به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Ghazal » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Ghazal» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی عشقی سردهی، زهرا علوی *، ابوالقاسم امیراحمدی
    زمینه و هدف

    بشر از دیرباز کوشیده است جامعه خویش را بر پایه فرهنگ و ادبیات و آرمانهای خویش بنا نهد. در این تلاش، ادبیات پیوسته بر دیگر موضوعات پیشی گرفته و جایگاه ویژه ای در اجتماع و سیاست پیدا کرده است. غزل معاصر فارسی در نتیجه جنبش مشروطه، پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جنگ تحمیلی ایران و عراق، و رویدادها و مسائلی از این دست، بسمت غزل اجتماعی و سیاسی حرکت کرد. تا جایی که شاخه ای با عنوان «غزل اجتماعی» در ادبیات فارسی معاصر شکل گرفت. در این غزلیات بیشتر به مضامین اجتماعی و حوادث عصر شاعران اشاره شده است. این غزلیات در لایه ایدئولوژیک، که مربوط به درونه زبان است، برجستگی دارند و عنصر ایدئولوژی بطور پایداری در آنها تکرار شده است.هدف این مقاله بررسی سبک فکری غزل اجتماعی پس از انقلاب در اشعار قیصر امین پور، عبدالجبار کاکایی، و ساعد باقری است.

    روش مطالعه

    این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است.

    یافته ها

     پس از انقلاب اسلامی، مضامین این غزل بیشتر صبغه ملی- مذهبی گرفت و مسائلی چون شهادت و پایداری بیشتر مطرح گردید. بیشترین مضامین مورد توجه در غزل اجتماعی پس از انقلاب، آزادی، وطن پرستی، پایداری، شهادت، صلح و دوستی، اعتراض به دگرگونی ارزشها، و فرهنگ انتظار و مهدویت است.

    نتیجه گیری

     در مجموع قیصر امین پور را باید شاعری جدیتر و پرکارتری نسبت به ساعد باقری و عبدالجبار کاکایی در زمینه شعر انقلاب دانست. امین پور با اینکه اشعار نو بسیاری نیز در این زمینه دارد، همچنان غزلهای اجتماعی درخور توجهی از او در باب جنگ، وطن و ارزش شهادت باقی مانده است. ساعد باقری بیش از هر موضوعی به شهادت پرداخته است و بارها حسرت و دلتنگی خود را نسبت به شهادت و یاران شهیدش ابراز کرده است. عبدالجبار کاکایی اما بیش از دو شاعر دیگر به موضوع مهدویت و انتظار برای موعود پرداخته است. او طولانی شدن زمان انتظار خود را با از دست رفتن آروزهایش برای رسیدن به جامعه آرمانی برابر میداند.

    کلید واژگان: غزل, شعر معاصر, سیاسی, اجتماعی, انقلاب اسلامی ایران}
    A. Eshghi Sardehi, Z. Alavi*, A. Amir Ahmadi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Mankind has long tried to build his society on the basis of his culture, literature and ideals. In this effort, literature has continuously surpassed other subjects and has found a special place in society and politics. As a result of the constitutional movement, the victory of the Iranian Islamic Revolution, the imposed war between Iran and Iraq, and similar events and issues, contemporary Persian poetry moved towards social and political poetry. To the extent that a branch called "social ghazal" was formed in contemporary Persian literature. In these sonnets, social themes and events of the era of poets are mostly mentioned. These sonnets are prominent in the ideological layer, which is related to the inner language, and the element of ideology is constantly repeated in them. The purpose of this article is to investigate the intellectual style of social sonnets after the revolution in the poems of Qaisar Aminpour, Abdul Jabbar Kakaei, and Saed Bagheri.

    METHODOLOGY

    This research was conducted with a descriptive-analytical method.

    FINDINGS

    After the Islamic revolution, the themes of this sonnet became more national-religious and issues such as martyrdom and stability were raised more. The most important themes in social sonnets after the revolution are freedom, patriotism, stability, martyrdom, peace and friendship, protest against the transformation of values, and the culture of expectation and Mahdism.

    CONCLUSION

    In general, Qaisar Aminpour should be considered a more serious and prolific poet than Saed Bagheri and Abdul Jabbar Kakaei in the field of revolutionary poetry. Even though Aminpour has many new poems in this field, his social sonnets about war, homeland and the value of martyrdom remain worthy of attention. Saed Bagheri has been martyred more than any other issue and has repeatedly expressed his regret and longing for his martyrdom and comrades. Abdul Jabbar Kakaei, but more than two other poets, has dealt with the subject of Mahdism and waiting for the promised. He equates his long waiting time with the loss of his dreams to reach the ideal society.

    Keywords: Ghazal, Contemporary Poetry, Political, Social, Iranian Islamicrevolution}
  • سودابه فرخی، نسرین فقیه ملک *
    زمینه و هدف

    هر گوینده ای در طلب نفوذ و تاثیر بر مخاطب خویش است و در این مسیر روشی را برمیگزیند. آثار سعدی، بمثابه یکی از تواناترین گویندگان سخن پارسی، حاوی دستورالعملهای متنوعی برای بیان مقصود است. در پژوهش حاضر، به مبحث کاربرد جملات امری و چگونگی کاربرد آنها در غزل سعدی بر مبنای نظریه کنش گفتار سرل پرداخته شده است.

    روش مطالعه

    این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. بدین منظور ابتدا مبانی نظری کنش گفتاری سرل را بر مبنای پنج کنش ادعایی، تعهدی، بیانی، اعلامی، و امری با مثالهای متناسب از غزل سعدی شرح داده، سپس بر کنش امری تمرکز کرده و نشان داده میشود که سبک خاص سعدی در بیان جملات امری و بسامد و مخاطب آنها چگونه است.

    یافته ها

    در یکصد غزل، که به شیوه تصادفی منظم انتخاب شد، تعداد 146 جمله امری در 126 بیت وجود دارد. از مجموعه جملات امری تعداد صدویک جمله، ساخت مرکب دارد. از صدویک جمله مرکب، شصت وپنج جمله همراه با «که» تعلیل یا معنای تعلیلی است. از نظر مخاطب شناسی، این جملات امری خطاب به پنج دسته از مخاطبان گفته میشود.

    نتیجه گیری

    نظریه کنش گفتاری سرل در مورد جملات، با جملات سعدی در غزلیاتش انطباق دارد. او با استفاده از ساختمان «جمله واره پایه + «که» تعلیل + جمله واره پیرو» با بسامد زیاد به گونه خاص خود دست یافته است. در نتیجه گیری جنبی نیز معلوم شد که بیشترین مخاطب جملات امری اختصاص به معشوق دارد.

    کلید واژگان: سعدی, جملات امری, غزل, کنش گفتار, سرل, مخاطب شناسی}
    S. Farrokhi, N. faghih malek marzban*
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Every speaker seeks influence and influence on her audience and chooses a method in this direction. As one of the most capable Persian speakers, Sa’adi's works contain various instructions for expressing the meaning. In the present study, the subject of the use of directive sentences and how to combine them with predicate sentences in Sa’adi's ghazal is discussed based on Searle's speech act theory.

    METHODOLOGY

    This research is based on descriptive – analytical method. For this purpose, we first explain the theoretical foundations of Searle's speech act based on the five acts of assertive, commissive, expressive, declarative and directive with appropriate examples from Sa’adi's ghazal, then we focus on the directive act and show that Sa’adi's special style in expressing directive and frequency sentences and what is their audience like.

    FINDINGS

    We found that there are 146 directive sentences in 126 verses in 100 ghazals that were chosen randomly. The audience of these verses were divided into five groups. Of the set of directive sentences, 101 sentences have compound construction. Out of 101 compound sentences, 65 sentences with the conjunction express the reason or in the sense of expressing the reason Also, from the point of view of audience, these sentences are addressed to five categories of audience.

    CONCLUSION

    Searle's speech act theory about sentences is consistent with what Sa’adi said in his sonnet sentences. He has achieved his own style by using the structure of "base clause plus Conjunction plus follower clause" with high frequency.

    Keywords: Sa’adi, directive Sentences, Ghazal, Speech Act, John. R Searle, Audience ology}
  • یدالله طالشی *، سولماز رزاق زاده شبستری
    زمینه و هدف

    غزل از رایجترین قالبها در گستره ادب فارسی است و کمتر شاعری را میتوانیافت که غزل نسروده باشد. عصمت بخارایی شاعر دوره تیموری و از غزلسرایان بنام این دورهاست که غزلیات عاشقانه و عارفانه زیبایی سروده است. در این مقاله دویست غزل از غزلیاتعصمت بخارایی را از سه دیدگاه سبک زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار داده ایم.

    روش مطالعه

    پژوهش فعلی با توجه به ماهیت نظری آن برمبنای مطالعات کتابخانه ای والکترونیکی و به سبک توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است و جامعه و محدوده مدنظر دیوانعصمت بخارایی به کوشش احمد کرمی میباشد.

    یافته ها

    براساس یافته های این پژوهش، شعر عصمت بخارایی درمقایسه با دیگر شاعران همدورهخود، دارای نازک خیالیها و مضمون سازیهای پیچیده و دیر فهم نیست. زبان شعری او ساده وروان است و اصطلاحات و تعبیرات عامیانه چشمگیری در آن مشاهده نمیشود. در غزلیات خوداز مضامین عارفانه و قلندرانه بهره برده است.

    نتیجه

    شاعر از وزنهای آرام و سنگین و جویباری مانند(رمل و هزج)که مناسب مضامین دلنشینعاشقانه و بیانگر احساسات شاعر در غم و اندوه است استفاده کرده است. توجهی خاصی به قافیهو ردیف نشان داده و تقریبا غزلیاتش از عیوب قافیه خالیست.از صنایع بدیعی تکرار و جناس بهوفور استفاده کرده است. از آوردن عبارتهای ثقیل و مهجور عربی خودداری کرده است.عصمتبخارایی از تشبیهات حسی به حسی و عقلی به حسی به فراوانی استفاده کرده است. استعاراتعصمت بعید و دور از ذهن نیست و در اشعار قدما نیز دیده میشود. تلمیح نیز در اشعارش ازجایگاه خاصی برخوردارند اما نوآوری در آنها دیده نمیشود و تکراری است. مضمون اصلی اشعارشعشق و فراق معشوق و سوز ودداز برخاسته از این عشق است. همچنین غزلیاتی حاوی مضامینقلندرانه و عارفانه نیز دارد و بشیوه پیشینیان با زهاد ریاکار در جنگ و جدل است.

    کلید واژگان: عصمت بخارائی, دوره تیموری, شعر, غزل, سبک شناسی}
    Y. Taleshi*, S. Razzaghzadeh Shabestari
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Ghazal is one of the most common formats in Persian literature and it is rare to find a poet who has written a ghazal. Esmat Bukharai is a poet of the Timurid period and one of the lyricists of this period who wrote beautiful romantic and mystical lyrics. In this article, we have analyzed two hundred sonnets of Esmat Bukharai from the three perspectives of linguistic, literary and intellectual style.

    METHODOLOGY

    Considering its theoretical nature, the current research has been conducted based on library and electronic studies and in a descriptive-analytical style, and the target society and scope is Diwan Asmat Bukharai by Ahmad Karmi.

    FINDINGS

    Based on the findings of this research, Esmat Bukharai's poetry, compared to other poets of his time, does not have thin imaginations and complex and slow-to-understand themes. His poetic language is simple and fluent and there are no significant slang terms and interpretations in it. In his sonnets, he has used mystic and Qalandran themes.

    CONCLUSION

    The poet has used calm and heavy weights and brook like (Raml and Hazaj) which are suitable for pleasant romantic themes and express the feelings of the poet in sadness. He has shown special attention to rhyme and lines, and his sonnets are almost free of rhyme defects. He has refrained from bringing heavy and abandoned Arabic expressions. Ismat Bukharai has used sensory to sensory and intellectual to sensory similes a lot. Metaphors of innocence are not far from the mind and can be seen in ancient poems. Hints also have a special place in his poems, but innovation is not seen in them and it is repetitive. The main theme of his poems is love and the separation of the beloved, and the burning and burning caused by this love. It also contains lyrical and mystical themes and it is like the predecessors in war and controversy with Zahad the hypocrite.

    Keywords: Esmat Bokharaei, Timurid period, poetry, ghazal, stylistics}
  • نسیبه عالیقدر، سیف الدین آب برین *، فروغ جلیلی
    زمینه و هدف

    غزل معاصر تمایزات سبکی خاص خود را دارد و غزلسرایان نوگرای معاصر در ابعاد متفاوت زبانی، بلاغی، ادبی، فکری و مضمونی نوگرایی داشته‎اند. شناخت سبک این شاعران حاصل مطالعه و بررسی در ابعاد مذکور است. هدف پژوهش حاضر مطالعه و شناخت سبک غزل غلامرضا طریقی، بعنوان یکی از غزلسرایان نوگرای معاصر، بوده است. مطالعه در ابعاد زبانی، ادبی و فکری غزل این شاعر، گرایش سبکی او را برای مخاطبان روشن ساخته و وجوه نوگرایی او در این ابعاد را مشخص میکند.

    روش مطالعه

    این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها: 

    مطالعه سبکی غزل طریقی این نکته را آشکار میسازد که او غزلسرایی نوگراست و در ابعاد متفاوت زبانی، تصویری، فکری و مضمونی نوآوری داشته است. زبان نزدیک به زبان محاوره و عناصر زبان امروزین و معاصر، و کنایات معاصر در شعر او به چشم میخورد و تشبیهات او شهری است. او عشق دوطرفه را میپسندد و عشق خصلتی زمینی و واقعگرا در غزل او دارد.

    نتیجه گیری

    غلامرضا طریقی به زبان زمان غزل سروده و هر نوع واژه‎ای مجال حضور در شعر او را یافته است و او کلمات را به مجاز و غیرمجاز تقسیم‎بندی نکرده است. وی بیشتر تشبیه به کار برده و تشبیهات او رنگ شهری دارد. آرایه تلمیح و ایهام در شعر او کاربرد بیشتری دارد و در بدیع لفظی، جناس بیشترین کاربرد را یافته است.

    کلید واژگان: سبک شعر, غلامرضا طریقی, غزل, سطح زبانی, سطح ادبی, سطح فکری}
    N. Aliqadr, S. Abbarin*, F. Jalili
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Iranian contemporary ghazal has its own stylistic distinctions, and contemporary modernist ghazal writers have modernized in different linguistic, rhetorical, literary and thematic dimensions. Knowing the stylistic aspectes of these poets is the result of studying and examining the aforementioned dimensions. The aim of the current research is to study and understand the stylistice aspectes of Gholamreza Tarighi's ghazals as one of the contemporary poets. Studying the linguistic, literary and thought dimensions of this ghazals has clarified his stylistic dimensions and tendencies for the audience and has determined the aspects of his modernity in these dimensions.

    METHODOLOGY

    This research was done based on library sources and descriptiveanalytical method.

    FINDINGS

    The study of the style of Targhi's ghazal reveals that he is a modernist ghazal writer and has innovated in different aspects of language, imagery, thought and theme. The language is close to colloquial language and elements of modern and contemporary language, contemporary allusions can be seen in his poetry, and his similes are urban.

    CONCLUSION

    Tarighi wrote a ghazal in the language of the time, and every kind of word has found a place in his poetry, and he did not divide the words into permissible and non-permissible ones. He mostly uses similes and his similes have an urban root. The ambiguity and illusion is more used in his poetry, and in lexical rhetoric pun are the most used in his poetry. He likes human love and does not consider divine or virtual love.

    Keywords: poetry style, Gholamreza Tarighi, Ghazal, linguistic level, literary level, thought level}
  • نازنین بهاروند، مسعود سپهوندی*، قاسم صحرایی

     زبان در هیچ زمانی و در هیچ سطحی چه در زبان روزمره و خودکار و چه در زبان ادبی یا زبان علمی، از استعاره خالی نبوده است. آمیختگی استعاره با تجربه چنان است که تصور می شود هرگز نمی توان استعاره ای را مستقل از اساس تجربی آن فهمید یا حتی الامکان به شکل مناسبی بازنمود. نظام مند بودن وابستگی عبارت های استعاری به مفاهیم استعاری به ما این اجازه را می دهد که عبارت های زبانی استعاری را برای فهم و درک ماهیت مفاهیم استعاری فعالیت های خود مورد مطالعه قرار دهیم. به سبب همین نظام مندی امکان فهمیدن جنبه ای از یک مفهوم برحسب جنبه ی دیگر فراهم می شود. این مقاله با قرار دادن روش تحقیق خود بر اساس نظریه ی استعاره ی مفهومی لیکاف و جانسون به بررسی این نوع از استعاره در غزلیات سعدی می پردازد. مقاله ی حاضر با روش توصیفی تحلیلی انجام شده و سعی دارد با تبیین و تحلیل استعاره های مفهومی در غزلیات مورد نظر، در نهایت از جایگاه استعاره ی مفهومی در شعر این شاعر بزرگ تصویر روشنی به دست دهد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که استعاره های مفهومی سعدی بیشتر در یک مصرع می آیند و مصرع دیگر به عنوان رازگشای آنهاست و معنی را روشن می کند. بیشترین مفاهیم شناختی در غزلیات سعدی به عناصر طبیعی و حوزه های قدرت تعلق دارد. بسامد بالای یک نام نگاشت، یعنی اینکه این مفهوم در ذهن شاعر از تسلط بالایی برخوردار است و سعدی با این مفاهیم یا در تضاد است یا در همراهی با آن است.

    کلید واژگان: استعاره مفهومی, سعدی, غزل, لیکاف و جانسون}
    Nazanin Baharvand, Masoud Sepahvandi *, Ghasem Sahraei

    Language has never been free of metaphor at any time and at any level, whether in everyday and automatic language or in literary or scientific language. The fusion of metaphor with experience is such that it is thought that a metaphor can never be understood independently of its empirical basis, or even possible to represent it in an appropriate way. Conceptual The systematic dependence of metaphorical expressions on metaphorical concepts allows us to study metaphorical linguistic expressions to understand and understand the nature of metaphorical concepts of our activities. Because of this systematicity, it is possible to understand one aspect of a concept in terms of another aspect. This article examines this type of metaphor in Saadi's ghazals by basing its research method on the conceptual metaphor theory of Likoff and Johnson. . The most cognitive concepts in Saadi's sonnets belong to natural elements and spheres of power. The high frequency of a name map means that this concept has a high dominance in the poet's mind and Saadi is either in conflict with these concepts or in association with them.

    Keywords: conceptual metaphor, Saadi, Ghazal, Likaf, Johnson}
  • مرضیه اطهاری *، فرزانه افخمی عقدا

     مقاله حاضر به مطالعه و بررسی ترجمه آرایه مجاز مرسل در غزل های دیوان حافظ می پردازد که شارل هانری دو فوشه کور به فرانسه ترجمه کرده است. بنیان این تحقیق ایدیولوژی های نظریه پرداز، هانری مشونیک در نظر گرفته شده است که مهمترین و نیز مفیدترین آن ها را برای این پژوهش از آثار مختلف او استخراج کرده ایم. بنا بر دیدگاه این نظریه پرداز کار مترجم باید دقیقا همان کیفیت کار نویسنده اثر را دارا باشد، هدف این مقاله شناسایی راهکارهای ممکن برای ترجمه ی آرایه های بیان به فرانسه است. برای رسیدن به این اهداف، تحلیل آرایه های بیان که در شعر فارسی به کار رفته و به فرانسه ترجمه شده اند، نوآوری مترجم را در فایق آمدن بر مشکلات ترجمه شعر در زمینه ی ریتم، آهنگ، نحو و واژگان برای نگارش شعری تازه منطبق بر دنیای زبانی و فرهنگی فرانسه نشان می دهد و در نهایت بررسی می کنیم آیا مجاز مرسل در زبان فرانسه به درستی بیان شده است.

    کلید واژگان: غزل, مجاز مرسل, ریتم, مشونیک, حافظ, فوشه کور}
    Marzieh Athari Nikazm, Farzaneh Afkhami Aghda

    Il est proposé dans la présente étude une réflexion sur la traduction de Majâz Morsal des ghazals du Divân de Hâfez en français par Charles-Henri de Fouchécour. Cette étude prend comme principe les idées du théoricien, Henri Meschonnic, dont on a tiré les plus importantes et aussi les plus utiles pour notre travail dans ses différents ouvrages. D'après ce théoricien, le travail du traducteur doit avoir la même qualité que celui de l'auteur. L'objectif de ce travail de recherche est d'identifier les stratégies possibles pour traduire en français les figures du sens. Pour arriver à ces buts, l’analyse des figures du sens du poème employée en persan et traduites en français montre la créativité du traducteur, surmontant les difficultés de la traduction de la poésie concernant le rythme, les sonorités, la syntaxe et le lexique pour produire un nouveau poème conforme à l’univers linguistique et culturel français. Et finalement les Majaz Morsal sont bien traduits en français ?

    Keywords: Ghazal, Synecdoque, Meschonnic, Hâ, fez, De Fouché, cour, Rythme, sonorité}
  • سارا گرامی، محمدرضا نجاریان*، علی اصغر پهلوان
    زمینه و هدف

    سعدی شیرازی از غزلسرایان برجسته است که ویژگی سبکی منحصربفرد و شاخصی دارد. وی در غزلیات عاشقانه از شعرای بی نظیر به شمار میرود. سعدی اشعار خویش را در نهایت سادگی، با فصاحت و جزالت خاصی میسراید که این امر باعث شهرت و بلند آوازگی وی شده است. همچنین سعدی شاعری است که بر شاعران بسیاری چون ناصر بخارایی، خواجوی کرمانی، همام تبریزی و... تاثیر نهاده است. پژوهش حاضر میکوشد که چگونگی تاثیرپذیری ناصر بخارایی از سعدی را بوسیله وجوه همسان در محورهایی نظیر موسیقی بیرونی و کناری، زبانی و ترکیبات، ادبی و محتوایی را بررسی و اثبات کند.

    روش مطالعه

    این پژوهش به روش توصیفی–تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانه ای، تاثیرات بخارایی از سعدی را در محورهای مذکور واکاوی و تحلیل میکند.

    یافته ها

    دستاوردهای این پژوهش نشان میدهد سعدی و بخارایی در محورهای چهارگانه موسیقی بیرونی و کناری، زبانی و ترکیبات، ادبی و در نهایت محور محتوایی وجوه همسان و مشترکی دارند که در محور نخست یکسانی مولفه هایی چون وزن و قافیه (در شانزده غزل) و در محور دوم همسانی ترکیبات اضافی و وصفی با پیوند به مضمون مشترک عاشقانه را در بر میگیرد. همچنین در محور ادبی همانندی تشبیهات و استعارات و در محور محتوایی مضامین مشترک عاشقانه (مخصوصا زیبایی معشوق)، عارفانه، ساقینامه و... وجود دارد. بنابراین از رهگذر مشترکات در این محورها میتوان به تاثیرپذیری بخارایی از سعدی پی برد.

    نتیجه گیری

    علاوه بر متابعت از سعدی در محورهای مذکور، بخارایی سادگی و روانی غزل سعدی را اصل و الگویی برای سرایش غزلیات خویش قرار داده است. گفتنی است غزلیات سعدی در شیرینی و سلاست بر غزلیات بخارایی رجحان دارد و سادگی و روانی غزلیات بخارایی، غزلیات سعدی را فرایاد می آورد که بدینگونه بخارایی نام خویش را در میان شاعران غزلسرای ادب فارسی جاودان کرده است.

    کلید واژگان: سعدی, ناصر بخارایی, تاثیرپذیری, سبک, غزل}
    S. Gerami, M.R. Najjarian, A.A. Pahlavan Hosseini
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Sa’di is a prominent ghazal-writer whose poetry has unique and distinctive stylistic characteristics. He is one of the outstanding poets in writing love ghazals. Sa’di writes his poems with absolute simplicity and distinctive eloquence. These characteristics have made him a pre-eminent poet in Persian literature. Also, he has influenced many poets such as Nasser Bokharaei, Khajouy-e Kermani, and Homam-e Tabrizi. The present study uses a descriptive-analytical method to demonstrate how Bokharaei is influenced by Sa’di by the use of similar aspects in axes such as external and marginal music, language, literary devices, literary aspects and content.

    METHODOLOGY

    This study uses descriptive-analytical methodology and library research to analyze and interpret Sa’di’s influences on Bokharaei in the above-stated axes.

    FINDINGS

    The findings of this research show that Sa’di’s and Bokharaei’s ghazals have common and similar aspects in four axes of external and marginal music, language and literary devices, literary aspects and content: in the first axis, elements such as rhythm and rhyme (in sixteen ghazals); in the second axis, the similarity of descriptive combinations and their relationship with the common love theme; in the third, literary axis, the similarity between similes and metaphors; and in the fourth, thematic axis, the similar love themes (specially the beauty of the beloved), and mystical themes and Saqi-nameh. These similarities attest to the influences of Sa’di on Bokharaei.

    CONCLUSION

    Bokharaei not only follows Sa’di in writing ghazals, but also regards Sa’di’s simplicity and fluency in his ghazals as a model for writing his own ghazals. It should be noted that Sa’di’s ghazals are sweeter and subtler compared to Bokharaei’s; however, the simplicity and fluency of Bokharaei’s ghazals reminds one of Sa’di’s ghazals. As a consequence, Bokharaei has managed to make his poetry enduring and eternal.

    Keywords: Sa’di, Bokharaei, influence, style, ghazal}
  • علیرضا اسفنده، یدالله ملکی *، محمدرضا سنگری
    زمینه و هدف

     قرآن کریم معجزه ای است که در قالب کلام ظهور یافته و در نهایت فصاحت و بلاغت نازل گردیده است؛ از این جهت بسیاری از پدیدآورندگان آثار منظوم و منثور در ادبیات فارسی، در خلق آثارشان از آن به انحای مختلف بهره جسته اند. تجلی کلام بلیغ قرآن در غزل حافظ نیز چشمگیر است. در این پژوهش سعی شده است روش ها و شگردهای گوناگون اثرپذیری حافظ در غزلیات از آیات کلام وحی مورد بررسی قرار گیرد.

    روش مطالعه

     روش مطالعاتی در پژوهش حاضر اسنادی-تحلیلی است. این پژوهش به روش شناسی اثرپذیری غزل حافظ از قرآن کریم پرداخته و با تقسیم بندی شیوه های بهره گیری و ارایه شاهدمثالهایی از آیات قرآن کریم و ابیاتی از غزلیات حافظ، فرضیه خویش را انسجام بخشیده است.

    یافته ها

     حضور واژگان، آیات، تعابیر، مضامین و اسالیب قرآنی در جای جای غزلیات حافظ، بیانگر آشنایی عمیق و فراگیر وی با قرآن کریم، علوم و مباحث قرآنی -از قبیل محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ و فقه الآیات- در کنار آشنایی با تفاسیر این کتاب آسمانی است. بررسیها نشان میدهد حافظ نه تنها معانی آیات را درک میکرده که از ارتباط آیات با یکدیگر نیز مطلع بوده است.

    نتیجه گیری

     مهمترین و اصلیترین زمینه های تاثیرپذیری و الگوبرداری غزل حافظ از قرآن کریم در این موارد میگنجد: اثرپذیری از ارتباط سنجیده لفظ و معنا در قرآن؛ اثرپذیری از الگوی هماهنگی لفظی و معنایی قرآن؛ بهره گیری از ترکیبات و واژگان قرآنی درجهت خلق صور خیال؛ اثرپذیری از الگوی جفتهای کمینه در قرآن؛ اثرپذیری در مطلع غزلها از شگردهای قرآنی؛ اثرپذیری از اعلام قرآنی؛ الهام گرفتن از اندیشه های قرآنی؛ اثرپذیری از شگرد آوا-معنایی قرآن؛ استنباط ذوقی از آیات قرآن و کمک به تکمیل قوافی شعر.

    کلید واژگان: قرآن, حافظ, غزل, روش شناسی, اثرپذیری}
    A.R. Esfandeh, Y. Maleki *, M.R. Sangari
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The Holy Quran is a miracle that appeared in the form of words and was finally revealed with eloquence and eloquence. For this reason, many creators of poetry and prose works in Persian literature have used it in different ways in creating their works. The manifestation of the eloquent words of the Qur'an in Hafez's sonnets is also impressive. In this research, it has been tried to investigate the various methods and techniques of Hafez's effectiveness in sonnets from the verses of the Word of Revelation.

    METHODOLOGY

    The study method in the current research is documentary-analytical. This research deals with the methodology of the effectiveness of Hafez's sonnets from the Holy Qur'an and by dividing the methods of use and presenting examples of verses from the Holy Qur'an and verses from Hafez's sonnets, it has consolidated its hypothesis.

    FINDINGS

    The presence of Quranic words, verses, interpretations, themes and styles in Hafez's sonnets shows his deep and comprehensive familiarity with the Holy Quran, Quranic sciences and topics - such as strong and similar, abrogated and abrogated, and jurisprudence of the verses - along with familiarity with interpretations. This is a heavenly book. Studies show that Hafez not only understood the meanings of the verses, but also knew about the relationship between the verses.

    CONCLUSION

    The most important and main areas of influence and modeling of Hafez's ghazal from the Holy Quran are included in these cases: influence of the measured connection of words and meaning in the Quran; Effectiveness of the pattern of verbal and semantic harmony of the Quran; Using Quranic compounds and words to create imaginary images; Effectiveness of the pattern of minimal pairs in the Qur'an; Effectiveness in the knowledge of Ghazals from Quranic techniques; Effectiveness of the Quranic declaration; getting inspiration from Quranic ideas; Effectiveness of the phonetic-semantic method of the Qur'an; Inferring a taste from the verses of the Qur'an; and helping to complete the rhymes of the poem.

    Keywords: Quran, Hafez, Ghazal, methodology, effectiveness}
  • مهدی محبتی، قربان ولیئی، حامد شکوفگی*

    بررسی قصه گویی مولانا در قالب مثنوی، تحقیق درباره روایت های او را در قالب های دیگر شعر مورد غفلت قرار داده است. در این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی، ظرفیت های قصه گویی مولانا در قالب های شعری غزل، رباعی و قطعه را بررسی کرده و دریافتیم اگرچه شاعران فارسی زبان در زمینه صورت شعر، بیشترین محدودیت ها را داشته اند، اما شاعر خلاقی مانند مولانا توانسته است در همین تعداد قالب های شعر فارسی -بسته به شرایطی که در کلیت یک روایت مشاهده می کرده است- برای صورت بخشی به آن روایت از فرم هنری متناسب با آن کمک بگیرد و از آنجا که شکل و فرم یک اثر روایی وقتی به کمال هنری خود نزدیک می شود که بتواند مناسب ترین شکل بیان محتوای مرتبط با آن را ارایه دهد در قصه گویی عرفانی به پویایی در فرم برسد. بر همین اساس او غزل را برای بازنمایی رخدادهایی که در نتیجه شدت تاثرات عاطفی اش در مکاشفات عرفانی با آن روبه رو می شده ، برگزیده است. با ساختار منسجم و یکتای رباعی، تجارب برق آسا و بسیط عرفانی اش را هماهنگ کرده است. از بدایع قصه گویی او در قالب قطعه اینکه از 17 قطعه- قصه او، 15 قطعه در بیان قصه های رمزی است که وحدت مضمون در این قطعات، القاگر وحدت در کلیت تجربه های روحانی او است. بنابراین، ساختار خاص و شکلی قصه هایش، نحوه ظهور این قصه ها در قالب های خاص داستانی را مشخص کرده است. همچنین در مقام مقایسه، 84/2 درصد قصه گویی او در غزل است در حالی که او  27/10 درصد رباعی- قصه و 05/7 درصد قطعه- قصه دارد و این نشان می دهد که مولانا بعد از مثنوی، بیش از هر قالبی در رباعی قصه گفته است.

    کلید واژگان: مولانا, قصه, غزل, رباعی, قطعه}
    Mehdi Mohabbati, Ghorban Valie, Hamed Shekufegi *

    The study of Rumi's storytelling in the form of Masnavi has neglected the study of his narratives in other forms of poetry. In this article, through a descriptive-analytic method, we study the capacity of Rumi's storytelling in poems of Ghazal, Ruba'i, and Stanza. We found that although Persian poets had the most constraints in the field of poetry, a creative poet like Rumi could have been in the same number of Persian poems, depending on the circumstances in which the narrative was viewed as a whole, to formulate the narrative from an artistic form appropriate to get help. On this basis, he chose the ghazal to represent the events that were followed by the emotional effects of his emotional revelations. With a cohesive, unique structure, he has adapted his wisdom and mystical wisdom. From the narrative of his storytelling in the form of Stanza that consists of 17 Stanza of his poem, 15 pieces in the expression of the narrative stories, the unity of the theme in these pieces, is the cause of unity in the totality of his spiritual experiences. Therefore, the specific structure and style of his stories have revealed the manner in which these stories appeared in particular story forms. Also, in comparison to 2.84%, his storytelling is in a ghazal, while he has 10.27% of the quatrains and 7.05% of the story, and this shows that after the Masnavi, Maulana has said more than any figure in the Ruba'i.

    Keywords: Molana, storytelling, ghazal, Ruba'i, Stanza}
  • ندیم اصغری قاجاری، حسنعلی عباسپور اسفدن*، محمدعلی خالدیان

    نشانه شناسی تاثیر برجسته ای در تحلیل ابعاد پرداخته نشده متون ادبی دارد. در نظام نشانه ها، رمزگان ها اهمیت ویژه ای دارند. در این زمینه، آراء رولان بارت از اعتبار بیشتری برخوردار است. او رمزگان ها را به پنج نوع کنشی (Action Narrative)، هرمنوتیکی (Hermeneutic)، نمادین (Symbolic)، معنابنی (Semantic) و فرهنگی (Referential) تقسیم می کند. به این واسطه، امکان ارایه تحلیلی متقن از لایه های زیرین و ثانویه متن فراهم می شود. در مقاله پیش رو، با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی- تحلیلی و نیز، با کاربست نظریه رمزگان بارت، غزل های قیصر امین پور در مجموعه «دستور زبان عشق» بررسی و تحلیل شده است تا نشان داده شود که روایت چه اندازه در بازتولید معانی مختلف تاثیر مستقیم دارد. نتایح تحقیق نشان می دهد که بازتاب رمزگان فرهنگی در این غزل ها حاکی از نمود گسترده گفتمان ایدیولوژیک، دینی، عارفانه، ادبی و عاشقانه برای پیشبرد روایت ها است. رمزگان هرمنوتیکی برای سهیم کردن مخاطب در کشف ابعاد مبهم روایت به کار گرفته شده است. قیصر با موضوعیت بخشی در ابتدای غزل ها، ضمن ایجاد تعلیقی در ارایه پاسخ ها، در نهایت به افشاگری می پردازد و بر گستره شناخت گروه هدف می افزاید.    تقابل های دوگانی در رمزگان نمادین، زمینه ای مطلوب برای عینیت بخشی به درونی های راوی بوده و ذهنیات او را محسوس جلوه داده است. بخشی از کیفیت رمزگان معنابنی در غزل های قیصر نشان می دهد که او با استفاده از واژه ها و عبارات دینی و عاطفی، نظام دلالتی مورد نظر خود را شرح داده است. همچنین، رمزگان کنشی در باورپذیری و تبیین انتزاعیات و احوالات نامحسوس راوی تاثیر مطلوبی داشته است.

    کلید واژگان: قیصر امین پور, دستور زبان عشق, غزل, رولان بارت, روایت, رمزگان}
    Nadim Asghari Ghajari, Hasan Ali Abbaspoor Esfeden *, MohammadAli Khaledian

    Semiotics has a prominent effect in analyzing the unaddressed dimensions of literary texts. In the signs system, codes are of particular importance. In this regard, Roland Barthes' views are more credible. He divides codes into five types: action, hermeneutic, symbolic, semantic, and referential. This allows for a solid analysis of the underlying and secondary layers of the text. In the present article, using Barth's cryptographic theory, the sonnets of Qaisar Aminpour in the Dastoor -e- Zaban -e- Eshgh have been studied and analyzed to show how much the narrative has a direct effect on the reproduction of different meanings. The results of the research show that the reflection of cultural codes in these sonnets indicates the widespread manifestation of ideological, religious, mystical, literary and romantic discourse to advance the narratives. Hermeneutic codes are used to involve the audience in discovering the ambiguous dimensions of the narrative. By giving subjectivity at the beginning of the sonnets, while pausing to provide answers, the poet finally reveals and expands the scope of the target group. The dual contrasts in the symbolic codes are a desirable ground for objectifying the narrator's inner selves and making his mentalities tangible. Part of the quality of semantic codes in Aminpour’s  sonnets shows that he described his intended system of signification using religious and emotional words and phrases. Also, the codes of action have had a positive effect on the credibility and explanation of the abstractions and intangible circumstances of the narrator.

    Keywords: Qaisar Aminpour, Dastoor Zaban Eshgh, Ghazal, Roland Barthes, Narration, Code}
  • محمدامیر مشهدی*، حسین اتحادی، محمدرضا مشهدی
    در سبک هندی، گروهی از شاعران هستند که در کاربرد تشبیهات و استعارات غریب و دور از ذهن افراط کرده اند؛ آن گونه که گاه مفهوم کلامشان به معما نزدیک می شود. از همین رو به شاعران «طرز خیال» مشهور شده اند. اسیر شهرستانی، یکی از پیروان این شیوه است که در برخی تذکره ها او را بانی این طرز دانسته اند. باید گفت اسیر برای انتقال معانی مورد نظرش، بیش از دیگر صورخیال، از تشبیه بهره برده است. مساله اصلی پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته، بررسی میزان تاثیر کاربردهای متنوع تشبیه، در ابهام معانی و مضامین غزلیات اسیر شهرستانی است. بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت اسیر شهرستانی در استفاده از تشبیه، رویکردهایی داشته که در ابهام و پیچیدگی کلام او تاثیر زیادی داشته است. از جمله این رویکردها می توان به بهره زیاد از عناصر انتزاعی، کاربرد مشبه و مشبه به با اضافات متعدد و تلفیق طرفین تشبیه با مراعات نظیر اشاره کرد. افزون بر این موارد، تراکم تشبیه در محور افقی شعر، در ایستایی و دیریابی مضامین کلام وی اثرگذار بوده است. از منظری دیگر بایدگفت خلق تشبیهات بدیع و تازه، در موارد بسیار زیادی موجب برجستگی و غرابت مفاهیم شعر وی شده است. هرچند در پاره ای موارد برخی لغزش های زبانی و بیانی هم در تشبیهات وی، مشاهده می شود.
    کلید واژگان: اسیر شهرستانی, غزل, تشبیه, عناصر انتزاعی, ابهام}
    Mohammad Amir Mashhadi *, Hossein Ettehadi, Mohammad Reza Mashhadi
    There are a group of poets, who have indulged in the use of strange and far-fetched similes and metaphors in the Indian style to such an extent that the meanings of their words have sometimes become close to a riddle. Hence, they are known as imaginary poets. Asir Shahrestāni is one of the followers of this style. He has been considered the founder of this style in some biographies of poets. It must be said that he has employed similes more than any other imageries to convey his desired meanings. Using a descriptive-analytical method, the current research was to investigate the effects of various similes on the ambiguity of the meanings and themes of Asir's ghazalz. Based on the findings of this study, Asir Shahrestāni uses some approaches in using similes that have a great impact on the ambiguity and complexity of his speech. Among these approaches, we could mention his skillful use of abstract elements, use of topics and images with numerous additions, and integration of the two sides of comparison with symmetries. In addition, the density of similes in the horizontal axis of his poems was effective in the perpetuality of the themes in his poetry. On the other hand, it could be said that the creation of novel similes had in many cases made the themes and subjects of his poetry outstanding and strange. Moreover, some linguistic and expressive slips could sometimes be observed in his similes.
    Keywords: Asir Shahrestani, Ghazal, Simile, Abstract elements, ambiguity}
  • فرج الله نعمتی*، محمدرضا یوسفی
    حافظ شیرازی (727 ه.ق/ 1325م - 792 ه.ق/ 1390م) در زمره شاعران بزرگی است که غزلیاتش پر از واژگان نشان دار اجتماعی گوناگون با دلالت ها و ارزش های فراوان بیانی، رابطه ای و تجربی است. این واژگان، معانی ای فراتر از سطح معمولی و قاموسی دارند و راهی هستند به سوی درک بهتر اندیشه ها و آرمان های حافظ و پدیده ها و واقعیاتی که در زمانه او جریان داشته اند. حافظ با استفاده از روش های مستقیم و غیرمستقیم و ابزارهای بلاغی متعدد همچون «ایهام» و استعاره های چندلایه و به ویژه «طنزآمیزی» و «تناقض نمایی» و به یاری بار عاطفی واژگان نشان دار، به انتقاد و اصلاح اجتماعی می پردازد. در این پژوهش، با روش توصیفی- تحلیلی، با ملاحظه اوضاع تاریخی- اجتماعی عصر حافظ و با تکیه بر تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، واژگان نشان دار اجتماعی پربسامد در غزلیات «لسان الغیب»، در سه سطح «توصیف»، «تفسیر» و «تبیین»، واکاوی و کنش انتقادی حافظ در برابر مهمترین نهادهای جامعه یعنی سیاست، تصوف و شریعت بررسی می شود. برپایه برآیند این بررسی، زبان و بیان حافظ یک «کنش اجتماعی» است که در مقام «کنش پذیر»، از اندیشه ها، عواطف، رفتارها و روابط اجتماعی- سیاسی زمانه خویش اثر پذیرفته و در مقام «کنشگر»، در سطوح و ساحت ها و قالب های گوناگون، به ویژه در قالب گفتمان انتقادی، بر آن ها اثری ژرف و ماندگار نهاده و نقش خاص خود را بر زندگی و جهان نگری و ارزش های مردمان زده است..
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, حافظ, غزلیات, فرکلاف, واژگان نشان دار اجتماعی}
    Farajollah Nemati *, Mohammad Reza Yousefi
    Hafez Shirazi (727 AH/1325 AD - 792 AH/1390 AD) is one of the great poets whose lyrical poems are full of various socially-significant words with many expressive, relational and experimental meanings and values. These words have meanings beyond the normal and denotational level and are a way to a better understanding of Hafez's thoughts and ideas, and the phenomena and realities that took place in his time. By using direct and indirect methods and numerous rhetorical devices such as ambiguity and multi-layered metaphors, especially irony and paradox and with the help of the emotional load of marked words, Hafez deals with social criticism and reform. taking into account the social-historical situation of Hafez's era and relying on the analysis of Fairclough’s critical discourse analysis , this research, with the descriptive-analytical method, , the most frequent socially significant words in the ghazals of "Lisan al-Ghayb" in the three levels of "description", "interpretation" and "explanation" are analyzed. Then, critical action of Hafez against the most important institutions of society; that is, politics, Sufism and Sharia are examined. Based on the results of this study, Hafez's language and expression is a "social action" that is both acted on" by and actively influence the thoughts, emotions, behaviors and socio-political relations of his time, and "active" in levels, fields and formats leaving a deep and lasting effect on them and has left its own role on people's life, worldview and values.
    Keywords: critical discourse analysis, Hafez, Ghazal, Fairclough, Socially-marked Vocabulary}
  • آزاده ملکوتی، علی فلاح*، صفا تسلیمی

    مساله اصلی این مقاله بررسی تطبیقی سطح فکری غزلیات حافظ و سنایی با تاکید بر نظریه ساخت گرایی تکوینی لوسین گلدمن است. گلدمن در شیوه خود می کوشد تا ارتباط ساخت درونی اثر را با ساخت فکری (جهان بینی) طبقه اجتماعی نویسنده آشکار کند و به عقیده او هرچه این رابطه محکم تر باشد، اعتبار هنری آن نیز بیشتر است. فرضیه نویسندگان بر این مساله تاکید دارد که ساختار ذهنی جامعه سنایی موجب شد تا غزلیات وی از حیث سطح فکری در سه دسته عاشقانه، عارفانه و قلندرانه و عقلاءالمجانین و ساختار اجتماعی زمانه حافظ موجب شد تا سطح فکری غزلیاتش در حد یک متفکر منتقد اصلاح طلب نمایان شود. نتایج پژوهش با استفاده از روش تطبیقی حکایت از آن دارد که سطح فکری غالب بر اشعار حافظ تغییر ساختار وضع موجود و تحقق عدالت بوده و سطح فکری اشعار سنایی به دلیل اشتمال بر دلالت های معرفتی، وضعیتی و به ویژه دلالت هنجاری، از ابعاد و قابلیت های مهم مدنی و سیاسی برخوردار است.

    کلید واژگان: غزل, حافظ, سنایی, ساخت گرایی تکوینی, لوسین گلدمن}
    Azadeh Malakouti, Ali Fallah *, Safa Taslimi

    In this article, the authors' efforts are a comparative study of the intellectual level of Hafez and Sanai's sonnets with an emphasis on Lucien Goldmann's theory of formative constructionism. In his own way, Goldmann tries to reveal the connection between the inner structure of the work and the intellectual construction (worldview) of the author's social class, and in his opinion, the stronger this relationship is, the greater its artistic validity. The mental structure of Sana'i society made his sonnets in terms of intellectual level fall into three categories: romantic, mystical, and intellectual, and the social structure of Hafez's time made his sonnets appear to the level of a reformist critical thinker. The results of research, by using the comparative method, indicate that the dominant intellectual level of Hafez's poems is to change the structure of the existing situation and realize justice, and the intellectual level of Sana'i poems, due to the inclusion of epistemic, situational and especially normative implications, is of dimensions and ability. It has important civil and political functions.

    Keywords: Comparative Analysis, Ghazal, Hafez, Sanai, formative constructivism, Lucien Goldmann}
  • رویین تن فرهمند*

    مهر طلبی، هویت مظلوم، همذات پنداری، و فرافکنی، از نشانه های وابستگی نفسانی است که از عشق سالم فرسنگ ها دور است. رنجش و نالش، گونه ای حسب حال پردازی است که بیشتر ریشه در رویدادهای بزرگ زندگی شاعران دارد. واکنش شاعران به این رخ دادها تند است و همراه با جوش و خروش و در حال و هوایی اندوه ناک، سامان می پذیرد. حیران دنبلی، از شاعران روزگار قاجاریه، درحادثه ی جدایی از معشوق دریغ یادهای شاعرانه دارد که در من غنایی شاعر، جلوه کرده است. من زار، محزون، ستم کش، مبتلا، بی چاره، بدبخت و شکسته، اندکی از بسیار درد واره های شاعری است که «هویت مظلومش» را با آه، ناله، نفرین، شکایت و افسوس، نشان داده است. درواقع، آن چه در دستور زبان عاطفی حیران رنگ عشق به خود گرفته، نیازها و وابستگی های نفسانی بیمارگونه است. گله از جدایی و باور به نقش چرخ، بخت، قسمت، چشم زخم و رقیب، در جدایی معشوق، خود داوری، مهرطلبی و چشمداشت ترحم، در شمار دیگر ویژگی های سروده های حیران هستند. حیران، در یک رابطه ی نابرابر، انسانی مهرطلب است که خود کم بینی هایش را با بسامد بالا نشان داده است. شاید بتوان گدازه های آتشین برون ریخته از هستی ناتوان حیران را آینه ای تمام نمایی از ستم جامعه ی مرد سالار و دین مدار در درازای تاریخ شعر فارسی، دانست. می توان رنج مویه های حیران را به جایگاه و نقش و توان زن در روزگار قاجاریه نیز مربوط دانست و بر این باور بود که ادب عشق زنانه در برابر ادب قدرت مردانه، شکست خورده است.

    کلید واژگان: حیران دنبلی, غزل, من غنایی, هویت مظلوم, مهرطلبی}
    Rooyintan Farahmand *

    Nostalgic poetry is a type of autobiography mostly rooted in the important events in the life of the poet. The poet’s reaction to these events is mostly sharp and effusive, being formed in morose moods. Poems with the theme of separation and love failure are a type of autobiography that contains especial idioms with higher frequency. Heyran Donboli, a female poet of Qajar era, composed nostalgic poems fed by a separation from her love as reflected in her loving self. Phrases such as -“I” the feeble, “”I” the sad, “I” the oppressed, “I” the afflicted, “I” the helpless, “I” the unlucky and broken- are instances of sadness phrases used by the poet that represent her wistful “oppressed self”. The representation of love in her sentimental discourse appears to be a reflection of her pathological needs and dependence. Among other particularities of Heyran Donboli’s poems is reproach of separation, fate, evil eye and love rival, self-judgement, begging for affection and asking for mercy. Heyran can be considered a love-seeking poet who has displayed her inferiority complex with high frequency arising from a lopsided relationship. It can be argued that the feverous emotional eruptions of feebleness in Heyran’s poetry are a clear mirror reflecting the history-long oppressions of a male-chauvinistic and religious society. It can also be argued that Heyran’s poetry reflect the status of women in Qajar era and further claim that the feminine love literature was defeated by the literature of masculine power. Keywords: Heyran Donboli, Ghazal, the loving self, the oppressed self, nostalgia

    Keywords: Heyran, Ghazal, the oppressed self, nostalgia}
  • نادره شاه آبادی، احمد خاتمی، علیرضا صالحی، ابوالفضل مرادی رستا
    زمینه و هدف

     مذنب بدایونی یکی از شعرای ناشناخته غزلسرای دوره قاجار است. این پژوهش تلاش میکند به بیان ویژگیهای سبکی، مضمون شعر وی و همچنین زیباییهای ادبی آن بپردازد. هدف پژوهشگر تعیین بسامدها و میزان تقلید مذنب از سبک قدما نمیباشد، بلکه تعیین و بررسی سبک شاعر، درسه سطح زبانی، ادبی و فکری است تا به این پرسشها پاسخ دهد: 1- مذنب تحت‌تاثیر کدامیک از سبکهای شعر فارسی است و کدام شاعر یا شاعران بیشترین تاثیر را بر او داشته است؟ 2- نمود مکتب وقوع و واسوخت بیشتر در قالب چه مواردی در غزلیات مذنب بدایونی پدیدار گشته اند؟

    روش مطالعه

     این تحقیق به شیوه تحلیل محتوا و کتابخانه ای انجام شده است. شیوه مطالعه، درون‌متنی و با دید منتقدانه است. محدوده و جامعه موردمطالعه، دیوان غزلیات مذنب است.

    یافته ها

     مذنب توانسته، زبان و محور فکریش را به شعرای سبک عراقی نزدیک کند. در برخی اشعار این شاعر، رنگ و بوی «مکتب وقوع» و «واسوخت» نیز قابل‌مشاهده است که این امر نشان از تغییر نگرش وی در دوران زندگی خود دارد.

    نتیجه گیری

     مذنب در سرودن غزلیات، بطور اخص از سعدی و حافظ پیروی نموده است. در سطح زبانی، شعرش به دور از هرگونه پیچیدگی است. از زبان عامیانه بعنوان یکی از مصالح اصلی زبان هنری بهره گرفته است و تلاش میکند با کاربرد هنری واکها، گلچین واژه ها و چینش آنها در کنار هم، کلامش را موسیقایی کند. در سطح ادبی، عناصر بیانی مانند تشبیه، استعاره و عناصر بدیعی نظیر تکرار، مراعات نظیر (بیش از 95 درصد)، تضاد و تلمیح بیشترین بسامد را دارد. در سطح فکری، محور تفکرات و بنمایه غزلیاتش، «عشق و موضوعات مربوط به آن» است. اعتقادات و باورهای مردم، آداب و رسوم، اعتقادات مذهبی ، ضرب‌المثلها، همچنین مضامین متعدد ازجمله اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور (در دوره مشروطه)، در شعر وی به چشم میخورد.

    کلید واژگان: سبک شناسی, سبک ادبی بازگشت, غزل, دیوان مذنب بدایونی}
    N. Shahabadi, A. Khatami*, A. Salehi, A. Moradi Rasta
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Moznab Badayouni is one of the unknown poets of Qajar era lyricists. This research tries to express the stylistic features, the theme of his poetry as well as its literary beauty. The goal of the researcher is not to determine the frequency and extent of imitation of Moznab from the ancient style, but to determine and examine the poet's style, at the linguistic, literary and intellectual levels, to answer these questions: 1- Which of the styles of Persian poetry is Moznab influenced by, and which poet or poets has had the greatest impact on him? 2- What are the manifestations of the school of occurrence and burning in Moznab Badayouni's sonnets?

    METHODOLOGY

    Study

    method

    This research was done by content analysis and library method. The study method is in-text and with a critical view. The scope and community under study is Diwan Ghazliat Mozab.

    FINDINGS

    Moznab has managed to bring his language and thought axis closer to the Iraqi style poets. In some of this poet's poems, the color of "School of Occurrence" and "Vasukht" can also be seen, which shows the change of his attitude during his life.

    CONCLUSION
    Conclusion

    Moznab especially followed Saadi and Hafez in composing ghazals. On the linguistic level, his poetry is far from any complexity. He has used vernacular language as one of the main materials of artistic language and he tries to musicalize his words with the artistic use of vowels, an anthology of words and their arrangement together. At the literary level, expressive elements such as simile, metaphor, and original elements such as repetition, observance of analogy (more than 95 percent), contrast, and allusion have the highest frequency. At the intellectual level, the focus of his thoughts and the basis of his lyrical poetry is "love and its related topics". People's beliefs, customs, religious beliefs, proverbs, as well as many themes, including the political and social situation of the country (during the constitutional period), can be seen in his poetry.

    Keywords: Stylistics, literary style of return, Ghazal, Badayouni's Divan}
  • قدرت الله ضرونی*

    بعضی از متون کلاسیک به مثابه ابرمتن ها و متون مادر در شعر فارسی محسوب می شوند که کم و بیش در تمام یا اکثر ادوار ادبی سایه خود را بر سر دیگر متن ها گسترده اند. شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی یکی از این ابرمتن هاست که نشانه های حضور آن در بسیاری از متون پس از خویش چه حماسی و چه غیرحماسی قابل ردیابی است. در روزگار معاصر نیز شاعران به مناسبت های مختلف، از داستان ها، شخصیت ها، اسطوره ها و دیگر ابعاد و جنبه های شاهنامه تاثیر پذیرفته اند. سیمین بهبهانی یکی از شاعرانی است که با آگاهی نسبتا خوبی که از شاهنامه و جهان داستانی آن دارد، توانسته است تعاملات بینامتنی گسترده ای با شاهنامه ایجاد کند. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی در پی آن بوده ایم تا زمینه های آشنایی و میزان بهره گیری سیمین و کیفیت و چگونگی این بهره گیری ها از شاهنامه را تحلیل و بررسی کنیم. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سیمین بهبهانی به خاطر رشد و بالیدن در خانواده ای علمی و مطالعات شخصی، شناخت نسبتا وسیعی از داستان ها و شخصیت های اثرگذار شاهنامه داشته و توانسته است در مواضع مختلف برای برانگیختن حس ایران دوستی مردم و نیز یادکرد شکوه پهلوانان و حوادث کهن از داستا ن های شاهنامه بهره گیرد. پناه بردن به شاهنامه و قهرمانان آن در جست وجوی یافتن نجات دهنده، استفاده از ابعاد تغزلی و نیز ترسیم فضای سیاسی- اجتماعی روزگار معاصر، عوامل دیگری است که سیمین را به سمت استفاده از داستان های شاهنامه، سوق داده است.

    کلید واژگان: فردوسی, شاهنامه, سیمین بهبهانی, شعر معاصر, غزل}
    GhodratAllah Zarouni *

    Some classical texts are considered as supertexts and mother texts in Persian poetry, which more or less spread their shadow over other texts in all or most literary periods. Hakim Abulqasem Ferdowsi's Shahnameh is one of these hypertexts whose signs of its presence can be traced in many subsequent texts, both epic and non-epic. In modern times, poets have been influenced by stories, characters, myths and other aspects of Shahnameh on various occasions.Simin Behbahani is one of the poets who, with a relatively good knowledge of the Shahnameh and its fictional world, has been able to create extensive intertextual interactions with the Shahnameh. In this research, with analytical-descriptive method, we have sought to analyze and examine the fields of familiarity and the amount of use of Simin and the quality and manner of these uses of the Shahnameh. The findings of this research show that Simin Behbahani, due to growing up in a scientific family and personal studies, had a relatively broad knowledge of the stories and influential characters of the Shahnameh, and was able to use the stories of the Shahnameh in various positions to arouse people's sense of love for Iran and also to remember the heroes. Taking refuge in the Shahnameh and its heroes in search of a savior, using lyrical dimensions and drawing the political-social atmosphere of the contemporary era are other factors that have led Simin to use the mythological stories of the Shahnameh.

    Keywords: Ferdowsi, Shahnameh, Simin Behbahani, contemporary poetry, Ghazal}
  • امیدعلی شیخی کن کت، فهیمه اسدی، علیرضا فاطمی، کبری بهمنی
    زمینه و هدف

     سبک‌شناسی لایه ای نشان‌دهنده عمق معانی شعری از دریچه های ظاهری و درونی شعری، با توجه به زمینه فکری شاعر است. در این مقاله با سبک‌شناسی لایه ای غزلهای سه شاعر قرن هفتم «سعدی، مجد همگر و امامی هروی» پنج لایه آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدیولوژیک مورد ارزیابی قرار گرفته است.

    روش مطالعه

     پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی صورت پذیرفته و بمنظور طبیعی بودن نتایج، غزلهای بررسی‌شده بشکل تصادفی گزینش شده است.

    یافته ها

    نگرش سعدی به عشق، بعنوان امری هستی‌شناسانه، سبب توسیع این مفهوم در سلوک فردی (مفهوم عشق در سبک عراقی) سلوک اجتماعی (توجه به ابعاد اجتماعی فضایل و رذایل) و سلوک هستی بسوی خیر است. نگرش مجدالدین همگر نگرشی صرفا فردی درباره عشق است و تغزلی بودن مبنای لایه های دیگر شعری اوست. نزد امامی هروی اندیشه های عرفانی و تصوف اصل هستند و لایه های دیگر شعری مبتنی بر بیان اندیشه های عرفانی است.

    نتیجه گیری

     لایه ایدیولوژیک در نگرش این شاعران سبب تاثیر در چهار لایه دیگر شعری آنها شده است. همچنین وجود اشتراکات فراوان در سطوح مختلف کلام، ویژگیهای منحصربفرد، هنجارگریزیهای هنری و مشخصه های سبک‌ساز سخن این سه شاعر مطرح شده است.

    کلید واژگان: سبک شناسی لایه ای, غزل, سعدی, مجد همگر, امامی هروی}
    O.A. Sheikhi Ken Kot, F. Asadi*, A.R. Fatemi, K. Bahmani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Stylistics is a layer that indicates the depth of poetic meanings from the external and internal perspectives of poetry, according to the poet's intellectual background. In this article, with the stylistic layer of the sonnets of the three seventh century poets "Saadi, Majd Hamgar and Emami Heravi", the five phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological layers have been evaluated.

    METHODOLOGY

    The present study was conducted in a descriptive-analytical manner and in order for the results to be natural, the studied sonnets were randomly selected.

    FINDINGS

    Saadi's attitude towards love, as an ontological matter, causes the development of this concept in individual behavior (the concept of love in the Iraqi style), social behavior (attention to the social dimensions of virtues and vices) and the behavior of existence towards good. Magdaldin Hamgar's attitude is a purely individual one about love, and lyricalness is the basis of other layers of his poetry. According to Imami Heravi, mystical thoughts and Sufism are the principle and other layers of poetry are based on the expression of mystical thoughts.

    CONCLUSION

    The ideological layer in the attitude of these poets has influenced the other four layers of their poetry. Also, there are many commonalities in different levels of speech, unique features, artistic aberrations and stylistic characteristics of these three poets.

    Keywords: Layered Stylistics, Ghazal, Sa’adi, Majd Hamgar, Emami Heravi}
  • آسیه رییسی، ذوالفقار علامی

    یافتن نقاط اشتراک و اختلاف بین عاشق و معشوق (دو اهرم عشق) در دیوان شاعران مختلف به شناخت بیشتر جهان بینی و معیارهای زیباشناسانه آن ها کمک می کند. در این مقاله با روش تحلیل مقایسه ای و با استفاده از ابزار کتابخانه ای، ویژگی های گوناگون عاشق و معشوق در پنجاه غزل از سعدی و پنجاه غزل از مولانا استخراج شده است. بر اساس آن، گونه های مختلف معاشیق دسته بندی و در آخر اشتراکات و اختلافات نگاه دو شاعر بررسی شده است. یافته ها در پی اثبات یا رد علمی برخی از فرضیه هایی است که پیشتر وجود داشته اند؛ فرضیاتی چون دست نیافتنی بودن معشوق سعدی، شخصی تر بودن عشق در غزلیات او، ثابت قدم تر بودن مولانا در استغراق اثبات شده است؛ همچنین این نکته که جمال، شرط اولیه عاشقی سعدی اما برای مولانا نتیجه عشق است و ویژگی های عاشق و معشوق در غزلیات متفاوت (عاشقانه/عارفانه) یک شاعر به هم شبیه تر هستند تا گونه مشابهش در غزل شاعر دیگر. این یافته ها که ریشه در آرای عرفانی مولانا و جمال شناسی سعدی دارد بر تفاوت بنیادی جهان بینی دو شاعر صحه می گذارد. از دیگر تفاوت ها می توان به اختلاف موضعشان در برابر هردو نوع عشق حقیقی و مجازی، چگونگی توصیف معشوق، میزان قدرت عاشق در موقعیت عاشقانه و احساسات او اشاره کرد.

    کلید واژگان: عاشق, معشوق, مولانا, سعدی, غزل}
    Asieh Raeisi, Zolfaghar Allami

    Finding similarities and differences between lover and beloved, helps to better understand the worldview and aesthetic criteria of poets. In this article, various characteristics of lover and beloved have been extracted from fifty Ghazals of Saadi and Rumi; then, according to characteristics, different types of lover and beloved are categorized .Finally, the similarities and differences are studied. By this, it has been determined that the characteristics in the poetry of a poet are more similar to each other than their corresponding types in another one. The findings, which are accompanied by frequency of some of the keywords, are new proof or reject of some of already existed assumptions, proof of the unattainability of Saadi's beloved, his more personalized love, his worship of beauty and Rumi’s more steadfast submergence in love. All these confirm the fundamental difference between these poets and are rooted in Rumi's mystical and Saadi's aesthetics. We have also proved that Beauty is the condition of love for Saadi, but for Rumi it is the result. Among the differences are the discrepancy between the viewpoints of poets toward true and virtual love, how a lover describes his beloved, the strength of the lover, and the feelings of the lover.

    Keywords: lover, beloved, Ghazal, Saadi, Rumi}
  • ساره تربیت*
    استفاده از تمثیل در شعر و به کارگیری آن در متون ادبی، یکی از عناصری است که باعث تقویت زیبایی شناسی آثار ادبی و کیفیت بخشیدن به اصالت ادبی در متن می شود. با توجه به جایگاه ادبی و تاثیر حسین منزوی بر غزل و غزلسرایان معاصر، ضرورت تحقیق درباره ی اشعار وی کاملا واضح است. در جستار پیش رو چگونگی کاربرد انواع تمثیل در غزلیات منزوی مورد بررسی قرار گرفت و با استناد به شواهد مثال، به دست آمد که این آرایه ی ادبی، از جایگاه ویژه ای در غزلیات او برخوردار است. از آن جا که ماهیت این آرایه وابسته به متون و داستان ها و اشعار ذهن آشنای پیشین است، به طبع ظرفیت چندانی برای آفرینش و نوآوری در آن وجود ندارد و منزوی نیز در اندک مواردی، در نحوه ی کاربرد و بهره گیری مفهومی از تمثیل ها، خلاقیتی از خود نشان داده است. درباره ی شعر و اندیشه ی حسین منزوی، مقالاتی نوشته شده ولی تا کنون به طور خاص در زمینه ی «تمثیل در غزل منزوی» تحقیقی صورت نگرفته. در این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی، به بررسی این پرسش که میزان توجه و استفاده ی منزوی از انواع تمثیل و خلاقیتش در به کارگیری تمثیل های شعری تا چه حد بوده است؟ پرداخته شد.
    کلید واژگان: تمثیل, غزل, حسین منزوی, نوآوری}
    Sareh Tarbiat *
    Using allegories in poetry and utilizing them in literary texts is among the factors that boost the aesthetics of literary works and the quality of literary originality in texts. Due to the literary position and influence of Hossain Monzavi on contemporary ghazals and poets, the need to investigate his poetry seemed pressing. The present study aimed to investigate how various types of allegories were utilized in Monzavi’s ghazals, and, based on the obtained evidence, it was shown that the literary figures of speech occupied a special position in his poetry. As the nature of the figure of speech depends on previously-known texts, tales, and poems, it, consequently, does not have much space for creativity and innovation. Thus, Monzavi has just been able to be innovative on rare occasions, including the manner of conceptually utilizing the allegories. A number of articles were found on Hossain Monzavi’s poetry and thought, but no study was conducted to focus on “allegories in Monzavi’s ghazals”. The present study used a descriptive-analytical methodology to investigate the following questions: “How much did Monzavi pay attention to and utilize various types of allegories, and how much was his creativity in utilizing poetic allegories?”
    Keywords: allegory, Ghazal, Hossain Monzavi, innovation}
  • محمد حاجی آبادی*
    استاد و شاعر بزرگ خطه قهستان، حکیم نزاری، به مدد روح لطیف، اندیشه قدرتمند، ذهن نکته سنج و با الهام از عوالم معنوی و عالم درون، احساسات لطیف و رقیق خویش را در قالب غزل منعکس ساخته است. شاعر علاوه بر خلق مضامین والا و عمیق به دلیل رعایت مقتضای حال شنونده و آراستن کلام به انواع ترفند و شگردهای ادبی دست یازیده است. یکی از وجوه بلاغی و تصویرسازی های نزاری تمثیل و زیر شاخه های آن بوده است. هدف از پژوهش پیش رو بررسی عشق یکی از محوری ترین تجربه های عرفانی شاعر با رویکردی تمثیلی است که نگارنده به شیوه اسنادی و کتابخانه ای و به روش توصیفی و تحلیلی مورد واکاوی قرار داده است. پرسش اصلی این است که شاعر قهستان از کاربرد تمثیل و زیر شاخه های آن چه اغراضی را دنبال می کرده است؟ یافته های پژوهش حکایت از آن داردکه شاعر از تمثیل به عنوان کاراترین شیوه محاکات برای آشکارکردن معانی پیچیده به ویژه تجربه های عرفانی خویش بهره جسته است و گاهی به ذکر تمثیلات متعدد برای یک معنی پرداخته و غرض از آن روشن کردن ابعاد گوناگون آن معنی بوده است. نزاری در تمثیلات خویش در قلمرو عشق بیشتر از شحصیت ها و تصاویر ملموس و حسی استفاده کرده و به خلق مضامین بدیع پرداخته که در این پژوهش تمثیلات عشق در دو حوزه شبکه های تمثیلی انسانی و مکانی دنبال شده است.کلید واژه ها: نزاری قهستانی، غزل، تصویر آفرینی، تمثیل، عشق.
    کلید واژگان: نزاری قهستانی, غزل, تصویر آفرینی, تمثیل, عشق}
    Mohammad Hajiababdi *
    The great master and poet of Qahestan region, Hakim Nazari, with the help of his gentle soul, powerful thought, thoughtful mind and inspired by the spiritual worlds and the inner world, reflected his tender and subtle feelings in the form of sonnets. In addition to creating lofty and deep themes, the poet has achieved all kinds of literary tricks and tricks due to the need of the listener and embellishing the words. One of the aspects of Nizari's rhetoric and depictions is allegory and its sub-branches. The aim of the upcoming research is to investigate love, one of the most central mystical experiences of the poet with an allegorical approach, which the writer has analyzed in a documentary and library way and in a descriptive and analytical way. The main question is, what purpose did the poet of Qahestan follow from the use of allegory and its sub-branches? The findings of the research indicate that the poet used allegory as the most efficient way of similes to reveal complex meanings, especially his mystical experiences, and sometimes mentioned multiple allegories for the same meaning, and the purpose of that was to clarify the various dimensions of that meaning. . In his allegories in the realm of love, Nazari used more tangible and sensual personalities and images and created novel themes.Keywords: Nizari Qahestani, Ghazal, image creation, allegory, love
    Keywords: Nizari Qahestani, Ghazal, image creation, allegory, love}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال