به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Nonverbal Communication » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Nonverbal Communication» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مسعود باوان بوری*، عبدالاحد غیبی، خلیل بروینی، مهین حاجی زاده

    تم دمج العلامات علی نطاق واسع فی حیاه الإنسان کاداه مهمه لنقل الرسایل والمعنی. فیما یتعلق بهذا، حاول علم السیمیاییه ان یصف موقف العلامات فی حیاه الإنسان الیومیه خلال فک رموز العلامات فی الظواهر المختلفه. لإبراهیم نصرالله اعمال رایعه حصدت العدید من الجوایز فی مهرجانات مرموقه. روایه حرب الکلب الثانیه من اعماله التی حازت علی جایزه بوکر باللغه العربیه، مما یبرز الحاجه إلی البحث عنها. حاولت الدراسه الحالیه دراسه هذه الروایه باستخدام الطریقه السیمیاییه من اجل فهم هذه الروایه بشکل افضل، وتحدید وتصنیف الادوات والقنوات التی استخدمها الکاتب لروایه السلوکیات غیر اللفظیه لشخصیاته. تظهر نتایج البحث ان إبراهیم نصرالله فی هذه الروایه الفانتازیه، التی تحمل موضوعا ملییا بالخوف والقلق، قد استخدم حقول دلالیه مرتبطه مثل الغضب والقلق والخوف والمفاجاه فی مواقف مختلفه. کما ان له قدره خاصه علی وصف الشخصیات والمشاهد، وباستخدام عناصر مختلفه، یخلق جوا من الخوف والقلق للقاری، مما یفاجیه باحداث مختلفه. توضح دراسه نص الروایه ان المولف قد استخدم ما مجموعه 135 علامه غیر لفظیه فی هذه الروایه، والتی تحتوی وظیفه الاستبدال علی معظم الوظایف وقد تم استخدام وظیفه التاکید 3 مرات فقط. وتشیر النتایج إلی ان السلوکیات الصوتیه تلعب الدور الاهم فی إیصال معانی العلامات غیر اللفظیه. استخدم نصرالله الحقول الدلالیه ذات الصله فی مواقف مختلفه. الغضب، وبالتالی، الصراخ هو احد اکثر المواضیع المستخدمه فی هذه الروایه وضوحا. یسبب خوف الناس وقلقهم من کونهم مثل بعضهم البعض فی الشعور بالکراهیه. بالإضافه إلی ذلک، حب راشد لزوجته خالد. فی المشاهد المختلفه للروایه، یلعب التفکیر ایضا دورا لا یمکن الاستغناء عنه. المفاجاه هی موضوع آخر شایع الاستخدام فی هذه الروایه لان جو الروایه جعل هذا امرا لا مفر منه. بشکل عام، یمکن الاعتراف بان نصرالله یمتلک إتقانا خاصا فی جذب الجمهور لقراءه الروایه. ایضا لإبراهیم نصرالله قدره خاصه فی توصیف الاشخاص والمشاهد؛ خلق نصرالله باستخدام عناصر مختلفه، جوا مرعبا من القلق والتوتر للقاری، مما یفاجی القاری باحداث مختلفه.

    کلید واژگان: السردانیه العربیه, السیمیائیه, العلامه, فیلهم وونت, التواصل غیراللفظی, إبراهیم نصرالله, حرب الکلب الثانیه}
    Masoud Bavanpouri*, Abdolahad Gheibi, Khalil Parvini, Mahin Hajizadeh

    Signs are important tool for conveying messages and consequently meaning in a wide range of dimensions in human life. Semiotics, by deciphering the signs in various phenomena, has has contributed to the explaination and identification of signs in human life. Ebrahim Nasrollah has written numerous literary works which have been warmly received in prestigious festivals and falls. For instance, the writer has won the Arab Poker Prize for Harb al-Kalb al-Thaniyah. This study draws on semiotics in order to examine the representation and classification of non-verbal behavior in this novel. In this fantasy novel, which deals with fear and anxiety, the writer has used semantic fields related to anger, anxiety, fear and surprise. The author has also a special ability in characterization and staging as he uses various elements to create a terrifying and anxious atmosphere.  It is observed that the author has used 135 non-verbal cues in this novel, with replacement and emphasis respectively as the most and least frequent ones. The results indicate that the speaker plays the most important role in conveying the meanings of non-verbal cues. The novelist has used different semantic domains in various situations. Anger and, consequently, shouting is one of the most prominent themes used in this novel. The fear and anxiety about being like each other fills people with hatred. In addition to these cases, Rashid's love for his wife is an insatiable one. In different parts of the story, thinking also has an imprtant role. Surprise is the other element that permeates the novel. It is observed that Nasrallah has a special capabiltity in inviting the audience to read the novel given his ability in characterization and staging.

    Keywords: Semiotics, Signs, Wilhelm Wunt, Nonverbal Communication, Ibrahim Nasrullah, Harb ul-Kalb el-Thaniya}
  • مسعود باوان پوری، عبدالاحد غیبی*، خلیل پروینی، مهین حاجی زاده

    زبان بدن یکی از مولفه های مهم شاخه هایی چون: فلسفه و روان شناسی است که به ادبیات داستانی و حتی ادبیات منظوم راه یافته است و دارای کارکردهای معنایی و نشانه شناسی است که نقش مهمی در شکل گیری و تقویت عناصر داستانی دارند. ربعی المدهون، نویسنده فلسطینی الاصل، برنده جایزه معتبر پوکر عربی در سال 2016 م است که در رمان خویش، در کنار استفاده از گفتار، از حالات مختلف زبان بدن و نشانه های غیرکلامی بهره برده است. جستار حاضر کوشیده است با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر رویکرد نشانه شناسی، به بررسی عناصر ارتباط غیرکلامی و تبیین کارکرد آنها در فهم کلام و کمک به شخصیت پردازی در این رمان بپردازد. نتایج بیانگر آن است که المدهون در مجموع از 145 نشانه غیرکلامی بهره برده که 130 مورد از آن دارای کارکرد جانشینی، 14 مورد تکمیلی و 1 مورد کنترلی بوده و بیشتر در قالب پیرازبان نمود یافته است. همچنین وی در رمانی کم حجم، مضامینی مانند: اضطراب، ناراحتی، شادی، علاقه، تفکر و تعجب را در کنار هم قرار داده است. المدهون سعی داشته با استفاده از عناصر غیرکلامی به شخصیت پردازی بپردازد؛ به عنوان نمونه وی با استفاده از این عناصر، جولی را شخصیتی مهربان و دلسوز نسبت به مادرش توصیف کرده است که علاقه فراوانی به سرزمین عکا دارد. محمود دهمان شخصیتی مقاوم است که به مبارزه با رژیم اشغالگر قدس پرداخته است.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, ارتباط غیرکلامی, زبان بدن, ربعی المدهون, رمان مصائر کونشرتو الهولوکوست والنکبه}
    Masoud Bavanpouri, Abdolahad Gheibi*, Abdolahad Gheibi, Mahin Hajizadeh

    Body language (body language) is one of the important components of branches such as philosophy and psychology that has found its way into fiction and even poetic literature and has semantic and semiotic functions that play an important role in shaping and strengthening fictional elements. Palestinian-born author Rabi al-Madhoon is the winner of the prestigious 2016 Arabic Poker Award, which uses a variety of body language and nonverbal cues in his novel, in addition to the use of speech. The present article has tried to study the elements of non-verbal communication and explain their function in understanding the word and help characterization in this novel by using the semiotic method. The results show that Al-Madhoon has used a total of 145 non-verbal cues, of which 130 have a substitution function, 14 complementary and 1 control, and are mostly expressed in the form of parazban. He also combines themes such as anxiety, sadness, happiness, interest, thinking and surprise in a small novel. Al-Mahdoon has tried to characterize using non-verbal elements; As an example, he uses these elements to describe Julie as a kind and compassionate person to her mother who has a strong interest in the land of Acre. Mahmoud Dehman is a resilient figure who has fought against the occupying regime in Jerusalem.

    Keywords: Semiotics, Nonverbal Communication, Body Language, Raba'ial-Madhoun, Masaeer Konaherto AlHolokost Valnakba}
  • فروزان شهرکی، عبدالباسط عرب یوسف آبادی*، علی اصغر حبیبی

    از آن جا که بخش گسترده ای از ارتباط انسان ها به وسیله ی ارتباطات غیرکلامی پدید می آید، لذا می توان به این نوع ارتباط به عنوان یک نشانه نگریست و مناسبات دال و مدلول های آن را بررسی نمود. در متون داستانی گستره ی وسیعی از ارتباطات غیرکلامی (دال مرکزی) با همنشینی در کنار دال های شناور معناساز، متضمن مدلول هایی متناسب با بافت ارتباط است. در پژوهش حاضر تلاش می شود با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، همنشینی دال و مدلول در ارتباطات غیرکلامی رمان «ایام معه» (1960م) از کولیت الخوری (1931م) مورد بررسی قرارگیرد. بخشی از نتایج نشان می دهد در روابط میان فردی شخصیت های داستان -به ویژه شخصیت های زنانه- دال های غیرکلامی مرتبط با دلالت های چهره از بسامد بالایی  برخوردار است. این میزان از بسامد نشان دهنده ی این حقیقت است که زنان به ویژه در جامعه های مردسالار، از گفتارهای قطعی می پرهیزند و در گفتار اغلب آن ها نوعی تعریض وجود دارد. دلیل این روش ارتباط از موقعیت متزلزلشان در اجتماع مردسالار نشات گرفته است. همچنین مدلول های ارتباطات غیرکلامی در این اثر بیشتر در دایره ی مفاهیم مثبتی قرار می گیرد که خلاصه ی آن، رضایت از گذشته، شادی در حال و امید به آینده است؛ این ویژگی با روحیات شخصیت های زنانه ی داستان و تیپ شخصیتی آن ها که بیشتر تاییدگر و صلح جو هستند، هم خوانی دارد.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, دال, مدلول, ارتباطات غیرکلامی, ایام معه, کولیت الخوری}
    Foroozan Shahraki, Abdolbaset Arab Yusofabady *, AliAsghar Habibi
    Introduction

    Semiotics, also called semiology, is the study of signs and sign-using behavior. It was defined by one of its founders, the Swiss linguist Ferdinand de Saussure, as the study of “the life of signs within society.” Although the word was used in this sense in the 17th century by the English philosopher John Locke, the idea of semiotics as an interdisciplinary field of study emerged only in the late 19th and early 20th centuries with the independent works of Saussure and the American philosopher Charles Sanders Peirce. Saussure treated language as a sign-system, and his work in linguistics supplied the concepts and methods that semioticians applied to sign-systems other than language. One such basic semiotic concept is Saussure’s distinction between the two inseparable components of a sign, namely the signifier, which is linguistically a set of speech sounds or marks on a page, and the signified, which is the concept or idea behind the sign. Saussure also distinguished parole, or actual individual utterances, from langue, the underlying system of conventions that makes such utterances understandable. It is this underlying langue that most interests semioticians. The interest in the structure behind the use of particular signs linked semiotics with the methods of structuralism, which sought to analyze such relations. Saussure’s theories are, thus, also considered to be fundamental to structuralism (especially structural linguistics) and poststructuralism. The relationship between language and emotions can be viewed from two viewpoints. First, language, in a broad sense, can be viewed as being emotive. Taking this view, it is commonly assumed that people, at least on occasions, have emotions, and that being emotional gains its own agency, impacting the communicative situation in a variety of ways. This can also take place extralinguistically (e.g. by facial expressions, body postures, proximity, and the like), in terms of suprasegmentational and prosodic features, and in terms of linguistic forms. In this view, language and emotion are two concurrent, parallel systems in use, and their relationship is due to the impacts of emotions on the performance of the language. Both of them share their functionality in the communicative process among people. If language is conceived of as merely representing the world of emotions and/or people's conceptualizations and understandings of the emotions, it offers an immediate access. Language, in this view, is transparent. However, if it is conceived of in one or another way as contributing to how emotions are understood, or even, to what emotions are, the relationship is not direct but mediated. As far as the narrative literature is concerned, the earliest philological studies of gesture show a strong interest in cultural history. They complemented contemporary writings in folklore, folk psychology and comparative linguistics that attempted to take the inventory of the gestures in various cultures, in particular those of the Greeks and Romans and of the European Middle Ages.

    Methodology

    For any interaction with another person, we communicate with each other primarily through nonverbal channels. This occurs through multiple channels and is both strategic and non-strategic.  This includes body language, voice tone, clothing and adornments, the environment, timing, and touch. For nonverbal communication, a single element such as choosing where to sit during a negotiation or meeting or perhaps a hand gesture can be viewed as having a minimal importance on the overall impact of the situation.

    Results and Discussion

    Personality is the manifestation of thoughts, feelings, and behaviors that make a person unique. It is believed that personality arises from within the individual and remains fairly consistent throughout life. While there are many different definitions of personality, most scholars focus on the pattern of behaviors and characteristics that can help to predict and explain a person's behavior. Traits and patterns of thought and emotion play important roles along with fundamental characteristics of personality. The major characteristics are as follows:   a) Consistency: There is generally a recognizable order and regularity to behaviors. Essentially, people act in the same ways or similar ways in a variety of situations.   b) Psychological and physiological features: Personality is a psychological construct, but research suggests that it is also influenced by biological processes and needs.   c) Behaviors and actions: Personality not only influences how we move and respond to our environment, but it also causes us to act in certain ways.   d) Multiple expressions: Personality is displayed in more than just behavior. It can also be seen in our thoughts, feelings, close relationships, and other social interactions.   In the mentioned novel, there are several examples of cultural and social issues related to women that show an instrumental view of women. The social rights of women in this novel are not equal to those of men, and they are victims of what the patriarchal society figured out for them. Much of the behavior of the female characters in this novel arises from and is influenced by the cultural atmosphere of the society a few decades ago, whose cultural and social characteristics are revealed through what the society expect from women's behaviors, relationships and beliefs. The different women in this novel are the product of the world, i.e., thinking, culture, and upbringing of patriarchal societies. They have experienced emotions that are often formed under certain coercive conditions, and, in this novel, they move from tradition to modernity.  They must both play the role of the beloved as a delicate creature and satisfy the opposite sex in the community and protecting their chastity and innocence in an atmosphere full of inequality as well as hidden verbal and physical violence. In this situation where the woman is still recognized as a veiled being, she is deprives of the possibility of direct communication with others. So, it makes the non-verbal communication of women more highlighted in the novel.

    Conclusion

    The following table shows the presence of non-verbal connotations in the novel Ayyām maʻah:   total head hand position face   757 40 71 138 508 frequency Ayyām maʻah 100% 5% 10% 18% 67% percentage   The relationship of the story characters to the feminine characters' non-verbal face-related signs has a high frequency.  This indicates the importance of body language is in the relationships of the characters in the story. The high frequency of facial expressions in the novel is due to the fact that, in the non-verbal communication of the novel characters especially when the parties are women, facial expressions that include lip and mouth movements and eye gestures are more usable and visible. They are one of the main channels of messaging through which a huge amount of information is transmitted to the addressee in a relatively short time in the form of looks, laughter, crying and kissing. Regarding the importance of eye gestures in the non-verbal communication of the characters of the novel, it should be noted that the eye is the instance of the face and participates in revealing the hidden secrets of the person with other parts of the face. This is evident throughout the story and in the interpersonal relationships of the female characters, especially "Reem". Also, the non-verbal communication modules in the book contain more positive concepts to express satisfaction with the past, present happiness and hope for the future. This mood of the female characters in the story and their mostly confirmatory and peaceful personality are appropriate.

    Keywords: Semiotics, Sign, Nonverbal communication, Ayyām maʻah, Colette Al-Khoury}
  • سید محمود میرزایی الحسینی، طیبه فتحی ایرانشاهی، مسعود باوان پوری*

    بررسی متون مختلف از منظر ارتباطات غیرکلامی، که زنجیرهایی از نشانه های گسترده است، می تواند به خوانشی تازه از متن منجر شده و از لایه های معنایی متعدد آن پرده برداری نماید. استفاده از نشانه ها و رمزها، به عنوان ابزاری نیرومند و موثر در تمامی ابعاد زندگی در حال افزایش روزافزون است؛ به طوری که کارکرد اصلی نشانه ها، انتقال معنا از طریق نظام پیام ها در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، در عصر بمباران نشانه ها، یکی از پرکاربردترین و موثرترین روش ها در تحلیل انواع متون و آثار ادبی و هنری، تحلیل نشانه شناسی آنها است. رمان النبطی اثر یوسف زیدان، نویسنده معاصر مصری است که بیانگر زندگی شخصی راوی داستان یعنی ماریه است و به ورود اسلام به سرزمین مصر پرداخته شده است. جستار حاضر کوشیده است با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به بررسی نشانه شناسی ارتباطات غیرکلامی در این رمان بپردازد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که نویسنده در قالب حوزه های معنایی مختلف مانند: محبت و مهربانی، ترس، شادمانی و خوشحالی، حیرت و تعجب و... از دال های مختلف برای بیان مدلول های متنوع بهره برده و بدین گونه قدرت خویش را در استفاده از ارتباطات غیرکلامی نشان داده است.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, ارتباط غیرکلامی, یوسف زیدان, النبطی, چهره}
    masoud bavan pouri*

    Examining different texts from the perspective of non-verbal communication, which are chains of wide-ranging signs, can lead to a fresh read of the text and uncover its multiple semantic layers. The use of signs and ciphers as an effective tool in all aspects of life is increasing, so that the main function of signs is the transfer of meaning through the message system. On the other hand, in the era of bombardment of signs, one of the most widely used and effective methods in analyzing various types of texts, literary and artistic works is their semiotic analysis. Al-Napati's novel is the work of Youssef Zidan, a contemporary Egyptian writer who represents the personal life of narrator Marie's story, and the introduction of Islam into the land of Egypt. The present article attempts to investigate the semantics of non-verbal communication in this novel using a descriptive-analytical method. The results of the research indicate that the author has used various indicators for different expressions such as: affection and kindness, fear, happiness, happiness, surprise, etc., and thus their power in the use of communication Non-verbal.

    Keywords: Semiotics, Nonverbal Communication, Yousef Zidan, Al-Nabati}
  • مسعود باوان پوری، عبدالاحد غیبی*، مهین حاجی زاده، خلیل پروینی

    العلامههی ظاهره ملموسه ومرییه یتم استبدالها ضمنیا بعلاقه مع ظاهره غایبه. السیمیاییه هی العلم الذی یبحث عن انواع الإشارات والإیماءات، والعوامل التی تنطوی علیها عملیه إنتاجها وتبادلها وتفسیرها، وکذلک القواعد التی تحکم العلامات. الاتصال غیر اللفظی هو احد فروع السیمیاییه التی تشمل مجموعه متنوعه من السلوکیات الحرکیه للناس بما فی ذلک من تعبیرات الوجه وحرکات الجسم والإیماءات وحرکات تنظیم المحادثه وإلخ.یحتوی هذا النوع من الاتصالات علی ست وظایف تتمثل فی الاستکمال والتفنید والتکرار والتحکم والاستبدال والتاکید. یروی الکاتب السعودی محمد حسن علوان فی روایته سیره ابن‌ عربی بمزیج من الخیال، ویستخدم عناصر غیر اللفظیه إلی جانب لغه المنطوق. تسعی هذه الدراسه إلی دراسه هذه الروایه من وجهه نظر انماط التواصل غیر اللفظی، بما فی ذلک من تعبیرات الوجه، وحالات العین، وحرکات الید، وحرکات الراس، وما إلی ذلک، متمسکا بالمنهج السیمیایی. تعود اهمیه هذه الروایه إلی حصولها علی جایزه بوکر فی عام 2017م، وکان استعراضها الدلالی ضروره رییسیه لهذه الدراسه. اظهرت النتایج بان قد استفاد علوان منالعلاماتفیروایتهمناجلتخصیصاووضعالفضاءفیالروایه. استخدمالمولفبشکلمتکررالطرقالتالیهللتعبیرعنرسالتهغیراللفظیهبترتیبالتردد: حالاتالراس، وحرکاتالید، وحالاتالوجه، وحالاتالعین، والسلوکیاتالصوتیه، وعلماللمسوالتماسوحالاتالجسم. لقد استخدمت هذه الحالات للتعبیر عن حالات، مثل: الغضب، والخوف، والقلق، والضیق، وهلم جرا. إلی جانب ذلک، تشارک وسایط واجهزه اخری ایضا فی توصیل رسایل المولف. لمعظم هذه الرسایل ایضا وظیفه استبدالیه.

    کلید واژگان: المفردات الرئیسیه: التواصل غیر اللفظی, جائزه بوکر, محمدحسن علوان, موت صغیر}
    Masoud Bavanpouri, Abdolahad Gheibi *, Mahin Hajizadeh, Khalil Parvini

    Signs are tangible and visible phenomena implied by a relationship with an absent phenomenon. Semiotics is a science that examines the types of signs, the factors involved in the process of their production, exchange, and their interpretation as well as the rules governing the signs. Non-verbal communication is one of the branches of semiotics that encompasses a variety of people's motor behaviors including facial expressions, body movements, gestures, and conversational adjustment movements. This type of communication has six functions of complementing, denying, repeating, controlling, substituting, and emphasizing. In this regard, the present study sought to examine the novel Mawton Saqiron written by Mohammed Hassan Alvan, a contemporary Saudi writer, from the point of view of non-verbal communication symptoms including facial expressions, eye states, hand and head movements, and so on. The significance of the present novel dates back to its selection as a Poker Prize in 2017, and its semantic review has been a major necessity of the present study. The results showed that scholars have benefited most from hand, face, and head posture along with their related functions. The author has used these modes to express issues such as anger, fear, anxiety, and distress. Along these, other modes and organs are also involved in delivering the author’s messages. Most of these messages also have a succession function.

    Keywords: Nonverbal Communication, Poker Prize, Mohammad Hassan Alvan, Mawton Saqiron}
  • مسعود باوان پوری، عبدالاحد غیبی*، مهین حاجی زاده، خلیل پروینی
    نشانه شناسی یکی از پژوهش های میان رشته ای است که به تحلیل نشانه ها و درک معانی نهفته در آن ها می پردازد. ارتباط غیرکلامی نیز یکی از شاخه های نشانه شناسی است که انواع رفتارهای حرکتی افراد از جمله حالات چهره، حرکت های بدن، ژست ها و حرکت های تنظیم مکالمه و... را در بر می گیرد. همچنین طرز قرار گرفتن، ایستادن، طرز لباس پوشیدن، ارتباطات چهره ای، اشارات اندامی، پیرازبان، و... نشانه های ارتباط غیرکلامی هستند که می توانند به صورت مستقل پیامی را منتقل نمایند و یا کمک کنند تا پیام های کلامی تاثیرگذارتر شوند. این نوع ارتباطات دارای شش کارکرد تکمیل کردن، تکذیب کردن، تکرار کردن، کنترل کردن، جانشینی و تاکیدی می باشد. در این راستا پژوهش حاضر درصدد است رمان الطلیانی اثر شکری المبخوت، نویسنده معاصر تونسی، را از منظر نشانه های ارتباط غیرکلامی از جمله حالات چهره، حالات چشم، چشایی و... مورد بررسی قرار دهد. این خوانش تازه از متن سبب می شود تا خواننده، پیام هایی که نویسنده از طریق عناصر غیرکلامی به وی منتقل نموده را رمزگشایی نماید. اهمیت رمان الطلیانی به انتخاب آن به عنوان جایزه پوکر در سال 2015م برمی گردد و بررسی آن از منظر نشانه شناسی ضرورت اصلی پژوهش حاضر است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که المبخوت از حالت های مختلف چهره و کارکردهای مربوط به آن، بیشترین بهره را برده است. وی از این حالت ها برای بیان مواردی مانند ترس از وقوع امری عجیب، رضایت، تمسخر و... استفاده کرده است. در کنار این موارد حالت ها و اندام های دیگری نیز در رساندن پیام های نویسنده دخیل هستند و بیشترین کارکردهای این پیام ها، کارکرد جانشینی است.
    کلید واژگان: نشانه شناسی, ارتباط غیرکلامی, شکری المبخوت, الطلیانی}
    Masoud Bavanpouri, Abdolahad Gheibi *, Mahin Hajizadeh, Khalil Parvini
    Semiotics is one of the interdisciplinary sciences that studies and analyzes the signs and the meaning behind them. Nonverbal communication is one of the branches of semiotics that encompasses a variety of people's motor behaviors including facial expressions, body movements, gestures, and conversation adjustment movements. Also, attitudes, postures, attire, facial communication, body gestures, artifacts, time, place, music, etc. are nonverbal communication symptoms that can independently convey a message or help to convey verbal messages. Become more influential. This type of communication has six functions of complementing, denying, repeating, controlling, substituting, and emphasizing. In this regard, the present study seeks to examine the work of contemporary Tunisian author Shukri Mabkhout's novel from the standpoint of nonverbal communication symptoms including facial expressions, eye states, taste and smell, objects, distance, etc. This new reading of the text makes it possible for the reader to decode the messages that the author conveyed through non-verbal elements. The importance of Al-Talani's novel goes back to its selection as a Poker Prize in 2015, and its semantic review has been a major necessity of the present study. The results indicate that al-Makhbouth has benefited the most from various facial expressions and functions and their implications. He has used these cases to express such things as fear of something strange, satisfaction, ridicule, shame and shame. Alongside these, other modes and organs are also involved in delivering the author's messages. Most of these messages also have a succession function.
    Keywords: Semiotics, Nonverbal Communication, Shukri Makhbout, Al-Taliani}
  • مرتضی محسنی*، سیداسماعیل جعفری پطرودی
    بیهقی به عنوان نویسنده ای هوشمند برای آفرینش تاریخی زنده از شگردهای گونه گونی ازجمله ارتباط غیرکلامی بهره برده است. وی برای طرح موثرتر معنا با ارتباط غیرکلامی به پیوند این شیوه با استفاده از دستمایه های بیانی از جمله کنایه پرداخته است. ارتباط غیرکلامی عبارت است از تمامی محرک های غیرکلامی در یک محیط ارتباطی که هم به وسیله ی منبع (فرستنده) و هم استفاده ی آن از محیط به وجود می آید و دارای ارزش پیامی بالقوه برای فرستنده و گیرنده است. این امر ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد و می تواند به دامنه ی وسیعی از پدیده ها اطلاق شود که حوزه ی گسترده ای را در بر می گیرد؛ از بیان چهره ای و اشاره ی اندامی تا مد و نماد های وضعیتی، از رقص و نمایش تا موسیقی و لال بازی. دراین مقاله پس از معرفی مولفه های ارتباط غیرکلامی و اهمیت نقش کنایه در این ارتباط ها به استخراج و تحلیل آن ها پرداخته شد. دستاورد پژوهش ناظر براین است که از میان مولفه های مختلف، مولفه ی اشاره و حرکت به دلیل حمایت و طرفداری از شخص مورد نظر، نفرت به علت تنزل مقام، نشان دادن قدرت و ابهت و... بالاترین بسامد و مولفه ی زمان به دلیل عجله و شتاب کم ترین بسامد را داشته است.
    کلید واژگان: تاریخ بیهقی, ارتباطات غیرکلامی, زبان تن, کنایه, اشاره}
    Smaeil Jafari Ptroudi
    Writers and poets to create a work of art of various techniques are helping; An array of traditional rhetoric that is so material that would be a beautiful text. Beihaqi as intelligent a writer to create a living history of various techniques, including nonverbal communication is used. He efficient means of nonverbal communication plan to link these practices with the subject's expression of metonymy. Nonverbal communication consists of all nonverbal stimuli in a communication environment by both the source (transmitter) and its use of the environment there and has potential value for the message sender and recipient. So nonverbal communication or message body, as happens when a person with communication channels, affect another person. This may be intentional or unintentional and can be applied to a wide range of phenomena that covers a wide area, from the expression of the face and body pointing to the fashion and status symbols, from dance and drama to play music and mute.In this Essay, after introducing the components of nonverbal communication and the importance of the role of metaphor in relation to the extraction and analysis were discussed. The researcher is that the various components , the physical appearance of the person's social status and position , preparing for work , courage and militancy , dandyism and charm ...and gesture component for supporting and in favor of the person , hate the demotion , showing the power and grandeur , and had the highest frequency .
    Keywords: Beihaqi history, nonverbal communication, body language, Metonymy}
  • مرتضی محسنی *، سید اسماعیل جعفری پطرودی
    صاحبان آثار ادبی برای بیان موثر تر افکار و اندیشه های خود از ارتباط های کلامی و غیرکلامی سود می جویند. هرچند شاعران و نویسندگان برای بیان زیبایی شناختی از زبان ادبی بهره می برند از ارتباط های غیرکلامی غافل نیستند. ارتباط های غیرکلامی تمامی محرک های غیرکلامی در یک محیط ارتباطی است که هم به وسیله منبع و هم استفاده آن از محیط به وجود می آید و دارای ارزش های پیامی بالقوه برای فرستنده و گیرنده است.
    این ارتباط شامل تمامی حرکات بدنی، مشخصه های ظاهری، خصوصیات صدا و نوع استفاده از فضا و فاصله است و اغلب از طریق بدن و به طور ناآگاهانه صورت می گیرد که وسیله مطمئنی برای انتقال پیام از شخصی به شخص دیگر نیست؛ اما واضح تر از زبان شفاهی است. در این مقاله کوشیده شد تا مصداق های ارتباط های غیرکلامی که شامل ظاهر فیزیکی، اشاره و حرکت، چهره و رفتار چشمی، فضا و بوم پایی (قلمرو جویی)، بساوایی، محیط و طبیعت اطراف و زمان می شود در داستان حسنک وزیر کاویده و به نقش آن در موثر شدن زبان بیهقی اشاره شود. دستاورد پژوهش ناظر بر این است پیام غیرکلامی «رفتار آوایی» برای بیان احساسات و هیجانات شخص عامل از جمله اعتراض، ناراحتی، تواضع و فروتنی، عدم برقراری ارتباط، تمسخر، عدم علاقه و... ، بالاترین بسامد و پیام غیرکلامی «بساوایی» به دلیل توصیف شخصیت های درباری ای که معمولا از این پیام غیرکلامی بندرت استفاده می کنند جز در موارد خشونت و درگیری، کم ترین بسامد را داشته است؛ با این که موارد هشت گانه ارتباط های غیرکلامی در منابع مربوط به حوزه آمده است، به نظر می رسد که توصیف ها و فضا سازی های بیهقی در روایی کردن متن نیز نوعی از ارتباطات غیرکلامی به شمار آید که در این منابع به آن اشاره نشده است.
    کلید واژگان: تاریخ بیهقی, حسنک وزیر, ارتباطات غیرکلامی, زبان تن}
    Morteza Mohseni *, Sayyed Esmail Jafari Petroudi
    The masters of literary works use verbal and nonverbal communication to present their thoughts and ideas more effectively. Although the poets and writers use literary language for aesthetic statement, they are not inattentive to nonverbal communication. Nonverbal communication is a collection of nonverbal stimulants in a communicational area created by both the source and this area and has potential message values for the source and receiver. This communication contains all unconscious body movements, appearances, voice specifications and the types of place and distance. Although it is not a certain medium for transmitting a message from one person to another, but it is more explicit than the oral language.
    This study attempted to analyze the samples of nonverbal communication, including physical appearance, gesture and movement, face and eye behavior, area and territoriality, tactility, environment and the nature of surroundings and period in the Hasanak the vizier’s story and endeavored to show how they made Bayhaqi’s language more effective. The results of the research show that the nonverbal message of phonetic behavior used for explaining the person’s emotions like protest, sadness, modesty, failure of communication, ridicule, lack of interest, etc. has the highest frequency and the nonverbal message of tactility, due to the description of court characters using it rarely, except for violence and contention, has the lowest frequency. In spite of mentioning the eight items of nonverbal communication in different sources of research, it seems that the Bayhaqi’s descriptions and preparation of surroundings in making a text narrative can be one of the nonverbal communication items not taken into consideration before.
    Keywords: The History of Bayhaqi, Hasanak the vizier, Nonverbal communication, Body language}
  • Mehdi B. Mehrani

    Nonverbal communication makes up most of what we use to communicate in our face to face interactions. Research findings show that in our social and interpersonal communications up to 65% of what is transmitted is conveyed non-verbally. Nonverbal communication is also important in the process of language teaching, because teachers’ nonverbal communication can create a fluctuating range of students’ engagement or disengagement in the process of teaching. In addition, a variety of teaching techniques requires extensive use of nonverbal forms of communication in language classes. Psycholinguistic studies also suggest that students can recall vocabulary and language patterns for a longer period of time if the instruction is accompanied with nonverbal signs. In this article, an overview of different types of nonverbal communication and body language is presented. The paper then discusses the meaning of commonly used hand gestures and attempts to clarify how they are normally interpreted in the Western countries. It is hoped that Iranian language teachers find this discussion useful and they can incorporate it in their classroom instruction.

    Keywords: body language, hand gestures, nonverbal communication}
  • محمدحسین نیکدار اصل، محمد هادی احمدیانی پی
    بوستان یا سعدی نامه که جهان آرمانی سعدی را به تصویر می کشد، برای مطالعات میان رشته ای ظرفیت فراوان دارد. رفتارهای غیرکلامی در فرایند ارتباط می توانند نقش های تکمیل کننده، تکذیب کننده، تکرارکننده، کنترل کننده، جانشینی و تاکیدی داشته باشند؛ البته گاهی چند نقش را با هم ایفا می کنند. برخی پژوهشگران، در بعضی موقعیت ها، ارتباطات غیر کلامی را از ارتباطات کلامی مهم تر می دانند؛ بیرد ویسل و آلبرت مهرابیان عقیده دارند که در فرایند ارتباط، 65تا93درصد انتقال معانی و منظورها از طریق رفتارهای غیر کلامی صورت می گیرد. در این مقاله، نگارندگان ارتباطات غیر کلامی را در بوستان سعدی تحلیل کرده و دریافته اند که سعدی در کاربرد ارتباطات غیرکلامی به انواع زبان های بدن، کارکردهای زبان اشیاء مانند هدیه ها و دارایی ها، لباس و جواهرات و عناصر پیرازبان چون: لحن و ضریب سخن گویی به خوبی توجه داشته؛ او همچنین با آگاهی از تاثیر این گونه از ارتباط و پیونددادن آن ها با کلام، بر رسایی بیشتر معنا در فضای نمایشی شعر خود افزوده است.
    کلید واژگان: ارتباط, ارتباط غیرکلامی, انتقال پیام, بوستان سعدی, زبان بدن}
    M. Nikdar Asl, M. Ahmadiani Pey
    Boostan or Sadiname is one of the most valuable works in Persian literature. This book that depicting sadis ideal world, has high capacity for interdisciplinary. In recent years many researchers have considerated on communication category. In a general segmentation communication can be dividing in two types: verbal and nonverbal. Nonverbal communications in relation process can contain roles like completion, deny, repetition, control, succession, and injunctive and sometimes perform many roles together. Some researchers believe the nonverbal communications that including face mode, gestures, sight and body contact, modes and lingual issues, in some situations are more important than verbal communications. They believe sometimes a smile can reveal emotions better than words. Bird whistell and Albert mehrabian , pioneers of nonverbal researches field, believe sixty five or ninthy tree percent of transferring meanings and purposes performed through nonverbal behaviors during the communication. In this article nonverbal communication analysis in sadis boostan and determined functionality and aims of nonverbal behaviors.
    Keywords: communication, nonverbal communication, body language, message transmission, boostan, sadi}
  • علی اکبر باقری خلیلی، مرضیه زلیکانی*
    زبان بدن به معنای عبور از کلام و ایجاد ارتباط از طریق عناصر غیرکلامی یا زبان خاموش است. این زبان مجموعه وسیعی از رفتارها و پدیده های اشاری و حرکتی را شامل می گردد و در سیاست، به طور مستقیم یا غیرمستقیم کاربرد دارد. یک سیاست مدار می تواند نقش و نیت واقعی خود را در پس واژه ها و جمله ها پنهان کند، اما قادر به نهان داشتن زبان بدن نیست. از این رو، با تحلیل حرکات و اشارات بدنی سیاست مداران می توان به مکنونات ذهنی، فکری و اهداف سیاسی آنها پی برد. مصادیق زبان بدن را به عنوان یکی از ابزارهای ارتباط غیرکلامی در تاریخ بیهقی می توان به چهار دسته تقسیم کرد: 1) حرکات و حالات چهره. 2) اشارات و حالات سر و تن. 3) حرکات و اشارات دست. 4) سایر رفتارهای حرکتی. حالات چهره، نمودار مهارت یک سیاست مدار در مقوله هایی نظیر خویشتنداری، تمایل به ایجاد ارتباط و بی اعتنایی است و بر مفاهیمی چون تایید، تکذیب، تاسف، تمسخر و ظاهرسازی دلالت می نماید، همان گونه که حرکات دست می تواند دال بر احترام، پیمان، وفاداری یا قتل و دستگیری باشد. نکته مهم اینکه بسیاری از موضوعاتی را که امکان طرح آنها در ارتباط کلامی وجود ندارد، یا به مصلحت نیست، می توان با زبان بدن مطرح کرد. باری، زبان بدن را باید یکی از انواع فرازبان دانست که اگرچه پیامش به نافذترین شکل انتقال می یابد، اما هیچ گونه رد و نشان قابل استنادی به جا نمی گذارد و به همین دلیل، در حوزه سیاست بسیاری از ناگفتنی ها را با زبان بدن می گویند.
    کلید واژگان: زبان بدن, تاریخ بیهقی, سیاست, ارتباط غیرکلامی}
    Aliakbar Bagheri Khalili, Marziye Zoleikani*
    Body Language refers to the application of metalinguistic or nonverbal elements to have communication. This language includes a broad set of gestural & behavioral phenomena which are directly or indirectly applied for political purposes. Although politicians can conceal their real roles and intentions behind words & sentences, they cannot hide the elements of their body language. The analysis of politicians’ bodily movements & gestures makes it possible for us to delve into their political mindset, thoughts & goals. As tools for the analysis of nonverbal communication in ‘Beihaghi History’, the elements of body language can be categorized into four main classes; 1)facial expressions & movements; 2)body & head gestures & movements; 3) hand movements & gestures; and finally 4)the other movement behaviors. Facial expressions which reflect a politician’s skills for continence and tendency for communication or ignorance imply concepts such as verification, rejection, regret, humiliation and pretence. While hand movements can imply other concepts such as respect, accord, loyalty, murder and capture. The point worth considering is that many issues which are impossible to be verbally expressed or communicated can be expressed through body language or nonverbal communication. More importantly, body language as a metalanguage not only has the potentiality to convey the intended message in the best possible manner, but also it leaves no justifiable clue for the message expressed nonverbally. That is why many political unspeakable issues are easily expressed through body language.
    Keywords: Body language, Beihaghi History, Politics, Nonverbal communication}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال