به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Opacity » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Opacity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد پوریاور چوبر، احمدرضا نظری چروده*، معصومه نظری چروده

    در جوامع استبدادی و حکومت‌های اقتدارگرا، ایهام بهترین شیوه برای بیان دردهای اجتماعی و مجرای فریاد اعتراض‌آمیز و البته محتاطانه است؛ به این معنی که شرایط نامناسب اجتماعی و فضای خفقان‌آمیز سرزمین‌ها، هنرمند را به سوی پوشیده‌گویی و بیان اعتقادات در لفافه آرایه ادبی ایهام سوق می‌دهد: بیانی غیر مستقیم و تاثیرگذار که آگاهی مخاطبان را در پی دارد و به‌نوعی می‌توان آن را شگرد مبارزه قلمی نویسنده یا شاعر علیه حاکمان جور و مردم ظاهرفریب و ریاکار به شمار آورد. در قرون هفتم و هشتم هجری قمری که یکی از سیاه‌ترین دوره‌های تاریخ ایران است سرزمین ما گرفتار یورش قوم مغول و سلطه آنان شد. استبداد حاکمان در طول این دو قرن، خفقان سنگین اجتماعی را در پی داشت؛ چنان‌که بر شعر فارسی و به‌ویژه قالب غزل، بسیار تاثیرگذار بوده است و موجب درون‌گرایی شاعران سبک عراقی شده است. در پژوهش حاضر که به بررسی صنعت ادبی ایهام و رابطه آن با مسایل انتقادی در غزل‌های حافظ می‌پردازد داده‌ها از طریق سندکاوی جمع‌آوری و به شیوه کیفی توصیف‌شده است. برآیند این تحقیق نشان می‌دهد که کاربست ایهام به قصد انتقاد از عملکرد پادشاهان ستمگر و صوفیان و زاهدان ریاکار در دیوان خواجه، خصیصه سبکی شاعر است و در میان انواع ایهام، بسامد ایهام تناسب و ایهام مجرد بیش از گونه‌های دیگر آن است.

    کلید واژگان: غزلیات حافظ, بدیع معنوی, ایهام, سیاست, ریا}
    Mohammad Pouryavar, Ahmadreza Nazari Charude*, Masoume Nazari Charude

    In tyrannical societies and authoritarian governments, opacity is the best way to express social pains and is a channel for protesting and of course, it is prudent; This means that the inappropriate social conditions and the suffocating atmosphere of the lands lead the artist to conceal and express his beliefs in the envelope of opacity’s literary array: An indirect and effective statement that raises the awareness of the audience, and in a way, it can be considered as a way of the writer's or poet's pen struggle against the rulers and the deceptive and hypocritical people. In the 7th and 8th centuries of AH - which is one of the darkest periods in Iran's history - our land was attacked by the Mongols and their rule. The tyranny of the rulers during these two centuries resulted in heavy social suffocation; as it has been very influential on Persian poetry and especially the form of Sonnet and has caused the introversion of Iraqi style poets. In the current study - which examines the literary industry of opacity and its relationship with critical issues in Hafez's sonnets - data has been collected through document analysis and described in a qualitative manner. The result of this research shows that the use of idioms in order to criticize the actions of oppressive kings and hypocritical Sufis and ascetics in the court of Khajeh is a characteristic of the poet's style, and among the types of opacities, the frequency of opacities of proportion and singular opacities are more than other types.

    Keywords: Hafez's sonnets, original spiritual, opacity, politics, hypocrisy}
  • احمد رضایی*
    نام شناسی (Onomastics) دانشی است که حوزهای گسترده از علوم گوناگون را در خود جمع کرده است؛ این دانش، نام ها را از زوایای مختلف اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی و زبانی مطالعه کرده و با توجه به جنبه های مختلف، قلمروهای دلالتی گوناگونی را درباره چرایی نام ها تبیین می کند. در خود قلمرو زبانی نیز می توان ساختار نام ها را از زوایای مختلف بررسی و تحلیل کرد. در پژوهش حاضر نام کتاب های اصلی و معروف در حوزه بلاغت را از منظر هسته معنایی، شفافیت و تیرگی به شیوه ای تحلیلی - توصیفی بررسی کرده ایم. نتایج پژوهش نشان می دهد در نام هایی که «بلاغت» کانون نام اثر است و نام دارای ساختار اضافی است، باید برخلاف رویه معمول در چنین تحلیل هایی، جزء دوم را هسته ترکیب تلقی کرد. این ویژگی در آثاری که «بدیع» در آن ها به کار رفته نیز دیده می شود، درحالی که در بسیاری از نام ها که مضاف الیه آن ها «شعر» است، هسته ترکیب، همان بخش اول آن ها است؛ به عبارتی، این اسامی از جمله نام های درون مرکز هستند. آنچه در این بررسی بسیار درخور توجه است، نام های عربی است که در ساختار آن ها جار و مجرور دیده می شود. می توان مواردی از این دست را در شمار نام های مرکب اضافی قرار داد. علاوه بر این موارد، در این حوزه، با نام هایی سروکار داریم که باید آن ها را فاقد هسته ای مشخص بدانیم. از منظر شفافیت و تیرگی باید گفت در نام کتاب هایی که ساختار اضافی دارند، اغلب مضاف الیه بر هسته یا به عبارتی کل ترکیب سایه افکنده و آن را تحت تاثیر قرار داده است؛ حتی در ترکیبات وصفی نیز اغلب واژهای یافت می شود که همه ساختار را متاثر کرده است. در مجموع در این اسامی واژگان «بلاغت»، «شعر»، «ادب» و «نظم» بسیار نمایان است، لکن به نظر می رسد هیچ یک از آن ها موجب شفافیت نام نشده اند، بلکه آنچه شفافیت نام را در پی داشته، زمینه موضوعی نام یا بافت موقعیتی آن بوده است.
    Ahmad Rezaei *
    Onomastics is a science that encompasses a wide range of disciplines. This knowledge studies the letters from different social, historical, geographical, linguistic, etc. angles. It also help explain the significance of the names from different aspects. In the realm of language, too, the structure of names can be studied and analyzed from different angles. In the present study, we have examined the names of the main books in the field of rhetoric from the perspective of semantic core, clarity, and opacity in an analytical-descriptive manner. The results show that in names that "Balaghat" is the center of the title of a work and the title has an additional structure, the second component should be considered as the core of the work. this feature is also seen in works in which "Badie" is used; but in many nouns, which are preceded by "She’r", the core of the compound is the first part. What is very noteworthy in this study are the Arabic names, many of which can be considered as compound adjectives, although these adjectives do not reveal much about the subject or of the rhetoric. In addition, we are dealing with names in this field that should be considered to have no specific core. But in terms of transparency and opacity, it must be noted that in the name of books that have an additional structure, it often overshadows the core, or in other words, the whole combination, and affects it. Even in descriptive combinations, a word is often found that affects the whole structure. In general, the words "Balaghat" (rhetoric), " Sh’er" (poetry), "Adab" (literature), "Nazm" (verse), etc. are very prominent in these names. However, none of them seem to have made the name transparent; what makes the name transparent is the thematic context of the name or its situational context.
    Keywords: Onomastics, Rhetorical works, Semantic core, Transparency, Opacity}
  • احمد محمدی اکمل*، احسان اسمعیلی طاهری، سید رضا میر احمدی
    در این پژوهش به بررسی تیرگی و شفافیت اصطلاحات در زبان عربی براساس الگوی زبانشناختی برگرفته از مقاله نانبرگ و همکاران (1994) پرداخته ایم. این الگو، اصطلاحات را به دو دسته عبارات ترکیبی اصطلاحی (بخش پذیر) و عبارات اصطلاحی (بخش ناپذیر) تقسیم می کند و برای تمایز آنها از یکدیگر معیارهایی را بر می شمرد. ضمن تحلیل و توضیح این معیارها در زبان عربی و برای تطبیق بیشتر، داده های خود را از مدخل (ب) کتاب المعجم الموسوعی للتعبیر الاصطلاحی فی اللغه العربیهتالیف محمد داود انتخاب کرده ایم و معیارها را بر این پیکره آزموده ایم. با مطالعه اصطلاحاتی که در این فرهنگ جمع آوری شده، به این نتیجه می رسیم که حدود نیمی از این اصطلاحات، جزء دسته عبارت های اصطلاحی اند. هرچند معنای برخی از اینها را می توان از روی معنای ظاهری آنها دریافت کرد اما امکان امتحان کردن آنها با معیاری های شش گانه امکان پذیر نبود. در مقابل، نیمی نیز در دسته عبارت های ترکیبی اصطلاحی بودند که بخش پذیرند و علاوه بر اینکه معنای ظاهری آنها در دسترس بود، با معیارهایی که در دست داشتیم می توانستیم تک تک آنها را امتحان کنیم و نشان دهیم برخلاف تعریف سنتی از اصطلاحات، معنا و ساخت آنها کاملا غیرقابل پیش بینی نیست. پس می توان گفت که اصطلاحات طبقه یکدستی نیستند و کاملا تیره هم نیستند و می توان با معیارهایی مشخص، آنها را از یکدیگر جدا کرد و در طبقات متفاوتی قرار داد.
    کلید واژگان: عبارت اصطلاحی, تیرگی, شفافیت, بخش پذیری, زبان عربی}
    Ahmad Mohammadiakmal *, Ehsan Esmaeeli Taheri, Sayyed Reza Mirahmadi
    In this paper, we describe the opacity and transparency of idioms in Arabic language based on the linguistic model of Nunberg. This model divides the idioms into two main groups of idiomatically combining expressions and idiomatic expressions and sets out criteria for differentiating them. The corpus of the study is the entry of (b) in Al-Mu'ajam Al-Musoua'i by Davoud. By applying these criteria into Arabic data we tried to distinguish these two main classes of idioms in Arabic. It could be concluded that about half of the explored idioms are idiomatic expressions and are mainly non-compositional. In contrast, the other half could be categorized as idiomatically combining expressions that were compositional and the criteria proposed by Nunberg (1994) show that they are not as opaque as the first group. So, contrary to the traditional definition of idioms, it can be argued that the idioms are not a homogenous class.
    Keywords: idiomatic expressions, idiomatically combining expressions, opacity, transparency}
  • آزاده شریفی مقدم، حسین مهرارا
    تصویرسازی و تصویرگونگی که حاصل ارتباط انگیخته بین دال و مدلول در سطح نشانه است، مختصه‏ای ادبی و زیبایی شناسی است که کاربرد غنی آن در اشعار شیخ ازل حافظ شیرازی توجه بسیاری از پژوهشگران را به سوی خود جلب نموده است. هدف از پژوهش حاضر نیز در همین راستا بررسی انواع روابط انگیخته و فراوانی آن‏ها در چهارچوب پیوستار نمادپردازی آوایی پیشنهادی هینتون و دیگران (1994) در مجموعه اشعار حافظ می‏باشد. بدین منظور، پس از گردآوری ابیات یا مصرع‏هایی که به نوعی حاوی یکی از روابط انگیخته بود، انواع نمادپردازی آوایی شامل عینی، تقلیدی، ترکیبی و قراردادی و نیز فراوانی آن‏ها در پیکره فوق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه انواع روابط انگیخته از بیشترین تا کمترین سطح شفافیت در اشعار فوق نشان داد که خود بیانگر اهمیت این ارتباط در سطح نشانه‏های شعری بوده و نیز عامل جذابیت و ماندگاری این اشعار نیز می‏باشد. بررسی کمی این نشانه‏ ها نیز نشان داد که بین میزان انگیختگی و فراوانی آن‏ها نسبت و ارتباط مستقیم وجود دارد؛ بدین معنا که بر روی محور تصویرگونگی هر چه به سمت شفافیت بیشتر پیش رویم بر تعداد و فراوانی نشانه‏ها افزوده شده و هرچه از سطح شفافیت کاسته شود از تعداد و فراوانی داده‏ها کمتر می‏شود.
    کلید واژگان: انگیختگی, نمادپردازی, شفافیت و تیرگی, تصویرگونگی, دیوان حافظ}
    azadeh sharifi moghadam, Hossein Mehrara
    Sound symbolism and iconicity which refers to a motivated relation between the signifier and the signified of a sign, is a literary and aesthetic feature whose usage in Hafiz’s poems have caught the attention of many linguists. In the line of this fact, the purpose of this study was to consider different types of motivation in the Hafiz’s Ghazals within Hinton et al.’s (1994) sound symbolism continuum. In so doing, all the lines and hemistiches consisting at least one type of sound symbolism – corporeal, imitative, synesthetic, and conventional –were collected to be studied in terms of their types and frequencies. The result of the study showed all types of sound symbolism from the most to the least transparency. It explains how important is this relation in poetry as well as its role in poem’s attractiveness and permanency. The quantitative analysis of the signs also revealed that there was a direct relation between the degree of motivation and their frequencies, that is, the more the signs were transparent the more their frequencies were. Therefore, the corporeal signs were of the highest frequency and the conventional signs were of the lowest frequency.
    Keywords: motivation, sound symbolism, transparency, opacity, iconicity, Hafiz’s Divan.}
  • موسی غنچه پور
    مقاله حاضر با مطالعه ترکیب فعلی زبان فارسی تلاش دارد تا فرایند دخیل در ساخت این مقوله زایا را روشن سازد. ترکیب فعلی از انضمام سازه های موضوع، افزوده، صفت و یا گروه نحوی با ستاک فعل تشکیل می شود و هسته نحوی این ساخت بر گرفته از فعل است. مقایسه پیکره ترکیب فعلی (8481) با داده های ترکیب غیر فعلی رساله خباز (1385) که بالغ بر 3974 مورد است و هر دو از فرهنگ بزرگ سخن انوری (1386) استخراج شده اند نشان می دهد که این مقوله زبانی در زبان فارسی بیش از دو برابر ترکیب غیر فعلی زایاست. مطالعه مشخصه های نحوی و صرفی ترکیب فعلی زبان فارسی موید آن است که ترکیب فعلی نمی تواند صرفا فرایندی نحوی و یا صرفی باشد، بلکه فرایندی صرفی-نحوی است که بیشتر از ویژگی های نحوی برخوردار است. مطالعه واژه های مرکب فعلی بر پایه معیار های صرفی و نحوی (ارجاع غیرضمیری، فرایند واژه سازی، بی قاعدگی، تکرار پذیری، ساخت سازه ای، روابط سازه ها، هم پایگی و حذف، پرسشواژه ها، زایایی، نمود، انسجام صرفی و نحوی، گسترش پذیری و یا گسترش ناپذیری و شفافیت و تیرگی معنایی) نشان می دهد که ترکیب فعلی در زبان فارسی فرایندی صرفی- نحوی است. علاوه بر این، اتصال تکواژ های تصریفی به کل ترکیب و در میان سازه های ترکیب، ترکیب های شفاف، تیره، گسترش پذیر و گسترش ناپذیر موید آن است که این مقوله زبانی همزمان رفتاری همانند ساخت های صرفی و نحوی دارد.
    کلید واژگان: ترکیب فعلی, انسجام صرفی, انسجام نحوی, تیرگی و شفافیت معنایی}
    Mousa Ghonchepour
    The present article studies the structure of synthetic compounding to discover the process or processes participating in making this productive category. Synthetic compounding composed of incorporation of argument, adjunct, adjective or syntactic phrases into verb stem and syntactic head of this structure derived from verb. Comparing the synthetic compounding data of this article amounting of 8481 with the root compounding data of Khabbaz (1385) with 3974 cases, both have been elicited from Soxan dictionary of Anvari (1386), shows that this category is two times more productive than root compounding. The investigating of syntactic and morphological properties of synthetic compounding indicates that it cannot be merely syntactic or morphological process. Studying synthetic compound words according to morphological and syntactic criteria (non-pronominal reference, word formation process, irregularity, recursiveness, constituent structure, constituents’ relations, coordination and gaping, wh-word, productivity, aspect, morphological and syntactic integration, constituent expandability and non-expandability, semantic opacity and transparency) demonstrates that synthetic compounding is a morpho-syntactic process in Persian which possesses more syntactic characteristics. Moreover, inflectional morphemes can be attached to the whole compounds or the first constituents, transparent, opaque, expandable and nonexpendable compounds prove that this category behaves the same as both morphological and syntactic structures simultaneously.
    Keywords: synthetic compounding, morphological integration, syntactic integration, transparency, opacity}
  • آزیتا افراشی، حمید رضایی*

    شفافیت و تیرگی فصل مشترک حوزه‌های صرف، معنی‌شناسی و نحو است. غالبا زبان‌شناسان در مطالعات خود به شفافیت و تیرگی معنایی و صرفی در واژه‌‌های مرکب پرداخته‌اند، اما در این میان، واژه‌های مشتق و مشتق- مرکب کمتر مورد توجه قرارگرفته است. تا جایی که  می توان گفت در این باره در زبان فارسی مقاله و پژوهشی جامع صورت نگرفته است. انتخاب موضوع این پژوهش نشانگر ضرورت تحقیق در این زمینه است. نگارنده ابتدا واژه‌های مشتق، مرکب و مشتق- مرکب را از فرهنگ دو جلدی سخن انوری(1382) استخراج کرده است و سپس از کلمات استخراج شده، صد واژه را به طور تصادفی انتخاب و پس از تحلیل و بررسی تکواژهای قاموسی، پیشوند‌ها و پسوندها رابطه‌ معنایی و صرفی بین اجزا آنها را شناسایی کرده است. در این پژوهش، دلایل متعددی برای شفافیت و تیرگی مطرح شده است که عبارتند از مفهوم کانونی، اصل ترکیب‌پذیری معنایی، تجزیه‌پذیر بودن واژه، وجود کلمات قابل‌قیاس، افزایش و کاهش معنایی، رابطه‌ استعاری.

    کلید واژگان: شفافیت, تیرگی, مشتق, مرکب, مشتق- مرکب, انگیزش}
    Azita Afrashi, Hamid Rezai *

    Transparency and Opacity are important subjects in language learning. Transparency and opacity are at the interface of morphology, semantics and syntax. In contrast to the previous studies focused on compound words, this study investigates compound, derived and compound- complex words. In this research, the researchers randomly selected one hundred words out of two thousand two hundred eighty two from sokhan two volumes dictionary. After the analysis of lexical morphemes, prefix and suffixes, the semantic relation among components were identified. In this research ten convincing reason were applied to show the transparency and opacity. Some of them are as follows: primary meaning, motivation, winding and narrowing.

    Keywords: Transparency, Opacity, derived word, compound word, derived- compound word, Motivation}
  • احسانه اسحاقی*، کیان سهیل

    چ جی ولز در مقام پدر داستانهای علمی تخیلی از مفهوم نسبیت زمان در داستانهایش سود جسته و نشان داده است که چگونه پیشرفتهای فن آوری با از بین بردن حد فاصل میان زمان و مکان باعث تغییر مفاهیم فیزیک کلاسیک به فیزیک مدرن می گردند. این تفاوت با اپاسیته (Opacityبه معنی غیر قابل نفوذ در برابر نور و بطور کلی انرژی) ، مقاومت در برابر جاذبه و همچنین آزادی حرکت در زمان بوجود می آید. در این مقاله، آثار اچ جی ولز که نمایشگر چگونگی تبدیل انسان به ماشین (دیگریت) - و مقاومت در برابر جاذبه - که در نهایت منجر به از بین رفتن کل بشریت خواهد شد، مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این بررسی، نیل به این نتیجه است که دلیل اصلی سفر انسان در زمان در آثار ولز، اپاسیته می باشد.

    کلید واژگان: داستانهای علمی تخیلی, ماشین زمان, شفافیت و اپاسیته, سایبرگ, نامرئی بودن, سرعت}
    Ehsaneh Eshaghi, Kian Soheil

    H.G. Wells, as the forefather of science fiction has used the relativity of time in his stories, and has manifested how through shattering the boundaries between time and place, the technological advances have changed the notions of classical physics into modern physics. These changes are inserted via opacity, resistance to the gravitational force and also freedom in movement to and fro in the time zone. In this article, Wells's science fiction stories which show the transformation of the human into machines, otherness, and resistance to gravity which would result in the devastation of the whole humanity have been studied, with the aim of coming to this conclusion that the main reason of the time traveling of the humans is opacity in Wells's science fiction.

    Keywords: science fiction, time machine, transparency, opacity, cyborgs, invisibility, speed}
  • مهدی سبزواری
    مطالعه ویژگی های صرفی، نحوی، آوایی و معنایی اسامی مرکب همواره مورد توجه زبان شناسان بوده است. شفافیت و تیرگی معنایی اسامی مرکب از موضوعاتی است که در حوزه معنا شناسی محل مطالعات مختلف است. در پژوهش های انجام شده انواع اسامی مرکب به لحاظ دارا بودن یا نبودن هسته معنایی، شناسایی و توصیف شده اند و با استناد به معیار وجود یا نبود هسته، اسامی مرکب به دو گروه اصلی درون مرکز و برون مرکز تقسیم شده اند. گروه اول دارای هسته و به لحاظ معنایی شفاف اند و گروه دوم فاقد هسته اند و معنای تیره دارند. تا جایی که نگارنده آگاهی دارد، پژوهش های انجام شده درباره این واژه ها مبتنی بر توصیف صرفی و نحوی و ایجاد تمایز معنایی بین اسامی مرکب است و علت شفافیت و تیرگی این نوع واژه ها به روشنی تبیین نشده است. در این مقاله، با رویکردی شناختی به تبیین شفافیت و تیرگی معنایی اسامی مرکب پرداخته می شود. دستاوردهای نظریه کارین (1997 و 2001) در روان شناسی زبان- که اهداف دیگری را در زمینه تولید و پردازش اسامی مرکب در ذهن گویشوران دنبال می کند- به طور غیر مستقیم برای تبیین شفافیت و تیرگی معنای اسامی مرکب راهگشاست. این مقاله کوششی است نوآورانه برای رسیدن به این تبیین.
    کلید واژگان: اسامی مرکب, شفافیت و تیرگی معنایی, اصل ترکیب پذیری معنایی, نظریه کارین}
    Mehdi Sabzevari
    Compounding is one of the subjects، which have been always under research in the history of linguistic studies from different aspects. In the area of semantics of compounds، due to the principle of semantic compositionality that unites the meaning of components of a compound to reach out a compositional meaning، we find endocentric compounds with a semantic head. On the other hand، there are plentiful of compounds in a language، which have no semantic head and، consequently، no compositionality. Therefore، we find the referent of the compound out of it، which should be listed in lexicon and to be memorized. Exocentric compounds with no clear semantic head and no compositionality have opaque meaning. Based on the claims of Carin’s theory، which has a cognitive approach، we could explain that the reason that a compound is transparent or opaque in meaning is due to the existence or lack of a semantic relation. The very semantic relation that Carin’s theory recognizes as the key entity for interpretation is at the same time responsible for a compound being transparent or opaque. In endocentric compound، the relation existing between head and modifier creates the focal concept in the compound. In fact، by this semantic relation، we come to interpret noun compound even if we face with it for the first time. Having or not having a semantic relation for a compound is the key explanation behind the semantic transparency and opacity.
    Keywords: Compound nouns, Semantic transparency, opacity, Principle of semantic compositionality, Carin's theory}
  • احمد غنی پور ملکشاه
    شاعران زبان فارسی با به کار گرفتن هنر ای هام بر وجوه هنری سخن خود افزوده اند. خاقانی، یکی از شاعرانی است که به ای هام، گرایش خاصی نشان داده و این گرایش یکی از دلایل پیچیدگی کلامش نیز شده است. وی، شاعری است که با قدرت هنرآفرینی و خلاقیت زبانی در خلق صنایع بدیعی به ویژه ای هام، توانست سبک و شیوه خاص خود را به وجود آورده، شعرش را از اشعار شاعران دیگر متمایز کند. هنر ای هام، یکی از گونه های مهم صنایع بدیعی است که به وسیله آن می توان به نوعی هنجارگریزی معنایی دست زد و کلام را با نوعی ابهام، همراه ساخت. نگارنده در این مقاله با نگاهی به قصاید خاقانی، هژده نوع از انواع ای هام را بررسی کرده و به همراه نمونه های شعری از این سخنور نامی قرن ششم، آورده است تا گوشه ای از ظرایف بلاغی و جمال شناسی شعر خاقانی را بررسی کند.
    کلید واژگان: خاقانی, ایهام, قصاید خاقانی}
    Dr. Ahmad Ghanipour Malekshah
    Persian poets have made their poems more interesting by using the art of opacity. Khaghani is one of the poets who had shown special tendency to this art which became a reason for his word's complexity. He is such a poet who could create his own special way and method that differs from other poets by his artistic power and his unique linguistic creativity in creating rhetorical figures specially multiple meaning. Art of opacity is one of important kinds of rhetorical figures that one can employ to do a kind of semantic deviation and accompany the poem with a type of multiple meaning. The author had surveyed 18 different kinds of opacity by taking a brief look at Khaghani's ballades and presented it with poetical samples of this illustrious poet of 6th century in order to study a part of Khaghani's rhetorical delicacies and the beauties of his poetries.
    Keywords: Khaghani, Opacity, multiple meaning}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال