in accordance with the divine verses.

    Keywords: Imam Hossein (AS), Spiritual Vitality, Biography, Life, Historical, Literary Texts}
  • محمدهادی خالق زاده*

    میرزا محمد حسین شعاع شیرازی، متخلص به «شعاع» و ملقب به «شعاع الملک» از تذکره نویسان و شاعران عهد قاجار و اوایل دوره پهلوی است. محققان پیشین در مورد زندگی و احوال وی به کوتاهی سخن رانده اند و به برخی از آثار وی اشاره نکرده یا دچار لغزش هایی شده اند که در این مقاله به آن ها پرداخته خواهد شد. با وجود آنکه وی از بزرگ ترین قصیده سرایان فارس در آن دوره محسوب می شود ولی متاسفانه هنوز دیوان حجیمش منتشر نشده است. از اشعار وی سیزده نسخه پراکنده در کتابخانه های دانشگاه تهران، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و کتابخانه فرمانفرمایان وجود دارد که در این مقاله یکایک آن نسخ معرفی شده و مورد بحث قرار خواهد گرفت. این مقاله به شیوه کتابخانه ای جمع آوری شده و تلاش گردیده است متونی که شعاع شیرازی آنها را تصحیح کرده، نوشته یا سروده است مورد تحلیل قرار گیرد. در این پژوهش کتابخانه شخصی شعاع که جزو کتابخانه های شخصی کم نظیر ایران بوده و شامل منابع اصلی برای تدوین تذکره های وی بوده معرفی و برخی کتاب های موجود در آن کتابخانه مورد شناسایی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: نسخ خطی, شعاع شیرازی, زندگی نامه, شعر}
    MohammadHadi Khaleghzadeh *

    Mirza Mohammad Hossein Shuae Shirazi, pen named "Shuae" and tagged "Shuae al-Mulk", is one of the great biographers and poets of the Qajar era and the early Pahlavi age. Earlier researchers have talked briefly about his life and circumstances and they have not mentioned some of his works or have even made mistakes which are addressed in this essay. Unfortunately, although he is considered one of the greatest poets of Fars in that age, his bulky Divan has not been published yet. There are thirteen manuscripts of his poems scattered in the libraries of the University of Tehran, the center of the Great Islamic Encyclopedia, and the Farmanfarmayan Library; each of those copies will be introduced and discussed in this article. The data of this article have been collected using library sources and an attempt has been made for the first time to analyze the texts that Shuae Shirazi edited, wrote, or composed. In this research, Shuae's personal library, one of the few private libraries in Iran, is recognized as containing the main sources for compiling his biography; besides, some books available in that library have been identified and introduced.

    Keywords: Manuscripts, Shuae Shirazi, Biography, poetry}
  • کبری روشنفکر*، سمیرا حیدری راد

    للسیره الذاتیه النساییه دور بارز فی تجسید إیدیولوجیه الکاتبه. إن کتابه المراه تبرهن علی انها تهتم اهتماما بالغا بقضایا هامه فی المجتمع. والکاتبه تحاول ان تعزز مکانتها من حیز الهامش إلی حیز المرکز خلال سیرتها الذاتیه. بعباره اخری؛ السیره الذاتیه النساییه تختلف عن الانواع الادبیه الاخری توکد علی ذات المراه وتدافع عنه تجاه المجتمع الذکوری وهی افضل طریقه لتجسید هواجس النساء العربیات. تهدف هذه الدراسه باعتماد المنهج الوصفی-التحلیلی إلی تحلیل إیدیولوجیه المراه فی سیرتها المعنونه ب "الصرخه" لرضوی عاشور؛ الکاتبه المصریه المعاصره، وذلک علی ضوء النقد الثقافی. الصرخه هی الجزء الثانی من کتاب «اثقل من رضوی» لرضوی عاشور التی روت فیها تجربتها الخاصه والعامه؛ وهی عوده مرضها الصعب متزامنا مع ما کان یجری فی مصر خلال اعوام (2013-2010م). تهدف الدراسه إلی التعرف علی السمات البارزه لکتابه المراه فی تمثیل فکرتها خلال السیره الذاتیه. وتوصلت إلی نتایج اهمها؛ إن رضوی -الکاتبه المثقفه التی تتحدث عن النساء اللاتی اثرن فی حیاتها- تطمح للإشاره إلی دور الثقافه والاجتماع فی تکوین هویه المراه العربیه. وهی المثقفه التی ترکز علی حضور النساء ودورهن فی المجتمع العربی. اما هاجس رضوی الرییس فی قضیه المراه العربیه فهو الاهتمام بتعلیم المراه العربیه. رضوی هی التی تبین افکارها الرییسه بالنسبه إلی المراه بصوره مکرره. وذلک للبحث علی إصلاح وتطور المجتمع العربی فی مجال قضیه تعلیم البنات وزواجهن المبکر، عدم الثقه بالنفس، غیاب النساء فی الکتب بسبب هیمنه الادب الذکوری، وخوف المراه العربیه من الإقبال علی الکتابه عن ذاتها بسبب الحرمان الذی قد اصاب المجتمع العربی.

    کلید واژگان: النقد الثقافی, إیدئولوجیه المراه, السیره الذاتیه, رضوی عاشور, الصرخه}
    Kobra Roshanfekr*, Samira Heidarirad

    The female biography plays a significant role in expressing the ideology of the female writer and shows the importance of women writers in relation to the important issues of the society. In other words; the writing of female autobiography is different from other types of literature because it directly emphasizes the essence of women in the face of the patriarchal society and is the best way to depict the concerns of women, especially Arab women. The current research is trying to examine the biography of the Egyptian writer Razavi "Al-Sarkha" based on the descriptive-analytical approach and relying on cultural criticism. "Sarkha" is the second part of the book "Asqal Man Razavi" in which he combines the experience of his personal life and the political events of the country. In other words, he portrays his severe illness, which is associated with the unsettled conditions of Egypt in 2010-2013. The most important results of the research are: Razavi Ashour is an intellectual writer who in his biography talks about women who had a deep influence on the formation of his personal experience. Also, culture and society play a significant role in the formation of Arab women's identity. Razavi's main concern in the issue of women is the issue of women's education, and he wants to make reforms in the field of freedom of expression in the Arab society.

    Keywords: Cultural Criticism, Women's Ideology, Biography, Razavi Ashour, Al-Sarkha}
  • سید کمال شریفی، نرگس اسکویی *، عزیز حجاجی کهجوق
    زمینه و هدف

    تذکره المعاصرین حزین بجهت ویژگیهای منحصربفردش، اثری ممتاز بشمار می‌آید؛ حزین در این تذکره، دیدگاه های انتقادی خود در زمینه شعر و شاعری (نقد ادبی) و نیز تحلیلهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را عرضه میکند؛ بدین ترتیب این اثر، علاوه بر اینکه منبع ارزشمندی برای پژوهشهای تاریخی، فرهنگی، ادبی و... محسوب میشود، بجهت احتوا و انعکاس سازوکارهای اندیشگانی مولف در بافت خاص اجتماعی - فرهنگی، مجال تحلیل گفتمانی متن را برای پژوهندگان فراهم آورده است. مسیله اصلی این تحقیق، کنکاش در لایه های سبکی کتاب تذکره المعاصرین نوشته حزین لاهیجی، بمنظور بازنمایی و تحلیل ایدیولوژی مستور در زیرساختهای زبانی و ادبی این متن است.

    روش مطالعه

    این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و استدلالی انجام شده است.

    یافته ها

    حزین لاهیجی در نقل واقعیات عصر خود و نحوه زیست و شاعرانگی شعرای مذکور در این تذکره، پایبندی بسیاری به باورهای اخلاقی، فرهنگی و بیش از همه انتقادی-ادبی خود نشان میدهد و با انتخاب گفتمان تک‌صدایی، هیچ‌ سستی و تردیدی در داوریهای شخصی و قضاوت در اوضاع و احوال و دانش و سیرت شاعران نمینماید.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق شامل این اطلاعات است: در لایه ایدیوژلویکی، نویسنده در ضمن بازگویی تاریخ، بصراحت و با تعصب از قضاوتهای شخصی خود در باب مهارتهای هنری و شعری شاعران و خصایص اخلاقی آنان سخن میگوید. در لایه واژگانی غلبه با شاخصهای اسمی و مکانی شیعی است که بر گرایشهای عقیدتی نویسنده تاکید دارد، فراوانی رمزگان اخلاقی در مقایسه با رمزگانهای ادبی و مذهبی، جایگاه اخلاق را در مولفه های گفتمانی نویسنده بسیار برجسته نموده است. در لایه نحوی، نویسنده با استفاده از جملات ساده و گسسته، صدای دستوری فعال، وجهیت قاطع اخباری، با صراحت و قطعیت از مولفه های اندیشگانی و انتقادی خود جانبداری نموده است. در لایه بلاغی، کثرت کاربرد ابزارهای بلاغی کمتر در خدمت ایدیولوژی و بیشتر درجهت تقویت زیب و زیور بیانی است. در لایه کاربردشناسی، نویسنده با کنشگری بیانی بدون بهره گیری از فرانقشهای ارتباطی و تعاملی، با گفتمان تک‌صدایی، منظورهای ایضاحی و اعلانی خود را محقق ساخته است.

    کلید واژگان: تذکره نویسی, دوره بازگشت ادبی, تذکره المعاصرین حزین لاهیجی, سبک شناسی انتقادی, لایه های سبکی}
    Seyed Kamal Sharifi, Narges Oskooi *, Aziz Hajjaji Kohjoogh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The memoir of the sad contemporaries is considered a distinguished work due to its unique features; In this memoir, Hazin presents his critical views on poetry and literary criticism, as well as his political, cultural and social analyzes; Thus, this work, in addition to being a valuable source for historical, cultural, literary, etc. research, has provided the opportunity for researchers to analyze the discourse of the text in order to contain and reflect the author"s thought mechanisms in a specific socio-cultural context. The main issue of this research is to explore the stylistic layers of the book Tazkereh al-Moaserin written by Hazin Lahiji in order to represent and analyze the hidden ideology in the linguistic and literary infrastructures of this text.

    METHODOLOGY

    This research was conducted using descriptive, analytical and reasoning methods.

    FINDINGS

    Hazin Lahiji, in narrating the realities of his time and the way of life and poetry of the poets mentioned in this memoir, shows great adherence to his moral, cultural and, above all, critical-literary beliefs. And it does not judge the situation, knowledge and character of poets.

    CONCLUSION

    The results of the research include this information: In the ideological layer, the author, while retelling the history, speaks openly and with prejudice about his personal judgments about the artistic and poetic skills of the poets and their moral characteristics. In terms of domination with Shiite nominal and spatial indicators, which emphasizes the author"s ideological tendencies, the abundance of moral codes in comparison with literary and religious codes has highlighted the place of morality in the author"s discourse components. In the syntactic layer, the author has explicitly and definitively sided with his thought and critical components by using simple and discrete sentences, active grammatical sound, and decisive news. At the rhetorical level, the multiplicity of use of rhetorical tools is less in the service of ideology and more in order to strengthen the beauty and expression of expression. At the level of pragmatics, the author has achieved his explicit and declarative purposes through expressive activity without utilizing communication and interactive paradigms, with monophonic discourse.

    Keywords: Biography, Literary Return, Literary Identity of Sad Lahiji, Critical Stylistics, Layers of Style}
  • اعظم رضایی، کامران احمد گلی*

    طبق منطق گفتمانی فوکو، انسان در شکل گیری گفتمان نقش آغازکننده ندارد و مخیر و صاحب اراده محسوب نمی شود، بلکه سوژه ای است که هویت، شغل و جایگاهش در جامعه به دست گفتمان های گوناگون و روابط قدرت و ضوابط آن گفتمان ها شکل می گیرد و تعیین می شود. از نگاه ادوارد سعید، «شرق شناسی» گفتمانی است که در آن شرق شناسان، طبق ضوابط و روابط قدرت موجود در این گفتمان و همسو با مقاصد سلطه جویانه آن، تصویری سطحی، کلیشه ای و انحرافی از خاورزمین ارایه می دهند. ادوارد براون و جورج کرزن دو ایران شناس همعصر بودند که در بسیاری از جنبه های زندگی با هم نقاط اشتراک داشتند؛ ازاین رو، هردو باید تحت تاثیر گفتمان امپریالیستی حاکم در دوره ویکتوریا در خدمت این گفتمان و در راستای اهداف استعماری آن قلم می‎زدند. اما این انتظار درباره براون برآورده نمی شود. او درست در نقطه مقابل کرزن قرار دارد و از سیاست های ددمنشانه افرادی چون کرزن انتقاد می کند. وجود شرق شناسان نادری چون براون، که در دل گفتمان حاکم زندگی می کردند، ولی تحت تاثیر آن قرار نگرفتند و حتی به مقابله با آن برخاستند، تعریف شرق شناسی را، به مثابه پدیده ای صرفا گفتمانی، با چالش جدی مواجه می کند. در این مقاله، سعی شده است با ارایه زندگی نامه این دو مستشرق و عواملی که باعث شد آنها در سفرنامه ها و دیگر نوشته هایشان دو رویکرد کاملا متفاوت درباب ایران در پیش بگیرند، تکیه ادوارد سعید بر منطق گفتمانی فوکو و میزان کارآمدی آن در تعریف و تحلیل شاخه مطالعاتی شرق شناسی بررسی می شود. این بررسی نشان می دهد که نمی توان فعالیت ها و نوشته های مستشرقانی چون براون را، که با انسان دوستی و خیرخواهی از حقوق ملت ایران دفاع کردند، براساس نظریه گفتمان فوکو، که متعلق به سنت ضدانسان گرایانه نیچه است، تحلیل کرد.

    کلید واژگان: سعید, شرق شناسی, فوکو, گفتمان, کرزن, براون, زندگی نامه, سفرنامه, بازنمایی, ایران}
    Azam Rezaei, Kamran Ahmadgoli*

    Foucault’s discourse theory implies that man is not the origin of a discourse since he is not considered to be a creature of will and decision, but a mere "subject" whose identity, profession and position in the society are formed by different discourses and the power relations and rules of those discourses. In Edward Said’s view, Orientalism is a discourse with colonizing imperatives under the dictates of which and in accordance with its rules, power relations and colonizing purpose, orientalists present a superficial, stereotypical and distorted picture of the Orient. Edward Brown and George Nathaniel Curzon are contemporaneous orientalists who have common grounds in some important aspects of life. Hence, it is expected that both be under the influence of the dominant imperialist discourse of the Victorian age and write in line with its colonizing purpose. However, this expectation is not realized about Brown. He is diametrically opposed to Curzon and criticizes his bestial policies toward Iran. Rare orientalists like Brown, who live in the heart of the dominant discourse but are not affected by it and even go against it, pose a big challenge to the definition of Orientalism as merely a discourse. The present study is an attempt to evaluate Said’s reliance on Foucault’s discourse theory and its efficacy in his definition and analysis of Orientalism as a discourse by presenting the biographies of these two Iranologists and the reasons why they took completely different approaches to Iran in their travelogues and other writings. This evaluation shows that it is impossible to analyze the activities and writings of those orientalists like Brown, who defend Iranians' rights humanistically and benevolently, based on Foucault's discourse theory which belongs to Nietzsche's anti-humanistic tradition.

    Keywords: Foucault, discourse, Said, Orientalism, Curzon, Brown, biography, travelogue, representation, Iran}
  • عباس باقی نژاد*

    زندگینامه ، شرح زندگی شخصیت و یک نوع ادبی با ماهیت روایی و گزارشی است که به واسطه ویژگی های منحصر به فردی که دارد، اعتبار ادبی، کارکرد تاریخی و اهمیت جامعه شناختی یافته است. توسعه و رواج این قالب نوشتاری که امروزه، دارای اقسام و گونه هایی است، از دستاوردهای مشروطیت و از نتایج آغاز روند بازشناسی هویت فردی و ملی در ایران به شمارمی آید. دراین پژوهش، ضمن بیان پیشینه و سیر تکامل هریک از گونه های زندگینامه نویسی، تلاش شده تفاوت ، پیوند و شباهت های ساختاری و ادبی آن ها، تشریح و تبیین گردد. دراین راستا، کارکردهای کلی زندگینامه، جایگاه ادبی و علمی زندگینامه نویس و حریم کار وی، هم چنین موانع و محدودیت هایی که پیش روی او قرار دارد، مورد بررسی و تامل قرارگرفته است. بخشی از این پژوهش به نقد و تحلیل چندنمونه بیوگرافی و اتوبیوگرافی از دکترعبدالحسین زرین کوب، کامیار عابدی، مهدی اخوان ثالث و به آذین(محمود اعتمادزاده) اختصاص یافته است. هریک از این افراد، سبک و هنجاری خاص در زندگینامه نویسی، پیش گرفته و در نتیجه، ماحصل کارشان از نظر ساختاری و محتوایی، دارای تفاوت های اساسی است.

    کلید واژگان: بیوگرافی, اتوبیوگرافی, زندگینامه داستانی, حسب حال}
    Abas Baghinejad *

    A biography is a literary genre with a fictional essence which recounts the story of a person's life. Due to its distinct features, biography has attained literary, historical, and sociological prominence and function. The popularity and development of the genre, together with its diverse categories, are the culmination of the process of the recognition of a national and individual identity during the Iranian constitutionalism. The present study endeavours to explore analytically the background and development of the diverse categories of the genre as well as their structural and literary similarities, dissimilarities, and confluence. Meanwhile, the function of the biography, the biographer's literary and scholarly status, biographer's privacy, along with the prevailing impediments and obstacles, are critically investigated. A part of this study is allotted to the analysis of the biographies and autobiographies of Dr. Abdolhossein Zarkoub, Kamiar Abedi, Mehdi Akhavan-e-Saless, and Behazin (Mahmoud Etenadzadeh). Since each of the above-mentioned personages has their particular style and manner of biography writing, the structure and content of their works are utterly dissimilar.

    Keywords: biography, autobiography, fictional biography}
  • سیاوش گودرزی*

    از روزگاران کهن کتاب هایی درباره شاعران فارسی زبان نوشته شده که هریک مقداری اطلاعات زندگی نامه ای و گاهی نیز چند شعر از هر شاعر به دست داده اند. در نگاه نخست، اغلب مطالب این کتاب ها کاملا معتبر به نظرمی آید، ولی اگر دقیق و نقادانه نگریسته شود، نمونه های فراوانی از تناقضات این نوشته ها یا اختلافات فراوانشان با یکدیگر آشکار می شود؛ بنابراین بهتر است محقق با رجوع مستقیم به اشعار خود شاعر، مطالب صحیح را از میان گفته هایش بیرون بکشد. یکی از شاعران توانای پارسی گو، سوزنی سمرقندی است. دانشگاهیان او را بیشتر به هزلیاتش می شناسند و به همین دلیل کمتر به او پرداخته اند. در این مقاله کوشش شده است برخی مطالبی که شرح حال نویسان درباره سوزنی گفته اند، با استناد به گفته های خود او ارزیابی شود و به علاوه برخی ابهامات و تردیدهای پژوهشگران معاصر درباره زندگی وی، با شیوه ای استدلالی تا جای ممکن برطرف شود. ازاین میان، چهار موضوع بررسی شده است: زمان تولد و وفات شاعر، توبه او در پیری و مذهب وی. در پژوهش حاضر نتیجه گرفته شده که سوزنی در میان سال های 476-486 ق زاده شده و در  569 ق درگذشته است. به احتمال قوی حنفی مذهب بوده و تا اواخر عمر نیز هزل گویی و مدیحه سرایی را رها نکرده است؛ هرچند از میانه عمر درباره هزلیات خود و مدایحی که برای صاحبان زر و زور سروده، پشیمانی نشان داده است.

    کلید واژگان: سوزنی سمرقندی, زندگی نامه, شرح حال, تولد, وفات, مذهب, توبه}
    Siavash Goodarzi *

    Since old times, many books have been written about Persian poets, providing biographical information about them. At first glance, most of the materials seem to be completely valid, but when examined precisely and critically, plenty of contradictions and differences arise. Thus, it is a better idea for researchers to refer directly to the poems to extract correct information. One of the greatest Persian-speaking poets is Suzani Samarqandi. Academicians know him mostly for his obscene literature. Therefore, they have not paid enough attention to him. This essay is an effort to evaluate some biographical materials about Suzani based on his own words. It also tries to dispel some doubts and uncertainties of contemporary researchers about his life — regarding his date of birth and death, his repentance in old age, and his religion. It demonstrates that Suzani was born between the years 476-486 AH and died in 569 AH. He most probably followed the Hanafi School. Moreover, he most probably did not stop writing obscene literature and panegyrics until the end of his life. From his mid-life on, however, he expressed regrets about his obscene literature and the eulogies he had written for the people in power.

    Keywords: Suzani Samarqandi, Diary, Biography, Birth, death, Religion, Penitence}
  • اسماعیل علی پور*

    تالیف تذکره های تخصصی نخستین گام جدی در سنت تاریخ ادبیات نگاری است. دوره صفویه و عثمانی را باید به راستی «عصر تذکره نویسی» در تاریخ ادبیات فارسی و عربی نامید؛ هم به اعتبار اقبال گسترده به این نوع نوشتار و شمار بالای آن و هم ازنظر کاربرد رویکردها و روش های نوین تالیف و تدوین. باتوجه به اینکه اساسا این گونه نثر از عربی به فارسی راه یافته است و تذکره های فارسی غالبا الگوبرداری از نمونه های مشابه عربی است، در پژوهش حاضر با استناد به منابع کتابخانه ای و با شیوه توصیفی و تطبیقی، تذکره های فارسی و عربی، در فاصله سال های 900-1200 قمری، رده بندی و گونه شناسی شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که دلایلی همچون افزایش شمار شاعران و نویسندگان و گستردگی کانون های ادبی عصر، گرایش تذکره نویسان را به کاربرد رویکردهای نو در تالیف و تدوین این گونه نوشتار سبب شده است.

    کلید واژگان: تذکره نویسی, تاریخ ادبیات, ادبیات تطبیقی, عصر صفویه و عثمانی}
    Esmaeil Alipoor *
    Introduction

    The Safavid Period (1148-1906 AH.) and the Ottoman Period (923- 1213 AH.) can be called the "Biography Era" in the history of Persian and Arabic literature because of the variety of approaches to biography writing and high number of biographies written in the era. This tendency to biography writing has led authors to have even more than one biographic work during this period. The increasing development of this type of writing over the mentioned periods has resulted in the development of works with different writing styles, which is, in fact, the drafting stage of modern histories of literature.

    Theoretical Framework

    In the present study, we have attempted to classify this type of writing systematically by comparing the common features of Persian and Arabic biographies compiled during this period. In this segmentation we have tried to name the works in a way that Persian and Arabic biographies could be classified and introduced into distinct classes based on the following criteria: author motivations, collecting and editing approaches, including the time, place, and social origins of poets and writers, as well as the inner form (type of prose).

    Results and Discussion

    Persian and Arabic biographies of the period under study can be examined in three respects in terms of frequency, characteristics, causes and motivations of compilation. The remarkable increase in the number of Persian and Arabic biographies of this period is a result of the factors most importantly the increasing growth of poets and writers of every social class.

    3-1- General biographies

    Contain a variety of classes, including literati, scholars, Sufis, Shiites, political figures and etc. and often do not include a limited time frame. These Biographies can also be named "general" as they contain information about personality and works of the authors who existed before the biographer.

    3-2- Dedicated biographies

    They have specifically collected translations and works of one of the social classes of poets and writers, such as the biographies of scholars and grammarians; a description of the Iranian poets who have gone to India; a description of the works of the female poets and different classes of artists.

    3- 3- Periodic Biographies

    There are works that cover a specific time period, such as a century, the authors lifetime and the monarchy's history of one or more kings; Such as: Al-Nour al-Safer fi Tarajem al-Qarn al-asher by Abd al-Qadir Eidroos and the Tazkere-ye Nasrabadi, which mention the four classes of political figures, scholars, wise men, Sadat and noblemen and poets of the Safavid era.

    3- 4- Personal (individual) Biographies

    Biographies that only mention one person's life story, such as: The Tarikh-e Fakhr al-Din bin Ma'n of al-Khaledi and Ma'aser-e Rahimi by Mir Abd al-Baqi Nahavandi (d. 1042 AH), a detailed biography of Mirza Abd al-Rahim Khan Khanan.

    3- 5- Focal biographies

    Some Persian and Arabic biographies have been compiled based on the order of literary centers, so the latter can be called territorial and regional biographies. The first issue in identifying the literary centers is the criterion of being "focal". This criterion is a combination of three components of language, time and place; namely the prevalence of a language's literature in a specific geographical area and time range. Thus, there are three types of literary centers: national (territorial), regional, and urban. Biography of Nafhat al-Rayhana consists of eight chapters, each introducing poets and writers to one of the centers of Arabic literature. These centers include Damascus and its regions, Aleppo, Rome, Iraq and Bahrain, Yemen, Hejaz, Egypt and the Maghreb. Persian Examples: Jam’a al-Kheyir Mir Monshi Qomi is composed by the poets and writers of Azerbaijan, Saudi Arabia, Iraq and Khuzestan.

    3- 6- Biography-History

    This type is a subset of implicit biographies; that is to say, in addition to historiography, the author has also referred to biography. But there are other types of biographies whose biographic aspect overcomes historical records, that is, biographies that, in addition to translation, have also authored the expression of historical events of the period under study. Hence, it is more appropriate to name them "biography-history". In the history of Persian biographies, about seventy titles of such works date back from the 10th to the late 12th century AH. beginning with the Asar-e Ajam and ending with the Vaqeat-e Kashmir ,some of them being "history-biography" and others "biography-history".

    3- 7- Summary Biographies

    These works are excerpts provided by some authors from their own or others' works. In Arabic, Shahab al-Din Khafaji provided a summary of the khabya al-Zawaya and named it Rayhanat al-Alebba and Nazhat al-Hayat al-Donya, which is compiled for the poets. Ohadi Balyani provided an excerpt from Arafat al-Asheqin and named it Ka'be-ye Erfan, then Abd al-Wahhab al-Alamgiri in 1155 AH. has provided excerpt from the Ka'be-ye Erfan and named it Goldaste.

    3- 8- Supplementary Biographies

    Such biographies are in fact compiled as a complement or as a follow-up to a previous author's work and have attempted to complete the work. Among Arabic examples, Mohebbi, in the Kholasat al-asar biography, has mentioned the complementing and extending the works of earlier historians and biographers such as Bourini, Khafaji, Eidroos, and Ibn Ma'soom, as his intentions of the compilation of the biography.

    3- 9- Rhymed Biographies

    The Rhymed prose, which is found in the introduction and the text of some of the biographies, is one of the other common Persian and Arabic biographies of this period. Examples of these biographies in Arabic and Persian include: Tarajem al- a'yan and Tazkere-ye Bazmaray.

    Conclusion

    The results show that the remarkable increase of poets and writers and the wide range of literary centers of the era have led to the tendency of authors to use new approaches in the compilation and edition of this kind of writing.

    Keywords: biography, literature history, Comparative Literature, Safavid, Ottoman Period}
  • علیرضا فولادی*
    پژوهشگران، گاه نسبت به غیاب شاطر عباس صبوحی از تاریخ های ادبیات دوره قاجاریه، ایراد روا داشته اند و حتی این غیاب را یک نوع سانسور انگاشته اند. بااین حال، بی گمان فقدان اسناد معتبر درباره زندگی او و ورود پرشمار شعرهای غیرصحیح الانتساب به مجموعه شعرهای وی، باعث این غیاب بوده است. تذکره شعرای معاصرین دارالایمان قم که طی دوره جوانی شاطر عباس تالیف شده است، با آوردن چکیده احوال و نمونه اشعار صبوحی تا حدی این ایراد را رفع می کند. در مقاله حاضر بر اساس این تذکره به واکاوی زندگی و شخصیت صبوحی پرداخته ایم. این مقاله با روش تحلیلی و تاریخی پیش رفته است و نتیجه آن نشان می دهد که صبوحی(1257-1315ق)، متولد در قم و متوطن و متوفی در تهران عصر ناصری، یک شاعر مردمی خوش قریحه با تعارض های درونی میان «کم سوادی و اطلاع»، «تجرد و عشق» و در برهه ای حتی «پریشان حالی و فراآگاهی» بوده است و همه این تعارض ها به تعارض درونی اصلی وی، یعنی «عام بودن اجتماعی و خاص بودن فردی» بازمی گردند. همین تعارض، موجبات شهرت و محبوبیت او را میان عام و خاص فراهم آورده است و این دو طبقه، از زندگی وی روایات متناقضی هماهنگ با روحیاتشان به دست داده اند، تا جایی که مطابق موارد مشابه، گاه در این باره داستان پردازی ها و افسانه سازی ها صورت گرفته است.
    کلید واژگان: شاطر عباس صبوحی, نقد تاریخی, تذکره شعرای معاصرین, شعر دوره قاجار}
    Alireza Fouladi *
    researchers have sometimes criticized the absence of Shater Abbas-e Sabouhi, from the history of Qajar period literature, and even considered this absent as a kind of censorship. however, the lack of credible documents in Sabouhi's life and the inclusion of many false poems in his collection of poems has led to this absenteeism. Tazkere-ye sho'ara-ye mo'aserin-e darol'iman-e Qom, which has been written during the youth period of Shater Abbas, solves these problems by quoting a summary of life and a few samples of poem of Sabouhi. in the present article, based on this Tazkere, we have studied the life and character of Sabouhi. this article has been conducted with analytical and historical methods and the result shows that Sabouhi, have been a popular and good looking poet with internal contradictions such as "illiteracy and awareness", "celibacy and love" and at a time, even "distress and parapsychology" and all of these contradictions returning to his original internal contradiction, namely "being in the lower social class and having personal characteristics related to the noblesse class". the same contradiction has made him popular and famous among common and gentlefolk people and these two classes have presented contradictory narratives in accordance with their morals from his life, to the point where, according to similar cases, sometimes we encounter with making storys myths about this.
    Keywords: : Qajar Period Poetry, Shater Abbas-e Sabouhi, Biography, Historical Criticism, Tazkere-ye sho'ara-ye mo'aserin-e darol'iman-e Qom}
  • راضیه به آبادی*، عباس نیک بخت، مریم شعبان زاده
    تذکره های فارسی از دیرباز یکی از مراجع زندگی نامه ای و از منابع مهم ادبی، تاریخی و اجتماعی بوده اند. در پی تحولات دوره قاجار در آستانه مشروطه، تطور و دگرگونی ویژه ای در گونه های ادبی مختلف ایجاد شد. در این پژوهش به فصل مهمی از تذکره های این دوره، یعنی ترجمه خودنوشت مولف، پرداخته شده است. تاکنون هیچ پژوهشی درباره ترجمه های خودنوشت تذکره ها، انجام نشده است. در این جستار تراجم خودنوشت تذکره های دوره قاجار با تعریف اتوبیوگرافی مدرن سنجیده شد و ضمن بیان اهمیت این نوع نوشته، محتوا و انگیزه و نیز نوع روایت و سبک نگارش آن، بررسی گردید. بر مبنای نتایج، جایگاه ترجمه مولف در تذکره های این دوره و وجود نمودهایی چون جزئی نگری، پرداختن به عواطف و منویات درونی و حتی اشتباهات نویسنده و نیز رغبت نویسندگان این دوره به روایت اول شخص و «من گفتن»، ویژگی هایی است که ترجمه های خودنوشت تذکره های دوره قاجار را از دوره های قبل متمایز و به تعریف اتوبیوگرافی جدید نزدیک کرده است.
    کلید واژگان: ترجمه خودنوشت, تذکره, دوره قاجار, اتوبیوگرافی}
    Razieh Behabadi *, Abbas Nikbakht, Maryam Sha’Banzadeh
    Persian biographies have long been one of the biographical references and important literary, historical and social resources. The Persian biographies flourished after the Safavi era, and the kings specially interested in this. The expansion of the publishing industry and interest of the Qajar princes to the writing of biography, led to a significant increase in the number of biographies in the thirteenth century, toward the previous.  Following the developments of the Qajar period on the eve of Constitutional Revolution, special evolution and transformation were created in different literary forms. In this research, an important chapter of the biographies, namely, the author's own biography has been discussed. In this research, the Self-written biographies in the Qajar era were compared by the definition of modern autobiography. Addition expressing the importance of this type of writing; were studied the Content and motivation, as well as the type of narration and style of writing it. The results indicate that the position of the author's biography in the biography, And manifestations such as, attention to detail, express of emotions and inner desires, and even the author's mistakes, as well as the interest of the authors of this period to the narrative of the first-person and to saying "I"; is Features that have been closer the Self-written biographies in the Qajar era, to the definition of a new autobiography. Place: The position of the self-writing section varies in different directions; the evidence suggests that during the Qajar period some authors who have inserted their biography in to their writing, preferred that this section, like any other biography, is in the text of the biographies (and generally the same alphabetical rows of the biographies). This suggests that there are still compliments and indirect writing in this period; However, the number of people who have devoted a separate part (at the end or at the beginning of the biographies) to own biography, is noteworthy. Attention to details: writing the details, mention the author's inner states, refer to the social and political conditions surrounding the author and the emotional and psychological prose, are from the signs modern autobiography in the self-writings of this period, and have not been common in the past. In the past, reference to the maternal lineage was not so common, and it was also very seldom about the biographies authors. Following the developments in the Qajar period, paying attention to details such as the ratio of the mother was common in the biographies. It is also noteworthy that the Indian authors have focused more on the details in their self-writings. Including that they often explicitly have referred to the name of their professors; whereas, most of the Iranian writer, in their self-writings, had a general refer to their education, and they have seldom mentioned their masters by writing the name. The style of writing: The style of self-writings in the biographies is generally simple. Even in technical writing, the style of author's written is usually simple and without the ornament in his own biography. In such works, the style of writing in the introduction, the text and the self-writing, vary from complexity to simplicity, respectively. Although, when is the writing's style of the self-writings in the biographies the more beautiful and rhetorical (literary), is the literary aspect more than its historical aspect, but the exaggeration of the author in literary art, the arrangement of sentences and exaggeration in Expressions and descriptions, distract him from reality.  The simple and intimate language in the self-writings of the biographies of this period is more sign of the language of today's self-writing (autobiography) not so the language of the biographies of the past. Recording of own poems and own stating: The most important motivations of the authors of the biographies, is their reputation and the recording of their own poems. If we put this together, with the fact that the biography's authors have all their poetry and poetical works in hand, we can accepted the assignment of many pages from each biographies to the insert of the author's poems.  This group usually uses the art of poetry, even in the context of biography; in criticizing, revising and completing the lyrics of others, or recording their own lyrics as a witness in the introduction or their treatises. Thus, they have included many poems in the context of the lyrics of others. Of course, one of the problems of self-writing of biographies (and even autobiography in its new types) is understate and humility, the traits that have always existed in all ages in Persians, and the appearance of this feature in self-writing of biographies of the Qajar era, in particular in the section describing the writer's poetry and his poems, are to some extent seen; But a large number of the author's biographies of this period (especially the princes), have written the own biography with pride.  As in the past, the mention of self-writing is very high from the angle of view of the third person's narrator; thus it is another reason what why their authors are humility and they have deprecated the saying "I". In contrast, the increase in the number of the first person narratives in the self-writing in biographies of the Qajar era is an explicit sign of the transgression from tradition and wish to the modernism. These are cases that differenced the self-writing of this period from the previous.
    Keywords: the Self-written, biography, the Qajar era, autobiography}
  • عباس محمدیان*، ریحانه صادقی
    معرفی شهدا به عنوان الگوهای عینی و تاثیرگذار با ابزار هنر و ادبیات و با نگاه شاعرانه، اما به دور از اغراق برای رشد و ارتقای فکر و فرهنگ جامعه، تحسین برانگیز و بلکه تاثیرگذارتر خواهد بود تا همه افراد، به خصوص نوجوانان و جوانان، آگاهانه آنان را به عنوان الگویی دینی، حماسی و ملی سرمشق زندگی خویش قرار دهند و از اقبال به نمادهای غیربومی یا ضدفرهنگی بپرهیزند. در پژوهش حاضر بر آنیم تا با روش تحلیلی- توصیفی و با تکیه بر منظومه «هفت بند التهاب» مشفق کاشانی (1304- 1393ش)،  به چگونگی و تبیین سیره اخلاقی، عملی و رفتاری شهید حسن باقری (1361-1334ش) از منظر شاعر دست یابیم. با این حال، توجه شاعر به بیان تاریخی و واقع گرایانه زندگی رزمنده به دلیل پیوند این دو مقوله در بافت کلام و نیز، عینیت بخشی و تحقق اهداف معرفتی در فراز و نشیب زندگی دور از نظر نمانده است. برآیند تحقیق آن است که مشفق کاشانی در عین التزام به گزارش وقایع مستند بر مبنای روایت خطی به سخن خود رنگ معنویت و عرفان نیز می بخشد و بدین گونه کلام وی از بیان یکنواخت گونه تاریخی برحذر می ماند؛ با وجود این، آنچه از سیمای شهید باقری در شعر مشفق کاشانی بازتاب بیشتری دارد، رویکرد شاعر به جنبه های اخلاقی و معرفتی شهید است؛ به طوری که مخاطب جذب شخصیت رزمنده می شود و او را به عنوان اسوه ای خداجوی در جهت بخشی به زندگانی خویش برمی گزیند.
    کلید واژگان: مشفق کاشانی, منظومه هفت بند التهاب, شهید حسن باقری, زندگی نامه, اخلاق و معرفت}
    Reihane Sadeghi, Abbas Mohamadiyan *
    Introducing martyrs as the most effective and concrete models by means of art, literature and through poetic lens will be an admirable and even more impressive endeavor for the enrichment and expansion of the thought and culture of society, if not exaggerated, and this helps all the people, particularly teenagers and adults, to consciously take them as their religious, epic, and national role models, and consequently, avoid adhering to non-native and counter-cultural symbols. Using a descriptive-analytical method and focusing on Haft Band Eltehab by Moshfegh Kashani (1926-2015), The present research aims at representing and explaining martyr Hassan Bagheri’s (1956-1983) morals, behaviors and conducts, from the poet’s viewpoint.The poet’s attention to the historical and realistic expression of the soldier’s life, due to the interrelationship between these two categories in discourse and also the realization of spiritual aims in the ups and downs of life have been considered. The conclusive gist of the paper shows that Moshfegh Kashani, though relying on the documentary report of the events based on linear narrative, adds a color of mysticism and spirituality to his language, thus his language remains safe from the monotonous historical narration. Moshfegh Kashani, however, tries to highlight the ethical and spiritual aspects of martyr Bagheri’s portrayal, so that the readers are attracted by the martyr's character selecting him as a God seeker model for managing their lives.
    Keywords: Moshfegh Kashani, Haft Band Eltehab narrative poem, Martyr Hassan Bagheri, Biography, Morality, spirituality}
  • راضیه به آبادی *، عباس نیکبخت، مریم شعبانزاده
    تذکره های فارسی از منابع اصلی تاریخ ادبیات است. نهضت تذکره نویسی فارسی در دوره قاجار و در آستانه مشروطه شتاب بیشتری گرفت؛ درون مایه انتقاد مانند انواع دیگر نثر به جریان تذکره نویسی این دوره وارد شد و در شکل تذکره های نقیضه ای و طنز نمود یافت. نظیره هایی نیز برای این آثار انتقادی مطایبه ای نوشته شد. یکی از مقلدین این رویکرد جدید، محمدکاظم تبریزی ملقب به اسرارعلی شاه است. او به تقلید از یخچالیه مذهب و با انتقاد از سطحی نگری و بی تدبیری عوام، گزینشی از یادداشت های خود را فراهم کرد و آن را با قلم هجو و مزاح و حکایات عجیب و افسانه های غریب آراست. او این اثر را بهجه الشعرا و رموز نجبا نامید. نویسنده این تذکره را از اشعار سست و بی ارزش و هجوی و لفاظی را گرد آورد و بی قید و شرط این اشعار و سرایندگان آنها را ستود؛ البته نویسنده در نوشتن این اثر انگیزه ای ویژه داشت که از نظر پژوهشگران به دور مانده است! آشکار نشدن هدف این نوشتار، مخالفت ها و داوری هایی را نسبت به این اثر و نویسنده آن درپی داشته است. در این پژوهش، تذکره بهجه الشعرای اسرارعلی شاه و انگیزه نوشتن آن بررسی می شود؛ همچنین با معرفی تذکره حدیقه الشعرای اسرار و بررسیارتباط آن با بهجه الشعرا، هدف نگارش بهجه الشعرا، یعنی رویکرد انتقادی و مطایبه ای آن روشن تر می شود.
    کلید واژگان: تذکره نویسی قاجار, بهجه الشعرا, حدیقه الشعرا, اسرارعلی شاه}
    Razieh Behabadi *, Aabbas Nikbakht, Maryam Shabanzadeh
    Persian biographies are among the main sources in the history of literature. The movement of writing biographies was accelerated during Qajar era and on the verge of the Constitutional Revolution. Like other proses, the critique entered into the writing of this period, and it took the form of ironical or humorous biographies. Similar examples were also written for these critical-pleasantry works. One of the followers of this new approach was Mohammad Kazem Tabrizi (known as Asrar Ali Shah). He wrote his biography book in regard to the superficial and indiscreet thinking of the public with a humorous tone and full of anecdotes, and called it Behjatoshoara or Romouz Nojaba. Among various types of biographies, writing a biography like this full of worthless poems and unconditional praises show that the author had a special motive. But this issue has not been investigated by the researchers. This lack of clarification regarding the writer's motivation has led to some falsifications and judgments about the work and its author. In this study, Asrar Ali Shah's Behjatoshoara and his motivation to write it is investigated. Also, Hadiqatoshoara is introduced and its relationship with Behjatoshoara is clarified.
    Keywords: Biography, writing in Qajar, Behjatoshoara, Hadiqatoshoara, Asrar Ali Shah}
  • طاهره جعفرقلیان*، سیدوحید سمنانی
    اهلی ترشیزی یکی از شاعرانی است که تصویر او در آینه تذکره ها تصویری یک آهنگ نیست. در تذکره های نزدیک به زمان حیاتش کوتاه و مختصر درباره زندگی و هنرش قلم زده اند و هرچه از زمان مرگ او دورتر می شویم، شرح حال او را بیشتر دچار تکرار یا قرین افسانه سازی می بینیم. ازهمین رو، مرور تذکره ها و به خصوص منابع نزدیک به زندگی او برای شناخت دقیق تر احوال او اجتناب ناپذیر است. در کتاب های متاخر نام او را محمدبن یوسف خوانده اند و نفیسی و به تبع او حاج سیدداوودی معتقدند او پس از افول دولت تیموریان به تبریز رفته و به دربار سلطان یعقوب راه یافته است. ایشان همچنین او را صاحب ساقی نامه و مترجم تحفه السلطان فی مناقب النعمان دانسته اند. اخترخان هوگلی، مدرس تبریزی، نظمی تبریزی و عمرانی چرمگی نیز مدعی شده اند که او اصالتا تبریزی بوده، اما به دلیل اینکه در ترشیز به دنیا آمده به این شهر منسوب شده است. ازطرف دیگر، برخی از ارباب تذکره مدعی وجود شاعری به نام اهلی نوایی یا اهلی جغتایی شده اند. اهلی نوایی از نظر این تذکره نویسان با اهلی ترشیزی معاصر است. بررسی و تحلیل تمام تفاوت ها و انحراف ها در زندگی اهلی در این مجال نمی گنجد، با وجود این، مقاله حاضر بر آن است تا با نقد و بررسی دقیق احوال منسوب به شاعر در تذکره ها، شرحی پالایش شده از احوال او به دست آورد. نتایج این تحقیق نشان می دهد پژوهشگران متاخر درباب زندگی این شاعر از قبیل زادگاه، نام و... و همچنین کتاب هایی که به او منسوب شده، دچار لغزش و اشتباه شده اند.
    کلید واژگان: اهلی ترشیزی, زندگی نامه, تحفه السلطان فی مناقب النعمان, ساقی نامه, اهلی نوایی}
    Tahere Jafargholiyan *
    Ahli Torshizi is a poet of late ninth century A. H. and contemporary with Soltan Hussein Bayqara. His Divan was published about 50 years ago by Simon Israeli and OmraniChamraghi; yet, the biographical notes about his life are discordant, confused and at times distorted.In the later books, he is named as Muhammad ibn Yusuf, and Nafisi and consequently HadjSeyedDavoodi believe that he went to Tabriz after the decline of the Timuriadsand entered the court of SoltanYaghoub. He is also named as the author of Saghinameh and the translator ofTohfatolSoltan Fi ManagebolNaman.Akhtar Khan Hogoly, ModarresTabrizi, NazmiTabrizi, and OmraniChamraghiall have also claimed that he was originally from Tabriz but because he was born in the city of Tarshizi, he is known to be of this city. On the other hand, some great biographers claim that there is a poet known as AhliNavaei or AhliChagatai who was contemporary with Ahli Tarshizi.Investigation and analysis of allthe differences and the diversions in the biographical notes on Ahlicannot be explained here. However, this paper aims to carefullyanswer the following questions: 1. Was his name Muhammad ibn Yusuf?
    2. Did Ahli compose Saghinameh?
    3. Has Tarshizi translated the book of TohfatolSoltan Fi ManagebolNaman?
    4. Is he originally from Tabriz?
    5. Does a poet called AhliNavaei or Ahli Chagatai exist?
    6. Has Ahli entered the court of SoltanYaghoub?
    Keywords: Ahli Torshizi, Biography, TohfatolSoltan Fi ManagebolNaman, Saghinameh, Ahli Navaei}
  • علیرضا فولادی *
    شاطر عباس صبوحی در میان شاعران دوره قاجاریه وضعیت خاصی دارد. از یک سو شهرت و محبوبیت او بین مردم تا امروز برقرار است و از سویی پژوهندگان، بیشتر شعرهای دیوان منتسب به این شاعر را ضمن مآخذ دیگر یافته اند و گاه تا مرز انکار واقعیت شاعری و حتی نفی وجود خارجی وی پیش رفته اند. مقاله حاضر می کوشد از رهگذر واکاوی در اسناد ، نشان دهد که آیا صبوحی شاعر بوده است یا نه و آیا در این انتساب های غیرصحیح نقش داشته است یا خیر. روش این مقاله، اسنادی-کتابخانه ای با رویکرد تحلیلی و تاریخی است. براین پایه، یک سند موثق از روزگار جوانی صبوحی به نام تذکره شعرای معاصرین دارالایمان قم آورده ایم که هم دلایل شهرت و محبوبیت او را نشان داده است و هم شش غزل صحیح الانتساب وی را پیش روی ما نهاده است. در ادامه با واکاوی سه عامل احتمالی انتساب شعرهای دیگر شاعران به صبوحی، یعنی ناشران اولیه دیوان او، دوستداران وی و شاعر، نتیجه گرفته شده است که عامل ناشران تحت تاثیر عامل دوستداران، نقش اصلی را دراین باره ایفا کرده اند.
    کلید واژگان: شعر دوره قاجاریه, شاطر عباس صبوحی, نقد تاریخی, تذکره شعرای معاصرین دارالایمان قم}
    Alireza Fouladi *
    Introduction
    For a century, our literary society has suspected Shater Abbas Sabouhi as a poet (1841-1898 A.D.). On the one hand, his name has been inscribed in mind as a beaux esprit in this society, on the other hand, some poetries of other poets can be seen in his printed dīvān. Firstly, these divans, which were collected by two book sellers in Tehran (Iran), were lithographically published from narratives (Sabouhi, 1927) and the number of their poems raised to three sequential collections until the year 1928 (Ibid, 1928). Finally, the same publishers entirely published all the three collections, so that the fourth edition of their collection can be seen in 1935(Ibid, 1935).In addition, to the above lithography (Moshar, 1966, they v. 3: p. 659-660), they have been published in more than ten different compilations. From the very beginning of its publication, the poems were attributed to Sabouhi and his writing were divided into five categories of reportorial, sourceological, biographic, encyclopedic, and critical. However, his being a poet has been questioned. Most of the available sources have not been able to definitely confirm his being a poet as they are relying on narratives and invalid poems. Accordingly, scientific study on her life and poem must firstly investigate the available documents to ensure that the reality of his poesy and the present study has been focused on this issue. It has been carried out by the analytical and historical method.
    Methodology
    Generally, researchers have not yet been fully aware of the valid document published in 2014, which has not only proved his poesy but also has shown his role in the art of poetry. This document is the biography of the contemporary poets of Dar-al-Iman in Qom (Tazkere-ye sho'ara-ye mo'aserin-e darol'iman-e Qom) written by Aliakbar Feyz Qomi (1830-1895 A.D.). In addition to this document, Feyz has mentioned that the period of his life and his youth, and his status. Moreover, he has described him as a famous poet with popular personality (Feyz, 2014).
    It is now necessary to see how invalid poems have been included in his divan. According to the researchers' viewpoints, the three factors which have probably played role in this issue are publishers, followers, and the poet. To determine the accuracy and inaccuracy of this role help us understand the main factors. As mentioned, lithographical triple divans of his divan were initially provided in 1927-1928. According to the introduction of the first collection, this was published thirty years after his death. The same introduction, explicitly, indicates that this had been gathered in terms of narratives (Sabahi, 1927, pp. 2-4). So, the main factor has likely been the daring publishers who attributed it to him in the first print of divan. However, as it is explicitly stated in the introduction of the third collection (Sabahi, 1928, pp. 3-5), his followers have attributed the beautiful poems which they knew to him, before the publishers of his divan; thus, the publisher's action has led to these attributions. Accordingly, it seems that the first group has been influenced by the second group who tried to publish divans. Among them, the poet is less likely to play a role in this issue due to the mentioned reasons and others including existence of his works and status in anthologies and publications between his death and divan publication.
    Discussion
    The biography of the contemporary poets of Dar-al-Iman in Qom (Tazker-ye Sho'araye Mo'aserin-e Darol'iman-e Qom) by Ali'akbar Feyz (1830-1895), not only shows his poesy but also the reasons underlying his fame and popularity with his authentic poems.Also, the attributed divan has been published thirty years after his death in terms of the oral narratives which proving that the publishers of this divan along with his followers have played the main role in incorrectly attributing poems to him.However, his being a poet is a problem in Qajar period. This issue has been solved by firstly investigating the accuracy or inaccuracy of the attribution of divan poems to him.
    Keywords: Poetry of Qajar period, Shater Abbas Sabouhi, Biography, Historical criticism, Biography of contemporary poets of Dar-al-Iman in Qom}
  • فریده علوی*، سهیلا سعیدی
    زندگینامه ژانری است که در حد فاصل بین امر واقع و امر مخیل، بین تاریخ و ادبیات، در نوسان مداوم است و بنابر دلمشغولی های نویسندگانش به این سو یا آن سو متمایل می شود. در دو زندگینامه از منصور حلاج، یکی زندگی حلاج (جلد اول مجموعه مصائب حلاج) نوشته لویی ماسسینون و دیگری شعله طور نوشته عبدالحسین زرین کوب، می بینیم که نویسنده فرانسوی خود را مقید به نگارش عینیت گرا و علمی کرده است و در مقابل نویسنده ایرانی در اثر خود رویکردی تخیل گرا و ادبی دارد، اما به نظر می رسد که برای آن ها خلق زندگینامه علمی مطلق یا ادبی ناب ناممکن است. مطالعه حاضر نشان می دهد که هر دو نویسنده، برای خلق حقیقت، ناگزیر از به کارگیری عناصری هستند که در ظاهر از آن ها روی گردانده اند. عنوان روی جلد، شیوه فصل بندی، روایت پردازی و نیز ارجاع به متون پیشین از مواردی هستند که پای عناصر ناهمگون با اهداف اولیه نویسنده را به متن می گشایند.
    کلید واژگان: زندگینامه, ماسینیون, زرین کوب, عینیت گرایی, تخیل گرایی, نوشتار علمی, ادبیت}
    Faride Alavi *, Soheila Saeidi
    Biography is the genre that is contour between the reality and the imaginative, between history and literature and constantly in fluctuation and, according to the author's obsessions, inclined to this side or that side. In the two biographies of Mansour Hallâj, Life of Hallâj (first volume of the Passion of Hallâj collection) wrote by Louis Massignon and the Flame of Tour wrote by Abdolhossein Zarrinkoub, we see the French writer made himself write objectivist and scientific and in opposite Iranian writer has literary and imaginist approach in his work. But it seems that is purely impossible for them to create absolute scientific or literary biography. This study shows that both authors, for creating fact, have to use elements that have turned in apparently. Titles on the cover, the method of chapterization, narration and references to the literature are the items that bring heterogeneous elements to the author's original intentions in their texts.
    Keywords: Biography, Massignon, Zarrinkoub, objectivism, Imaginism, Scientific writing, Literariness}
  • محسن پورمختار*
    در این مقاله سعی شده است تا اطلاعات پراکندهای که در متون مهم تاریخی و رجالی درباره ابوعلی سیرجانی یافت میشود، طبقه بندی تنقیح و تحلیل شود و یک تک نگاری از زندگی و فعالیت های فرهنگی و معنوی او به دست داده شود. ابوعلی، حسن بن محمد بن احمد سیرجانی کرمانی از محدثین و صوفیان و زاهدان قرن پنجم هجری است. سیرجانی در سال 408 ه. ق متولد شده و در 495 ه.ق وفات یافته است. وی ساکن بغداد بوده و سفرهای بسیار در بلاد اسلامی از جمله کرمان، فارس، عراق، شامات، مصر و حجاز کرده است. سیرجانی در طلب حدیث و نوشتن آن رنج بسیار برده و استادان و شاگردان فراوان داشته است. از آنجا که آثاری از سیرجانی در دست نیست نمیتوان راجع به کم و کیف آنها نظر داد. بر طبق منابعی که از او سخن گفته اند، وی در نقل و روایت حدیث ثقه نبوده و متهم به جعل بوده است. با این وصف، ابوعلی سیرجانی در عصر خود در ردیف مشایخ صوفیه و اهل زهد و ورع قرار داشته است و همسر او، ست البلد و دختر او سعدی مکنی به امالنسب هر دو از راویان و حافظان حدیث بوده اند.
    کلید واژگان: حدیث, علم رجال, تصوف, ابوعلی سیرجانی, ست البلد, سعدی سیرجانی}
    Mohsen Pourmokhtar*
    The present study is an attempt to classify and analyze scattered information regarding Abu Ali Sirjani. Abu Ali Hasan Ibn Mohammad Ibn Ahmad Sirjani was a 5th century ascetic, Sufi, and Muhadith (one who relates Hadith). Sirjani was born in the year 408 A.H and passed away in 495 A.H. He lived in Baghdad and traveled through many Islamic lands such as Kerman, Fars, Iraq, Shamat (Syria), Egypt, and Hijaz. Sirjani suffered much in his pursuit for Hadith and recording them, and he experienced many masters and students. However, he was not reliable in relating Hadith and was accused of forgery. However, he was one of the Sufi elders (sheikhs), and a follower of asceticism and abstemiousness (virtuousness), whose wife, Set-ol-Balad, and daughter So’da were among Hadith relators.
    Keywords: Hadith, Biography, Abu Ali Sirjani, Sufism, Se, tol, Balad, Soda Sirjani}
  • سیده مریم روضاتیان*، فاطمه طالبی

    مطالعات بینامتنی از رویکردهای نوین نقد ادبی به شمار می آید. به موجب این رویکرد هیچ متنی بدون پیش متن نبوده و متون همواره بر پایه متن های گذشته بنا می شود. بینامتنیت برای نخستین بار در آرای کریستوا مطرح گردید و با پشت سر گذاشتن سه نسل از نظریه پردازان در اندیشه ژرار ژنت نظامی منسجم تر و مبسوط تر یافت. ژنت مجموعه مطالعات خود را ترامتنیت نامید و آن را به پنج قسم تقسیم کرد: بینامتنیت، پیرامتنیت، فرامتنیت، بیش متنیت و سرمتنیت. سرمتنیت به بررسی روابط طولی یک اثر با گونه ادبی آن می پردازد. در ادبیات فارسی نیز هریک از متون ادبی به گونه ادبی خاص خود تعلق دارند. تذکره الاولیاء عطار از متونی است که علی رغم تعلق به گونه تذکره های عمومی، از ویژگی هایی خاص برخوردار است که آن را از سایر تذکره ها ممتاز می کند. در این پژوهش با استفاده از مباحث مربوط به سرمتنیت به بررسی رابطه تذکره الاولیاء و گونه ادبی آن پرداخته شده است. از دستاوردهای این پژوهش آن است که تذکره الاولیاء به عنوان تذکره ای تعلیمی-تبلیغی و حماسه ای عرفانی از جایگاهی منحصربه فرد در متون ادبی برخوردار است.

    کلید واژگان: تذکره الاولیاء, سرمتنیت, تذکره, گونه ادبی, ژنت}
    Seyyedeh Maryam Rozatian*, Fatemeh Talebi

    Intertextuality studies are considered as one of the most recent approaches to literary criticism. In this approach to literary criticism, it is believed that no text is independent of prior texts and texts are written with reference to earlier texts. Intertextuality, as a field of study, was first introduced on the basis of the ideas of Julia Kristeva and was extended and developed by Gérard Genette into a unified and systematic discipline after three generations of theorists. Genet called his body of works transtextuality and divided them into five categories: intertextuality, transtextuality, paratextuality, metatextuality and architextuality. Architextuality focuses on the relationship of a work of art with its literary genre. In Persian literature, each literary text belongs to a specific literary genre. Tazkirat al-Awliyā by Farid al-Din Attar is one of those literary texts which, despite the fact that it belongs to general biographies, has some very specific features that distinguishes it from other types of biographies. This study is an attempt to investigate the relationship between Tazkirat al-Awliyā and its literary genre drawing on the notions of architextuality. This study illustrates that Tazkirat al-Awliyā is a didactic poets’ biography and a mystical epic that has a special place in literary texts.

    Keywords: Tazkirat al-Awliyā, architextuality, Biography, literary genre, Gerard Genette}
  • Z. Moshaveri *
    Najmal Ghani Khan Rampuri is the author of one of the most important and comprehensive Persian grammar books titled Nahjal Adab. He has many other works in Urdu and Persian. Many of them are published in the Subcontinent and are available in the Subcontinent libraries. Apart from this, he is a poet and prose writer. He is also the author of more than thirty books on religion, history, medicine and rhetoric. he is one of the great scholars of the Persian literature and language in the Subcontinent, there is little information about him in Iran. This paper introduces him and his works based on Urdu references and bibliographies.
    Keywords: Najmal Ghani Khan Rampuri, Biography, Works, Nahjal Adab}
  • محمدرضا یوسفی، نصرت مرادی
    علی قلی خان واله داغستانی، از شاعران قرن دوازدهم هجری است که درسال 1124ه.ق. بین یک خانواده داغستانی در اصفهان متولد و در سال 1146 ه. ق. عازم هند شد. او در هند وارد دربار پادشاهان گورکانی گردید و تا سال 1170ه. ق. که درگذشت به مشاغل درباری و نظامی اشتغال داشت. دیوان به جا مانده از واله مجموعا شامل 12 قصیده، 199 غزل، 8 قطعه، 5 مثنوی، 476 رباعی، 20 دوبیتی و 36 تک بیتی است که جمعا بالغ بر 3170 بیت فارسی و مقداری اشعار ترکی و اردو می شود. بیشتر اشعار او در قالب غزل و رباعی سروده شده است. واله در سرودن قصیده به شیوه انوری در غزل به شیوه حافظ و نظیری نیشابوری و در مثنوی به به اسلوب نظامی گنجوی توجه داشته است. بیشتر اشعار واله عاشقانه و در فراق معشوقه اش خدیجه سلطان - که موجب واله شدن او گردید - سروده شده است. وی دختر عموی واله بود و از کودکی با هم بزرگ شده بودند. حمله افغانان و تسلط نادر بر اصفهان موجب جدایی واله از او و شیفتگیش و نهایتا مهاجرت اجباری به هند شد. شرح این هجران جگرسوز هم در اشعار او بازتاب گسترده ای دارد هم در آثار معاصرانش مثل مثنوی «واله و سلطان» فقیر دهلوی. واله در هند علی رغم امکان زندگی مرفه، بسیار درویشانه و ساده می زیست و با فقرا حشر و نشر داشت. او شاعری شیعه مذهب بود و اشعاری در مدح امام علی(ع) و هجو برخی از افراد هم عصر خود دارد. ضمنا تشابه اسمی او با چند شاعر دیگر موجب شده است برخی فهرست نویسان دچار اشتباه شده، اشعار واله های دیگر را نیز به نام او ثبت کنند. در این نوشتار درصدد زدودن غبار از چهره این شاعر شیرین سخنیم.
    کلید واژگان: واله داغستانی, زندگی و شرح احوال, دیوان اشعار, قرن دوازدهم, اصفهان, هند}
    M. Yousefi, N. Moradi
    Ali Qoli Khan Valeh Daqestani is one of the twelfth century (AH) poets who was born in 1124 in a Daqestani family and went to India in 1146. In India، he entered the court of Gurkani kings and did military as well as court jobs until 1170 when he died. His Divan consists of 12 odes، 199 sonnets، 8 Qet’ehs، 5 Mathnavis، 476 quatrains، 20 couplets and 36 one-verses which are in all not exceeding 3170 Persian stanzas and a few Turkish and Urdu verses. Most of his poems are in the form of sonnet and quatrain. In composing his poems، he paid attention to the manner of poets like Anvari in ode، Hafiz and Naziri Nishaburi in sonnet and Nizami Ganjavi in Mathnavi. Most of his poems are romantic and for showing separation from his beloved Khadijeh Sultan، the very person who made him Valeh. She was the daughter of his uncle and they had been grown with each other from childhood. The invasion of Afghans and the Nadir’s dominance over Isfahan separated them and led to his infatuation and finally compulsive immigration to India. The description of this sad separation has been reflected vastly in his poems as well as the works of his contemporaries like Mathnavi “Valeh and Sultan” by Faqir Dehlavi. In spite of possibility of well living in India، he had a very simple and dervish-like living and accompanied the poor. He is a Shiite poet and has some poems in praise of Imam Ali and satire of some of his contemporaries. The similarity of his name with other poets has led some catalogue-makers into mistake and consequently the poems of other Valehs have been recorded under his name. This article aims to shed light on some corners of his life and career.
    Keywords: Valeh Daqestani, biography, Divan of poems, Isfahan, twelfth century, India}
  • علیرضا شعبانلو
    نوشتن تذکره شعرا در حوزه رواج و گسترش زبان فارسی، بیش از همه در فرارودان و هند، سابقه و روایی دارد. پس از تالیف لباب الالباب، وقفه طولانی در نوشتن تذکره روی داد و در قرن نهم فقط تذکره الشعرای دولتشاه نوشته شد، اما از اواخر قرن دهم تذکره نویسی به ویژه در هند رونق گرفت؛ در آنجا به دلیل وجود حکومت های ایرانی، محیط مناسبی برای حضور شاعران و نویسندگان فارسی زبان فراهم آمده بود. یکی از تذکره های مهم که در این دوره تالیف یافت، مجمع الفضلای محمد عارف بخارایی است که متاسفانه تاکنون تحقیق بایسته ای درباره احوال مولف و کتابش انجام نگرفته است و اکثر محققان صرفا به نقل سخنان عبدالحی حبیبی و علیرضا نقوی پرداخته اند و چیزی بر آنها نیفزوده اند. یکی از دلایل گمنامی مجمع الفضلا و مولفش، کمیابی نسخه های آن است. از این تذکره تنها دو نسخه شناخته شده وجود دارد؛ یکی در دانشگاه پنجاب لاهور و دیگری در دانشگاه تهران. در این مقاله کوشش می شود تا ضمن تحلیل و نقد تحقیقات پیشین درباره تذکره مجمع الفضلا، این تذکره بر اساس نسخه موجود در دانشگاه تهران، بررسی و معرفی شود.
    کلید واژگان: تذکره, تذکره نویسی در هند, مجمع الفضلا, محمد عارف}
    Writing biography of poets in the area of thespread of Persian language has a long history and prevalence especially in Transoxiana and India. After the composition of Lubab al-Albab, a long pause in writing biography occurred. In the ninth century, only one biography, namely Tazkirah al-Shuara-yiDawlatshah, was written. However, from the late tenth century, writing biography flourished especially in India, where due to the existence of Iranian governments, a suitable environment for poets and Persian writers wascreated. A major biography written at that time was Majma’ al-Fuzala written by Muhammad Aref Bukhara’i. Unfortunately, there has been no significant research about the poet and his book. Indeed, most of the researchers have just quoted remarks from Abdul HaiHabibiand Alireza Naqavi, and have not added anything to them. One of the reasons for anonymity of Majma’ al-Fuzala and its author is the scarcity of it scopies. There are only two known copies of the book; one of them is located at Punjab University and the other one is at Tehran University. This paper attempts to analyze and review the previous researches about Majma’ al-Fuzala. The biography is reviewed and introduced based on the copy at Tehran University.
    Keywords: Biography, Writing Biography in India, Majma al Fuzala, Mohammad Aref}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال