به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Modern poetry » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Modern poetry» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ارمان محمدی رایگانی*

    (باستان گرایی) نوعی هنجار گریزی و خروج از هنجارهای پذیرفته شده در محور زبان و گریز از قواعد حاکم بر زبان هنجار و عدم هماهنگی با زبان متعارف است که با اهداف ادبی متعدد به ویژه نواوری لفظی و معنایی در متون ادبی و شعر انجام می گیرد من جمله  این اهداف پویاسازی زبان مادی و زنده نگه داشتن واژگان اصیل و به روزرسانی آن با مقتضیات عصر و متانت دادن به متن و تنوع بخشیدن به شیوه بیان است و به کار بردن واژگان و ساختاری است که درقدیم رایج بوده؛ اما در اشعار شاعران امروزی و معاصر، کاربرد چندانی ندارد. شوقی بزیع شاعر نوگرای لبنانی است که در اشعارش از هنجارگریزی باستانی یا آرکائیسم استفاده کرده است. این نوشتار بر آن است تا با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی و مطابق با مبانی هنجارگریزی جنبه های آرکائیسم را در شعر شوقی بزیع بررسی کند و میزان موفقیت او در ترکیب مولفه های میراث کهن و مضمون های جدید شعری را نشان دهد. بر اساس یافته های پژوهش بزیع به کمک های اسطوره ها و شخصیت های باستانی و مذهبی و استفاده از واژگان کهن عربی در مضمون های شعری جدیدش سنت و مدرنیته را با هم ترکیب کرده و بسیاری از شاخصه های زبانی، فرهنگی و اجتماعی فرهنگ و تمدن عربی کهن را بازخوانی کرده و ظرفیت معنایی واژگان و عبارت های شعرش را دوچندان کرده است و زبان شعری خاص خود و متفاوت از زبان شعری دیگر شاعران همعصرش آفریده است.

    کلید واژگان: شوقی بزیع, هنجارگریزی, هنجارگریزی واژگانی, باستان گرایی}
    Armana Mohamadi Raigani *

    Shawqi Bzai’ is a Lebanese Shi’ite and an Arab contemporary literature modernist poet. Although he is one of the leading figures in modernism, he has not done away with the ancient heritage and has skillfully tied modernism to the ancient heritage. In his poets, he has made use of various types of deviations, particularly ancient or archaistic ones. The present paper seeks to investigate his poems to analyze the various aspects of archaism and antiquity-centered attitudes and thereby demonstrate the extent to which he has been successful in combining ancient heritage components with novel poetical purposes as well as express what he has been in pursue of by taking advantage of such archaistic methods. Based on the findings, archaism has been manifested in Shawqi Bzai’s poem in four forms. Firsly, he has used mythical and historical characters from Iranian, ancient Roman and ancient Arabic cultures, for instance, Shahrzad, Phoenix, Alexander, Zarqa’e Yamame. Secondly, he has taken advantage of the characteristics of religious-historical figures, especially the divine prophets, including Noah, Jesus and Moses. Thirdly, he has introduced historical subjects and incidents like the story of the birds called “Ababil”, the story of “the queen of Saba’” and Salomon and the events pertaining to Andalus Rock. Finally, he has applied archaism to his poems through making use of ancient words, jargons and word combinations like Amma Sabahan, Dagger, Hadi Al-‘Eys and so forth.

    Keywords: Shawqi Bzai’, Deviation, Archaism, Modern Poetry}
  • حجت الله غ منیری *، سیاوش رستمیان سبزه خانی
    زمینه و هدف

    مرگ و زندگی همواره دو مفهوم برجسته و قابل توجه در دیدگاه اندیشمندان بوده و بسیاری از شاعران معاصر زبان و ادبیات فارسی از چشم اندازهای متفاوتی به مساله مرگ و زندگی نگریسته اند. در این میان دیدگاه سه شاعر زن مطرح و شاخص پس از نیما (سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد و طاهره صفارزاده) اهمیت ویژه ای دارد. هدف اصلی پژوهش پیش رو تبیین دیدگاه های این شاعران از مفهوم مرگ و زندگی و تاثیر و ارزیابی محتوای کیفی اندیشه و احساس آنان در ارزیابی این موضوع میباشد.

    روش مطالعه

    روش پژوهش در این مقاله بشیوه توصیفی تحلیلی، بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و روش سندکاوی است. جامعه آماری پژوهش شامل منتخبی از مجموعه اشعار هر سه شاعر میباشد که در آنها بمقوله مرگ و زندگی توجه شده است.

    یافته های پژوهش: 

    یافته های پژوهش حاکی از آن است که مولفه ها و گزاره های فردی، اجتماعی، اعتقادی و هستی شناختی در ارتباط کامل با دیدگاه هر یک از شاعران نسبت به موضوع مرگ و زندگی میباشد.

    نتایج پژوهش: 

    نتایج پژوهش حاکی از آن است که مفهوم زندگی برای فروغ فرخزاد با تمام جذبه ها و زیباییهای آن گاه پوچ و بی معناست. فروغ در پس ناامیدی از عشق، دوری از فرزند، نارضایتی از جامعه مردسالار و تبعیض آمیز از زندگی بنوعی رنج ببرد و تصاویر ملال آور آن را هر روز مرور نماید. سیمین نیز نسبت به زندگی بدبین است و این بدبینی از نابودی آمال و آرمانهای فردی و اجتماعی مد نظر شاعر است. صفارزاده گاه نسبت به زندگی و رنجهای آن معترض است، اما مرگ و زندگی را با دیدگاه های دینی و مذهبی مورد توجه قرار میدهد و همین مساله سبب میشود که مرگ نوعی تعالی مقدس و زندگی را منبع خوشبختی بداند.

    کلید واژگان: زندگی, مرگ, شعر معاصر, سیمین بهبهانی, طاهره صفار زاده, فروغ فرخزاد}
    Hojatollah Gh Moniri *, Siavash Rostamian Sabzehkhani
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Death and life have always been two prominent and significant concepts in the view of thinkers, and many contemporary poets of Persian language and literature have looked at the issue of life and death from different perspectives. Among these, the point of view of three prominent female poets after Nima (Simin Behbahani, Forough Farrokhzad and Tahereh Safarzadeh) is of special importance. The main goal of the upcoming research is to explain the views of these poets on the concept of life and death and the impact and evaluation of the qualitative content of their thoughts and feelings in evaluating this issue.

    METHODOLOGY

    The research method in this article is descriptive-analytical, based on library studies and document analysis. The statistical community of the research includes a selection of the poems of all three poets, in which the categories of life and death are considered.

    FINDINGS

    The research findings indicate that the individual, social, belief and ontological components and propositions are in complete relation with the viewpoint of each of the poets regarding the issue of life and death.

    CONCLUSION

    The research results indicate that the concept of life for Forough Farrokhzad with all its charms and beauties is sometimes absurd and meaningless. After being disappointed in love, being away from his child, being dissatisfied with the patriarchal and discriminatory society, Forough must somehow suffer from life and review its boring images every day. Simin is also pessimistic about life and this pessimism is the destruction of individual and social hopes and ideals in the poet"s mind. Safarzadeh is opposed to life and its sufferings, but he considers life and death with religious viewpoints, and this is the reason why he considers death as a kind of holy transcendence and life as a source of happiness.

    Keywords: life. Death, modern poetry, Simin Behbehani, Tahereh Safarzadeh, Forough Farrokhzad}
  • مریم علی یاری*، ابوالحسن امین مقدسی

    اندیشه سلفی، به عنوان یک پدیده ریالیستی، از مهم ترین موضوعاتی است که در صد سال اخیر در عرصه سیاسی اجتماعی و بالطبع در عرصه ادبی راه یافته و به یک گفتمان تبدیل شده است. این اندیشه در معنای اصطلاحی امروز، نتیجه جریانی در تاریخ اسلام است که در تمسک به دین، خود را تابع سلف صالح دانسته و در اعمال و اعتقادات از سلف، یعنی پیامبر اسلام (ص)، صحابه و تابعین پیروی می کنند. البته آنچه امروزه در عرصه سیاسی و اجتماعی مشاهده می شود، جریانات انحرافی سلفیه است که محصول تفسیر نادرست ابن تیمیه از مفاهیم توحید، شرک، سنت و بدعت است. این پژوهش، با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، به تحلیل گفتمان سلفی در اشعار احمد محرم، شاعر ناسیونالیست و اسلام گرای مصری پرداخته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اشعار سیاسی محرم متکی بر ایدیولوژی اسلامی در سه محور اسلام گرایی، ملی گرایی و گرایش های قومی و عربی تبلور می یابد. گفتمان سلفی اصلاح گرا در شعر احمد محرم متاثر از گرایش سلفی سیدجمال الدین اسدآبادی و محمد عبده به موضوعاتی مانند تشکیل جامعه اسلامی، بازگشت به اسلام اصیل و قرآن، حاکمان نالایق، جهل، غفلت و ضعف اراده در مردم و مبارزه با استعمار می پردازد. اشعار سیاسی محرم بیانگر یک هویت تکواره است که از نگرش اسلامی وی نشات گرفته است. از سوی دیگر، تقابل با گفتمان عرفی و سکولار در جامعه مصر، رجوع به گذشته و جامعه آرمانی، مفاهیمی هستند که هویت مقاومت را در سلفی گری شاعر ایجاد و تقویت نموده اند.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, فرکلاف, سلفی گری, احمد محرم, شعر معاصر}
    Maryam Aliyari *, Abolhasan Amin Moghadasi

    One of the most significant subjects to have entered the social-political sphere, as well as the literary sphere, in the past100 years is the ideaof Salafismasa realist phenomenonthat hassince developed intoadiscourse.This concept understood idiomatically, is the outcomeofa historicaltrend in Islamthatviews itselfassubmissivetothe virtuous predecessor(Salaf-e-Saleh) interms of religious observanceandemulates the Prophet of Islam(pbuh), his companions, and subordinates indeeds and beliefs.The Salafi movements however,whicharethe result of IbnTaymiyah's misinterpretations ofthe ideas of monotheism, polytheism, tradition, and heresy, are what we witnesstoday in the political andsocial spheres.the current study examined the Salafi discours in AhmedMuharram's political court, an Egyptian nationalist and Islamist poet using Fairclough's critical discourse as a guide.The study's findings suggest that the threeaxes of Islamism, nationalism, and ethnic-Arabictendencies are consolidated in Muharram political poems based onIslamic philosophy.Thesethree axes have beenused t guide theselection ofwords and expressions at the levelof description.The reformist Salafi discourse in Ahmed Muharram's poetry is influenced bythe Salafi inclination of Seyed Jamaluddin Asadabadi and Muhammad Abdo toward issues like the establishment of the Islamic society, returning to true Islam andthe Qur'an, inept rulers, ignorance, neglect, and a lack of willpowerin the people, as well as the struggle againstcolonialism. The solitary identity found in this poetry hasonly one significant source: Islam. This sense of identity segregation demonstrates the poet's mentality tobe heavily influenced by Islamic thought. On the other hand, opposition to the traditional andsecular discourse of Egyptian society, as well as references to thepast and the ideal society, are ideas thathave cultivated and developed the poet's Salafi identityof resistance.

    Keywords: critical discourse analysis, Fairclough, Salafism, Ahmed Muharram, modern poetry}
  • جلوه های تمثیل در شعر احمد بروجردی
    محتشم محمدی *، شهلا آموزگار

    بطور کلی تمثیل تعاریف گوناگونی دارد. آز آن جایی که استفاده از تمثیل، موجب زیبایی و اصالت بیشتر شعر می گردد، شاعرانی که نوآوری بیشتری در آفرینش تمثیل داشته باشند؛ آثار ماندگارتری را خلق می کنند. در این پژوهش برآنیم که انواع تمثیل را در اشعار احمد بروجردی مورد بررسی قرار دهیم.برای واکاوی این ویژگی در شعر شاعر مورد نظر، با توجه به ساختار سروده های احمد بروجردی، نیاز به تبیین بیشتر احساس می شد که با کنکاش بیشتر این مراحل صورت پذیرفت. پیرامون شعر این شاعر تحقیقات اندکی صورت گرفته است و پرداختن به جلوه های گوناگون در شعر او می تواند ایده ای برای پژوهش های پیش روی پژوهشگران دیگر باشد. در این مقاله که با شیوه تحلیلی توصیفی با تکیه بر روش کتابخانه ای به انجام رسیده است، به این پرسش پاسخ داده شده که احمد بروجردی از چه شیوه های نوآوری در شعر خود استفاده کرده است؟

    کلید واژگان: احمد بروجردی, شعر معاصر, تمثیل, نوآوری}
    Allegorical effects in Ahmed Boroujerdi's
    Mohtasham Mohammadi *, Shahlaa Amuzgaa

    In general, allegory has various definitions. Because the use of allegory makes poetry more beautiful and shows original roots & resourse, poets who have more innovation in creating allegory; They create more lasting works. In this research, we intend to examine the types of allegory in Ahmed Boroujerdi's poems which has not been researched. In order to analyze this feature in the poem of the poet – Ahmad Brujerdi- in question, according to the structure of Ahmad Boroujerdi's compositions, the need for further explanation was felt, which with further exploration of these stages accepted.
    There have been few researches about this poet's poetry, and dealing with various effects in his poetry can be an idea for other researchers' researches. In this article, which has been done with a descriptive analytical method based on the library method, the question has been answered that what methods of innovation did Ahmed Borujerdi use in his poetry?

    Keywords: Ahmad Boroujerdi, modern poetry, Allegory, Innovation}
  • مینا زادخوت، حیدر حسن لو *، نزهت نوحی، حسین آریان
    زمینه و هدف

     جادوی مجاورت یکی از شگردها و ترفندهای زیبایی آفرینی در فرمالیسم است که سبب برجسته سازی و بیان هنری کلام میشود. شگردی که به توازن هنری در میان آواها و واجهای کلام توجه مینماید. جادوی مجاورت به دلیل موسیقی پنهان، قدرت جذب پیام نهفته در کلام را افزایش داده و هماهنگی و توازن آوایی میان کلمات را با نگاهی تازه مورد توجه قرار میدهد. هدف اصلی این جستار آن است که به بررسی جادوی مجاورت بعنوان شگرد هنری در دفتر هزاره دوم آهوی کوهی از شفیعی کدکنی بپردازد.

    روش مطالعه

     روش مطالعه در مقاله پیش رو به شیوه توصیفی-تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و سندکاوی است. دامنه پژوهش مجموعه اشعار هزاره دوم آهوی کوهی است.

    یافته ها

     جادوی مجاورت در شعر شفیعی کدکنی در قالب آرایه های هنری از جمله واج آرایی، جناس، و استعاره نمود یافته است.

    نتیجه گیری

     طبق نتایج تحقیق بیشترین میزان بهره گیری از شگرد هنری جادوی مجاورت در مجموعه هزاره دوم آهوی کوهی در واج آرایی و بعد معنایی القای احساس و تقویت جنبه های موسیقایی شعر منعکس شده است.

    کلید واژگان: جادوی مجاورت, شعر معاصر, فرمالیسم, محمدرضا شفیعی کدکنی, هزاره دوم, آهوی کوهی}
    Mina Zadkhot, Haidar Hassanloo, Nozhat Noohi, Hossein Arian
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The magic of proximity is one of the methods and tricks of creating beauty in formalism, which causes highlighting and artistic expression of words. A method that pays attention to the artistic balance between the sounds and phonemes of words. Due to the hidden music, the magic of proximity increases the ability to absorb the message hidden in the words and pays attention to the phonetic harmony and balance between the words with a new look. The main purpose of this essay is to investigate the magic of proximity as an artistic technique in the book of the Hezare dovom-e- ahoo-ye- koohi of Shafi"i Kadkani.

    METHODOLOGY

    The study method in the upcoming article is descriptive-analytical based on library studies and document analysis. The scope of the research is the collection of poems of the Hezare dovom-e- ahoo-ye- koohi.

    FINDINGS

    The magic of proximity in Shafi"i Kadkani"s poetry is expressed in the form of artistic arrays, including phonemes, puns, and metaphors.

    CONCLUSION

    According to the results of the research, the maximum amount of use of the magic of proximity in the collection of the Hezare dovom-e- ahoo-ye- koohi is reflected in the phonology and the semantic dimension of inducing feelings and strengthening the musical aspects of the poem.

    Keywords: Proximity magic, modern poetry, formalism, Mohammad Reza Shafiei Kadkani, The Hezare dovom, ahoo-ye- koohi}
  • بهاره هوشیار کلویر*، عباس خائفی، علی تسلیمی
    ایده ی مکتبی به نام ایماژیسم در اوایل قرن بیستم در اندیشه ی هیوم پس از مطالعه ی اندیشه های برگسون و پاوند پس از آشنایی با ایده ی فنولوزا و مطالعه ی شعر ژاپنی، جهشی در شعر اروپا به وجود آورد و شعر نو را پس از آرتور رمبو و شارل بودلر، به دقت تصاویر و زبان مشخص متوجه ساخت. ایماژیسم بر یک شیء یا تصویر خاص به عنوان موضوع اصلی شعر با زبانی روشن و مختصر، تمرکز دارد. این مکتب زیرمجموعه ای از مدرنیسم است که تمرکز خود را روی ارایه ی ماهرانه ی تصاویر عینی می گذارد و زمان را برای صحبت در مورد موضوعات پشت تصاویر هدر نمی دهد و به تصویر اجازه می دهد تا خودش حرف بزند. بررسی راهکارهای ایماژیسمی هیوم به عنوان پدر مکتب ایماژیسم، فرصت مناسبی برای پژوهشگران شعر نو فراهم می کند. بیژن الهی نیز به عنوان شاعر نوگرای ایرانی و به دلیل ترجمه ی اشعار نو اروپا و آمریکا توانست این مکتب را در سروده های خویش بازتاب دهد. بازبینی هم زمان هنرنمایی این دو شاعر در این راهکار شعری، به روشن شدن پیش زمینه ی فکری، فلسفی و فرهنگی آن دو می انجامد. الهی و هیوم در ایماژسم شاعران موفقی بودند و تفاوت این دو شاعر علاوه بر بافت فرهنگی و پیشینه ی ذهنی آن دو در این نکته بود که هیوم به عنوان آغازگر این مکتب بیشتر به چهارچوب ایده ی خود پایبند بود ولی الهی پس از عبور از شعر نو و موج نو، در بخش ها و دوره هایی از سرایشش به این مکتب روی آورده بود. پس زمینه ی ذهنی هیوم فلسفه و قوانین کهنسال آن و زوایه ی دید تازه به دنیا و پس زمینه ی ذهنی الهی در بخشی از سروده هایش عرفان شرقی بود.
    کلید واژگان: شعر نو, ایماژیسم, بررسی تطبیقی, ارنست هیوم, بیژن الهی}
    Bahare Houshyar Kolvir *, Abbas Khaefi, Ali Tasli
    The formation of the idea of a school called Imagism in the early 20th century in Hulme, after studying Bergson, and Pound, after getting to know Fenollosa and studying Japanese poetry, created a leap in European poetry and paved the way for a new kind of poetry that after Arthur Rimbaud and Charles Baudelaire drew careful attention to the specifity of images and language. Imagism focuses on a specific object or image as the main subject of the poem with clear and concise language. This school is a subset of modernism that focuses on the skillful presentation of objective images, does not waste time talking about the subjects behind the images, and lets the image speak for itself. Examining the imagistic solutions of Hulme, as the father of Imagism provides a suitable opportunity for researchers of modern poetry. Bijan Elahi, a contemporary Iranian poet, due to his translations of modern European and American poems, was able to reflect the features of this school in his poems. The simultaneous analysis of the artistry of these two poets in their poetic style leads to the clarification of their intellectual, philosophical, and cultural backgrounds. Elahi and Hulme were successful poets in Imagism, and the difference between these two poets, in addition to their cultural context and mental background, was that Hulme, as the pioneer of this school, adhered more to the framework of its ideas, but Elahi, having passed through She’r-e-no and Moj-e-no, was faithful to the tenets of the school only partially and in certain periods of his development. Hulme’s mental background was philosophy, old laws, and a new point of view towards the world, whereas Elahi was more influenced by eastern mysticism.
    Keywords: Bijan Elahi, Comparative Study, Imagism, Modern Poetry, T.E.Hulme}
  • ناصرقلی سارلی*، مهرداد زارعی

    انقلاب اسلامی ایران، دگرگونی های ژرفی در بنیان های جامعه ایجاد کرد. از جمله این دگرگونی ها، تحولاتی بود که در ساختارها و هنجارهای ادبی شکل گرفت و شعر را به قلمروهای جدیدی وارد کرد. شاعران انقلاب تمام ظرفیت ها و قالب های شعر فارسی ازجمله قالب شعر نیمایی را به خدمت اندیشه های انقلابی درآوردند. شعر نیمایی هرچند پس از انقلاب تحت الشعاع رجعت شعرای انقلابی به قالب های کلاسیک قرار گرفت، اما شاعران انقلابی ای نیز بودند که به سرایش در این قالب پرداختند. پرسش این پژوهش آن است که با توجه به تغییر نگرش شاعران انقلابی، چه تحولاتی در صور خیال و عناصر سازنده تصاویر در شعر نیمایی پس از انقلاب به وجود آمد؛ از این رو، در این مقاله کوشش شده تا اشکال این تحولات در شعر نو انقلاب بررسی شود. بر این اساس، ویژگی های صور خیال و عناصر سازنده تصویر در شعر شاعران نیمایی سرای انقلاب اسلامی بررسی شده و در پایان مشخص گردیده که صراحت و حال وهوای انقلابی موجب کاهش بسامد صور خیال و درعین حال سادگی و شفافیت آن ها شده است. عناصر سازنده تصویر در این شعرها نیز عمدتا برگرفته از ایدیولوژی انقلاب و فضای جنگ است.

    کلید واژگان: ایدئولوژی تصویر, صور خیال, شعر نیمایی, شعر انقلاب, شعر جنگ}
    Naser-Gholi Sarli *, Mehrdad Zarei
    Introduction

    As a result of the revolution and the war, Persian poetry underwent changes that mainly occurred in the field of meaning and themes. However, also in the field of images, the poetry of these poets has differences compared to the poetry before the revolution. In this research, the authors investigate the influence of the Islamic Revolution and war on the change of the network of images in Nimai's poetry by examining the imagery of Nimai's poetry after the revolution and its constituent elements.

    Methodology

    The current research was done with a descriptive-analytical approach and library method. In this method, the researcher, in addition to familiarizing himself with the research problem, describes and explains the reasons for how and why the situation of the problem and its dimensions.

    Discussion

    In Nimai's poems of revolution poets, since message delivery is the priority, the use of imagery is more limited. On the other hand, the imagery used in Nimai's poem of the Revolution is more at the service of thought than it wants to be considered an independent thing that creativity revolves around.One of the obvious characteristics in the depictions of revolution and war literature is its simplicity and transparency. The requirement of the principles of rhetoric was that in these poems, images and artistic structures are used so that their meaning can be understood quickly and easily; Because the audience of this type of poetry were ordinary people. Also, another feature of Nimai's poetry has a faint presence in the new poems of the poets of the revolution, and that is poetic ambiguity and the possibility of multiple meanings in the poem.One of the other basic features in Nimai's poem of the revolution is the lack of elements of romantic imagery in it. It seems that the social-political excitements and the war-torn atmosphere of those years in those years did not allow romance.In their imagery, poets of the revolution use new issues and themes in the content of their imageries, which has a significant frequency in their images. These new elements include the following: 1. Elements related to light and illumination: The event of the revolution in the eyes of the poets was like the sunrise and the morning that happened after a cold night; 2. Elements related to growth: In the opinion of the revolutionary poets, the Islamic Revolution was a harbinger of growth and a season of prosperity. 3. The everyday issues of the lower classes: In the depictions of these poets, we see elements that exist in the lives of the deprived classes of the society. 4. Religious elements: Religious elements play a significant role in the images of poets of the revolution. 5. War: the revolutionary poets' addressing of war introduced new themes and images into Persian poetry.Another issue that should be paid attention to when examining poetic images is the issue of color and the poet's use of this element. In the reviewed collections, there is a perfect harmony between the frequency of the colors used and the elements of illustration that we have already mentioned.

    Conclusion

    Imagery, as one of the most important elements of poetry in Nimai's poetry of the revolution, has had different appearances than before. The poet uses poetic and rhetorical artistic device forms in a way that is familiar to the audience. Images, along with the literary and aesthetic aspect, mainly serve ideological ideas and thoughts. The image-creating elements in these poems have often undergone changes under the influence of the atmosphere of the same era. Finally, it should be said that the influence of the Islamic revolution on Nimai's poetry can be traced in addition to changing the topics and themes of the poems in the field of Imagery, and this issue indicates that the revolutions and socio-political events that cause changes in the styles and types of poetry, only affect the content field of the poems. They do not change, but they also make fundamental changes in the images and the chain of images.

    Keywords: Image Ideology, Imagery, Modern poetry, Revolution Poetry, War Poetry}
  • روناک جوهرزاده، شاهرخ حکمت*، مجید عزیزی

    ورود جریان شعری پست مدرن به ادبیات ایران، برخی شاعران دهه ی هفتاد را بر آن داشت تا درصدد اصلاح ایستایی شعر و قواعد شعری برآیند. علی باباچاهی، با طرح شعر پسانیمایی؛ به تبیین مولفه های آن پرداخت. مولفه هایی چون : عدم قطعیت، سفیدخوانی، مرگ مولف و تناقض؛ که در دو مجموعه ی شعر "نم نم بارانم" و " عقل عذابم می دهد" از بسامد بالایی برخوردارند. در این جستار تلاش شده است با بررسی سبکی این دو مجموعه در سه سطح زبانی، محتوایی و ادبی؛ ضعف ها و قوت های این نوع شعر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.ورود جریان شعری پست مدرن به ادبیات ایران، برخی شاعران دهه ی هفتاد را بر آن داشت تا درصدد اصلاح ایستایی شعر و قواعد شعری برآیند. علی باباچاهی، با طرح شعر پسانیمایی؛ به تبیین مولفه های آن پرداخت. مولفه هایی چون : عدم قطعیت، سفیدخوانی، مرگ مولف و تناقض؛ که در دو مجموعه ی شعر "نم نم بارانم" و " عقل عذابم می دهد" از بسامد بالایی برخوردارند. در این جستار تلاش شده است با بررسی سبکی این دو مجموعه در سه سطح زبانی، محتوایی و ادبی؛ ضعف ها و قوت های این نوع شعر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

    کلید واژگان: پست مدرنیسم, پسانیمایی, باباچاهی, شعر معاصر, سبک}
    Ronak Joharzadeh, Shahrokh Hekmat, Majid Azizi

    The entry of postmodern poetry to Persian Literature, led to some poets of the seventies making some modifications to the statistics and literary rules. Ali Babachahi has decided on the clarification of some features by presenting a postmodern poem scheme. The features read as uncertainty, free verse reading, death of the author and paradox all if which being fully traceable in poem collections called “Drizzling” and “ Mind tortures me” .It ‘s been meant to analyze the weaknesses and strengths of this kind of poetry by perusing the stylistics studying them in three aspects of linguistic, content and literariness in this research .

    Keywords: Postmodernism, Pasanimayi, Babachahi, Modern poetry}
  • عبدالعلی آل بویه لنگرودی*، ابراهیم ناطق

    ارتقت اللغه الشعریه الحدیثه من اداه التعبیر إلی لغه الخلق والإبداع. وهی ذات نظام خاص تتبین علاقه الشاعر بالعالم وما حوله ورویته للاشیاء. لغه الشعر تتضمن الالفاظ والتراکیب والصور التی تتشکل منها القصیده. قد تغیرت لغه الشعر فی العصر الحدیث للتنسیق مع ظروف المجتمع الجدیده، فجدد الشعراء لغتهم لمواکبه الاجواء السایده فی المجتمع. یعد یوسف الخال وحسین منزوی من رواد الشعر الحر فی اللغه العربیه والفارسیه ویتمثل التجدید فی لغتهما الشعریه باجزاءها المختلفه. فهذه الدراسه تهدف إلی معالجه ومقارنه جمالیات اللغه الشعریه عندهما معتمده علی المنهج الوصفی- التحلیلی، ومن اهمها: ظاهره التکرار فی شعر الخال بعد خلق الموسیقی یخدم المعنی ویوکده ومنزوی یستعمله لخلق الموسیقی اکثر من الإعتناء بالمعنی، فی استعمال الضمیر الذاتی یستخدم الخال ضمیر الجمع لإلتزامه بامور مجتمعه ومنزوی یستخدمه مفردا للتعبیر عن عواطفه، وعند دراسه الحقول الدلالی فی شعرهما تتبین العلاقات الوثیقه بین المفردات والصوره الکلیه فی القصیده، والخال اتی بالمفارقه التصویریه لتطور لغته والمفارقه فی تصاویره تعبر عن امله وخیبته تجاه قومه وعند منزوی هذا الفن یتمثل فی الحب وفی خوفه ورجاءه إزاء المعشوق، یتجسد الإنزیاح الإستبدالی فی شعر الخال کثیرا ویودی هذا إلی التعقید فی شعره وتمنح هذه الظاهره شعر منزوی اکثر جمالا وروعه، منزوی یتمکن من إمتزاج الحواس المختلفه ووالخال یمتزج الحواس بالامور الإنتزاعیه، من میزات البارزه فی لغه الخال الشعریه کثره الصوره المنتزعه من الاسطوره التی تمنح شعره صوره کلیه تستوعب الشعر واجزاءه وهو فی هذا الفن افضل من منزوی.

    کلید واژگان: الشعر الحر, اللغه الشعریه, ادب المقارن, صوره الشعر}
    Abdolali Alebuye Langaroodi *, Ebrahim Nategh

    In the contemporary era, the language of poems is transformed from a tool of expression to a language for innovation with its idiosyncratic framework, and aims at clarifying the relationship of a poet with the surrounding world and her attitude concerning the phenomena. The language of poems comprises the words, their combinations, and literal figures of speech. Furthermore, with the aim of being in coordination with the contemporary conditions of the society, the language of the poems is transformed followed by the attempts the poets have made in revolving their language in this respect. Yousef-Al-Khal and Hossain Monzavi are among the poets of modernist poetry in Arabic and Persian, throughout the poems of whom, the modernity traits in different language are explicitly exposed. This article is an attempt to assess and compare the two poets’ languages of poetry aesthetically via conducting a descriptive-analytic methodology which addressed the most important elements in this respect. For instance; repetition in Al-Khala’s poems, in addition to creating a kind of rhythm, is utilized to focus upon the meanings, while Monzavi’s purpose is mostly creating rhythms than meaning purposes. Furthermore, Al-Khalal’s social commitment has led him to use the plural forms of speech. In contrast, Monzavi uses the single form to express his emotions. Assessing the textual implications, the close relation of the words implications and the forms of the text may be demonstrated in the poems of both. The visual irony in the Al-Khalal’s poems has caused the literal development and complexity, while this figure of speech has improved Monzavi’s poems aesthetically. Monzavi managed to combine various senses and then their implications are linked to abstract conceptions. One of the most outstanding specifications of Al-Khalal’s poetic language that makes him more prominent than Monzavi is the salience of the forms derived from icons which encompasses all elements of his poems.

    Keywords: modern poetry, the language of poem, Comparative Literature, the figure of speech}
  • مریم علی یاری*، امین مقدسی

    تصویر که یکی از ارکان چهارگانه شعر در نقد ادبی به شمار می رود، یک ساختار زبانی است که شاعر با بهره گیری از آن به معانی انتزاعی، افکار و حالات پیچیده درونی خود تجسم می بخشد. این مفهوم چه در نقد قدیم که صور خیال را عنصر اساسی در شکل گیری تصویر می داند وچه در نقد جدید که همه ابزارهای بیانی و هنجارشکنی های زبانی را در بر می گیرد، نقش برجسته ای در بیان تجربه شعری شاعر دارد. محمد القیسی، سراسر عمر خویش را در تبعید سپری نموده وهمواره با رنج تبعید، اندوه فلسطین را به تصویر کشیده است. طی کاوش به عمل آمده تجربه تلخ زندگی شاعر، حزن را به عنصری ثابت وجدایی ناپذیر در اشعار وی تبدیل کرد به گونه ای که آهنگ پایدار حزن در اشعار وی، سبب نامگذاری او به الشاعر الحزین (شاعر اندوهگین) گردیده است. نظر به اینکه موضوع فلسطین به عنوان یک مسیله اجتماعی محوری در آثار ادبای عرب بازتاب یافته است، تحلیل تصویر در نحوه بازنمایی مسیله فلسطین، نقش اساسی دارد. از سوی دیگر حزن یکی از گرایش های مهم در شعر معاصر عربی است. لذا واکاوی حزن در اشعار محمد القیسی موضوعی است که به روش توصیفی-تحلیلی، وبا رویکرد نشانه شناسی وتحلیل آماری در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد با این هدف که چگونگی بازنمایی رنج واندوه فلسطین به عنوان پاره تن جهان اسلام، در شعر قیسی، شاعر مقاومت فلسطین را کشف و رمزگشایی نماید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که قیسی در تجسم بخشیدن به تجربه حزن انگیز خود، از تکنیک استعاره و تشبیه بهره می گیرد ودو تصویر متفاوت از حزن را پیش روی مخاطب قرار می دهد؛ حزن مثبت، که حزن حقیقی ومقدس شاعر است وحزن منفی، که مجازی، ناپایدار است. این تعارض در بازنمایی حزن، بیانگر این است که شاعر در تجربه شعری خود دچار نوعی کشمکش درونی است که ناشی از تعارض میان آرمان و واقعیت شاعر است.

    کلید واژگان: بلاغت, شعر معاصر, تصویرپردازی, حزن, محمد القیسی}
    Maryam Aliyari *, Abolhasan Amin Moghadasi

    The image, which is one of the four pillars of poetry in literary criticism, is a linguistic structure that the poet uses it to visualize his abstract thoughts and complex modes.This concept plays a prominent role in the resurrection of the word, both in the old literary criticism, which considers imaginary forms as an essential element in its formation, and in the new literary criticism, which includes all means of expression and breaking the linguistic norms. Mohmmad Al-Qaisi has spent his entire life in exile and he has always imaged the sorrow of Palestine through the suffering and exile and displacement.According to the investigation, the bitter experience of Qaisi’s life made sorrow as a steady and unseparable element in Qaisi’s poetry. As a result of enduring song of sorrow in his poems,he was named “sorrow full poet” Considering that the issue of Palestine is reflected as a central social issue in Arab literary works, image analysis plays an essential role in the representation of the issue of Palestine.On the other hand, sadness is one of the important trends in contemporary Arabic poetry so the representation of sorrow in the Qaisi’s poetry is an issue on which study by descriptive and analytical and Semiotics and statistical analysis approach in this research to discovering and decoding how represent the suffering and sorrow of Palestine as a part of the Islamic world,in Qaisi's poetry,the resistance poet of Palestine.The results suggest that Qaisi use the technique of metaphor and simile in visualizing his sad experience.he presents two different and contradictory images of sorrow that have a same origin. This conflict in the representation of sorrow indicates that the poet suffers from a kind of internal conflict In his poetic experience that arises from the conflict between the ideal and the reality of the poet.

    Keywords: Rhetoric, Modern Poetry, image, Sorrow, Mohmmad Al-Qaisi}
  • رحمان زارع*، غلامرضا کافی

    شعر فارسی یکی از سیاسی ترین دوران خود را در روزگار معاصر تجربه کرده است و فرانمود شخصیت های سیاسی مثبت یا منفی از مهم ترین دست مایه های شعر این عهد به حساب می آید. در این میان میرزا کوچک خان جنگلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که به او و جنبشی که تحت عنوان نهضت جنگل به راه انداخت، نگاه دوگانه ای شده است؛ تا آنجا که او را از مقام معصوم و قدیس تا دزد و راهزن و یاغی توصیف کرده اند. اینک مقاله حاضر، نگاه به این شخصیت سیاسی را در شعر سه دوره مجزا، یعنی عهد قاجار، دوره پهلوی و عصر انقلاب اسلامی بررسی کرده است. یافته ها نشان می دهد که بیشتر آثار، نگاه مثبت از قبیل وطن پرست، آزادی خواه، عدالت طلب، قدیس و شهید به او دارند؛ اما در مواردی که احتمالا تحت تاثیر فضای سیاسی و حب و بغض های حزبی و برپایه القایات نفوذی های اجنبی پدید آمده اند، او را با تعابیر منفی توصیف کرده اند. از میان شاعران بسیاری که درباره این جریان شعر سروده اند، اسماعیل دهقان و جعفر کوش آبادی را می توان شاعر نهضت جنگل نامید.

    کلید واژگان: نهضت جنگل, میرزا کوچک خان, شعر معاصر, جعفر کوش آبادی}
    Rahman Zare *, Gholamreza Kafi
    Introduction

    Persian poetry has experienced one of its most critical political eras in the contemporary history and the representation of positive and negative images of political figures is among the most significant achievements of the modern poetry. In this regard, Mirza Kuchak Khan Jangali is of particular importance, since he started a movement called The Jungle Movement and there are two distinct attitudes regarding him in a way that he’s been described either as a saint or bandit and rebel. The present research seeks to study the different attitudes regarding this political figure in the poetry of three distinct eras including Qajar era, Pahlavi era and Islamic Revolution era. The findings indicate that in most of the works, he has been depicted as a patriot, liberal, justice seeker, saint and martyr. However, the works influenced by political atmosphere, factional likes and dislikes and also inspired by foreign infiltrators described him negatively. Among many poets composing poetry regarding this movement, we can refer to Ismail Dehghan and Jafar Kushabadi as poets of Jungle movement.

    Methodology

    Sustainability literature has been and is one of the most effective literary genres in reflecting the political and cultural conditions prevailing in society in different eras. Literature that has risen to oppression to achieve the ideal of justice and to revolt against the tyrannical rulers to restore the rights of nations."This literature; "It encourages the struggle against and resistance to anti-liberation currents and ensures the liberation, growth and prosperity of human societies." (Shukri, 1987: 11) One of the periods of Iranian sustainability literature is the period that covers from the constitutional movement to the era of the Islamic Revolution. Nowadays, we are witnessing the emergence of popular movements in the corners of the country, which are mostly based on the two axes of xenophobia and the struggle against internal tyranny and oppression of the rulers.

    Discussion

    One of the most important popular movements after the Constitution until the Islamic Revolution is the Jungle Movement, which took place in the northern regions of the country from 1293 to 1300. This seven-year movement has a special literature, especially in the field of Persian and Gilaki poetry. In this study, we intend to examine the personality of its leader in the poetry of today.

    Conclusion

    Achieving this research shows us that the first character of the Jungle Movement, namely Mirzakoochak Khan, was quite popular and of course religious, except in terms of both the amount of poetry and the value of Mirza, the third period of the Islamic Revolution with periods. The former is very. It is different and the poetry of the forest in the Pahlavi period is small or at least less presented. Although Mirza is no different from the period of the revolution.

    Keywords: Jungle movement, Mirza Kuchak Khan, Modern poetry, Jafar Kushabadi}
  • زهرا حیاتی*

    یکی از شیوه‏های مطالعه اشعار دهه 1380، واکاوی تقابل‏های دوگانه است که بخش‏هایی از معنا را نشان می‏دهد، زیرا اگر شاعری ارزش‏گذاری تاریخی تقابل‏ها را بپذیرد، هم‏سویی خود را با باورهای کلاسیک نشان داده است و اگر آن را نقد کند، تغییرات فکری و فرهنگی را در سطح فردی یا اجتماعی نمایان ساخته است. در تحلیل تقابل‏های متن، یکی از موارد بررسی، نوع رابطه‏ای است که نویسنده یا شاعر میان دو سوی تقابل برقرار می‏کند و از این حیث، شاعران دهه 1380 نشان داده‏اند، بسیاری از زیربناهای فکری و نوع ارزش‏گذاری‏ها در نزد آنان تغییر کرده است. هفت شاعر؛ یعنی ساره دستاران، مجید رفعتی، گروس عبدالملکیان، عباس صفاری، سارا محمدی اردهالی، شهاب مقربین و حافظ موسوی، آشکارا خوب و بد دو سوی تقابل، و به عبارت بهتر وجه مثبت و منفی یا ارزش و ضدارزش طرفین تقابل را بی‏اعتبار دانسته‏اند؛ و درواقع، بی‏اعتباری ارزش/ ضدارزش‏ها را در جامعه خود نقد کرده‏اند. روش تحقیق، توصیفی است و سطح مطالعه تقابل‏ها، بیشتر واژگانی و مفهومی است. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد این شاعران، هم درباره تقابل‏های عام و شناخته شده تشکیک می‏کنند؛ هم حوزه‏های تصویری جدیدی را متناسب با زبان و زمان، برای بی‏اعتبار دانستن سویه‏های ارزشی و ضدارزشی تقابل‏ها خلق می‏کنند.

    کلید واژگان: تقابل های زبانی, تغییر گفتمان, شعر معاصر}
    Zahra Hayati*

    Persian poetry in the 2000s, like many literary and artistic texts, has hidden meaning and reason the enjoyment of discovery of which is met by the criticism process method. One of the methods of studying poems of this decade is to look at the mutual contradictions, which indicate some parts of meaning, because if a poet accepts the historical evaluation of contradictions, he shows his alignment with classic beliefs and if he criticizes it, he represents the intellectual and cultural changes in personal or social level. In analysis of text contradictions, one of the items to be studied is the type of relation that the author or poet connects between two sides of contradiction, and in this case, poets in the 2000s indicated many intellectual infrastructures and type of evaluations changed to them. Among 20 poets studied in this research, 7 poets (Sare Dastaran, Majid Rafati, Garous Abdolmalekian, Abbas Saffari, Sara Mohammadi Ardehali, Shahab Mogharrabin, and Hafez Mousavi) obviously introduced invalid the goodness and badness of two sides of contradiction; i.e. the positive and negative aspects or vice and virtue of parties to the contradiction. The research findings show that the poets in the 2000s make doubt on the known and general contradictions, and also include in their works the new visual fields suitable to the language and time for invalidating the vice and virtue aspects of contradictions.

    Keywords: Double Contradictions, 2000s poetry, modern poetry}
  • فریبا صادقی، ناهید اکبری*، سوزان جهانیان

    هر یک از آثار ادبی گویای این واقعیت هستند که هر پدیده، بنا بر جهان بینی و طرز تفکر پدید آورده اش، به جنبه ی خاصی از جریان های فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... در جامعه اشارات مستقیم یا غیرمستقیمی دارند. روشن است که تاثیر دیگران بر فرد مستلزم وجود روابط متقابل فرد با دیگران است؛ بنابراین، روان شناسی اجتماعی به عنوان علم مطالعه رفتار متقابل بین انسانها یا علم مطالعه انسانها شناخته می شود و شامل مولفه های بسیاری است ازجمله: همرنگی با جماعت (نفوذ اجتماعی)، پرخاشگری، کشش و جاذبه، متقاعدسازی، تقلید، پیشداوری و... . آن چه در این پژوهش، مورد بررسی قرار می گیرد، سروده های پروین اعتصامی است که به روش توصیفی - تحلیلی از جنبه ی «پیشداوری» به عنوان یکی از مولفه های روان شناختی اجتماعی در شخصیت های مدنظر در سروده های وی به آن نگریسته و سپس تبیین و تحلیل می شود تا به این پرسش پاسخ داده شود که پروین نسبت به پیشداوری شخصیت ها در سروده هایش چه دید و نگرشی دارد؟ نتایج حاکی از آن است که پروین با دیدی انتقادی و کوبنده به پیشداوری افراد نظر می کند.

    کلید واژگان: روانشناسی اجتماعی, پیشداوری, پروین اعتصامی, شعر معاصر}
    Fariba Sadeghi, Nahid Akbari *, Susan Jahanian

    Each literacy work shows that each phenomenon directly or indirectly refers to the specific aspect of individual, social, cultural, political, and so on streams in a society based on the worldview and thinking manner of its creator. Obviously, others’ effect on an individual needs his/her mutual relationship with them. Therefore, social psychology is known as a study of human interaction or the science of studying human beings. It includes many components of community orientation (social influence), aggression, attraction, persuasion, imitation, prejudice, etc. What studied in this research are Parvin Etesami’s poems which is viewed and then analyzed by descriptive-analytical method from the “prejudice” aspect as a social-psychological component in the mentioned personality in her poems. This is to indicate what Parvin Etesami’s view is toward prejudice of personalities in her poems? The results show that Parvin mentions people's prejudices with a critical and poignant view.

    Keywords: social psychology, prejudice, Parvin Etesami, modern poetry}
  • علی محمدی*

    قد دخل مفهوم الالتزام الاجتماعی والإنسانی بمعناه الجدید إلی الشعر الفارسی المعاصر بشکل عام، من خلال ادب الثوره الدستوریه، ویعتبر هذا المفهوم احد السمات الممیزه لشعر نیما یوشیج مقارنه بالادب الفارسی الکلاسیکی. وبتعبیر آخر، یمکن تسمیه نیما بالمعنی الدقیق والجدید للکلمه شاعرا ومفکرا إنسانیا ومجتمعیا، لان شعره ینای بجدیه وشامله عن الانا ویدخل إلی عالمی الاجتماعی والإنسانی. فی هذا البحث الذی اعتمد علی المنهج الوصفی التحلیلی وتحلیل المحتوی، تم شرح عناصر النزعه الإنسانویه وفاعلیتها فی المجال الاجتماعی فی شعر نیما. وإنکار الاستبداد والتفرد والإیمان بالاصاله الإنسانیه، والفاعلیه البشریه فی تحدید مصیره الاجتماعی والسیاسی للشخص نفسه وللآخرین، والتصور الإنسانی للطبیعه، والاتجاه نحو الرمزیه الاجتماعیه والإنسانیه تعد من اهم عناصر النزعه الإنسانویه فی قصیده نیما یوشیج، وهی تمثل النتایج التی توصل إلیه البحث الحالی.

    کلید واژگان: نیما یوشیج, الإنسانویه, الشعر الحر, الفاعلیه البشریه, الرمزیه الاجتماعیه}
    Ali Mohammadi *

    The concept of social and human commitment in the modern sense has been introduced into contemporary Persian poetry through constitutional literature and the same concept is considered as one of the ways of distinguishing Nima Yooshij's poetry from classical Persian literature. In a sense, Nima is literally a humanist and socialist poet and thinker. Because his poetry is seriously and comprehensively departing from the individuality and enters into social and human realm. There are several fundamental questions regarding this topic that form the basis of this article. 1. Is Nima a humanist and socialist poet? 2. What is the difference between Nima's poetry and classical poetry in content? 3. What are the components of humanism in Nima's poetry? In the present study, which will be done through descriptive-analytical method and content analysis of existing data, we will try to explain the components of humanism and its social role in Nima's poetry. Belief in humanism, rejection of authoritarianism, human agency in social destiny, humanistic view of nature and humanism in social and human symbolism are some of the components of humanism in Nima Yushige's poetry.

    Keywords: Nima Yoshijah, Humanism, modern poetry, Human Functionality, Social Symbolism, contemporary literature, social commitment}
  • لاله عرفانیان، مهدی نوروز*، بتول فخراسلام، فرزاد عباسی

    مطالعه و تحلیل گفتمان اعتراضی شعر معاصر به ویژه با تکیه بر شعر شاعرانی چون احمد شاملو و سیاوش کسرایی حاکی از وحدت نظام مفهومی و مضمونی اشعار ، تعهد نسبت به مردم ، جامعه و کاربرد مشترک شعر در مسیر برافراشتن ندای مردم. در تحقیق حاضر تلاش بر این است تا بر اساس رویکرد توصیفی-تحلیلی و بر پایه الگوی تحلیل گفتمان لاکلایو و موفه، ویژگی ها و وجوه اعتراضی این دو شاعر معاصر مورد واکاوی قرار گیرد. شاملو به مثابه یک شاعر نظم مستقر اجتماعی را نمی پذیرد و در تلاش برای فهم یک نظام آرمانی، هدف گذاری های سیاسی و اجتماعی اش کم کم به یک جهان بینی بسیط فلسفی و انقلابی منتهی می شود. کسرایی اما نه همچون شاعرانی چون اخوان ثالث ناامید از تغییر و دگرگونی اجتماعی است و نه همچون شاملو، دل به گزاره های فلسفی و اجتماعی خوش می کند، بلکه او شاعری متعهد و انقلابی به تمام معنا است. هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین و شناخت گفتمان های سیاسی و اجتماعی بازتاب یافته در شعر شاملو و کسرایی است. اما مهم ترین عناصر قوام بخش دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران تحلیل گفتمان لاکلایو و موفه شامل مفصل بندی، هویت، تنازع و غیریت سازی، قدرت و اسطوره سازی است. بر این اساس می توان ماحصل تحقیق را بدین گونه طبقه بندی نمود که دال مرکزی در شعر شاملو آزادی و و در شعر کسرایی مقاومت توده وار در برابر استبداد سیاسی بود. این دو شاعر با یک رویکرد تازه به مفهوم هویت، تلاش کردند تا با الگوهای غیرمردمی عصر خویش مبارزه و شکل تازه ای از غیریت سازی اجتماعی عرضه کنند. شاملو و کسرایی به عنوان دو شاعر متعهد، ضمن مخالفت با قدرت رسمی و مسلط جامعه از طریق به چالش کشیدن اسطوره سازی های کاذب حاکمیت، تلاش نمودند تا با ارجاع به آزادی خواهان و وطن دوستان ایران زمین، اسطوره های مردمی تازه ای بر پایه عشق و آزادی خلق کنند.

    کلید واژگان: شعر معاصر, اعتراض, احمد شاملو, سیاوش کسرایی, تحلیل گفتمان}
    Laleh Erfanian, Mahdi Novrooz *, BATOOL FAKHR E ESLAM, Farzad Abbasi

    The main issue in discourse analysis is the transition from explaining linguistic data to effective processes in discourse formation. The effort is on to investigate the characteristics and protest aspects of two contemporary poets, Shamlou and Kasraei, based on the descriptive-analytical approach and based on the model of Laclau and Mouffe's discourse analysis. As a poet, Shamlou does not accept the established social order, His political and social goals gradually lead to a simple philosophical and revolutionary worldview. However, Kasraei is not as disappointed with social change as poets like the Third Brotherhood, nor is he as pleased with philosophical and social propositions as Shamlou, but he is a committed poet in every sense of the word.Based on the elements involved in Laclau and Moffe's discourse theory, it can be said that Shamlou was inherently a poet incompatible with the spirit of his time. Shamlou's poetry considered all the vital elements of society to be a distorted construction of the ideological realms of political sovereignty, Therefore, protest in such a society is considered a sacred movement. On the other hand, Kasraei's allegorical and symbolic initial approach, and finally his revolutionary and guerrilla poetry, made him a supporter and encourager of a socialist and popular revolution. Based on this, the present study tries to study of Laclau and Mouffe's analysis discourse, namely articulation, identity, conflict and alienation, hegemony and mythology in the poems of these two important poets of contemporary Iranian history.

    Keywords: modern poetry, protest, Ahmad Shamlou, Siavash Kasrai, Discourse Analysis}
  • مجاهد غلامی*

    < p>نقدهایی که طی دوره پنجاه ساله رواج شعر سهراب سپهری (1359- 1307) متوجه آن شده است، یا نقدهایی اند که به قلم ناقدان و شاعران سنت گرا رفته و هدف آن ها اساسا طعن و تحقیر شعر مدرن ایران است و یا نقدهایی اند که هدف آن ها مشخصا تحلیل شعر سپهری است و با تمرکز بر آن نوشته شده است. نقدهای دسته نخست، تاریخ مصرفی داشته اند که با تثبیت شعر نو در ایران، به سرآمده. نقدهای دسته دوم در دو ساحت «نقدهای غیرنظریه مدار» و «نقدهای نظریه مدار»، قابل ارزیابی و بررسی هستند. نقدهای غیرنظریه مدار بر شعر سپهری، عمدتا متوجه این موضوعات اند: 1) فقدان تعهد در شعر سپهری؛ 2) جدولی بودن شعر سپهری؛ 3) عدم انسجام شعر سپهری. در مقابل، نقدهای نظریه مدار، کوشش های روش مندی هستند برای بیان معانی ضمنی اشعار سپهری. عیبی که بر این گونه نقدها متوجه تواند بود، عمدتا به اصول و مفروضات آن رویکرد نظری ای بازمی گردد که نقدهای مذکور بر مبنای شان صورت گرفته است. ازآنجاکه سپهری، یکی از شاعران برجسته معاصر است و چه در زمان زندگی و چه پس از درگذشت وی نگاه های گوناگون و در جاهایی نیز کاملا متضاد به شعر وی وجود داشته، جستار پیش رو به شیوه تحلیلی و توصیفی در صدد نقد نقدهای نوشته شده بر شعر این شاعر کاشانی برآمده است. ازجمله دستاوردهای این جستار آن است که به گونه شناسی نقدهای نوشته شده بر شعر سپهری پرداخته و با تحلیل آن ها نشان داده است که کدام نقدها و به چه دلایلی اعتبار پیشین خود را از دست داده و کدام نقدها همچنان حرفی برای گفتن دارند و یا می توانند داشته باشند.

    کلید واژگان: نقد نظریه مدار, سهراب سپهری, شعر مدرن, تعهد ادبی, انسجام شعری}
    Mojahed Gholami *

    Criticisms written over the last fifty years on Sohrab Sepehri’s (1928-1980) poetry, are either criticisms that basically intended to disparage modern poetry, or criticisms that intended to examine and evaluate his poetry. The critiques of the first group ended where modern poetry in Iran was prevalent enough and got acceptability. The second type of critiques is divided into two categories: 1) Theory-based critiques, 2) Non-theory-based critiques. Non-theory-based critiques often discuss lack of commitment in Sepehri’s poetry, poetry of sepehri as crossword puzzle, and lack of coherence in his poetry. On other hand, theory-based critiques are methodological attempts to express the implicit meanings of Sepehri’s poems. The disadvantage of this type of critique is related to the principles and assumptions of the theory on which these critiques are based. As Spehri is one of the leading contemporary poets and various and sometimes contradictory evaluations have been made about his poetry, this study was conducted analytically-descriptively in order to examine these criticisms of Sepehri’s poetry.

    Keywords: Theoretical criticism, Modern Poetry, Sohrab Sepehri, Literary commitment, coherence in poetry}
  • فاطمه کریمی، محمد طاهری*

    اندیشه آرمانشهری به معنای توصیف و آرزوی پیدایی جامعه ای آرمانی که در آن همه ارزش های انسانی به کمال رسیده باشد و آحاد آن در پناه اندیشه و خرد در کنار هم با مسالمت می زیند قدمتی به درازنای تاریخ دارد . چنانکه می توان مدعی شد که هدف غایی و ادعایی همه ادیان ومذاهب و فرمانروایان در طول تاریخ نیل به چنین جامعه ای بوده است. لذا شگفت انگیز نیست که این اندیشه از دیرباز مورد توجه فلاسفه و اندیشمندان جهان قرار گرفته و بزرگانی چون افلاطون و توماس مور در جهان غرب، و فارابی در جهان شرق هر یک از دیدگاه خویش مختصات آن را برشمرده اند و راه دستیابی بدان را نیز به زعم خود ترسیم کرده اند. در پژوهش حاضر اندیشه های آرمانشهری نیما یوشیج و والت ویتمن به عنوان نمایندگانی از شرق و غرب جهانی که در آستانه قرن بیستم دستخوش تحولاتی شگرف بود مورد بررسی و تطبیق قرار گرفته است.

    کلید واژگان: مدینه فاضله, آرمان شهر, نیما یوشیج, والت ویتمن, ادبیات تطبیقی}
    Fatemeh Karimi, Mohammad Taheri *

    The idea of ​​utopia is to describe and aspirate the emergence of an ideal society in which all human values ​​are fully realized, and all of which are peaceful in peace with thought and wisdom, has a long history . It can be argued that the ultimate and supposed goal of all religions and goverments in the history of achieving such a community has been. It is not surprising, therefore, that this idea has long been considered by philosophers and thinkers of the world, and the great figures such as Plato and Thomas Moore in the Western world and Farabi in the Eastt have identified each of their points of view as their coordinates. In the present study, the ideals of Nima Yushi and Walt Whitman, as representatives of the East and West of the World, which have undergone tremendous developments at the turn of the twentieth century, have been studied and adapted.

    Keywords: Utopia, Nima yoshij, Walt Whitman, Comparative literature, Modern Poetry}
  • سمیرا شفیعی، مرضیه رضایی، شهرام کارگر*

    در میان روش‌های متنوعی که به تحلیل انتقادی گفتمان می‌پردازد، روش نورمن فرکلاف با تاکید بر سه روش توصیف، تفسیر و تبیین، از توان بالایی برای بررسی ادبیات فارسی برخوردار است. در قسمت توصیف، از مجموعه ویژگی‌های صوری مانند واژگان، دستور و ساخت‌های متنی صحبت می‌شود. در تفسیر، بر محتویات متن و دانش زمینه مفسر تکیه می‌شود و در تبیین نیز می‌توان به توصیف گفتمان به عنوان بخشی از یک فرایند اجتماعی نگریست. در مقاله حاضر، نگارندگان با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و تحلیل گفتمانی اندیشه‌های سیاسی بهار در شعر دماوندیه با تکیه بر نظریه یادشده پرداختند. نتایج حاکی است بهار در حوزه توصیف، با تاکید بر دو نوع واژگان مثبت و منفی، افراد و نهادهای عصر خود را این‌گونه طبقه‌بندی می‌کند: انسان مبارز، دستگاه مستبد حاکم، مردم تحت ظلم، مردم بی‌تفاوت نسبت به ظلم و شاعر. در حوزه تفسیر نیز بر پنج مبنای اندیشگانی چون دینی، حزبی، مشروطه‌خواهی، ناسیونالیسم و ضداستعماری تاکید می‌نماید و در حوزه تبیین با برشمردن صفات دماوند به عنوان نمادی از انسان نستوه مبارز، سعی دارد بر مساله آزادی‌خواهی و مبارزه‌طلبی تاکید کند.

    کلید واژگان: دماوندیه بهار, فرکلاف, تحلیل گفتمانی, شعر معاصر}
    samira shafiee, shahram kargar*

    Discourse Analysis is an interdisciplinary approach with linguistic routs. The main purpose of discourse analysis is to obtain a new method in studying texts, media, cultures, sciences, policy, society and other similar cases, thus discourse analysis is a kind of research methodology which is used in different fields such as policy and media. in order to distinguish the applied meaning of text or discourse. Within the variable methods devoted to critical analysis of discourses, the Norman Fairclough methodology emphasizing three methods of description, interpretation and explanation, is unique in its kind and functionally contains a high power of study in Persian literature discourses. In the description section, a set of nominal features such as words, grammar and textual structures are included, in Fairclough opinion, it is impossible to achieve the society foundation by only relying on nominal features of the taxt. About interpretation, study of the text are content and the interpreter basic knowledge accounted as the interpretation principles and in explanation of discourse, its description could be seen as a part of a social process. In the present article, regarding to lack of research background authors have worked on study and analysis of Bahar political nations in Damavandie poem lying on the above theory by descriptive-analytical methodology the results indicate that emphasizing on 2 types of positive and negative words, Bahar describe this contemporary people and institutions as follows: fighter man, autocratic dominant system, oppressed people, indifferent people to injustice and poet. In the field of interpretation the affirmed on five basis such as religious, party, constitutionalism, nationalism and anti colonial, besides in the field of explanation try to focus on liberalism and defiance Damavand characteristics as a symbol of brave and fighter man.

    Keywords: Bahar`s Damavandie, Fairclough, Discourse Analysis, modern poetry}
  • هادی حیدری نیا*، عالیه مهرابی

    شعر در پی رسیدن به زیباترین نوع سخن است و شاعر از تمام ظرفیت های زبانی و موسیقیایی و بلاغی بهره می برد تا سخن خود را از منظر زیبایی شناسی به اوج برساند. زیبایی شناسی شعر در دو ساحت بیرونی، شامل زبان، موسیقی، تخیل و ساحت درونی شامل محتوا ، عاطفه و اندیشه بررسی می شود. در این میان نقش هر یک از عناصر متن در زیبایی شناسی اثر می تواند مورد توجه قرار گیرد چرا که در یک متن، تمامی اجزا و بخش ها و عناصر مختلف آن در خلق زیبایی اثر نقش آفرینند. صفتها نیز در شعر علاوه بر نقش دستوری و نحوی خود، بار عاطفی و گفتمانی و بلاغی را در جهت زیبایی اثر به دوش می-کشند پس می توان به صفت ها در یک قطعه ادبی و شعر، با توجه به نقشی که ایفا می کنند، نام هنرسازه را نهاد که به تمام عناصر شعری که در جمال شناسی متن موثرند اطلاق می شود. روش این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی است که مطالب آن از طریق کتابخانه ای جمع آوری شده است. نتایچ این تحقیق نشان می دهد خلاقیت شاعر در کاربرد صفت علاوه بر ایجاد موسیقی معنوی در شعر نو، می تواند تاثیر فراوانی در ایجاد فضای احساسی و عاطفی شعر نیز داشته باشد. همچنین با توجه به بسامد بالای میزان بهره گیری شاعران از صفت در شعر نو برای تقویت موسیقی درونی و معنوی، در کنار استفاده ایشان از شگرد ترکیب سازی و خلق صفت های مرکب ؛ بر طراوت و پویایی زبان شعری آنها در مقایسه با شعر سنتی افزوده شده است.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, هنرسازه, شعرنو, صفت, دستور}
    Hadi Heidarinia *, Aliye Mehrabi

    Poetry seeks to achieve the most beautiful kind of speech and poet uses all his linguistic, musical, and eloquent abilities to elevate his speech from the aesthetics point of view. The aesthetics of poetry is examined in two aspects. External aspect including language, music, imagination, and internal aspect including content, emotion, and thought. In the Meanwhile, the role of each text''s element in the aesthetics of the work can be noticed because in one text all its components and different elements have a role in the creation of work''s beauty. Adjectives in poetry, in addition to their grammatical and syntactic roles, also have emotional, discursive, and eloquent meaning in direction of work''s beauty. Therefore, adjectives in literary piece or poetry, according to the role they have, can be named as device which applies to all the elements of poetry that are effective in the aesthetics of the text. The results of this study show that the poet''s creativity in using adjective, in addition to creating spiritual music in the modern poetry, can have a great effect on the creation of emotional atmosphere of modern poetry., due to the high frequency of poets'' use of adjectives in new poetry to strengthen internal and spiritual music, in addition to their use of the technique of creating compound adjectives; on the freshness and dynamism of their poetic language in comparison with poetry Traditional has been added. Adjectives play an important role in the field of imagination

    Keywords: aesthetics, Device, modern poetry, adjective, Grammer}
  • رضا قنبری عبدالملکی*
    جامعه ایرانی در عصر مشروطه وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شد که در خلال آن با گذار از عصر سنت به تدریج پا به دوران تجدد یا مدرنیسم نهاد. روشنفکران ایرانی در عصر مورد بحث، تحت تاثیر اندیشه تجدد، تلاش کردند تا زمینه را برای مدرن کردن جامعه ایران فراهم کنند. در این میان، لاهوتی به شدت تحت تاثیر جهان بینی مدرن و پدیده مدرنیسم بود. از این جهت، جستار حاضر در پی پاسخ گویی به این سوال مهم است که آیا عناصر و مولفه هایی از مدرنیته را در جهان بینی لاهوتی می توان یافت؟ و اگر یافت شود، چه عناصری از این تفکر به ذهن و زبان لاهوتی رسوخ کرده است؟ در میان شعرای عصر مشروطه، نمودهای تماس فکری لاهوتی با «غرب» روشن و آشکار است و بنابراین، محتمل است که عناصر مهمی از پدیده مدرنیسم در اندیشه او وجود داشته باشد. روش پژوهش پیش رو، توصیفی- تحلیلی است و نگارنده با جمع آوری اطلاعات از طریق دیوان لاهوتی و سایر منابع کتابخانه ای، تلاش کرده است تا به نقد و تحلیل مبانی مدرنیسم و مولفه های آن در اندیشه لاهوتی بپردازد.
    کلید واژگان: لاهوتی, مشروطیت, مدرنیسم, روشنفکری, شعر معاصر}
    Reza Ghanbari Abdolmaleki *
    Iranian society entered a new phase in its history during the constitutional era. During this period, the Iranian society passed through the traditional era and gradually entered the era of modernity. Influenced by the idea of modernity, Iranian intellectuals in this era tried to pave the way for modernizing the Iranian society. Among these intellectuals, Lahouti was also strongly influenced by the phenomenon of modernism. For this purpose, the present article  attempst to answer these important questions: Can the elements of modernity be found in Lahouti's viewpoint? And if found, what elements of modernist thought have entered the mind of Lahouti? Among the poets of the constitutional era, the manifestations of Lahouti's theological contact with the "West" are clear and obvious. Therfore, it is likely that there are significant elements of the phenomenon of modernism in his thought. The method of this research is descriptive-analytical. The research data were collected from Lahouti's poems. The author has tried to criticize and analyze the foundations of modernism in Lahouti's thought.
    Keywords: Lahouti, constitutionalism, modernism, Intellectualism, Modern Poetry}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال