به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Fana » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Fana » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • پیمان ابوالبشری*، حسن صادقی سمرجانی، علی یحیایی
    گفت وگوها و پژوهش های بسیاری بین مورخان تاریخ ادیان بر سر تاثیر و تاثرات مفاهیم فنا و نیروانه انجام شده است که به رغم پربار بودن، تاکنون راه به جایی نبرده و به نتیجه ای قطعی، منجر نشده است. به نظر می رسد این عدم توافق، از تفاسیر الهیاتی محض و خارج از چارچوب تاریخی سرچشمه گرفته باشد. در این میان تمایلی پنهان و شاید ناخواسته خصوصا از سوی محققان ایرانی در راستای برجسته سازی تفاوت های معنایی دو مفهوم فنا و نیروانه وجود داشته است که تعبیر مرگ و فنای صوفیانه را در معنای مجازی آن به کار برده اند. در این مقاله کوشش شده براساس شواهد و سرنخ های تاریخی و مسئله فنای جسم در روایات صوفیانه و همچنین استفاده از سمبل های مشترک در ادبیات بودایی و متون عرفانی فارسی در فضای جغرافیایی مشترک خراسان بزرگ، تعاملات دینی بوداییان-صوفیان، نشان داده شود که احتمالا پیش از این در سپهر پژوهش های میان رشته ای مغفول بوده است. روش پژوهش در این جستار، تحقیق تاریخی است که براساس منابع کتابخانه ای انجام شده است.
    کلید واژگان: آیین بودا, تصوف, خراسان بزرگ, فنا, نیروانه}
    Peiman Abolbashari *, Hasan Sadeghi Samarjani, Ali Yahyaei
    There have been many discussions among the historians of religions about the influence of the concepts of Fana and Nirvana, which, despite being fruitful, have been inconclusive and have not led to a definite conclusion. This disagreement seems to have been originated from purely theological interpretations outside the historical framework. In the meantime, there has been a hidden and perhaps unintentional tendency to highlight the semantic differences between the two concepts of Fana and Nirvana, especially by Iranian scholars,  who have used the interpretation of Sufi death and Fana in their virtual meanings. This article is an attempt to show the Buddhist-Sufi religious interactions based on historical evidences and clues and the issue of corpse in Sufi narrations as well as the use of common symbols in Buddhist literature and Persian mystical texts in the common geographical space of the Great Khorasan. Such an investigation has been neglected in the field of interdisciplinary research. The research method in this paper was historical research based on library sources.
    Keywords: : Buddhism, Sufism, The Great Khorasan, Fana, Nirvana}
  • بهزاد برهان*، علیرضا حاجیان نژاد
    غایت و مقصد سلوک در عرفان اسلامی، فنا و در عرفان بودایی، نیرواناست. رسیدن به هر دو مقصد، از راه زدودن صفات و خواهش های نفسانی است. شباهت های فنا و نیروانا آن قدر هست که گاه مفهومی مشترک قلمداد می شوند. فنا و نیروانا تجربه هایی عرفانی هستند و با نظریه های رایج در پژوهش های تجارب عرفانی نیز مطالعه می شوند. یکی از این نظریه ها، ساخت گرایی است که تجارب عرفانی را پردازش شده و سامان یافته از باورها و انتظاراتی می داند که عارف با خود به تجربه می آورد. در نگاه ساخت گرا، عارف در حالی به تجربه عرفانی پا می گذارد که از آموزه ها و مفاهیم سنتی دین و آیینش زمینه مند شده است و ازآنجاکه آموزه ها و مفاهیم سنتی ادیان و مذاهب از اساس با هم متفاوت اند، تجربه های عرفانی عارفان آنها نیز نمی تواند یکسان باشد. در این مقاله، زمینه مندی های عارفان اسلامی و بودایی را در تجربه فنا و نیروانا از دریچه ساخت گرایی بررسیده ایم. ما استدلال می کنیم که تفاوت عقاید و آموزه های این دو آیین، مسیر سلوک و طریقت عارفانش را از اساس متفاوت ترسیم می کند و این دو مسیر ازاساس متفاوت، به مقصد واحدی نمی رسند؛ بنابراین، فنا و نیروانا یکسان نخواهند بود. این مقاله با گفتار مختصری در تجربه عرفانی  و معرفی اجمالی نظریه های ساخت گرایی و ذات گرایی آغاز می شود، سپس با بحثی در آموزه های اصلی عرفان اسلامی و بودایی برای رسیدن به فنا و نیروانا ادامه می یابد و در آخر، با قیاس این آموزه ها و بیان نتیجه استدلال تمام می شود.
    کلید واژگان: ساخت گرایی, استیون کتز, تجربه عرفانی, عرفان بودایی, عرفان اسلامی, فنا, نیروانا}
    Behzad Borhan *, Alireza Hajian Nejad
    The ultimate goal and the destination of the mystical path in Islam is Fana, and in Buddhism is Nirvana. Reaching to both destinations is through elimination of desires. There are so many similarities between Fana and Nirvana that sometimes they are considered as identical concepts. Fana and Nirvana are mystical experiences and can also be studied through the lens of theories on mystical experiences. One of these theories is Constructivism, which believes mystical experiences are processed through and organized by beliefs and expectations that the mystic brings to the experience. In the Constructivist view, the mystic goes through mystical experience, while he is contextualized with the established doctrines and concepts of his religion, and since established doctrines and concepts of various religions are profoundly different, mystical experiences could not be the same. In this article, we attempt to study Fana and Nirvana through the lens of Constructivism. We argue that the difference between these two faiths is drawing their mystics’ mystical path genuinely different inasmuch as these paths would not end up in the same destination, and thus, Fanā and Nirvana are profoundly different. This article begins with a brief explanation of mystical experience and a short introduction on Constructivism and Essentialism; then continues by describing some principal doctrines on Fanā and Nirvana and recommended instructions to reach them, and finally ends with a comparison of these teachings and conclusion of the argument.
    Keywords: Constructivism, Steven T. Katz, Mystical Experience, Buddhism, Sufism, Fana, Nirvana}
  • مهدی عرب جعفری محمدآبادی، مریم شعبانزاده
    ابوسعید ابوالخیر از عارفان مکتب خراسان است که اندیشه های این مکتب با اندیشه های هندی قرابتی فراوان دارد. سپهری نیز از شاعران بنام معاصر است که درباره شعر او، بویژه اندیشه های عرفانی اش سخنانی فراوان گفته شده است. برخی شعر او را دارای مبانی عرفان ایرانی اسلامی، برخی دارای مبانی عرفان هندی و شرقی و برخی تهی از عرفان دانسته اند.
    گزینش واژگان مدخلی است بر طرز تفکر شاعران لذا پژوهنده یکی از راه های شناخت عرفان سپهری را گزینش اصطلاحات و مفاهیم عرفانی در سروده های وی می داند، این قلم برای روشن کردن چیستی و چگونگی عرفان سپهری، از میان مفاهیم و اصطلاحاتی فراوان که در شعر او نهفته است، اصطلاح «فنا» را که به قرابت آن با نیروانا در عرفان هندی اشاره کرده اند، برگزیده و می کوشد مفهوم آن را در مقایسه با کاربرد همین اصطلاح نزد ابوسعید ابوالخیر یکی از بزرگترین عارفان اسلامی مقایسه کند و ضمن بیان همانندی ها و تفاوت های این اصطلاح در سروده های سپهری و گفتار ابوسعید، سرچشمه عرفان سپهری را بنمایاند.
    کلید واژگان: عرفان, اصطلاح عرفانی, فنا, ابوسعید ابوالخیر, سپهری}
    Mahdi Arab Jafari, Maryam Shaban Zadeh
    Abu Saeid Aboalkhair is a mystic of Khorasan School that Theories and thoughts in of This school are close to Eastern thoughts. Sepehri is one of the famous contemporary poets that many has been said about his poems, especially about his mystical thoughts. There are several views about his poems sush as:Iranian Islamic mystical principles, Hindi and Eastern mystical principles, or without any Mysticism.
    Selecting mystical terms and concepts in Sepehri’s poems is a suitable way to analyse his mysticism. In order to lighten the nature and quality of his Mysticism, we have selected term of Fana among so mony mystical terms and concepts in his poemsWe have to express and compare them with also tried Abo saeid Abolkheir terms, one of the greatest of muslim mystics.
    Keywords: Mysticism, Mystical terms, Fana, Muslim mystics, Sepehri, Abu Saied Abolkhany}
  • سید مجید تقوی بهبهانی
    یکی از مباحث جنجالی در عرفان و تصوف اسلامی مقام فنا است. در حالی که باورمندان به عرفان و تصوف، فنا را منزل گاه سالکان دانسته و در آرزوی رسیدن به این مقام هستند، مخالفان عرفان و تصوف مقام فنا را نامعقول و نامشروع دانسته اند. گاه فنا را با نیروانای هندوان یکی دانسته اند و گاه به فنای جسمانی تفسیر کرده اند. دراین مقاله، حقیقت فنا بررسی وتحلیل شده و به نقد داوری موافقان و مخالفان پرداخته شده است.
    کلید واژگان: عرفان, تصوف}
    S. M. Taghavi Behbahani
    One controversial argument in Islamic Sufism and mysticism is the position of annihilation (fana). Whereas believers in mysticism and Sufism consider fana to be the destination for disciples, who long to achieve this position, the opponents regard it to be illogical and illegitimate. Fana has sometimes been considered identical with the Hindu Nirvana and has sometimes been taken to mean physical annihilation. The present article analyzes the reality of fana and critiques the arguments of the pros and cons.
    Keywords: mysticism, Sufism, fana}
  • پارسا یعقوبی
    با توجه به تفاسیر و شرح هایی که درباره مثنوی به ویژه نی نامه نوشته شده است، تا به حال هیچ یک از شارحان و مفسران به معانی چندگانه واژه هوش در «نی نامه» توجه نکرده است یا آنکه غیر از معنی رایج و آشنای آن واژه، معنای دیگر آن را محتمل ندانسته است. با این وصف، معنای غیر مشهور آن یعنی مرگ و نیستی، در سایه معنای مشهورش زیرکی و آگاهی پوشیده مانده است. نگارنده بر این باور است که با توجه به بافت کلامی نی نامه، از میان معانی دوگانه و متباین واژه مذکور، معنی اخیر محتمل تر می نماید. زیرا واژه هوش در معنای مرگ، مفهوم اصطلاح عرفان «فنا» را بیان می کند و این امر کاملا با دلالت های بافت کلامی نی نامه، منطبق است. برای اثبات این ادعا، نشانه های بافت کلامی در چند سطح بررسی شده است.
    کلید واژگان: مولوی, مثنوی معنوی, نی نامه, هوش, فنا}
    Parsa Yaghoobi
    According to the commentaries on Massnavi, especially Naynameh no commentator has ever paid attention to the multiple meanings of Hoosh which goes beyond its literal meaning. In addition to its literal meaning which deals with smartness and intelligence, it can refer to mortality. The researcher believes that according to the text of Naynameh, between its two different meanings, the concept of Hoosh is more the associated with mortality. Hoosh meaning death indicates the mystical idiom of Fana and this is completely applicable to the contextual implication of Naynameh. To provide some evidence the researcher refers the readers to some relevant parts of Naynameh in this study.
    Keywords: Moulavi, Massnavi, Naynameh, Hoosh, Fana}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال