به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Generosity » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Generosity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدیاسین احمدی*

     در این پژوهش دیدگاه قرآن عظیم الشان و احادیث ائمه معصومین (ع) در باره سخاوت بررسی شد و بازتاب آن در شعر صائب تبریزی، مورد مطالعه قرارگرفت. با استفاده از روش کیفی (توصیفی- تحلیلی)، اطلاعات و داده ها به شیوه کتابخانه ای، جمع آوری، تحلیل، تبیین و ترتیب گردید. این تحقیق نشان می دهدکه سخاوت، یکی از اصول اساسی ارزش ها در جامعه اسلامی و انسانی است؛ خداوند بخشایشگر (ج) در قرآن مجید انسان ها را به انجام آن، تشویق و امرکرده است و برای سخاوتمندان پاداش بس بزرگ و نیکو قرار داده است: «فالذین آمنوا منکم وانفقوا لهم اجر کبیر»«پس برآنانی از شما که ایمان آورده و انفاق کردند پاداش بزرگ خواهد بود» (الحدید/ 7). و هم چنین از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) احادیث بی شماری در مورد سخاوت و انفاق در کتاب های معتبر نقل شده است. چنان که پیامبر بزرگوار (ص) فرمود: «سخاوت درختی است از درختان بهشت آویخته تا زمین، هرکس به شاخه ای از آن چنگ زند او را به بهشت می کشاند» (ورام، 1369). امام جعفر صادق (ع) فرمود: «برآوردن حوائج و نیازمندی های مومن از هزار حج مقبول و آزادی هزار بنده و فرستادن هزار اسب مجهز در راه خدا، بالاتر و والاتر است» (ابن بابویه، 1400ق). صائب تبریزی با تاثیر پذیری از قرآن کریم و احادیث، به سخاوت، انفاق و همدردی با مستمندان، بی نهایت توجه داشته و او را می توان در زمره شاعران دلسوز، بشردوست و مشوق سخاوتمندی قرارداد، زیرا او باور دارد که در جامعه انسانی ضرورت است تا افراد در برابر گرفتاری های دیگران احساس مسئولیت کنند و با نیازمندان رفتار سخاوتمندانه و مهربانانه داشته باشند.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: سخاوت, قرآن کریم, حدیث, شعر, صائب تبریزی}
    MohammadYasin Ahmadi *

     In this research, the views of the Holy Quran and the hadiths of the innocent imams (peace be upon them) about generosity and its reflection in Saeb Tabrizi's poetry were examined. Using the qualitative (descriptive-analytical) method, information and data were collected, analyzed and prepared. This research shows that generosity is one of the basic principles of values in Islamic and human society. In the Holy Qur'an, the Merciful God has encouraged and ordered people to do this and has given a great and good reward to the generous. Also, countless hadiths about generosity have been narrated from Imams Athar (peace be upon them) in authentic books. Saeb Tabrizi, influenced by the Qur'an and hadiths, paid infinite attention to generosity and sympathy for the poor, and he can be included among compassionate, benevolent and encouraging poets, because he believes that this is necessary in human society. It is for people to feel responsible for the problems of others and to be generous and kind to the needy.

    Keywords: Generosity, Holy Quran, Hadith, poetry, Saeb Tabrizi}
  • مهران نجفی حاجیور*

    یقوم هذا البحث بدراسه دلالیه فی شعر حاتم الطایی. بعد لمحه إلی علم الدلاله والحقول الدلالیه ونظره عاجله إلی حیاه حاتم، درسنا کل الالفاظ التی تدل علی معنی الکرم وإنفاق المال کسبا لحمد الله والناس فی شعره. ولقد حاولنا فی جمیع موضوعات البحث ان نتعامل مع شعر حاتم باسلوب تحلیلی لما نجده من ان التحلیل یمکن ان یکشف لنا عن ادق تفاصیل الامور ویوضح لنا حقیقه العلاقه بین هذه الالفاظ التی تدل علی معنی الکرم وإنفاق المال وإن المنهج الذی نعتمده هو المنهج الوصفی ولا یخفی اننا لکی نصف بدقه، فعلینا ان نحلل بعمق لتتضح صوره الوصف من خلال رصد ادق ملامحها، ولم تکن غایتنا من هذا البحث إلا ان تکشف لنا هذه العلاقات الکامنه والخفیه التی تجول إثناء هذه الکلمات ودورها فی شعر حاتم. وبإستخراج الفاظ هذا الحقل الدلالی ودراستها وتبیین علاقاتها الدلالیه مع الالفاظ الاخری، قمنا بالتحلیل الدلالی لشعر حاتم الطایی.

    کلید واژگان: علم الدلاله, الکرم, حاتم الطائی, حقل الالفاظ}
    Mehran Najafi Hajivar *

    This paper conducts a semantic study in Hatem Al-Ta'i's poetry. After a glance at the semantics and semantic fields and an urgent look at Hatem's life, we studied each term that denotes the meaning of generosity and spending money to earn the praise of God and the people in his poetry. We have tried, in all research topics, to deal with Hatem's poetry in an analytical manner, since we find that the analysis can reveal to us the most accurate details of matters and clarify for us the truth of the relationship between these words which indicate the meaning of generosity and money spending. The method that we adopt is the descriptive one and it is no secret that in order to accurately describe, we must analyze in depth to clarify the image of the description by observing its most accurate features, and our goal of this research was only to reveal to us these latent and hidden relationships that wander during these words and their role in poetry By extracting the terms of this semantic field such as sacrifice, generosity, breach, giving, virtue, generosity, dew, graces, gift and ..., and studying these expressions and their semantic relationships with other words, we made a semantic analysis of Hatem al- Ta'i's’s poetry, and in the end we clarified all the structures, terms and metaphors that are used. In this field, which indicates the meanings of the possession of generosity in the poetry of our generous and generous poet.

    Keywords: semantics, generosity, Hatem Al- Ta'i, field of words}
  • پری مالملی*، احمدرضا یلمه ها، پریسا داوری

    آثار گذشتگان، میراث ارزشمندی برای معاصران و آیندگان است. آثار فرهنگی و ادبی با بن مایه های معرفتی خود قوت و غذای معنوی اهل فکر و هنر است و علت آن هم این است که پل ارتباطی بین گذشته و حال هستند و شناخت و معرفت ما را افزایش می دهد. عهد صفوی نیز از این علوم و فنون بی بهره نبوده است. ظهیر کرمانی (1162 ق) که نامش در هیچ تذکره ای نیامده است از مفاخر شیعی مذهب ایران زمین است. مثنوی پر تمثیل او که 8743 بیت و در بحر رمل است، از آثار ناشناخته ی قرن دوازدهم است و تنها نسخه ی آن به خط نستعلیق و مشتمل بر 265 برگ با شماره ی 9530 در کتابخانه ی مجلس تهران نگهداری می شود. این نسخه شامل داستان های تمثیلی منظومی در بیان اندیشه های عرفانی، اخلاقی، دینی، عاشقانه و غیره است. او در انواع صنایع لفظی و معنوی، طبع آزمایی کرده است و با اشعار تعلیمی خود نکات اخلاقی را برای یک زندگی راستین و حقیقی هموار کرده است. ابیاتش از آیات و احادیث و زندگی ایمه و بزرگان نشات گرفته است. از این رو لازم است که با وجود زندگی پر تب و تاب امروزی کلام ارزشمند ظهیر به دقت و ژرف نگری مطالعه و بررسی شود تا شاید شمه ای از زندگی و تجربیات گذشتگان مرهمی باشد بر دردهای اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی که روح هر انسان آزاده ای را می آزارد.

    کلید واژگان: ظهیر, مثنوی, نسخه, اخلاقی, نیکوکاری, سخاوت}
    Pari Malmoly *, Ahmadreza Yalameha, Parisa Davari

    The works of the past are a valuable legacy to contemporaries and future generations. Cultural and literary works, with their epistemic foundations, are the spiritual food of thought and art, and the reason is that they are a bridge between the past and the present and increase our knowledge and knowledge. The Safavid age was not without its benefit Zahir Kermani (1162 AH), whose name is not mentioned, is one of the Shiite followers of the Iranian religion. His iconic Mathnawi, which is 8743 bits in Ramallah, is one of the 12th-century unknown works, the only copy of which is in the Nastaliq line, containing 265 pages, number 9530, in the Library of Tehran.s. This edition includes poetic allegorical stories expressing mystical, moral, religious, romantic, and so on. He has been proficient in a variety of literal and spiritual industries, and with his educational poems has paved the way for ethics for a real and real life. His verses come from the verses, hadiths and lives of the Imams and the elders. It is, therefore, necessary to study carefully and deliberately in the face of today's glorious life the precious word of the exalted, so that it may be a glimpse of the life and experiences of the past over the moral, social and cultural pains which the souls of every free man It annoys.

    Keywords: Keywords (English): Zahir, Masnavi, version, Ethics, charity, generosity}
  • نسرین فخیمی، سیده مریم ابوالقاسمی*

    فتوت و جوانمردی به معنای مجموع خصائل پسندیده مانند: ایثار، فداکاری، شفقت نسبت به دیگران و مراقبه احوال نفسانی، یکی از آیین های ارزشمند مردمی بوده که در طول قرن های متمادی با تکیه بر قدرت اجتماعی در ایران وجود داشته و تداوم یافته است. این آیین در ایران از پیشینه ای بس طولانی برخوردار است و قدمت آن به دوران قبل از اسلام می رسد. آیین فتوت و جوانمردی دارای دو رویکرد اجتماعی وفردی بوده و پیوسته اهل فتوت را در دو جنبه مختلف به سوی تکامل انسانی سوق داده است. فتوت در متون نثر عرفانی نیز به عنوان یکی از راه های وصول به حقیقت همواره موردتوجه بوده است. در این آثار به جوانب مختلف آیین فتوت از جمله جنبه های فردی، اجتماعی، الهی و نیز آداب و رسوم فتیان اشاره می شود. لیکن بیشترین توجه نویسندگان متون نثر عرفانی متوجه جنبه نظری آن است و به تعریف و تفسیر واژه فتوت پرداخته اند. در این پژوهش قصد داریم مقوله فتوت و جوانمردی را از دیدگاه اهل تصوف و نویسندگان متون نثر عرفانی تا پایان قرن ششم هجری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل علمی قرار دهیم. روش تحقیق ما در این پژوهش، توصیفی تحلیلی است.

    کلید واژگان: اهل فتوت, متون نثر عرفانی, جوانمردی, حقیقت, اهل تصوف}
    N. Fakhimi, S. M. Abolghademi

    Faith in Iran have a long history to the time before Islam Rsd.yyn Vqdmt Vjvanmrdy generosity has been two hills Vpyvsth social approach to human evolution led Fetyān to two different aspects Ast.ftvt Nsrrfany literature as well as The truth has always been considered one of the methods of attaining the various aspects of religion, chivalry Ast.drayn works including aspects of personal, social, divine as well as customs fetyān mentioned, but most attention is the author of texts Nsrrfany understand theory and definition of chivalry dealt Vtfsyrvazhh This Economic Letter Tfsyrftvt the authoring perspective And.drayn Sufi mystical prose texts by the end of the sixth century AD, studied scientific Qrarbdhym.rvsh our research and analysis in this research is descriptive analysis.

    Keywords: Fetyān, mystical prose texts, generosity, truth, Sufi}
  • سودابه مظفری
    إن الکرامه عنوان الإنسان، خلقه البارئ مکرما بقوله:?و لقد کرمنا بنی آدم وحملناهم فی البر والبحر ورزقناهم من الطیبات وفضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا?(الاسراء/ 70) وبهذا جعله الله اشرف خلقه. کثیر من الآیات القرآنیه والاحادیث الوارده توکد علی الکرامه الفطریه ولزوم الدفاع عنها. فلابد للإنسان ان یدافع عن هذه الدره الثمینه المودعه فی وجوده ویصونها من اعتداء اللئام علی ها وإن ینته إلی العسر فی الحیاه الدنیویه او الهلاک.
    إن الاحتفاظ بالعزه والکرامه الإنسانیه له صدی فی الادب العربی منذ الجاهلیه حتی الآن؛ ومن حیث إن للشعر تاثیرا اقوی واعمق، فهذا العنوان فی الاشعار العربیه اکثر تلونا. فمن بین الشعراء العرب هناک شاعران یهتمان کثیرا بالکرامه الإنسانیه حتی اصطبغت معظم ابیاتهما بهذه الصبغه الإلهیه، یصورانها باروع صور فی اشعارهما کانهما ینادیان فی کل لفظه بهذه الجوهره الإنسانیه والاحتفاظ بها؛ الا وهما المتنبیان: المتنبی العباسی (ابو الطیب) والمتنبی المعاصر(محمد مهدی الجواهری).
    کلید واژگان: التمرد, الجواهری, العتاب, الغربه, الفخر, الکرامه, المتنبی, المقارنه}
    Soodabeh Mozaffari
    Generosity is the human nameaned sign that God has created him on the basis of them as says; '' Indeed we honored the children of Adam provided them with means of transportation on land and sea; and also provided them lowful and pur sustenance and preferred them abovemany of our creatures'' (Esra،70). In this manner put him the best nobleman of his creatures. The keeping of human generosity has been reflected in arabic literature since arabs before Mohammad hitherto. But in arabic literature there are two distinguished poets who have special attention to human generosity. therefore the chief part of thire poetries belong to this divine scent. They discribe the generosity in best kind to these poetries. They are two motanabbies; one of them is Abbasi priod Motanabbi (Abolttayeb) and other one is the contemporary Motanabbi (Mohammad Mahdi Javaheri).
    Keywords: alienation, comparison, Generosity, Javaheri, Mutanabbi, Pride, Reproach., Resistance}
  • قهرمان شیری

    رقابت همیشه عمل مذمومی نیست؛ گاهی می تواند انگیزه و عامل پیشرفت در حوزه تفکر و تمدن باشد. آن چیزی که همواره از رقابت چهره نامطلوب در ذهن ها ترسیم می کند مجادلاتی است که رابطه ها را عرصه جولان منازعات می کند. محل حضور رقابت اغلب در فعالیت های دنیایی است که اهل تصوف بر اساس جهان بینی اعتقادی خود رغبت چندانی به آن ندارند. اما واقعیت این است که در بسیاری از دوره ها نه تنها حامیان و هواداران مشایخ بلکه گاه خود مشایخ بزرگ نیز در حوزه فکر و ذکر و استغراق در حالات و مقامات عرفانی با یکدیگر به مجادله و رقابت می پرداختند. گاهی اساس این رقابت ها به اختلاف دیدگاه ها در پاره ای از آداب و اندیشه ها باز می گشت و گاهی نیز ریشه این رقابت ها در اختلافات دیرینه محیط های اقلیمی و خود برترشماری های مردمان آن نهفته بود. کثرت این اختلاف ها در نخستین سده های پیدایش تصوف، به شکل گیری چند کانون رقابت انجامید و فرجام آن ها در دوره های بعد، فرقه ها و سلسله های اسم و رسم دار صوفیه را به تاریخ تصوف وارد کرد.

    کلید واژگان: تصوف, رقابت, اختلاف, مشایخ صوفیه, کرامت}
    Ghahreman Shiri

    Competition is not always a blameworthy action; even it can be the cause of the development of thoughts and civilization. In every competition, conflicts and disputes are blameworthy. Competition often happens in mundane activities that Sufi doesnot like it because of their worldview. But in fact, in many eras, not only not only the supporters and followers of sheiks, but also the great sheiks themselves had controversies in the areas of thought, remembering, and indulgence in mystic states manners. The main reasons of these conflicts were differences between views about some manners and thoughts, and also conflicts between people and their selfishness and megalomania. Because of these conflicts in first century of Sufism emergence, many competitive societies emerged. At last, in later eras, many famous and well-known Sufism groups emerged because of many disagreements between then.

    Keywords: Sufism, competition, disagreement, Sufism sheiks, generosity}
  • علی محمد موذنی، فاطمه مهری
    «فتوت» که در طول تاریخ همواره با تصوف ارتباطی نزدیک داشته، در «حیات شهری» جوامع اسلامی نیز تاثیرگذار بوده است. این تاثیرگذاری نه تنها از مقوله تاثیرگذاری فکری، بلکه از مقوله تحولات سیاسی و اجتماعی قابل توجه است. عده ای بر آنند که فتوت، نوعی تصوف عامیانه به شمار می رود؛ با این حال به نظر می رسد چنین فروکاستی قادر نیست نقش و تاثیر این مقوله را در رشد حیات اجتماعی این آیین به تمامی توضیح دهد. فتوت در طول تاریخ با ورود به عرصه بازار و اجتماع و نفوذ در طبقات پیشه ور و مرعی داشتن آداب و سننی که با تاروپود فکری این طبقات در هم آمیخته، توانسته است مفاهیم صوفیانه را با روح زندگی شهری که بر پایه پیشه وری بنا می شوند، چنان درآمیزد که به عنوان گونه ای تصوف مدنی مطرح شود. در این نوشتار، دلایلی برای اثبات این مقوله ارائه می شود.
    کلید واژگان: فتوت, جوانمردی, پیشه وری, تصوف, زندگی شهری}
    Dr Ali Mohammad Moazzeni, Fatemeh Mehri
    “Generosity” that has always had a close association with mysticism throughout the history has also influenced the “civil life” in Islamic societies. This is not just intellectual influence but it brought about social and political changes as well. Some try to reduce “generosity” to common mysticism; this, however, seems not to be able to clarify its role in the development of the social life of the ritual completely. Throughout the history, generosity has penetrated into the social life and work of common people, and, therefore, mixed with their thoughts. It has, thus, been so much able to mix mystical concepts with the civil life that it is regarded as a type of civil mysticism. This paper tries to prove this point.
    Keywords: generosity, chivalry, craftsmanship, mysticism, civil life}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال